Skoda Octavia

Gepost door Curlew 
Re: Skoda Octavia
25-01-2020 10:57
Ach, met een fohn en een draadje is dat er zo af.grinning smiley

Op zich wel opvallend dat de teksts bij de RS chroom is en niet zwart. Skoda levert nu de Sportline modellen standaard met zwarte letters. Zou bij deze RS ook beter passen bij de andere zwarte accenten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2020 10:59 door Rembrandt.
10-02-2020 16:17
Tegelijk met het Autosalon van Brussel werd de Vienna Autoshow gehouden. In Wenen stonden min of meer dezelfde primeurs, met wat andere concept cars, maar minder merken en geen debuut van de GLA. De Golf en Octavia stonden er wél.

Bron: [auto.oe24.at]

Bron: [www.noen.at]

Bron: [autofilou.at]
03-03-2020 08:55
Skoda Octavia RS iV:

Alle foto's: [www.motor1.com]

Terwijl andere topmodellen steeds uitgesprokener worden is deze nog relatief ingetogen. Past ook wel bij het merk. Erg fraai interieur ook, stukken mooier dan dat van de Golf
03-03-2020 11:40
Jaaaaa, en met een normaal stuur ipv dat lelijke 2 spaaks ding!!
Anonieme bezoeker
03-03-2020 16:13
Chique wagen, erg goed gedaan weer van Skoda. Onvoorstelbaar hoe VAG dit merk op de kaart heeft weten te zetten in relatief zeer korte periode, erg knap.
23-03-2020 18:30

Rij-impressie: [www.autoexpress.co.uk]

"The new Skoda Octavia Estate is a highly desirable car with unrivalled space and plenty of tech"

"The Czech company has grabbed the latest VW Group technology and built an ultra-modern and desirable estate car, and one that is the largest in its class."

"To our eyes the Octavia is a far more handsome and upmarket car than before; sharper surfacing and the more intricate head and tail-light designs give the Mk4 a sense of quality it was perhaps missing in previous generations."

Ik heb een beetje moeite met de geloofwaardigheid van zo'n blad/website als ik dit soort teksten lees over auto met een exterieurontwerp dat vooral ontzettend doorsnee is.
23-03-2020 18:40
Lekker objectief ook..

Zowel de nieuwe Golf als de Leon, Octavia en A3 hebben een wat rare neus. Te bol en alles staat optisch te laag
23-03-2020 21:31
Rutger DC
Ik heb een beetje moeite met de geloofwaardigheid van zo'n blad/website als ik dit soort teksten lees over auto met een exterieurontwerp dat vooral ontzettend doorsnee is.

Want de mate waarin de auto bevalt wordt bepaald door het exterieurontwerp?

Chique wagen, erg goed gedaan weer van Skoda. Onvoorstelbaar hoe VAG dit merk op de kaart heeft weten te zetten in relatief zeer korte periode, erg knap.
Chique wagen, mee eens.
Maar die korte periode niet. Skoda is al in 1991 overgenomen. 29 jaar geleden dus.
En de 1e Octavia in Nederland is ook al weer 23 jaar geleden.
Voordat je durfde te zeggen dat je een Skoda had heeft ook wel ff geduurd.
25-03-2020 09:28
AutoBild was onderweg met de nieuwe octavia combi. Een indrukwekkende auto in dit segment. Ruim, mooie voorzieningen, nette afwerking, en -!premium alert!- telescopische gasveerdingesen voor de motorkap...Die laat VW zelf dus tegenwoordig achterwege op de Golf. Nou snap ik dat een setje gasveren het verschil niet zal maken, maar kan me alles bij elkaar toch moeilijk voorstellen dat deze in Nederland goedkoper in de markt gezet wordt dan z'n VW broertje.

