Skoda Scala

Gepost door Bird Nerd 
Skoda Scala
06-12-2018 19:02
Na 14 nieuwsberichten met spionagefoto's, tig teasers, schetsen e.d. over de Scala en diens concept car op de AW pagina is het nu eindelijk de beurt aan een volledig beeld van het productiemodel. Het wachten waard...?

Alle foto's: [www.carscoops.com]

Dít is de Skoda Scala, een hatchback die het stokje overneemt van de Rapid Spaceback en die op elk terrein een stap lijkt te maken.

De Skoda Rapid was net als de Seat Toledo een eigenaardig model op de Nederlandse markt. Het in de basis niet helemaal voor de West-Europese markt bedoelde tweetal viel in feite tussen het B- en het C-segment in. Zowel Skoda als Seat mikte met de auto's op de consument voor wie interieurruimte het belangrijkste aankoopargument was. De Rapid Spaceback die nu nog in de verkooplijsten staat (zijn liftbackbroertje moest het veld al in 2017 ruimen) vindt nu opvolging in deze Scala.

De Rapid Spaceback was al vier centimeter langer dan de huidige Volkswagen Golf, terwijl die laatste in een hoger segment opereert. Deze Scala gooit daar nog een schepje bovenop. De vijfdeurshatchback meet nu 4,36 meter in de lengte, is 1,79 meter breed en 1,47 meter hoog. Let wel: daarmee is hij nu tien centimeter langer dan de al genoemde Golf. De wielbasis van de Scala is met 2,65 meter drie centimeter langer dan die van zijn neef uit Wolfsburg. Hierbij is extra opmerkelijk dat onder de Scala het MQB A0-platform schuilgaat, de variant van het modulaire MQB-platforn die door de Volkswagen Group wordt toegepast op compacte auto's als de Volkswagen Polo en Seat Ibiza. Achterin moet je 467 liter aan bagage kwijt kunnen terwijl de Golf het met 380 liter inhoud moet doen. Daarmee profileert Skoda zich wederom als merk binnen de Volkswagen Group waar je meer ruimte voor je geld krijgt. Natuurlijk is er een nieuwe generatie C-segmenters in aantocht, zoals de nieuwe Golf, Leon en Octavia. Ook deze modellen groeien weer een beetje, waardoor de afstand tussen de Scala en zijn grotere broers op termijn weer iets toeneemt.

Design
Over de vernieuwde designtaal van Skoda is al veel geschreven. Tijdens de Autosalon van Parijs presenteerde Skoda namelijk al de Vision RS, een concept-car die in feite als tweeledige vooruitblik fungeerde. Het heftige spoilerwerk waarmee het prototype was uitgerust, diende als smaakmakker voor het design dat Skoda op toekomstige RS-modellen gaat toepassen. De vorm van de auto, minus de RS-opsmuk dus, fungeerde op zijn beurt als voorbode op deze Scala. Verwacht designinvloeden van zowel ex- als interieur terug op alle toekomstige modellen van het merk. Skoda roept om het hardst dat deze scherper gesneden tekenstijl meer emotie moet oproepen. Leuk detail: net als de Rapid Spaceback is de Scala optioneel met een verder omlaag lopende achterruit te krijgen. In dat geval staat ‘Skoda’ helemaal uitgeschreven op het glazen deel van de klep. In het interieur van de Scala, waarin Skoda naar eigen zeggen hoogwaardiger materialen toepast om te breken met zijn voorganger, wordt een ‘zwevend’ infotainmentscherm geplaatst. Tot op heden werkte Skoda het display weg in de middenconsole. Deze positionering kunnen we op termijn in alle nieuwe modellen van het merk uit Mladá Boleslav tegemoet zien.

Motoren
Op de motorenlijst treffen we geheel volgens verwachting een reeks bekende TSI- en TDI-motoren. Een 95 pk en 175 Nm sterke 1.0 TSI is de basismotor, een blok dat alleen beschikbaar is met een handgeschakelde vijfbak. Hoger op de ladder staat de 115 pk en 200 Nm sterke variant van die 1.0, een krachtbron die standaard gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak en optioneel met een DSG7-transmissie verkrijgbaar is. De voorlopig krachtigste benzineversie is de 150 pk en 250 Nm sterke 1.5 TSI, een motor die ook met de handgeschakelde zesbak en de DSG-bak leverbaar is. Dieselen kan met een 115 pk sterke 1.6 TDI. In de loop van volgend jaar volgt ook een versie die CNG-lust. Het betreft een aan een handbak gekoppelde 90 pk en 145 Nm sterke 1.0 G-TEC-motor. Hoewel de voorbode op de Scala in RS-trim debuteerde, verwachten we niet dat Skoda daadwerkelijk een RS-versie van de Scala gaat voeren.

