Volkswagen ID.3

Gepost door Curlew 
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 20:44






















































Nieuw VW-logo


97 foto's en alle info: [www.motor1.com]
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 20:50
Leaseknaller 2020! Niet voor de echte autoliefhebber maar uitstekend voor A naar B. Interieurkwaliteit oogt meer als dat van een B-segment auto vind ik. Exterieur vind ik niet zo heel boeiend maar oogt wel 'kloek'. Niet zoveel mis mee



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2019 21:10 door Curlew.
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 21:07




- harde deurpanelen (misschien pre-production)
- display achter stuur beweegt mee als je stuur versteld
- veel beenruimte achterin
- zitvlak achterin staat vrij schuin
Quote
Curlew
Leaseknaller 2020!

Lijkt me niet aangezien ik volgens mij hoorde "levering vanaf medio 2020". En als dat alleen de intro-serie is en de normale versies daarna pas volgen zal 2020 nog niet veel gaan betekenen wat betreft verkopen.
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 21:23
Leaseknaller 2021..!grinning smiley
Quote
Curlew
Leaseknaller 2021..!grinning smiley

Daar zou je dan weleens gelijk in kunnen hebben. winking smiley
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 21:34
Ik vind ‘m erg gaaf! Denk dat dit een succes gaat worden.
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 21:34
Ik kon een gniffel niet onderdrukken bij het zien van de pedalen grinning smiley

Verder: een Golf met een futuristisch sausje, nergens heel spannend maar ziet er gewoon prima uit. Ik denk dat we deze veel gaan tegenkomen.
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 21:58
Evenwichtig en interessant vormgegeven, en tevens lekker afwijkend ten opzichte van de rest van het programma. Waarbij ik overigens hoop dat de latere Skoda- en Seatversies ook duidelijk gaan verschillen van deze.

Het zal ongetwijfeld een succes worden en mits het ding doet wat er beloofd wordt lijkt dat me prima.
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 22:00
Ik moet 'm toch echt even in het echt zien. Vooral die voorbumper ligt me niet lekker op het netvlies. Verder qua concept natuurlijk wel top, hierdoor zullen vast minder Golfjes verkocht gaan worden.
Inderdaad die voorbumper is wel een afknapper, het onderste gedeelte wat in kleur is, is iets te iel. Verder een kek ding om te zien, lekker korte overgang ook thumbs up
Interessantste VW in jaren thumbs up Misschien ook wel één van de eerste echte volkswagens in jaren. Weinig opsmuk, terug naar de basis. Nu te hopen dat het kwalitatief ook weer is wat het ooit lang geleden was en het voorzichtige 'Mea Culpaatje' van VW kon wel eens niet helemaal inhoudsloos zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2019 22:44 door s velthuis.
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 22:44
Mwah. ‘k Weet het nog niet.
Kont is leuk met die zwarte achterklep. Rest vind ik niet erg mooi.
En hopelijk kun je die stippen op c-stijl en voorbumper weglaten/verwijderen.
Voorlopig zou ik voor een Tesla Model3 gaan.

Wel verwacht ik dat dit zo’n auto gaat worden die standaard wordt opgenomen in lease-plannen (Eiffel bv, allemaal een rooie), verhuurbedrijven en overheidsinstellingen.
En dan is het wel te hopen dat Volkswagen een beetje kan leveren.
Quote
Rembrandt

Wel verwacht ik dat dit zo’n auto gaat worden die standaard wordt opgenomen in lease-plannen (Eiffel bv, allemaal een rooie), verhuurbedrijven en overheidsinstellingen.

En vergeet de carsharing en (korte) private lease ed niet. Deze auto gaat het tijdperk in waarbij je toch je eigen auto niet meer hebt. Het lege interieur is er al een prima voorbode van. De smartphone koppelen, eigen achtergrondjes op de schermpjes en gaan met die gepersonaliseerde tijdelijke banaan.
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 23:06
Als ik even buiten beschouwing laat dat ik de zelf gecreëerde en jarenlang zorgvuldig opgebouwde (opgeklopte?) mediahype een beetje vermoeiend vind en zal blijven vinden, want aangezien de levering nog minimaal een jaar op zich laat wachten voor alleen de middelste uitvoering, zijn we er nog lang niet vanaf, terwijl de concurrentie niet stil zit en Hyundai-Kia al even iets soortgelijks met vergelijkbare specificaties levert en de concurrentie die iets minder de aandacht op zich vestigt in relatieve stilte ook hard werkt aan nieuwe elektrische auto's die tegen die tijd of maximaal een jaar na dato zullen verschijnen, nou als ik dat allemaal buiten beschouwing laat...

