Mercedes-Benz GLB

Gepost door MattCurlew 
Mercedes-Benz GLB
11-06-2019 05:55

66 foto's en alle info: [www.carscoops.com]

Ik weet het nog niet.. ziet er op persfoto's altijd wat indrukwekkender uit. Op de spy shots vond ik juist de verhoudingen niet zo fraai: [www.carscoops.com]
Ik vind 'm ook niet mooi, optisch is het duidelijk een zevenzitter met een beetje dat waterhoofdeffect waar ook andere zevenzitters last van hebben, zoals wijlen Nissan Qashqai+2, BMW 2-serie Gran Tourer, Mercedes-Benz GLS, BMW X7, Peugeot 5008, Jeep Grand Commander (China), Ford Galaxy, Volkswagen Tiguan Allspace/Seat Tarraco etc. Dat komt (hier) volgens mij door de sterk rechtop geplaatste achterruit, de rechte 'achtersteven', de aerodynamische achterspoiler en het grote glasoppervlak. Verder heeft de auto een optisch hoge neus en overmaats ogend front en vervolgens een vergelijkenderwijs lage raamlijn met een knik, alsof de ontwerpers niet tevreden waren met het resultaat en als noodgreep zo het ontwerp iets meer schwung hebben proberen te geven. De achterkant is typisch Mercedes van deze tijd: een treurig ogende achterkant met een uiterst rommelige achterbumper. Het interieur oogt op het eerste gezicht modern, en helemaal van deze tijd, maar wat is die verlichting kitscherig! Bij nadere inspectie lijkt het materiaalgebruik ook niet helemaal des Mercedes.

Het is jammer dat de publieke opinie bepaald heeft dat de MPV niet meer goed of flitsend genoeg is, want Citroën bewijst met de Grand C4 Picasso Grand C4 SpaceTourer hoe een mooie zevenzitter eruitziet. Of een Renault Grand Scenic, maar die valt in praktisch opzicht nogal tegen. En de Honda CR-V ziet er ook veel coherenter uit en is verkrijgbaar met zeven zitplaatsen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-06-2019 18:03 door Rutger DC.
Die stompe neus geeft hem een Citan achtige uitstraling. De lage flanken (en dus optisch hoge "opbouw"winking smiley helpt ook niet. Krijg dit op het netvlies:
Wat zijn dat voor geel/oranje velgrandjes bij die witte? Yak!

Verder wel verrassend dat het een zevenzitter geworden is.
Niet echt, de GLB concept was dat ook al: [www.netcarshow.com]
Re: Mercedes-Benz GLB
11-06-2019 15:11
Dit is geen suv, dit is een mpv met de looks van een suv.
11-06-2019 15:34
Best een stoer ding, met veel meer uitstraling dan een X1 of Q3. En met ook nog eens een klap meer binnenruimte wordt dit vast wel een toppertje in z'n segment.
Niet zo geslaagd-hoekig als de GLK, maar toch best aardig m.i. Voor een SUV winking smiley
11-06-2019 19:02
Toch helaas wat zwaarlijviger geworden dan wat ik op basis van de scoops verwachtte. Positief is dan wel weer dat het model nergens mee is te verwarren en bepaald niet agressief gelijnd is.
"Oh vw en skoda hebben zo'n gezinsbox op poten, wij moeten dat dan ook hebben!!"
Geslaagde auto. Ruim en Praktisch. Inderdaad, beste Dickey, een cross-over tussen MPV en SUV. Kan niet beter.
Hamvraag blijft: wat gaat ie kosten.

In het videootje van Carfanatic wordt een vanafprijs (in D natuurlijk) vermeld van zo'n 34.000 euro.
Evenveel (in D wederom) , meldt de video, als de Tiguan All-Space.
De VW begint in NL als 1.5 TSI 5-zitter net onder de 40 mille en gaat daar als 7-zitter overheen. BPM op de All-Space 1.5 TSI 8,5 à 10 mille.
(Toch opmerkelijk... De 5-zitter All-Space handbak zou in D - mede dankzij 19% BTW - dus al vanaf 29.999 euro aangeboden moeten kunnen worden... Quod non kennelijk. Waarom is de All-Space in NL relatief goedkoper dan in D ?? Maar dit terzijde )

De NL prijzen van de GLB zijn deels afhankelijk van de BPM.
En deels van X-factoren als de welwillendheid van de importeur en, wellicht, de prijzen van de concurrentie, zoals de drieling All Space, Kodiaq, Tarraco; BMW's X1 en 2 Grand Tourer; en, niet te vergeten, succesnummer 5008. Ik neem eerlijk gezegd niet aan dat MB NL zich veel aan de prijzen van zevenzitters als X-trail, CRV, Outlander, etc. gelegen laat liggen. Ook de Grand C4 CT zal ze wrschlk worst wezen. Héél misschien dat ze de prijzen van de Grand Scénics en Espacen nog in hun calculaties meenemen.
Maar eh, zouden er erg veel GLB's als zevenzitter verkocht gaan worden? Wie zal het zeggen... Ik heb eerlijk gezegd geen idee.

Hoe zit het met de BPM?

In de A-Klasse doet dit 1.3 Renault blokje rond de 5 à 6 mille BPM
In de Qashqai doen zowel de 140 PK als de 160 PK versie (beide 121 gr CO2) een BPM opslag van 5.500 euro.
In de X-trail doet de 160 PK 7 zitter met DCT (145 gr CO2) bijna 9.000 euro BPM (op 19 inch - 150 gr CO2 - zelfs 10 mille)
Renaults eigen Kadjars en (Grand) Scenics zitten met zo'n 7 à 8.000 euro BPM tussen beide Nissans in.
Laten we er van uit gaan dat het MB lukt de uitstoot van de basis GLB op 137 gr te houden - bron Autobild: 137 - 143 gr CO2 >> 7.5 à 8.500 BPM

34.000 + 7.500 BPM + een paar procenten meer BTW, maakt een vanafprijs van 42 à 43 duizend euro waarschijnlijk - mooi in lijn met de kale instap X1. (had ik zonder al die rekenarij, met de natte vinger, ook kunnen verzinnen.... Zucht...) . Misschien doet MB er nog een schepje bovenop: de GLB is met 4.63 m en 2.80 m wielbasis immers duidelijk groter dan een X1. Ondertussen heeft ie dan de basis All-Space en zeker de Kodiaq al ver achter zich gelaten.
43 mille, kun je trouwens ook een heel serieuze 5008 voor kopen
(een beetje een leuk aangeklede GLB zit dus op minstens een halve ton - minstens.... )
Zit je wel op Niro terrein. Richting Model 3. De leasers zullen zich nog eens achter hun oren krabben: "heb ik echt wel een hoge zevenzitter nodig?"

Prima wagen deze GLB, zal in D gaan als zoete broodjes. Maar is er in NL nog genoeg markt voor?*
Enigszins betaalbare zevenzits MPV's zijn niet hip. Maar misschien is dit het gat in de markt. Is deze GLB nèt betaalbaar genoeg, en nèt SUV genoeg. En nét priemiejummie genoeg. Of hebben Peugeot en Skoda de koek al verdeeld? We zullen zien.

mvrgr, m'ns

* in 2020 komt de elektrische EQ GLB en die heeft wrschlk de betere kaarten. Een (mild) hybrid en een PHEV variant zouden in NL wellicht ook hogere ogen gooien.
Sowieso verandert in NL met de regelgeving het marktlandschap elk paar jaar opnieuw....

.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-06-2019 12:19 door mns afd AE en D.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close