Mazda3 | Nieuw: SkyActiv-X vanaf € 28.610

Gepost door Wouter82 
En nog steeds geen rijimpressie van AW van de SkyActiv-X en CX-30.. eye rolling smiley
Stond gisteren ergens geparkeerd met de mijne en zag dat er een ouder stel op afliep. Gingen naar binnen staan kijken en foto's maken. Hij trekt dus wel de aandacht. Apart dat er nog steeds geen artikel is over de skyactive x hier inderdaad. Zou je toch wel mogen verwachten. Of zou autoweek niet uitgenodigd zijn? Andere journalisten hebben vorig jaar al in testversies gereden. O.a. autogefuhl. Lag toen nog in de vorige 3.
Ze hebben wel met de X gereden. De pers kon er vorige week maandag al mee rijden alleen sommige journalisten dus iets later.

En dan maar afvragen waarom Mazda's niet zo goed verkopen.. nee als ze genegeerd worden itt elke scheet van VW.. tja
3ADZAM
Stond gisteren ergens geparkeerd met de mijne en zag dat er een ouder stel op afliep. Gingen naar binnen staan kijken en foto's maken. Hij trekt dus wel de aandacht. Apart dat er nog steeds geen artikel is over de skyactive x hier inderdaad. Zou je toch wel mogen verwachten. Of zou autoweek niet uitgenodigd zijn? Andere journalisten hebben vorig jaar al in testversies gereden. O.a. autogefuhl. Lag toen nog in de vorige 3.
Daar heeft Autoweek toen ook mee gereden en een artikel over geplaatst.
Over het algemeen is AW ook wel redelijk pro Mazda hoor. Ze zijn echter wel rijkelijk laat met CX-30 en Skyactiv-X rijimpressies inderdaad.

Ruimte blijft een minpunt maar design, interieurkwaliteit, egonomie, infotainment, standaard uitrusting, rijeigenschappen, handgeschakelde bak én SkyActiv-X schijnen allemaal goed to zeer goed te zijn. Jammer dat je ze zo weinig ziet.
Kristian
Over het algemeen is AW ook wel redelijk pro Mazda hoor. Ze zijn echter wel rijkelijk laat met CX-30 en Skyactiv-X rijimpressies inderdaad.

Die zijn nog onderweg grinning smiley.
Collega Elco is ook mee vandaag en morgen naar Sofia voor de rij-impressie (maar dan met technische insteek).

Vanavond/morgen moeten dus wel wat video's gaan verschijnen bij AW e.d. lijkt me
Curlew
design (...)schijnen allemaal goed to zeer goed te zijn

Da's natuurlijk best persoonlijk. big smile smiley
Moet eerlijk zeggen, op de foto's vond ik de nieuwe 3 prachtig en nu ik de auto een paar keer in het echt heb gezien valt 'ie toch tegen. De verhoudingen kloppen mijns inziens niet, alsof de auto te lang en plat is. Voorlopig staat het ontwerp van de aloude Giulietta wat mij betreft eenzaam aan de top in het C-segment.

De Mazda3 sedan heb ik nog nooit op de weg gezien, daar ben ik wel benieuwd naar, ik vermoed dat die veel beter klopt.
Ik heb ze allebei nu zien rijden. Ik vind de sedan eigeniljk mooier, met wat chroom aan de voorzijde en iets charmantere achterzijde. Beiden hebben wel grote velgen nodig overigens.

Da's natuurlijk best persoonlijk

Uiteraard maar er is überhaupt sprake van interessant design en over het algemeen gevonden vinden mensen de auto dan wel mooi dan wel bijzonder. Dat jij hem vind tegenvallen verbaast me dan weer niks, jij vind de 308 SW mooi grinning smiley Ik vind de Mazda3 juist op foto's niet altijd even mooi maar in het echt wel
Ik vind 'm zowel op de foto's al in het echt bijzonder fraai! Ook mooier dan de Giulietta. De sedan heb ik nog niet in het wild gezien. Hier een wrap in een bijzondere kleur

(heb je iets bijzonders staan maak je zulke beroerde foto's!confused smiley )
Curlew
Uiteraard maar er is überhaupt sprake van interessant design en over het algemeen gevonden vinden mensen de auto dan wel mooi dan wel bijzonder.

Interessant is ‘ie zeker en ik zou er best mee kunnen leven dat een auto misschien niet vanuit alle hoeken even fraai is, maar per saldo boeiender dan de gemiddelde C-segmenter. Dat ‘ie veel zeldzamer is dan veel concurrenten maakt ‘m ook begeerlijker. Een Civic wil ik ook graag mooi vinden, maar dat blijft zelfs met de beste fantasie een misbaksel. De 3 heeft dat beter voor elkaar, die ziet er niet uit als een in elkaar gefrommeld Tetra-pak.

