Skoda Octavia

Gepost door Curlew 
Skoda Octavia
11-11-2019 19:05

Alle foto's: [www.carscoops.com]

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2019 21:24 door Curlew.
Re: Skoda Octavia
11-11-2019 19:16
Grille lijkt wat breed en ik ben niet zo gecharmeerd van dat helemaal doorlopende rooster eronder. Zie liever dat dat opgedeeld is in een aantal clusters zoals vroegah.

Maar verder een erg geslaagde auto wat mij betreft, met name de achterkant en het zijaanzicht zijn erg goed gelukt. Ik verwacht dat dit soort cleane lijnvoering de komende tijd steeds zeldzamer gaat worden thumbs down
11-11-2019 19:18
Dit lijkt zo op het eerste oog een van de mooiere VAG-modellen van dit formaat, ik begrijp alleen dat gerommel met een zwarte rand om de onderkant van de grille niet zo...
11-11-2019 19:25
Ze zijn nog bezig met de live onthulling:

11-11-2019 19:33
Ik vind 'm zeer fraai! Chique en beetje stoere auto zonder teveel poespas thumbs up

Enige wat mij tegenstaat is dat het alles heeft wat je elders bij VAG ook vind: dat zwarte 'flapje' op de voorbumper richting de wielkast (net als bij Porsche, VW en Seat), letters in het midden van de achterklep (elk merk van VAG), veel (doorlopend) nepgaas in de voorbumper en dat schuine hoekje aan buitenzijdes van de grille (zie Audi en Seat Tarraco en toekomstige modellen). Gelukkig heeft ie geen nepuitlaten. Maar je gaat mij niet vertellen dat ze allemaal een eigen ontwerpbureau hebben eye rolling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2019 19:36 door Curlew.
11-11-2019 20:03
Strakke en evenwichtige vormgeving. De Combi blijft een van de weinige werkelijk evenwichtige C-segment stationcars en de hatchback is zowaar vlot geworden. Ik moet zeggen dat ik de strakkere vormgeving van zijn voorganger, die wars was van lijnen en wat meer diepte opzij, ook wel kon waarderen. Deze nieuwe zal met meer zorg moeten worden samengesteld om het effect van de persfoto's te bewerkstelligen. Maar ja, dat is ook eerder regel dan uitzondering tegenwoordig. Het dashboard met tweespaaks stuurwiel vind ik niet zo geslaagd, maar is ook geen afknapper.
11-11-2019 21:12

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2019 21:22 door Curlew.
11-11-2019 21:26
Ik vind de stationwagon trouwens wel één van de mooiste in zijn klasse. Megane en Corolla zien er ook top uit als station en de Leon is ook niet verkeerd maar de rest vind ik saai of ronduit lelijk (Astra, Focus, 308)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2019 22:16 door Curlew.
11-11-2019 21:27
Vind ‘m geslaagd! Achterlichten iets teveel Scala. Dit is wel de eerste Skoda waarop de nieuwe huisstijl koplampen fraai uitkomen.
11-11-2019 21:34
Ik vind de ingedeukte achterkant niet echt fraai en het iets te agressieve front wordt naar mijn mening erg ontsierd door de uitstulping op de grille (die vast wel voor een of andere rijhulp zal dienen maar dat moet subtieler kunnen). Alles er tussenin kan me wel bekoren. Iets smallere wielen en kleinere velgen zouden de auto wat eleganter maken.
11-11-2019 22:41
Ik vind het eigenlijk een heel mooi model. De letters achterop vind ik wel jammer, een logo staat wat mooier. Verder sluit ik me wel aan bij Curlew: het is veel van hetzelfde binnen het concern, maar toch wel knap dat deze wel redelijk herkenbaar is.
11-11-2019 22:45

Weer uitgebreide eerste indruk. Ik vind het een mooi interieur. Niks bijzonders maar wel fraai gelijnd. Maar ook hier geldt; Seats, VW's en Skoda's gaan van binnen wel heel erg op elkaar lijken. Het is allemaal dezelfde opzet; groot scherm en daar onder de roosters. Overigens vind ik dat van de Octavia mooier dan de Golf

