Land Rover Defender

Gepost door Curlew 
s velthuis
michel1975
S velthuis staat een beetje stil in de tijd. Soms moet je ook proberen mee te komen. Nee niet iedere vooruitgang is een verbetering. Maar die hang naar vroeger voert je echt niet verder.

Heeft niets te maken met mijn vermeende hang naar vroeger. Integendeel. Het zijn de fabrikanten die inspelen op een vals sentiment. Als je een kadjar rebadget, moet je het geen Scenic noemen als die niet aan de kernwaarden daarvan voldoet. Een mini rebadgen levert geen 1, een Discovery rebadgen geen Defender. Ik vind de Evoque wat dat betreft veel beter geslaagd, die pretendeert niet iets te zijn wat het niet is. Idem voor de ID3, die niet pretendeert een golf te zijn, maar dus ook niet golf heet. De golf 8, 9, 10, weet ik veel waar we zijn, vind ik inderdaad niets meer. Een karikatuur van zichzelf geworden. De ID3 is een schone lei. Deze Defender lijkt meer op de golf dan de ID3.
Wees niet bang dat ik blijf staan. Integendeel. Ik ga tegenwoordig liever op de ligfiets 40 km naar m'n werk...
Je blijft een bijzonder mens met je aparte manier van zelf redenatie. Ik ga niet met je mee.
Dakloos
Ik begrijp de brede strook in carrosseriekleur tussen de zijruiten niet, lijkt me vooral een dode hoek veroorzaken.
Dit begrijp ik dus nog steeds niet. Maar valt me nu op dat het op sommige foto's ontbreekt. Iemand meer duidelijkheid hierover?

En belangrijker natuurlijk, komt er nog een soft top?

Maar valt me nu op dat het op sommige foto's ontbreekt.

Afgezien van de 'Commercial' (logisch, want de ramen zijn toch helemaal afgesloten) zitten die dingen op elke Defender hoor. Op sommige pakketten heb je er wel iets bijna helemaal over hangen maar daar achter zit dat stuk plaatwerk er toch echt (overigens bij de 90 lijkt me die gruwelijk in de weg zitten voor de achterpassagiers)
Ik had er een foto bijgedaan maar die werkt blijkbaar niet. Zie onder andere website van Land Rover: https://www.landrover.nl/vehicles/defender/models.html

Dat is vreemd inderdaad! Jammer dat alleen de 110 te configureren is en niet de 90

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2019 23:56 door Curlew.
TYN

En leg eens uit waarom de nieuwe Defender niet geschikt zou zijn voor de hovenier, aannemer of boswachter? Er mag 900kg in, 300kg op en 3500kg achter. Het interieur van de Commercial lijkt niet van veel luxe materialen te zijn voorzien, de matte lak is in feite een wrap, en je kan hem zelfs met drie stoeltjes voorin bestellen. Wat 'modepopje', ultieme grijskenteken versie!

Even vanuit mijn hoveniersoogpunt:

- De laadruimte (met name lengte en hoogte) van de nieuwe Defender is veel kleiner als van de oude Defender (uitgaand van de 110), is met name al te kort voor stokzagen/telescoopsteelgereedschap en te laag om er even een motormaaiertje of tuinfreesje in te schuiven zonder de duwboom in te moeten klappen. (een kleine 40 cm van de lengte van de laadruimte is blijkbaar opgeofferd voor meer ruimte voorin)
Verder is de laadruimte aardig onpraktisch van vorm: niets is recht en haaks dus lastig in te richten zonder veel verloren ruimtes .... het komt aardig overeen met b.v. de tot grijs kenteken omgebouwde lwb Nissan Patrol of Laro Disco, daarin zitten ook een hoop interieurdelen dom in de weg.

