DS 9

Gepost door iDS 
Re: DS 9
25-05-2021 16:11
IDS
Als je bovendien de keuze hebt tussen een Audi A4, 3-serie of deze wagen, zijn er waarschijnlijk wel mensen die gaan twijfelen.

Veelal zakelijk markt dit en daarmee ook vaak gefinancierd / lease. En dan is een 520e waarschijnlijk goedkoper in de lease dan een DS9. Dus niet kiezen tussen een 3 serie en een DS9, maar gewoon 5 Serie en DS9. In de zakelijke markt lijkt mij deze auto kansloos en dat geldt voor heel Europa volgens mij.
25-05-2021 16:16
W212
In de zakelijke markt lijkt mij deze auto kansloos en dat geldt voor heel Europa volgens mij.

En aangezien Europa het enige deel van de wereld is waar mensen nog bepaalde gevoelens voor het merk CitroŽn (kunnen) hebben mag je wel stellen dat de auto wereldwijd kansloos is.
25-05-2021 16:30
W212
IDS
Als je bovendien de keuze hebt tussen een Audi A4, 3-serie of deze wagen, zijn er waarschijnlijk wel mensen die gaan twijfelen.

Veelal zakelijk markt dit en daarmee ook vaak gefinancierd / lease. En dan is een 520e waarschijnlijk goedkoper in de lease dan een DS9.

Ik heb even in ons systeem (ik werk bij een leasemij) zitten spelen, en de DS9 naast een 520e Business Edition gezet. In de basis is de DS bij ons zo'n 10 euro goedkoper per maand. Ga je ze ongeveer gelijk uitrusten (beide een metallic lak, en daarbij voor de BMW privacy glas en 19" velgen die op de DS standaard zijn) dan loopt het aardig op in het nadeel van de BMW. En dan hebben we de hogere bijtelling nog niet genoemd...

Toch vraag ook ik me af of deze auto een succes gaat worden. Ik vrees ervoor.
25-05-2021 16:39
Ah ja en zo zie je maar weer, iedereen denkt verstand ervan te hebben. Aannames worden gedaan, aannames worden meegenomen in quotes waar meteen verwachtingen aan gekoppeld worden. Echt, een top discussie dit!!
25-05-2021 17:12
Timo
Ik heb even in ons systeem (ik werk bij een leasemij) zitten spelen, en de DS9 naast een 520e Business Edition gezet.

Ik checkte Directlease, want ik heb er, zoals Passchier opmerkt, inderdaad geen verstand van. Daar was de BMW business iets goedkoper. Maar dan heb ik inderdaad niet de uitrusting gelijk getrokken. en even snel gekeken Ik wilde alleen maar aangeven dat puur de cataloguswaarde niet alleen beslissend is in de hele som.
25-05-2021 17:21
Timo
W212
IDS

Veelal zakelijk markt dit en daarmee ook vaak gefinancierd / lease. En dan is een 520e waarschijnlijk goedkoper in de lease dan een DS9.

Ik heb even in ons systeem (ik werk bij een leasemij) zitten spelen, en de DS9 naast een 520e Business Edition gezet. In de basis is de DS bij ons zo'n 10 euro goedkoper per maand. Ga je ze ongeveer gelijk uitrusten (beide een metallic lak, en daarbij voor de BMW privacy glas en 19" velgen die op de DS standaard zijn) dan loopt het aardig op in het nadeel van de BMW. En dan hebben we de hogere bijtelling nog niet genoemd...
Dit. Ik heb inmiddels al via 3 verschillende maatschappijen geleased, en het idee dat premium auto's vanwege hun restwaarde voordeliger/goedkoper zouden zijn dan volumemerken in de lease heb ik nog nooit teruggezien in de offertes. Hooguit valt de schade mee. Maar er zitten nu eenmaal meer kosten in een leasetarief verrekend dan enkel afschrijving. En zodra je opties gaat aanvinken: opslag op leasetarief is simpelweg prijs/looptijd in maanden, dus ook daar geen voordeeltjes. Plus die (af fabriek) opties gaan mee in de cataloguswaarde = hogere bijtelling. Een BMW 520e is naar ik verwacht enkel in fabeltjesland goedkoper in de lease dan een DS9. Laat staan als de importeur van DS ook nog een leuke korting richting de LM aanbiedt.

Maar goed, een kale premium auto schijnt voor velen nog steeds aanzienlijk begeerlijker te zijn dan een luxe niet-premium auto, dus of het gaat helpen... ?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2021 17:23 door DeeTwee.
25-05-2021 17:31
W212
IDS

Veelal zakelijk markt dit en daarmee ook vaak gefinancierd / lease. En dan is een 520e waarschijnlijk goedkoper in de lease dan een DS9. Dus niet kiezen tussen een 3 serie en een DS9, maar gewoon 5 Serie en DS9. In de zakelijke markt lijkt mij deze auto kansloos en dat geldt voor heel Europa volgens mij.