In het voorjaar staat de Scala bij de Nederlandse dealers. Een liftbackversie hoeven we volgen Skoda niet meer te verwachten. [www.autoweek.nl]

De persintroductie is nu nog live bezig:

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2018 19:26 door Bird Nerd.
Re: Skoda Scala
06-12-2018 19:07
Hmja, voor VAG begrippen mooi dash en ziet er prima uit. Verder: Skoda A3 Sportback
06-12-2018 19:08
Voorkant heeft wat BMW trekjes, terwijl de achterkant mij aan de nieuwe Fiat Tipo doet denken.

Ik blijf het zonde vinden dat de ontwerper bij VAG heen en weer blijft steppen tussen de merken.. (Iets) meer merk identiteit mag heus wel !
06-12-2018 19:10
Zoals al wel te verwachten viel, een nogal dertien in een dozijn-modelletje. Achterkant doet me trouwens met name denken aan sommige Volvo's zoals de V40...
06-12-2018 19:15
Gewoon weer een nette en ruime auto. Zo met de grote wielen en mooie kleur best te pruimen. Op de livevideo die nu bezig is vind ik hem al een pak minder mooi dan op de foto's. Wel jammer dat er bij VAG bijna geen plek meer is voor eigen identiteit

*gaap*

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2018 19:16 door Bird Nerd.
06-12-2018 19:24

Wat men hier aan de onderkant van de achterbumper heeft gerommeld vind ik wel een misser, het wekt de schijn op van uitlaten maar het zijn gewoon dichte stukken plastic...
06-12-2018 19:44
D. Elzinga
Wat men hier aan de onderkant van de achterbumper heeft gerommeld vind ik wel een misser, het wekt de schijn op van uitlaten maar het zijn gewoon dichte stukken plastic...
Heeft het gros van de nieuwe auto's: trend, rage, na-aperij, kies maar hoe je het noemen wilgrinning smiley
06-12-2018 19:53
Niet geheel onverwacht, maar wat een tegenvaller. Kom dan met een echte hatchback en niet met een halve station. Koplampen verre van fraai.
06-12-2018 19:58
Wheel Critic
D. Elzinga
Heeft het gros van de nieuwe auto's: trend, rage, na-aperij, kies maar hoe je het noemen wilgrinning smiley

Klopt, en imo is het over het algemeen bij veel moderne auto's een min of meer noodzakelijke kunstgreep om de bumper visueel wat minder groot te maken. Echter vind ik dat ze zich er hier wel opmerkelijk makkelijk vanaf gemaakt hebben.
06-12-2018 19:59
Is dus flink ruimer dan een Golf, ziet er verder ongeveer hetzelfde uit en zal vermoedelijk niet duurder zijn dan de Golf. En dat met dezelfde motoren en ook zo'n hip dashboardje en zo. Waarom zou je dan nog een Golf nemen?
06-12-2018 20:18
Terugkeer van de Mazda 323 Fastbreak, leuk!

In alle redelijkheid ziet de auto er op de foto's prima uit. Maar goed, er zijn wel meer VAG-modellen die in leasegrijs en met 15 inch velgen een iets andere indruk maken, meer dan bij sommige andere merken het geval is. Op de persfoto's lijkt het front mooi, in het wit op weinig op de eerdere spiongagefoto's is het een auto met bedaagde proporties (nogal laag) en een scheel ogend front met rommelige ondergrille. Een platgeslagen en bredere Fabia Combi met wat Superb-elementen. Een praktische auto die vast maar heel weinig fout doet. Maar ook een auto met de uitstraling van een natte krant. Dan zou ik liever doorsparen voor een Octavia en als het echt vlot moet de Leon. Of zo'n geel/goudkleurige Golf.
06-12-2018 20:53
Komt in het echt beter over dan op de foto's. Lijkt me best succesvol voor hier. Gewoon een ruime En betaalbare auto.
06-12-2018 22:20
Als PON hem niet te duur maakt wordt het zeker een succes.
Vraag me wel af hoe groot de Octavia nu wel moet worden om nog eigen vaarwater te hebben winking smiley
Geen budget Skoda model meer zoals de Rapid was. Alle toeters en bellen aanwezig. En een lekkere motor te kiezen smiling smiley
07-12-2018 07:21
Wheel Critic

