Volkswagen ID.3

Gepost door Curlew 
Re: Volkswagen ID.3
23-09-2019 14:08
Erik 8409934
Op de IAA uitgebreid de ID3 kunnen bekijken. Inderdaad veel ruimte achterin. Leuk eigentijds exterieur maar binnen enorme tegenvaller. Plastic Fantasic. Krasgevoelige hard plastic deurpanelen en dat is echt de productieversie en geen pré productie zoals sommige uit ijdele hoop verkondigen. Afleidende bediening via middenscherm waar veel functies in verstopt zitten. Nieuwe temperatuurregeling via (haptische?) schuifjes werkten niet of het systeem stond in default. Middenconsole met opbergruimte voldoende maar wederom weer hard krasgevoelig plastic. Blijkbaar moet VW ergens bezuinigen in de productie. Gemiste kans maar wellicht ben ik van een andere generatie en kijk anders tegen auto’s aan. Overigens een paar hallen verder bewijst Honda met zijn olijke E zien dat je ook fraaie interieurs kan bouwen met duurzame gerecyclede materialen. Nee zo’n Tupperware auto zoals de ID 3 komt er bij mij niet in.
Ik kan niet anders dan mij hier bij aansluiten, al heb ik het multimediascherm niet geprobeerd dus ik heb het alleen over de materialen en de beleving.
Gezien de prijs moet ie het hebben van zijn techniek en concept, en daar kan je toch weinig slechts van vinden. Ben wel benieuwd hoe ie het gaat doen, omdat velen (en daar is op dit forum niet iedereen het over eens) Volkswagen ook associeert met een prima kwaliteitsbeleving.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2019 14:11 door Barri.
23-09-2019 14:19
Ik denk dat kwaliteit bouwen met een elektroauto niet zo heel moeilijk is. big smile smiley Zal een prima auto zijn, VW heeft in ieder geval zijn huiswerk goed gedaan.

Ik denk dat de grootste vraag gaat zijn in de toekomst is de levensduur van de accutechnologie zoals in de ID.3 zit. Als VW dat goed voor elkaar heeft, dan petje af en dan hebben ze een goede concurrent neergezet waarbij veel bedrijven echt een tandje bij moeten gaan zetten.
23-09-2019 15:22
Ik heb het model wat laten bezinken maar het kan me totaal niet boeien.
Sterke punt: de grote binnenruimte: dat heeft hij duidelijk voor op de modellen van PSA, maar niét op de Nissan Leaf bv.
Zwak punt: de vormgeving, een beetje op alle vlakken. Tesla wordt zijn minimalistische design verweten maar ik vind die keuze véél consequenter dan hetgeen VW ons voorschotelt: dit is toch echt noch mossel noch vis. De kwaliteit blijft op het eerste gezicht ook mijlenver achter bij de Model 3.
Of je doet zoals PSA en bouwt een 'traditioneel' dashboard in met een aangepast instrumentarium.
De wagens van PSA zijn ook veel leuker om te zien. Daar waar de Golf I kon scoren met zijn vormgeving, is dat voor de ID.3 totaal niet het geval (ook een euvel van de Leaf vind ik).
Conclusie: wil je een elektrische wagen die je met veel ruimte van A naar B brengt, dan is dit een geschikte keuze.
is binnenruimte géén topprioriteit en wil je ook iets leuk, dan biedt PSA veel leuker materiaal (en veel meer keuze).
'Grappig' ook dat VW de naam pikt van het vereenvoudigde DS-model, de ID en zich daarmee met de ID.3 onder een DS3 positioneert.
Anonieme bezoeker
23-09-2019 16:19
JosTM
Cdlop
Leert Pon nu nooit eens te stoppen met liegen??????

Misschien niet zozeer liegen, maar wel grof verdienen...

Dat krijg je als je monopolist bent en het alleenrecht hebt op import en verkoop van VW en andere merken.
Dan kun je wegkomen met een marge van zo'n 20%!

Ook goed om te weten: kun je straks dus makkelijk 10% korting krijgen op de adviesprijs.
(Kreeg bij mijn nieuwe Tiguan ook zonder moeite 8% korting...)

Ik vind het toch misleiding eigenlijk. Jmmr ook dat de 330km versie al 36k moet gaan kosten. Maar deze ID3 zal voornamelijk geleased worden en ik verwacht voor Nederland een enorm suc6..... .
23-09-2019 18:55
Cdlop
Opvallend dat Vag eerst aangeeft voor 330km versie 30.000 euro. Maar ze geven dus Duitse prijsstelling weer. Even verderop wordt duidelijk dat 330km versie vanaf 36.000 gaat kosten...... in Nederland . Leert Pon nu nooit eens te stoppen met liegen??????
Misschien moet je leren lezen. Die 36 gaat over de tweede aandrijflijn.
Anonieme bezoeker
23-09-2019 19:00
Barri
Cdlop
Opvallend dat Vag eerst aangeeft voor 330km versie 30.000 euro. Maar ze geven dus Duitse prijsstelling weer. Even verderop wordt duidelijk dat 330km versie vanaf 36.000 gaat kosten...... in Nederland . Leert Pon nu nooit eens te stoppen met liegen??????

