Hyundai i10 (N Line v.a. € 19.795)

Gepost door Rutger DC 
Dit is de nieuwe generatie Hyundai i10, althans - de lange variant voor India: de Grand i10 Nios. Op basis van het bekende platform heeft Hyundai een nieuw koetswerk getekend en ook het interieur is helemaal nieuw. In Nederland is de Hyundai i10 uitsluitend verkrijgbaar met een atmosferische 1.0 benzinemotor, die ongetwijfeld terugkeert. In theorie kan Hyundai ook de elders verkrijgbare 1.2 en 1.0 T-GDI uit de Picanto toevoegen.

Van opzij valt de langere overhang van de Indiase variant op, althans ik neem aan dat Hyundai voor Europa wederom met een kortere variant komt, die in Turkije wordt gemaakt. In India is de Grand i10 een concurrent voor de Suzuki Swift en niet voor de Suzuki Celerio.

Hyundai had reeds een teaser vrijgegeven van een nieuwe hatchback die op de IAA Frankfurt zou debuteren, dat lijkt dan toch de i10 te zijn. Dat de Saga als goedkope, elektrische auto naar Europa komt blijft misschien een verzinsel (van mij). smiling smiley

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-07-2020 17:02 door Rutger DC.
Re: Hyundai i10
07-08-2019 16:47

Neusje zal ook ietsjes anders zijn. Ben nog niet erg enthousiast
03-09-2019 00:59
03-09-2019 08:11
Je hoort er tegenwoordig blijkbaar niet meer bij als je niets geks doet met de C-stijl. Ik weet niet of ik dit een verbetering vind tov het huidige model maar misschien komt 'ie op wat meer natuurlijke foto's beter over. Toch verlang ik weer naar cleane strakke lijnen zoals bv Mazda laat zien met de nieuwe 3, dus zonder allerlei geforceerde hippe designfrutsels.
03-09-2019 08:29
C stijl heeft veel weg van de Astra K.
Desalniettemin is dit een van de, zo niet de leukste A segmenter qua uiterlijk als ik de foto's zo zie grinning smiley
03-09-2019 08:57
Ziet er best goed uit, al helpen de chique velgen en het zwarte dak hier nogal een handje mee. Enfin, het marktaandeel dat Opel kwijtraakt door het wegvallen van de Karl zal moeiteloos door deze i10 kunnen worden ingepikt.
03-09-2019 10:12
Dat is gewoon een best kek apparaat. Die C stijl ben ik geen fan van, net als het zwarte dak, maar verder erg netjes.
Het A segment verdwijnt dan deels, deze zal wel weer een stukje duurder worden.
03-09-2019 18:13
929V6
Ziet er best goed uit, al helpen de chique velgen en het zwarte dak hier nogal een handje mee. Enfin, het marktaandeel dat Opel kwijtraakt door het wegvallen van de Karl zal moeiteloos door deze i10 kunnen worden ingepikt.

Opel zou willen dat het dit model onder de Corsa had. Keurig karretje!
03-09-2019 18:58
Ziet er gewoon goed uit, het exterieur van de Europese variant is duidelijk veel beter in balans dan die van de nieuwe Grand i10 ('Nios'). Het interieur ziet er voor deze klasse zeer volwassen uit. Prettig dat de Koreanen ook voor de Europese markt blijven investeren in het A-segment.
04-09-2019 15:11
Technical specifications*
G1.0 engine
Architecture 3-cylinder MPi
Power (PS) 67
Torque (Nm) 96
Transmission 5MT / 5AMT
CO2 target NEDC 2.0 (g/km) 103 (98 w/ ECO Pack) / 103
CO2 target WLTP (g/km) 116 (112 w/ ECO Pack) / 121

G1.2 engine
Architecture 4-cylinder MPi
Power (PS) 84
Torque (Nm) 118
Transmission 5MT / 5AMT
CO2 target NEDC 2.0 (g/km) 107 / 107
CO2 target WLTP (g/km) 121 / 126

Exterior (mm)
Overall length 3,670
Overall width 1,680
Overall height 1,480
Wheelbase 2,425

