Ora R1, R2 en R3 (CN): de kittens van Great Wall

Gepost door L Breevoort 
"Buguan hei mao bai mao, zhuo dao laoshu jiushì hao mao", zei de voormalige Chinese premier Deng Xiaopeng ooit, toen hij zijn economische hervormingen en experimenten met kapitalisme aan het volk wilde uitleggen. Het betekent zoveel als "het maakt niet uit of het een zwarte kat of witte kat is, zolang hij muizen vangt, is het een goede kat". Het is in de Chinese cultuur een beroemde quote en Great Wall Motors eert deze uitspraak nu met drie modellen van haar electrische sub-merk Ora.

De Ora R1 kennen we al een tijdje. Deze electrische stadswagen met duidelijke Twingo trekjes is een behoorlijk succes. De wagen is spotgoedkoop en uiterst bruikbaar. Voor minder dan €10.000 rijd je een BEV met 300 km range (volgens NEDC dan). Deze R1 krijgt nu een nieuwe naam: Heimao, oftwewel 'Zwarte Kat'.



Een paar weken geleden dook het tweede model in de range van Ora stadsautootjes op. Gebaseerd op dezelfde techniek, maar nu getekend volgens de Japanse Kei-car mode. In eerste instantie circuleerde de naam R2, maar hij staat binnenkort in de showroom als Baimao, oftewel 'Witte Kat'.



En tot het nieuws. Gisteren, verscholen in de aankondiging van de nieuwe typegoedkeuringen door het Ministerie van Techniek, verschenen de eerste foto's van de derde telg van de familie. Nogmaals een compact stadswagentje, maar nu met Europees retro-design. Veel is er natuurlijk nog niet bekend, maar ook hier zal de basis wel hetzelfde zijn. En je raadt het al, de naam van het wagentje wordt niet R3, maar Haomao, oftewel 'Goede Kat'.







Mijn avatar verraadt dat ik de nieuwe naamgeving van Ora wel kan waarderen grinning smiley
Of het mooi is weet ik nog niet, maar ik vind die laatste wel heel gaaf, bv. de verlichting in de achterruit.
Voor een EV met 300 km range met nieuwprijs 10.000 EUR bestaat ook hier zeker een markt.
Dat "retromodel" goede kat ziet er zelfs niet eens onaardig uit.
Dit is een testritje met de R1 / Heimao / Zwarte Kat:




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2020 09:09 door L Breevoort.
Quote

Deze electrische stadswagen met duidelijke Twingo trekjes is een behoorlijk succes

Vooral een smart forfour grinning smiley





Quote

Een paar weken geleden dook het tweede model in de range van Ora stadsautootjes op. Gebaseerd op dezelfde techniek, maar nu getekend volgens de Japanse Kei-car mode. In eerste instantie circuleerde de naam R2, maar hij staat binnenkort in de showroom als Baimao, oftewel 'Witte Kat'.

Iets meer foto's om het aan te vullen:











Nog wat foto's van de R3








Tip voor een volgend topic; iets meer foto's toevoegen. Dan is een mening geven over een auto ook wat makkelijker
De Haomao heeft vandaag zijn debuut beleefd op de Chengdu Motor Show.











De Ora Haomao is 4235 mm lang, 1825 mm breed en 1596 hoog; de wielbasis is 2650 mm. Daarmee heeft 'ie ongeveer het formaat van een Volkswagen ID.3.

Vind het een grappig ding. Mooi? Niet echt. Het is een soort pocket-Porsche om te zien, maar als geheel heeft de auto een onderscheidende uitstraling. De Baimao is harmonieuzer en net zo onderscheidend. Hoe dan ook lijken veel producten van Great Wall/Haval/Wey/Ora inmiddels geschikt voor export naar Europa. Ben benieuwd of die Bulgaarse productiefaciliteit nog draait.
Die dame met het oranje haar (vierde foto van de blauwe versie) lijkt erg vrolijk te worden van de Haomao.

De jongen met het oranje jasje (eerste foto van de beige variant) lijkt er nog even over te moeten nadenken.

Conclusie: geduchte concurrent van de nieuwe Fiat e-500?!
Grappig ontwerp, die Haomao. Hij doet me eigenlijk wel wat denken aan de eerste generatie van de Daihatsu Sirion.
Een auto van het formaat van een ID.3 kun je moeilijk meer een stadswagentje noemen. De ontwerper van de Haomao had in elk geval geen last van hoogtevrees, dat siert hem. En hij heeft zich beperkt tot essentiële lijnen; dat zie je niet veel meer. Ik zou niet al te verlekkerd kijken naar de Chinese prijzen; als deze modellen naar Europa komen kosten ze minstens het dubbele. De fabrikant moet ook leven.
Elliott Richards, de Chinese correspondent van de Fulle Charged Show, is ook naar de Chengdu Motor Show geweest:
Het gaat daar hard. Nog wat simpel, geen bijzondere toeters en bellen, maar het doel is de mensen in de auto te krijgen. De Toyota Izoa viel me op; een soort elektrische CH-R. Die zou hier toch best welkom zijn?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-08-2020 10:05 door Assenaar.
De nieuwste katten van Ora zijn op Auto Shanghai gepresenteerd: de Shandian Mao (Lightning Cat), de Pengke Mao (Punk Cat) en de Da Mao (Big Cat, zie het Wey Macchiato-topic). Die zijn op zijn zachtst gezegd opvallend vormgegeven! Het lijdt geen twijfel dat Great Wall geïnspireerd was op de Kever in het geval van de Punk Cat en de stijl van Porsche in het geval van de Lightning Cat.