Curlew
Dat jij hem vind tegenvallen verbaast me dan weer niks, jij vind de 308 SW mooi grinning smiley Ik vind de Mazda3 juist op foto's niet altijd even mooi maar in het echt wel

Ja nou, dat jij een Mazda mooi vindt, verbaast me dan weer enorm.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2019 17:47 door Rutger DC.
Laat ik me ook weer even in de discussie mengen, ik vind 'm prachtig! Mooier dan de Giulietta. Minder klassiek, maar ook veel cleaner!
De sedan is wellicht iets saaier, maar ook een onwijs mooie auto. Hij staat hier verderop bij de dealer.
Elke keer kijk ik weer om als ik langs de 3 loop, of als ie voorbij komt rijden.
Op foto's vind ik hem initieel mooi maar naar mate ik hem meer zie en hier ook bij de dealer heb gezien (dat metallic rood komt inmiddels mn keel uit) groeit ie niet echt. Alsof hij te voorspelbaar vormgegeven is.

Ben heel benieuwd naar een echte 1 op 1 test met een concurrent en de skyactive X motor. Driveability, verbruik, comfort etc
Barri
Elke keer kijk ik weer om als ik langs de 3 loop, of als ie voorbij komt rijden.

Die kwaliteit heeft de Mazda zonder meer en dat is maar weinige auto's in het C-segment (of moderne auto's in het algemeen) gegeven.

Vanuit deze hoek vind ik 'm echter niet evenwichtig: [www.autowereld.nl] [www.autowereld.nl]
Zeker op de foto ligt die hoek inderdaad wat lastig op het netvlies.
Vanuit die hoek vond ik hem ook niet mooi. Irl klopt het geheel wel, in mijn ogen dan winking smiley Op deze foto vond ik hem ronduit lelijk: [www.netcarshow.com]

Ja nou, dat jij een Mazda mooi vindt, verbaast me dan weer enorm.

Grapjurk winking smiley Itt andere merken hanteert Mazda al jaren ongeveer dezelfde designtaal maar dan geëvolueerd. De lampenunits zijn al sinds de eerste generatie 3/6 (en zelfs laatste 323/626) amandelvormig en de grille vijfhoekig (inmiddels twee hoeken erbij). In de periode Mazda3 II en Mazda5 II vond ik ze niet altijd even fraai. Overigens vind ik ook niet alle nieuwe Mazda's mooi zoals de Mazda2, CX-5 (niet lelijk maar beetje plomp) en MX-5 had ook wat mooier gekund van achteren
Dat klikobakken grijs vind ik sowieso niet mooi. Rood is dan toch met afstand de mooist leverbare kleur vind ik en dus best begrijpelijk dat je die zo vaak ziet. Wit zou dan mijn 2e keuze zijn, bij gebrek aan beter (waarom bv geen fel blauw?)
Ik vind dat 'staalgrijs' ook niet mooi. Lijkt bijna geen metallic. Rood staat altijd wel maar vind dat donkergrijze (zoals ik eerder eens heb gepost zoals ik hem eens op de weg zag) bijzonder fraai staan. (soort bruine gloed erdoor)

Maar ook wit staat super met al die zwarte details. Zou niet eens weten welke ik zou kiezen

De 18" van de sedan op de hatchback (mwa, beetje net niet)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2019 20:41 door Curlew.
Curlew
Grapjurk winking smiley Itt andere merken hanteert Mazda al jaren ongeveer dezelfde designtaal maar dan geëvolueerd. De lampenunits zijn al sinds de eerste generatie 3/6 (en zelfs laatste 323/626) amandelvormig en de grille vijfhoekig (inmiddels twee hoeken erbij). In de periode Mazda3 II en Mazda5 II vond ik ze niet altijd even fraai. Overigens vind ik ook niet alle nieuwe Mazda's mooi zoals de Mazda2, CX-5 (niet lelijk maar beetje plomp) en MX-5 had ook wat mooier gekund van achteren

Oké, maar waar is dat een reactie op?

Je probeert mijn geloofwaardigheid onderuit te halen door erbij te halen dat ik een Peugeot 308 SW mooi vind, wat ik nooit ergens heb gezegd, niet terzake doet en vooral flauw is.

