Volkswagen Golf VIII

Gepost door Curlew 
Ik kwam deze toevallig weer tegen. Vond de gelijkenissen met de koplampen wel opvallend winking smiley

Voor degene die niet steeds terug willen naar pag. 1:

Hier alle fotos: [www.carscoops.com] & [www.netcarshow.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-10-2019 23:21 door Curlew.
Op de eerste foto’s overtuigde hij nog niet, maar ik moet zeggen dat bovenstaande foto’s met vergelijk met eerdere generaties wel laten zien dat de auto vooral achter wat “dynamischer” geworden is. Beetje BMW 1-serie achtig.

Maar vooral de video’s laten toch wel een modernere auto zien. Weer meer moderne techniek standaard (led, active info display) en weer meer “computergadgets”, zeg maar, meer te regelen via moderne computertechniek.

Ben wel benieuwd of straks de VCDS/Obdeleven knutselaars nog wat kunnen, als je extra opties via de app kan bijkopen. Dan zullen ze dat toch wat meer dichtgetimmerd hebben, dan wel technisch, dan wel juridisch.winking smiley
Door de extra frutsels bij de koplampen en de schouderlijn die nu helemaal tot de achterlichten doorloopt oogt de auto onrustiger. De schouderlijn loopt ook schuiner waardoor een meer overdreven wigvorm ontstaat, net zoals de BMW 1-serie bijvoorbeeld. Hoort niet bij de Golf, vind ik. Even los van het gebrek aan fantasie bij deze auto vind ik 'm ook gewoon minder mooi dan z'n voorganger. De Golf 7 verdiende een pluimpje omdat het een evenwichtig en rustig gelijnde auto was, terwijl de meeste concurrenten juist steeds drukker getekend worden.

EDIT: De 5 voorgaande generaties hebben allemaal koplampen die aan de ónderkant afgeplat zijn ipv aan de bovenkant. Alsof ze de grille na het ontwerpen op z'n kop op de auto gemonteerd hebben. Revolutie, zou je kunnen denken, maar ook dat is een fenomeen wat je volgens mij bij meer merken ziet...

Maar goed, er zijn speciaal nieuwe accounts aangemaakt de afgelopen dagen om mee te kunnen discussiëren op het forum over deze Golf, dat zegt wellicht al wel weer iets over de te verwachten populariteit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2019 08:09 door DeeTwee.
Re: Volkswagen Golf VIII
25-10-2019 08:16
Voorspelbaar uiterlijk, maar deze auto zal weer veel zakelijk ingezet gaan worden. Daar zit men niet op achterlijke Aziatische “design” fratsen te wachten, soms op het infantiele af. Gunstige leaseprijzen en met veel losse opties op smaak samen te stellen. Golf is comfortabel, met een prima wegligging. Alle multimedia loopt licht jaren voor qua handelbaarheid tov een Megane of Corolla. En een razendsnel schakelende DSG bak, waar je zonder gekrijs van de motor door het verkeer kan.

Kortom, niet spannend, vreselijke importeur, maar allround gewoon een hele prima auto. Leuk al die enorme inzet om Aziatische auto’s hier te verheerlijken, maar op een enkel model na koopt de consument dat in west-Europa toch niet.

Ben wel benieuwd of straks de VCDS/Obdeleven knutselaars nog wat kunnen, als je extra opties via de app kan bijkopen. Dan zullen ze dat toch wat meer dichtgetimmerd hebben, dan wel technisch, dan wel juridisch.

Ook nu zijn er al opties die alleen vrij te schakelen zijn door VW-dealers.
Inderdaad als je de voorgaande types Golf ziet is er in al die jaren toch wel een spectaculaire ontwikkeling geweest (dat moet bij andere merken ook geweest zijn) en ik denk dat Volkswagen met de VIII wel dan niet ongemerkt een prima door ontwikkelde Golf VII op de markt brengt die vernieuwend is.
25-10-2019 09:13
Aras
Daar zit men niet op achterlijke Aziatische “design” fratsen te wachten, soms op het infantiele af.
Los van het infantiele karakter van de reactie: de vormgeving van de lampen al eens bekeken: zowel voor- als achteraan totaal zonder verband met de behoudende vorm van de koets. Wat jij ook onder achterlijk Aziatisch moge verstaan, ik vermoed dat dit er een goed voorbeeld van is smiling bouncing smiley

'Achterlijk Aziatisch' design dat ik wel kan smaken is de actuele lijn van Mazda, zelfs de huidige Corolla doet toch minder 'achterlijk' aan: de koplampen maken tenminste deel uit van het gehele wagenontwerp.

