Opel Corsa

Gepost door MattCurlew 
Re: Opel Corsa
14-08-2019 08:59
Quote
GT 1973
Vrijwel niemand koopt meer een coupé zonder achterportieren en zonder hoge instap. Het lijkt me dus erg onwaarschijnlijk dat de Manta er als klassieke coupé gaat komen. Als er markt voor zou zijn, dan zouden Peugeot en Renault ook nog wel coupé's van hun grote middenklassers aanbieden. Ook Opel was na de Calibra en Tigra A allang gestopt met coupé's.

Dit is zo'n trieste quote uit de vingers van een autoliefhebber: waarom persé die marketingboys achterna hollen en die holle benamingen voor voertuigtypes gebruiken?
Ik ken maar één coupé met achterportieren en dat is de Opel Olympia.
Die hele hoop misbaksels waar jij naar verwijst zijn sportieve sedans en liftback SUVs. Ik hoop dat Opel zijn verleden niet verkracht door de naam Manta of Calibra voor zo'n misbaksel te gebruiken.

Klein zijsprongetje ter aanvulling en duiding:
als een sedan met aflopende daklijn en frameloze ramen een coupé zou zijn dan was de Citroën DS dat al. Er zijn meerdere wagens de DS gevolgd, al dat niet sportieve sedan (bv. Mazda 929 Legato hardtop. Ik dacht ook aan de Rover P5 maar die behoudt zijn raamlijsten en heeft een échte cabrioversie :-) ), alleen waren de marketingboys in die tijd nog niet helemaal losgeslagen en werden ze niet aangeprezen voor iets dat ze niet waren.

Edit
Correctie van voorgaande: blijkbaar gebruikte Rover voor de P5B met verlaagde daklijn wél de term 'coup' wat het naast de Olympia dus de 2e vierdeurs coupé uit het verleden maakt. Terecht omdat er ook een sedan versie van deze wagens bestaat, meer terecht alleszins dan deze term te misbruiken voor SUV misbaksels.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2019 09:06 door iDS.
Re: Opel Corsa
14-08-2019 09:21
Zeker in de jaren 80/90 waren er in Japan aardig wat raamstijlloze sedans met lager dak. Zoals de Toyota Carina ED, Mazda Persona/Efini MS-8 en Nissan Presea. Ook wel hardtop-style sedans genoemd. Gebaseerd op bestaande sedans. Gelukkig werden die niet of nauwelijks als "vierdeurs coupe" aangeduid



Quote

Ik ken maar één coupé met achterportieren en dat is de Opel Olympia.

confused smiley Dat werd toen gewoon gezien als 2-door saloon

De Mazda RX-8 is de enige 4-deurs coupe sportwagen. RWD, unieke motor en deels gebaseerd op het platform van de MX-5



"4-deurs coupe" vind ik ook altijd wat overdreven. Natuurlijk in de moderne tijd begonnen met de Mercedes CLS. Meestal auto's gebaseerd op normale sedans/SUV's met een iets vlottere daklijn. Ik vind het soms meer gewoon (sportieve) hatchback varianten van een bestaande sedan of SUV



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2019 09:25 door Curlew.
Re: Opel Corsa
14-08-2019 10:00
Eind jaren veertig waren er al Amerikaanse vierdeursmodellen met een schuin aflopende daklijn, vér voor de Opel Olympia (die overigens ook als Kadett LS verkrijgbaar was). Ik noem dat overigens een fastback, geen coupé. Wel nogal off-topic allemaal trouwens.
Re: Opel Corsa
14-08-2019 12:40
Quote
Curlew




Ruimte prima. Ziet er ergonomisch ook gewoon goed uit. Als je langer bent en degene voor je zit laag dan krijg je wel last van je knieën. Materialen is ie niet van onder de indruk. Ik denk gewoon middle of the road zoals wel gebruikelijk is in het B-segment. In Duitsland zijn de prijzen van zowel de -e als de benzinemotor zeer concurrerend

