SsangYong Korando (v.a. € 33.400)

Gepost door Rutger DC 
SsangYong heeft de vierde generatie Korando op de thuismarkt gepresenteerd. De naam Korando, die staat voor Korea Can Do, wordt sinds 1983 gebruikt en was toen nog een nieuwe naam voor de sinds 1964 in licentie gebouwde Jeep. Dat model is alleen op speciale bestelling leverbaar geweest in Nederland en werd in 1996, kort na de Nederlandse introductie van het merk, gevolgd door het hier beter bekende model. Dat was een veel modernere terreinauto met in licentie gebouwde Mercedes-Benz-techniek en een lijnenspel dat is getekend door de legendarische Ken Greenly, de meesterontwerper die ook verantwoordelijk was voor de Musso, Kyron en designicoon Rodius. Na een moeizame periode, waarbij SsangYong het maar net wist te overleven, volgde in 2010 de door Giorgetto Giugiaro getekende derde generatie, een rustig vormgegeven SUV. Na negen jaar staat er dus een nieuw model klaar, dat vanaf juli in productie zal gaan. De auto heeft standaard een 1.5 Turbo viercilinder benzinemotor met een vermogen van 120 kW/163 pk en standaard milde hybride-technologie voor een lager verbruik. Later volgt een elektrische uitvoering, waarmee SsangYong wellicht eindelijk wat potten kan gaan breken op de Nederlandse markt. Dat lukte alleen lang geleden enigszins met de Rexton, de laatste tien jaar is het merk vrijwel onzichtbaar, in tegenstelling tot bij onze zuiderburen. De elektrische Korando krijgt waarschijnlijk een 140 kW/190 pk sterke elektrische motor die door een 61,5 kWh batterijpakket wordt aangedreven en een actieradius heeft van tussen de 320 en 450 kilometer. De Korando heeft een digitaal, 10,25 inch groot instrumentarium en een 9 inch scherm op de middenconsole. De bagageruimte bedraagt 551 liter. Op de foto's is de Koreaanse uitvoering te zien, op de thuismarkt gebruikt SsangYong andere logo's, het oude logo dat hier ook in de jaren negentig werd gebruikt.









Bron: [www.autoweek.nl]



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2020 20:49 door Rutger DC.
Quote

De naam Korando, die staat voor Korea Can Do,

Ha, nooit geweten dit.thumbs up

Voor wat betreft dit nieuwe model: ziet er eigenlijk best geslaagd uit! In tegenstelling tot zo'n 10 jaar geleden, toen men onze ogen regelmatig terroriseerde met visuele aanslagen als de Actyon en Rodius, lijkt er nu bij Ssangyong qua design een goede weg ingeslagen te zijn.








Quote
D Elzinga
Voor wat betreft dit nieuwe model: ziet er eigenlijk best geslaagd uit! In tegenstelling tot zo'n 10 jaar geleden, toen men onze ogen regelmatig terroriseerde met visuele aanslagen als de Actyon en Rodius, lijkt er nu bij Ssangyong qua design een goede weg ingeslagen te zijn.

Ik ben er minder enthousiast over, vind het nogal een rommeltje. Dat positieve zie ik niet zo omdat ik juist de bestaande Korando (voor alle facelifts) echt een strak ogende auto vind. Een beetje een bolletje en inmiddels echt wel achterhaald, maar wel prettig op het netvlies liggend, vind ik.



Quote

Ik ben er minder enthousiast over, vind het nogal een rommeltje. Dat positieve zie ik niet zo omdat ik juist de bestaande Korando (voor alle facelifts) echt een strak ogende auto vind. Een beetje een bolletje en inmiddels echt wel achterhaald, maar wel prettig op het netvlies liggend, vind ik.

