Daihatsu Rocky / Toyota Raize

Gepost door Curlew 

"A new compact SUV that will be marketed is on display at the Daihatsu booth in Tokyo Big Sight Aomi Exhibition Hall B (AP03). The interior of the car is also quite built, and it is said that it will be sold almost as it is. According to the published specifications, the vehicle dimensions are 3995 x 1695 x 1620mm (length x width x height), wheelbase is 2525mm, and vehicle weight is 980kg. The engine has a total displacement of 996cc inline 3-cylinder 12-valve DOHC intercooler turbo, maximum output is 72kW (98PS) / 6000rpm, maximum torque is 140Nm (14.3kgm) / 2400-4000rpm. The transmission is CVT and the drive system is 2WD (FF). The number of passengers is 5, and the tire size is 195 / 60R17." Bron: [car.watch.impress.co.jp]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2019 12:14 door Curlew.
Wat een grove vormgeving. Met name de achterkant lijkt al jaren oud...
Ik las eerder dat de nieuwe crossover wereldwijd vermarkt zou gaan worden, op diverse markten als Toyota. Ik neem aan dat Europa daar niet bij hoort en Toyota een meer op de Europese smaak aangepaste crossover op basis van de nieuwe Yaris naar hier stuurt. Ik vind de auto er niet slecht uitzien, maar het is inderdaad wel nogal achterhaald en de achterkant oogt niet best.
10x mooier (of moet ik schrijven "minder lelijk"winking smiley dan bijvoorbeeld een Ford Ecosport... Laat maar komen, mits een leuk prijskaartje verkoopt dit wel!
verlichting2
De nieuwe Terios!

Dit is de nieuwste Terios:

Maar gevoelsmatig staat deze compact SUV inderdaad dichterbij de oude Terios.
Die nieuwe Terios is ook al zo'n archaistisch uitziend ding. Net een budgetmodel voor een groeimarkt zo...
Is ook niet voor Japan maar andere landen: [en.wikipedia.org]
Aha. Dat verklaar wel eea.
De Daihatsu gaat Rocky heten en de Toyota-versie, die wereldwijd verkocht zal gaan worden, krijgt de naam Toyota Rise. Mogelijk is de Rise ook de nieuwe compacte crossover die Toyota vanaf volgend jaar in de Franse fabriek in Valenciennes naast de Yaris gaat bouwen. De Rocky/Rise is 3995 mm lang, 1695 mm breed en 1620 mm hoog. De wielbasis is 2525 mm. Onder de motorkap huist een 1,0-liter turbo benzinemotor met 72 kW/98 pk en 140 Nm koppel, maar zeker is dat de toekomstige compacte crossover voor Europa ook de beschikking krijgt over de aandrijflijn van de Yaris Hybrid. De Rocky is een waar lichtgewicht, want de massa leeg bedraagt slechts 980 kg.
De naam van de Toyota-variant is nu definitief: Toyota Raize. Reken er maar op dat dit Toyota's tegenhanger van de Hyundai Kona, Volkswagen T-Cross, Suzuki Vitara en Ford EcoSport wordt.

Bron: [worldscoop.forumpro.fr]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2019 11:47 door Rutger DC.
Hetzelfde verhaal als met de nieuwe Defender: alweer zo'n SUV Star Wars project wat totaal niets meer te maken heeft met z'n gelijknamige voorganger.crying smilie
Als Modellista c.s. er al werk van maken weet je dat het menens is. Blijft met zijn afmetingen net binnen de Indiase fiscale grenzen, dus dat helpt al t.o.v. de concurrentie. De motor is een oude bekende, de 1 liter driecilinder die in een hele reeks Daihatsu en Toyota modellen ligt (bij ons in de Aygo en Yaris), dus garages weten er ook al alles van. Normverbruik volgens het plakkaat op de voorruit 31 km/l, Japanse meetcyclus naar ik aanneem. Kan het ver gaan schoppen. Gaat volgens een Sri-Lankaanse site al over twee weken in Japan in de verkoop. Men heeft haast.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2019 16:00 door Assenaar.

