Dacia Sandero / Logan III

Gepost door Joop Passchier 
Lijkt nogal op de Renault Clio. Da's handig voor de markten waar Dacia niet actief is en de Sandero en Logan onder Renault-vlag worden aangeboden zoals in Zuid-Amerika en Rusland, maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van Renault. De Clio vind ik qua proporties en details overigens wel aanzienlijk mooier. De gewone Sandero en zo te zien ook de Logan zien er prima uit, maar de no nonsense-lijnen van de oude Sandero gingen beter samen met de Stepway-aankleding dan de nieuwe.
Ik vind het bijzonder dat de Sandero zoveel gelijkenis toont met het vorige model Clio.
Is het dan ook niet "gewoon" een gerecyclede oude Clio?
Quote
Wouter82
Is het dan ook niet "gewoon" een gerecyclede oude Clio?

Nee, hij komt op de nieuwste Clio V bodenplaat
Wat een geshopte foto's zeg grinning smiley Geen onaardige auto, mooi front
Zijn renders zelfs. Bijna geen enkele persfoto is 'echt'.
Ik vind 'm eigenlijk wel wat te veel op een Clio lijken. De vorige generaties hadden veel meer een eigen gezicht, vind ik. Met vooral de in het dak doorlopende portieren als kenmerkend stijlelement.
Dat is misschien wel meer een probleem voor de Clio dan voor de Dacia smiling smiley
Zullen weinig Dacia of Clio rijders in dezelfde doelgroep vallen.
Het is niet verkeerd om op een duurdere auto te lijken, maar ik denk dat het gunstiger was als de Sandero op bijvoorbeeld de 208 had geleken. Nu kan het afbreuk doen aan het imago en de verkopen van de Clio. Dacia-rijders zullen ongetwijfeld relatief vaak uit de Renault-hoek komen en dat de techniek van Dacia van Renault komt, is er toch aardig in geramd. Zonder die connectie was Dacia niet zo populair geweest in Frankrijk.
In deze video een deel van het dashboard!
video: [youtu.be]
Op deze site wordt gesproken over een mogelijke hybride versie en dat een Logan MCV wel in de planning ligt voor 2021.

Mogelijk hybride versie voor de Sandero



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-09-2020 14:52 door MV84.









[youtu.be]

[youtu.be]

[youtu.be]

[youtu.be]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-09-2020 21:31 door Joop Passchier.
Ik snap het niet. Waarom zo sterk leunen op het design van de (vorige) clio?
Ik snap het wel, Renault verwacht dat ontwerpmix van Clio met Polo/T-Cross met een snuifje Duster voor meeste succes zorgt en ik denk dat ze daar volledig gelijk in hebben.
Auto ziet er wat mij betreft top uit. Wachten nu op prijzeninfo en uitrusting. Buiten Nl nu nog basismodel met raamslingers en zonder centrale vergrendeling, denk dat die eruit gaat.
Volgens Caradissiac vanafprijs 8690 euro in F, dat zou slechts 400 euro meer zijn dan huidige Acces. Dat lijkt erg knap: meer van de uitrusting slopen dan bij huidige Acces is gewoon niet mogelijk, terwijl je wel een serieuze upgrade hebt van de techniek. Mogelijk addertje zou kunnen zijn dat je echt geen cent korting krijgt als je geen inruil hebt, tot nu toe was er in Roemenie in elk geval nog wel een korting van 500 euro mogelijk.
Eerste vergelijking met Citroën C3. Alleen exterieur en interieur, nog geen rijeigenschappen.

video: [youtu.be]
















Fotogalerij / statisch vergelijk: [www.largus.fr]

Ziet er beter uit op deze foto's dan op de persfoto's.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2020 20:48 door Rutger DC.
Ik vind hem echt goed gelukt. Heb nooit in een Dacia gereden, maar deze zou ik best overwegen als volgende auto.
Wel jammer van die zwarte sensoren in de bumper...
Is het nu de bedoeling dat je je telefoon gebruikt als scherm bij de versie met dat Media Control klepje?
Mooie auto hoor. Heerlijk ook dat klepje in dashboard. In plaats van een lompe op het dashboard geplakte tablet met trage verouderde software gewoon je smartphone gebruiken. Heb je altijd een actueel en vlot systeem en als je het niet gebruikt klepje dicht en een heerlijk rustige omgeving.
Enige wat ik wel jammer vind is dat de tildrempel in de kofferbak niet even voorzien is van een stukje kunststof. Dat kale blik oogt goedkoop en beschadigt snel.
Quote
Kristian
Enige wat ik wel jammer vind is dat de tildrempel in de kofferbak niet even voorzien is van een stukje kunststof. Dat kale blik oogt goedkoop en beschadigt snel.

Bij vrijwel alle Dacia's zie je op de foto's met optiepakketten precies dat stukje kunststof om de boel netjes te houden (dan wel vaak icm spatlappen smiling smiley )
Volgens deze autosite word de nieuwe sandero €900 duurder als de huidige versie

[www.autogazette.de]
In Frankrijk wordt de vanafprijs € 8.690,- voor de Sandero. eye popping smiley Weliswaar heb je dan de sCe 65 motor (die komt volgens mij niet naar Nederland?) maar dat is toch wel een heel scherpe prijs zeg. Een stuk meer auto dan bijvoorbeeld een Twingo, en die kost in Frankrijk minimaal € 11.700,-. Een Hyundai i10, ook met 3 cilinder 1.0 motor en 67 pk, is er vanaf € 9.390,-
Slechts 400 euro duurder dan huidige Acces. Erg knap.
Ik vind 'm best leuk! En wauw, wat een prijs in Frankrijk! Dat wordt wel een succes daar.