Dat oude model is ook wel acceptabel maar inderdaad, die heeft zo onderhand wel een opvolger nodig (hij doet me nogal denken aan een soort van opgehoogde eerste generatie Cee'd). De nieuwe is qua lijntjes her en der wat druk maar ach, ik heb in het crossover/suv-segment al veel erger gezien.
De uiterlijke familietrekken worden verdergezet over het volledige gamma (zoals bij Audi)... die geaccentueerde wielkast achteraan ben ik stilaan beu gezien.
Het is gewoon een veel grotere Tivoli en iets grotere XLV...
Quote

SsangYong zet een 1,5-liter grote geblazen benzine motor én een 1,6-liter grote viercilinder dieselmotor op de Europese motorenlijsten. Die benzineversie levert waarschijnlijk 163 pk en is voorzien van mild-hybrid techniek. Ook de Tivoli en Tivoli XLV krijgen dit jaar nog de beschikking over die motoren. Die Tivoli's krijgen onder meer een nieuwe 1,2-liter turbomotor, eveneens een benzineblok. Herman Clases, directeur van SsangYong Middle Europe, kon eerder aan AutoWeek al bevestigen dat hij er bij SsangYong in Zuid-Korea op aandringt om die 1.2 ook in de Korando te monteren. Daarnaast kon AutoWeek eerder al melden dat SsangYong een volledig elektrische versie van de Korando op de markt brengt.



Bron: [www.autoweek.nl]
Als ik naar de eerste generatie kijk (Wrangler-kloon)



en ook nog even de tweede generatie in aanmerking neem



moet ik vaststellen dat het model van een terreinbeul tot een softie afgegleden is...
















In de catacomben van de autobeurs van Genève:





Bron: [worldscoop.forumpro.fr]
Ik vind het vooral een heel erg Chinees ontwerp. Grosso modo niet lelijk of verkeerd, met net te veel lijnen, te weinig samenhang tussen details en een neus en kont die ergens doen denken aan bekende auto's (VW, Kia).
De Korando e-XDi 160 dieselmotor heeft een 1,6-liter dieselmotor met een vermogen van 100 kW/136 pk. De CO2-uitstoot van de versie met automatische transmissie is vastgesteld op 134 g/km (in Zuid-Korea) en de auto weegt 1535 kg. Ter vergelijking, de Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 heeft een 1,5-liter dieselmotor met 131 pk, stoot 108 g/km uit en weegt 1405 kg. Al met al kun je de diesel alvast afschrijven voor Nederland, ik ben benieuwd of de benzinemotor een beetje kan wedijveren. Anders komt het volledig aan op de elektrische uitvoering. SsangYong zal snel moeten handelen, want nu is de concurrentie nog dun gezaaid.

Het uiterlijk zou al heel erg opknappen als die lelijke aluminium-look boogjes niet zouden zijn toegepast op de neus en kont. De doorlopende chroomstrip die ineens ophoudt waar de motorkap begint slaat ook nergens op.

















Meer foto's: [global-autonews.com]
Re: SsangYong Korando
03-03-2019 20:54
Het dashboard is ook wel irritant glimmerig, wat mij betreft.
Die golvende chroomstrip achterop had de DS 7 al.
Quote
929V6
Het dashboard is ook wel irritant glimmerig, wat mij betreft.

Eens, had liever gewone kunststoffen gezien. Of mooi (nep)hout ter afwisseling. Het hele dashboardontwerp vind ik goedkoop ogen. Jammer, want de Rexton en Musso hebben wel een mooi luxueus dashboard. SsangYong-eigenaar Mahindra is eigenaar van Pininfarina, gebruik die talenten dan ook.

Quote
Wouter82
Die golvende chroomstrip achterop had de DS 7 al.

Ik zat ook al te denken, welke auto heeft dat nu ook achterop.

Ah, we hebben de nieuwe detailtrend in SUV-land gevonden smiling smiley
Re: SsangYong Korando
04-03-2019 21:31
Quote
Wouter82
Die golvende chroomstrip achterop had de DS 7 al.

Maar dan heel wat subtieler, en niet op alle uitvoeringen verchroomd overigens.
Serieuze auto geworden. Komt, merkwaardigerwijs, in het gebroken wit imho beter tot zijn recht dan in het rood. Bij de rode springen de chroomstrips te veel in het oog. Op de foto althans. Interieur, niet te strak, niet te digitaal, beetje rommelig, bevalt me, afgezien van de pianolak, best.

