DS 9

Gepost door iDS 
Re: DS 9
28-05-2021 10:58
handel dit lekker per pb af. eye rolling smiley
Re: DS 9
28-05-2021 14:08
Quote
Joop 5528328
... De DS 9 wordt de hemel in geprezen...

Terwijl niemand er zelf nog mee heeft gereden drinking smiley
Re: DS 9
28-05-2021 14:09
Quote
Gullwing
Quote
Joop 5528328
... De DS 9 wordt de hemel in geprezen...

Terwijl niemand er zelf nog mee heeft gereden drinking smiley

Klopt, dus de grond in boren zou dan ook nog niet kunnen winking smiley
Re: DS 9
28-05-2021 14:43
Niet zo overdrijven JP, de auto wordt door niemand “de grond in geboord”. Sterker nog, ik geloof best dwt dit een goede auto is. De 508 dient als basis en ook dat is een prima auto met prima rijeigenschappen. Maar de vraag is: Is het allemaal genoeg om enigzins succesvol te worden? En dat betwijfel ik dus om meerdere (eerder genoemde, ik zal ze niet herhalen) redenen.
Re: DS 9
28-05-2021 14:56
Idd hoezo de grond in geboord? Dat ding zal gewoon niet verkopen, dat is toch niet de grond inboren ?
Re: DS 9
28-05-2021 17:09
Quote
Sport Leicht
Zeer matige auto, waardeloos ontwerp (slap aftreksel van de Peugeot 508, hoe goedkoop wil je het hebben?), nul toegevoegde waarde, kwalitatief ondermaats (resultaten uit het verleden bieden een redelijk inzicht in de toekomst), daardoor volstrekt kansloos tegenover de gevestigde orde (A6/5/E). Zal roemloos ten onder gaan, mark my words.

Volgens mij is 'de grond in boren' hier wel op zn plek winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2021 17:47 door Passchier.
Re: DS 9
28-05-2021 17:13
Re: DS 9
28-05-2021 17:21
Als ik eerlijk ben vind ik de 508 mooier dan deze auto, de lijnen kloppen niet. Ik heb de DS5 een tijdje gereden, mooie auto van buiten, luxe auto van binnen maar je zit er in alsof je een bus bestuurd. Van buiten lijkt het sportief maar als je er zo in zit dus totaal niet, verder een verschrikkelijke automaat er in. DS lijkt leuk maar zou de sportievere kan op moeten gaan dan is er toekomst, doen alle submerken kiezen voor wat meer sportiviteit. Bijvoorbeeld Cupra, Polestar allemaal auto s die de exclusiviteit koppelen aan sportiviteit maar bij de DS9 slaan ze naar mijn persoonlijke mening de plank mis.
Re: DS 9
28-05-2021 17:48
Quote
Passchier

Volgens mij is de grond in boren hier zelfs nog zacht uitgedrukt winking smiley

Begin jij nou eens met je niet zo druk te maken over wat ik ergens van vind. Zal jou een hoop rust geven en is beter voor de sfeer thumbs up.
Re: DS 9
28-05-2021 18:08
Quote
Passchier
Quote
Sport Leicht
Zeer matige auto, waardeloos ontwerp (slap aftreksel van de Peugeot 508, hoe goedkoop wil je het hebben?), nul toegevoegde waarde, kwalitatief ondermaats (resultaten uit het verleden bieden een redelijk inzicht in de toekomst), daardoor volstrekt kansloos tegenover de gevestigde orde (A6/5/E). Zal roemloos ten onder gaan, mark my words.

Volgens mij is 'de grond in boren' hier wel op zn plek winking smiley

Vind je zijn mening dan zo belangrijk?
Re: DS 9
28-05-2021 18:32
Quote
MCW
Quote
Passchier
Quote
Sport Leicht
Zeer matige auto, waardeloos ontwerp (slap aftreksel van de Peugeot 508, hoe goedkoop wil je het hebben?), nul toegevoegde waarde, kwalitatief ondermaats (resultaten uit het verleden bieden een redelijk inzicht in de toekomst), daardoor volstrekt kansloos tegenover de gevestigde orde (A6/5/E). Zal roemloos ten onder gaan, mark my words.

Volgens mij is 'de grond in boren' hier wel op zn plek winking smiley

Vind je zijn mening dan zo belangrijk?

Nee, zijn mening kan me boeien. Kan me wel storen aan de manier waarop hij zich hier manifesteert.

