Volkswagen ID.3

Gepost door Curlew 

Zag 'm vandaag rijden. Leuke auto om te zien
Ik zag zaterdag een witte rijden. Oogt goed, heeft een beetje dat Apple appeal. Wit, aaibaar, tech
Hij oogt vlotter dan de Golf VIII eerlijk gezegd!
Re: Volkswagen ID.3
28-09-2020 13:17
Wat ik nog steeds niet begrijp aan de auto is dit 'gaatjes'-patroon in de voorbumper:

Ik denk dat het snel vol zit met vuil en moeilijk schoon te maken is. Bovendien kan ik me voorstellen dat het de auto net een tikje minder gestroomlijnd maakt dan een gladde bumper.

Maar misschien kan iemand me wel uitleggen wat wel doel ervan is?
Tydelyck

Ik denk dat het wel iets met "verbeterde" aerodynamica zou kunnen zijn. Zoals een golfbal putjes heeft. Het effect zal wel heel klein zijn. Meer een gimmick denk ik.
28-09-2020 13:49
Joris 6091088
Tydelyck

Ik denk dat het wel iets met "verbeterde" aerodynamica zou kunnen zijn. Zoals een golfbal putjes heeft. Het effect zal wel heel klein zijn. Meer een gimmick denk ik.

Het is inderdaad bedoeld om de aerodynamica te verbeteren, maar zoals bij bijna alle consumentenauto's kan je je afvragen hoeveel het bijdraagt. De meeste maatregelen zetten pas bij veel hogere snelheden dan wat we rijden zoden aan de dijk. Met mijn kennis van aerodynamica zou ik meer effect verwachten als deze putjes meer aan de zijkant en achterkant van de auto zouden zitten. Maar ook dan kan je je afvragen wat het nut is bij snelheden tot 130km/uur.
28-09-2020 13:51
MCDubbellU

Zag 'm vandaag rijden. Leuke auto om te zien

In het echt, maar ook op de foto die jij hebt gebruikt, ziet de auto er eigenlijk beter uit dan in alle persmomenten. Een collega van me heeft vorige week een proefrit gemaakt en hij was er erg over te spreken. De afwerking aan de binnenkant moet je van houden. Het is goed gemaakt, maar het moet je smaak zijn.
28-09-2020 14:13
Joris 6091088

Ik dacht ook aërodynamisch voordeel. Zwemmers gebruikten bij de Olympische Spelen van 2000 al pakken met ruw oppervlak, vergelijkbaar met haaienhuid. Daar is onderzoek naar geweest.

Microscopisch vergrote haaienhuid met scherpe schubben.

Harvard-wetenschappers hebben een kunstmatige haaienhuid gemaakt. Ze scanden de schubben van een haai en gebruikten een 3D-printer om de haaienhuid te realiseren. Vervolgens werd de huid getest in water. De schubben zorgden voor een snelheidstoename van 6,6%. Het energieverlies nam met 5,9% af.

Maar de VW-gaatjes slibben volgens mij dus langs de randjes dicht, zodat het effect zal teruglopen als het niet constant goed schoon wordt gehouden. En het is maar een relatief klein randje op de voorbumper.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-09-2020 14:13 door Tydelyck.
Tydelyck

Maar de VW-gaatjes slibben volgens mij dus langs de randjes dicht, zodat het effect zal teruglopen als het niet constant goed schoon wordt gehouden. En het is maar een relatief klein randje op de voorbumper.

Ik denk ook dat het echt meer een gimmick is ipv dat het echt merkbaar effect heeft.
Gewoon een designdingetje om het wat aparts/futuristisch te geven: [www.netcarshow.com] Beetje om gebrek aan grille te compenseren

In het echt, maar ook op de foto die jij hebt gebruikt, ziet de auto er eigenlijk beter uit dan in alle persmomenten

Ik had het stoer gevonden als ze de nieuwe Golf zo hadden uitgebracht. De zoveelste 'facelift' van dat gedateerde model gaat 'm niet worden denk ik
28-09-2020 22:00
Ik betrapte me erop dat ik in Autostadt met iemand sprak, en ik de ID3 steeds Golf noemde. In het echt vind ik het een leuke auto. Het gimmick van de pedalen vind ik tof, gas is "play" en rem "pauze"

De ID.3 mag niets trekken, maar er is wel een fietsdrager.