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2019 22:50 door Curlew.
12-11-2019 01:14
Ik vind dat zwarte gebit met onderbeet nogal storend (of is dat de grille? ).
Waarom die merknaam uitgeschreven achterop? Volvo nadoen? En waarom zo'n grote letters?
Interieur ziet er top uit vooral dat "pookje". Stuur is dan helaas weer een afknapper.
Bediening lijkt me er niet op vooruit gegaan met die paar knoppen en de rest via het display.
Stationwagon ziet er erg goed uit behalve dat front. Dat hebben ze aardig verpest. Die grille, ondergrille en koplampen. Nee dank je.
Ik ben benieuwd waar Seat mee komt.
13-11-2019 13:54
Prachtige auto!
Ik zou deze kiezen boven een andere VAG station in dit segment :-)
13-11-2019 14:04
De zoveelste teleurstelling uit de VAG stal, het is allemaal vlees nog vis. Als designer zou ik hier ook niet aan het werk willen, je kan zoveel moois maken en dan moet je je iedere keer inhouden om de meest slaapverwekkende creaties te maken zonder enige vorm van fantasie. Zit ook weer vol met van die nutteloze Skoda grapjes waar je niks aan hebt.
Grote voordeel is wel van de Skoda's dat ze heel veel binnenruimte bieden.
13-11-2019 14:52
Epica
De zoveelste teleurstelling uit de VAG stal, het is allemaal vlees nog vis.

vlees noch vis
13-11-2019 17:50
Ik weet dat smaken verschillen, maar ik vind het gewoon een mooie auto in deze klasse.
Veel hangt natuurlijk van het prijskaartje af, maar dit zou wel weer eens een verkooptopper in zijn segment kunnen worden.
14-11-2019 11:27
Het zal niet veel anders zijn dan met alle voorgaande Octavia's, voor de prijs van een Golf koop je gewoon veel meer auto.
14-11-2019 11:29
Ik vind hem mooi geworden! Persoonlijk hou ik wel van die cleane rustige stijl. Details zoals de letters Skoda achterop of het twee spaakstuurwiel vind ik niet echt mooi, maar ik zou hem er niet voor laten staan. Ik moet heel veel moeite doen om überhaupt een nieuwe auto te vinden waar ik alles aan vind kloppen. winking smiley
15-11-2019 11:48
De oude is wel een stuk mooier hoor. De neus vind ik niet mooi en de kortere derde zijruit/dalende daklijn maakt 'm minder evenwichtig dan voorheen. De Combi is er op achteruitgegaan, ik heb hogere verwachtingen van de hatchback.
06-12-2019 20:24
Heb 'm in het echt gezien. Ziet er erg groot uit. Mooie materialen, ook het stofje op het dash. Alles via touchscreen ben ik geen fan van.
Randje onder de grille is inderdaad gek, hoe zou dat er bij een Sportline uit zien? En de grille zelf oogt me wat goedkoop. Maar alles bij elkaar staat er gewoon een erg geslaagd product. Er stonden diverse concurrenten naast en dan zie je wel dat dit echt de nieuwste is.
07-12-2019 17:45
Configurator uit Tsjechië Knappe wagen!

Rij zelf de huidige versie. De beste nieuwe auto die ik ooit heb gehad.
Als de tank-inhoud vergroot is, de geluidsisolatie iets beter is geworden en er bij de make-up spiegels een lampje is gekomen lijkt me het de perfecte wagendrinking smiley
07-12-2019 21:34
Mooiste Skoda tot op heden.
08-12-2019 00:01
ENTE
Configurator uit Tsjechië Knappe wagen!

