Audi A3

Gepost door MCDubbleU 
Audi A3
03-03-2020 10:24
Re: Audi A3
03-03-2020 10:29
Net zo'n vetzak geworden als de Golf en Leon.

Zijn die uitgeklopte wielkasten trouwens standaard? Gaat er lekker uitzien dan icm de wieltjes van een meer basic spaardieseltje...
03-03-2020 10:36

Audi introduceert nieuwe A3 Sportback

3 maart 2020 | Audi presenteert de compleet nieuwe A3 Sportback. Audi's nieuwe compacte middenklasser heeft een sportief design, is volledig gedigitaliseerd en krijgt nieuwe motoren. Slimme assistentiesystemen dragen bij aan de veiligheid, efficiency en het comfort. De levering van de nieuwe Audi A3 Sportback start in mei 2020.

De nieuwe vijfdeurs A3 Sportback is 4,34 meter lang, 1,82 meter breed,1,43 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,64 meter. Hij is zeer gestroomlijnd (Cw vanaf 0,28) en relatief licht (1.280 kg voor de A3 Sportback 1.5 TFSI). Het nieuwe model valt op door sportieve proporties en blikvangers zoals de hol gestylde flanken, schuin geplaatste C-stijlen en de krachtige schouderlijn die de koplampen en vlakke achterlichten optisch met elkaar verbindt. De zeshoekige singleframe grille heeft rasters in honingraatdesign. Andere sportieve details zijn de grote luchtinlaten, dakspoiler en diffuser. LED-koplampen zijn standaard. De geïntegreerde digitale LED-dagrijverlichting heeft afhankelijk van de gekozen versie een eigen signatuur. Optioneel zijn matrix LED-koplampen leverbaar.

De nieuwe A3 Sportback heeft een cockpit met een zogenaamd black panel design. Een 10,25 inch digitaal instrumentenpaneel en een centraal 10,1 inch touchscreen zijn standaard. De Audi virtual cockpit (12,3 inch) met verschillende weergavemogelijkheden is evenals een head-up display optioneel. Een S-tronic automaat met dubbele koppeling wordt bediend via een compacte controller, terwijl de volumeregeling van het sound system met gebaren is aan te sturen.

In het MMI bedieningsconcept zijn meer connectiviteitsfuncties dan voorheen verwerkt. De bediening is eenvoudig dankzij een menustructuur zoals we die kennen van smartphones. Ook het basissysteem herkent geschreven opdrachten en reageert op stemcommando's. Het navigatiesysteem werkt nu nauwkeuriger, onder meer doordat het voorkeuren van de berijder herkent. Realtime verkeersinformatie is inbegrepen en ook beelden van Google Earth en 3D-modellen van grote steden vergemakkelijken de navigatie. Car-to-X diensten helpen onder meer bij het vinden van parkeerplaatsen en geven aan welke snelheid de berijder dient aan te houden om groen licht te krijgen op de volgende kruising.

Elke nieuwe A3 Sportback beschikt over een DAB+ radio. Online en hybride-radiosystemen zijn evenals het Bang & Olufsen surround sound system optioneel. De Audi smartphone interface maakt de Apple CarPlay of Android Auto-omgeving zichtbaar op het MMI-display, terwijl draadloos laden van een smartphone via de Audi phone box verloopt. In de loop van 2020 wordt ook de stembediening Alexa van Amazon leverbaar.

Via de MyAudi app zijn streamingdiensten te gebruiken, kunnen routes naar het navigatiesysteem worden gestuurd en zijn diverse functies op afstand te bedienen (zoals het ver- en ontgrendeling en standverwarming). Ook laat de app de locatie van de auto zien. Audi connect key staat voor een Android-telefoon die fungeert als digitale autosleutel. Hiermee zijn de deuren te ver- en ontgrendelen en kan de motor worden gestart.