Naast de 911 is er geen model op aarde wat zo lange en geleidelijke evolutie heeft. Uniek dus. Heel bijzonder. Voor mij unieker dan, pak em beet, een attention whore als een DS5 met heel vergezocht, onfunctioneel design. L' art pour l'art
Ik zie anders best wel wat "Aziatische designfratsen" op deze versie van de Golf. Maar ik denk ook niet dat zakelijke rijders daar niet op zitten te wachten.
Als de ID.3 echt de nieuwe Golf was geweest (niet superuitbundig maar wel duidelijk modern en andere proporties) dan gingen ze Golf rijders alsnog over, want VW..

"Aziatische designfratsen" valt bij de Corolla en Mazda3 anders heel erg mee. Alles mooi in harmonie
Cdlop
Geen enkele durf. Onvoorstelbaar dit, niets van gemaakt. Begrijp hier niets van.
Ik begrijp het wel. De kracht van de Golf is dat een ieder er mee kan voorrijden. Je kan hem naar hartelust aankleden (wel prijzig). Dat jij het niet begrijpt wil niet zeggen dat anderen het niet begrijpen. Het zegt meer over jouw smaak. Ik gok dat het zo
Maar weer een verkoopknaller wordt.
Curlew
Als de ID.3 echt de nieuwe Golf was geweest (niet superuitbundig maar wel duidelijk modern en andere proporties) dan gingen ze Golf rijders alsnog over, want VW..

"Aziatische designfratsen" valt bij de Corolla en Mazda3 anders heel erg mee. Alles mooi in harmonie

Dat "want VW' staat voor een hoop kwaliteiten, meer dan een oppervlakkig logo- checken. Bij een nieuwe Golf mag je er vanuit gaan dat je een allround goede auto krijgt die op een aantal gebieden maatgevend is voor wat er in het betreffende segment is en gaat komen. En dat tegen acceptabele en vaak zelfs scherpe gebruikskosten. Je koopt waarschijnlijk geen one trick pony of een auto met een grote onhebbelijkheid. Er zijn weinig mensen die een Golf geen prettige auto zullen vinden en je kunt een Golf precies zo krijgen als je wilt. Ik vind dat grote kwaliteiten, een ander noemt het saai, voor hen zijn er vast auto's te koop met een uitgesproken kwaliteit op een vlak dat ze belangrijk vinden.
De T-Roc laat al zien dat mensen toch wel een VW kopen, ondanks dat ie wat gedurfder is en het interieur niet meer op niveau zit zoals voorheen. Dat was immers een USP van VW. Maar schijnbaar wordt dat argument heel makkelijk van tafel geschoven als het een nieuwe VW betaamd. Gelukkig lijkt de Golf wel op niveau

Mijn post over "...want VW" slaat op dat men altijd roept dat Golf-rijders niks radicaals willen. Maar als de ID.3 Golf had geheten dan ging men sowieso wel overstappen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2019 10:29 door Curlew.
Curlew
De T-Roc laat al zien dat mensen toch wel een VW kopen, ondanks dat ie wat gedurfder is en het interieur niet meer op niveau zit zoals voorheen. Dat was immers een USP van VW. Maar schijnbaar wordt dat argument heel makkelijk van tafel geschoven als het een nieuwe VW betaamd. Gelukkig lijkt de Golf wel op niveau

Een auto is wel meer dan een interieur he. Allround is dat nog steeds een prima auto denk ik, qua comfort en praktische ruimte heel goed. Het interieur is niet minder dan van veel concurrenten.
Beetje saai inderdaad, even wennen aan de wat uitgezakte neus, maar het begint te wennen. Toch wel weer een strakke auto, zonder allemaal van die neppe luchtinlaten en rare vouwen en kieren (Hallo BMW 1, wat een gedrocht is dat geworden zeg...)
Tsja.....een Golf...... aan de buitenkant weer ultiem saai. Daar zou ik hem nooit voor kopen. Heb een Mazda 3 of een CX5 hoger op mijn lijstje staan voor begin 2020.
Echter, ga een rondje rijden met de automaat en daarna met de huidige Golf/Tiguan en dan ga je toch serieus twijfelen. De DSG is gewoon bekend fijn en het koppel van de 150 TSI is ook erg prettig. De Mazda voelt dan ineens traag om over de automaat maar niet te spreken. Dan ga je toch twijfelen.....
Hoewel ik de CX5 veel interessanter vind dan een Tiguan mis je wel wat; multimedia is beter bij VW, DSG en gewoon wél een glazen schuifdak mogelijk.
Dat doet VAG gewoon veel beter dan Mazda.
Tja maar de handbak doet Mazda weer beter. Overigens krijgt de DSG tegenwoordig ook genoeg kritieken, zeker bij AW