Vraag me wel af hoe groot de Octavia nu wel moet worden om nog eigen vaarwater te hebben winking smiley
Ja inderdaad. Ook weer niet te groot want nu zit ie de Superb ook al wat dwars.
07-12-2018 09:00
Zoals te doen gebruikelijk bij Skoda hebben ze er weer van alles wat ingepropt. Achterklepje van Volvo, contouren van de Audi A3, en het nodige van BMW (dashboard en voorkant). En dan op de valreep nog even de achterlichten van de nieuwe 3-Serie toegevoegd! "Doen we ze gewoon op z'n kop, dan heeft vast niemand het door...." smiling bouncing smiley

Verder natuurlijk een hele nette en degelijke koelkast op wielen, ja dat kunnen ze wel daar bij VAG thumbs up
07-12-2018 09:00

dit is dan de sedan versie?
07-12-2018 09:02
Barri
Wheel Critic

Ja inderdaad. Ook weer niet te groot want nu zit ie de Superb ook al wat dwars.

er circuleren al wat foto's van een nieuwe testmule voor de toekomstige Octavia:

07-12-2018 10:27
Niet slecht. Wel in een leuke kleur en grote velgen, in het zilver met 15 inch blijft er weinig over denk ik. Maar een stuk beter dan de bedaagde Fabia en Octavia in elk geval.
07-12-2018 13:13
Skoda Scala. Allitereert als een gek maar klinkt voor geen meter. Vind ik dan.
Verder een niet onaardige auto.
07-12-2018 13:34
De Schaduw
Skoda Scala. Allitereert als een gek maar klinkt voor geen meter.

Geheel mee eens, hoe hebben ze dat kunnen verzinnen? Enorme tongbreker. Net als die reclamespotjes op de radio van RRS, zelfs de persoon die de spot heeft ingesproken krijgt het amper z'n strot uit.
07-12-2018 13:50
BENZine
De Schaduw
Skoda Scala. Allitereert als een gek maar klinkt voor geen meter.

Geheel mee eens, hoe hebben ze dat kunnen verzinnen? Enorme tongbreker. Net als die reclamespotjes op de radio van RRS, zelfs de persoon die de spot heeft ingesproken krijgt het amper z'n strot uit.

Wel een leuke uitdaging van Jochem Myjer.

"Wakkerwordenwakkerwordenwakkerworden"'
07-12-2018 20:14
Wat een middentunnel achter en geen vlakke laadvloer? Dat kan beter Skoda.
07-12-2018 20:37
s velthuis
Is dus flink ruimer dan een Golf, ziet er verder ongeveer hetzelfde uit en zal vermoedelijk niet duurder zijn dan de Golf. En dat met dezelfde motoren en ook zo'n hip dashboardje en zo. Waarom zou je dan nog een Golf nemen?
Bijvoorbeeld omdat de Golf net wat beter rijd dan de Scala of gewoon mooier is van binnen. Bovendien valt het ruimteverschil wel mee. 1 cm tussen voor en achteras zal je niet veel van merken. De Scala is in de basis een opgeklopte B-segmenter en dus veel voor weinig terwijl de Golf een C-segmenter is.
07-12-2018 22:01
De Schaduw
Skoda Scala. Allitereert als een gek maar klinkt voor geen meter. Vind ik dan.
Verder een niet onaardige auto.

Škoda heeft die naam niet zomaar gekozen.
De Škoda Scala heeft notabene Crystal Lighting:

Dus dezelfde "Crystal Lighting" als de naamgever, de Scala in Milaan. Daar hangt namelijk een kroonluchter van Boheems kristal:

En het is natuurlijk echt géén toeval, omdat Mladá Boleslav in Midden-Bohemen ligt... Logisch of niet? Dat 't niet zo lekker bekt... soit.

Goed, nou neem ik er nog maar eentje smileys with beer goed voor de fantasie...
07-12-2018 22:09
zeebra
s velthuis
Bijvoorbeeld omdat de Golf net wat beter rijd dan de Scala of gewoon mooier is van binnen. Bovendien valt het ruimteverschil wel mee. 1 cm tussen voor en achteras zal je niet veel van merken. De Scala is in de basis een opgeklopte B-segmenter en dus veel voor weinig terwijl de Golf een C-segmenter is.

het mooiere zie ik niet, eerlijk gezegd. Zelfde knoppen, klokkenwinkel, interieur. Kofferbak van de Skala is blijkbaar flink groter, wielbasis ook:

