Honda e

Gepost door Curlew 
Honda e
04-09-2019 09:36
Zoals verwacht is ie identiek aan de laatste concept car (volgens mij zijn alleen de logo's iets anders)

"he Honda e is equipped with a high-power electric motor available with two power outputs of 100 kW (136ps) or 113kW (154ps), and impressive torque of 315Nm. The 35.5kWh battery is one of the most compact in its class yet delivers a range of up to 220km from a single charge, perfect for every day urban commuting. A fast-charging capability also allows recharge to 80% capacity in 30 minutes. On the road, the car delivers a responsive and fun experience, with the powerful electric motor driving the rear wheels for a sporty and connected feel. The Honda e delivers outstanding acceleration from a standing start and will reach 0-100km/h in approximately 8 seconds." Alle info: [www.netcarshow.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-09-2019 09:41 door Curlew.
Leuk ding. Actieradius is ruk, maar prima voor stadsbereik. Nu nog wachten op de prijs. Alles boven de 30k voor de basisversie is IMO kansloos.
Re: Honda e
04-09-2019 11:32
De Zoë gaat al richting 40.000, ik denk zo wie zo dat de prijzen van elektrisiche auto's behoorlijk omhoog zullen gaan de komende jaren, big business!
Maar die Honda is wel een hebbeding, er zijn dus toch heus wel mensen die het er voor over hebben! De Smart E zit ook al boven de 30.000, maar is misschien minder aantrekkelijk al is dat weer persoonlijk natuurlijk.
04-09-2019 13:28
Heel leuk hebbedingetjethumbs up Ik neem aan dat het (zoals meestal bij Honda) geen koopje zal worden.

Kleine kanttekening: die cameraatjes als buitenspiegels zijn een grappig technologisch foefje, maar hoeveel voegt het nou echt toe? Stukken gecompliceerder dan een gewon spiegel, en visueel vind ik het ook niet echt een grote verbetering want er is evengoed sprake van uitsteeksels op de portieren.
04-09-2019 15:19
Nog maar wat foto's van het prototype. De 'Honda e' letters achterop hebben uiteraard voor een radicaal andere uitstraling gezorgd, maar toch. smiling smiley

Meer foto's:
[car.watch.impress.co.jp]
04-09-2019 19:45
Heel gaaf! Ik hoop op een succes voor Honda.
04-09-2019 19:57
eye rolling smiley Chademo aansluiting....aiaiai dat wordt een spannende voor Europa.
04-09-2019 20:10
Hij is leuk maar het spectaculaire wat de eerste versie had is er zeker wel vanaf, had er toch in vredesnaam een 3-deurs van gemaakt.
Verder gaat deze auto als je de berichten moet geloven gewoon veel te duur worden ( 45-50k ? )
04-09-2019 21:00
Total Loss
Hij is leuk maar het spectaculaire wat de eerste versie had is er zeker wel vanaf, had er toch in vredesnaam een 3-deurs van gemaakt.
Verder gaat deze auto als je de berichten moet geloven gewoon veel te duur worden ( 45-50k ? )

Ik denk dat er naar een driedeurs te weinig vraag zou zijn geweest, het aantal driedeurs modellen is inmiddels op een hand of twee handen te tellen. Mini, Fiat 500, Smart Fortwo, C1/108/Aygo en de rest is binnen een jaar wel verdwenen (Adam, Up/Citigo/Mii, Yaris, DS 3, MiTo).

Teleurstellende reikwijdte trouwens, wel een leuk en onderscheidend model, zelfs al zijn de proporties niet zo geslaagd als bij het prototype. De achterkant vind ik esthetisch niet geslaagd. Reken eerder op een bedrag vergelijkbaar met de Peugeot e-208: [ev-database.nl]. Ik verwacht dat de auto de Nederlandse Honda-verkopen flink zal doen stijgen (daar is gewoon niet veel voor nodig), maar het zal vast een redelijk niche model blijven.
04-09-2019 21:08

Ik denk dat er naar een driedeurs te weinig vraag zou zijn geweest, het aantal driedeurs modellen is inmiddels op een hand of twee handen te tellen. Mini, Fiat 500, Smart Fortwo, C1/108/Aygo en de rest is binnen een jaar wel verdwenen (Adam, Up/Citigo/Mii, Yaris, DS 3, MiTo).