'Die krijgt in Duitsland een vanafprijs van Euro 30.000.'

De 2e kost idd 36k en wordt als Nederlandse prijs voorgesteld.
23-09-2019 19:01
Barri

Ja ik denk dat je gelijk hebt:
"Daarboven vind je de versie met 58 kWh en 420 km** actieradius, dezelfde accu als in de ID.3 1ST. Verwacht een Nederlandse prijs van minder dan € 36.000."

Maar wel verwarrend in verband met de 1st edition:
"De verwachte vanafprijs voor de ID.3 1ST ligt onder de € 40.000."

Voor een paar uiterlijke stijlelementen betaal je dus ca. €4.000 meer... ?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2019 19:04 door JosTM.
23-09-2019 19:25
Nico GTR
Ik denk dat kwaliteit bouwen met een elektroauto niet zo heel moeilijk is. big smile smiley Zal een prima auto zijn, VW heeft in ieder geval zijn huiswerk goed gedaan.

Niet op het gebied van gebruikte materialen ofwel kwaliteitsindruk van het interieur kennelijk.
23-09-2019 19:57
Rutger DC
Nico GTR

Niet op het gebied van gebruikte materialen ofwel kwaliteitsindruk van het interieur kennelijk.

Tsja ik heb er nog niet in gezeten, maar op basis van wat ik zo inschat is het MEB platform wel een schot in de roos.
23-09-2019 20:03
Dat heeft niet zo veel met interieurkwaliteit te maken...
24-09-2019 00:25

Ben wel benieuwd hoe ie het gaat doen, omdat velen (en daar is op dit forum niet iedereen het over eens) Volkswagen ook associeert met een prima kwaliteitsbeleving.

Vroeger wel ja. Laatste nieuwe modellen niet meer. Maar na jaren lofzang over de kwaliteit van het interieur en een grote USP is er niet meer maar gek genoeg is dat niet meer boeiend voor de gemiddelde rijder nut smiley
24-09-2019 08:43
Curlew

Ben wel benieuwd hoe ie het gaat doen, omdat velen (en daar is op dit forum niet iedereen het over eens) Volkswagen ook associeert met een prima kwaliteitsbeleving.

Vroeger wel ja. Laatste nieuwe modellen niet meer. Maar na jaren lofzang over de kwaliteit van het interieur en een grote USP is er niet meer maar gek genoeg is dat niet meer boeiend voor de gemiddelde rijder nut smiley
Daar ben ik dus heel benieuwd naar! Want het verschil met de Golf is groot.
30-09-2019 22:53
Met halogeen koplampen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2019 22:55 door Curlew.
01-10-2019 06:35
Halogeen? Ik had toch wel verwacht dat led standaard was.
01-10-2019 17:16
VW en iets standaard smiling bouncing smiley

Iedereen wil ledlampen dus genereert VW weer extra inkomsten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-12-2019 20:24 door MLL.
04-11-2019 18:43
Barri
Halogeen? Ik had toch wel verwacht dat led standaard was.

Lijkt het halogeen, of is het halogeen.
De nieuwe Golf heeft standaard LED in drie varianten. De nieuwe Octavia krijgt standaard LED in drie varianten.
Ik vermoed dan eerder dat dit een goedkope variant LED is, met een reflector die lijkt op een halogeen-koplamp.
21-12-2019 15:18
‘Volkswagen ID.3 kampt met gigantisch softwareprobleem’

De Volkswagen ID.3 is nog maar net in productie en de autofabrikant loopt nu al tegen het eerste grote probleem aan. Twintigduizend auto’s hebben een softwareprobleem, en dat is natuurlijk niet zo makkelijk op te lossen.

In de zomer van volgend jaar begint de fabrikant uit Wolfsburg met het uitleveren van de ID.3, de eerste volledig elektrische auto van de Volkswagen Groep op het MEB-platform. De productie begon afgelopen november in Zwickau, maar daar loopt men nu al tegen een enorm probleem aan. In totaal levert de fabriek namelijk de eerste lading van 20.000 foutieve Volkswagen ID.3’s af. De elektrische auto wordt namelijk gebouwd met incomplete software. Het Duitse Manager Magazine laat dit weten.