Bij de marktintroductie in mei is de nieuwe A3 Sportback er naar keuze met een 1.5 TFSI benzinemotor (110 kW / 150 pk) of een 2.0 TDI (met 85 kW / 116 pk of 110 kW / 150 pk). Kort daarna zijn de 1.0 TFSI (81 kW / 110 pk) en een tweede variant van de 1.5 TFSI met MHEV-technologie (mild hybride, 48V elektrisch systeem) beschikbaar. Medio 2020 volgen meer TFSI- en TDI-varianten, sommige ervan met Quattro vierwielaandrijving. Ook komen er plug-in hybrideversies en staat er een CNG-uitvoering op de planning. Deze laatste is geschikt voor aardgas.

Het standaard onderstel van de nieuw A3 Sportback belooft een balans van comfort en sportiviteit. De versies met S-line exterieur zijn uitgevoerd met een verlaagd (15 mm) sportonderstel. Ook adaptieve dempercontrole is beschikbaar. Via Audi drive select kan de bestuurder kiezen voor onderstelsettings variërend van comfortabel tot sportief. Een elektromechanische stuurinrichting met snelheidsafhankelijke bekrachtiging is op alle modellen standaard, progressive steering is optioneel. Modellen met een vermogen vanaf 110 kW / 150 pk zijn standaard uitgevoerd met een multilink achterwielophanging. Een noviteit is de electric brake booster, die onnodige wrijving tussen remblokken- en schijven voorkomt. Voor de nieuwe A3 zijn lichtmetalen velgen met maten variërend van 16-19 inch beschikbaar.

Mede dankzij de wielbasis van 2,64 meter belooft de nieuwe A3 Sportback een ruim interieur. Vergeleken met zijn voorganger is de zitpositie voorin nu iets lager. Dit zorgt voor extra hoofdruimte én versterkt het sportieve karakter. De bagageruimte heeft een inhoud die varieert van 380-1.200 liter. De laadvloer is verstelbaar. Een elektrisch te openen en sluiten achterklep (ook via voetbewegingen) is optioneel. De nieuwe A3 Sportback heeft een maximaal trekgewicht (geremd) van 1.600 kg.

Audi pre sense front, dat helpt bij het voorkomen aan aanrijdingen is evenals lane departure warning standaard op de nieuwe A3 Sportback. Desgewenst waarschuwt de auto ook voor naderend verkeer bij rijbaanwissels of uitritten. De adaptive cruise assist is het meest geavanceerde assistentiesysteem. Hiermee houdt de A3 Sportback automatisch een veilige afstand aan ten opzichte van de voorligger en tegelijkertijd blijft de auto binnen de wegmarkeringen. Bij filerijden of in druk verkeer kan dit systeem de auto ook automatisch afremmen tot stilstand. Adaptive cruise assist is onderdeel van het assistentiepakket. Ook de grootlichtassistent, emergency assist, efficiency assist en de parkeerfuncties park assist en parking system plus (automatisch inparkeren mogelijk) zijn hierbij inbegrepen.

Voor een A3 Sportback op maat zijn er drie exterieurdesigns. Klanten hebben daarnaast keuze uit vele (nieuwe) exterieurkleuren en bekledingsmaterialen voor het interieur. Bijzonder detail: de beschikbaarheid van bekleding die is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Tot de standaarduitrusting behoren een digitaal instrumentenpaneel, een 10,1 inch touchscreen, een multifunctioneel met leder bekleed stuur, DAB+ radio, lichtmetalen velgen, LED-koplampen en elektrisch verstelbare spiegels met verwarming. Met individuele opties en optiepakketten zijn ook individuele wensen in te vullen.

