Maserati MC20

Gepost door MCDubbellU 
Maserati MC20
09-09-2020 03:12

Hij wordt woensdagavond onthuld [www.autoblog.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2020 03:12 door MCDubbellU.
Wow, echt een schoonheid!
Benieuwd naar de specificaties.
Mooi model, maar het is voor mijn gevoel geen Maserati.
Re: Maserati MC20
09-09-2020 10:34
Mooi ding, maar lijkt mij wel heel erg klein, zoals een lotus.

Design een beetje audi, mclaren en een vleugje 488
09-09-2020 11:03
Bij die foto van de achterkant moet ik toch vooral aan de Alpine denken...
Vrij generiek ontwerp. Zowel qua concept en design niet erg Maserati.
09-09-2020 11:21
Een gevalletje "vorm volgt functie". Dat past inderdaad niet bij Maserati.
09-09-2020 12:12
Beetje Jaguar, beetje Alpine, beetje Ferrari, weinige Maserati.

Verder wel een nette auto, maar niet zo'n 'postermodel'. Helaas.
Dit was natuurlijk de nieuwe Alfa Romeo 6C, die al jaren werd aangekondigd. Helaas moest en zou Maserati een nieuw HALO model krijgen, wat dus dit werd. De 4C QV werd ooit nog eens ontwikkeld maar niet op de markt gebracht wegens de ontwikkelingen aan de 6C. De motor van de toen in ontwikkeling zijnde Giulia Q in combinatie van de cabon tub van de 4C. Het was de ultieme Alfa worden, maar het mag helaas niet zo zijn. Verder dan dit is het nooit gekomen:

Wat we zien is een Alfa in een Maserati jasje:

- Giulia stuurwiel
- Elektrische raambediening van de 4C
- Automaatbediening op de plek van de 4C
- Drive Selector op de plek van de 4C
- Deuren, ramen en dakstijlen van de 4C
- Binnenruimte a la 4C (let op hoe dicht de stoelen op het dashboard staan

Ook de buitenmaten laten zien dat het chassis van de 4C is. Vrij kleine en smalle dakstijlen vanaf de motorkap op een brede carrosserie. Wel heeft de Maserati iets meer ruimte achter de deuren door een langer subframe. Dit natuurlijk om de Giulia Q motor (feitelijk de Ferrari V8 uit de 488 met 2 cilinders minder) te huisvesten. Deze wel met aangepaste kop en techniek (twin spark) die voor Alfa bedoeld was.

Al met al weet ik niet wat ik er echt mee aan moet. Hij is net zo klein als de 4C, maar wel met een designtaal die je in het hogere segment ziet. Tevens is de 4C eigenlijk een Maserati met Alfa logo en is de MC20 een Alfa met Maserati logo. De prestaties moeten echt buitenaards zijn als je nagaat hoe rap de 4C als is (in mijn geval 300pk). Toch mis ik onderscheidends. Je ziet dat het ontwerp snel moest gebeuren op een vaststaande basis. Had het toch een 6C laten zijn FCA!
En wat blijft het jammer dat de 4C QV nooit gekomen is:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2020 14:57 door Eenvrijeusernaamiserbijnaniet.
09-09-2020 14:55
Qua naam en kleurstelling doet de auto me meer aan de MC12 denken dan aan eerdere gran turismo's. Ben het wel eens met de meeste reacties hier.

Inderdaad jammer van de 6C, maar ik begreep wel dat de verkopen van de 4C nogal snel inzakte. Bijzonder jammer, het is nog steeds een van dé auto's die ik zou kopen als geld/ruimte geen rol zou spelen. Maar jij (Eenvrijeusernaamiserbijnaniet) en ik zijn een kleine groep, waarbij ik niet eens tot aankoop ben overgegaan. smiling smiley

De Alfieri zou ook binnenkort komen, begreep ik, dat wordt meer de 'traditionele' Maserati. We horen vanavond meer, maar wellicht dat deze vooral zeer beperkt geleverd wordt?
09-09-2020 22:22

Zo op video vind ik hem eigenlijk wel mooi. Rustig en strak gelijnd zonder overdreven veel gaten en belijningen. Of het echt Italiaans oogt...? Tja Alfa Romeo oogt ook niet meer sierlijk maar juist wat (Duits-)lomp. Maar ik vind deze MC20 duidelijk veel meer auto en mooier dan dat rare 4C geval
Nu de officiële foto's op de frontpage staan begin ik het design te begrijpen.

Maserati Merak...

