Aiways U5 (vanaf augustus verkrijgbaar)

Gepost door Rutger DC 
Aiways is een van de Chinese autofabrikanten die dit jaar zal aanvangen met de verkoop van (elektrische) auto's. Voor een uitgebreide introductie van dit merk verwijs ik je graag naar de zeer complete, maar toch bondige en goed leesbare teksten van L Breevoort. Vanaf april wil Aiways beginnen met de verkoop van auto's in Europa.

Aiways komt april 2020 naar Europa
Mitchel van Essen | 31 augustus 2019 om 09:58

Het Chinese Aiways heeft grootse plannen. In no time pompten ze in het Chinese Shangrao een megafabriek uit de grond waar het eerste model het levenslicht gaat zien: de U5. Die auto werd vooral met een schuin oog op de Europese markt gemaakt. Heeft deze Chinese fabrikant dan wel een kans van slagen?

Aiways is op dit moment bezig met een monstertocht. Zo’n twee maanden geleden begonnen twee pre-productie-modellen van hun paradepaardje, de U5, aan een gigantische testrit van meer dan 13.000 km. Na 12.320 km doen de Chinezen onze eigen hoofdstad aan, waarna begin volgende week de rit wordt vervolgd naar onder andere Parijs en Zurich om vervolgens tijdens de IAA in Frankfurt te eindigen, “waar groot nieuws volgt”. Zelf spreekt het ‘Mobility en Technology-bedrijf’ over de langste testrit voor een EV-prototype.

Maar wat zijn nu de plannen van deze toch wel eigenwijze Chinese club? Aiways doet alles graag zelf! Zo werd de auto geheel op eigen benen ontwikkeld en gebouwd. In het tevens Chinese Chanshu staat een eigen fabriek waar Aiways zelf batterijen voor de auto produceert. Uiteraard werkt het bedrijf wel samen voor bijvoorbeeld de levering van cellen, maar de ontwikkeling en productie wordt geheel voor eigen rekening genomen. “De batterijenfabriek heeft nu een ontwikkelingscapaciteit van 35.000 stuks op jaarbasis, maar dat is gemakkelijk uit te breiden naar meer”, vertelt Alexander Klose, Senior Vice President voor alle operaties buiten China. Dat zou ook wel nodig zijn, want de productielijn voor de auto’s is op dit moment goed voor een jaarlijkse productie van 150.000 voertuigen. Uiteindelijk zou dit zelfs oplopen tot 300.000 auto’s. Maar zo vlot zal het met de verkoop niet lopen, verwacht Klose.

Er zit geen grote druk achter de verkoop, volgens de vertegenwoordiger. Dit jaar staat nog in het teken van het vinden van partners en het houden van verschillende tests, zoals de monsterrit naar Europa. Begin volgend jaar gaan de orderboeken open en start vrijwel meteen de levering aan Chinese klanten. In april volgend jaar is Europa aan de beurt en zouden we de U5 hier op de weg kunnen gaan zien. Maar valt Nederland binnen de Europese doelen? “Ons plan is om in Nederland, Zwitserland en Denemarken te beginnen. Dat zijn realistische plekken voor ons”, aldus Klose. En Noorwegen dan, EV-land nummer één van de EU? “Daar werden we heel enthousiast ontvangen, maar zitten de voordeelregelingen wat anders in elkaar.” De Aiways U5 kan in Europa namelijk niet gekocht worden, maar enkel worden geleased volgens een eigen constructie. “Het eerste jaar verwacht ik zo’n 10.000 auto’s te verkopen.”

Prijzen zijn nog niet bekend, maar de waarde van de auto wordt op €35.000 geschat. Een 191 pk sterke elektromotor put zijn energie uit een 65 kWh groot accupakket. Samen is dit goed voor een (NEDC) actieradius van net iets meer dan 500 km. Trek daar voor de WLTP zo’n 100 km vanaf, hoewel die cijfers nog niet officieel bekend zijn. De 1.730 kilogram wegende U5 is een kleine vijf meter lang en daarmee een flinke auto. Binnen 18 maanden staan de onthulling van nog eens twee auto’s op de agenda. De grotere U7 en een compactere cross-over die mogelijk U6 gaat heten. Die laatstgenoemde wordt volgend jaar maart meegenomen naar de beurs van Genève.

Aankomende maandag stappen wij achter het stuur van de U5 en rijden we de Aiways naar de Franse hoofdstad. Binnenkort lees je daar mee over in AutoWeek.