Ik mocht niets aanraken, maar de aardige mevrouw haalde graag sleutels zodat we de binnenkant mochten zien.

Ik betrapte me erop dat ik een ID.3 tof vind, zeker in de wat leuke kleuren. Natuurlijk vind VW het wiel niet uit, maar ik vind het mooie auto.
Peter O
Ik betrapte me erop dat ik in Autostadt met iemand sprak, en ik de ID3 steeds Golf noemde. In het echt vind ik het een leuke auto. Het gimmick van de pedalen vind ik tof, gas is "play" en rem "pauze"

Dat had de Renault Twingo RS jaren geleden ook al. smiling smiley
Zat net een recent filmpje van Bjorn Nyland te kijken. Hij vertelde dat de wielbasis van de ID 3 langer is dan van een Passat en Polestar 2.. eye popping smiley

Dat zie je er in ieder geval niet aan af.
03-10-2020 09:48
De Passat ook? Als ik de ID.3 in het echt zie kan ik me dat eigenlijk maar moeilijk voorstellen.confused smiley Zullen de verhoudingen dan wel zijn...
Scheelt niet veel volgens carbase: ID-3 277 cm en Passat 278,6 cm.... Lengte ID-3 426 cm, Passa 477 cm
Als je nagaat dat de ID.4 op dezelfde basis staat dan snap ik het wel. Bij een kleinere wielbasis zouden de verhoudingen bij dat model compleet zoek zijn geweest
Vind het toch best een leuke auto, en de verkopen beginnen ook lekker te lopen las ik. De ID4 zou ik zelf liever hebben, stukje ruimer, meer auto.
Er staan er nu 435 op gaspedaal.... van de 645 die nu een kenteken hebben. Dus of het nu echt storm loopt....
03-10-2020 18:40
Pietzoveel
Er staan er nu 435 op gaspedaal.... van de 645 die nu een kenteken hebben. Dus of het nu echt storm loopt....
Ik denk niet dat het steeds om fysiek geregistreerde auto's gaat die ze aanbieden op Gaspedaal.
03-10-2020 19:31
Barri
Pietzoveel
Ik denk niet dat het steeds om fysiek geregistreerde auto's gaat die ze aanbieden op Gaspedaal.

Ik zie dat er maar een paar van de daar geadverteerde wagens gekentekend zijn inderdaad.
03-10-2020 20:49
met ca 130 dealers moet je ook ff de company en demonstratie modellen er af trekken.
Uiteraard! Maar de orderboeken waren toch, net als bij Tesla, bijna megalomaan goed gevuld? (Lazen we ook hier op AW). Ik zou alles wat binnenkomt gelijk aan die kopers de deur uit doen. (Hoe meer op de weg, des te betere reclame!)
04-10-2020 16:21
Nou, ik heb er de afgelopen dagen toch al 2 gespot zonder reclame erop. Wellicht dat ik in een EV rijke regio rijdt... alhoewel bij de plaatselijke dealer ook exemplaren met 'voorraad' op de ruit heeft staan.
09-10-2020 12:04
De auto zelf doet me niet veel maar kijk wel naar de registraties. Heden morgen stonden er 440 ex. ID.3 op Autoscout24.nl geparkeerd, daarvan een zeer hoog aantal met registratie 09 resp. 10/2020. Dus goed voor de verkoopstatistiek van Pon. De dealer in mijn woonplaats heeft 6 ID.3's in sept. 2020 op naam gezet, per vandaag staan ze nog op het terrein en in de showroom. Het zal wel loslopen met de hype Electric Vehicle.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-10-2020 12:13 door rw54.
09-10-2020 13:49
Ik kwam vanmorgen op de A12 richting DL twee vrachtwagens vol met ID3's tegen. Stuk of 16 gezamenlijk en die gaan denk ik de Achterhoek in.
Allemaal overigens in uiterst saaie kleuren zwart en grijs
09-10-2020 16:05
Ik kan de treinen hier bijna vanuit huis langs zien komen, en heb al vele wagons vol met ID.3's voorbij zien komen, richting Amersfoort.
De grasvelden waar de eerste productie-maanden stonden zullen dus wel leegraken nu.grinning smiley
adinsx
Ik kwam vanmorgen op de A12 richting DL twee vrachtwagens vol met ID3's tegen. Stuk of 16 gezamenlijk en die gaan denk ik de Achterhoek in.
Allemaal overigens in uiterst saaie kleuren zwart en grijs