- Als hovenier kun je het niet maken om aan te komen rijden met een ding wat nog een duurdere en luxere uitstraling heeft als de voertuigen waar je deftige klanten mee rijden... een beetje werkpaard- en/of busjesuiterlijk wordt namelijk wel gewaardeerd bij dit soort klanten en voorkomt een hoop commentaar en jaloezie/afgunst.... datzelfde verhaal merk ik idem bij die huidige generatie USA-pickup's. (daarom beperk ik me ook tot een Nissan Pickup, hoe mooi ik die lompe USA-dingen ook vind)

Kortom: de oude Defender was standaard gewoon een werkpaard wat ook ingericht kon worden als een luxepaard, de nieuwe Defender is standaard gewoon een luxepaard wat met een paar kunstingrepen ook nog voor een werkpaard door zou moeten gaan.... de uitgangsbasis maakt dan toch wel een aardig verschil in het eindresultaat.
Muddy Bandit
TYN

En leg eens uit waarom de nieuwe Defender niet geschikt zou zijn voor de hovenier, aannemer of boswachter? Er mag 900kg in, 300kg op en 3500kg achter. Het interieur van de Commercial lijkt niet van veel luxe materialen te zijn voorzien, de matte lak is in feite een wrap, en je kan hem zelfs met drie stoeltjes voorin bestellen. Wat 'modepopje', ultieme grijskenteken versie!

- De laadruimte (met name lengte en hoogte) van de nieuwe Defender is veel kleiner als van de oude Defender (uitgaand van de 110), is met name al te kort voor stokzagen/telescoopsteelgereedschap en te laag om er even een motormaaiertje of tuinfreesje in te schuiven zonder de duwboom in te moeten klappen. (een kleine 40 cm van de lengte van de laadruimte is blijkbaar opgeofferd voor meer ruimte voorin)
Verder is de laadruimte aardig onpraktisch van vorm: niets is recht en haaks dus lastig in te richten zonder veel verloren ruimtes .... het komt aardig overeen met b.v. de tot grijs kenteken omgebouwde lwb Nissan Patrol of Laro Disco, daarin zitten ook een hoop interieurdelen dom in de weg.

Geloof het of niet, daar hebben ze tegenwoordig een hele goede oplossing voor:

Zadelsnuiver
Muddy Bandit
TYN

Geloof het of niet, daar hebben ze tegenwoordig een hele goede oplossing voor:

Inderdaad.... en het snoeiafval, de 2 kuub potgrond of pallet met tegels doe je dan maar gewoon in de auto.eye rolling smiley
Kom Muddy, niet zo kritisch. Probeer je te beperken tot wat oppervlakkige positieve opmerkingen over het uiterlijk. Meer wordt hier niet gewaardeerd. Probeer het met opmerkingen als 'wauw, dat ruitje in de dakrand had de oude ook!' of 'wat een mooie glans op die matte lak'. Da's voldoende.
Muddy Bandit

Inderdaad.... en het snoeiafval, de 2 kuub potgrond of pallet met tegels doe je dan maar gewoon in de auto.eye rolling smiley

Tenzij die potgrond en tegels uit je eigen voorraad komen kun je dat natuurlijk ook gewoon bij de klant laten afleveren, dat snoeiafval doe je in een apart ritje naar de dichtstbijzijnde stortplaats, beetje onzinnig om dat mee naar huis te slepen toch?

s velthuis
Kom Muddy, niet zo kritisch. Probeer je te beperken tot wat oppervlakkige positieve opmerkingen over het uiterlijk. Meer wordt hier niet gewaardeerd. Probeer het met opmerkingen als 'wauw, dat ruitje in de dakrand had de oude ook!' of 'wat een mooie glans op die matte lak'. Da's voldoende.