28.15!
Re: Opel Corsa
14-08-2019 13:07
Mwah zo veel B-segmenters waar je laaiend enthousiast wordt over de gebruikte materialen voor het dashboard zijn er ook niet. Het houdt de Polo ook niet tegen in de verkoopcijfers. Zal allemaal wel wat meevallen.
Re: Opel Corsa
14-08-2019 15:31
Vind zo frappant dat auto's enorm goeie materialen moet hebben. Het is echt niet de kopers/leasers allemaal designmeubelen in huis heeft staan. Volgens mij is het een beetje aangepraat door de autopers
Re: Opel Corsa
14-08-2019 16:12
Quote
Curlew
Quote

Ik ken maar één coupé met achterportieren en dat is de Opel Olympia.
confused smiley Dat werd toen gewoon gezien als 2-door saloon


2-deurs saloon? Wat ontgaat er mij?nut smileybig smile smiley
Re: Opel Corsa
14-08-2019 16:25
Ja hallo, zeg er dan ook even bij welke generatie. De originele drie generaties waren 'gewoon' een saloon/sedan. Die weinig succesvolle die jij toont was overigens een fastback saloon
Re: Opel Corsa
14-08-2019 17:05
Sedan heet dat. De term saloon gebruiken we niet in het Nederlands.
Re: Opel Corsa
14-08-2019 17:06
Quote
Carfanatic
Mwah zo veel B-segmenters waar je laaiend enthousiast wordt over de gebruikte materialen voor het dashboard zijn er ook niet. Het houdt de Polo ook niet tegen in de verkoopcijfers. Zal allemaal wel wat meevallen.

Eens.
Wordt allemaal zwaar overtrokken.
Naast de Polo heeft ook de kekke en kwalitatief puike Citroen C3 kneiter harde deurpanelen - karretje verkoopt als een dolle.
Re: Opel Corsa
14-08-2019 21:56
Quote
Curlew
Vind zo frappant dat auto's enorm goeie materialen moet hebben. Het is echt niet de kopers/leasers allemaal designmeubelen in huis heeft staan. Volgens mij is het een beetje aangepraat door de autopers

Klopt, sinds ik Carwow volg op Youtube prop ik voordat ik ga rijden altijd enorme flessen water in alle portiervakken (ik ben vaak een minuut of 40 onderweg, dan droog je enorm uit natuurlijk) en duw ik heel hard tegen de middentunnel om te kijken of er nog steeds evenveel beweging in zit.

Maar serieux, de materialen zelf kunnen een auto-interieur wel een flinke boost geven maar wat mij betreft is het veel belangrijker hoe het verwerkt is. Dus afwisseling qua materialen, nette passing, chroomrandje hier en daar, sfeerverlichting, dat soort dingen doen volgens mij veel meer voor de beleving dan dat je het allemaal als hoofdkussen kunt gebruiken. In bijvoorbeeld de V40 is het echt allemaal niet zo zacht, maar de combinaties (ook qua kleur(keuze)) zijn mooi en verzorgd, en de vormgeving is/was anders dan andere merken, daardoor komt het hoogwaardig-ish over. De Astra (K) die ik reed had grotendeels betere materialen (bijvoorbeeld op de deuren, dat was in de V40 allemaal keihard) en het rammelde bovendien niet itt de Volvo. Toch vond niemand die auto chiquer vanbinnen dan de Volvo denk ik.

De C3 die hierboven genoemd wordt heeft inderdaad knetterharde plastics vanbinnen, maar wat mij bij die auto (en familielid Cactus) vooral tegenstaat is dat het allemaal aanvoelt alsof het hol is. Dat vind ik toch bepaald niet uitnodigen. Maar met een leuk bekledingsstofje e.d. is het dan wellicht toch nog wel op te halen. Maar al met al verkoopt het interieur niet de hele auto, het is het totaalplaatje (de Focus nodigt bijvoorbeeld ook niet echt uit om in te gaan zitten, op 't eerste gezicht).
Re: Opel Corsa
15-08-2019 00:18
Quote

Klopt, sinds ik Carwow volg op Youtube prop ik voordat ik ga rijden altijd enorme flessen water in alle portiervakken

grinning smiley ik gebruik ook elke keer al die haakjes in de bagageruimte..

