BYD Han (CN)

Gepost door L Breevoort 
BYD Han (CN)
01-05-2020 10:58
De introductie van de in de Shanghai gebouwde Tesla Model 3 zorgt voor reuring op de Chinese EV-markt. Drie belangrijke "thuis"-spelers reageren door dit jaar concurrenten te introduceren met de afmetingen van een Model S, maar de prijs van een Model 3. De Xpeng P7 is al te pre-orderen, de Nio ET7 volgt later dit jaar, maar de BYD Han is nu reeds officieel gepresenteerd.

Zoals gezegd gaat het om een forse sedan met een lengte/breedte/hoogte/wielbasis van 4980 x 1910 x 1495 x 2920 mm. Het design is een nieuwe stap in het vernieuwingsproces onder Wolfgang Egger (ex-Audi, ex-Alfa Romeo) en wijkt behoorlijk af van de reeds bekende modellen van BYD. Aan de achterkant is misschien een vleugje Peugeot 508 te bespeuren.
In het interieur vinden we natuurlijk BYD’s kenmerkende kantelbare scherm. BYD’s nieuwe pakket rijassistenten onder de naam DiPilot heeft een eigen schermpje op de onderrand van het stuurwiel.

Het is echter vooral de techniek die de Han interessant maakt. In de bodem ligt de nieuwe ‘Blade Battery’ van 65 of 77 kWh. Deze accu is niet van het inmiddels gebruikelijke nikkelrijke type, maar een LFP (lithium-ijzer-fosfaat). Deze chemie wordt doorgaans voornamelijk gebruikt voor bussen of stationaire opslag, omdat de energiedichtheid nogal laag is. BYD heeft echter een nieuw produktieproces ontwikkelt, waardoor de pakketten een indrukwekkende dichtheid van 140 Wh/kg halen, voor zover ik weet een nieuw record voor dit type. Bijkomend voordeel is een hogere veiligheid en makkelijkere temperatuurcontrole. Snelladen van 30 tot 80% gaat in 25 minuten.

De wagen komt er in drie varianten:
-Enkele motor (voor), 163 kW / 222 pk / 330 Nm, 65 kWh accu, range 506 km (NEDC), gewicht 1940 kg, topsnelheid 185 km/u.
-Enkele motor (voor), 163 kW / 222 pk / 330 Nm, 77 kWh accu, range 605 km (NEDC), topsnelheid 185 km/u.
-Dubbele motor, voor 163 kW / 222 pk / 330 Nm, achter 200 kW / 272 pk / 350 Nm (gecombineerd: 363 kW / 494 pk / 680 Nm), 77 kWh accu, range 550 km (NEDC), topsnelheid 185 km/u, 0-100: 3,9 sec.

Later volgt nog een plugin-hybride, die een 2-liter turbo combineert met een electromotor en een 15,2 kWh accu, goed voor 81 km (NEDC) op een enkele lading.



























Foto’s: CarNewsChina Facebook



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2020 10:59 door L Breevoort.
Re: BYD Han (CN)
01-05-2020 19:09
Fraai. De Tesla kennen we nu wel. Prima specificaties. Mooi interieur.
Re: BYD Han (CN)
02-05-2020 09:42
Deze maand BYD Toyota Company een feit. Grootste Chinese fabrikant van EV's en grootste batterij producent BYD gaat krachten bundelen met Toyota. Ook Hino, de vrachtwagentak van Toyota gaat samenwerken in nieuwe joint venture met BYD. Daar lees je niets over in Nederlandse pers maar een van de belangrijkste joint ventures van de laatste jaren in autoland.
Re: BYD Han (CN)
04-05-2020 11:45
Heel interessante techniek! Moet heel eerlijk zeggen dat de verpakking me niet zo bevalt. Auto's als de Qin Pro, Song Pro en Tang vind ik goed gelukt, vooral die laatste. Maar dit exterieurontwerp lijkt net niet helemaal in proportie, het front te onpersoonlijk en de achterkant optisch te zwaar. Dat knalrode leer vind ik goedkoop ogen. Het maakt het marktpotentieel van dit model, ook hier, er niet minder om.
Re: BYD Han (CN)
04-05-2020 17:19
Mooie strakke koets, alleen misschien een beetje laag. Anderhalve meter hoog met de accu's in de vloer is voor kleine mensjes. En dat rode leer is duidelijk voor China. Daar stoppen ze, als het ding hierheen komt, vast iets naar onze smaak in.
Re: BYD Han (CN)
05-05-2020 08:30
Quote
Cdlop03
Deze maand BYD Toyota Company een feit.
De ironie van die joint venture kan niet sterk genoeg benadrukt worden. Toen BYD begon met auto's maken, werden ze al snel gezien als Chinese kopieermachine van Toyota. Een heel stel van hun modellen zijn nogal duidelijk geinspireerd op de Aygo's en Corolla's enzo van de Japanners. Spoel 15 jaar vooruit en de Chinese kopieermachine gaat nu electrische auto's maken voor hun grote voorbeeld. De persberichten spreken uiteraard van een gezamenlijke ontwikkeling, maar ik verwacht in eerste instantie een stel BYD's met Toyota logo's. Aan het design hoeven ze dan niet veel te doen grinning smiley