Dus op de markten waar de DS7 goed verkoopt, dat zijn dus enkel particuliere verkopen...
25-05-2021 17:41
Eigenaardig oko dat een discussie over de kwaliteiten van de wagen (die blijkbaar door meerdere testers heel hoog wordt ingeschat) ineens kantelt naar de overlevingskansen van DS als merk. Tja als er geen argumenten zijn om de wagen op zich de grond in te boren.
Daarbij wordt gepleit om Alfa Romeo en Lancia te redden (voor mij zeker niet gelaten: mooie merken), maar een merk dat zoveel wagens verkoopt als beide anderen samen, heeft blijkbaar geen bestaansrecht.
Persoonlijke voorkeuren worden blijkbaar nog steeds verward met strategieŽn van een merk en Tavares heeft DS 20 jaren gegeven als merk om zich te bewijzen. Tegen die tijd weet zelfs SL misschien dat dit geen CitroŽns zijn.
25-05-2021 17:56
Er werd hier ergens geschetst dat de DS9 prijstechnisch afgewogen zou gaan worden met een 3 serie of A4. En ik denk dat et wat dichter bij de 5 serie zit, in de praktijk en dat het daarmee een (nog) moeilijk(er) verhaal wordt.

Dat is alles eigenlijk. En ik heb ook van alles gekocht, geleased en gefinancierd. Frans, Duits, premium. En Frans was in mijn ervaring wel een tantje duurder. Een Talisman is bijvoorbeeld echt een bekkie duurder per maand dan een Passat, in vergelijkbare trim met vergelijkbare cataloguswaarde. Maar goed, dat hangt inderdaad ook wel weer vaak van actiemodellen en businessmodellen af.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2021 18:01 door W212.
25-05-2021 18:22
iDS
Daarbij wordt gepleit om Alfa Romeo en Lancia te redden (voor mij zeker niet gelaten: mooie merken), maar een merk dat zoveel wagens verkoopt als beide anderen samen, heeft blijkbaar geen bestaansrecht.

Wereldwijde verkopen 2020:
DS 43.686
Lancia 43.077 (alleen in ItaliŽ)
Alfa Romeo 62.100

De DS 4 vind ik overigens veel interessanter dan de DS 9 en een auto met enig potentieel.
25-05-2021 18:41
Rutger DC
iDS

Wereldwijde verkopen 2020:
DS 43.686
Lancia 43.077 (alleen in ItaliŽ)
Alfa Romeo 62.100

De DS 4 vind ik overigens veel interessanter dan de DS 9 en een auto met enig potentieel.

Sterke prestatie van Lancia, wist ik helemaal niet. Voor Alfa Romeo vind ik echter heel andere cijfers terug:
36.676 volgens de ACEA
25-05-2021 18:47
W212
Er werd hier ergens geschetst dat de DS9 prijstechnisch afgewogen zou gaan worden met een 3 serie of A4. En ik denk dat et wat dichter bij de 5 serie zit, in de praktijk en dat het daarmee een (nog) moeilijk(er) verhaal wordt.

Geen leaseprijzen, wel informatie in Frankrijk gecheckt door de testrijder van Le Billet Auto:
een afgeladen DS9 360 kost daar zo'n 80.000,-, een vergelijkbaar uitgeruste 5-serie 110.000,-
Conclusie van die man dat de DS9 op vlak van verkoopprijs meer bij de 3-serie en A4 aanleunt.
25-05-2021 18:57
iDS
36.676 volgens de ACEA

ACEA = European Automobile Manufacturers' Association
25-05-2021 18:58
Rutger DC
iDS
36.676 volgens de ACEA

ACEA = European Automobile Manufacturers' Association
Inderdaad....en die bevestigen de cijfers van DS en Lancia.
25-05-2021 19:00
In het chauvinistische Frankrijk zullen die dingen wel wat gesponsord worden door de staat t.o.v. import-autoís. Hier in NL of in Duitsland zul je vast geen DS9 gaan tegenkomen (of het moet een Fransman zijn), en in BelgiŽ wordt er misschien ooit wel ťťn verkocht er schijnt daar ergens ťťn hele grote fan rond te lopen...
25-05-2021 19:12
iDS
Eigenaardig oko dat een discussie over de kwaliteiten van de wagen (die blijkbaar door meerdere testers heel hoog wordt ingeschat) ineens kantelt naar de overlevingskansen van DS als merk. Tja als er geen argumenten zijn om de wagen op zich de grond in te boren.
Persoonlijke voorkeuren worden blijkbaar nog steeds verward met strategieŽn van een merk en Tavares heeft DS 20 jaren gegeven als merk om zich te bewijzen. Tegen die tijd weet zelfs SL misschien dat dit geen CitroŽns zijn.

Meste rijimpressies zijn positief maar niet zů positief zoals jij schetst. Niet genoeg om zich duidelijk te onderscheiden.

