Morgan Plus Four & Plus Six

Gepost door Rutger DC 
Quote

Morgan Plus Six is helemaal nieuw
Autonieuws • 6 maart 2019 • Tekst: Bob Kroese

Geloof het of niet, maar de Morgan Plus Six is helemaal nieuw. Voor het eerst maakt het merk gebruik van een turbomotor.

Het kleine, Britse merk Morgan presenteert een volledig nieuw model. De Morgan Plus Six ziet er misschien niet ‘nieuw’ uit, maar dat is precies de bedoeling. Toch is bijna elk onderdeel vervangen, ten opzichte van de oude Plus-modellen. Ook het interieur oogt klassiek, maar is helemaal nieuw. Er zou meer been- en opbergruimte moeten zijn en er is zelfs een klein beeldscherm te vinden. De luidsprekers zijn achter de bekleding weggewerkt en dus onzichtbaar.

De nieuwe Plus Six staat op een geheel nieuw, door Morgan zelf ontwikkeld, aluminium platform. De nieuwe voertuigbasis is twee zo stijf als de oude en weegt minder dan 100 kilogram. Het zorgt ervoor dat het nieuwe model volgens Morgan het ‘meest dynamisch rijdende model ooit’ van het merk is.

Morgan betrekt zijn motoren van BMW en voor de nieuwe Plus Six koopt het merk voor het eerst een turbomotor in. De Plus Six stoot met de nieuwe 3.0 zescilinder TwinPower turbomotor 170 g/km CO2 uit en is daarmee de schoonste Morgan ooit. In Nederland werkt dat door in de prijs, want de hoogte van de BPM-belasting is gekoppeld aan de CO2-uitstoot.

De Nederlandse prijs is overigens nog niet bekend, maar je kunt wel alvast je interesse aangeven bij de Nederlandse importeur.













Bron: [www.autokopen.nl]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-03-2020 10:59 door Rutger DC.
Re: Morgan Plus 6
06-03-2019 14:37
Daar zou ik best een blokje mee om willen! thumbs up
Re: Morgan Plus 6
06-03-2019 14:38
Prachtig merk met geweldige auto's, maar ik zie dit model het liefst zo conservatief mogelijk. Die velgen, stuur, scherm en bak met lullige keuzehendel hadden van mij dus niet gehoeven.
Een legendarisch merk, dat vasthoudt aan bepaalde ontwerpuitgangspunten. Wordt het chassis nog steeds van hout gemaakt?
Toch vrees ik dat dit soort auto's vooral een beleggersobject is. I.i.g. niet betaalbaar door mij.
Knap dat in deze (over)gereguleerde tijden dit nog mogelijk is thumbs up

'Versnellingspook' misstaat inderdaad wel.
Quote

Wordt het chassis nog steeds van hout gemaakt?


Ehm...

Quote
De nieuwe Plus Six staat op een geheel nieuw, door Morgan zelf ontwikkeld, aluminium platform.

Quote

'Versnellingspook' misstaat inderdaad wel.

Sowieso hoort er geen automaat in.
Re: Morgan Plus Six
13-03-2019 15:41

Zo'n houten frame is wel mooi ambachtswerk hoorthumbs up
Re: Morgan Plus Six
14-03-2019 07:36
Een straight six hoort in zo'n auto. BMW's 3.0 is krachtig genoeg zonder turbo. En dan graag 'gewone' 15" wielen eronder. Ding is al laag en plankhard genoeg om vlak en hard de bochten door te komen.
Quote

Morgan Plus Four volledig vernieuwd
Lars Krijgsman | 3 maart 2020 om 07:26

Morgan bevindt zich momenteel in een bijzondere fase. De kleine Engelse autofabrikant is zijn modellengamma aan het vernieuwen, een proces dat zelden voorkomt. Vorig jaar stelde het merk in Genève een volledig nieuwe Plus Six aan de wereld voor. De Autosalon had dit jaar het podium moeten zijn waarop de nieuwe Plus Four zijn debuut zou beleven. De Zwitserse beurs gaat niet door, maar dat zit de onthulling van Morgan's nieuwe 'moderne klassieker' met viercilinder niet in de weg.

Net als de nieuwe Morgan Plus Six maakt de Plus Four gebruik van een splinternieuwe aluminium basis, een platform dat tweemaal zo stijf moet zijn als het exemplaar dat Morgan voorheen toepaste onder zijn modellen. De naam van de Plus Four maakt één groot verschil met de Plus Six direct duidelijk: deze nieuwkomer moet het met twee pitten minder doen. Nog een opvallend verschil met de Plus Six: waar Morgan die laatste duidelijk moderne designelementen heeft gegeven, is het uiterlijk van deze Plus Four een stuk traditioneler. De Plus Four is 7,8 centimeter smaller dan zijn krachtigere broer.

De nieuwe Plus Four heeft een viercilinder van BMW onder de kap, een 2,0-liter turbomotor die 258 pk en 400 Nm opwekt. De Plus Four is verkrijgbaar met een handbak met zes versnellingen, maar is ook leverbaar met een moderne achttraps automaat met schakelflippers. De handgeschakelde versie sprint in 5,2 seconden naar 100 km/h en houdt bij 240 km/h op met versnellen. Wie de variant met automaat heeft besteld, moet dat klusje in 4,8 seconden kunnen klaren. Het droge gewicht van de handgeschakelde variant ligt 1.013 kilo, de Plus Four met automaat legt met 1.009 kilo iets minder gewicht in de schaal.

Hoewel de Plus Four traditioneler oogt dan de Plus Six, is Morgans nieuwe model met viercilinder als krachtcentrale toch een stuk moderner dan zijn voorganger. Automatische ledverlichting aan zowel voor- als achterzijde is standaard, hetzelfde geldt voor centrale deurvergrendeling en ABS. Stuurbekrachtiging staat op de optielijst, hetzelfde geldt voor zaken als zonnekleppen en vergrendelingsriemen voor de motorkap. Ook optioneel: instapverlichting en de mogelijkheid om je apparaat met Bluetooth aan het audiosysteem te koppelen.





















Bron: [www.autoweek.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.