Ontopic maar weer!
Kan iemand het resultaat van die franse test hierboven geven, jij mss iDS? Ben wel benieuwd hoe de ds9 zich verhoudt tov die bmw 5.
Re: DS 9
28-05-2021 18:39
Quote
Sport Leicht
Quote
Passchier

Volgens mij is de grond in boren hier zelfs nog zacht uitgedrukt winking smiley

Begin jij nou eens met je niet zo druk te maken over wat ik ergens van vind. Zal jou een hoop rust geven en is beter voor de sfeer thumbs up.

Binnenkort maar weer eens wat Mercedes afzeiken drinking smiley
Re: DS 9
28-05-2021 18:41
Volgens mij zeggen ze iets van: We moeten wachten op de eerste tests van de DS9 die eind 1e kwartaal plaats vinden. (artikel is van januari). En ze zeggen iets over het comfort van de DS9, dat daar op moet gaan winnen. Geen conclusie / resultaat dus eigenlijk.
Re: DS 9
28-05-2021 20:56
Quote
W212
Volgens mij zeggen ze iets van: We moeten wachten op de eerste tests van de DS9 die eind 1e kwartaal plaats vinden. (artikel is van januari). En ze zeggen iets over het comfort van de DS9, dat daar op moet gaan winnen. Geen conclusie / resultaat dus eigenlijk.

thumbs up
Re: DS 9
29-05-2021 00:18
Quote
der Magistrat
Een Lamborghini of Bentley zit ook vol met knoppen en componenten van Audi's of zelfs Volkswagens. Of een RR & BMW. Of die succesvolle herlancering van de A-Klasse, met Renaultmotoren.
In een Audi A6 kom je volgens mij geen knoppen tegen die je ook identiek in een Polo ziet. In een A4 ook al niet meen ik, A3 is twijfelgeval.

Maar in de Ds9 zie je onderandere dezelfde automaatpook, stengels en cc-knoppen als in een 208 of Corsa, en die PSA deels bovendien al decennia ongewijzigd monteert. De aandrijflijnen zijn identiek aan die in diverse goedkopere modellen, er is niet eens voor de vorm 10pk extra uit geperst. Sommige dingen zijn misschien pietluttig, maar in het topmodel van je concern, dat gepresenteerd wordt als verfijnd en luxe, hoort dat niet. Dat je tussen merken en modellen componenten deelt is niet meer dan logisch, maar er zijn concerns die het kunstje om onderling voldoende onderscheid te kweken aanzienlijk beter beheersen.
Re: DS 9
29-05-2021 00:42
Volgens mij is de automaatbediening in een moderne Mercedes ook bij alle modellen hetzelfde: knop op de rechter stengel.

Vroeger (jaren 80,90) had Mercedes-Benz de ruitenwisserbediening op een, in mijn jonge leken oog, op dezelfde linker stengel zitten in alle modellen.

In (moderne) vrachtauto's is het ook gebruikelijk om de ruitenwisserbediening op de linker stengel te hebben (omdat op rechts de bediening van motorrem, cruisecontrol zit en soms ook de automaat bediening).
Voor mij staat dat toch een beetje als: dé Mercedes manier.


Kortom, het is, denk ik, ook maar net hoe de individuele kopers dit ervaren.

Stél dat een BMW rijder een overstap naar een DS9 wenst te maken.. zal deze dan weet hebben van de onderdelenovereenkomst met lagere concernmodellen?

Als de concept /dealer store van DS goed zijn werk doet.. komt die klant niet eens in de buurt van de andere Stellantis merken... drinking smiley (lijkt mij).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2021 00:43 door Durashift.
Re: DS 9
29-05-2021 08:37
Quote
Durashift
Volgens mij is de automaatbediening in een moderne Mercedes ook bij alle modellen hetzelfde: knop op de rechter stengel.

Nee daar zit verschil in, in de C, E en S zit een luxere hendel dan in een A, B, CLA etc.

Quote
Durashift
Vroeger (jaren 80,90) had Mercedes-Benz de ruitenwisserbediening op een, in mijn jonge leken oog, op dezelfde linker stengel zitten in alle modellen.

Klopt, in die jaren had Mercedes ook nog geen low-budget modellen onder de 190/C-Klasse.
Re: DS 9
29-05-2021 09:16
VW/SEAT/Skoda kan je inmiddels wel zien als één merk maar Audi is toch wel even een tandje hoger met eigen knoppen, hendels en schermen. Vind het overigens ook niet zo'n ramp als er onderdelen worden uitgewisseld, zolang het maar geen ratjetoe is of afbreuk doet van kwaliteitsgevoel.