Verder komen wij aan met cijfers, dus feiten. AR en Lancia mogen ze van mij ook opdoeken overigens. Prachtige merken maar geen bestaansrecht meer. DS4 vind ik erg fraai en de DS9 zou ik eerder kiezen dan de 508 maar gewoon niet bijzonder genoeg om een nieuw merk succesvol te maken.
25-05-2021 19:12
Ach, SL, maak je niet zo druk. De mensen van MB hebben ook de A en de B ontwikkeld..... Stapten ook van hun geloof. Moesten in enen kleine autootjes komen en dat kunnen ze niet maken. En nu, zelfs in samenwerking met een Frans merk, de hele A serie en een berg motoren als "luxe" Meganes op de weg zetten. Laat die Fransen toch! Na Waterloo is het allemaal wat minder gegaan. Komen ze ook wel overheen. Je hebt merken voor grote auto's, merken voor kleine auto's, voor snelle auto's (moet MB misschien ook niet proberen), merken voor superbetrouwbaremaarietwatsaaieauto's, en nog wat andere niches.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2021 19:14 door Pietzoveel.
25-05-2021 19:31
Wie maakt zich nu druk? grinning smiley
Overigens begrijp ik niet wat dit betoog met de DS9 te maken heeft maar dat kan aan mij liggen...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2021 19:34 door Sport Leicht.
25-05-2021 19:57
iDS
Inderdaad....en die bevestigen de cijfers van DS en Lancia.

Mijn cijfers zijn de wereldwijde cijfers. Alfa Romeo verkocht 62.000 auto's in 2020.

Bronnen:
[www.best-selling-cars.com]
[carsalesbase.com]
[alfavirtualclub.it] / [www.clubalfa.it]

Maar goed, laten we hopen dat DS er tegen onze verwachtingen in toch behoorlijk wat weet te slijten. De Lancia Thema/Chrysler 300C (op de Britse markt gewoon onder Chrysler-vlag verkocht) heeft als record 2.457 stuks in 2013 (Europa). De Lexus ES haalde in 2019 3.764 stuks en in 2020 3.699 stuks in Europa. Het lijkt me voor DS al een hele kluif om bij deze aantallen in de buurt te komen, maar als dat lukt, dan valt het me niet tegen. smiling smiley De DS 9 zal niet voor de aantallen zorgen, maar in het gunstigste geval zorgt 'ie ervoor dat DS serieuzer wordt genomen als premiummerk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2021 20:04 door Rutger DC.
25-05-2021 20:31
iDS

Als we het over persoonlijke voorkeuren hebben.....waar die van jou ligt is overduidelijk. Je doet enorm je best om de DS9 te verdedigen. Iets kritischer zou je wel mogen zijn.
DS is nou eenmaal een merk zonder historie. DS is een marketingconcept smiling smiley. Ze doen erg hun best maar het is nu eenmaal geen Lancia of Alfa. Dat Alfa totaal verkwanseld is door FCA valt niet te betwisten. En wat Stellantis met Lancia opnieuw wil gaan doen.....ik heb er weinig vertrouwen in.
25-05-2021 20:36
Rutger DC
iDS
36.676 volgens de ACEA

ACEA = European Automobile Manufacturers' AssociationAssociation des Constructeurs Europťens d'Automobiles.

Laten we het in dit topic wel een beetje in stijl houden.
25-05-2021 20:46
Rutger DC

Maar goed, laten we hopen dat DS er tegen onze verwachtingen in toch behoorlijk wat weet te slijten.

Kijk, dŗt is nou een autoliefhebber die spreekt.
Daar kan menig reageerder hier een voorbeeld aan nemen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2021 20:48 door Passchier.
26-05-2021 16:48
26-05-2021 17:08
Dan toch wel heel chique moet ik eerlijk bekennen.
27-05-2021 08:54
DeeTwee
...Maar goed, een kale premium auto schijnt voor velen nog steeds aanzienlijk begeerlijker te zijn dan een luxe niet-premium auto, dus of het gaat helpen... ?

Dat hoor je eigenlijk alleen van mensen die in een goedkope kia oid rijden, ga maar eens rijden met een 5 serie o e klasse, dat brengt zoveel rust, dat heeft een kia oid gewoon niet. Maar velen zien dat natuurlijk niet, die zien alleen wat opties als een mega super audio, 23" velgen, etc en vinden dat tegenwoordig weer belangrijker.

Passchier
... Kijk, dŗt is nou een autoliefhebber die spreekt.
Daar kan menig reageerder hier een voorbeeld aan nemen.

Ik denk dat de meesten hier DS gewoon een goed marktaandeel wensen, vrijwel iedereen hier is auto liefhebber. Maar je moet gewoon realistisch blijven. Mensen die kopen in het d of e segment kopen wat ze al kennen, en stappen niet snel over. En sedans hebben het sowieso al erg moeilijk, d segment sedan wordt steeds minder. Mensen willen liever een suv, en de DS7 verkoopt volgens mij ook allesbehalve goed, waarom zou dit ding dan wel goed verkopen?