[www.youtube.com]
Schitterende wagen geworden thumbs up
Ben - als ik deze zie - echt blij dat ik eind 2018 niet voor een muizegrijze Octavia Wagon RS gekozen heb, dit is ect zoveel meer auto!!!
Alleen raak ik niet overtuigd van die grille,
naar mijn aanvoelen heeft Kia reden voor het starten van een procedure wegens plagiaat.
25-03-2020 10:01
Die grille is inderdaad een twijfelgeval. De rest van met name de liftback kan mij wel overtuigen. Ook dat tweespaaks stuur vind ik leuk, had ik vroeger ook in m'n Mini. Rijdt fijn, want dan kan je heel makkelijk 1 handje op de onderrand van het stuur leggen. Alleen heeft Skoda daar een soort pukkel gemaakt, wel benieuwd wat daar de gedachte achter is.
25-03-2020 16:13
DeeTwee

Nee, daarom citeer ik teksten die geheel of voor een belangrijk deel over het exterieurontwerp gaan. Als ik de foto's bovenaan de pagina zie, standaard telefoonfoto's zonder perfecte belichting maar met toch behoorlijke velgen, zie ik vooral een exrterieurontwerp dat in geen enkel opzicht grensverleggend is. Niet heel mooi, ook niet meer heel strak, geen perfecte proporties en ook geen mooie neus. Maar goed, dat moet ieder natuurlijk voor zich weten.
25-03-2020 16:45
DeeTwee
Die grille is inderdaad een twijfelgeval. De rest van met name de liftback kan mij wel overtuigen. Ook dat tweespaaks stuur vind ik leuk, had ik vroeger ook in m'n Mini. Rijdt fijn, want dan kan je heel makkelijk 1 handje op de onderrand van het stuur leggen. Alleen heeft Skoda daar een soort pukkel gemaakt, wel benieuwd wat daar de gedachte achter is.

Omdat je daar je hand niet zou leggen: je hand midden onderaan je stuur leggen is zowat de slechtst denkbare positie: bij een onverwacht manoeuver kan je niet helemaal niet snel of correct reageren.
Wel een mooi stuur vind ik en inderdaad, die grill...
Ik vind de grille ook geen gezicht. Ook jammer van die letters op de achterkant. Staat kaal, en anoniem.
25-03-2020 20:17
Rutger DC
DeeTwee

Nee, daarom citeer ik teksten die geheel of voor een belangrijk deel over het exterieurontwerp gaan. Als ik de foto's bovenaan de pagina zie, standaard telefoonfoto's zonder perfecte belichting maar met toch behoorlijke velgen, zie ik vooral een exrterieurontwerp dat in geen enkel opzicht grensverleggend is. Niet heel mooi, ook niet meer heel strak, geen perfecte proporties en ook geen mooie neus. Maar goed, dat moet ieder natuurlijk voor zich weten.

Je eerste twee quotes hebben mijns inziens geen betrekking op het uiterlijk, "highly desirable" slaat op de totaalindruk die de auto achterlaat. In je derde quote geven de schrijvers toe dat zij het een mooie auto vinden. Dat dat hun mening is.

Al met al is het absoluut een kritiekloos juichaapjesverhaal en de grap is natuurlijk dat het niet eens door AutoExpress geschreven is. Dus hun eerste eigen test zal waarschijnlijk sowieso een heel ander verhaal vertellen. Maar waar ik dan meer moeite mee heb zijn dit soort teksten:

"Everything is well thought out; the wide touchscreen doesn’t have a rotary control for the volume, but a slider at the bottom, like that in the Golf. "

Terwijl toch al vrij veel journalisten in de Golf hebben geconstateerd dat dat soort bediening helemaal niet zo well thought out is. Uiterlijk is subjectief, ergonomie niet.

@IDs: Is een nogal theoretisch argument, je kunt ieder stuur op de verkeerde plek vasthouden immers. En jezelf verrassen met onverwachte manoeuvres is nooit een goed idee hè winking smiley Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ritjes rechtuit over de snelweg heel prima verlopen als je het stuur zo vasthoudt.
26-03-2020 12:35
DeeTwee
@IDs: Is een nogal theoretisch argument, je kunt ieder stuur op de verkeerde plek vasthouden immers. En jezelf verrassen met onverwachte manoeuvres is nooit een goed idee hè winking smiley Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ritjes rechtuit over de snelweg heel prima verlopen als je het stuur zo vasthoudt.