Wat ik niet snap is dat Sterralitus/PSA al jaren bekend staat om hun nukkige schermen. Zou er dan echt niemand daar werken die dat ook doorheeft en denkt; laten we dat eens aanpassen?
Re: DS 9
29-05-2021 09:32
In een hedendaagse auto is dat een heel belangrijk punt, goed werkende systemen en beeldschermen.
Re: DS 9
29-05-2021 10:50
En weer, fatsoenlijk, on-topic.

Ivanov
AutoWeek Moderator
Re: DS 9
29-05-2021 11:01
Quote
MCW
VW/SEAT/Skoda kan je inmiddels wel zien als één merk maar Audi is toch wel even een tandje hoger met eigen knoppen, hendels en schermen. Vind het overigens ook niet zo'n ramp als er onderdelen worden uitgewisseld, zolang het maar geen ratjetoe is of afbreuk doet van kwaliteitsgevoel.

Wat ik niet snap is dat Sterralitus/PSA al jaren bekend staat om hun nukkige schermen. Zou er dan echt niemand daar werken die dat ook doorheeft en denkt; laten we dat eens aanpassen?
In de DS4 en nieuwe 308 zit een nieuwe generatie infotainment. Geen idee hoe dat bevalt, dat moeten we volgens mij nog gaan zien.

Ik vind ergonomie en functionaliteit in bredere zin een gebrekkig punt bij PSA. De vorige 508 bijvoorbeeld was echt een grap qua aflegruimte, allerlei vakjes waar precies niks in paste. Of dan heb je zo'n mooi duimwieltje op het stuur, superhandige dingen vind ik dat, maar bij peug (huidige 508 bijvoorbeeld) kun je daar enkel mee van radiostation wisselen. Totaal nutteloos. Of de armsteun, bij de meeste auto's trek je die gewoon omhoog en kun je bij het opbergvak. Bij peug natuurlijk weer niet, die maakt daar 2 los opzij scharnierende klepjes van. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, er is gewoon zo vaak niet genoeg over nagedacht. Veel van dat soort ondoordachte dingen komen ook weer terug in de andere merken omdat PSA nu eenmaal werkelijk ieder onderdeeltje identiek in ieder model schroeft. Ik vind het vaak mooie auto's, wil ze hebben, totdat ik erin ga rijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2021 11:01 door DeeTwee.
Re: DS 9
29-05-2021 12:06
Wat een drukte in een topic over een waardeloze auto eye popping smiley
Quote
W212
Volgens mij zeggen ze iets van: We moeten wachten op de eerste tests van de DS9 die eind 1e kwartaal plaats vinden. (artikel is van januari). En ze zeggen iets over het comfort van de DS9, dat daar op moet gaan winnen. Geen conclusie / resultaat dus eigenlijk.
Klopt in grote lijnen en voor de rest wat ook in andere tests nar voor komt:
- de BMW is op rijdynnamiek georiënteerd, de DS op comfort,
- de BWM heeft een ruimer motorenaanbod met hogere vermogens,
- het infotainmentsysteem van de DS is niet van het niveau van de BMW
- de DS scoort dan weer op vlak van binnenruimte: vooral achterin veel meer ruimte, 20 liter grotere kofferruimte voor de BMW
- qua afwerking (in tegenstelling tot wat sommigen nog denken werkt DS veel met gepolijst metaal i.p.v. verchroomd plastic bv.) en uitrusting voordeel voor de DS met items die bij BMW alleen in de 7-serie leverbaar zijn (night vision, verwarmde, geventileerde en masserende achterbank,...)
- op technologisch vlak staat de DS zijn mannetje en is bij de tijd
Re: DS 9
29-05-2021 12:31
Quote
DeeTwee
Maar in de Ds9 zie je onderandere dezelfde automaatpook, stengels en cc-knoppen als in een 208 of Corsa, en die PSA deels bovendien al decennia ongewijzigd monteert

De automaatpook (het is eigenlijk niet eens een pook) bestaat pas hooguit een jaar of twee en is bij DS bovendien anders afgewerkt. De module waarop de stengels zitten bestaat sinds pak 'm beet 2003 (introductie CAN-bus) en is sindsdien verschillende keren gemoderniseerd en gewijzigd. Dus dat "decennia ongewijzigd" is onzin.
Re: DS 9
29-05-2021 14:29
@929v6 Je hebt het woordje "deels" over het hoofd gezien.
Re: DS 9
29-05-2021 16:57
@D2: ik kan niet oordelen over de 508s maar bij mijn C5 (toch dezelfde generatie als de vorige 508) zijn de legvakken wel bruikbaar. De 1,5 litertest van CARWOW zal wel alleen het handschoenvak doorstaan, maar die dingen sleur ik dan ook niet mee in de auto.
De scrollknoppen op het stuurwiel hebben ook meerdere functies: de linker roept alle info van de boordcomputer op en laat toe een aantal zaken te resetten, de rechter heeft functies ngl. de informatie die op het infotainmentscherm zichtbaar is (radiostation zoeken, zaken bevestigen, adres invoeren in de GPS).