Jij leest echt dingen die er gewoon niet zijn sad smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-09-2019 07:50 door Zadelsnuiver.
Zadelsnuiver

s velthuis

Ik lees dingen niet die hier wel hadden moeten staan. Elders op het net gaan de discussies in elk geval wel over de techniek. En daar blijkt dat dit inderdaad meer een vermomde Discovery is dan een echte Defender. Maar op dit forum wordt kritiek sowieso niet meer gewaardeerd door de 6 mensen die hier nog gebruik van maken. Da's wel jammer. Weinig diepgang meer.
Dan ga je toch weg? Je houdt niet van nieuwe auto's en je vind het blijkbaar niks aan meer hier. Doei!
s velthuis
Zadelsnuiver

s velthuis

Ik lees dingen niet die hier wel hadden moeten staan. Elders op het net gaan de discussies in elk geval wel over de techniek. En daar blijkt dat dit inderdaad meer een vermomde Discovery is dan een echte Defender. Maar op dit forum wordt kritiek sowieso niet meer gewaardeerd door de 6 mensen die hier nog gebruik van maken. Da's wel jammer. Weinig diepgang meer.
Dat zijn jouw frustraties. Niet de onze. Kritiek is prima. Ik ben er ook nog niet helemaal over uit of ik het wel een succes vind. Maar dat gedram van je over dat hij geen Defender mag heten. Je hebt je punt gemaakt. Kennelijk ben jij degene die graag wilt dat wij ja, nee en amen zeggen op jouw bijdrages. Ja en dan kan het soms zo zijn dat je niet de reacties krijgt die je wilt. Sois.
Het zou toch ook wel raar zijn als dit moderne ding nog gebaseerd zou zijn op de techniek van die oude? De Discovery is een redelijke auto, die zelfs offroad nog goed genoeg presteert. Waarom een diehard off road maken als vrijwel niemand daar gebruik van maakt?
Gullwing
Het zou toch ook wel raar zijn als dit moderne ding nog gebaseerd zou zijn op de techniek van die oude? De Discovery is een redelijke auto, die zelfs offroad nog goed genoeg presteert. Waarom een diehard off road maken als vrijwel niemand daar gebruik van maakt?

Daar denkt Toyota met de Landcruiser 70 Namibia heel anders over smiling smiley

[www.carmag.co.za]
Re: Land Rover Defender
12-09-2019 10:27
dca492
Gullwing

Daar denkt Toyota met de Landcruiser 70 Namibia heel anders over smiling smiley

[www.carmag.co.za]

En hoeveel zie je daarvan in Europa rondrijden? grinning smiley

Fantastisch om Afrika of de Outback mee te doorkruisen, of als werkpaard in een mijn, maar in Europa (en NL helemaal) volstrekt overkill.
Vergeet ook niet dat zulke auto's gewoon niet meer kunnen als gevolg van moderne wetgeving op het vlak van emmisies en veiligheid, in elk geval in het Westen.
12-09-2019 10:49
Zadelsnuiver
Vergeet ook niet dat zulke auto's gewoon niet meer kunnen als gevolg van moderne wetgeving op het vlak van emmisies en veiligheid, in elk geval in het Westen.
Dat is ook de reden dat deze wagen niet wordt geleverd in Eiropa. Maar Toyota blijft 70 serie doorontwikkelen.
Misschien rijden ze in Australia, Afrika, Zuid-Amerika en weet ik veel waar ook liever een Toyota dan een Land Rover voor intensief gebruik
s velthuis
Zadelsnuiver

s velthuis

Geheel met Curlew eens. Als je het zo vreselijk vindt op dit forum dan ga je toch ergens anders je diepgang posten?

Ik vrees dat het ligt aan het feit dat je hier vaak hetzelfde loopt te verkondigen. En je hebt bijna altijd een negatieve insteek. Velen zijn het niet eens met jouw uitgesproken standpunten, theorieën en ideeën. En dan doe jij dat af als "geen diepgang" en ga je heel flauw verkondigen dat je hier geen kritiek mag hebben en het alleen maar over de glans van matte lak mag hebben.
Nee Velthuis moet blijven, wie moet er anders bij elk reparatie topic met de wasmachine vergelijking komen? grinning smiley
Curlew
Misschien rijden ze in Australia, Afrika, Zuid-Amerika en weet ik veel waar ook liever een Toyota dan een Land Rover voor intensief gebruik