Quote
Rutger DC
..het front te onpersoonlijk..
De plugin hybride krijgt de gebruikelijke "dragon face", misschien meer je smaak.
Re: BYD Han (CN)
05-05-2020 13:35
Byd en Toyota bundelen krachten, een zeer belangrijke ontwikkeling voor beide merken. Toyota is de afgelopen jaren zeer actief met aangaan van strategische allianties. Beide ondernemingen gaan ook samen verder met de vrachtwagentak van Toyota, Hino en Byd. Eerst overigens voor China, Azie... .
Re: BYD Han (CN)
13-05-2020 21:02
Quote

BYD presenteert Han EV sedan

13 mei 2020 | BYD's nieuwste luxe sedan wordt aan Europa getoond met een nieuwe, bladbatterij en met een rijke uitrusting speciaal voor de Europese consument De Han EV is de eerste volledig elektrische personenauto die is uitgerust met de nieuwe 'Blade Battery'-technologie van BYD. De bladbatterij belooft sterk verbeterde veiligheid, een groter bereik en een vereenvoudigd, compacter design van het batterijpakket.

Een siliciumcarbide motorbesturingsmodule stuwt de Han EV van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden. Het hart van het aandrijfsysteem van de sedan wordt gevormd door de nieuwe, ruimtebesparende bladbatterij van BYD. De batterij heeft een theoretisch bereik van 605 kilometer op één lading (NEDC) en stelt wereldwijd nieuwe veiligheidsnormen voor elektrische voertuigen. De Han EV zal ook beschikken over 'DiPilot', het nieuwe, zelflerende, intelligente rijhulpsysteem dat profiteert van de nieuwste 5G-technologie.

Na een grondige evaluatie van de Europese markten, zal de consumentenadviesprijs voor de Han EV naar verwachting tussen de € 45.000,- en € 55.000,- liggen. Daarmee heeft het model een gunstige positie in het segment van de rijk uitgeruste sedans. De Han EV zal naar verwachting eind juni 2020 in China worden geïntroduceerd.

Met de Han EV zet BYD de traditie voort om zijn personenauto's te vernoemen naar Chinese dynastieën. Het R&D-team van de Han EV bestaat uit mensen die naam maakten bij een aantal grote Europese merken. Een van hen is BYD's Global Design Director Wolfgang Egger.

De Han EV gebruikt BYD's nieuwe 'EV Dragon Face' ontwerptaal en combineert elementen van een traditionele Chinese draak met moderne Europese designelementen. Het gebogen front en dagrijverlichting roepen de vorm op van een traditioneel Chinees drakengezicht. De hoge taille van het voertuig loopt naadloos over in de schuine en dunne D-stijl, hetgeen een sterk gevoel van beweging geeft. De taps toelopende achterlichtclusters over de volle breedte van de auto benadrukken dynamiek.



Bron: [www.autozine.nl]

Quote
L Breevoort
De plugin hybride krijgt de gebruikelijke "dragon face", misschien meer je smaak.

Dat front vind ik wel erg Audi A5-achtig, dan ga ik alsnog liever voor de elektrische Han.
Re: BYD Han (CN)
13-05-2020 21:15
Quote

Het gebogen front en dagrijverlichting roepen de vorm op van een traditioneel Chinees drakengezicht.

Ik ben bang dat ik daarvoor niet voldoende fantasie heb.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.