Bron: [www.autoweek.nl]

Fotogalerij: [photo.bitauto.com]

Ten tijde van de IAA Frankfurt 2019, de laatste dus, had Aiways de U5 opgesteld in het centraal station van de stad.

Euro NCAP heeft de Aiways U5 al aan een botsproef onderworpen en de uitslag viel niet mee: 3 sterren. Daar is dus werk aan de winkel, want de MG's ZS en HS haalden 5 sterren. Aiways heeft beterschap beloofd en wil de auto voor de lancering verbeteren en weer naar het botsinstituut sturen.

De tweede Aiways (voor China) zal de productieversie van de U7 worden, die in april vorig jaar op Auto China in Shanghai werd voorgesteld (als U7ion).

Meer foto's: [www.ai-ways.com] & [thecars.com.cn]

Aiways heeft een stand op het Autosalon van Genève begin maart.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-02-2020 20:11 door Rutger DC.

Aiways begint in augustus met verkoop elektrische SUV U5
Autonieuws • 28 februari 2020 • Tekst: Bob Kroese

Aiways begint in augustus met de verkoop van de U5, een volledig elektrisch aangedreven SUV. Het nieuwe Chinese automerk gaat geen showrooms in ons land openen, maar wil zijn auto’s via internet gaan verkopen.

Aiways maakt informatie bekend over de uitrol van het merk in Europa. Nederland zit bij de eerste Europese landen waar de verkoop van de U5 van start gaat. De elektrische SUV wordt vanaf augustus aangeboden in ons land via internet. Oorspronkelijk zou het merk in april al beginnen, maar de uitbraak van het coronavirus heeft de introductie vertraagd.

Aiways gaat in Nederland servicepartners aanwijzen, die de aftersales en het onderhoud van de modellen kunnen verzorgen. Welke dat zijn maakt het merk later bekend. Aiways belooft dat de U5 niet vaak naar de garage hoeft, de onderhoudsinterval is maar liefst 100.000 kilometer.

De U5 is een volledig elektrische SUV die qua formaat vergelijkbaar is met de Nissan X-Trail. Het model heeft een rijbereik van 460 kilometer. De prijzen van de U5 worden in aanloop naar de introductie bekend gemaakt.

Bron: [www.autokopen.nl]
Ik kan hem niet mooi vinden. maar ben erg benieuwd wat het merk gaat doen in Nederland, geen verkooppunten dus je kan niet proefrijden/zitten wat ik een nadeel vind. Zijn zat mensen die een auto zo bestellen zonder er ook maar een meter mee gereden te hebben, maar ik wil eerst zitten/rijden voor ik iets koop.
Voor de rest kwam niet alles even degelijk over.
Interieur ziet er mooi uit, kan Tesla nog iets van leren.

Maar tjezus wat is die buitenkant spuuglelijk. Vooral die achterkant recht van achteren gezien. eye rolling smiley
Ik vind de buitenzijde ook echt niet mooi. Bijna jaren 80 hoekig
En profile heeft ie iets weg van een Espace. Neus is wat druk. Verder heel niet onaardig.
Via het internet kopen: blijkt het blauw vanop je monitor in de configurator ineens grijsblauw in werkelijkheid, kan je de kwaliteit van de afwerking niet testen...érg slecht idee.
Maar laat hem sowieso maar in China, er is mooier op de markt.
iDS
Maar laat hem sowieso maar in China, er is mooier op de markt.

Welke volledig elektrische middenklasse-SUV hebben we dan nog meer?
XC40, Xi3 komt eraan, Tesla model Y, EQC van Mercedes.
Ennals dat alles te duur is, is de 2008 een mooi alternatief
Precies, allemaal kleiner of fors duurder (prijzen zijn idd. nog niet bekend, maar zullen aannemelijk niet op EQC- Y- of Xi3-niveau liggen).
De eerst vloot van 500 exemplaren is bestemd voor autoverhuurder Hertz op Corsica:

Bron: [www.caradisiac.com]

Aiways U5 (2021): Elektro-SUV zu Preisen ab 37.990 Euro bestellbar
13. August 2020 um 09:04 Uhr | Stefan Leichsenring

China-Newcomer kann beim Elektronik-Händler Euronics probegefahren werden

Aiways, das chinesische Elektroauto-Start-up mit Sitz in Shanghai, startet den Vorverkauf des Aiways U5 in Deutschland. Das Elektro-SUV soll mit seinem 63-kWh-Akku bis zu 410 Kilometer (WLTP) mit einer Ladung schaffen. Der Elektromotor an der Vorderachse bietet 150 kW (204 PS).