En dan moet je dus juist met een 3-deurs komen. Als iedereen er mee stopt en jij bent de enige die nog wel een 3-deurs bied dan ben je spekkoper.
Ik wil dolgraag een 3-deurs auto maar ze zijn er nog amper.
Net zoals 7-persoons MPV's, iedereen stopt ermee, als jij als fabrikant nog wel de ballen hebt om er 1 uit te brengen ben je ook spekkoper, dan komt iedereen jouw kant op.
Hoe dan ook zijn er nog steeds mensen die een 3-deurs auto of een 7-persoons MPV willen hebben, maar als er geen aanbod meer is.
04-09-2019 21:24
Total Loss
(...)als jij als fabrikant nog wel de ballen hebt om er 1 uit te brengen ben je ook spekkoper, dan komt iedereen jouw kant op.

Maar het probleem is denk ik dat iedereen in de praktijk een te geringe groep mensen is. Bovendien zijn er vaak volop alternatieven. In het geval van de grote MPV met zeven zitplaatsen heb je nog enigszins een punt, omdat crossovers vaak minder praktisch zijn. Toch zullen veel kopers daar niet naar uitwijken. Ondanks dat er steeds minder keuze aan MPV's is, neemt de populariteit naar de overgebleven modellen (Scenic, Espace, C4 SpaceTourer, Touran, Jazz, 500L, 2-serie Active/Gran Tourer, B-klasse etc.) niet toe, integendeel.

In het geval van een driedeurs zie ik mensen niet zo gauw van een Opel Astra (puur hypothetisch big smile smiley) naar een Mini of driedeurs Honda e overstappen puur omdat die nog als 3-deurs te verkrijgen is. De driedeurs is op andere continenten en op de thuismarkt al veel langer impopulair. Bij serieuze terreinauto's (Jimny, Wrangler, Defender, Land Cruiser) blijven er wel driedeurs-modellen bestaan, ongetwijfeld vanwege de voordelen van een korte wielbasis in terrein.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-09-2019 21:25 door Rutger DC.
04-09-2019 22:22
Het is best een leuk karretje, wat mij betreft voornamelijk aan de binnenkant trouwens. Het succes zal afhangen van de prijs. BMW verkoopt de i3 best redelijk en dat voor een vanafprijs van ruim 42 mille. Leuk aangekleed wordt het zo 48 mille. Maar die heeft tegenwoordig in ieder geval 315 km WLTP actieradius. De Mini Electric heeft een prijskaartje van 35 mille en die komt net zo ver als de Honda E. Voor 35 mille zal dat geen knaller gaan worden mede vanwege die beperkte reikwijdte. De zakelijke rijders stappen eerder in een Corsa of 208. De Honda E gaat net als die 2 modellen meer dan 30 mille gaat kosten. vrees ik, en dan gaat het niets worden. Het zal een nicheproduct blijven. Ik verwacht dat zakelijke en particuliere rijders straks voor 30 mille eerder kiezen voor de ID.3. Ook al is dat het instapmodel smiling smiley.
05-09-2019 00:14
Op de Britse Honda website staat de configurator al online, en zijn de E's in diverse kleuren te bewonderen... Als het (private) leasetarief gunstig wordt, en de consumentenprijs niet te veel uit de pas loop met concurrenten en kleinere en grotere ev's, dan kan dit best een succes in ons land worden, vooral in de stedelijke gebieden.

Maar ja, Honda NL/BE kennende zal er weer weinig aan marketing en promotie gedaan worden... men denkt dat auto's zichzelf verkopen en dat prospects bereid zijn 40 of 50 km naar een dealer te rijden... Ik gun Honda zoveel meer succes, heb nog steeds een zwak voor het merk. Er is zoveel meer uit te halen, uit het Type R-imago, en door het merk duidelijk neer te zetten qua imago, en door ook andere modellen in Europa te gaan leveren. Het assortiment van Honda is ruim genoeg...

Ik schat dat Honda deze kleine nieuweling net onder de 30 mille gaat aanbieden in ons land. Want hij is wat kleiner dan de nieuwe Corsa en 208, die ook een groter actieradius hebben. Maar het is beduidend meer auto dan een elektrische Up, Mii of Citygo... kijk alleen maar dat fraaie dashboard, retro en modern in 1, plus ruimtelijk van opzet.

Ben oprecht benieuwd hoe dit model in Europa gaat scoren....
05-09-2019 15:21

kijk alleen maar dat fraaie dashboard, retro en modern in 1

Grappig dat je dat zo zegt. Ik moest namelijk op een of andere manier gelijk denken aan het dash van de oer-Panda. Verder ben ik helemaal niet van die digitale zooi in de auto maar als het dan moet dan maar zo.
Uiterlijk zou ik eerst in het eggie moeten zien.
07-09-2019 21:14
Nico GTR
eye rolling smiley Chademo aansluiting....aiaiai dat wordt een spannende voor Europa.