De achterzijde had echter wat mij betreft wat ingetogener gemogen: golvende chroomstrip, dubbele lichtunits, en dubbele brievenbus onder de nummerplaat. Beetje veel allemaal. Net als de derrière van landgenoot Niro, trouwens. Rutgers RAV4 fotootje bewijst dat minder soms méér kan zijn. Soms, niet altijd, en probleem blijft: if less is more, how are you keeping score? nut smiley
Gun deze Korando een nieuwe kans.

mvrgr, m'ns
Re: SsangYong Korando
07-03-2019 21:50
Er zijn plots wel veel dezelfde SUV's met dezelfde lijnen. Ik denk aan de Jeep Compass en dan ben ik er vast een paar vergeten.
Die 'vin' C-stijl hebben we inmiddels wel vaak genoeg gezien
De Belgische prijzen van de Korando zijn bekend:

1.5 T-GDI Crystal 19.490
1.5 T-GDI Amber 21.890
1.5 T-GDI Amber automaat 23.990
1.5 T-GDI Amber 4WD automaat 25.890
1.5 T-GDI Quartz 24.790
1.5 T-GDI Quartz automaat 26.790
1.5 T-GDI Quartz 4WD 26.590
1.5 T-GDI Quartz 4WD automaat 28.690
1.5 T-GDI Onyx 26.390
1.5 T-GDI Onyx automaat 28.490
1.5 T-GDI Onyx 4WD 28.290
1.5 T-GDI Onyx 4WD automaat 30.390
1.5 T-GDI Sapphire 28.990
1.5 T-GDI Sapphire automaat 30.990
1.5 T-GDI Sapphire 4WD 30.890
1.5 T-GDI Sapphire 4WD automaat 32.890
1.6 D Crystal 22.490
1.6 D Amber 24.790
1.6 D Amber automaat 26.790
1.6 D Amber 4WD automaat 28.690
1.6 D Quartz 27.590
1.6 D Quartz automaat 29.590
1.6 D Quartz 4WD 29.490
1.6 D Quartz 4WD automaat 31.490
1.6 D Onyx 29.290
1.6 D Onyx automaat 31.290
1.6 D Onyx 4WD 31.090
1.6 D Onyx 4WD automaat 33.190
1.6 D Sapphire 31.790
1.6 D Sapphire automaat 33.890
1.6 D Sapphire 4WD 33.690
1.6 D Sapphire 4WD automaat 35.690
Meer info: [www.ssangyong.be]

De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar die doen er ook niet erg toe met een extreem amateuristische Nederlandse importeur.
SsangYong Korando 1.6 Diesel vs. Skoda Karoq 2.0 TDI:











1. Skoda Karoq
2. SsangYong Korando

Complete vergelijkingstest: [www.autoexpress.co.uk]
SsangYong leeft! De Nederlandse website was in 2018 voor het laatst geüpdatet, maar de website is nu weer actueel. Daardoor weten we nu ook wat de Korando moet kosten. Geheel passend bij een potentieel verkoopkanon als de Korando zijn er net als in België 34 varianten beschikbaar...

De Korando 1.5 T-GDI Crystal begint bij € 36.213, terwijl de 1.6 D begint bij € 38.865. De Korando is ook op grijs kenteken beschikbaar met altijd de dieselmotor (nogmaals 17 uitvoeringen), waarvan de prijzen beginnen bij € 22.826.

Complete prijslijsten: [www.ssangyong.nl]

Hopeloos. Hopelijk komt de elektrische uitvoering gauw.
Echt een professionele organisatie smiling bouncing smiley

Quote

C:\Users\ad.*.b*n\Documents\SY Motors NL 27.07.2011\Sales\prijslijst 2020\interne prijslijst\archief\Interne prijslijst Tivoli benzine my 2020 BPM 2020.xls

Edit, om zelf niet de AVG te overtreden naam onleesbaar gemaakt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-05-2020 18:42 door Wouter82.
Quote