Bron: [www.sohu.com]

Punk Cat









Bron: [paultan.org]









Bron: [www.pcauto.com.cn]

Lightning Cat











Bron: [www.drive.ru]













Bron: [www.pcauto.com.cn]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-04-2021 12:08 door Rutger DC.
Dit is eigenlijk ontzettend leuk, het is ook zeker niet zomaar kopiëren en wat details veranderen. Hebben ze een voormalig tekenaar van Pixar in dienst genomen? smiling smiley
Stuk voor stuk leuke auto’s, maar die Porsche poes kan wel een mooie kleur gebruiken.
Goed nieuws, ze komen naar Europa!

Ora 02 Cat:

Quote

De Goede Kat blijkt echt een goed exemplaar, daar Great Wall heeft besloten om die auto simpelweg als 02 Cat naar Europa te halen. Het poezelige uiterlijk van de Ora Cat moet vooral een jonge kopersgroep aanspreken. De Ora 02 Cat is een 4,24 meter lange elektrische hatchback met een 171 pk en 250 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. De 02 Cat komt beschikbaar met een 48 kWh en een 63 kWh grote accu, pakketten waar de elektrische retrorakker respectievelijk zo'n 300 en 400 WLTP-kilometers ver mee komt. In 8,5 tellen zoemt de 02 Cat naar een snelheid van 100 km/h en zijn topsnelheid bedraagt 160 km/h. De 02 Cat krijgt onder meer een groot 20,5-inch display in het interieur, moet op de snelweg semi-autonoom kunnen rijden en is dus volgestopt met camera's en sensoren.

Ora 03 Cat:

Quote

De Ora-koek is nog niet op, het merk komt namelijk ook met de 03 Cat. De 03 Cat is de voor Europa bestemde versie van de minstens zo opvallende - jawel - Lightning Cat. Deze gelikt gelijnde en met Porsche-invloeden doorspekte retro-EV is 4,88 meter lang en heeft een wielbasis van 2,87 meter. De vierwielaangedreven 03 Cat is stukken potenter dan de 02 Cat. Hij heeft namelijk twee samen 408 pk en 680 Nm sterke elekromotoren die de auto in zo'n 3 tellen aan een snelheid van 100 km/h helpen. Z'n topsnelheid: 180 km/h. De 03 Cat krijgt daarbij ook een groter 82 kWh accupakket, goed voor zo'n 450 WLTP-kilometers aan elektrisch rijgenot. Ook deze EV is afgeladen met camera's en sensoren.
[www.autoweek.nl]
En speciaal voor Europa ook maar meteen hoog op de kattenpootjes gezet en voorzien van een Urban onroader-look.eye rolling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-09-2021 18:07 door 929V6.
Quote
929V6
En speciaal voor Europa ook maar meteen hoog op de kattenpootjes gezet en voorzien van een Urban onroader-look.eye rolling smiley

Als ze er daardoor 200 verkopen in plaats van 50, prima.
Weinig websites die melding maken van de R3 terwijl het voor het eerst het productiemodel te zien is. Meer foto's:









Quote

En speciaal voor Europa ook maar meteen hoog op de kattenpootjes gezet en voorzien van een Urban onroader-look

Degene die eerder is getoond in China staat ook op de IAA
Ik dacht dat ze in China wel hadden geleerd van het schaamteloos jatten van Europese designs. Die Forfour, Kever en Porsche knock offs kunnen echt niet. Wat een wansmaak.

Misschien ben ik de enige, maar ik hoop toch echt dat dit flink gaat falen hier. Lekker daar laten.
Alle 'katten', inclusief de Lightning Cat en de Punk Cat, komen van de hand van Emanuel Derta, voormalig designer bij o.a. Porsche. Het is dus een Italiaan die z'n eigen werk evolueert. winking smiley Derta is eerder dit jaar vertrokken bij Ora en nu in dienst van het eveneens Chinese XPeng.
De getoonde O2 Cat is overigens de topversie, die in China als sportieve Haomao GT werd gepresenteerd. De gewone Chinese versies hebben ongeveer 140 pk onder de kap.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.