Bron: [www.autozine.nl]

Vind de nieuwe A3 eigenlijk wel geslaagd. Het vadsige werkt aanzienlijk beter bij de Leon en A3 dan bij de Golf. Optisch is het een lage Q3, maar dat vond ik ook al een geslaagde SUV. De auto doet me ook een beetje aan Infiniti's denken, dus die paar Q30 en QX30-rijders kunnen mooi overstappen op de Audi A3. Vermoedelijk zal er meer aanwas komen van Volvo V40-rijders die op zoek zijn naar een opvolger. Het interieur ziet er goed uit en is helemaal in VAG Audi-huisstijl.
03-03-2020 10:36
Ik vind 'm gaaf. Ben wel bang voor de dode hoek naar rechts, met zulke stoelen.
03-03-2020 10:45
Ik vind 'm ook mooi. Ben benieuwd hoe het eruit zien zonder S-Line. Die nepgaten voor en achter zijn altijd een beetje too much. Interieur oogt op de foto's wel erg druk, vind ik de huidige stuk mooier/rustiger
03-03-2020 10:59
Eens, ik zou een Audi altijd zonder S-line bestellen. (was ik maar in die positie... grinning smiley)
03-03-2020 11:02
Geslaagd, het dikke staat 'm goed maar de kleur waarin hij is gepresenteerd werkt natuurlijk ook heel voordelig. Ben wel benieuwd hoe hij er in leasegrijs met een standaardsetje velgen uitziet. Jammer dat ook Audi geen driedeursversie meer aandurft.
03-03-2020 11:34
Driedeurs heeft niet echt met 'durf' te maken, het is vooral een centenkwestie. De vorige A3 werd nauwelijks verkocht als driedeurs.
03-03-2020 11:41
Benieuwd naar het interieur van de basisversie. Bij Audi is dat nu een resolutie van niveau Commodore 64, upgrade kost veel te veel.
03-03-2020 12:10
Exterieur is zeker netjes, zal ongetwijfeld weer veel te zien zijn op de wegen in Nederland.
Interieur ben ik nog niet van overtuigd. De ventilatieroosters bij de bestuurder vind ik erg vreemd en hoog geplaatst, in combinatie met het scherm redelijk 'laag' in het dashboard. Ondanks de weinige fysieke knopjes vind ik het een rommelig geheel.
03-03-2020 12:13
Barri
Driedeurs heeft niet echt met 'durf' te maken, het is vooral een centenkwestie. De vorige A3 werd nauwelijks verkocht als driedeurs.

Zou er echt meer winst gemaakt worden op een onzinnige variant als de Q3 Sportback?
Anonieme bezoeker
03-03-2020 12:28
Wat een mooi model, prachtig. In getoonde uitvoering uiteraard bijna onbetaalbaar maar design m.i. zeer geslaagd .
03-03-2020 14:56
Ziet er véél beter uit dan de BMW 1-Serie, goed alternatief voor de A-Klasse!
Anonieme bezoeker
03-03-2020 16:11
Idd wat een verschil met de 1 serie en persoonlijk vind ik de A klasse ook minder uitstraling hebben, interieur van deze A3 ook prachtig.
03-03-2020 17:47
Tja, nu is de Golf helemaal overbodig:
- ingetogen en luxe => Octavia
- sportief (en mooi) => Leon
- sportief en luxe => A3
(- lelijk en saai => Golf)grinning smiley

Ik zie toch enkele minpunten:
die ventilatieroosters aan weerszijden van het stuur zitten er echt bij alsof ze vergeten waren in het ontwerp. Het plastic ziet er ook niet erg hoogwaardig uit,
die onderste rij bedieningsknoppen in de middenconsole zitten toch echt te ver weg om nog ergonomisch te zijn (o.a. alarmknipperlichten).
Het uiterlijk had wat mij betreft wat meer opgefrist gemogen, maar het blijft Audi natuurlijk.
03-03-2020 18:39
929V6
Barri

Zou er echt meer winst gemaakt worden op een onzinnige variant als de Q3 Sportback?
Zeker. Weinig ontwikkelingskosten, een iets andere kostprijs en een ruim hogere verkoopprijs.
03-03-2020 18:50
Waar is de uitlaat gebleven met al dat plastic aan de bumper? En het scherm, nu alleen nog maar te bedienen via touch zonder draaiknop? Erg onhandig!