Ik vind het best een mooie auto, en zou op zich geÔnteresseerd zijn, maar voor dat geld verwacht je gewoon een vrijwel perfecte auto, zoals de 5 of e dat voor mij wel zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-05-2021 08:56 door Gullwing.
27-05-2021 09:28
Als voormalig 5-Serie rijder en tegenwoordig E-Klasse rijder kan ik het alleen maar eens zijn met wat Gullwing zegt. En stel dat hier nu een onderscheidende auto had gestaan zoals destijds de Snoek, CX, XM of C6 dan had ik er ook best voor kunnen vallen (ik ben namelijk ook een autoliefhebber winking smiley).

Maar hier staat nu een auto waar de ontwerpers zich veel te gemakkelijk van hebben afgemaakt. Een soort van verlengde 508 waar op een geforceerde manier allerlei elementjes aan zijn toegevoegd om het maar exclusief te laten lijken. Zoals die chromen plastic strip op de motorkap, die knipperlichten bovenaan de achterruit en meer van die fratsen. Maar verder staat er in mijn ogen dus gewoon die opgedirkte verlengde 508, met als maximale motorisering een 1.6-je (ook uit de 508). Ik weet met 100% zekerheid dat CitroŽn DS daar de strijd niet mee gaat winnen.
27-05-2021 09:36
Gullwing

Ik vind het best een mooie auto, en zou op zich geÔnteresseerd zijn, maar voor dat geld verwacht je gewoon een vrijwel perfecte auto, zoals de 5 of e dat voor mij wel zijn.

Misschien, waarschijnlijk, dat velen op de leasemarkt zo redeneren, maar perfectie bestaat niet wat de tests van deze wagen ook aantonen.
De rust die Gullwing in zijn reactie aanhaalt, vind je blijkbaar wel in deze wagen.
Een tekortkoming t.o.v. de Duitse wagens is het infotainmentsysteem, de achteruitrijcamera.
Maar voor wie al eens vervoerd wordt, is dit blijkbaar de betere wagen: meer ruimte op de achterbank (met mogelijkheid de passagiersstoel vooraan nog naar voren te schuiven, stoelverwarming, -ventilatie, massage achterin: hebben de Duitser niet; gelaagde beglazing, de actieve vering.
En wat vroeger wel eens als argument gebruikt werd: kofferruimte van de hybride versies is blijkbaar groter dan bij de E-klasse (cf. AutogefŁhl).

De vraag is dus vooral wat je zelf als 'perfect, of beter gezegd als prioritair beschouwt.
Op vlak van kwaliteit zit het volgens die testverslagen blijkbaar gewoon goed, maar terecht schrijft Gullwing dat mensen vaak kiezen wat ze als kennen, anderzijds zijn er ooit een pak mensen van een 607, CX of XM naar de Duitse concurrentie overgestapt. waarom zouden sommigen dan niet opnieuw voor een Franse wagen gaan?
27-05-2021 09:47
CX en XM waren onderscheidend, de DS9 is een D-segment auto die iets verlengd is. En verder valt er weinig te personaliseren wat wel kan bij MB, Audi en BMW. Of de auto nou goed is of niet, het zal zeer waarschijnlijk een flop blijven. Als autoliefhebber vind ik het best een mooie auto maar je moet wel realistisch naar de markt kijken ipv je roze DS-bril. SL heeft het verder duidelijk verteld. Discussie is nu wel een beetje klaar vind ik.
27-05-2021 10:34
Gullwing
vrijwel iedereen hier is auto liefhebber.
Denk je? Als je zegt dat je deze DS9 een waardeloos ontwerp vindt, dat het nul toegevoegde waarde heeft, dat het kwalitatief ondermaats is, het volstrekt kansloos is en roemloos ten onder zal gaan, dan ben je wel een hele bijzondere autoliefhebber.
Tuurlijk, je hoeft niet alles mooi te vinden en elk merk te 'voelen', maar je op zo'n manier uitspreken, ik weet niet hoor. Volgens mij ben je dan met hele andere dingen bezig op dit forum.
27-05-2021 11:44
Sport Leicht
Als voormalig 5-Serie rijder en tegenwoordig E-Klasse rijder kan ik het alleen maar eens zijn met wat Gullwing zegt. En stel dat hier nu een onderscheidende auto had gestaan zoals destijds de Snoek, CX, XM of C6 dan had ik er ook best voor kunnen vallen (ik ben namelijk ook een autoliefhebber winking smiley)..