Over-the-air-update
Volgens de bron is het nog niet duidelijk of dit softwareprobleem impact heeft op de verkoop of leverdatum van het model. Wel wordt duidelijk dat het oplossen van het probleem nogal lastig zal zijn. De eerste 10.000 exemplaren van de Volkswagen ID.3 worden, nadat ze van de band rollen, op gehuurde parkeerplaatsen gezet. Daar wachten ze op een software-update die werknemers met de hand moeten installeren. Deze speciale teams met laptops zullen pas in de lente van volgend jaar de eerste 10.000 auto’s afgaan. Volgens het bericht zullen de andere 10.000 auto’s via een ‘over-the-air-update‘ geüpdatet kunnen worden. Waarom niet alle 20.000 modellen op die manier gerepareerd kunnen worden, is onduidelijk.

Informatiebronnen
De nieuwe software-architectuur is speciaal voor de ID.3 en toekomstige elektrische modellen ontwikkeld. Volkswagen gaat zelfs zo ver dat het van plan is om dit te verkopen aan andere fabrikanten. Om dit systeem zo krachtig mogelijk te maken, heeft de Duitse autobouwer de Car Software Org-eenheid in het leven geroepen. Deze is volgens bronnen bij Volkswagen op dit moment in gesprek met leverancier Continental. Het doel hiervan is zoveel mogelijk extra software-informatie van derden in te winnen. De Wolfsburgers willen graag meer partners vinden om de informatiebronnen en systemen nog verder uit te breiden. [www.autovisie.nl]
Dure grap voor VW, maar ja ze hebben ook veel winst.
21-12-2019 17:37
Tja, in sjoemelsoftware waren ze sterk, degelijke software bouwen ligt VW blijkbaar niet zo 😅
Ik denk dat andere fabrikanten feestelijk bedanken om die rommel in te kopen als Volkswagen ze zelf niet onder controle heeft.
21-12-2019 17:47
Grappig, de E-tron was toch ook vertraagd door softwareproblemen?
Anonieme bezoeker
21-12-2019 18:47
Ben benieuwd of Autoweek het nieuws nog gaat brengen......
Zolang die dingen nog niet uitgeleverd worden is er "natuurlijk" niets aan de hand.... Maar de voorseries worden bij VAG toch ook gewoon de handel in geschoven?
22-12-2019 23:48
NL prijzen van 1st Edition nu ongeveer bekend ( [www.volkswagen.nl] ):

ID.3 1ST ca. € 38.000
ID.3 1ST Plus ca. € 44.000
ID.3 1ST Max ca. € 49.000

Toch flink aan de prijs.
Anonieme bezoeker
23-12-2019 04:45
JosTM
NL prijzen van 1st Edition nu ongeveer bekend ( [www.volkswagen.nl] ):

ID.3 1ST ca. € 38.000
ID.3 1ST Plus ca. € 44.000
ID.3 1ST Max ca. € 49.000

Toch flink aan de prijs.

Vooral voor lease interresant, voor particulier veel te duur. Opmerkelijk dat simpele techniek zo duur in de markt wordt gezet.
Ben benieuwd wat de levertijd wordt van de uiteindelijke versie (incl update software dus).
Anonieme bezoeker
23-12-2019 17:11
Zeer opmerkelijk, of eigenlijk ook niet, dat Vagweek niets maar dan ook niets meldt over de software problemen bij de ID3.
23-12-2019 17:28
Ik denk omdat men zelf niks uitzoekt, maar alleen persberichten kopieert?
Hadden ze al een kopietje of wat gehad..... Beetje VAG Pravda, alleen goed nieuws...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-12-2019 17:37 door Pietzoveel.
De melding in een duits autotijdschrift kan ik niet meer vinden of hebben ze weggehaald.
In het ´Manager Magazin´ staat wel een artikel:
[www.manager-magazin.de]:
23-12-2019 18:11
Ja daar komt mijn post juist vandaan..

AW zegt er natuurlijk weer niks over
Maar de tekeningen van de nieuwe Caddy, die zijn subliem! (Zoals Lostspider terecht opmerkte). De helft, of meer, van de E=trons op kenteken worden nu via marktplaats en gaspedaal aangeboden..."Nieuw, met mega korting"
23-12-2019 20:01
Curlevv
Ja daar komt mijn post juist vandaan..

AW zegt er natuurlijk weer niks over

Dat AW er niks over zegt is logisch: Pon heeft nog geen persbericht uitgestuurd...
23-12-2019 20:49
Het zal wel aan mij liggen hoor.. maar in november starten met produceren.. en pas in de zomer van het volgend jaar beginnen met uitleveren.. en dus factureren (lijkt mij..?).
Dat er van enige voorproductie noodzaak is, begrijp ik wel.. maar zolang en zoveel en dan nog onvolledig?