Dit was weer eens typisch zo’n dag dat ik dacht ik had echt veel beter in bed kunnen blijven liggen. Eerst moest ik in Alphen a/d Rijn nieuwe Hyperpro voorvorkveren laten monteren op mijn Honda MSX 125 en vervolgens in de stromende regen 2/3 binnendoor en 1/3 over de snelweg naar SsangYong Nederland in Alblasserdam. Ik had al een plan gemaakt om met de trein en bus te gaan want op mijn kleine motor daar helemaal binnendoor naartoe in de stromende regen zag ik niet zitten. Tja en dan kijk je naar die compleet waanzinnige prijzen van de NS (=10,80 euro enkele reis) want de bus gaat nog met 2,61 euro. Maar zelfs de bus is duurder dan mijn kleine Honda MSX 125 die 1:55 rijdt en dus maar 1,42 euro (= 48,8 km) aan benzine kost. En dan te bedenken dat ik volgend jaar november mijn Honda MSX 125 al heb terugverdiend omdat ik ruim 70,- per maand winst maak op de reiskosten van mijn werkgever.
Trein + bus enkele reis 13,41 euro x 2 = 26,82 euro retour
Honda MSX 125 enkele reis 48,8 km = 1,42 euro x 2 = 2,84 euro retour
Tja dat is bijna 10 maal zo duur dat is toch ronduit dieverij van het OV, dan ben je toch knettergek als je met het OV reist of niet dan? En dus ben ik toch maar op mijn kleine Honda MSX 125 naar Alblasserdam gereden. Ondanks de af en toe stevige wind lukte het me om 90-100 km/u te halen en als ik achter een vrachtwagen reed was dat helemaal geen probleem. Niet te dicht erop uiteraard want ik heb geen zin om net als die vrouw eerder deze week volledig geplet te worden tussen twee vrachtwagens. Met reeds voor de tweede keer een zeiknat kruis (koop nooit Engelbert Strauss regenkleding!) dat net opgedroogd was bij Hyperpro in Alphen a/d Rijn kwam ik in Alblasserdam aan. Gelukkig had Ad heel snel een heerlijke bak koffie klaar staan en mocht mijn Honda MSX 125 in de showroom staan. Maar ach wat zeik ik nou de Nederlandse wegen zijn 1.000x maal beter dan de wegen in Kazachstan waar ik tijdens mijn motorvakantie in juli/augustus deze zomer letterlijk overheen ben gestuiterd.

Complete rijtest: [autotesten.nl]

Huh rijtest? Jazeker, dit is het intro van een rijtest met de nieuwe Korando, waarin je alle kenmerken van de Korando bovenkamer van de redacteur zijn genoteerd.

Quote
Wouter82
Echt een professionele organisatie smiling bouncing smiley

Die naam prijkt ook bovenaan het Tivoli-topic. Het is in ieder geval een goede voorspeller gebleken: "SsangYong Nederland heeft veel vertrouwen in de Tivoli. Ad de Bruijn van SsangYong Nederland laat in een interview met AutoWeek weten dat SsangYong verwacht volgend jaar in totaal zo'n 2.000 auto's te verkopen. Ter vergelijk: dit jaar werden ongeveer 200 stuks verkocht."

Misschien zijn autotesten.nl en SsangYong Nederland nog een verrassend goede match. winking smiley
Wat een waanzinnig absurde tekst in die quote. Vast iemand die zichzelf net wat te graag hoort spreken.
Nee, dat nodigt wel uit om de rest van de rijtest te lezen!
Prima rijtest, ik verwachtte gewoon wat te lezen over een crossover maar in plaats daarvan ben ik ook helemaal bijgepraat over de lokale weginrichting van Leidschendam, de grapjes van Ad, de familiebanden van de auteur, en de gewenste psychische zorg voor de pathologische leugenaar Mark Rutte.thumbs up

Edit: haha, al die rijtesten zijn zo.nut smiley Absoluut fascinerend, wisten jullie dat een Dacia Logan zo krachtig is dat het moeite kost om niet bij elk stoplicht of bocht per ongeluk een burnout te maken? Dat terwijl de redacteur naar eigen zeggen een professional is en eerder in het verhaal een uiteenzetting doet over het belang van een goede rijvaardigheid.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2020 13:16 door D Elzinga.
Wat een mafklapper, die zo te lezen er ook nog eens een lompe rijstijl op na houdt.
Ik heb toch maar even gekeken. Wauw, ik wist niet dat je een rijtest zo slecht kon maken. Ook wel een prestatie!
Quote
rzasa
Wat een mafklapper, die zo te lezen er ook nog eens een lompe rijstijl op na houdt.