...dan vind ik het een leuke, fris vormgegeven auto met een mooie, minimalistische insteek, zonder crossover-nonsens die afbreuk doet aan de minimalistische, doelmatige insteek (want minder aërodynamisch en ten koste gaand van de actieradius/lage verbruik), Volkswagen-kennende een goed doordachte auto met relatief veel binnenruimte gezien de buitenmaten en goede specificaties. Nou ja, dat stukje achterlicht op de achterklep is duidelijk niet van begin af aan zo bedoeld, maar achteraf op het ontwerp aangebracht en oogt daardoor een beetje knullig, maar dat is millimeterwerk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2019 23:09 door Rutger DC.
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 23:17
Waarom heeft VW eigenlijk voor de motor en aandrijving (neem ik aan?) achterin gekozen?
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 23:23
Quote
s velthuis
Quote
Rembrandt

Wel verwacht ik dat dit zo’n auto gaat worden die standaard wordt opgenomen in lease-plannen (Eiffel bv, allemaal een rooie), verhuurbedrijven en overheidsinstellingen.

En vergeet de carsharing en (korte) private lease ed niet. Deze auto gaat het tijdperk in waarbij je toch je eigen auto niet meer hebt. Het lege interieur is er al een prima voorbode van. De smartphone koppelen, eigen achtergrondjes op de schermpjes en gaan met die gepersonaliseerde tijdelijke banaan.

Carsharing zal niet alles overnemen, hooguit in stedelijk gebied. Reken er maar niet op dat wat jij zegt bewaarheid wordt.

@ID.3: Eindelijk een leuke VW, en nog elektrisch ook. Ik ben fan!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2019 23:30 door Foie Gras.
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 23:27
Doe dan eens een linkje van zo'n recent onderzoek ?
Quote
Foie Gras
Reken er maar niet op dat wat jij zegt bewaarheid wordt.

Jawel hoor. Een auto bezitten wordt onbetaalbaar, je raakt het ding nergens meer kwijt en er komt een enorme generatie aan die het hele ding geen zak meer interesseert. De stap van Netflix, Spotify, Office 365, Onedrive en Swapfiets naar Carshare is niet meer zo heel groot. Bezit wordt van ondergeschikt belang, kunnen gebruiken is voldoende. Wel de lusten, niet de lasten. Uber is een eerste stap, als de auto's nog wat autonomer worden kan de chauffeur er tussenuit en ben je er.
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 23:44
Aan welke glazen bol snuif jij?
No offense, maar volgens mij ben jij zelf geen onderdeel van die generaties, dus empirisch kan het ook niet zijn...
Quote
Foie Gras
Aan welke glazen bol snuif jij?
No offense, maar volgens mij ben jij zelf geen onderdeel van die generaties, dus empirisch kan het ook niet zijn...

O, ben je weer eens op die toer. Inhoudelijk zul je helaas ook nooit worden. Einde discussie.
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 23:46
Precies, als je ongelijk hebt kun je maar beter 'einde discussie' roepenwinking smiley
Quote
Foie Gras
Precies, als je ongelijk hebt kun je maar beter 'einde discussie' roepenwinking smiley

Nee. Weinig zin om met iemand in discussie te gaan die nooit verder komt dan wat persoonlijke aanvalletjes en zelden te betrappen is op enige inhoudelijke kennis.
Re: Volkswagen ID.3
09-09-2019 23:50
Dan zijn je betraptechnieken ook wellicht achterhaaldwinking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2019 23:50 door Foie Gras.
Re: Volkswagen ID.3
10-09-2019 00:04
Quote