Capacities (litres)
Trunk volume 252

De CO2-uitstoot is erg hoog, al weet ik niet helemaal hoe het zich laat vergelijken met concurrenten volgens de WLTP-cyclus. Zolang Hyundai de motoren niet op orde krijgt, blijft het verkooptechnisch een nogal moeilijk verhaal. Mogelijk prijsvoordeel verdwijnt dan als sneeuw voor de zon op Nederlandse markt.
05-09-2019 00:17
Echt een leuk ding! Mooie opties leverbaar. Stoer smoeltje en volwaardig dashboard, wat er echt volwassen en doordacht uitziet. Kan niet anders dan dat deze nieuwe i10 een succes wordt. Temeer omdat de C1 en 108 aan hun laatste 2 jaar bezig zijn en als je die toch van binnen ziet... wat een treurnis, ondanks de kekke bekledingen. En dan de multimedia in die drieling... Fraaie stoelen ook in deze i10, met armsteun zie ik! En gaaf reliefje op de duren en dashboardpanelen.
Nu al uitbreiding: de Hyundai i10 N Line, die het moet opnemen tegen de Kia Picanto GT-Line en Volkswagen Up R-Line. De i10 N Line komt beschikbaar met twee motoren: de atmosferische 1.2 met 84 pk en de 1.0 T-GDi turbo benzinemotor met 100 pk en 172 Nm koppel.

Gaaf ding hoor! Nog even een chip erin voor 140 pk en 230 nm. thumbs up
10-09-2019 11:08
Ziet er heel leuk uit, maar die "-Line" toevoeging bij alle merken begint wel te vervelen. Hoogste tijd dat dit soort uitvoeringen weer gewoon GTX genoemd worden of zo.
1.0 i-Drive € 12.995
1.0 Comfort € 14.995
1.0 Comfort 5-zits € 15.595
1.0 Comfort 5-zits automaat € 16.795
1.0 Premium € 16.795

Uitrustingstabel (pdf): [www.hyundai.nl]

Marktconforme prijzen. De bestaande i10 is er momenteel vanaf € 9.795, dus ontstaat een vergelijkbare situatie als ten tijde van de introductie van de huidige i10, die toen een stuk duurder was dan zijn voorganger. Zal dus vast niet spetterend uit de startblokken komen. Ben benieuwd of de verkopen van A-segmenters een beetje op niveau blijven nu vele concurrenten verdwenen zijn of op korte termijn verdwijnen.
Niet gek, maar de instapper is echt een prijslijst auto. 15k voor een A-segmenter is tegenwoordig (helaas) normaal.
Tsja, dan beter doorsparen voor een B-segmenter. Dit is het gewoon net niet...
Echt een leuk karretje! Wie wil er dan nog een Aygo/C1/108 met dat goedkoop ogende interieur? De Up/Mii/Citigo heeft dat ook maar omdat het hele ontwerp zo recht toe recht aan is past het er wel bij. Het interieur van de Picanto en i10 is gewoon een paar klasses fraaier. Indrukwekkend wat ze in Zuid-Korea voor volwassen A-segmenters in elkaar schroeven.
We hoeven ons beslist niet bekocht te voelen in Nederland, want de vanafprijs ligt in België zomaar 500 euro hoger!

Bij de start zal de focus liggen op de 1.0-liter driecilinder met 67 pk / 96 Nm die eerst in de verkoop gaat ruil voor minimaal 13.499 euro in de Air trim. Daarboven vinden we nog een Twist (vanaf 14.499 euro) en Sky (vanaf 18.449 euro) uitvoeringsniveau met aangedikte basisuitrusting. Wie de manuele vijf-versnellingsbak wil inwisselen voor een gerobotiseerde transmissie (automaat genoemd) moet rekenen op een meerprijs van ongeveer 1.000 euro.

Bron: [www.groenlicht.be]

MBdoubleyou
Echt een leuk karretje! Wie wil er dan nog een Aygo/C1/108 met dat goedkoop ogende interieur? De Up/Mii/Citigo heeft dat ook maar omdat het hele ontwerp zo recht toe recht aan is past het er wel bij. Het interieur van de Picanto en i10 is gewoon een paar klasses fraaier. Indrukwekkend wat ze in Zuid-Korea voor volwassen A-segmenters in elkaar schroeven.

Mijn moeder heeft sinds begin dit jaar een nieuwe Aygo. Mijn keuze was het niet, ik probeerde de Opel Adam te pushen, er stonden namelijk nog een paar voorraadexemplaren van 2018 zonder kilometers voor ongeveer de 15 mille te koop en zo'n Adam vind ik nog eens een onderscheidend wagentje zonder zweem van witgoed. Dat bedrag moest ook voor de Aygo worden betaald, best een hoop geld voor een witte Aygo met wieldoppen. Mijn ouders hebben naar de Kia Picanto gekeken (vonden ze te saai), de Adam is veel zwaarder/duurder in wegenbelasting en ze hebben zeer goede ervaringen met de Toyota dorpsdealer; kennelijk was dat voldoende. Qua verfijning ben je met de Koreanen en zelfs de aloude Up beter af, maar op zich zorgen het vinnige motorblokje, de compacte buitenmaten en directe besturing etc. wel voor een leuk rijdend wagentje op buitenwegen en in de stad, ook door het cabriodak. Op de snelweg is de auto minder in zijn element. Mijn moeder is er in ieder geval tevreden mee, zelfs al komt ze uit een Mitsubishi Outlander PHEV, waar mijn vader nu mee rijdt. Autoliefhebbers pur sang, die ouders van mij. winking smiley