Jammer dat de Golf VIII er niet zo uit ziet
Curlew
Tja maar de handbak doet Mazda weer beter. Overigens krijgt de DSG tegenwoordig ook genoeg kritieken, zeker bij AW
Ik weet het, maar snap er niks van. Wegrijden kan iets soepeler, maar verder tijdens het rijden is ie gewoon prima.
Kan de RDW niet gewoon een ZF 8-traps verplichten bij typegoedkeuring? grinning smiley
Blijf er veel Peugeot 308 in zien.....
danielauto
Echter, ga een rondje rijden met de automaat en daarna met de huidige Golf/Tiguan en dan ga je toch serieus twijfelen. De DSG is gewoon bekend fijn en het koppel van de 150 TSI is ook erg prettig. De Mazda voelt dan ineens traag om over de automaat maar niet te spreken. Dan ga je toch twijfelen.....
Hoewel ik de CX5 veel interessanter vind dan een Tiguan mis je wel wat; multimedia is beter bij VW, DSG en gewoon wél een glazen schuifdak mogelijk.
Dat doet VAG gewoon veel beter dan Mazda.

100% mee eens.
3 Jaar geleden dacht ik te weten een CX5 te willen. Maar de proefrit met automaat viel erg tegen. En de Navi ook.
Heb toen de Tiguan genomen. Geen dag spijt van gehad!
DSG is gewoon erg goed. Panodak is heerlijk licht en praktisch.
Maar het meest ben ik (nog steeds) onder de indruk van automatisch rijden: Adaptive cruise werkt heerlijk en in combinatie met Lane Assist (stuurt zelf boven 65km/u); het rijden is zo erg relaxed. Adaptive cruise heb ik altijd aanstaan, ook in bebouwde kom en 30km/u wegen.

En nee, ik werk niet bij een aan VW verbonden bedrijf oid.
Ik heb ook met die ACC gereden toen mijn A3 een beurt kreeg. Kreeg een Touran mee *bleeeegh* maar die ACC met DSG en rijhulp is fantastisch.
Alleen voordat je een Tiguan een beetje fatsoenlijk hebt aangekleed ben je zomaar 48k kwijt of meer.
danielauto
Ik heb ook met die ACC gereden toen mijn A3 een beurt kreeg. Kreeg een Touran mee *bleeeegh* maar die ACC met DSG en rijhulp is fantastisch.
Alleen voordat je een Tiguan een beetje fatsoenlijk hebt aangekleed ben je zomaar 48k kwijt of meer.
Mijn PHEV heeft ook een cataloguswaarde van ruim €48.000. Dan zet ik een Tiguan wel op een iets hoger peil.
danielauto

Viel mij toen niet tegen (is nu wel iets duurder...):
Tiguan 1.4TSI DSG Highline was 38k
Met Panoramadak, Executive, metallic, park assist, elektr. trekhaak, elektr. achterklep, leer, DAB+, Spraakbediening, 2 jaar extra garantie, rijklaarkosten en nog wat kwam ik op 47k. Alles bij elkaar dus veel meer dan fatsoenlijk smiling smiley
Daarvanaf ruim 3k korting (zonder inruil!)...
De klimaatregeling lijkt ingewikkeld: fysieke touchknoppen voor de temperatuur, maar voor de blower moet je kennelijk het menu in. Daar heb je dan een aparte, fysieke snelknop voor het klimaat voor maar kennelijk geen sneltoets op het startscherm. En de knoppen voor de ruitverwarming zitten dan weer links (hallo Sierra).
28-11-2019 08:09
VAG lijkt het qua bedieningsconcepten op dit moment niet voor elkaar te hebben. Audi verliest momenteel bijna elke test van BMW en Mercedes (o.a. qua bedieningsgemak), en als ik dit zo zie in de nieuwe Golf dan gaat ie het op dat punt ook verliezen van de concurrentie. Voor bepaalde functies is een gewone druk- of draaischakelaar nu eenmaal veel handiger dan touch-knoppen of touch-pads.
Ja, de producten van VAG werden altijd geprezen om hun goede ergonomie, maar als ik dit zo zie lijkt men nu toch een beetje de draad kwijt te raken...
28-11-2019 09:17
Moeilijk momentje voor VW-liefhebbers die het PSA-systeem altijd verguisd hebben...drinking smiley
Maar terecht dat de Audi's vergelijkingen op dat vlak verliezen: de opstelling van het touchscreen voor de airco is gewoon slecht. Het argument 'eenmaal instellen en je hebt er geen omkijken meer naar' gaat in deze niet op (dan zou trouwens ook de kritiek op het systeem van PSA hélemaal onterecht zijn winking smiley . Er kunnen zich steeds omstandigheden voordoen die een aanpssing nodig maken en dan moet de bediening blind kunnen gebeuren of op zijn minst zonder al te lang van het verkeer te moeten wegkijken.
De Golf scoort dus nog beter dan de dure Audi's op dat vlak.
28-11-2019 18:19
[www.youtube.com]