"Elegance Style"

“Powerful Style”

“Sporty Style”

Veel meer pics: [car.watch.impress.co.jp]
Ziet eruit als een Changan of Bisu van vijf jaar terug. Bij nader inzien verwacht ik niet dat we de Raize hier krijgen. Een Daihatsu-ontwerp met Daihatsu-motor die niet geleverd in een Europese Toyota en de carrosseriebreedte van de Japanse Yaris, dus smaller dan de Europese Yaris of andere crossovers in dit segment.
Ik vind het een beetje een gedateerd en nietszeggend ontwerp. De DN Trec concept zag er een stuk beter uit

@Rutger DC
Waarom zou de Raize hier niet geleverd worden? De motor is die van de Aygo en de 1.0 Yaris, alleen nu met een turbo. Zit in Japan in de Thor/Roomy/Tank/Justy en voldoet daar goed (gromt een beetje). De breedte is 169,5 cm, de maximale breedte van een Japanse compact, en even breed als de huidige Europese Yaris als de Carbase mag geloven. Lengte komt overeen met die van de Yaris, de vorm past bij de huidige voorkeur en vermoedelijk kun je achterin behoorlijk zitten. In theorie zijn er dus kansen genoeg. Hoewel zoals Curlew opmerkt: de DN-Trec zag er beter uit. Het blijft afwachten
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Toyota een meer dan 10 jaar oud uitziend model in Europa wil gaan leveren, past totaal niet in het gamma hier.
De vormgeving is nogal derdewerelds. De Ford Ecosport werd ook afgerekend op zijn vormgeving en niet op zijn kwaliteiten. Ik vind de Rocky/Raize er nog minderwaardiger uitzien dan een Ecosport. Daihatsu heeft veel leukere modellen, die hier in Europa niet zouden misstaan. Met het verdwijnen van het A-segment uit Europa zou Daihatsu de kans moeten grijpen om terug te komen in Europa, om dat gat op te vullen.
Daihatsu heeft in Europa niet de naam on groot terug te komen; ze waren nooit erg belangrijk. Dan hebben ze onder de Toyota-vlag veel meer kans. Ik zou dit model niet hoeven, maar Toyota heeft toch in deze categorie en in dit formaat hier niets in huis? Dan kun je als het toch een wereldauto moet worden, net zo goed eens proberen of het hier succes heeft. Een kleine RAV4, waarom niet? De neus klopt al wel.
Toyota's eigen toelichting: [global.toyota]
Goedkoop zijn ze overigens niet; zie de prijzen. Maar het is een misvatting dat kleine auto's dus ook weinig hoeven te kosten.
Assenaar
maar Toyota heeft toch in deze categorie en in dit formaat hier niets in huis?

Ik denk dat de C-HR dit segment voor Toyota meer dan voldoende afdekt.
De C-HR is groter, flink duurder en bedient een heel ander koperspubliek. Al was het alleen maar om het uiterlijk.
Uitvoerige rondgang in de showroom:
Prijzen (tegen het eind van het filmpje: 1,8 tot 2,5 miljoen yen dus al gauw 20.000 tot 27.000 euro) liggen voor een B-segmenter op een stevig Nederlands niveau.
Van de eens zo stoere Daihatsu Rocky is niet veel overgebleven. Dit is pas "downsize".
Toch jammer dat Daihatsu hier niet meer te verkrijgen is. Lijkt me dat er voor een aantal van hun modellen toch zeker een markt is hier.
Terios lijkt me een betere naam voor dit model.
Jay DoubleYou
Terios lijkt me een betere naam voor dit model.

Rucky lijkt me nog veel beter.grinning smiley
rohar
Toch jammer dat Daihatsu hier niet meer te verkrijgen is. Lijkt me dat er voor een aantal van hun modellen toch zeker een markt is hier.

Absoluut. Maar verwacht niet dat het ooit nog gaat gebeuren.
Van deze Rocky is inmiddels ook al een 3 inch versie beschikbaar in 2 kleuren van Tomica. Staat inmiddels in mijn vitrine met Daihatsu (gerelateerde) modelwagens. Dus ik bekijk ze maar in het echt in een verkleinde schaal 😎

Snap ook de keuzes van hergebruik van sommige typenamen niet. Dit is geen Rocky zoals de meesten zich deze herinneren. Zelfde gebeurd ook bij andere merken. De Puma, Mustang (Mach e), Micra, Eclipse en zo zijn er nog wel wat voorbeelden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.