Maar dan wel een die omwille van milieuredenen Europa niet meer binnen mag...
Hier moet men altijd heiliger zijn dan de paus... wagens die hier niet meer toegelaten worden op de weg wegens te vervuilend mogen elders op deze aardkloot nog jarenlang ingezet worden.
Was het niet omwille van die enggeestige Europese opstelling, ik vermoed dat de Defender nog jarenlang ongewijzigd zou geproduceerd zijn in zijn oude vorm.
Curlew

Dat is vreemd inderdaad! Jammer dat alleen de 110 te configureren is en niet de 90

Antwoord van Land Rover Nederland: "het 'Signature-element (met bergruimte)' is inderdaad standaard op de 110 en een optie op de 90. De 90 staat nu nog niet in de configurator, maar deze optie zal 170 euro gaan kosten. Omdat het een optie is staat hij niet standaard afgebeeld op 90 foto's op onze website om zo verwarring te voorkomen"
Zadelsnuiver
Muddy Bandit

Tenzij die potgrond en tegels uit je eigen voorraad komen kun je dat natuurlijk ook gewoon bij de klant laten afleveren, dat snoeiafval doe je in een apart ritje naar de dichtstbijzijnde stortplaats, beetje onzinnig om dat mee naar huis te slepen toch?

Ik neem het je absoluut niet kwalijk dat je de economische kant van een hoveniersbedrijf niet helemaal begrijpt en doorziet.
Jou theorie versus mijn praktijk: in de praktijk rijden we hier niet met lege aanhangers en daardoor besparen we op jaarbasis ten eerste aardig wat bezorgkosten en ten tweede aardig wat tijd (loonkosten) die we anders verknoeid hadden met het wachten op de materialen.
Het prijsverschil in bijvoorbeeld potgrond los gestort uit bulk of in big bag bezorgd is ongeveer 30 euro per kuub. … en ik zet jaarlijks zo'n 150 m3 potgrond om, tel uit de winst. (dat is dus ongeveer een nieuwe Defender grijs kenteken in 10 jaar terug verdiend door zelf potgrond te vervoerengrinning smiley)
Het snoeiafval gaat inderdaad direct naar de verwerker, maar dan wel gewoon op de terugreis aan het einde van de werkdag en niet in een extra apart ritje.... want voor aparte ritjes lopen de loonkosten + autokosten ook alleen maar nodeloos op, en dat zou ook zomaar een 2e nieuwe Defender grijs kenteken in 10 jaar kunnen zijn.winking smiley
Maar gelukkig weet ik die extra winst wel heel wat rendabeler te besteden als in nieuwe auto's, en daarmee blijft er zelfs nog wat extra over voor al m'n auto-hobby's. smileys with beer
s velthuis

Ow.... maar er is mij vroeger nog geleerd dat ik niet mag liegen.
Maar de oude Defender was toch ook altijd al een spuuglelijk hok?... het enigste verschil is dat die nog wel heel praktisch was.
Wat een toffe auto, de nieuwe Defender! Gezien de geschiedenis en de andere modellen van Land Rover denk ik dat ook dit wel een auto is die in het terrein zijn mannetje kan staan. Ik denk dat Land Rover dat wel verplicht is, gezien de geschiedenis van de Defender.

Ik moet ook wel bekennen dat ik aan de ene kant een beetje bang was voor de opvolger was van zo'n icoon. Hij moet wel van goede huize komen om zijn voorganger te doen vergeten. Ik weet niet zeker of dat gaat lukken, maar hij blijft in ieder geval gevoelsmatig wel bij de "Defender" en is gewoon moderner.

De markt veranderd, dus ja dan is het logisch dat de auto ook veranderd. Dat kan goed uitpakken, Maserati bijvoorbeeld of Bentley. Het kan ook slecht uitpakken, zo vind ik bijvoorbeeld een auto als de Jaguar XJ echt een miskleun. Misschien niet als Jaguar, maar wel als XJ. Die had in mijn ogen een andere naam mogen hebben.