Moraal van het verhaal, de Aygo, 108 en C1 zullen vast in trek blijven, ik denk dat de TPCA-drieling volgend jaar zelfs betere papieren heeft. BPM-technisch (WLTP) scoren ze veel beter dan de Koreanen en de VAG-drieling is niet meer nieuw te bestellen met benzinemotor, terwijl de Karl en Celerio ook zijn weggevallen. Net als in andere segmenten spelen ook niet-rationele motieven of motieven die losstaan van het product (nabijheid van/vertrouwen in dealer etc.) een rol.
De TPCA-drieling is nog echt A-segment. De Hyundai i10 schuift met zijn formaat en gewicht tegen het B-segment aan. Dan heb je niet de financiële voordelen van een A-segmenter. Een Suzuki Swift of Baleno zijn lichter dan de i10.
GT 1973
De Hyundai i10 schuift met zijn formaat en gewicht tegen het B-segment aan.

Hoe zwaar weegt de nieuwe i10 dan?
De huidige i10 is er vanaf 922kg. Ik verwacht niet dat de nieuwe lichter wordt.

De Suzuki Swift is er vanaf 825kg en de Baleno begint bij 840kg. Dat is een belastingcategorie goedkoper dan de i10.
Ah, wederom niet meer dan de onderbuik en een appels met peren vergelijking. Stop daar eens meeeye rolling smiley...
Dat de i10 niet of nauwelijks lichter zal zijn dan zijn voorganger is geen gewaagde voorspelling, ik ben het er echter niet mee eens dat de i10 met zijn formaat ineens het B-segment benadert. De Swift is de kleinste B-segment hatchback, bijna alle hatchbacks zitten boven de vier meter. De i10 is met 3670 mm duidelijk korter, de Aygo meet 3455 mm, de Swift 3840 mm. De Space Star is de grootste A-segmenter: door grotere bumpers van het vernieuwde type meet die nu 3845 mm, een fractie langer dan de Swift dus. Qua verfijningsniveau heeft die echter niets met B-segmeters van doen. De Suzuki's staan bekend als echte lichtgewichtmodellen, je moet als koper dan wel kunnen leven met nogal blikkerige modellen.
Twee generaties Suzuki Swift geleden was ruim 3,6 meter lengte nog B-segment. De Mitsubishi SpaceStar vind ik een budget B-segmenter. Hoe armoedig hij ook is gebouwd: voor mij telt het formaat. Hoe kan een Swift anders B-segment zijn en een grotere SpaceStar A-segment?
Maar qua rijden merk je niets van twintig centimeter meer of minder lengte. In Nederland is het gewicht belangrijker, gezien de kosten. Dan vind ik de ruim 900 kilogram van de Hyundai i10 een reden om toch eens naar de prioriteiten te kijken waar een auto aan moet voldoen. In dezelfde gewichtsklasse kun je grotere auto's kopen, of in het A-segment lichtere en compactere auto's.
De i10 is volwassen geworden, maar daar betaal je ook een volwassen prijs voor. Heb je al die luxe en verfijning wel nodig?
De sedan op basis van de Grand i10 Nios heet Aura en volgt de Xcent op: [www.autoweek.nl]

De auto is speciaal voor India ontwikkeld en zal het daar opnemen tegen onder andere de Suzuki Dzire, Honda Amaze, Tata Tigor en Ford Figo Aspire.
Mmm. Onze medeforummer Ford Versailles V8 (waar zit ie eigenlijk?) zal dit ongetwijfeld prachtig vinden...
Een echte auto is een sedan en dat zie je ook weer aan deze fraaie Hyundai. Mijn complimenten !

winking smiley
Het stuk tussen de buitenspiegel en de portiergreep is best goed te doen.
Ter zoete herinnering nog even de schetsen:

Bron: [www.autocarindia.com]

SPECIFICATIONS
LxWxH: 3995x1680x1520mm
Wheelbase: 2450mm
Boot space: 402 litres
Front legroom: 1050mm
Rear legroom: 885mm

Engines:
1.2L Kappa: 82hp, 114Nm, 5MT/AMT
1.2L Ecotorq: 74hp, 190Nm, 5MT/AMT
1.0L Turbo: 99hp, 172Nm, 5MT