Het systeem voor de toegang tot het vak onder de armsteun is eentje dat blijkbaar ook Mercedes en genesis o.a. gebruiken.
Ik heb een klep die naar achteren openzwaait, waarbij steeds mijn elleboog in de weg zit (erg hinderlijk tijdens het rijden). Dat nieuwe systeem is veel compacter waardoor dat probleem uit de wereld is geholpen. Nadeel vermoedelijk: mijn armsteun is in de hoogte verstelbaar, dat zal bij het nieuwe systeem niet meer lukken.
Al bij al vind ik de ergonomie van die PSA producten dan ook niet zo wereldvreemd.
Re: DS 9
29-05-2021 17:04
Quote
WJG
Als ik eerlijk ben vind ik de 508 mooier dan deze auto, de lijnen kloppen niet. Ik heb de DS5 een tijdje gereden, mooie auto van buiten, luxe auto van binnen maar je zit er in alsof je een bus bestuurd. Van buiten lijkt het sportief maar als je er zo in zit dus totaal niet, verder een verschrikkelijke automaat er in. DS lijkt leuk maar zou de sportievere kan op moeten gaan dan is er toekomst, doen alle submerken kiezen voor wat meer sportiviteit. Bijvoorbeeld Cupra, Polestar allemaal auto s die de exclusiviteit koppelen aan sportiviteit maar bij de DS9 slaan ze naar mijn persoonlijke mening de plank mis.
Genoeg merken die sportiviteit kiezen dus, dus waarom zou DS in dat rijtje aansluiten, zeker Alfa Romeo nu ook deel uitmaakt van de Stellantisgroep.
Comfort was altijd een sterk punt van Franse limousines. Ze hebben gelijk dat ze daar op inzetten en niet proberen BMW af te troeven op eigen terrein:: dat lukt ze toch niet.
FYI: de automaat van de DS9 is niet dezelfde als die uit de DS5.
Re: DS 9
29-05-2021 17:40
Quote
iDS
Genoeg merken die sportiviteit kiezen dus, dus waarom zou DS in dat rijtje aansluiten, zeker Alfa Romeo nu ook deel uitmaakt van de Stellantisgroep.
Comfort was altijd een sterk punt van Franse limousines. Ze hebben gelijk dat ze daar op inzetten en niet proberen BMW af te troeven op eigen terrein:: dat lukt ze toch niet.
Helaas gaat dit dus niet op. Citroën is en blijft het comfortlabel van PSA/Stellantis. Daarom heeft de DS 9 dus zeer waarschijnlijk niet die Progressive Hydraulic Cushions gekregen. Prima, maar waarom wordt op andere vlakken dan wel zo nadrukkelijk de sportiviteit opgezocht? Met 19 inch velgen en Michelin Sport banden en uitrustingsniveaus als Performance Line? DS wedt dus op twee paarden, of hinkt op twee gedachten. Maar is waarschijnlijk dus vlees noch vis.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2021 17:41 door Wouter82.
Re: DS 9
30-05-2021 21:26
Quote

Prima, maar waarom wordt op andere vlakken dan wel zo nadrukkelijk de sportiviteit opgezocht? Met 19 inch velgen en Michelin Sport banden en uitrustingsniveaus als Performance Line?

Tja dat kan je ook zeggen over de Sportline's van Skoda en de AMG Lines van Mercedes.
Re: DS 9
30-05-2021 21:33
En, is er iemand die deze auto al heeft besteld?
Re: DS 9
30-05-2021 22:40
Quote
MCW
Quote

Prima, maar waarom wordt op andere vlakken dan wel zo nadrukkelijk de sportiviteit opgezocht? Met 19 inch velgen en Michelin Sport banden en uitrustingsniveaus als Performance Line?

Tja dat kan je ook zeggen over de Sportline's van Skoda en de AMG Lines van Mercedes.

