Honda Jazz/Fit

Gepost door Curlew 
Re: Honda Jazz/Fit
30-04-2020 14:31
Ik kan me vergissen, klopt. De Japanse aanduiding is i-DCD wat wijst op een dubbele koppeling, en 7AT wat wijst op 7 overbrengingsverhoudingen. Kan natuurlijk met een CVT gesimuleerd worden, maar ik heb ook al de definitie gevonden "7 AT + paddle shift (double clutch)". Als ik lieg, lieg ik in commissie. War het vooral om gaat is dat de nieuwe transmissie volkomen anders is dan de vorige. Hoe dat in de praktijk uitpakt ligt in de toekomst. Honda levert in Japan ook een versie met 1300cc benzinemotor, 98 pk bij veel toeren, en cvt, omgerekend net onder de 20.000 euro. Japan rijdt rustig.
30-04-2020 15:08
Assenaar
De Japanse aanduiding is i-DCD wat wijst op een dubbele koppeling, en 7AT wat wijst op 7 overbrengingsverhoudingen. Kan natuurlijk met een CVT gesimuleerd worden, maar ik heb ook al de definitie gevonden "7 AT + paddle shift (double clutch)". Als ik lieg, lieg ik in commissie.

Dat gaat over de Jazz Hybrid 2015 - heden, maar die hebben we hier nooit gehad, de hybride die we hier in Europa hadden (2011 - 2015) met CVT is hier niet opgevolgd door een hybride model 2015.
Pas nu gaat de Jazz hier weer (uitsluitend) als hybride komen.
30-04-2020 16:03
De versie 2015-nu is in deze context de vorige. Ik ben niet in de markt voor zo'n ding, mag niet meer autorijden, maar het is interessant om de nieuwste ontwikkelingen te volgen. Houdt je bij de tijd.
Anonieme bezoeker
21-05-2020 06:52
De eerste nieuwe Honda’s Jazz zijn inmiddels gearriveerd bij de Nederlandse dealers:

2020 Honda Jazz 1.5 HYBRID CVT Executive

Bron: www.autowereld.nl
21-05-2020 17:18
Drie nieuwe B-segment hybrides in aantocht: De Jazz, de Yaris en de Clio E-tech. Qua vanafprijs is de Yaris zo'n € 1800,- goedkoper dan de Clio. De Jazz is dan nog weer zo'n € 1500,- duurder dan de Clio. De Jazz lijkt wel de ruimste en meest praktische van de drie.
Maar nu het (WLTP) verbruik:
Yaris - CO2 - 86 g/km = 1: 27,8.
Clio - CO2 - 99 g/km, = 1:24,3.
Jazz - CO2 - 102 – 110 g/km = 1: 22,2 tot 20,8.

Als dit de praktijkcijfers enigszins benadert lijkt de voorsprong van Toyota's hybride techniek nog flink en onbedreigd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-05-2020 17:39 door Jazzik.
21-05-2020 18:07
@jazzik. Bekend is dat Toyota hybrids de fabrieksopgaven bijna benaderen in de praktijk, behalve uiteraard als Autoweek gaat testen die weten 1 op 9 te scoren met Corolla hybrid dus waarschijnlijk 1 op 10 met de Yaris....
22-05-2020 22:16
Jazzik
Drie nieuwe B-segment hybrides in aantocht: De Jazz, de Yaris en de Clio E-tech. Qua vanafprijs is de Yaris zo'n € 1800,- goedkoper dan de Clio. De Jazz is dan nog weer zo'n € 1500,- duurder dan de Clio. De Jazz lijkt wel de ruimste en meest praktische van de drie.

Als dit de praktijkcijfers enigszins benadert lijkt de voorsprong van Toyota's hybride techniek nog flink en onbedreigd.
Misschien een beetje voorbarig? Zo te zien is de Jazz en klasse ruimer en ook sneller. Dat mag wat brandstof kosten. Voor mijn oordeel wacht ik eerst de test af.
23-05-2020 01:43
zeebra
Jazzik

Misschien een beetje voorbarig? Zo te zien is de Jazz en klasse ruimer en ook sneller. Dat mag wat brandstof kosten. Voor mijn oordeel wacht ik eerst de test af.

Dat zeg ik hierboven dus ook, hoewel, een klasse... Al in december vorig jaar riep ik (als Honda- en zeker Jazz-fan) dit:
Jazzik
Ik denk dat de nieuwe Honda Jazz Hybrid een echte concurrent kan worden van de nieuwe Toyota Yaris.
Zo op de foto's te zien wordt het qua praktische bruikbaarheid een betere aanbieding: Ruimer, zeker op de achterbank en in de bagageruimte.
De "magic seats" blijven en de Jazz kennende zullen (ook) de (achter)portieren weer bijna negentig graden kunnen openen. Handig bij het "laden" van het kroost in de kinderzitjes of grote dingen met de achterbankzittingen omhoog.
Die twee dashboardkastjes lijken er weer te zijn en die bekerhouders in het dashboard bij de uitstroomopeningen zijn ook geniaal: in de winter houd je je koffie warm en in de zomer je (fris)drank koel.

Maar in mijn post van 21-05-2020 17:18 was ik iets te optimistisch over het prijsverschil. Nu blijkt dat je voor de Jazz hybride instapper een dikke € 4000,- meer te zijn dan voor de Yaris hybride instapper. Dat de Jazz dan een topsnelheid heeft die gelijk ligt dan de Yaris maar dat 'ie dan 1 (één...) seconde sneller is van 0-100 km/h zal mijn toekomstige keuze echt niet beïnvloeden.
De Jazz is 10 cm. langer, 5 cm. smaller en 5,5 cm. hoger dan de Yaris. De Yaris heeft dan weer een 4 cm grotere wielbasis en is zo'n 100 kg. lichter. Het uiterlijk en interieur van de Yaris vind ik mooier, maar dat is persoonlijke voorkeur, natuurlijk.

Maar dat toch behoorlijke verschil in (WLTP) verbruik.... zo rond de 25% meer. Als dat in real life ook zo blijkt te zijn vind ik dat echt een tegenvaller van de Honda.
Helaas wordt 'ie in Nederland al duurder in aanschaf, de belasting en verzekering en dan ook nog een duidelijk hoger verbruik....
24-05-2020 00:23
Opvallend zijn de afwijkende acceleratietijden 0-100 die zowel voor de Honda Jazz als de Toyota Yaris worden vermeld.
Volgens AW. acceleratie 0-100 km/h Honda Jazz 9,4 sec. Toyota Yaris 10,5 sec. [www.autoweek.nl]

Nu de werkelijkheid:
Honda Jazz 7,56 sec.: [www.youtube.com]
Toyota Yaris 8,40 sec.: [www.youtube.com]
24-05-2020 13:18
Wat oogt die nieuwe Jazz toch als een minkukel. Het uitgaande model zag er na de facelift eindelijk weer goed uit en dan krijg je dit.
Anonieme bezoeker
26-05-2020 13:43
@Armeo: Deels ben ik het met je eens.
De dynamiek van het vorige model is verdwenen. Met name de achterste zijruiten en de achterzijde met de horizontale lichtunits zijn wat mij betreft een misser. Over de bouwkwaliteit en de rij-eigenschappen kan ik nog niks zeggen. Heb de auto nog niet in het echt gezien.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-05-2020 14:44 door RenFan.
Anonieme bezoeker
26-05-2020 14:10
Dat pruillipje vind ik geen gezicht. Geeft de auto een wat verlegen indruk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-05-2020 14:45 door RenFan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.