Raar..
Anonieme bezoeker
24-12-2019 05:09
Voorserie gaat gewoon de handel in.....eerste leasers/kopers zullen 'testrijders' worden. Zoals vw dit eerder heeft gepresteerd zonder schaamte.
03-01-2020 20:41
Nu nog even de software op orde brengen: [www.manager-magazin.de] (artikel van 19-12-2019).
Ach, is toch geen probleem. Pon is niet bezorgd: het zijn "vermeende" problemen.... (AW Autonieuws 03-01-2020).
“Wij hebben op dit moment verder ook geen informatie over de vermeende problemen.” [www.autoweek.nl]
Cdlop
Voorserie gaat gewoon de handel in.....eerste leasers/kopers zullen 'testrijders' worden. Zoals vw dit eerder heeft gepresteerd zonder schaamte.

Voor Tesla is dat een normale gang van zaken.
04-01-2020 21:16
Toch hebben ze de marketing zonder meer al aardig voor elkaar. Net op het NOS journaal weer een stukje over ev's waarbij met name de ID3 benoemd werd als interessant model dit jaar, en hij werd en passant nog even vergeleken met de Kever en Golf. Gek genoeg beweerde men dat de vanafprijs mogelijk onder de 30k lag, terwijl ik uit de berichtgeving een paar berichten hierboven al opmaak dat dat niet het geval zal zijn...
04-01-2020 21:49
Cdlop

Microsoft doet dit al sinds de invoering van Windows 10. Apple ook en wat te denken van alle andere tech bedrijven.
Remmen en onderstel worden al jaren door de computer ontwikkeld hoor. Dus daar zit het gevaar niet. Overigens golf 4 raamgeleider???

Versie A ooit. Versie Y nu.

Ze doen het ook al jaren.
D Elzinga
Toch hebben ze de marketing zonder meer al aardig voor elkaar. Net op het NOS journaal weer een stukje over ev's waarbij met name de ID3 benoemd werd als interessant model dit jaar, en hij werd en passant nog even vergeleken met de Kever en Golf. Gek genoeg beweerde men dat de vanafprijs mogelijk onder de 30k lag, terwijl ik uit de berichtgeving een paar berichten hierboven al opmaak dat dat niet het geval zal zijn...

Vag heeft, zeker in Nederland en Duitsland, de marketing zeer goed voor elkaar. Contacten met media zeer sterk en uiteraard betaalde deals met media als Autoweek etc. Teksten worden kant en klaar aangeleverd..... . Tja, kan verkeerd zijn maar ze hebben er mega succes mee. In de mindset van velen lijkt VAG erg 'groen' maar alleen maar bla bla sofar. Nog geen id3 op de weg, alleen een erg achterhaalde golf ev..... . Zeer knap van VAG.
Ik heb een vraag bij de NOS gesteld hierover, ben benieuwd.
Pietzoveel

Een elektrische Corsa en 208 kwamen ook aan bod.

En of die particulier nou echt massaal aan de elektrische auto gaat...
05-01-2020 11:46
Gj 9773352
Tja, kan verkeerd zijn maar ze hebben er mega succes mee.

Volkswagen is natuurlijk ook ontstaan uit zeer succesvolle propaganda die uiteindelijk toch niet heel goed bleek uit te pakken.
Carfanatic
Cdlop

Voor Tesla is dat een normale gang van zaken.
Ja maar het is hier nogal bonton om af te geven op VAG.
05-01-2020 12:13
Carfanatic
Dat ligt aan de prijs. De private lease actie van de Skoda eCitigo was toch vrij succesvol!
Barri
Carfanatic
Dat ligt aan de prijs. De private lease actie van de Skoda eCitigo was toch vrij succesvol!

Die actie wel ja, maar nu staat er een prijs van €279 p.m.
05-01-2020 12:17
Ook dat is nog geen gekke prisj maar de eGolf is niet veel duurder. De ID zal ook niet duur worden in de (private) lease. Daar komt bij dat het A segment an het verdwijnen is en voor een Polo betaal je ook al snel €300 per maand.
05-01-2020 12:18
Carfanatic
Pietzoveel

Een elektrische Corsa en 208 kwamen ook aan bod.

Dat klopt, maar de ID3 werd er op nogal subjectieve gronden specifiek tussenuit gepikt als meest interessante model voor komend jaar. Nou vind ik dat nog niet zo'n probleem omdat je het zou kunnen zien als de mening van de geinterviewde, maar wel dat er door de voiceover vermeld wordt dat de vanafprijs mogelijk onder de 30.000 euro blijft terwijl nu al duidelijk is dat hij aanmerkelijk duurder wordt dan dat. Dat is gewoon slordig.
05-01-2020 12:21
De ID 1st wordt aanzienlijk duurder. De gewone uitvoering, met het kleinste accupakket, kan best eens in de buurt van die 30k zitten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.