Review van Autogefuhl (engels)
Jeetje, die voorkant...
29-11-2019 08:55
Die onderbeet is niet heel sexy inderdaad.
Configurator is zogenaamd online op volkswagen.de. Je kan de kleuren, wielen, opties ed allemaal wel kiezen maar ik zie alleen maar dat ie als Life beschikbaar is nut smiley Nou ja mocht je willen weten hoe die er uit ziet...

Wat is de gedachte achter al die schuine strepen/twee kleuren in de schermen?
Viel me bij de diverse filmpjes op Youtube ook op. Vind ik een ongelooflijke afknapper. Vooral in het oranje (Autoblog).
Ik vind het vooralsnog toch echt heel erg lastig om iets aantrekkelijks aan deze nieuwe Golf te ontdekken. Zo'n bolle motorkap vind ik vaak wel mooi maar bij deze auto werkt het niet. Die streepjes aan de koplampen die doorlopen in de zijschermen vind ik echt bloedirritant, voegt helemaal niks toe ook. Ook vind ik de wigvorm niet bij de auto passen.

Dan het interieur, als het één zwart vlak was geweest met tellers en infotainment erin, had ik het nog wel strak gevonden. Maar je ziet allemaal lijntjes, de schermen zijn er duidelijk als losse onderdelen in geplaatst. Dan dat detail dat Rembrandt hierboven noemt, een soort faux-schaduwwerking... was me nog niet opgevallen maar bevalt ook niet. De graphics vind ik sowieso niet zo geweldig afgaand op wat ik tot dusver gezien heb. Het hoofdscherm met al die 'tegels' heeft wel wat maar ze lijken maar lastig van elkaar te onderscheiden. Waarom niet iets doen met verschillende kleuren bijvoorbeeld, of in ieder geval duidelijker pictogrammen?

Verder zat ik net even naar het Autoblogfilmpje te kijken. De bediening van het spul is echt niet in orde. De recirculatiestand achter meerdere schermen verstoppen? Dat doet zelfs Peugeot niet! Nee, ik waardeer het wat grauwe maar ergonomisch goede en praktische interieur van mijn FoFo nu nog meer!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2019 11:18 door DeeTwee.
Tot de Golf 5 heb ik de evolutie van dat model gevolgd.
Dat was wat mij betreft dan ook de eerste en laatste mooie Golf.
Sindsdien ben ik alle interesse in dat model verloren, ik kan op de weg eerlijk gezegd geen 6, 7 of 8 uit mekaar herkennen.
Het rijdt ongetwijfeld goed, maar alle emotie die destijds rond de Golf hing (met de mythische GTi voorop) is verdwenen.
De voorkant vind ik nog wel wat, beetje laatste model Toyota Auris. Maar dan houdt het snel op. Achterkant (te rechthoekig, ietwat te hoog en te smal) klopt niet met de voorkant. De zijruiten lijken ook te hoog in de carrosserie te zitten, mocht wel iets lager. Ik vind nu de ruimte tussen de vouw over de zijkant en zijruiten te groot.
Video van AW staat al hele week bovenaan op de homepage. Andere modellen verdwijnen al na 2 dagen naar ergens beneden. Lekker partijdig weer eye rolling smiley

Dan het interieur, als het één zwart vlak was geweest met tellers en infotainment erin, had ik het nog wel strak gevonden. Maar je ziet allemaal lijntjes, de schermen zijn er duidelijk als losse onderdelen in geplaatst

Mee eens!
Re: Volkswagen Golf
09-12-2019 08:38
D Elzinga
ook deze is uit proportie. Het front uitgezakt, het oogt als geheel zwaarlijvig, tenzij je de allergrootste wielen eronder bestelt ogen die daardoor miniscuul, etc.