Rij zelf de huidige versie. De beste nieuwe auto die ik ooit heb gehad.
Als de tank-inhoud vergroot is, de geluidsisolatie iets beter is geworden en er bij de make-up spiegels een lampje is gekomen lijkt me het de perfecte wagendrinking smiley
Ik heb even een spoedcursus Tsjechisch gedaan. Een krappe 26k voor de combi-instapper, met de 1.5 tsi. Dat gaat in Nederland niet lukken denk ik zo. Niet in de laatste plaats omdat het gewoon meer dan ooit een heel overtuigende, best wel chique auto is. Zou echt niet weten waarom je liever zo'n nieuwe Golf hebt dan deze Skoda. Maar om terug te komen op de derde zin, ik denk dan ook dat de prijs niet mals zal zijn.
08-12-2019 14:49
Prachtige auto. Zou ik de Focus direct voor inwisselen.
Anonieme bezoeker
08-12-2019 17:29
Wat mij betreft een van de mooiste nieuwe VAG modellen. Zal zeker weer populair worden, de perfecte gezinswagen en nog chique ook.
HarrieD
Prachtige auto. Zou ik de Focus direct voor inwisselen.
De Focus op uiterlijk verslaan is ook niet zo moeilijk. Ziet er toch niet uit. Vooral die stationwagon niet.
09-12-2019 08:45
Veilig ontwerp, dat zal niemand voor het hoofd stoten. Maar waarom moet die auto zo agressief kijken? Zodat ook de minderbedeelde leasepapa (die eigenlijk een Audi wilde) nog een beetje indruk kan maken in de binnenspiegel van z'n voorligger?
09-12-2019 09:16
Mechanix
Veilig ontwerp, dat zal niemand voor het hoofd stoten. Maar waarom moet die auto zo agressief kijken? Zodat ook de minderbedeelde leasepapa (die eigenlijk een Audi wilde) nog een beetje indruk kan maken in de binnenspiegel van z'n voorligger?
Je geeft zelf al het antwoord toch? winking smiley
09-12-2019 09:34
Mechanix

Juist voor de slimme papa, die kan ruim binnen budget een volle Octavia rijden ipv voor nog meer geld krom liggen voor een kale A4...
09-12-2019 10:40
Mechanix
Toch wel een veel voorkomend probleem: op de weg kan het erg druk zijn wat al leidt tot stress bij veel chauffeurs.
Daarenboven vinden veel merken (en chauffeurs) het blijkbaar nog nodig dat hun wagens er agressief uitziet, wat de stressfactor nog wat verhoogt als zo'n wagen in de achterspiegel verschijnt.
Meer niet-agressief vormgegeven wagens op de weg, zou al een mooie bijdrage zijn tot minder verkeersagressie.
Anonieme bezoeker
09-12-2019 15:07
Mijn eerste gedachte toen ik de foto's zag: waarom zou je nog een VAG kopen met het 4-ringen-logo? Behalve dat je heel gevoelig bent voor reclameslogans, kan ik me geen enkele reden voorstellen.
Niet dat ik er zelf een zou willen hebben, want de Octavia-motor van de auto van een familielid was na 100000 km al zo gaar dat er elke 1000 km één liter olie bij moest.
09-12-2019 18:03
Atkinson
Mijn eerste gedachte toen ik de foto's zag: waarom zou je nog een VAG kopen met het 4-ringen-logo? Behalve dat je heel gevoelig bent voor reclameslogans, kan ik me geen enkele reden voorstellen.
Niet dat ik er zelf een zou willen hebben, want de Octavia-motor van de auto van een familielid was na 100000 km al zo gaar dat er elke 1000 km één liter olie bij moest.

Mijn eerste gedachte bij zo'n reactie: waarom zou je zo'n nutteloze post plaatsen in een Skoda topic als je een hekel aan VAG hebt? Behalve om te trollen en rellen kan ik me geen enkele reden voorstellen.
09-12-2019 18:06
Atkinson

Tsja, Skoda heeft een andere doelgroep dan Audi. Dat jij niet tot Audi's doelgroep behoort is meer dan duidelijk, daar is Audi echt niet rouwig om...
09-12-2019 18:19
iDS
Mechanix
Toch wel een veel voorkomend probleem: op de weg kan het erg druk zijn wat al leidt tot stress bij veel chauffeurs.
Daarenboven vinden veel merken (en chauffeurs) het blijkbaar nog nodig dat hun wagens er agressief uitziet, wat de stressfactor nog wat verhoogt als zo'n wagen in de achterspiegel verschijnt.
Meer niet-agressief vormgegeven wagens op de weg, zou al een mooie bijdrage zijn tot minder verkeersagressie.