Maserati Bora...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-09-2020 00:13 door Jay DoubleYou.
10-09-2020 13:49
Dus Maserati wordt een dure gerebadgede alfa? Of kopers daar op zitten te wachten. De naam Maserati is niet bekend genoeg bij t grote publiek denk ik.
11-09-2020 00:42
Rood met optionele wielen met rode remklauwen. Van binnen zwarte stoelen met rode stiksels en een stuur met alcantara

Grijze met standaardwielen met grijze wielklauwen en zwart dak. Binnenin met beige/zwart bekleding

Witte met optionele wielen in het zwart. Carbon elementen rondom en sowieso carbon dak en achterspoiler. Blauwe remklauwen matchen blauwe bekleding

Configureren kan je hier: [www.maserati.com]
Wauw, bijzondere kleur wit. Dank, MCW, leuk om even wat andere kleuren te zien.

Het ziet er wel nog steeds allemaal vrij spartaans uit.
11-09-2020 09:04
Erg fraaie auto thumbs up
Mooie sportieve image-builder voor Maserati wat het merk ongetwijfeld een nieuwe boost zal geven. Verstandig ook dat ie niet als Alfa is verschenen, dat merk is op sterven na dood en het had meteen een downgrade betekend voor deze fraaie bolide.

De auto heeft juiste proporties (in tegenstelling tot de te korte 4C), zal ook een veel betere instap en zit hebben dan z’n kleine concern-broertje.
En logisch dat er wel de nodige Alfa onderdelen te vinden zijn, ze komen van hetzelfde concern en bij VAG zie je het niet anders.

Ik hoop dat de auto niet te spartaans zal rijden en dat er op termijn ook een Spider-versie komt. Zet die dan maar voor de deur thumbs up
11-09-2020 09:56
SportLeicht
niet als Alfa is verschenen, dat merk is op sterven na dood

Maserati ook, dat merk is ook niet veel soeps meer, allemaal verouderde bakken die niemand meer wil hebben. Hopelijk gaat dit ding wel verkopen, maar ik bang dat hij toch net te klein/krap is

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2020 10:52 door Gullwing.
11-09-2020 10:26
Als dit de nieuwe Lotus was geweest, had ik het ook geloofd. Maar goed, mooi is 'ie wel en het is niet zo dat een Levante meer recht doet aan de merkgeschiedenis dan een MC20. smiling smiley Per saldo is het een auto waar Maserati toch trots op mag zijn.

Gullwing
Dus Maserati wordt een dure gerebadgede alfa? Of kopers daar op zitten te wachten. De naam Maserati is niet bekend genoeg bij t grote publiek denk ik.

Rebadge is wel erg badinerend voor een auto waarbij de verwantschap met de 4C eigenlijk niet zichtbaar is, laat staan de specificaties. De Grecale wordt afgeleid van de Stelvio, zoals de Macan in de basis ook is afgeleid van de Audi Q5 en de Cayenne en Touareg delen ook platforms. Zolang de merken hun eigen DNA behouden is dat volgens mij niet zo'n probleem. Alfa Romeo lijkt vooral (alleen?) het gamma naar onderen uit te breiden met de Tonale en later een elektrische B-segment crossover met PSA-techniek.
11-09-2020 10:48
Gullwing
SportLeicht
niet als Alfa is verschenen, dat merk is op sterven na dood

Maserati ook, dat merk is ook niet veel dorps meer, allemaal verouderde bakken die niemand meer wil hebben. Hopelijk gaat dit ding wel verkopen, maar ik bang dat hij toch net te klein/krap is

Daar heb je wel gelijk in. Maar feit is wel dat Maserati opereert in een veel hoger segment, waar deze auto veel beter in het programma past dan tussen de burgermans-modelletjes die Alfa Romeo momenteel aanbiedt. De MC20 zal ook geen goedkope auto worden, en klanten zullen er eerder veel geld voor uitgeven als Maserati dan wanneer er een Alfa-logo op zit.
11-09-2020 10:58
SportLeicht
... De MC20 zal ook geen goedkope auto worden, en klanten zullen er eerder veel geld voor uitgeven als Maserati dan wanneer er een Alfa-logo op zit.

Dat hoopt fiat natuurlijk. Maar kenners -waar dit merk het van moet hebben- weten dat dit dus eigenlijk een alfa had moeten zijn. Gaan die dan ineens 20-30K meer betalen voor het andere logo? Ik ben bang dat dit een klein autootje is, Porsches zijn ook niet voor niets groter geworden de laatste jaren.