Ik vind de foto's waarop je een Land Rover ziet met stalen wielen, echt tof om te zien.

Ik snap wel dat iedereen misschien niet positief is, maar sommige berichten gaan nergens meer over.
In tegenstelling tot sommige anderen ben ik altijd netjes gebleven. Daar was dit een forum voor, een plek om meningen te delen. Geen openbare executieplaats.

Ben overigens niet de enige met deze mening over deze SUV.

[www.youtube.com] (lees zo'n beetje alle reacties die eronder staan)

[www.spiegel.de]

[www.spiegel.de]

[www.autovisie.nl]

Zelfs de naam in twijfel trekken ben ik niet de enige in:

[www.autoblog.nl]
Mensen hebben vaak in eerste instantie een mening die later veranderd. Zeker als mensen niet verder kijken dan wat persfoto's. Daarom vind ik zo'n configurator interessant, met bepaalde opties of juist het weglaten van elementen staat er een heel andere auto. Met matte wrap en grote wielen oogt het al sneller als een modepopje
s velthuis
...
Ben overigens niet de enige met deze mening over deze SUV. ....

Je zit blijkbaar niet in sales.
Mensen klagen altijd, en de grootste klagers zijn mensen die toch al nooit iets wilden kopen.
13-09-2019 18:02
Volgens mij had ik hier nog niet gereageerd. Ik ben erg benieuwd naar deze auto in het echt, volgende week ga ik naar de IAA.
Mercedes heeft een kopie gemaakt van het oude model G-klasse, Land Rover is een andere weg ingeslagen. Maar wat maakt dat uit? Beide auto's kennen andere kopers dan 20+ jaar terug. Denk je dat Defensie weer met de G-klasse gaat rijden? Nee, het is een cult-auto geworden. Net als de Defender. En daar past dit prima bij. Niemand gaat veel geld neerleggen voor een primitieve auto.
Tweedehands zal er vast vraag zijn naar écht terreinwagens, net als dat er tweedehands redelijk wat vraag is naar MPV's. Maar fabrikanten bouwen geen auto's voor tweedehands verkoop, die bouwen auto's voor wat men nieuw kan verkopen. En die markt is echt anders. Zo'n nieuwe auto met een retro-sausje zal het echt wel goed gaan doen, lijkt me.
Verder ben ik het met jullie eens dat het wel leuk zou zijn als er een meer bereikbare versie zou komen; 300pk is echt niet nodig, een 150pk diesel is echt wel voldoende voor zoiets. Die kopers stellen er toch andere eisen aan.
13-09-2019 18:35
En die naam Defender is er ook maar pas in 1990 bij bedacht uit commerciële overwegingen, om beter aan te sluiten bij "Discovery". Zoveel historie zit daar nou ook weer niet aan.
Curlew
Mensen hebben vaak in eerste instantie een mening die later veranderd. Zeker als mensen niet verder kijken dan wat persfoto's. Daarom vind ik zo'n configurator interessant, met bepaalde opties of juist het weglaten van elementen staat er een heel andere auto. Met matte wrap en grote wielen oogt het al sneller als een modepopje

Met dat laatste ben ik het wel met je eens.
Ik heb die configurator daarom ook eens geprobeerd, maar echt veel verder als zo standaard mogelijk kwam ik er niet mee om de Defender naar mijn smaak en gebruik op te leuken.
Ik ga er echter wel van uit dat de aftermarket accesoirehandel er ook wel op in zal haken zodat het allemaal wat robuuster/degelijker en een stukje minder "tupperware"-achtig kan gaan lijken.
Maar goed, e.e.a. daarin is tegenwoordig ook aardig afhankelijk geworden van de wetgevingen en techniek.... want fatsoenlijke (lier)bumpers en rocksliders druisen tegenwoordig aardig in tegen alle ingebouwde veiligheidssnufjes, en de overbrengingsverhoudingen in de aandrijflijn verkorten wordt ook niet meer gewaardeerd door de massaal aanwezige elektrotechniek.sad smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.