Eerlijk gezegd vind ik dat veel moderne auto's hier last van hebben.
09-12-2019 09:38
Mechanix
D Elzinga
ook deze is uit proportie. Het front uitgezakt, het oogt als geheel zwaarlijvig, tenzij je de allergrootste wielen eronder bestelt ogen die daardoor miniscuul, etc.

Eerlijk gezegd vind ik dat veel moderne auto's hier last van hebben.

Ja, mee eens. Als je tot een jaar of twintig geleden een nieuwe auto in de kaalste uitvoering bestelde had je natuurlijk maar weinig uitrusting, maar het geheel zag er alsnog wel proportioneel uit. Een Golf III GL of Astra F GL, het waren de instappers maar het klopte allemaal wel. Als je nu de basisuitvoering koopt krijg je vaak wielen die visueel wegvallen onder de carrosserie en dat soort dingen. Denk ook dat dat komt doordat de vormentaal is veranderd, auto's zijn niet alleen in absolute zin groter gegroeid maar er wordt ook meer nadruk op gelegd met opgeklopte wielkasten, benadrukte lijnen, bumpers die meer design dan functie zijn geworden etc.
09-12-2019 18:47
D Elzinga
Denk ook dat dat komt doordat de vormentaal is veranderd, auto's zijn niet alleen in absolute zin groter gegroeid maar er wordt ook meer nadruk op gelegd met opgeklopte wielkasten, benadrukte lijnen, bumpers die meer design dan functie zijn geworden etc.

Of het echt design is vraag ik me af. Als ik bijvoordbeeld naar een Focus Wagon kijk, lijkt het of ze hebben geprobeerd een zo groot mogelijke auto op een bepaald platform te bouwen, waardoor de auto er een beetje doorgezakt uitziet. Daarnaast uiteraard een lage bolle neus voor de veiligheid die het uiterlijk ook geen goed doet. Wat de opdracht ook was, een mooie auto ontwerpen stond blijkbaar niet op het hoogste plan. grinning smiley

Deze Golf heeft ook zo'n lage bolle neus, maar ziet er verder nog wel redelijk strak uit.

Weer de perfecte allrounder. Niet zo gek aangezien het een uitgebreide facelift is winking smiley Interieur vind ik steeds meer tegenvallen zoals idd de omhuizing van de schermen. Ook de middenconsole en deurpanelen ogen niet bijster hoogwaardig. Doet de Mazda3 doet een stuk beter met (kunst)leer en pianolak
Anonieme bezoeker
13-12-2019 09:30
Autobild zeer kritisch over materiaalgebruik in interieur. Vag is dus zichtbaar zwaar aan het besparen..... dan vraag je af of ze ook op niet zichtbare plaatsen en onderdelen besparen op kwaliteit. Tijd zal het leren.
Curlevv

Weer de perfecte allrounder. Niet zo gek aangezien het een uitgebreide facelift is winking smiley Interieur vind ik steeds meer tegenvallen zoals idd de omhuizing van de schermen. Ook de middenconsole en deurpanelen ogen niet bijster hoogwaardig. Doet de Mazda3 doet een stuk beter met (kunst)leer en pianolak

Tsja, toen VW nog prachtige materialen gebruikte zeiden de liefhebber van Japanse auto's dat een knuffelbaar dashboard niets toevoegt aan een auto. Nu wordt het opeens tegen de Golf gebruikt. Just saying smiling smiley.
lol smileys with beer

Des te opvallender dan goedkopere materialen in een VW er blijkbaar niet toedoet voor de consument en dat als er een ander merk is met een hoogwaardig interieur dat dat voor die mensen dus eigenlijk ook geen drol uitmaakt
Bij de Clio en Captur heeft het goedkoop ogende en aanvoelende dashboard de verkoop nooit in de weg gestaan. maar ik vond het echt een afknapper. De nieuwe Clio is echt 3 klassen beter wat dat betreft. Gewoon een mooi interieur. In een Franse test tussen de Polo en Clio werd het interieur van de Clio zelf beter genoemd qua materiaalgebruik. De nieuwe Captur vind ik echt een totaal andere auto geworden. Net zo mooi van binnen als een Clio en van buiten oogt ie behoorlijk stevig en volwassen. Dat gaat een topper worden!

Ik denk dat het in de nieuwe Golf niet storend slecht zal zijn, maar wel op een aantal plekken duidelijk minder. Het zal de verkoopcijfers niet echt beïnvloeden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.