Vind dat Mazda sinds de (eerste) CX-5 designtechnisch wel een heel andere koers is gaan varen.
Volgende keer de grinning smiley even opmerken. Was maar een gibbeltje

Vind dat Mazda sinds de (eerste) CX-5 designtechnisch wel een heel andere koers is gaan varen.

Daarom heette het toen Kodo Design. Daarvoor probeerden ze kort Nagare toe te passen maar beetje mislukt. Kodo is wel duidelijk anders maar vooral Kodo II met het gladde en niet meer de hardere lijnen zoals voorheen. Wel blijven ze vasthouden aan bepaalde details zoals ik aankaartte. Vind sommige modellen overigens meer een evolutie (Mazda2 bv), niet zo gek aangezien de Mazda2, vorige Mazda3 en Mazda6 op oude platformen stonden maar dan bv met schuinere en meer naar achter staande voorruiten

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2019 21:43 door Curlew.
Je zou voor de aardigheid even de Auto Motor und Sport moeten ophalen bij de bladenwinkel. Staat een test in van de nieuwe Mazda 3 met Skyactiv-X. Nu lees ik het blad regelmatig en was daarom voorbereid op een niet zo positieve uitslag.

Wat schetst echter mijn verbazing, hij wordt echt ontzettend goed beoordeeld. 4 en een halve ster is een unicum voor een auto die niet uit Duitsland komt.
Hele fijne, krachtige en erg zuinige motor met daadwerkelijk verbruikscijfers die passen bij een dieselmotor.
Interieur vinden ze ook erg hoogwaardig, maar dat is geen verrassing meer.

Ruimte en automaat blijven uiteraard de minpunten maar de SkyActiv-X is toch echt de motor die je moet hebben. thumbs up
Ik wil 'm graag eens rijden, de test van AW is leuk! En ja, voor zo'n geringe meerprijs moet je inderdaad altijd voor de X gaan.
Ik heb mijn 3 sedan deze week opgehaald. Ik wist dat die mooi was (mijn mening uiteraard), maar zag hem nu pas weer in het echt sinds het introductie event, en hij is nog steeds erg mooi. Ook blij dat ik de zwart leren bekleding heb, in de hatchback met zwarte hemel is dit wat donker, maar in de sedan met lichte hemel is dit echt prima!

Nadelen tot nu toe... Pianolak middenconsole daar zie je echt alles op (wist ik vooraf ook wel), kofferbak opent niet helemaal (je moet hem zelf helemaal opendoen), en de cruise control vind ik ronduit vervelend ingrijpen als er een auto voor je rijdt.
Ik rij nu al zo'n 7000 km in mijn Soul Red Crystal sedan in luxury uitvoering. Als je alles behalve een ruimte wonder zoekt vind ik het de beste aanbieding in zijn klasse en de mooiste auto. Rijdt heel erg goed, prima overzichtelijk en twee niet al te grote volwassenen kunnen prima achterin (heb mijn ouders niet horen klagen), als schijnt een VW Golf toch ruimer te zijn. Praktijkverbruik: 1:19 goed haalbaar en dan heb ik niet de X (moest ik nog langer wachten en om de eerste te zijn met zulke nieuwe techniek... toch een beetje eng winking smiley ). Afwerking is erg goed, maar kan nog iets beter. Bijv.: hard plastic handschoenenkastje mag wel bedekt worden met een mooi rubberachtige coating o.i.d. wat krassen voorkomt. Ok, de meeste andere merken doen het niet anders, maar toch....
Curlew
Gefeliciteerd! Zie graag foto's big smile smiley

Net geprobeerd om foto's toe te voegen, maar dat lukt niet echt.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-10-2019 14:28 door Lau Rens.
Afgelopen vrijdag heb ik een nieuwe Mazda 3 gekocht, rijd momenteel in een Mazda 2 (2016). Eerst proef gereden in een polymetal hatchback met Skyactiv-X. Wat je leest over de -X qua vermogen afgifte is ook mijn ervaring. In de 'normale' toeren range merk je eigenlijk niet heel veel verschil (vanaf 4500-5000 rpm begint het pas een beetje). Na lang twijfelen tussen een hatchback of sedan (ben zelf erg weg van de polymetal kleur) heeft het zicht naar achteren de doorslag gegeven om voor een sedan te gaan.