Deze Scala gooit daar nog een schepje bovenop. De vijfdeurshatchback meet nu 4,36 meter in de lengte, is 1,79 meter breed en 1,47 meter hoog. Let wel: daarmee is hij nu tien centimeter langer dan de al genoemde Golf. De wielbasis van de Scala is met 2,65 meter drie centimeter langer dan die van zijn neef uit Wolfsburg. Hierbij is extra opmerkelijk dat onder de Scala het MQB A0-platform schuilgaat, de variant van het modulaire MQB-platforn die door de Volkswagen Group wordt gebruikt voor compacte auto's als de Volkswagen Polo en Seat Ibiza. Achterin moet je 467 liter aan bagage kwijt kunnen, terwijl de Golf het met 380 liter inhoud moet doen.

B of C segmenter zegt me echt niets, dat zijn maar labels. De hele grap van VW is juist dat zowat alles op een minimum aantal bodemplaten gebouwd kan worden. Het ding is groter en van dezelfde techniek voorzien. Uiterlijk ook uit dezelfde koker, allemaal even inwisselbaar, dus ik zie de meerwaarde van een Golf niet. Ja, voor merkenfetisjisten. Maar verder?
07-12-2018 22:30
Wat heeft een Golf voor een meerwaarde boven een Octavia? Want die eerste verkoopt dus echt véél beter dan die tweede. Dat zal met de Scala ook wel zo zijn, ook al snappen sommige mensen daar echt geen bal van.
07-12-2018 22:37
Barri
Wat heeft een Golf voor een meerwaarde boven een Octavia? Want die eerste verkoopt dus echt véél beter dan die tweede. Dat zal met de Scala ook wel zo zijn, ook al snappen sommige mensen daar echt geen bal van.

Terechte vraag inderdaad.
09-12-2018 13:23
Wat live beeldmateriaal:

Foto's: AutoCar & Skoda

Het is een beetje een grote Seat Ibiza om te zien met wat Superb-invloeden en een toefje Mazda 323 Fastbreak, Audi A3 Sportback en eerste generatie Kia Rio. Ik vind 'm niet zo evenwichtig vormgegeven, maar vergeleken met de Rapid Spaceback is het natuurlijk een enorme vooruitgang.
09-12-2018 13:33
Barri

Wordt dat niet gedicteerd door de leasemarkt?

Ik word er niet warm of koud van, maar ik vind het een prima auto om te zien met wat meer aantrekkelijker details dan een Rapid, Fabia of Octavia. Als je een rationele B/C-segmenter zoekt, zou ik eerder een Scala willen dan zeg een Focus, 308, Golf of Mégane.
09-12-2018 14:41
Barri
Dikkere motoren, betere geluidsdemping en een beter onderstel. Mogelijkheid tot geavanceerdere gadgets (bvb 12.3" instrumenten met navi weergaven tov 10.25"winking smiley.

Binnen de Golf heb je op de motoren met minder dan 120pk een halfstarre achteras, tov een onafhankelijke achterwielophanging voor de versies boven de 120pk.

Ik heb met niet zoveel tussentijd een Golf 1.0 TSI 115pk en een Golf 1.5 TSI 130pk gehuurd in de buurt van Barcelona. De autosnelweg die ik gewoonlijk neem, heeft zeer weinig verkeer (wegens veel tol), een perfect asfaltoppervlak en zo goed als geen snelheidscontroles thumbs upbig smile smiley
Ik ben tot de conclusie gekomen dat er dus een behoorlijk verschil zit op het weggedrag van die verschillende versies.
Ik denk dus dat je vooral gebied van verfijning de 2 gaat moeten vergelijken.
09-12-2018 14:45
D-C
Wat live beeldmateriaal:

Oe, oe, oe, hij is er in het groen! Vergeet alles wat ik geschreven heb, nu wil ik hem wél. Desnoods met zo'n verrekt TSI geval in de neus. Waarom wordt er -in de b-klasse en hoger- toch niets meer in zo'n leuk kleurtje verkocht?
09-12-2018 14:47
Gelukkig plaats je de foto's nog een keer. Als je alleen het woord "groen" had gebruikt had ik waarschijnlijk gedacht dat je het over een roze Multipla had..
09-12-2018 14:50
Bird Nerd
Gelukkig plaats je de foto's nog een keer. Als je alleen het woord "groen" had gebruikt had ik waarschijnlijk gedacht dat je het over een roze Multipla had..

