Mitsubishi eK & Nissan Dayz (JP)

Gepost door Rutger DC 
Mitsubishi bouwt al sinds begin jaren zestig zogenaamde Japanse kei cars, dus auto's die belastingvoordelen genieten op de Japanse markt door hun compacte formaat en kleine, dus zuinige motorisering. Tegenwoordig zijn de maximale buitenmaten vastgesteld op <3.40 meter (3395 mm), en de breedte op <1.48 meter (1475 mm) en de cilinderinhoud mag maximaal 660 cc bedragen. Mitsubishi en Nissan werken al geruime tijd samen op het gebied van kei cars, nog voordat beide autofabrikanten alliantiepartners werden. In 2001 introduceerde Mitsubishi de eerste generatie eK en die werd vanaf 2005 ook met Nissan-logo's verkocht: de Nissan Otti. In 2013 verscheen de tweede generatie eK en de Nissan-variant Dayz. Ditmaal werden beide modellen gezamenlijk ontwikkeld, al zal kei car-specialist Mitsubishi wel wederom de leiding hebben genomen bij het project.

Naast de Mitsubishi eK en Nissan Dayz zijn er ook iets ruimere kei cars, die beperkt door de kei car-reglementen de extra binnenruimte noodgedwongen in de hoogte moeten zoeken. Dit zijn de Mitsubishi eK Space en de Nissan Dayz Roox.

Lijdende voorwerpen zijn hier echter de derde generatie Mitsubishi eK (zonder verdere toevoeging) en de tweede generatie Nissan Dayz (idem). Zoals gebruikelijk is zijn beide kei cars er in twee smaken: de eK en de eK X respectievelijk de Dayz en Dayz Highway Star. De eK X heeft Mitsubishi's Dynamic Shield-vormtaal, terwijl de Dayz Highway Star een grotere grille heeft die doet denken aan andere nieuwe modellen van het concern.





















Meer foto's:
[car.watch.impress.co.jp]
[car.watch.impress.co.jp]

Huidige modellen:







Haha die overdreven en stoere neus op de eK X wel erg gedurfd. Ik kan het wel waarderen. De Nissan versie in dikke uitvoering is alleen wat meer in verhouding
De EK X uitgevoerd als Highway Star zou meest briljant zijn geweest big smile smiley


























50 foto's: [carview.yahoo.co.jp]

De Nissan Dayz Highway Star vind ik een van de meest geslaagde kei-cars op de Japanse markt. Relatief stoer ding! En het interieur lijkt het meest hoogwaardig tot nu toe



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-07-2019 10:12 door Pourquoi.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.