Perfect passend bij de omgeving duswinking smiley
10-10-2020 11:54
Vergelijkingstest tussen de VW ID.3 en Nissan Leaf (beide met 58 kWh bruikbaar accupakket):

Verdict

First place: Volkswagen ID.3
The ID.3 feels entirely like the car to carry VW into the next era. It’s fast, smooth, comfortable, quiet, full of tech and cheaper than the Leaf with more incentives to buy, too. It boasts great practicality and plenty of usable range, so feels like the Golf for a new generation when the Golf seems to have gone off the boil. It’s a very good electric car that shows the Leaf is now severely lacking in many areas.

Second place: Nissan Leaf
Once a contender in the family EV class, even in e+ trim – which boasts strong usable range and slightly better efficiency than the ID.3 – the Leaf feels cheap (yet is pricier than the VW), low on quality, and not so great to drive, lacking comfort compared with its rival. The tech is also past its best; the VW’s touch-sensitive set-up might not be perfect, but it’s much more modern and responsive.

Complete vergelijkingstest: [www.autoexpress.co.uk]

Nissan, Kia en Hyundai moeten eigenlijk de prijzen wel flink omlaag gaan gooien, anders wordt het volgens mij wel heel erg lastig om nog verkopen te genereren naast de scherp geprijsde ID.3 en Enyaq.
Zie ik nu dat de ID-3 achter geen elektrische ramen heeft?
Pietzoveel
Zie ik nu dat de ID-3 achter geen elektrische ramen heeft?

Tuurlijk heeft ie elektrische ramen achter.
De ID3 heeft natuurlijk wel als pluspunt dat hij moderner is dan de Leaf, ondanks de facelift.
@Joris, Ik zie toch echt maar twee schakelaars in het blok met de spiegelbediening, op het portier.... Engelse uitvoering?
Lees anders ook even het woord boven de knopjes. Ze hebben een dubbele functieeye rolling smiley
Wat een armoedig interieur.. Zou hem alleen al daarvoor laten staan. Genoeg fraaiere opties. Zeker als je range niet super belangrijk is.
10-10-2020 19:28
Autoexpress is Engelse Vagweek, autobild franchise.
Soms lastig om te zien op een foto maar inderdaad spat hier het hoge Playmobil gehalte er echt wel vanaf, geen twijfel.
Interieur van de Nissan ziet echt veel aaibaarder uit.
Wat een ongeordende chaos, dat Nissan interieur. ID.3 ziet er modern en strak uit. Kan me niet voorstellen dat er nog iemand nog voor een Leafje gaat.
De afstand tussen het stuur en de voorruit doet mij denken aan de eerste New Beetle, ook al zo'n designflop.
Waar Mini en de Fiat 500 dus wel in slaagde.
Monsieur Le Loure
De afstand tussen het stuur en de voorruit doet mij denken aan de eerste New Beetle, ook al zo'n designflop.