Ach, Fastned locaties genoeg toch? winking smiley

Het kan nog wel eens een echte vrouwenauto worden.. zoals o.a. de Twingo en Mini destijds.

Catalogusprijs zal niet zo super spannend zijn.. het gaat om de restwaarde die Honda wil (garanderen?) en dus het leasetarief. Daar zal Honda iets moeten doen, lijkt mij, om succesvolle afzet te generen.
08-09-2019 10:58
Durashift

Catalogusprijs zal niet zo super spannend zijn.. het gaat om de restwaarde die Honda wil (garanderen?) en dus het leasetarief. Daar zal Honda iets moeten doen, lijkt mij, om succesvolle afzet te generen.

Deels mee eens al vormen die prijs en de daarvan afhankelijke afschrijving wel één van de grootste kostenkosten van een auto - zeker ook zakelijk, waar bij een relatief jong wagenpark de andere grote kostenpost onderhoud, laag is. De lage bijtelling zal 'm in onze contreien nog een kans kunnen geven, als ie komt.
08-09-2019 11:08
^^^ daarom ook een restwaarde garantie voor de grotere fleetowners. Honda is op de NL markt zodanig 'gekelderd' dat een goede restwaardeontwikkeling op basis van het (recente) verleden niet te verwachten valt.

Ik mag aannemen dat wie nu een reguliere Honda wil leasen.. daar gewoon voor mag 'dokken' in de vorm van een hoger leasetarief omdat de restwaarde einde contract behoudend ingeschat zal worden.

Wil Honda aantallen maken met de E.. dan zal op dat gebied, zeker bij een hogere aanschafwaarde t.o.v. de markt, een slag te maken zijn, lijkt mij.
08-09-2019 11:30
Aha, bedoelde je het zo. Helemaal eens.
08-09-2019 22:42
De Honda E is een luxe compacte EV met een verwachte prijs van 35-40K, ze gaan niet direct voor de grote aantallen. Wil je een voordeliger praktische compacte EV dan ligt de Opel Corsa-e meer voor de hand.
10-09-2019 12:51

Nu is bekend geworden hoeveel Honda ongeveer gaat vragen voor de auto. De prijzen voor de meest luxueuze Advanced-versie liggen tussen de € 37.000 en € 38.000. De basisversie zou zo’n € 3.000 goedkoper zijn.

34-35.000 euro voor de instapper, die ongetwijfeld al luxe zal zijn, maar het blijft een pittige prijs voor het formaat auto en gezien de beperkte actieradius. Een prijzig hebbedingetje al met al.
10-09-2019 16:12
Met een prijskaartje vanaf 34k blijft het een exclusieve auto. Zoals te verwachten viel. Jammer!
13-09-2019 17:59

Thomas is erg enthousiast. Inteieurkwaliteit is volgens hem nog nooit zo goed geweest in een Honda. De scherm rechts is een beetje overkill maar verder ziet het er prima uit
15-10-2019 18:14
Nederlandse configurator: [www.honda.nl]

Vanaf 35.330 voor basisversie. Advance vanaf 38.330 (centraal cameraspiegelsysteem, verwarmd stuurwiel, 230 V-stopcontact en Honda Parking Pilot).

Advance met optioneel bronsen paneel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-10-2019 18:19 door Curlew.
15-10-2019 18:24
Ongeveer net zo duur als de E 208 dus.
15-10-2019 18:24
Met optionele 17" wielen, blauwe A-stijl (zilver kan ook) en U.R.B.A.N. Pack zwart-blauw (alleen zwart kan ook)

Die Pack staat zo wel weer geinig

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-10-2019 18:33 door Curlew.
15-10-2019 18:26
speedtouch
Ongeveer net zo duur als de E 208 dus.