Een paar jaar geleden was Maserati nog deels Ferrari, dus veel eigenaren riepen dat de motor eigenlijk een ferrari blok was, nu is het allemaal Fiat/Alfa, ook niet echt een bonus punt om meer te betalen.
11-09-2020 13:54
De auto hoeft toch niet 20-30k meer te kosten als Maserati dan als Alfa Romeo? Maar stel hij gaat 150k kosten, dan geeft men dat bedrag liever uit aan een Maserati dan aan een Alfa, denk ik ....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2020 13:55 door SportLeicht.
SportLeicht
De auto hoeft toch niet 20-30k meer te kosten als Maserati dan als Alfa Romeo? Maar stel hij gaat 150k kosten, dan geeft men dat bedrag liever uit aan een Maserati dan aan een Alfa, denk ik ....

Nog ietsje meer zelfs: 160k!

Maar goed, voor zo ontzettend veel vermogen is dat wel een concurrerende prijs.

Ik snap vooral niet zo goed waarom deze Maserati een Ferrari-achtig vermogen moet krijgen. Met 450pk of zelfs 400pk gaat deze relatief lichte auto er toch nog steeds als de brandweer vandoor?
11-09-2020 17:42
der Magistrat
SportLeicht
Zonder belastingen hè. Zal inc. inc. zo'n 260k worden...
11-09-2020 18:19
MWH
Zonder belastingen hè. Zal inc. inc. zo'n 260k worden...[/quote]

Dan haak ik af ....
12-09-2020 01:31
SportLeicht
(..)

dat er op termijn ook een Spider-versie komt. Zet die dan maar voor de deur thumbs up

Komt een jaar na de introductie, zegt Sjoerd in de AV video. Men moet alleen de tankklep nog aanpassen. winking smiley

Als die video goed begrijp.. dat is deze MC20 toch wel geheel nieuw ontwikkeld. De verwantschap met de AR 4C wordt nergens genoemd.
12-09-2020 08:41
Dat zou ook niet logisch zijn. De 4C is 7 jaar geleden op de markt gekomen en inmiddels niet meer leverbaar, dan is het wel tijd voor een geheel nieuw concept. En door z’n grotere afmetingen, grotere motor (6 cil), hogere prijs etc. is dit ook een heel andere auto voor een andere doelgroep.
14-09-2020 15:14
In feite is dit de nieuwe Ferrari Dino waarvan al enkele jaren in de wandelgangen werd gesproken. Schmee150 (hier vast wel bekend) heeft een video gemaakt waarin hij uitlegt dat Ferrari en Maserati feitelijk stuivertje gewisseld hebben.

Maserati heeft met de MC20 de "nieuwe Dino" gekregen en de Maserati Alfieri conceptcar van een paar jaar geleden is uiteindelijk de nieuwe Ferrari Roma geworden. smiling smiley

Alfieri concept:

Ferrari Roma:

Alfieri concept:

Ferrari Roma:

Een interessante theorie wat mij betreft.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-09-2020 11:37 door BMW M3 CSL.
Hm, dat is een plausible theorie, maar er komt ook nog steeds een nieuwe Gran Turismo. Het lijkt me logisch dat we daarin designelementen van de Alfieri zullen terugvinden.
En wat als het 'gewoon' een Maserati is? Volgens de een is het een 'Alfa 6C' en volgens de ander een 'Ferrari Dino'. Tussen Alfa en Ferrari dus, zoals Maserati altijd is geweest. De MC20 is alleen bij introductie al een auto die achterloopt, met belegen uiterlijk en techniek, typisch Italiaans.
14-09-2020 16:35
Joop 5528328
De MC20 is alleen bij introductie al een auto die achterloopt, met belegen uiterlijk en techniek, typisch Italiaans.
Koolstofvezel, dry-sump twinturbo met > 600 pk, alternatief met elektrische aandrijving beschikbaar. 'Belegen techniek', aldus onze trommelremmenfanaat.

Qua uiterlijk is het wellicht niet de grootste verrassing maar wel typisch een spectaculaire supercar, die met geen mogelijkheid ooit onopgemerkt voorbij zal rijden. Eveneens wat potsierlijk om dat als 'belegen' te kwalificeren.
24-09-2020 14:45
Pre Auto China Beijing:

Bron: [info.xcar.com.cn]
10-05-2021 20:39
Nieuwe foto's: [www.netcarshow.com] Ik was deze auto alweer vergeten nut smiley

"So now you’re probably wondering about the 2021 Maserati MC20 release date? As of now, no specific date has been given, but we expect it to be available at our dealership within the next few months."
[www.maseratioftampa.com]

Ha. Heerlijke planning weer. Gewoon een auto tentoonstellen zonder concrete leverdatum.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.