Na wat wensen door te geven stond er een machine gray sedan in comfort uitvoering met bose, 18", Skyactiv-X en automaat op papier. Op initiatief van de verkoper wilde hij me ook een ander voorstel doen op basis van een voorraad auto. Dit bleek om een een blue mica sedan in comfort uitvoering met bose, 18", Skyactiv-G, automaat en leer pakket te gaan. Dit was een prijstechnisch dusdanig interessant aanbod dat ik daar voor ben gegaan. Met de -G 122 heb ik al de nodige ervaring en vond het prijsverschil niet opwegen tegen de extra PK's van de -X (waar ik ook niet heel veel van merkte). Over twee weken kan ik hem ophalen. big smile smiley

Gefeliciteerd @Alex81. Wat een mooie auto en deze kleur staat 'm erg goed. Persoonlijk vind ik de sedan ook veel aantrekkelijker dan de hachback.
De kleur doet wat denken aan het nobelgreen wat je in de jaren 90 had op veel Mazda modellen. Afhankelijk van de belichting leek het soms groen, dan blauw en 's nachts leek het meer zwart... Ik heb de sedan nu ook een paar keer zien rijden en het is inderdaad een hele fraaie kar vooral schuin van achter. Toch vind ik de hatchback mooier.
Ik blijf de 3 hatchback een vreemd gestylde auto vinden. Op sommige foto's is ie prachtig maar op veel foto's vind ik 'm niet erg in proportie en weinig harmonieus ogen. Die C-stijl is echt te dik. En de auto heeft grote velgen nodig. Op het standaard lichtmetaal ziet de auto er niet uit!
De sedan klopt veel beter. Fraaie auto.

Het interieur in zwart vind ik niets bijzonders. Pas in het wit of bruin wordt het Mazda design speciaal, zoals bij de 6 en CX-5. En dat rood is ook erg fraai in de 3 uiteraard! In de configurator kom ik niet verder dan zwart. Ook geen voorraadauto gevonden met een andere kleur dan zwart. Onbegrijpelijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-10-2019 22:44 door MBdoubleyou.
Rood is alleen icm SkyActiv-X en alleen voor de hatchback.

Zag vandaag eindelijk weer een Mazda3. Een witte sedan (fraai!) en een donkere Mazda3 (stoere kont)
Die kleur blauw staat 'm goed, en een heel mooi interieur. Dat doet Mazda echt goed tegenwoordig.

Dat je die 180pk pas in hogere toerental merkt komt door het relatief lage koppel, dat is amper hoger dan bij de 122pk . Snap heel goed dat je voor dagelijks verkeer daarom geen meerwaarde ziet in de 180 pk versie.
Voor dat prijsverschil zou het voor mij geen twijfel zijn. En die krijg je ook direct weer terug bij inruil in de toekomst.
danielauto
Voor dat prijsverschil zou het voor mij geen twijfel zijn. En die krijg je ook direct weer terug bij inruil in de toekomst.

Voor 950 e zou ik ook de 180 pk pakken, maar ik denk dat Alex veel meer korting heeft gekregen op die voorraadauto.
Curlew

Toch weer jammer. Wie bedenkt zoiets in vredesnaam.

"Even over de keuze van interieurkleuren: in de vorige Mazda 3 hadden we wit als optie. Doen we niet meer! Teveel gedoe. De klanten moeten het maar met zwart doen.
Wat? De baas zegt dat er ook rood gekozen moet kunnen worden omdat rood dè Mazdakleur is? Voorruit, maar dan alleen als de klant een hatchback met SkyActive X motor kiest. Sedanrijders geven we überhaupt geen keus. Toch saai volk. Die krijgen alleen zwart"
Sedan icm met -X kunnen wit kiezen winking smiley Past meer bij het chique van de sedan en rood bij het sportieve van de hatchback (vandaar ook altijd zwart hemelkleed itt de sedan), zoiets zouden ze eerder gedacht hebben winking smiley
MBdoubleyou
Curlew

Toch weer jammer. Wie bedenkt zoiets in vredesnaam.

"Even over de keuze van interieurkleuren: in de vorige Mazda 3 hadden we wit als optie. Doen we niet meer! Teveel gedoe. De klanten moeten het maar met zwart doen.
Wat? De baas zegt dat er ook rood gekozen moet kunnen worden omdat rood dè Mazdakleur is? Voorruit, maar dan alleen als de klant een hatchback met SkyActive X motor kiest. Sedanrijders geven we überhaupt geen keus. Toch saai volk. Die krijgen alleen zwart"

ja, dat klinkt als echte levensgenieters nut smiley
Curlew
Sedan icm met -X kunnen wit kiezen winking smiley Past meer bij het chique van de sedan en rood bij het sportieve van de hatchback (vandaar ook altijd zwart hemelkleed itt de sedan), zoiets zouden ze eerder gedacht hebben winking smiley

Ah, gevonden na veel zoeken. Wat een bizar onhandige configurator heeft Mazda nut smiley. Alleen al om het model te kiezen krijg je alle verschillende uitvoeringen te zien. Enorm onoverzichtelijk!