Enerzijds:
er is een discussie omtrent de kwaliteiten van de wagen. Ik denk dat niemand hier hem al life gezien heeft of getest. Ik stel vast dat 5-serie en E-klasse als 'perfecte' wagens worden afgezet tegen de DS9.
Ik heb op Youtube een filmpje gezien van iemand die het interieur van een nieuwe A6 test op kraakgeluiden (dashboard, middenconsole) en materiaalkwaliteit (hol klinkende panelen). Audi wordt de hemel ingeprezen op vlak van bouwkwaliteit (en da's ook wat ik vroeger ervaren heb) maar dŗt filmpje is enorm ontluisterend. Het staat de verkoop van die wagen niet in de weg. Op kwalitatief vlak valt de DS9 de testrijders eerder positief op dan dat hij door de mand zou vallen (maar je krijgt geen doorslagje van een Duitse wagen).
Daarnaast:
de vorige 5-serie vind ik een mooi ontwerp. Ik kan alleen maar vaststellen dat de huidige er een slap aftreksel van is, zonder karakter. Onderscheidend? Op geen enkel vlak, vermoedelijk technisch erg goed en hij verkoopt als warme broodjes.
De 7-serie is aan de voorzijde de verkrachting van wat een mooie wagen is (OK het is onderscheidend...), en toch verkoopt hij.

Conclusie: de 'persoonlijkheid' en wat een 'autoliefhebber' al dan niet in deze wagen ziet, doet op vlak van volwaardigiheid van het ontwerp gewoon niet terzake.
27-05-2021 11:46
Vrijwel iedereen hier is liefhebber van zijn eigen gelijk. Daarna ook van auto's, voor een groot deel echter alleen mits het juiste merkje erop zit.

Voor wat betreft de DS9: Prachtige auto, mooi en luxe afgewerkt. Ik vind het in deze tijden sowieso enorm te waarderen dat een fabrikant Łberhaupt een sedan als in Europa als nieuw model in de markt zet. Echter, het blijven PSA aandrijflijnen, knoppen en andere elementen in een andere samenstelling en verpakking. Kwalitatief is daar niks mis mee, maar de rechtstreekse confrontatie win je er gewoon niet mee. De genoemde 5 en E zijn volgens mij Łberhaupt niet in het vizier van DS, maar tegen Volvo bijvoorbeeld redt-ie het ook niet denk ik. Misschien is-ie nog het best te vergelijken met een Lexus ES. Puur een auto voor mensen die "wat anders" willen. Dus waarschijnlijk een marginaal bestaan in de lijstjes. Maar ik zie graag dat ook daar plaats voor blijft. Als DS zich echter meer wil onderscheiden en een echt luxemerk wil zijn moet het denk ik wel van al die PSA-componenten af. Nu heeft Stellantis een heel aantal grote merknamen in het portfolio, hopelijk biedt dat voldoende momentum om daar een soort "premiumdivisie" van te maken met meer eigen techniek. Zal wel moeten denk ik, want een alfa romeo e-tense puretech 225 oid, daar gaan demense sowieso niet intrappen ...

Daarnaast is denk ik de strategie van DS nooit handig geweest. Ze zijn meteen begonnen in de lagere segmenten, en zetten nu pas in het hogere segment iets neer. Dat zie je meestal juist andersom.
27-05-2021 12:07
IDS
Op vlak van kwaliteit zit het volgens die testverslagen blijkbaar gewoon goed, maar terecht schrijft Gullwing dat mensen vaak kiezen wat ze als kennen, anderzijds zijn er ooit een pak mensen van een 607, CX of XM naar de Duitse concurrentie overgestapt. waarom zouden sommigen dan niet opnieuw voor een Franse wagen gaan?

Ik was vroeger in mijn studententijd taxi- en directiechauffeur. Ik heb veel in een Safrane gereden (toenmalige directeur van IBG, nu DUO, werd in zo'n auto gereden). Ergens wel een auto met charme, ik kijk ook altijd nog even om als ik er eentje zie staan. Het was eentje van de facelift met een 5 cilinder Volvo benzine motor meende ik. Maar toen was er wel echt een groot verschil in kwaliteit hoor, tussen de Duitse 3 en zo'n Safrane in alle opzichten. En ik vermoed dat het met een 605 / 607 niet anders was. Dus of de mensen die naar de Duitsers zijn overgestapt, weer terugkomen. Ik durf het niet te zeggen.

Ondanks wat hier beweerd wordt, hoop ik de DS9 ook op de weg te zien. Hoe meer verschillende auto's hoe beter en wordt al steeds saaier tenslotte. Alleen jammer dat het model niet net wat meer onderscheidend is. Maar daar zijn we het bijna allemaal wel over eens denk ik.
27-05-2021 18:31
Sport Leicht
Maar hier staat nu een auto waar de ontwerpers zich veel te gemakkelijk van hebben afgemaakt.
Managers, boekhouders en marketeers thumbs up

