Peugeot 208

Gepost door Rutger DC 
Rutger DC
Anonieme Autophiel
Wederom in een breder verband, check wie autotests doet. Tegenwoordig wemelt het van tientallen autophiele een-pitters met een Go-Pro, hobbyisten, bloggers, vloggers, en merkgeijle doe-het-zelvers. Hun mening is wat het is - een mening. Professionele autojournalisten zijn eveneens net mensen - de lezer / kijker zal nooit weten welk belang speelt. Hoewel sommigen op deze site wel een idee hebben .. winking smiley

Nou was de dubbeltest tussen de 308 en Golf geschreven door Marc Klaver en dat is eigenlijk een van mijn favoriete AutoWeek-redacteurs. Zakelijk (ook in zijn woordgebruik), kundig, goed te volgen en geen poeha. Bepaald geen vermoeiende popiejopie-vlogger. Misschien met een bovengemiddelde voorkeur voor Duitse auto's of eigenschappen waar Duitse auto's doorgaans goed op scoren (bedieningsgemak, balans communicatief en comfortabel weggedrag) en dat mag, het is meer dat ik bepaalde dooddoeners echt niet meer kan lezen. Dat een Golf een allemansvriend is, vreselijk waardevast en ontzettend tijdloos. Bij de introductie van een nieuwe Polo: de auto is zelfs groter dan de Golf IV! Nou ongelooflijk zeg. Dat lees je nu nooit over een nieuwe Peugeot 208 en 306 of zo. Het probleem vind ik dat je als lezer zo een bepaalde richting op gestuurd wordt. Dat allemansvriendverhaal is geen eigenschap van de (gebruikte) auto zelf die de Golf beter maakt. Dat de Golf tijdlozer is, is wat mij betreft ook maar een mening (waar ik het niet mee eens ben, de 308 vind ik net zo tijdloos) en iets wat in het narratief met clichés past. Alle Golfs zijn tijdloos, dus deze ook. Een onsje minder dooddoeners mag van mij wel.

Voor de duidelijkheid: Ben het helemaal met je eens. Cliché's, we worden er mee doodgegooid.
L Breevoort
iDS
Het gaat immers niet enkel om het vervangen van wat onderdelen, er komt ook een pak ontwikkelingswerk aan te pas.

In veel gevallen zou je hierin gelijk hebben, maar de 208 staat op een gecombineerd platform, waarbij vanaf de eerste pennenstreek rekening is gehouden met zowel electrische als fossiele versies. En die versies zijn gelijktijdig, als één project ontwikkeld. Bij de 208 is het dus wel het uitwisselen van wat onderdelen, de rest van de auto is namelijk precies hetzelfde. Het staat Peugeot vervolgens vrij om de marge op een electrische versie veel groter te kiezen dan op een benzine-variant (blijkbaar omdat dat markt-technisch kan), maar dan staat het mij vrij de auto niet te kopen.
Dan nog komt er bijkomend ontwikelingswerk bij kijken om de wagen te laten rijden zoals het hoort. Opnieuw: een elektrische aandrijving is iets waarmee veel minder ervaring is opgedaan, dus is het ontwikkelingswerk 'experimenteler': vertrekken uit stilstand, overbrenging, bijladen bij gas lossen,... zo zijn er waarschijnlijk een hele hoop zaken die een specifieke aanpak vergen en dus apart ontwikkelingswerk, testwerk...waarmee minder ervaring is en af te schrijven op een kleinere omzet: een extra kostenpost dus die niet in de aankoop van de elektrische motor zelf verwerkt is.
Anonieme Autophiel
Voor de duidelijkheid: Ben het helemaal met je eens. Cliché's, we worden er mee doodgegooid.

Er stond ook nog een duurtest met de Renault Megane in het blad, wederom een vertaling/reproductie van Autobild. De conclusie: "Voor Teutoonse perfectionisten zijn auto's zoals de Renault Megane een ware beproeving. De bediening is anders dan ze gewend zijn en de rijeigenschappen zijn niet consistent (...) genoeg. Daar staat de bouwkwaliteit hier tegenover. De Megane heeft ons nooit in de steek gelaten en bij de totale demontage werd dat positieve beeld onderstreept. Dat zou de twijfelaars toch over de streep moeten trekken."

Al met al een heel positieve uitslag, wat echter in een wel heel negatief daglicht moet worden gezet.
Rutger DC

Al met al een heel positieve uitslag, wat echter in een wel heel negatief daglicht moet worden gezet.