Nee geef mij maar gewoon de 1 serie ipv deze matige facelift.
03-03-2020 19:38
Die dakrails mogen van mij wegblijven!
05-03-2020 16:25
Rare locatie voor die ventilatieroosters inderdaad.
Verder vind ik, vooral de buitenkant, erg mooi van deze auto. grinning smiley
Vooral in de hierboven gepresenteerde kleuren. Helaas gaan we die (Nederland kennende) niet veel zien.

Opmerkelijke keuze trouwens om het MM systeem zo laag te plaatsen. De huidige A3 heeft 'm juist al hoog zitten en alle nieuwe VAG wagens hebben ook een hoog geplaatst scherm.
05-03-2020 18:20
Prijzen: [www.autoweek.nl]

Basis

Advanced

S-Line

S-Line + opties

S-Line + opties + Black Optik

Basis

Advanced

S-Line

S-Line + opties

S-Line + opties + Black Optik

Basis

Advanced

S-Line + S-Line interieur

S-Line + opties

Geen armsteun standaard op een C-segment auto.. nut smiley Jammer van toch die nepuitlaten op de S-Line

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-03-2020 18:33 door MCDubbleU.
05-03-2020 18:52
Jammer dat de basis ook al een beetje S line bumpers heeft.
05-03-2020 20:21
Vreemd genoeg zie ik de uitvoering van de persfoto's (chroom rond de zijruiten en rond de grille) niet bij de configuraties staan. De voorbumper van de Advanced vind ik het fraaist, met de optische "stropdasjes" aan weerskanten. Leuke styling-gimmick die bij de andere uitvoeringen niet goed uit de verf komt.
05-03-2020 21:27
Autoweek moet eens stoppen met het woord Sportback. Dit is gewoon de Audi A3. Er is geen driedeurs meer, dus hoeft er ook geen onderscheid meer gemaakt te worden. Dit geldt ook voor de A1.
05-03-2020 21:40
GT 1973
Autoweek moet eens stoppen met het woord Sportback. Dit is gewoon de Audi A3. Er is geen driedeurs meer, dus hoeft er ook geen onderscheid meer gemaakt te worden. Dit geldt ook voor de A1.

Autoweek? Audi noemt 'm zelf zo... eye rolling smiley
05-03-2020 22:08

Vreemd genoeg zie ik de uitvoering van de persfoto's (chroom rond de zijruiten en rond de grille)

Chroom om de grille heeft ie altijd. Chroom zijruiten is gewoon Glanzpaket.

06-03-2020 08:21
Met zwart optiek pakket en die 'uitlaten' in de diffuser ziet hij er nog aardig uit. Klopt het alleen dat momenteel deze opties nog niet te kiezen zijn in de configurator? Namelijk nergens het zwart pakket als optie kunnen kiezen. En als ik voor de S-Line uitvoering ga blijft de achterbumper het zelfde als op de foto's van autoweek, dus zonder diffuser met uitlaat sierstukken.
06-03-2020 08:35
Mijn afbeeldingen had ik overigens van audi.de. Zie nu dat configurator bij audi.nl ook al online staat. Er is dus alleen een S-Line interieur, exterieur heet S-edition in Nederland. Dan zie je gewoon de andere (S-Line) bumpers en kan je gewoon Optiekpakket zwart aanvinken hoor. Zoals altijd staat dat bij 'exterieur' en dan helemaal beneden naar 'exterieurdesign'
06-03-2020 09:52
MCDubbleU
Mijn afbeeldingen had ik overigens van audi.de. Zie nu dat configurator bij audi.nl ook al online staat. Er is dus alleen een S-Line interieur, exterieur heet S-edition in Nederland. Dan zie je gewoon de andere (S-Line) bumpers en kan je gewoon Optiekpakket zwart aanvinken hoor. Zoals altijd staat dat bij 'exterieur' en dan helemaal beneden naar 'exterieurdesign'

Oké, bedankt ga eens kijken. Ik had overigens voor de edition one gekozen in de configurator (dacht dan heb in de uitgebreidste versie), maar dan heb je dus niet die bumpers en mogelijkheid tot zwart pakket. Wel jammer dat momenteel de automaat nog niet te kiezen is.
07-03-2020 16:21
Ben ik blij dat ik het huidige model heb, was aan het wachten op het nieuwe model maar laat maar zitten. Die luchtroosters in het interieur jongens kom op dit is toch lelijk. Waar zijn de uitlaten? En hoe zit het met die lelijke roosters overal.