Passchier
Gullwing
Denk je? Als je zegt dat je deze DS9 een waardeloos ontwerp vindt, dat het nul toegevoegde waarde heeft, dat het kwalitatief ondermaats is, het volstrekt kansloos is en roemloos ten onder zal gaan, dan ben je wel een hele bijzondere autoliefhebber.
Voelt zich aangesproken grinning smiley Misschien niet zo stellig, maar ik had de DS 9 ook zo kunnen kwalificeren. En ja ik durf mijzelf wel autoliefhebber te noemen, en kennelijk een bijzondere. Best aannemelijk ook, anders had ik geen Hyundai Stellar staan smiling smiley

iDS
Daarnaast:
de vorige 5-serie vind ik een mooi ontwerp. Ik kan alleen maar vaststellen dat de huidige er een slap aftreksel van is, zonder karakter. Onderscheidend? Op geen enkel vlak, vermoedelijk technisch erg goed en hij verkoopt als warme broodjes. De 7-serie is aan de voorzijde de verkrachting van wat een mooie wagen is (OK het is onderscheidend...), en toch verkoopt hij.
Eens, en zo simpel is het uiteindelijk ook. Groot en Duits wordt hoe dan ook verkocht, groot en Frans niet. Dat is iedere keer weer gebleken, hoe mooi en goed de Franse ook was of hoe lelijk en slecht de Duitse.

En natuurlijk, ik wens DS alle succes toe en zou ze best vaker op de weg willen zien. Maar zoals Gullwing al zegt, als ze al nauwelijks SUV's weten af te zetten...
27-05-2021 20:56
Passchier
Gullwing
Tuurlijk, je hoeft niet alles mooi te vinden en elk merk te 'voelen', maar je op zo'n manier uitspreken, ik weet niet hoor. Volgens mij ben je dan met hele andere dingen bezig op dit forum.

Eens met deze reactie.

Vergeet niet dat DS op dit moment nog redelijk in de opbouwfase zit met een beperkt gamma, lage naamsbekendheid en kleine klantenkring. Ze hebben zelf ook al geroepen dat het behoorlijk wat tijd vergt om tot een volwaardig merk uit te groeien, hoewel ze zichzelf de verkoopaantallen van de Duitse 3 niet direct tot doel hebben gesteld. Ook voor deze DS 9 zullen de verkoopverwachtingen bij het merk bescheiden zijn.

Daarbij, voor iedereen die roept om een nieuwe DS, CX, XM of C6: een ingetogen buitenkant verkoopt in dit segment tegenwoordig nu eenmaal beter dan excentriek. In die zin snap ik de keuze voor de buitenkant van deze DS 9 wel. Ik denk wel dat we het er met z'n (bijna) allen over eens zijn dat het infotainment, voorzichtig gezegd, voor verbetering vatbaar is. Verschillende testjournalisten/youtubers berichten hier over. Hopelijk komen deze kritieken ook door bij de hoge dames/heren binnen DS en Stellantis en worden de klantenauto's vrij snel alsnog met een voor dit segment waardige infotainment en achteruitrijcamera uitgerust.

En natuurlijk zullen ze moeten blijven investeren zodat auto's up to date blijven en er tijdig een goede opvolger klaarstaat. Als de kopers in de segmenten waarin DS opereert dan ook nog openstaan voor een alternatieve keuze, kan het met de tijd nog best wat worden.
27-05-2021 21:43
PBO
Als de kopers in de segmenten waarin DS opereert dan ook nog openstaan voor een alternatieve keuze, kan het met de tijd nog best wat worden.

Leuk bedacht, maar at is nou juist het hele punt... 'Luxe'kopers zijn traditioneler mensen, of maken traditioneler keuzes. Leuk dat CitroŽn er veel geld en moeite in stopt, maar klanten bij de Duitse-3 wegsnoepen is een utopie.
27-05-2021 21:59
Joop 5528328
PBO
Als de kopers in de segmenten waarin DS opereert dan ook nog openstaan voor een alternatieve keuze, kan het met de tijd nog best wat worden.

Leuk bedacht, maar at is nou juist het hele punt... 'Luxe'kopers zijn traditioneler mensen, of maken traditioneler keuzes. Leuk dat CitroŽn er veel geld en moeite in stopt, maar klanten bij de Duitse-3 wegsnoepen is een utopie.

Zo traditioneel zijn ze niet hoor:
BMW krijgt hardste klap van Tesla Model 3

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-05-2021 22:00 door Passchier.
27-05-2021 22:42
Joop 5528328
PBO

Ik zie de hele investering in de EQS al in rook opgaan
En al die kopers die vroeger voor een grote CitroŽn gingen, ontdekten die ineens diep in zichzelf dat ze eigenlijk conservatief waren? smiling bouncing smiley

Benieuwd naar de volgende kromme redenering om dit goed te praten.
27-05-2021 23:11
iDS, wat denk je zelf eigenlijk? Denk je dat DS een succes zal worden en waarom wel/niet? Enige objectiviteit of kritische blik zou je sieren. Mazda lijkt het ook hogerop te willen zoeken met RWD en V6 motoren maar dat lijkt me ook een compleet verkeerde zet. Ik als Mazda-liefhebber kan dat gewoon zeggen. Nu jij nog smiling smiley
27-05-2021 23:55
Passchier
Joop 5528328
PBO