De stap van Netflix, Spotify, Office 365, Onedrive en Swapfiets naar Carshare is niet meer zo heel groot

Prima. We hebben al teveel mensen hier en ook teveel auto's. Het is dat VW zo'n baggerimago heeft maar ik vind dit een perfect model voor de massa. Ik hoop zelfs dat iedere leaserijder deze auto gaat leasen en elk bedrijf dit model gaat gebruiken. Mensen die een beter salaris hebben of een groter gezin hebben gaan dan nog altijd voor een mooier/ander model en autoliefhebbers kiezen dan ook even wat anders. De ID.3 zou eigenlijk merkloos op de markt moeten komen en via verschillende dealers verkrijgbaar moeten zijn.

Net als zo'n Swapfiets. Stikt hier in Amsterdam van en het stoort mij allerminst. Ikzelf ben fervent fietser dus ik heb een ander soort fiets. En zo mag het van mij ook met auto's gaan
Re: Volkswagen ID.3
10-09-2019 00:14




Toffe gimmick. Ik vind overigens drie aanwijzigingen (achter stuur, op de voorruit en in het scherm in het midden) van waar je heen moet rijden wel een beetje overdreven
Quote
Curlew
Quote

De stap van Netflix, Spotify, Office 365, Onedrive en Swapfiets naar Carshare is niet meer zo heel groot

Prima. We hebben al teveel mensen hier en ook teveel auto's. Het is dat VW zo'n baggerimago heeft maar ik vind dit een perfect model voor de massa. Ik hoop zelfs dat iedere leaserijder deze auto gaat leasen en elk bedrijf dit model gaat gebruiken. Mensen die een beter salaris hebben of een groter gezin hebben gaan dan nog altijd voor een mooier/ander model en autoliefhebbers kiezen dan ook even wat anders. De ID.3 zou eigenlijk merkloos op de markt moeten komen en via verschillende dealers verkrijgbaar moeten zijn.

Net als zo'n Swapfiets. Stikt hier in Amsterdam van en het stoort mij allerminst. Ikzelf ben fervent fietser dus ik heb een ander soort fiets. En zo mag het van mij ook met auto's gaan

Inderdaad. Voor de goede orde: ik veroordeel dit ook nergens. Het is gewoon een logische volgende stap in iets wat al lang is ingezet. Deze ID.3 past daar prima in. Smartphoneontgrendeling zal ook wel onderdeel worden om die reden. Het vetgedrukte propageer ik al heel lang. Merkdealers kunnen verdwijnen, automerken kunnen veel beter met z'n allen één type per klasse uitbrengen met veel uitwisselbaar. Zoals al heel lang gebruikelijk is bij... Inderdaad.
Re: Volkswagen ID.3
10-09-2019 08:33
Echt een leuke auto, lang geleden dat we zoiets van Volkswagen hebben gezien. Heel vernieuwend en verfrissend thumbs up.

Quote
Foie Gras
Carsharing zal niet alles overnemen, hooguit in stedelijk gebied. Reken er maar niet op dat wat jij zegt bewaarheid wordt.

Helemaal mee eens. In grote steden kan het handig zijn en zijn er kansen om carsharing op grotere schaal toe te passen, daarbuiten is dat volstrekt kansloos en zal slechts een enkeling daar voor kiezen. ik zou er ook niet aan moeten denken, houd bijvoorbeeld van een schone en nette (schadevrije) auto en zou ervoor passen om in een auto te moeten stappen waarin je de rotzooi van een ander kunt aantreffen. Carsharing kan een vorm van openbaar vervoer worden, en buiten de grote steden is er ook maar een klein deel van de bevolking die daar gebruik van maakt.
Denk ook dat carsharing op kleine schaal prima werkt (zie greenwheels). Mijn schoonzus gebruikt dat dat vaak en er zitten toch wel flink wat nadelen aan.
Re: Volkswagen ID.3
10-09-2019 12:32
240 kg zwaarder dan een 25 cm langere Nissan Leaf met 62 kWh accupakket, 100 kg zwaarder dan de Tesla Model 3 die een volle klasse groter is. Waar is al dat gewicht toch in gaan zitten? Het is een auto die net als de vorige Opel Astra en Insignia aan vetzucht lijdt.
Re: Volkswagen ID.3
10-09-2019 12:38
Het hogere gewicht zal wellicht in een betere kwaliteit zijn terug te vinden.
Re: Volkswagen ID.3
10-09-2019 12:41
Quote
R107
Het hogere gewicht zal wellicht in een betere kwaliteit zijn terug te vinden.