"Aan de ene kant zou je zeggen dat de prijs/actieradiusverhouding van de Honda daarmee laag is vergeleken met bijvoorbeeld de Opel Corsa-e en Peugeot e-208. Aan de andere kant is de Honda e een wezenlijk andere auto en zit hij vol(ler) met luxe opties vergeleken met die twee. De auto waarmee je de Honda e écht kunt vergelijken is de MINI Cooper SE, die overigens met zijn 235 km rijbereik voor 34.900 euro verdacht dicht in de buurt komt van de kleine Honda." (autoblog)
15-10-2019 19:47
@Curlew Ben dan heel benieuwd welke extra luxe opties de Honda volgens de schrijver van dat artikel dan wel zou hebben ten opzichte van de Opel en de Peugeot, op de extra schermen en camera's i.p.v. normale spiegels na denk ik namelijk dat die extra opties er gewoon niet zijn. Site van Honda is nu niet de allerduidelijkste omtrent prestaties en exacte uitrusting etc. blijft altijd een beetje beperkt. Natuurlijk is de Honda verreweg de meest guitige en speelse van de 3 maar blijft nog steeds dat hij een heel stuk krapper is en zijn bereik een stuk korter is. Blijf er dan ook bij dat de Honda gewoon een 3-deurs had moeten blijven zoals de concept, voor het praktische zal niemand de Honda verkiezen boven de andere 2 bijvoorbeeld. Dus dan maar krap, duur en minder praktisch vanwege 3 deuren. Dit is toch typisch een auto waar maximaal 2 mensen tegelijk inzitten lijkt me. Echt een leuk ding deze Honda maar ik zou deze echt graag in een rechtstreeks duel zien met de al genoemde 208 en Corsa. De Corsa en Peugeot echt helemaal volgeklikt komen op 41k, de Honda op 42k.
15-10-2019 19:58
Honda zet de E gewoon anders in de markt. Het is imo hetzelfde als een Audi A1 vergelijken met een Skoda Fabia.
15-10-2019 20:01
Carfanatic
Honda zet de E gewoon anders in de markt. Het is imo hetzelfde als een Audi A1 vergelijken met een Skoda Fabia.

Dat snap ik wel, juist daarom had ik dan gehoopt/verwacht dat het gewoon een 3-deurs was gebleven.
Deze uiteindelijke productieversie is leuk maar het spectaculaire wat de eerste concept had is er echt wel vanaf.

Edit : Nog even ter herinnering.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-10-2019 20:03 door Total Loss.
15-10-2019 20:13
Hij lijkt toch wel een stuk kleiner dan auto's als de 208 en Mini. Voor wat je krijgt echt veel te duur, fiscaal voordeel to the rescue.
15-10-2019 20:15
Total Loss
Carfanatic

Dat snap ik wel, juist daarom had ik dan gehoopt/verwacht dat het gewoon een 3-deurs was gebleven.
Deze uiteindelijke productieversie is leuk maar het spectaculaire wat de eerste concept had is er echt wel vanaf.

Misschien moeten ze jou dan maar inhuren voor het marktonderzoek grinning smiley
15-10-2019 20:51
Carfanatic
Total Loss
Carfanatic

Misschien moeten ze jou dan maar inhuren voor het marktonderzoek grinning smiley

Mijn goedbedoeld advies, geheel op basis van persoonlijke smaak en voorkeur, is kosteloos. winking smiley
15-10-2019 20:54
Honda wilt het duidelijk als een beetje een premium-achtig model in de markt zetten zoals de Mini. Maar de dashboards van Peugeot en Opel worden ook steeds hoogwaardiger. Ben benieuwd naar de eerste vergelijkende testen. De Honda lijkt me ook een stuk kleiner
15-10-2019 21:13
Honda :

Lengte : 3894 mm
Breedte : 1752 mm
Hoogte : 1512 mm
Wielbasis : 2530 mm
Bagageruimte : 171 liter
Gewicht : 1537 kg
Topsnelheid : 145 km per uur
Acceleratie : +/- 8 seconden

Corsa :

Lengte : 4060 mm
Breedte : 1765 mm
Hoogte : 1435 mm
Wielbasis : 2538 mm
Bagageruimte : 309 liter
Gewicht : 1430 kg
Topsnelheid : 150 km per uur
Acceleratie : 8,1 seconden
15-10-2019 22:50
De Honda E is wel ontworpen als elektrische auto i.t.t. de Corsa wat ten goede kan komen aan de binnenruimte. Wel is het een 4-zitter en de Corsa een 5-zitter.
15-10-2019 23:34
Leuk bakkie, paar leuke kleurtjes, maar zo jammer dat de grote velgen het niet gehaald hebben en dat het front en achterzijde flink 'fletser' geworden zijn t.o.v. de sexy concept. Ik had hem ook liever als 3-deurs gezien, maar ja, iedereen wil 5 deuren tegenwoordig.