Quote

Daarna ben ik over de ventweg naast de N44 met zijn vele verkeersdrempels heen gereden. De eerste is de hoogste en daar ben meteen maar in volle vaart overheen gevlogen. Als ik dat met mijn motor doe en dan ga staan komt het achterwiel soms wel tussen de halve meter en één meter los. Op een gegeven moment reed ik een auto achterop die voor elke verkeersdrempel stil ging staan, die heb ik dan ook maar ingehaald want kamperen is niet mijn ding.
Quote

De SsangYong liet zich heerlijk over de snelheidsbrekers heen jumpen, kijk zo hoort het dit is nou een auto die precies dat doet waarvoor de gemaakt is.
Quote

Ik reed over de hoge stoepranden van de brede stenen middenberm heen zodat ik rechtsaf kon slaan op de kruising waar ik vandaan kwam zodat ik om kon rijden via de Rijn en Schiekade.
Quote

Er zat dus niets anders op dan via de zijberm de weg Lammenschansweg op te rijden en daarna via de middenberm de andere kant op want richting Voorschoten was de weg wel vrij. Jeetje wat is zo’n SUV toch handig als het verkeer muurvast staat en je over allerlei verkeersobstakels toch verder kunt rijden.
Quote

De hoge snelheidsbrekers zijn een eitje voor de SsangYong Korando en hoe harder ik over de snelheidsbrekers heen rijdt hoe beter het aanvoelt.
Quote

De springbulten zoals ik ze noem zijn voor een auto als deze SsangYong Korando lekker avondeten. Bij de laatste en hoogste springbult land een auto na de jump altijd keihard op zijn voorkant dus daar kun je alleen zonder af te remmen overheen met een auto met lange veerwegen zoals een echte 4WD of een SUV zoals deze SsangYong Korando.

Etc, etc. Ik geloof niet dat ik dit exemplaar (of enige andere auto die door deze rijtester aan de tand is gevoeld) tweedehands zou willen kopen, het lijkt erop dat de ophanging het nogal voor z'n kiezen heeft gekregen.drinking smiley
smiling bouncing smiley

Quote
D Elzinga
Ik geloof niet dat ik dit exemplaar (of enige andere auto die door deze rijtester aan de tand is gevoeld) tweedehands zou willen kopen

Helaas zijn er geen andere Nederlandse exemplaren. big smile smiley
Is niet eens een grapje... [kenteken.tv]

Hersendood volkje bij AutoWeek.

Quote

Voordat ik met dit testverslag begin moet ik eerst even stoom afblazen. Soms word ik zo ontzettend boos om de ongelofelijke bullshit die ik in de online autobladen lees, en/of op De Nationale Autoshow van BNR Nieuwsradio hoor. De rechtuit-stabiliteit van deze Suzuki SX4 S-Cross zou volgens Autoweek.nl matig zijn, en wat denk je?, inderdaad prompt zijn er mensen die de Suzuki-importeur (=BV Nimag) hierover gaan bellen. Ik was werkelijk totaal verbijsterd toen ik deze onzin op Autoweek.nl las, de rechtuit-stabiliteit van de Suzuki SX4 S-Cross is uitstekend en helemaal niets mis mee. Maar ja als een of andere mislukte Libelle-journalist die na een herplaatsingstraject bij Autoweek aan de slag is gegaan dat vindt, dan zijn er ineens allemaal bezitters van een Suzuki SX4 S-Cross die daar ook last van denken (=100 procent inbeelding) te hebben. Autoweek schrijft het en dus is het waar! Ach, ach die Nederlandse autojournalisten toch, man, man wat een hersendood volkje is dat toch. Hoe onwaarschijnlijk hersendood ze zijn kan ik zelfs keihard bewijzen, dat is namelijk nog het allerleukste van alles.

Waarom importeurs hun auto's nog uitlenen aan deze zelfvoldane malloot is mij een raadsel.
De prijzen zijn alweer met bijna 3.000 euro verlaagd door de lagere BPM. In de prijslijst staan de benzine-uitvoeringen op geel kenteken en de diesel op grijs kenteken. Dat is al wat minder gecompliceerd.

1.5 T-GDI Crystal € 33.400
1.5 T-GDI Amber € 37.250
1.5 T-GDI Quartz € 40.200
1.5 T-GDI Onyx € 42.000
1.5 T-GDI Sapphire € 44.700
Meerprijs automaat behalve op Crystal: ± € 6.000

Bron: [ssangyong.nl] (pdf)
Ik zie de naam SsangYong staan en ik denk ineens aan de Korando die ik vorig jaar zag.


De Korando, later de ook Tivoli, werd in Duitsland niet alleen via dealers verkocht. Maar ook via de Duitse supermarktketen Real.
Duits stukje over SsangYong en Real

Of het echt een succes is(geweest) weet ik eigenlijk niet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.