Je zou kunnen zeggen, een typische manier van uiting van jaloezie?
Rutger DC
Anonieme Autophiel

Er stond ook nog een duurtest met de Renault Megane in het blad, wederom een vertaling/reproductie van Autobild. De conclusie: "Voor Teutoonse perfectionisten zijn auto's zoals de Renault Megane een ware beproeving. De bediening is anders dan ze gewend zijn en de rijeigenschappen zijn niet consistent (...) genoeg. Daar staat de bouwkwaliteit hier tegenover. De Megane heeft ons nooit in de steek gelaten en bij de totale demontage werd dat positieve beeld onderstreept. Dat zou de twijfelaars toch over de streep moeten trekken."

Bizar inderdaad. Ken die hyper suggestieve toon in menig Duitse 'periodiekje" (suggestieve toon kan ik ook winking smiley). "Rijeigenschappen niet consistent", wat een bollocks. Als ik de Megane niet reeds 5 keer van de rental heb meegekregen dan is het 10x. Prima CONSISTENTE rijeigenschappen. "Voor Teutoonse perfectionisten", nog zo'n container begrip.

PEUGEOT e-208 (2020) | Test
GRANDOLA, Portugal – Peugeot had planned to build about 10 percent of its new 208 small car with battery power, but early demand for the EV -- called the e-208 -- suggests that figure may be much higher, the French automaker’s CEO said.

“Of the 40,000 qualified leads we received, half were for the e-208. A quarter of the pre-orders we got are for the e-208,” Jean-Philippe Imparato told Automotive News Europe on Oct. 1 on the sidelines of the media drive for the 208.

Imparato admitted that it is too soon to say whether e-208 volume would be much higher than what the company had initially planned or whether this higher mix comes just from the high percentage of early adopters that normally choose new technologies.

“My work is based on facts,” he said, “and the only fact right now is that we can take the e-208 up to 20 percent of the new 208's production of about 300,000 units a year.”

At its current planned 10 percent of overall 208 sales, Peugeot will make money on the e-208, Imparato said. Consequently, he does not need to force the full-electric car's volume to a higher percentage of the range's total to break even.

[europe.autonews.com]

Samenvatting:
gepland percentage e-208: 10%
gevraagd door markt: 50%
max capaciteit: 20%

Conclusie:
De e-208 zal niet snel goedkoper gaan worden en de wachtlijst zal waarschijnlijk Hyundai-achtige proporties aannemen.
Test met wat ongetwijfeld een van de bestverkochte uitvoeringen zal worden: de Active met PureTech 75 benzinemotor: [www.largus.fr]

Zag in Parijs afgelopen week een 208 rijden, een dure uitvoering in azuurblauw. Het is best een opvallende verschijning vergeleken met de nieuwe Clio, die al wat vaker in het verkeer te zien is.
Oef, leuke auto maar dat interieur is echt een enorme afknapper. Lijkt wel een trap, met al die lagen. Wetende dat de Peugeot-tellers niet het beste zicht hebben, vrees ik dat het wederom een hoop kopers gaat afschrikken...
Foie Gras
Oef, leuke auto maar dat interieur is echt een enorme afknapper.

Uiterlijke zaken zijn altijd persoonlijk, een paar kennissen van me hebben al een 208 nieuwe stijl besteld, levertijd volgend jaar april!

Nieuwe persfoto's 208: [www.netcarshow.com]
Nieuwe persfoto's 208-e: [www.netcarshow.com]
Die rode versie ziet er zeker niet verkeerd uit. al had hij wel nog wat lager op de pootjes mogen staan.

Verder moet ik wennen aan de grote grille, bij de 508 waar nog een in carrosseriekleur gespoten balk zit op de plek van het kenteken een stuk mooier.
Dat maakt de auto ook breder vind ik.

verder is hij wel aan de krappe kant, de kofferbak is zelf 20 liter kleiner als de huidige. terwijl de auto langer is en op een nieuwe platform staat.
Ik was gisteren bij de RAI, waar toevallig een hele vloot 208-en stond (persintroductie?). Kon uitgebreid de tijd pakken om ze te bekijken, en het is echt wel een lekker wagentje om te zien. Waar de verhoudingen op de foto twijfelachtig zijn, is daar ‘in het echt’ imo niets op aan te merken. Het maakte mij in ieder geval hebberig - doe mij maar een gele big smile smiley

Het was al donker, maar toch een plaatje erbij:

Er stond ook een heel dozijn 2008-en, maar die vielen toch een beetje tegen vergeleken met de 208.
Wanneer staat het model eigenlijk bij de dealer? Er lijkt de laatste jaren bij Peugeot een eeuwigheid te zitten tussen presentatie van een model en het moment dat het model daadwerkelijk in de showroom staat en wordt uitgeleverd/
Ik had hem al lang verwacht, maar dat valt tegen.
Maar de uitrol is nu bezig las ik op het Peugeot forum.
"In november verwachten we de 208 in de showrooms" zie ik in een reactie van hun op FB
In het Franse blad L'argus een vergelijkingstest tussen de 208 100pk Allure en de Clio 100pk Intense. Uitslag: voordeel Clio.