Quote

Maar serieux, de materialen zelf kunnen een auto-interieur wel een flinke boost geven maar wat mij betreft is het veel belangrijker hoe het verwerkt is. Dus afwisseling qua materialen, nette passing, chroomrandje hier en daar, sfeerverlichting, dat soort dingen doen volgens mij veel meer voor de beleving dan dat je het allemaal als hoofdkussen kunt gebruiken

Juist. Alleen bovenkant portieren vind ik belangrijk dat het zacht is want daar leg ik mijn arm wel eens op. Maar het dashboard bovenop kan me niet boeien. Alsof ik daar de hele tijd in druk. Zolang het maar niet weerspiegeld in de voorruit en idd goedkoop oogt. Mazda en Peugeot staan inmiddels aan de top van de 'normale' merken maar bv de Mazda2/CX-3 heeft ook een harde bovenkant maar oogt ook niet goedkoop, integendeel
Re: Opel Corsa
15-08-2019 09:28
In dat Autogefuehl-filmpje zit de beste man met zwaar opgetrokken knieën op de achterbank, hij schenkt er (vrijwel) geen aandacht aan, maar daar betaal je toch echt de prijs voor de trend om auto's in B-segment steeds lager te maken. Ik denk dat notabene de goedkoopste auto, de Dacia Sandero, zo'n beetje als enige overblijft waar je als volwassene tot 1.85 cm aardig comfortabel kunt zitten op de achterbank.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-08-2019 09:39 door knakker.
Re: Opel Corsa
15-08-2019 09:35
Quote
knakker
In dat Autogefuehl-filmpje zit de beste man met zwaar opgetrokken knieën op de achterbank, hij schenkt er geen aandacht aan, maar daar betaal je toch echt de prijs voor de trend om auto's in B-segment steeds lager te maken. Ik denk dat notabene de goedkoopste auto, de Dacia Sandero, zo'n beetje als enige overblijft waar je bovenbenen nog fatsoenljjk ondersteund worden op de achterbank.

Helemaal mee eens! Ook bij grotere wagens inmiddels trend. Moet je eens achterin de s60 en een Tesla gaan zitten, zit je bijna op de vloer met opgetrokken benen, zeer oncomfortabel.
Re: Opel Corsa
15-08-2019 11:06
Als side note wellicht een opmerkelijk feit:
De werkelijk stokoude uitlopende Corsa staat 4% HOGER in de EU ranglijst dan vorig jaar.
Zekers, een uitloopmodel gaat met korting, maar toch.
De nieuwe Polo staat in H1 -9%, de kakelverse Fiesta zelfs -19%!

PSA kwam, zag en paste aan: Opel productie en logistiek was old-skool. Zag ook Lohscheller, Opel's CEO.
Nadat Tavares cs de GM Corsa hadden geanalyseerd volgden aanpassingen.
Door deze aanpassingen werd er €700 per unit bespaard.
O.m. dit hielp Opel reeds in het eerste jaar onder PSA's hoede aan €450 mio winst.
In H1 2019 was de winst al hoger dan heel 2018.

In dat licht ben ik benieuwd hoeveel meer marge PSA uit de gloednieuwe Corsa weet te halen.
Sowieso is het break-even point om winstgevend te produceren aanzienlijk verlaagd door de shared platform en motoren.
Re: Opel Corsa
16-08-2019 00:45
In nieuwste AW een rijimpressie met de nieuwe 208. Materialen zijn niet zo goed als in de Polo die volgens AW de norm is in het B-segment.
Persoonlijk vond ik juist de Polo heel erg tegenvallen als het om de gebruikte plastics gaat. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
De nieuwe Corsa zal wel redelijk vergelijkbaar zijn met de 208 op dat gebied.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.