Zo traditioneel zijn ze niet hoor:
BMW krijgt hardste klap van Tesla Model 3

Je opmerking gaat niet over hetzelfde punt dat ik maak, maar ook hier; MAYA... Maar nogmaals, je haalt een andere discussie aan.
27-05-2021 23:56
iDS weet maar niet van ophouden en slaat nog eens wild om zich heen, en JP2021 haalt er nog maar eens een persberichtje van 1,5 jaar oud bij wat bovendien totaal niets met de DS9-discussie te maken heeft.... laten we er maar om lachen grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2021 00:02 door Sport Leicht.
28-05-2021 08:01
Sport Leicht
iDS weet maar niet van ophouden en slaat nog eens wild om zich heen, en JP2021 haalt er nog maar eens een persberichtje van 1,5 jaar oud bij wat bovendien totaal niets met de DS9-discussie te maken heeft.... laten we er maar om lachen grinning smiley

Zeker wel. een joop roept dat 'luxe kopers traditionele mensen' zijn terwijl het blijkt dat een totaal nieuw concept (electrisch rijden = niet traditioneel) een enorme bedreiging blijkt te zijn. Dus al die 'traditionele mensen', bmw (bijvoorbeeld) heeft er helemaal niks aan. En dus vervalt het punt van joop dat in dat segment men tradiotineel is en altijd voor de gevestigde orde zal gaan. Tesla laat dat zien.

En mocht je recentere artikelen willen, ze zijn er hoor: mei 2020.

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2021 08:36 door Passchier.
28-05-2021 08:10
Passchier
Sport Leicht

Zeker wel. een joop roept dat 'luxe kopers traditionele mensen' zijn terwijl het blijkt dat een totaal nieuw concept (electrisch rijden = niet traditioneel) een enorme bedreiging blijkt te zijn voor die traditionele merken. 1.5 jaar doet er dan niet toe.

Kijk, hier stel ik al vast dat Passchier met een meer kritische blik naar de dingen kijkt dan SL
28-05-2021 08:25
MCW
iDS, wat denk je zelf eigenlijk? Denk je dat DS een succes zal worden en waarom wel/niet?
Je moet niet zover teruggaan in dit topic om mijn mening over de verkoopsaantallen te lezen. Daar moet ik dus niet op terugkomen.
Maar wat DS Automobiles of Stellantis als een succes zal beschouwen is iets anders:
- geeft hij het merk meer uitstraling, is het een imagebuilder (behalve bij Jopie en SL dan die behouden hun kritische blik winking smiley )
- betaalt hij de investering terug of brengt hij meer geld in het laatje dan verwacht
Daar kan ik geen antwoord op geven.
Denk er aan dat een verkoopsucces niet noodzakelijk een succes is voor de constructeur: de Golf van enkele generaties gereden was zo duur dat er nauwelijks winst op gemaakt werd (ik dacht het model met de dubbele ronde achterlichten). Dat was toen de reden voor VW om snel een ingrijpende facelift te lanceren.

MCW
Enige objectiviteit of kritische blik zou je sieren.
Objectief is niemand (kijk maar naar het gegil van SL over de vormgeving van de DS9).
Het enige waar ik op wijs, op basis van hetgeen uit de meeste tests van journalisten blijkt, is dat dit een wagen is met kwaliteiten op niveau van de Duitse merken: op sommige vlakken doet hij onder, op andere is hij blijkbar zelfs beter). Daarop wijzen is niet kritisch genoeg?
En daarnaast weet ik dat niks voor altijd is. Een vijftienjarige mag er nog van overtuigd zijn dat een conservatieve koper voor eeuwig bij zijn merk blijft. De realiteit is anders: waar zouden anders al die Teslarijders vandaan komen (heeft Musk in het geheim zijn eigen kopers gekweekt of waren het alleen voormalige Ladarijders?), waarom zouden Safranekopers dan nu niet massaal in een Talisman rondrijden?
De link die Passchier aanhaalt is op dat vlak dus zeker relevant.
28-05-2021 08:42
Blijft de gemoederen wel bezig houden., mooie wagen verder.
28-05-2021 08:53
DeeTwee
Vrijwel iedereen hier is liefhebber van zijn eigen gelijk. Daarna ook van auto's, voor een groot deel echter alleen mits het juiste merkje erop zit.

(...) Als DS zich echter meer wil onderscheiden en een echt luxemerk wil zijn moet het denk ik wel van al die PSA-componenten af. Nu heeft Stellantis een heel aantal grote merknamen in het portfolio, hopelijk biedt dat voldoende momentum om daar een soort "premiumdivisie" van te maken met meer eigen techniek. Zal wel moeten denk ik, want een alfa romeo e-tense puretech 225 oid, daar gaan demense sowieso niet intrappen ...

Daarnaast is denk ik de strategie van DS nooit handig geweest. Ze zijn meteen begonnen in de lagere segmenten, en zetten nu pas in het hogere segment iets neer. Dat zie je meestal juist andersom.