Reden: de lagere prijs, betere uitrusting, meer ruimte, betere afwerking van de Clio. De 208 scoort op het rijden: net iets meer comfort en een fijnere motor. En als pluspunt een originelere verschijning.

Ook de vergelijkingtest tussen de 208 130pk GT Line en de Clio 130pk RSLine valt uit in het voordeel van de Clio.

Als voordeel van de 208 de betere balans comfort/sportief rijgedrag, de aantrekkelijke looks. Maar ook deze vinden ze ze duur. De clio scoort op betere ergonomie, fijnere motor, ruimte en prijs.

Die looks van de 208 spreken mij niet zo aan, alhoewel die rood metallic versie zonder zwarte wielkastranden zoals hierboven wel redelijk OK oogt.
Aardige tegenvaller voor Peugeot, de 208 haalt maar 4 sterren bij de Euro-NCAP. Weer een punt waarbij hij het aflegt op de Clio (5 sterren)...
[www.autoweek.nl]
Whether you should go for the Vauxhall or Peugeot really depends on whether you fancier the sportier look and feel of the Corsa or the slightly more laid back feel and more stylised 208.

[www.autoexpress.co.uk]

Zo schuin van achter gefotografeerd vind ik duidelijk zichtbaar waarom Opel voor die zwarte lijn op de c-stijl heeft gekozen: anders zou teveel opvallen dat die achterspoiler identiek is aan die van de 208. Op deze foto kan je ook duidelijk de overeenkomsten in de basisvorm zien. Daarom vind ik de Corsa ook gekunsteld overkomen. Hij klopt gewoon niet.
De e-208 is er nu ook als goedkopere Active: € 34.900 (Allure: € 36.250, GT: € 39.050).

De standaarduitrusting van de Active omvat onder meer automatische verlichting, een noodremsysteem, een rijstrookassistent, cruise control, airco, elektrisch bedienbare ruiten voor, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, verkeersbordherkenning en led-dagrijverlichting. Lichtmetaal krijg je niet, de Active staat namelijk op 16-inch wielen met sierdeksels.
[www.autoweek.nl]
Ziet er niet verkeerd uit,de nieuwe Peugeot 208.
Re: Peugeot 208
13-01-2020 15:38
Vandaag er voor het eerst eens eentje gezien, maar ik vind het zo irl niet echt een heel geslaagd model. Een wel erg dikke achtersteven waarbij de achterlichten te hoog zitten, en wielen die best nietig ogen onder de carrosserie. Misschien dat dat laatste weg te nemen is met die optionele plastic spatbordrandjes...

13-01-2020 16:22
Gilles Vidal hamert er telkens enorm op dat de 208 perfecte proporties heeft. Ik zie het niet... De auto oogt enorm gedrongen, rare hoge uitstraling door de wielkasten en greenhouse lijkt ook teveel glas te bevatten. Ook de raar korte achterdeuren snap ik niks van. Wie weet dat het platform enorm veel designbeperkingen heeft door de combinatie van EV/verbrandings combinatie. Dan is een Clio toch wel de betere keuze...
15-01-2020 09:20
Foie Gras
Gilles Vidal hamert er telkens enorm op dat de 208 perfecte proporties heeft. Ik zie het niet... De auto oogt enorm gedrongen, rare hoge uitstraling door de wielkasten en greenhouse lijkt ook teveel glas te bevatten. Ook de raar korte achterdeuren snap ik niks van. Wie weet dat het platform enorm veel designbeperkingen heeft door de combinatie van EV/verbrandings combinatie. Dan is een Clio toch wel de betere keuze...

Ik ben het niet met Roder eens. De 208 ziet er juist perfect uit en is by far de leukste in z'n klasse, de Clio is daarmee vergeleken een saaie burgerlijke verschijning zoals dat met veel Renaults het geval is. Ik durf dan ook te wedden dat de 208 een enorme verkoopknaller wordt (net als destijds de 205), en het op alle fronten gaat winnen van de Clio en andere opponenten.
16-01-2020 00:24
Ik denk dat ie in het begin erg goed zal scoren maar daarna snel weer afzwakt omdat andere minpunten naar voren komen. Zo was het ook bij de vorige generatie 508. Clio laatst zien rijden, echt wel een mooi model. Klopt van alle kanten itt de Peugeot idd
16-01-2020 08:04
Als het gaat om de duurdere uitvoeringen denk ik dat de 208 misschien wel eens meer geliefd zou kunnen worden. Maar het gros van wat in dit segment verkocht wordt, moet vooral praktisch zijn en waar voor z'n geld bieden. Dan kom je volgens mij toch bij de Clio uit. En die heeft imo ook een beter houdbaar uiterlijk, dat bovendien niet suf is. Qua rijden prefereer ik de uitgaande generatie Clio met grote afstand tov de uitgaande 208. Hoe die kaarten met de nieuwkomers geschud zijn kan ik slechts benieuwd naar zijn 😉
16-01-2020 08:25
Overigens verkocht de Clio in Nederland de afgelopen jaren aanzienlijk beter dan de 208, voor wat het waard is.
16-01-2020 09:16
DeeTwee
Overigens verkocht de Clio in Nederland de afgelopen jaren aanzienlijk beter dan de 208, voor wat het waard is.