Wellicht, maar dat klinkt niet heel waarschijnlijk. Ja, een Tesla heeft soms een nogal knullige afwerking, maar dat zit 'm niet in gewichtsbesparingen. 240 kg pure extra kwaliteit (ten opzichte van de Leaf), we gaan het meemaken. drinking smiley
Quote
R107

Helemaal mee eens. In grote steden kan het handig zijn en zijn er kansen om carsharing op grotere schaal toe te passen, daarbuiten is dat volstrekt kansloos en zal slechts een enkeling daar voor kiezen. ik zou er ook niet aan moeten denken, houd bijvoorbeeld van een schone en nette (schadevrije) auto en zou ervoor passen om in een auto te moeten stappen waarin je de rotzooi van een ander kunt aantreffen. Carsharing kan een vorm van openbaar vervoer worden, en buiten de grote steden is er ook maar een klein deel van de bevolking die daar gebruik van maakt.

Inderdaad, zo denken mensen die zelf ook geen swapfiets zouden willen hebben. Mensen die opgegroeid zijn met eigen bezit. Hun CD'tjes koesteren. Die lievelings DVD altijd onder handbereik willen hebben. Ik ken echter niet zo heel veel mensen die zich één zak aantrekken van het feit of er een dikke kras op hun Über taxi zit, of dat de bekleding van hun hoofdsteun in het vliegtuig wat los zit. Instappen en wegwezen. De vraag is overigens of carsharing straks nog wel een keuze is. In grote steden beginnen ze de auto's er nu al steeds meer uit te bannen. Kan is dat Jij straks best een eigen auto mag hebben, maar in een garage buiten het stedelijk gebied, 10 kilometer verderop.
Ben benieuwd naar de NL-prijs!
De definitieve prijzen houdt VW vreemd genoeg nog steeds onder de pet. Maar er is wat meer informatie:

meer info over de Duitse prijzen
Quote
s velthuis
Quote
Foie Gras
Reken er maar niet op dat wat jij zegt bewaarheid wordt.

Jawel hoor. Een auto bezitten wordt onbetaalbaar, je raakt het ding nergens meer kwijt en er komt een enorme generatie aan die het hele ding geen zak meer interesseert. De stap van Netflix, Spotify, Office 365, Onedrive en Swapfiets naar Carshare is niet meer zo heel groot. Bezit wordt van ondergeschikt belang, kunnen gebruiken is voldoende. Wel de lusten, niet de lasten. Uber is een eerste stap, als de auto's nog wat autonomer worden kan de chauffeur er tussenuit en ben je er.

En wanneer denk je dat die autonome Uber ook werkelijk in drukke steden rondrijdt? We gaan vast die kant op. Jij doet het voorkomen alsof we over 5 jaar in een automome Uber stappen en geen jongere nog een auto heeft.
Quote
Rutger DC
240 kg zwaarder dan een 25 cm langere Nissan Leaf met 62 kWh accupakket, 100 kg zwaarder dan de Tesla Model 3 die een volle klasse groter is. Waar is al dat gewicht toch in gaan zitten? Het is een auto die net als de vorige Opel Astra en Insignia aan vetzucht lijdt.

Dat heeft dus blijkbaar te maken met de vloot-uitstoot waar de fabrikanten aan moeten voldoen. Die is afhankelijk van de massa van de gehele vloot. Elektrische auto telt nu ook nog dubbel mee, dus heeft 2x effect. En geen uitstoot en hogere massa.
@ Joel: Klinkt wel vertrouwd weer; beetje sjoemelen om op totaal 'gewichtsniveau' goed uit te komen...… "Volkswagen, wie anders?", deze reclamekreet kunnen ze na het verliezen van de politieauto aanbesteding weer vers leven inblazen.
Re: Volkswagen ID.3
11-09-2019 20:44
Quote
Rutger DC
240 kg zwaarder dan een 25 cm langere Nissan Leaf met 62 kWh accupakket...