Adembenemend.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-01-2020 12:22 door Carfanatic.
Rutger DC
1.0 i-Drive € 12.995
1.0 Comfort € 14.995
1.0 Premium € 16.795

Als ik zie dat de 1.0 instapper, die heet hier Acces (met 4 zitplaatsen) hier in Polen omgerekend tegen dagkoers € 9.952,- kost...
...en de 1.0 Comfort (alleen 5 zits) voor € 11.675,- voor de deur staat, met automaat € 945,- extra, wordt men in Nederland knap gek met die BPM.
De Premium is hier alleen met de 1.2 4-cilinder (84 pk, 118 Nm) leverbaar: zonder automaat € 14.965,- en met automaat € 15.910,-
Jazzik
Rutger DC
1.0 i-Drive € 12.995
1.0 Comfort € 14.995
1.0 Premium € 16.795

Als ik zie dat de 1.0 instapper, die heet hier Acces (met 4 zitplaatsen) hier in Polen omgerekend tegen dagkoers € 9.952,- kost...
...en de 1.0 Comfort (alleen 5 zits) voor € 11.675,- voor de deur staat, met automaat € 945,- extra, wordt men in Nederland knap gek met die BPM.
De Premium is hier alleen met de 1.2 4-cilinder (84 pk, 118 Nm) leverbaar: zonder automaat € 14.965,- en met automaat € 15.910,-

Heel leuk weer deze vergelijking Jazz ik maar afgezet tegen de Poolse salarissen betekent dit gewoon dat de gemiddelde Pool een groter percentage van zijn jaarsalaris kwijt is voor de aanschaf van deze leuke auto dan de gemiddelde Nederlander . Heb je ook een vergelijk voor Senegal ? Daar zal de prijs vast nóg lager zijn.
Jazzik
Rutger DC
1.0 i-Drive € 12.995
1.0 Comfort € 14.995
1.0 Premium € 16.795

Maluch
Heel leuk weer deze vergelijking Jazz ik maar afgezet tegen de Poolse salarissen betekent dit gewoon dat de gemiddelde Pool een groter percentage van zijn jaarsalaris kwijt is voor de aanschaf van deze leuke auto dan de gemiddelde Nederlander . Heb je ook een vergelijk voor Senegal ? Daar zal de prijs vast nóg lager zijn.

Klopt, Maluch... Vandaar dat de verkopen van nieuwe auto's hier jaar na jaar flink groeien. In 2019 4,1% meer naar 625.000 stuks (40% meer dan in Nederland, groei NL, met dank aan Tesla/bijtelling, 0,6%).
A- en B-segmenters zijn hier ook duidelijk minder populair dan in NL. Men gaat hier, weer gemiddeld, voor groter....
Komt nog bij dat gerekend naar een gemiddeld Pools inkomen die auto qua aanschaf wel duurder is dan voor een gemiddeld NL inkomen, maar dan komen de kosten van gebruik.
Geen wegenbelasting, die zit in de brandstofprijs (Euro 95 - hier nog E5 = € 1,17). Verzekering (iets) goedkoper dan in NL. Onderhoud duidelijk goedkoper. Parkeertarieven veel lager, enz. enz.
Vergelijk voor Senegal heb ik niet, maar vanwaar de vraag? Ik hoor van Maluch ook geen commentaar op de vergelijking met de Belgische prijzen van Rutger DC op 17-12-2019.
Maar misschien heeft Rutger een vergelijk voor Congo voor je paraat?

Rijtest: [www.autoexpress.co.uk]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-03-2020 23:48 door Rutger DC.
SVF
Je hoort er tegenwoordig blijkbaar niet meer bij als je niets geks doet met de C-stijl. Ik weet niet of ik dit een verbetering vind tov het huidige model maar misschien komt 'ie op wat meer natuurlijke foto's beter over. Toch verlang ik weer naar cleane strakke lijnen zoals bv Mazda laat zien met de nieuwe 3, dus zonder allerlei geforceerde hippe designfrutsels.

5 maanden later moet ik mijn mening toch bijstellen. Ik vind het eigenlijk een erg leuk volwassen en kek wagentje met betere verhoudingen dan het uitgaande model!thumbs up Die sedan hierboven is hilarisch en roept bij mij associaties op met de Mazda 121 bolhoed maar mooi vind ik hem absoluut niet.
Hyundai i10 vs. Kia Picanto vs. Toyota Aygo:

1. Kia Picanto 1.25
For a similar amount of cash to the i10, you get a more potent engine in the Picanto and a similar level of equipment. The Kia offers everything you’d want in this class, with solid infotainment, as much versatility as the Hyundai and a good level of flexibility, even if the gearshift and ride aren’t quite as nice as the i10’s. It was more efficient to top it off, while the Picanto looks funkier, too, which is important in this class.

