Hyundai Venue (IN/VS)

Gepost door Rutger DC 
Dit is de eerste uitgelekte foto van de Hyundai Venue. De Venue is Hyundai's meest compacte crossover met een lengte van net geen vier meter, goed voor belastingvoordelen op de Indiase markt. Hiermee is de auto onder de Kona en Creta/ix25 gepositioneerd. In India is er keuze uit twee motoren: een 1.0 T-GDI benzinemotor en een 1.4 CRDi dieselmotor. De auto komt ook in Noord-Amerika op de markt (en meer markten zoals Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en Australië), waar de auto ongetwijfeld een simpelere, atmosferische benzinemotor met een grotere cilinderinhoud krijgt. De komt niet naar Europa vreemd genoeg. Hyundai zegt dat Europa al de Kona heeft als B-segment crossover, maar dat geldt ook voor de Noord-Amerikanen en er moet toch een gezonde vraag zijn naar een instap-SUV.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-04-2019 18:19 door Rutger DC.
Zou je dit kunnen vergelijken met de VW T-Cross?

Best een aardig modelletje. Interieur is wel weer typisch Hyundai afschuwelijk met die gedateerde rondingen en gebrek aan sierstrips oid
Dat ziet er verrassend leuk uit! Verrassend, omdat de gisteren gepresenteerde ix25 niet bepaald een goede indruk achterlaat en ik vind de Kona ook niet mooi: een ontwerp met potentieel verknalt door allerlei vergezochte lijntjes. Hopelijk komt 'ie alsnog naar Europa, onder de Kona is vast nog wel plaats. Er zijn meer merken die meerdere compacte crossovers in het programma hebben, zoals inderdaad de Volkswagen T-Cross (qua formaat tussen de Venue en Kona) en T-Roc (weer een beetje groter dan de Kona) en binnenkort Ford (de Puma komt tussen de EcoSport en Kuga). Als Hyundai 'm levert met twee motoren (1.2, 1.0 T-GDI), dan laat dat ruimte voor de Kona (1.0 T-GDI, 1.6 T-GDI, N, 1.6 CRDi en Electric). De i20 Active kan men schrappen, die voegt dan niets meer toe.

De Indiase variant is 3995 mm lang, 1770 mm breed, 1590 mm hoog en heeft een wielbasis van 2500 mm, de internationale variant heeft een iets dikkere bumper/bumperopzetstuk en meet daardoor 4030 mm. In Noord-Amerika heeft de auto een atmosferische 1,6-liter benzinemotor gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen of een CVT-automaat, in India (en elders) is er keuze uit drie motoren: een 1.2 met 83 pk en 115 Nm koppel (vijfbak), een 1.0 T-GDI met 120 pk en 172 Nm koppel (zesbak, 7-DCT) en een 1.4 CRDi dieselmotor met 90 pk en 220 Nm koppel (zesbak).
best een leuk ding, maar een dashboard geheel uit hard plastic kan voor een Europese klant (zoals mensen hierboven suggereren) echt niet meer.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2019 09:11 door Carfanatic.
Komt ie naar Europa dan?
Eerste Indiase reacties zeggen dat hij vooral met de Nissan Kicks moet concurreren, en die krijgen we ook niet. Zelf vind ik deze beter te pruimen dan de Kona n de Stonic; misschien bedenkt men zich nog bij Hyundai.
Carfanatic
best een leuk ding, maar een dashboard geheel uit hard plastic kan voor een Europese klant (zoals mensen hierboven suggereren) echt niet meer.

Daar geloof ik helemaal niks van. Als de auto maar lekker smoelt, zit, stuurt en schakelt en de gebruiksmogelijkheden goed zijn (ook qua connectiviteit) zal dat beetje plastic de meeste mensen een rotzorg zijn. Zeker bij het publiek dat dit soort auto's koopt. De Renault Captur heeft bijvoorbeeld een soortgelijk dashboard en die zie je hier op elke straathoek.
Ik heb vorig jaar zomer een Chinese Kia als huurauto gehad. Het dashboard was ook van bedroevend materiaal, maar belangrijker, er zat ook een matige automaat in. Dat is iets waar je als consument minder makkelijk genoegen mee neemt en wat voor een fabrikant minder makkelijk is aan te passen. Maar wel een andere reden waarom een auto zo goedkoop kan zijn.

Meer foto's:
[www.motortrend.com]
[www.zigwheels.com]

Wouter82
Ik heb vorig jaar zomer een Chinese Kia als huurauto gehad. Het dashboard was ook van bedroevend materiaal, maar belangrijker, er zat ook een matige automaat in. Dat is iets waar je als consument minder makkelijk genoegen mee neemt en wat voor een fabrikant minder makkelijk is aan te passen. Maar wel een andere reden waarom een auto zo goedkoop kan zijn.

Ben benieuwd wat voor Kia! De Pegas/Soluto toevallig?
Rutger DC
Ben benieuwd wat voor Kia! De Pegas/Soluto toevallig?

Rio X-Line, ofwel de Russische versie van de K2:

En een foto en nieuwsbericht uit 2017 van Autoweek:

[www.autoweek.nl]
In Moldavië, leuk! Ik ben jaloers. big smile smiley En die Rio X-Line (KX Cross in China, de Rio sedan is inderdaad de K2), tja... Daarmee vergeleken is onze Rio toch wel een pareltje.

De Venue vind ik wel echt een leuke auto, het is een beetje een baby Kia Sportage om te zien vind ik. De achterkant heeft precies dat dikke dat de Sportage ook heeft. Dikke wielkasten, kentekenplaat op de achterbumper en een kale achterklep. Voor een auto van vier meter lengte is het echt een knap ding om te zien, vind ik. Het interieur ziet er in het zwart gewoon acceptabel uit, met die mindere plastics zullen klanten wel kunnen leven. Als Hyundai de Venue voor minder dan 20.000 euro kan aanbieden (elders in Europa voor 15.000 euro...), dan heeft het een verkoophit te pakken wat mij betreft. Zou Hyundai echt zo stom zijn om deze auto hier niet aan te bieden? Anders dan een gebrek aan productiecapaciteit (een veel voorkomend probleem bij Hyundai-Kia) kan ik geen reden bedenken waarom de auto niet geschikt zou zijn voor Europa. De Kona doet het in Europa met verbrandingsmotoren toch niet zo goed en eronder is nog wel wat ruimte.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close