Zou ik ook de voorkeur aan geven boven ongeveer 95% van het huidige wagenpark. Eén grote saaie middenmoot is het geworden. In de grote vakantie duizenden auto's gezien. Zijn er drie blijven hangen. Een oranje Evora, een zeer kunstzinnig beschilderde VW Fox en een smurfenblauwe Volvo 850 R.De rest is allemaal het ene oog in en het andere weer uitgegaan. Ongetwijfeld prima gebruiksvoorwerpen (is onze Octavia ook), maar wát een saaiheid. Net eindeloze rijen wasmachines in de witgoedloods.
11-12-2018 11:43
Bird Nerd

Tètuutètuu soefsoef en ja hoor daar was ie weer, Kommissar Pino von der Forumpolizei. En weer doorrrrr….
11-12-2018 11:47

Oe, oe, oe, hij is er in het groen! Vergeet alles wat ik geschreven heb, nu wil ik hem wél. Desnoods met zo'n verrekt TSI geval in de neus.

Jij bent ook snel om! grinning smiley
11-12-2018 11:50
Reyner, dat punt over de Golf ben ik het wel mee eens, maar ik snap het nog steeds niet dat het hier wemelt van de 1.0 TSI Comfortline Golfjes. In de lease is een Octavia overigens niet of nauwelijks duurder.
11-12-2018 13:10
De Schaduw

Oe, oe, oe, hij is er in het groen! Vergeet alles wat ik geschreven heb, nu wil ik hem wél. Desnoods met zo'n verrekt TSI geval in de neus.

Jij bent ook snel om! grinning smiley

Ja, als er groen op zit, word ik veel makkelijker. drinking smileygrinning smiley
11-12-2018 14:03
Dat groen is wel leuk ja! Lijkt haast meer op dat groen van de Fiat Punto dan op het rally Green van Skoda zelf.
12-12-2018 01:39
BENZine
Bird Nerd

Tètuutètuu soefsoef en ja hoor daar was ie weer, Kommissar Pino von der Forumpolizei. En weer doorrrrr….

Toktok, tokkie BENZine is er ook weer drinking smiley
12-12-2018 14:38
Bird Nerd

Toktok, tokkie BENZine is er ook weer drinking smiley

Oei... Angry Bird grinning smiley
13-12-2018 09:57
Deze nieuwe Skoda Scala kan ik wel waarderen. Lijkt lekker ruim, veel glasoppervlak en zal vast comfortabel rijden.
In een compleet uitgeruste Scala met DSG zou ik de tijd tot het EV tijdperk wel willen volmaken. Mits voldoende trekgewicht.
18-12-2018 15:53
Bird Nerd

Zit dit filmpje even te kijken. Wat me erg opvalt is dat de achterlichten, die uit 2 delen bestaan, aan de linkerkant totaal niet stroken. De vouwen in het midden van de buitenste unit en het gedeelte in de kofferklep stroken totaal niet. Aan de rechterkant echter veel beter... Ik zou m alleen daardoor al niet hoeven. Een skoda die met de Franse slag in elkaar gezet is.
18-12-2018 16:24
Dat soort dingetjes zie je bij elke voorloopauto (destijds zelfs bij de BMW 7-Serie), heel voorbarig om daar conclusies uit te trekken.
19-12-2018 13:04
Een simpeler uitvoering in Komogrijs:

[www.autoweek.nl]
19-12-2018 14:15
Echt verschrikkelijk. Al het andere in deze klasse is mooier naar mijn bescheiden mening.
Vind het wel een aardige verschijning. Maar ik kan de huidige ontwerpstroming van VAG dan ook wel waarderen. Dan is het niet zo gek dat de komende 13 dozijnen aan 'nieuwigheid' ook bevallen want in de basis is 't allemaal hetzelfde. Ik wacht nog altijd op de dag dat Skoda en/of SEAT gewoon wordt opgedoekt, het is mij een raadsel waarom VAG al die merken nog in de lucht houdt.

Edit: nu ik alle foto's hier nog eens achter elkaar bekijk kom ik vrij snel tot de conclusie dat dit wel een auto is die een fris kleurtje nodig heeft. In het blauw komt'ie hier het beste tot z'n recht. En dan kun je je vervolgens weer afvragen of het ontwerp wel zo sterk is. Een sterk ontwerp is niet afhankelijk van kleurstelling normaliter...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-12-2018 15:24 door Leon in zn SEAT.
19-12-2018 17:21
Wouter82
Een simpeler uitvoering in Komogrijs:

En dat is natuurlijk de uitvoering die we 99 van de 100 keer gaan zien...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.