Dit is inderdaad iets wat speelt bij veel merken en bij deze Skoda extra zichtbaar wordt, omdat zo'n Octavia toch altijd een wat suf uiterlijk had. Alsof het boekhoudertje ook niet meer met zich wil laten sollen op de weg. Het zou een leuk experiment zijn om te kijken of vriendelijke snoeten de verkeersagressie laten afnemen! grinning smiley
Anonieme bezoeker
11-12-2019 06:32
MBdoubleyou
Atkinson

Mijn eerste gedachte bij zo'n reactie: waarom zou je zo'n nutteloze post plaatsen in een Skoda topic als je een hekel aan VAG hebt? Behalve om te trollen en rellen kan ik me geen enkele reden voorstellen.
Gelukkig voegt jouw reactie wel iets toe!
Waaruit concludeer je dat ik een hekel heb aan VAG? Slechte ervaringen hebben met een merk (en vooral importeur) is iets anders dan een hekel hebben aan iets. Dat begrijpend lezen niet je sterkste punt is, blijkt wel uit je reactie. Mocht je het echt een Trol-reactie vinden is reageren wel het domste dat je kunt doen.

Foie Gras
Atkinson

Tsja, Skoda heeft een andere doelgroep dan Audi. Dat jij niet tot Audi's doelgroep behoort is meer dan duidelijk, daar is Audi echt niet rouwig om...

Je neemt zitting in de Raad van Bestuur van Audi, of heb je contact gehad met Pon over mij?
11-01-2020 18:21
Live @ Autosalon Brussel:

Meer foto's: [www.caradisiac.com] & [lenouvelautomobiliste.fr]

Mist enige vorm van uitstraling, doet me nogal denken aan de Avensis. De Octavia was een van de weinige auto's edit: van Skoda die me kon bekoren: evenwichtig en zonder poespas, met eenvoudige lijnen maar toch chic en tijdloos. Dit is budgetdesign.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2020 17:32 door Rutger DC.
11-01-2020 18:25
De achterkant was sowieso al beter geweest met gewoon het logo.
12-01-2020 12:17
De Combi is wel oke.
Alleen dat rare tweespaaks stuur is weer een gevalletje ‘we willen iets anders’. Is er geen 3 spaaks sportstuurwiel te bestellen? :-)

Benieuwd naar de prijsstelling tov de Golf.
12-01-2020 12:31
Dashboard ziet er 100x beter uit dan dat van de nieuwe Golf. Als de prijzen ongeveer gelijk zouden liggen met die van de Golf dan moet je wel heel erg van het VW logo houden om niet voor een Octavia te kiezen.
12-01-2020 12:55
Het tweespaaks stuur vind ik juist wel leuk. Het dashboard is ook mooi, met een stofje erop. Bij de luxere uitvoering is het bekleed met alcantara. Nadeel blijft dat ook de klimaatregeling via het scherm moet sad smiley
Ik heb de hatch nog niet in het echt gezien, maar die lijkt me iets leuker dan de wagon.
12-01-2020 15:43
Ik vind de voorkant maar vreemd en de achterkant ook rommelig, zijkanten valt niets te beleven. Eens met Rutger, echt budget. Maar was het niet de bedoeling dat Skoda meer budget moest zijn omdat ze financieel gezien het beste scoren van de VAG-groep en de andere merken (lees: VW en Audi) daar niet heel blij mee zijn?
12-01-2020 16:37
Jeetje wat valt ie zo tegen zeg. Net als de Golf oogt de neus te 'laag' alsof de voetgangersveiligheidsregels nog eens zijn aangescherpt. De kont erg anoniem, net als de zijkanten. Niet dat de Octavia ooit spannend was maar was wel herkenbaar. Door de horizontale achterlampen (tegenwoordig een must lijkt wel) is het idd net een Avensis oid. Interieur wel mooi
12-01-2020 17:17
Erg mooie auto thumbs up alleen zeer benieuwd naar de prijsstelling
Eind dit jaar mag ik weer een nieuwe leaser uitzoeken en deze maakt behoorlijk veel kans
25-01-2020 01:30
RS

Scout

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2020 10:52 door Curlevv.
25-01-2020 10:35
Die laatste is de Scout, waarschijnlijk.

Mooie auto, vooral van binnen een upgrade.
25-01-2020 10:54
Yep vergeten bij te zetten

Die trend van letters uitgesmeerd over de achterklep schrijven (Volvo, Renault, alle VAG merken, Ford enz) mag van mij wel overwaaien. Ik snap dat je bij VAG nauwelijks verschil ziet in designtaal tussen de merken maar ik vind het onnodig druk staan
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.