Dan moet je misschien de Estate van de verkoopcijfers aftrekken om objectief te kunnen vergelijken.
09-02-2020 21:12

Zelfs de basisversies op stalen wielen zagen er goed uit! Hij heeft me positief verrast
12-02-2020 19:15
208 is een geslaagd model behalve die wielkast randen. Dat zou voor mij een no-go zijn. En je kunt ze er niet van af halen want er zitten bevestigingsgaten onder.
Corsa is ook een mooie auto. Laatst een zwarte gezien. Ik was aangenaam verrast. Alleen daar knap je weer op het interieur af. Cheapo.
208 is ook flink aan de prijs. En schijnt behoorlijk krap te zijn als ik de testen lees en beluister.
12-02-2020 19:23

Dat zou voor mij een no-go zijn. En je kunt ze er niet van af halen want er zitten bevestigingsgaten onder.

Die zitten alleen onder GT-Line en GT. Zie foto's..
14-02-2020 13:31
^dat weet ik maar als ik een 208 zou kopen zou het een GT-Line zijn, dus wel die randen.
Test tussen de Zoe en de e 208.
[www.automobile-magazine.fr]

Mn Frans is wat roestig, maar als ik t goed lees valt de voorkeur voor de Zoe, die als geheel overtuigender overkomt.
01-12-2020 15:31
Vroeger vergat de buurman nogal eens het parkeerlicht van zijn Opel Kadett uit te zetten. Een parkeerlicht aan betekende dat aan één zijde van de auto zowel het stadslicht als het achterlicht brandde, dit werd bediend door de richtingaanwijzer naar die zijde aan te zetten bij het contact uit. Hiermee kon je zorgen dat de auto niet onzichtbaar was op een onverlichte weg, terwijl je toch zo weinig mogelijk stroom verbruikte. Bij de buurman stond het overigens vaak aan doordat hij de richtingaanwijzer bij het uitstappen per ongeluk naar links bewoog.

Ook deze Peugeot heeft zijn DLR-verlichting linksvoor en z'n linkerachterlicht aan (rechts dus niets). Is dat een parkeerlichtschakeling? Kan het ook rechts aan? Of is dit speciaal om langsrijders erop te wijzen dat de laadkabel uitsteekt? Gaat dit licht automatisch aan als je laadt of als je laadklepje open staat, of moet je het zelf aan- en uitzetten?

02-12-2020 21:32
Daar staat niets over in het instructieboekje (is online te bekijken), en het zou ook onzinnig zijn als de auto niet langs de weg staat als hij wordt opgeladen. Ik neem dus aan dat de eigenaar zelf zo slim is geweest om het parkeerlicht links aan te zetten (die functionaliteit is er dus wel).
R107
Foie Gras

Ik ben het niet met Roder eens. De 208 ziet er juist perfect uit en is by far de leukste in z'n klasse, de Clio is daarmee vergeleken een saaie burgerlijke verschijning zoals dat met veel Renaults het geval is. Ik durf dan ook te wedden dat de 208 een enorme verkoopknaller wordt (net als destijds de 205), en het op alle fronten gaat winnen van de Clio en andere opponenten.

Dat valt dus nog wel mee. Cijfers over 2020 tot nu toe:
Peugeot 208: 6155
Renault Clio: 7079

[www.autoweek.nl]
[www.autoweek.nl]
03-12-2020 09:33
Joop Passchier

En dan moet je voor de appels-appels ook de cijfers van de e-208 eraf trekken, óf die van de Zoe erbij tellen.
03-12-2020 12:35
Bart81
Joop Passchier

En dan moet je voor de appels-appels ook de cijfers van de e-208 eraf trekken, óf die van de Zoe erbij tellen.

En bij de Clio de dit jaar nog verkochte oude voorraad Estates ervan aftrekken.
03-12-2020 13:08
En wat breder kijken dan enkel in Nederland.
der Magistrat
En wat breder kijken dan enkel in Nederland.

Dan blijkt de Clio idd de onbetwiste B segment leider, zie ik op CSB.com
De 208 én Corsa hijgen overigens in de nek.
Die twee samen zijn succesvol. Meer dan 35.000 per maand.
Met Toyota en de Koreanen zal PSA daarmee één van de weinigen zijn die goed verdiend aan het B segment, vermoed ik.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.