Nee, want die merken beroepen zich niet op het illustere comfort van al dan niet gezochte voorgangers en hebben geen scanner om het onderstel zo comfortabel mogelijk te houden.
Re: DS 9
30-05-2021 22:44
Mercedes Magic Body Control ken je niet...? En Skoda is een merk dat bekend moet zijn staan om zijn comfort. Of dat nou iets van de laatste jaren is of al langer, dat maakt niet toch niet uit? Net als DS mikken ze schijnbaar op comfort maar bieden ook sportieve pakketten aan.
Re: DS 9
31-05-2021 10:40
Die Wouter roept ook maar wat... grinning smiley. Mercedes was (zoals dat meestal het geval is met complexe vernieuwende systemen) de eerste die hiermee op de markt kwam en de rest volgt.

Quote
Gullwing
En, is er iemand die deze auto al heeft besteld?

We wachten vol spanning op het verlossende bericht van iDS, met de bestelde optielijst en wanneer hij z’n DS9 in ontvangst mag nemen. Wellicht is hij de eerste van het land en wordt dat nog een speciaal momentje...
Re: DS 9
31-05-2021 13:44
Quote
Sport Leicht
Die Wouter roept ook maar wat... grinning smiley. Mercedes was (zoals dat meestal het geval is met complexe vernieuwende systemen) de eerste die hiermee op de markt kwam en de rest volgt.

Quote
Gullwing
En, is er iemand die deze auto al heeft besteld?

We wachten vol spanning op het verlossende bericht van iDS, met de bestelde optielijst en wanneer hij z’n DS9 in ontvangst mag nemen. Wellicht is hij de eerste van het land en wordt dat nog een speciaal momentje...
Die SL roept ook maar wat...winking smiley
Het Mercedessysteem is in basis natuurlijk maar een doorontwikkeling van wat Citroën met haar hydractieve vering is gestart.
En wachten tot ik een DS9 heb besteld. Je doet maar, maar aangezien ik mijn wagen professioneel niet nodig heb, geniet ik nog wat van het hoogstaande comfort dat mijn C5 me biedt.
Re: DS 9
31-05-2021 13:53
Quote
iDS
Het Mercedessysteem is in basis natuurlijk maar een doorontwikkeling van wat Citroën met haar hydractieve vering is gestart.
In welke modellen heeft Citroën Hydractive gecombineerd met een camera die het wegdek scant en op basis van die informatie (pro)actief de stand van het onderstel aanpast?
Re: DS 9
31-05-2021 18:39
Quote
DeeTwee
Quote
iDS
Het Mercedessysteem is in basis natuurlijk maar een doorontwikkeling van wat Citroën met haar hydractieve vering is gestart.
In welke modellen heeft Citroën Hydractive gecombineerd met een camera die het wegdek scant en op basis van die informatie (pro)actief de stand van het onderstel aanpast?
De camera is de doorontwikkeling natuurlijk. Ik schrijf ook duidelijk dat de hydractieve vering de start was tongue sticking out smiley

En ik wist dat dit niet volledig correct was maar heb er nu pas iets over gevonden:
het was Colin Chapman die de eerste computergestuurde ophanging ontwikkelde voor zijn F1-racewagens, blijkbaar was het echter Williams dat het op het circuit introduceerde in 1992...maar toen reed de Citroën XM al drie jaren rond.
Volgens hetzelfde artikel op Wikipedia introduceerde de Mercedes CL in 1999 een systeem waarbij ook het rollen in de bochten onder controle wordt gehouden. Maar in 1995 al werd de Xantia Activa gelanceerd die ook gewoon vlak door de bochten ging.
Het scannen van het wegdek waardoor beter geanticipeerd wordt op oneffenheden is m.i. wél een primeur van MB in 2013, in 2017 gevolgd door Audi (A8) en DS (DS7).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-05-2021 18:58 door iDS.
Re: DS 9
02-06-2021 09:26

Vanaf 4:15 over active scan, voor de liefhebbers. grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-06-2021 09:27 door Carfanatic.
Re: DS 9
02-06-2021 10:12
Kerel lijkt niet echt 'blown away' te zijn. Wel ok, lijkt mij niet goed genoeg om mensen uit bestaande auto;s te halen.
Als ze nou even een paar euro meer hadden geïnvesteerd in bijvoorbeeld een supersnel -tesla like- infotainment, maar tja, de boekhouder he grinning smiley
Re: DS 9
02-06-2021 14:39
'a big step forward' zie ik als een compliment!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.