Hier is niks theoretisch aan. Dat gaat puur om ergonomie.
Spreek elke willekeurige professional aan die met rijtechniek bezig is en hij/zij zal je zeggen dat dit not done is.
Nauwkeurigheid én bereik bij het manipuleren van het stuur laten gewoon te wensen over. In normale omstandigheden geen probleem misschien. Er zijn echter genoeg situaties die je niet kan voorzien en waar je niet correct op zal kunnen reageren: klapband, aquaplaining, overstekend wild,... als je in zo'n situatie in de vangrails wilt belanden, is het stuur onderaan vasthouden ideaal.
26-03-2020 13:04
@DeeTwee; Lees even 'Zodat' in plaats van 'Omdat' in iDS's reactie van 25-03-2020 16:45. Dan klopt het wel. Maar inderdaad, zoals het er nu staat is het nogal theoretisch, alsof niemand dat ooit zou doen als de mogelijkheid er is. winking smiley

Ik rijd in mijn BX ook vaak met één hand onderaan het stuur, terwijl juist de enige spaak in het stuur daar zit. big smile smiley Kan je mooi je vingers tussen leggen.
26-03-2020 21:32
DeeTwee
Je eerste twee quotes hebben mijns inziens geen betrekking op het uiterlijk, "highly desirable" slaat op de totaalindruk die de auto achterlaat. In je derde quote geven de schrijvers toe dat zij het een mooie auto vinden. Dat dat hun mening is.

Hmm ja, daar ben ik het eigenlijk mee eens. smiling smiley
27-03-2020 08:22
MWH
@DeeTwee; Lees even 'Zodat' in plaats van 'Omdat' in iDS's reactie van 25-03-2020 16:45. Dan klopt het wel. Maar inderdaad, zoals het er nu staat is het nogal theoretisch, alsof niemand dat ooit zou doen als de mogelijkheid er is. winking smiley

Ik rijd in mijn BX ook vaak met één hand onderaan het stuur, terwijl juist de enige spaak in het stuur daar zit. big smile smiley Kan je mooi je vingers tussen leggen.
Rijdt fijn hè? winking smiley En als Skoda echt wil dat de bestuurder zo het stuur niet vasthoudt moeten ze toch met een ander ontwerp komen vrees ik, want ik denk niet dat die pukkel het gaat voorkomen.

Logisch redenerend snapt een kleuter nog wel je zo je stuur niet vast moet houden voor maximale controle, maar een ongeluk krijgen is van nogal wat meer factoren afhankelijk dan hoe je het stuur vasthoudt. Met je handjes netjes op kwart voor drie maar je verstand/aandacht op nul kan die vangrail ook zomaar heel dichtbij komen. Dus ook nogal gezocht wat mij betreft.
27-03-2020 08:31
@DeeTwee:
'een ongeluk krijgen hangt nog wel van meer factoren af'...dus zéker ook hoe je je stuur vasthoudt, een kleuter zal dat inderdaad wel snappen.
Maar hoe je je stuur vasthoudt, is een eigen beslissing, dat heb je letterlijk in de hand. Die andere factoren vaak niet en je kan maar beter op die externe factoren voorbereid zijn door een correcte rijhouding.

@MWH: inderdaad een typo: er had 'opdat' moeten staan.

Ik mag voor jullie hopen dat die discussie theoretisch blijft. Nog een reden: de airbag
04-04-2020 18:56

Meer foto's en test: [www.auto.cz]

*edit: in blauw:

Meer foto's en test: [www.auto.cz]

Zo ziet 'ie er goed uit, eerlijk is eerlijk.
*edit: de rode. In blauw met kleinere velgen vind ik er weer niet zoveel mooi aan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2020 19:00 door Rutger DC.
04-04-2020 19:16
Die rode is leuk ja! Die spinnenwebben onder die blauwe snap ik niet helemaal... smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.