2. Hyundai i10 1.0
The i10 is a great little car; its ride is the best of this group, its gearshift is the nicest, and the infotainment system is better than its rivals’. But it loses out to the Picanto when it comes to performance and running costs (which is a massive factor for budget models like these), while there’s basically nothing in it on price. It matches its Korean sibling for practicality, because boot and cabin space are basically equal.

3. Toyota Aygo 1.0
Both its rivals easily outclass the Aygo, highlighting the Toyota’s age compared with its newer competitors. It’s a step in the right direction that Toyota has added extra smartphone connectivity, but there are more fundamental flaws with the Aygo, such as its poor packaging, lack of in-gear grunt and the quality inside. At least the Toyota is affordable and is relatively well equipped for the cash.

Complete rijtest: [www.autoexpress.co.uk]

Vermoed dat in Nederland de Hyundai zou winnen; hier is de goedkoopste i10 1.0 namelijk zelfs iets goedkoper dan de Picanto 1.0, waar je in het Verenigd Koninkrijk een Picanto 1.25 hebt voor hetzelfde als een vergelijkbaar uitgeruste i10 1.0.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-03-2020 23:49 door Rutger DC.
Wat mij verbassd bij die kleintjes is het zeer hoge gemiddelde verbruik, 1 op 14 / 15 is niet meer van deze tijd...., kan echt niet meer. De nieuwe Yaris, fors meer auto, rijdt gemiddeld 1 op 25 / 27 en zuiniger vlgs de eerste berichten.
Hoi Ab, waar haal je dat vandaan? Ik kan me voorstellen dat dit soort autootjes in de praktijk meer gebruikt worden voor de kortere afstand en veelal niet eens goed op temperatuur komen. Veel stadsverkeer etc. In de verbruiksmonitor staan i10 en Ups die gemiddeld rond de 1:19 rijden.
Misschien de testcijfers? Autoweek lukt het altijd om een vrij hoog verbruik te halen bij kleine autootjes. Met een C1 reed ik altijd 1:18, en dan reed ik niet langzaam. Maar AW haalde gewoon 1:14! Ik heb eens 1:14,5 gehaald toen ik constant 150 reed, dus ik vind dat echt een prestatie. Zo'n i10 of up moet je ook makkelijk 1:17 a 1:18 mee halen.
Dat haalde ik al met m'n i20
Inderdaad de testcijfers uit de laatste Autoweek. Daarbij de vermelding: "Omdat vooral de i10 en de Up op de snelweg volgas verlangen, komt hun gemiddelde het hoogst uit". Die auto's zijn dus ondergemotoriseerd.
Ik weet niet wat de Spacestar heeft gescoord in de vergelijkende test maar ik heb 17.000 kilometer met een 2016 handgeschakelde 1200 Instyle gereden met een vlotte rijstijl. Over al die kilometers scoorde ik 1 op 19,5. Moet wel wel bij vermelden dat de meeste kilometers snelwegkilometers waren. De Spacestar reed het lekkerst tussen de 110 en 120 kilometer per uur.
Yep, daar ligt het probleem dus. Als ik naar de snelheidsmeter kijk van de Up en de i10 en je 'verzint' dat de meeste auto's eigenlijk gebouwd zijn voor snelheden waarbij de wijzer +/- recht omhoog staat (de ergonomie van een snelheidsaanwijzer) kom je bij beide zo rond de 100 km/u uit. Door de rechte achterkanten van deze auto's, eigenlijk de dramatische stroomlijn, vreten ze zeer progressief meer brandstof bij hogere snelheden. (en eigenlijk maakt het niet veel uit hoe groot de motor is, die bepaalt min of meer alleen de topsnelheid en hoe snel je die kan rijden)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-03-2020 20:56 door Pietzoveel.
verlichting2
Ik weet niet wat de Spacestar heeft gescoord in de vergelijkende test
1:17,2

Dan maar meteen het hele rijtje smiling smiley
Hyundai, 67 pk, 96 Nm, 939 kg: 1:14,9
Kia, 67 pk, 96 Nm, 835 kg: 1:16,6
Mitsubishi, 80 pk, 106 Nm, 850 kg: 1:17,2
Peugeot, 72 pk, 93 Nm, 815 kg: 1:17,7
Renault, 73 pk, 95 Nm, 889 kg: 1:17,7
VW, 60 pk, 95 Nm, 880 kg: 1:15,6
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.