Ah de angel is eruit! Eureka! De afstand stuur-voorruit bepaalt of design "design" is. En of dus succesvol.
Joris 6091088
Monsieur Le Loure

Ah de angel is eruit! Eureka! De afstand stuur-voorruit bepaalt of design "design" is. En of dus succesvol.

Ik ben zo blij voor je, zo erg dat het bijna niet in woorden valt uit te drukken. Kus.
11-10-2020 17:09
Rutger DC
Vergelijkingstest tussen de VW ID.3 en Nissan Leaf (beide met 58 kWh bruikbaar accupakket):

Verdict

First place: Volkswagen ID.3
The ID.3 feels entirely like the car to carry VW into the next era. It’s fast, smooth, comfortable, quiet, full of tech and cheaper than the Leaf with more incentives to buy, too. It boasts great practicality and plenty of usable range, so feels like the Golf for a new generation when the Golf seems to have gone off the boil. It’s a very good electric car that shows the Leaf is now severely lacking in many areas.

Second place: Nissan Leaf
Once a contender in the family EV class, even in e+ trim – which boasts strong usable range and slightly better efficiency than the ID.3 – the Leaf feels cheap (yet is pricier than the VW), low on quality, and not so great to drive, lacking comfort compared with its rival. The tech is also past its best; the VW’s touch-sensitive set-up might not be perfect, but it’s much more modern and responsive.

Complete vergelijkingstest: [www.autoexpress.co.uk]

Nissan, Kia en Hyundai moeten eigenlijk de prijzen wel flink omlaag gaan gooien, anders wordt het volgens mij wel heel erg lastig om nog verkopen te genereren naast de scherp geprijsde ID.3 en Enyaq.

Mooie test, begrijpelijke uitslag, de ID3 is weer een slag nieuwer.
11-10-2020 17:18
Vrijwel alles bedienen via dat scherm vind ik een gruwel. Echt geen ID3 voor mij. En dan ook nog Pon als importeur dan is het helemaal duidelijk.
11-10-2020 17:21
In veel EV's is het scherm onvermijdelijk, dus dat wordt lastig. Met Pon heb je als bestuurder niks te maken, je koopt/ least de auto bij een dealer en via dat verkooppunt loopt ook je garantie. 4 jaar op de auto, 8 jaar op de accu en 6 jaar onderhoud inbegrepen !
Beyond
Vrijwel alles bedienen via dat scherm vind ik een gruwel. Echt geen ID3 voor mij. En dan ook nog Pon als importeur dan is het helemaal duidelijk.

Ik zie in je profiel dat je zeer Renault minded bent. Dan lijkt me de Zoë meer voor de hand liggender voor je.
13-10-2020 20:14
Vind de ID3 vele malen leuker dan de Golf 8. Zie de ID3 steeds vaker rijden in tegenstelling tot de Golf 8.
13-10-2020 20:18
Mach1
Zie de ID3 steeds vaker rijden in tegenstelling tot de Golf 8.

Ondanks de veel latere introductie heb ik nu al meer ID3tjes dan Golfjes gezien. Al zegt dat misschien meer over het zo goed als geheel ontbreken in het straatbeeld van die laatste, dan een enorm succes van die eerste...
13-10-2020 21:44
Nu staan er op mijn werk wel wat ID's maar inderdaad, ik heb er ook al meer gezien dan Golfjes 8. Heel bijzonder.
13-10-2020 21:49
Mach1
Vind de ID3 vele malen leuker dan de Golf 8. Zie de ID3 steeds vaker rijden in tegenstelling tot de Golf 8.

Scherp... Ik zit even te denken, pas was ik in Wolfsburg.

De iD.3 zag je wel, maar nog niet overal. Nouja het was 3 weken terug. Maar de Golf 8 zag je echt overal.

Ik ben het met je eens, ik zie nog niet zo heel veel Golfjes in ons land, hier rijdt een lesauto. Maar een iD.3 heb ik hier ook nog niet gezien (nouja alleen bij de dealer)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.