Net zoals de nieuwe golf ziet het er goedkoop uit. Meerdere dingen zijn verdwenen zoals de stoffen binnenkant van je dashbord kastje (gaat nu rammelen dus). Tegenwoordig je motorkap weer met een stokkie omhoog houden
07-03-2020 18:18
Ik ben vooral benieuwd naar de sedan/ limousine. Als het goed is volgt deze binnen nu en 2 weken.

Het stuurwiel in de configurator is wel anders als op de officiële foto's......

07-03-2020 22:41
De Audi A3 Limousine volgens clubdeimotori:

10-03-2020 14:00
Dat er euhmm... Veilig uit....
10-03-2020 14:39

Nieuwe Audi A3 Sportback nu al te bestellen
Autonieuws • 6 maart 2020 • Tekst: Bob Kroese

Audi maakt haast met de nieuwe A3. Het merk opent per direct de orderboeken en verwacht de eerste auto’s op 30 april te leveren. De prijzen beginnen bij 34.400 euro, maar de instapversie is niet direct bij de verkoopstart verkrijgbaar.

De nieuwe Audi A3 is vanaf nu te bestellen. Audi biedt het model vooralsnog alleen als vijfdeurs Sportback aan en begint met twee motorversies. Voor benzinerijders staat de 35 TFSI klaar met 150 pk sterke 1.5 TFSI-motor, dieselrijden kan met de 116 pk sterke 30 TDI. Beide versies zijn uitgevoerd met handgeschakelde versnellingsbak. Later dit jaar volgen de automaatversies, de 30 TFSI instapmotor met 116 pk en de aardgasuitvoering.

De basisuitvoering Pro Line is uitgerust met onder meer een draadloze telefoonlader, airconditioning met twee zones, parkeersensoren, cruise control, een digitaal instrumentenpaneel, een multimediasysteem met Apple CarPlay, led-koplampen, 16 inch lichtmetalen wielen en diverse rijhulpsystemen.

Een stapje hoger staat de Business Edition, die voor zakelijke rijders is ontwikkeld en voorziet in onder meer 17 inch lichtmetalen wielen, een navigatiesysteem, sportstoelen en een uitgebreider digitaal dashboard. Audi rekent tijdelijk geen meerprijs voor deze uitvoering. Verder is er nog de S Edition, met sportieve accenten als specifieke bumpers, sportstoelen en een sportonderstel.

Tijdelijk levert Audi de nieuwe A3 als Edition One, met alle uitrusting van de andere uitvoeringen, aangevuld met slimme matrix-led-koplampen, 18 inch lichtmetalen wielen, grijze exterieurelementen, verlichte instaplijsten en sfeerverlichting in het interieur.

30 TFSI 116 pk Pro Line € 34.400
35 TFSI 150 pk Pro Line € 36.820
35 TFSI 150 pk Business Edition € 36.820
35 TFSI 150 pk S Edition € 40.820
35 TFSI 150 pk Edition One € 40.830
30 TDI 116 pk Pro Line € 38.570
30 TDI 116 pk Business Edition € 38.570
30 TDI 116 pk S Edition € 42.570
30 TDI 116 pk Edition One € 42.760

Bron: [www.autokopen.nl]
12-03-2020 18:53
Doe maar deze kleur en uitvoering big smile smiley:

Via thumbs up - CarsinPixels7
12-03-2020 19:07
12-03-2020 19:37
Kun je beter een verlengde A6 Avant bestellen, daar past die kist gewoon in.
12-03-2020 20:13
Ik weet niet, maar ik denk Daytonagrijs pareleffect want een andere grijze kleur is niet leverbaar bij de S-line versie. Al is het aan de bestickering zo te zien een Edition model.....
12-03-2020 20:19
Daytonagrijs pareleffect, wat een prachtig eufemisme voor Komo Metallic thumbs up
12-03-2020 21:00
De rode balanceergewichtjes zorgen gelukkig voor een vrolijke noot.
12-03-2020 21:03
929V6
De rode balanceergewichtjes zorgen gelukkig voor een vrolijke noot.