Der Hersteller verspricht einen konkurrenzlos attraktiven Preis, eine umfangreiche Sicherheitsausstattung und ein gutes Raumangebot. Zur Wahl stehen die Farben Gletscherweiß, Electric Blue und Aubergine. Wählen kann man außerdem zwischen zwei Ausstattungsversionen:

Standard für 37.990 Euro
Premium für 40.990 Euro

Die Preise enthalten 16% Mehrwertsteuer, die Überführungskosten kommen noch hinzu. Beide Versionen sind laut Hersteller mit 9.480 Euro förderfähig. Aiways bietet aber auch flexible Finanzierungs-Optionen an.

Der 4,68 Meter lange Aiways U5 bietet zahlreiche Fahrerassistenzsysteme, so zum Beispiel Abstandstempomat, Antikollisionssystem mit Notbremsfunktion, Spurhalteassistent und Totwinkel-Assistent. Daneben soll das Infotainmentsystem umfassend vernetzt sein, so Aiways.

Die temperierten Akkus können mit dem serienmäßigen 230-Volt-Kabel über eine Wallbox in der eigenen Garage oder an öffentlichen Ladesäulen geladen werden. An Schnellladestationen zieht der Aiways U5 per CCS-Ladeanschluss bis zu 90 kW. Das Aufladen mit Wechselstrom über einen Typ-2-Anschluss wird ebenfalls unterstützt. Angaben zur maximalen Ladeleistung mit Wechselstrom macht Aiways nicht.

Ungewöhnlich ist, dass der U5 ausschließlich über die Elektronik-Geschäfte von Partner Euronics vertrieben wird. "Auf Grund hoher Nachfrage haben wir gemeinsam mit Euronics entschieden, schon jetzt eine Vorverkaufstour in ausgewählten Filialen zu starten", sagt Alexander Klose, verantwortlich für das Auslandsgeschäft von Aiways. Die Vorverkaufstour startet am morgigen 14. August und macht Halt an 30 Euronics-Filialen in Deutschland.

Interessenten können sich auf einer Website von Euronics über das Auto sowie die Standort- und Terminplanung informieren. Auch können sie telefonisch eine Probefahrt buchen. Ein Online-Konfigurator soll laut der Euronics-Website im September starten. Die ersten Auslieferungen sollen im Oktober erfolgen.

Bron: [de.motor1.com]
Rutger DC
De eerst vloot van 500 exemplaren is bestemd voor autoverhuurder Hertz op Corsica:
(...)

Maar ze gaan toch nooit met 500 (!) van die dingen op dat kleine eilandje rijden?
Corsica is net zo groot als de drie zuidelijke Nederlandse provincies samen, vind ik nog best groot, al is de bevolking maar een fractie daarvan. Maar goed, kennelijk maken de auto's deel uit van het Electrify Corsica project, waarbij het Hertz-wagenpark op het eiland in 2022 voor 70% uit elektrische auto's moet bestaan, ik neem aan (vrijwel) allemaal van Aiways.
[www.electrive.com]
Wauw, indrukwekkend. Corsica heeft blijkbaar toch ook nog wel een goede 330.000 inwoners. Het eilandje is duidelijk wat groter dan ik in mijn hoofd had. smiling smiley
Epica
Ik kan hem niet mooi vinden. maar ben erg benieuwd wat het merk gaat doen in Nederland, geen verkooppunten dus je kan niet proefrijden/zitten wat ik een nadeel vind. Zijn zat mensen die een auto zo bestellen zonder er ook maar een meter mee gereden te hebben, maar ik wil eerst zitten/rijden voor ik iets koop.
Voor de rest kwam niet alles even degelijk over.

iDS
Via het internet kopen: blijkt het blauw vanop je monitor in de configurator ineens grijsblauw in werkelijkheid, kan je de kwaliteit van de afwerking niet testen...

Volgens de website www.ai-ways.eu zullen er in diverse steden auto's beschikbaar komen voor proefritten. Proefritaanvraag kan via deze link. Min of meer gelijk aan Tesla en Polestar.

EDIT: link werkend gemaakt

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2020 16:49 door Skeep.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.