De prijzen zijn nu ook bekend. En die zijn stug... Zeker de actieradius daarbij meegenomen. Ja, je krijgt iets unieks, top Honda-kwaliteit, maar het is nog steeds een auto in het B-segment. Moet nog zien dat het in Europa een succes wordt. De hebfactor heeft hij verloren door de aanpassingen t.o.v. de concept...
15-10-2019 23:36
Volt
De Honda E is wel ontworpen als elektrische auto i.t.t. de Corsa wat ten goede kan komen aan de binnenruimte. Wel is het een 4-zitter en de Corsa een 5-zitter.
Nou eeh in die Honda heb je achterin niets te zoeken. De Corsa zit prima achterin.
15-10-2019 23:55
Kijk autogefuhl video hierboven vanaf 16:20. Thomas kan best prima achter zichzelf zitten met zijn 1m87.
23-10-2019 22:08
De basisversie in het echt:

26-10-2019 22:22
Robert Llewellyn van Fully Charged is helemaal overtuigd:

(als ik meer tik vraagt Sanoma me om opnieuw in te loggen. Kan ik opnieuw beginnen. Schei daar eens mee uit en breng je systeem op orde)
27-10-2019 10:38
Stoer gebakje zo in grijs/zwart.
27-10-2019 11:09
Wat ik al een beetje dacht door de afmetingen te zien hierboven, erg kort en in verhouding ook hoog, dus een klein dik propje, in dit geval verstrekt door te kleine velgen. Hij oogt vrij zwaar en log. Sommige elementen zijn wel heel stoer zoals de zwarte balken met verlichting erin, zeker in combinatie met zwarte lak lekker duister.
27-10-2019 11:41
Valt mij nu pas op. eigenlijk. Dat de portieren en dorpel niet in één kleur zijn maar een strook zwart (gelijk aan de voor- en achterbumper).
Had van mij niet gehoeven. Maakt het spuitproces ook duurder (en schadeherstel tijdens de levenscyclus van de auto).

Basisversie is m.i. voldoende qua uitrusting etc. Prijsniveau is, rationeel, aan de hogere kant wellicht. Maar ja, Honda's zijn de afgelopen jaren nooit prijspakkers geweest. waarom nu wel?

Het is (deels) anders dan anders.. hopelijk raakt dat een grote groep (potentiële) gebruikers.

Maar ja.. met 22 verkooppunten in ons land.. gaat men het daarmee redden? ?eye popping smiley

[www.honda-privatelease.com]

(lijst is m.i. gelijk aan de dealerlijst op Honda.nl maar daar staan ook de service vestigingen tussen)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2019 11:53 door Durashift.
27-10-2019 11:58
Durashift
Maar ja.. met 22 verkooppunten in ons land.. gaat men het daarmee redden? ?eye popping smiley

[www.honda-privatelease.com]

(lijst is m.i. gelijk aan de dealerlijst op Honda.nl maar daar staan ook de service vestigingen tussen)

Daar telt Nederland maar acht provincies, dus dat zegt wel genoeg. Hopelijk neemt het dealernetwerk weer toe nu Honda weer een paar aantrekkelijke auto's heeft.
27-10-2019 17:06
Nooit geweten dat Honda zo weinig dealers heeft. Bij mij in de buurt zitten er best veel (Hilversum, Mijdrecht, Amsterdam Zuidoost). En die in Utrecht en Amersfoort zijn ook niet ver weg.
27-10-2019 18:30
Maar goed, buiten die regio worden dan ook niet de meeste auto's verkocht, of is men het toch al gewend verder te rijden.
27-10-2019 18:30
Ja, en dat zijn dan 2 'eigenaren'.. al is de Bois gewoon onderdeel van de Emil Frey groep.
[www.emilfrey.nl]

Regio Arnhem/Nijmegen en zuidelijker. zit geen dealer meer. Zou dan vanuit Apeldoorn of Veghel/Helmond bediend moeten worden??

Heel apart.. witte vlekken genoeg..
27-10-2019 18:34
Foie Gras
Maar goed, buiten die regio worden dan ook niet de meeste auto's verkocht, of is men het toch al gewend verder te rijden.
Als er buiten de genoemde regio echt minder Honda's worden verkocht is het wel heel treurig: ik zie ze hier ook nooit big smile smiley

Wel bijzonder dat er regio's zijn zonder dealer; het is niet echt gelijk verdeeld over het land. Maarja, hoevaak zou zo'n Honda E voor onderhoud of iets moeten? Ik denk dat dat wel meevalt.
27-10-2019 18:43
^^^ er zijn ook service punten.

Zelfs in Zeeuws-Vlaanderen. winking smiley

[www.honda.nl]
27-10-2019 18:48
Tsja hier bij mij in de ( best wel grote ) stad is de Honda dealer die hier al tig jaar zat ook weg sinds een paar jaar, heb daar zelfs nog een paar maanden stage gelopen ( rond 1990-1991 geloof ik ).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.