Och, welnee. Dat ben ik echt met je oneens. Een Lamborghini of Bentley zit ook vol met knoppen en componenten van Audi's of zelfs Volkswagens. Of een RR & BMW. Of die succesvolle herlancering van de A-Klasse, met Renaultmotoren.
Ik denk echt niet dat de leaserijder daar echt mee zit. De auto moet verder concurrerend zijn (qua comfort, qua opties, qua behandeling van de klant), maar dat een heel stuk marketing is (en dus een platform van een 'goedkopere' auto of knopjes van een ander merk, ik zie niet in waarom dŠt de verkoop zou belemmeren).

Dat gezegd zijnde; het is hier al zo vaak aangehaald: het D-segment is zeer pittig tegenwoordig. De Giulia, een lancering die toch veel grootser en bombastischer werd aangepakt, slaagt er ook amper in dat pakje boter in te deuken. Dus laten we wat dat betreft niet naÔef doen, maar dat dat lijkt sowieso wel de algemene teneur in dit topic.
28-05-2021 09:05
der Magistrat
Dus laten we wat dat betreft niet naÔef doen, maar dat dat lijkt sowieso wel de algemene teneur in dit topic.

Wat mij vooral tegenstaat is de manier waarop bv een iDS wordt weggezet in de discussie. 'De belg die als enige een DS besteld', dat soort shit. iDS is iemand die misschien een enorme roze citroen bril op heeft, maar het is tegelijkertijd ook iemand die gewoon netjes blijft in de discussie en zijn mening zoveel mogelijk probeert te verduidelijken. Daar kunnen anderen (ik ook) een voorbeeld aan nemen.
Soms lijkt het net of degene die het hardst schreeuwt, gelijk MOET krijgen. Ik hoef geen namen te noemen, maar zolang ik hier nog mag rondlopen zal ik daar altijd tegenin gaan.
28-05-2021 09:39
Wat een emotioneel gejammer weer Passchier. Ik zie het heel anders. Er zijn hier veel meningen en voorspellingen over de DS9 en over de kansen ervan. Zelf zie ik het heel somber in en geef dat zonder omwegen aan, dat is vervolgens mijn mening. Als personen als jij of iDS daar vervolgens op in gaan hakken en vinden dat ik er anders over moet gaan denken is dat een kansloze missie. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar ik heb ondertussen wel genoeg voorbeelden gezien van dergelijke autoís waarvan enig succes volledig is uitgebleven. Dus laat het erbij, prima dat iDS hier rondloopt met zín enorme roze Franse bril op, maar begrijp ook dat velen het totaal niet zien zitten in deze auto en respecteer ook die standpunten i.p.v. deze eindeloos proberen te weerleggen.
28-05-2021 09:44
Ik weet niet waarom dit zo over een persoon zou moeten gaan?

Ik dacht dat dit het DS 9-topic was.
28-05-2021 10:02
Passchier
der Magistrat
Dus laten we wat dat betreft niet naÔef doen, maar dat dat lijkt sowieso wel de algemene teneur in dit topic.

Wat mij vooral tegenstaat is de manier waarop bv een iDS wordt weggezet in de discussie. 'De belg die als enige een DS besteld', dat soort shit. iDS is iemand die misschien een enorme roze citroen bril op heeft, maar het is tegelijkertijd ook iemand die gewoon netjes blijft in de discussie en zijn mening zoveel mogelijk probeert te verduidelijken. Daar kunnen anderen (ik ook) een voorbeeld aan nemen.
Soms lijkt het net of degene die het hardst schreeuwt, gelijk MOET krijgen. Ik hoef geen namen te noemen, maar zolang ik hier nog mag rondlopen zal ik daar altijd tegenin gaan.

Dan krijg jij vast geen PB's van meneer iDS...

Er heerst hier op het forum nogal een 'liefde' voor de underdog, dat zie je dubbel terug in dit topic. De DS 9 wordt de hemel in geprezen, terwijl de auto 'in het echte leven' een lachertje is. iDS heeft een raar betoog en verdedigt een zinkend schip in alle mogelijke bochten en haalt daarbij de meest rare fratsen tevoorschijn. Vervolgens is meneer iDS oh zo zielig, en moeten we hem allemaal met handschoentjes aan behandelen...
28-05-2021 10:37
Joop 5528328
De DS 9 wordt de hemel in geprezen, terwijl de auto 'in het echte leven' een lachertje is. iDS heeft een raar betoog en verdedigt een zinkend schip in alle mogelijke bochten en haalt daarbij de meest rare fratsen tevoorschijn. Vervolgens is meneer iDS oh zo zielig, en moeten we hem allemaal met handschoentjes aan behandelen...

Ziehier opnieuw de redenen om een kleuterafdeling van het forum op te richten:, dan kan daar rustig emotioneel geluld worden zonder enig argument aan te dragen en kan de rest van het forum op basis van (objectieve las ik ergens) informatie functioneren.
Mensen die anderen niet respectvol kunnen bejegenen, kunnen niet verwachten dat ze zelf als volwaardig gesprekspartner worden aanzien.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2021 10:43 door iDS.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.