Mede daardoor besefte ik na een tijdje dat het geen zwart-wit foto was.
12-03-2020 21:44
Dat zo'n front vol kippengaas nog geaccepteerd wordt. Ik vind dit wel iets té.
13-03-2020 10:22
Vind het toch wel een heftig mooie wagen hoor, kost wat maar dan heb je ook wel wat voor de deur staan.
13-03-2020 10:26
Blijf het vreemde type aanduiding vinden: 30 TDI, met 116 pk.... Past dat plastic voor- en achterkantje dan wel weer bij.
13-03-2020 19:02
Als je die voorkant zonder kentekenplaat zie springen de tranen toch in je ogen, grote lelijke koelgaten met afschuwelijk vormgegeven plastic.
13-03-2020 19:51
Die gaten onder de koplampen zijn echt erg lelijk.
13-03-2020 21:35

Helaas in NL niet te verkrijgen:

Via thumbs up - Audittsquattro

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-03-2020 21:37 door M 3849159.
14-03-2020 11:16
MLL
Als je die voorkant zonder kentekenplaat zie springen de tranen toch in je ogen, grote lelijke koelgaten met afschuwelijk vormgegeven plastic.

Koelgaten? Neproosters is het enige wat ik zie: zo'n 3e van het zwarte oppervlak dient maar als ventilatieopening, de rest is gewoon goedkope afwerking. Ongelooflijk dat de Duitsers aan zo'n fout en fake ontwerpelement blijven vasthouden.
25-03-2020 11:25
Audi toont dit model opvallend vaak met dakrails, waardoor hij imo meer als een crossover dan een klassieke hatchback oogt. Zou dat met opzet zijn?

Verder vind ik die nieuwe hoekige interieurstijl maar niks. Volgens mij kenmerkt goed design zich door een zekere mate van eenvoud en ondersteunt de vorm de functie maar moet het zeker de functie niet in de weg zitten. Dit dashboard is een voorbeeld van vormwil. Al die hoekige vormen en in willekeurige hoek op elkaar aansluitende vlakken maakt dat het onrustig oogt, en bovendien niet luxueus wat mij betreft. Maar neem nou die middenconsole: Ooit was het van toegevoegde waarde dat dat ding naar de bestuurder gekeerd was. Inmiddels is dat achterhaald doordat de bestuurder (nagenoeg) alles vanaf het stuur kan bedienen, en alle relevante info -zeker met zo'n multifunctionele digitale cockpit- voor z'n snufferd heeft. Het grote scherm in het midden is dus meer dan ooit vooral nuttig voor de bijrijder, maar is van die bijrijder afgekeerd dus die kan het zo minder goed bekijken en bedienen. Verder zit er een handige fysieke knop rechts van de pook, maar wel in een soort 'bakje' waardoor de bijrijder volgens mij zijn hand moet buigen over een rand. Over aanraakschermen voorts is denk ik al genoeg gezegd, voor mij staat vast dat het nu eenmaal niet de beste ergonomie oplevert.

Kortom, ik zie in dit interieur echt totaal geen meerwaarde om voor een Audi te kiezen ipv een Golf. Het exterieur wel, duidelijk beter gelukt dan de Golf 8. Al is de grille wel echt veel te groot. De vormgeving van de flanken vind ik wel echt interessant en leuk gedaan.
25-03-2020 17:50
DeeTwee
Audi toont dit model opvallend vaak met dakrails, waardoor hij imo meer als een crossover dan een klassieke hatchback oogt. Zou dat met opzet zijn?

Ja omdat die er altijd al op zaten (optioneel natuurlijk). De A3 Sportback was een beetje een 323 Fastbreak/oude Rio 5d geval, soort halve stationidee

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.