Die uitvoering met dat klepje voor het centrale scherm, komt die ook? Want in de test zie ik een ander dashboard. Juist zo'n scherm achter een klepje vind ik leuk; dat scherm heb je echt niet altijd nodig.
Quote
Barri
Die uitvoering met dat klepje voor het centrale scherm, komt die ook? Want in de test zie ik een ander dashboard. Juist zo'n scherm achter een klepje vind ik leuk; dat scherm heb je echt niet altijd nodig.

Het schermpje is in dat geval gewoon je eigen smartphone.
Ah ik zie het nu ook! Ach, prima oplossing. Al gebruik ik mijn telefoon liever een kwartslag gedraaid.
Wintertijd is de klok een uur terug. Bij Dacia op de ontwerpafdeling hebben ze hem 10 jaar terug in de tijd gezet.
Wat een oubolligheid weer allemaal.
Ziet eruit alsof 'ie al jaren rondrijdt op onze wegen. Niets mis mee overigens.
Erg jammer dat combi automaat-Lpg niet mogelijk is.
En door b.v. hoogteverstelling stoelen te reserveren voor duurste uitrustingsniveau, worden andere uitvoeringen wat al te nadrukkelijk onaantrekkelijk gemaakt. Maar ja, logisch, biedt Dacia meer verkoopmarge + onderhouds/reparatiekosten van airco's.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-11-2020 15:53 door knakker.
Een Auto zonder airconut smiley. Het is geen 1990 meer...
Prima aanbieding hoor, doe mij maar zo'n basismodelletje Sandero.thumbs up
Deze versie kost 10.000 euro in Frankrijk:




























url=https://www.largus.fr/actualite-automobile/dacia-sandero-2021-la-version-a-10-000-e-en-details-10470400-12518435-photos.html#photos-main-title-anchor]https://www.largus.fr/actualite-automobile/dacia-sandero-2021-la-version-a-10-000-e-en-details-10470400-12518435-photos.html#photos-main-title-anchor[/url]

Gaaf, dat stengeltje om je zijspiegel mee te verstellen. Zoals vroegah grinning smiley
Ha, dat infotainmentsysteem. Het voelt een beetje alsof iemand z'n oude Android-LG-toestelletje daarin heeft verstopt.
Maar op zich, zeker voor dat geld: prima.
Quote
der Magistrat
Ha, dat infotainmentsysteem. Het voelt een beetje alsof iemand z'n oude Android-LG-toestelletje daarin heeft verstopt.
Maar op zich, zeker voor dat geld: prima.

Dat is t ook, dat klepje is bedoeld voor je telefoon. Dus je ziet daar ook een telefoon op die foto winking smiley
Knappe auto voor 10.000 euro. Met belastingen in Nederland misschien 14.000 euro. Maar dan heb je een basic auto waar je maar weinig aan mist.
Die Stepway, wat een machtig karretje!thumbs up
Ik vind het een supervinding, die plek voor de navigatie en mediabediening. Lekker eenvoudig. Netjes geïntegreerd. Opgeruimd wanneer er geen telefoon in zit. Ook direct zichtbaar van buitenaf dat er geen navigatie te stelen is. Geen complete tablet voor je neus, maar gewoon lekker functioneel. De navigatie is zo luxe als je telefoon is en gaat zo vele jaren mee zonder dure updates. Instellen doe je thuis op de bank of 's morgens bij de boterham en in de auto zet je hem op zijn plek en je vertrekt zonder verdere vertraging. Natuurlijk kan het tegenwoordig ook met spraakherkenning, maar dan nog moet je controleren of je navigatie het goed heeft verstaan en dat is afleiding. Nee, dat goedkope systeem lijkt me prima.
Quote
Mits2012
Ik vind het een supervinding, die plek voor de navigatie en mediabediening. Lekker eenvoudig. Netjes geïntegreerd. Opgeruimd wanneer er geen telefoon in zit. Ook direct zichtbaar van buitenaf dat er geen navigatie te stelen is. Geen complete tablet voor je neus, maar gewoon lekker functioneel. De navigatie is zo luxe als je telefoon is en gaat zo vele jaren mee zonder dure updates. Instellen doe je thuis op de bank of 's morgens bij de boterham en in de auto zet je hem op zijn plek en je vertrekt zonder verdere vertraging. Natuurlijk kan het tegenwoordig ook met spraakherkenning, maar dan nog moet je controleren of je navigatie het goed heeft verstaan en dat is afleiding. Nee, dat goedkope systeem lijkt me prima.

Eens! Maar het is meer dan navigatie, ook je radio:

Quote

Met het nieuwe Media Control System met radio en ingebouwde Bluetooth®-telefoonverbinding, bedien je je audiosysteem vanaf het stuur en heb je via je telefoon toegang tot je favoriete navigatiesysteem. Voor extra gebruiksgemak in de auto kun je je telefoon verbinden en de radio-interface op je telefoon weergeven via de Dacia Media Control-app.
Een mooi systeem dat Dacia echter liever niet wil verkopen.
De ' Essentiel' heeft een stevige meerprijs voor de airco (900 euro in Frankrijk), dus alleen daarom al worden meeste klanten toch wel naar de Confort, die wel een scherm heeft, gelokt.
De Essentiel is zelfs nog niet eens te bestellen in F, zegt al genoeg. Dacia moet marge maken en dat zullen we weten ook.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-11-2020 03:16 door knakker.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.