Dat zou niet best zijn maar een Nissan LEAF met een 62 kWh accupakket weegt natuurlijk niet 1480 kg maar 1631 kg!
Re: Volkswagen ID.3
13-09-2019 08:19
Quote
Rutger DC
Als ik even buiten beschouwing laat dat ik de zelf gecreëerde en jarenlang zorgvuldig opgebouwde (opgeklopte?) mediahype een beetje vermoeiend vind en zal blijven vinden, want aangezien de levering nog minimaal een jaar op zich laat wachten voor alleen de middelste uitvoering, zijn we er nog lang niet vanaf, terwijl de concurrentie niet stil zit en Hyundai-Kia al even iets soortgelijks met vergelijkbare specificaties levert en de concurrentie die iets minder de aandacht op zich vestigt in relatieve stilte ook hard werkt aan nieuwe elektrische auto's die tegen die tijd of maximaal een jaar na dato zullen verschijnen, nou als ik dat allemaal buiten beschouwing laat...

...dan vind ik het een leuke, fris vormgegeven auto met een mooie, minimalistische insteek, zonder crossover-nonsens die afbreuk doet aan de minimalistische, doelmatige insteek (want minder aërodynamisch en ten koste gaand van de actieradius/lage verbruik), Volkswagen-kennende een goed doordachte auto met relatief veel binnenruimte gezien de buitenmaten en goede specificaties. Nou ja, dat stukje achterlicht op de achterklep is duidelijk niet van begin af aan zo bedoeld, maar achteraf op het ontwerp aangebracht en oogt daardoor een beetje knullig, maar dat is millimeterwerk.

100% met je eens... en ik heb zelfs wel een zwak voor deze ID.3 - kanshebber bij mij ook wel ooit
Re: Volkswagen ID.3
13-09-2019 08:27
Quote
Durashift
Waarom heeft VW eigenlijk voor de motor en aandrijving (neem ik aan?) achterin gekozen?

Packaging - alle climate control dingen zitten niet meer in het dashboard maar onder de "mnotorkap" waardoor er heel veel ruimte voorin vrijgekomen is. Waar Tesla nog steeds een lange neus heeft (met bagaeruimte voorin) heeft VW een heel korte neus juist. En daarnaast heeft VW nu heel veel vrijheid voor andere modellen op dit platform om een heel ander soort neus erop te zetten.

Het nadeel is wel dat er iets minder energie kan worden teruggewonnen en dat de elektronica allemaal iets sneller en nauwkeuriger moet zijn. De voorwielen hebben meer druk bij afremmen en als je even teveel (rem of aandrijf)koppel op de voorwielen zet gebeurt er niet zoveel. Doe je dat bij de achterwielen dan is de auto meteen instabiel. Voor de kenners: verschil ASIL C met ASIL D
Re: Volkswagen ID.3
13-09-2019 08:36
Quote
Volt
Quote
Rutger DC
240 kg zwaarder dan een 25 cm langere Nissan Leaf met 62 kWh accupakket...

Dat zou niet best zijn maar een Nissan LEAF met een 62 kWh accupakket weegt natuurlijk niet 1480 kg maar 1631 kg!

1700kg is het nieuwe normaal toch? Zeker voor een EV. Met dat gewicht helemaal onderin gaat de auto er wel heel goed mee rijden. Kia e-Niro en ook de Hyndai Ioniq zitten ook in de rond 1700kg klasse.
En laten we niet doen of auto's nou zulke lichtgewichts zijn tegenwoordig. 1500kg is lichtgewicht te noemen ook voor een normale auto.
Mijn 15 jaar oude Volvo XC70 weegt ook gewoon 1700kg. En de 20 jaar oude Alfa 164 weegt 1340kg.
Re: Volkswagen ID.3
13-09-2019 18:06
Nou, zo'n XC70 is ook wel zwaar hoor. Een C-segmenter zit nu zo rond de 1250kg, dus ik vind 1700kg wel veel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.