Als je 'Luxury selecteren" aanklikt staat er toch echt: zwart lederen interieur. Wie verwacht dan dat je ergens alsnog voor 200 euro een wit interieur kunt selecteren?

Tsja. de productiemethoden van Mazda zijn nu eenmaal niet zo flexibel. Gewoon lekker opties aanklikken is niet mogelijk. Je hebt meteen een ander uitrustingsniveau te pakken. En waarom zou je geen wit interieur in een hatchback willen? Dat ze ervan uitgaan dat de saaie sedanmens geen rood durft daar kan ik nog inkomen.

Hoe meer ik de foto's in de configurator van de sedan zie....hoe suffer ik het model eigenlijk vind smiling smiley. Terwijl ik het in het begin echt wat vond. Dan maar een Polymetal hatchback en zorgen dat je altijd in een bepaalde hoek wegloopt als je 'm hebt geparkeerd. Vanuit sommige hoeken is het ding niet om aan te zien, en vanuit andere hoeken klopt ie wel. Rare auto!

Alleen al om het model te kiezen krijg je alle verschillende uitvoeringen te zien. Enorm onoverzichtelijk!

Vreselijk idd! Een van de slechts configuratoren die ik ken. Ik kijk dan ook eerder in de online brochure/prijslijst: [www.ikwileenmazda.nl]

Als je 'Luxury selecteren" aanklikt staat er toch echt: zwart lederen interieur. Wie verwacht dan dat je ergens alsnog voor 200 euro een wit interieur kunt selecteren?

Staat er gewoon naast:

Er zijn trouwens niet veel C-segment auto's die andere interieurkleuren bieden hoor, afgezien van de luxemerken
Dat heb ik uiteindelijk gevonden zoals ik al aangaf. Maar eerder zie je als je bijv andere velgen wil kiezen: selecteer Luxury (omdat die velg bij dat uitrustingsniveau past) en dan komt er een pop up met extra standaarduitrusting. Daar staat letterlijk "zwartlederen interieur". Dan denk je toch dat je geen andere kleur kan kiezen?

Klopt, bij meerdere merken kan dat niet. Gaat het niet om smiling smiley. Als je het wel aanbiedt....waarom dan wit alleen in een sedan en mag je alleen een kleur uitkiezen als je SkyActiv-X bestelt?
"Sorry, wij van Mazda vinden dat 122pk rijders geen gekleurd interieur mogen bestellen".
Ik snap het ook niet precies maar merken bieden iets aan waarvan zij denken dat het meest efficient is. BMW biedt altijd meerdere kleuren aan maar je betaalt voor een BMW ook meer en daarmee kunnen ze dat aanbieden. Elk ander merk biedt gewoon een standaard dashboard aan dat wellicht op details kan verschillen per uitrustingsniveau. Is qua kosten voor het merk zelf het handigst. Als Mazda het vaker zou aan kunnen bieden als optie (of een ander vergelijkbaar merk) dan lopen de kosten op. Lijkt me simpel
Het levert meer op om wit leer op alle Mazda 3's aan te bieden. Meer kans dat het wordt besteld en dus zijn de extra ontwikkelingskosten eerder terugverdiend. Zo simpel is het smiling smiley.

Bij de B-segmenters (hatch en SUV) zie je tegenwoordig gelukkig meer mogelijkheden om andere kleuren in je interieur te kiezen. Kijk maar naar de Captur of Clio. Weliswaar niet bij elke uitvoering maar keus is er.

Al die zwarte interieurs .......saaie boel! Bij VW, Audi, MB en BMW kon je vroeger standaard meestal uit zwart, beige of grijs kiezen. De eerste A3 had standaard ook groen, blauw en geel. Dat waren nog eens tijden!

Het levert meer op om wit leer op alle Mazda 3's aan te bieden. Meer kans dat het wordt besteld en dus zijn de extra ontwikkelingskosten eerder terugverdiend. Zo simpel is het

lol als de vraag zo hoog was dan hadden ze dat wel gedaan, net als andere merken Bij de CX-30 durven ze ook wat meer. Zowaar bruin, blauw(!) en off-white. Basisversie heeft standaard blauw overigens

De eerste A3 had standaard ook groen, blauw en geel. Dat waren nog eens tijden!

Bij Audi heb je als je geluk nog de keus uit bruin/beige maar verder is het daar ook zwart, grijs en alles wat er tussenhangt. Gelukkig doen BMW en MB dat een stuk beter
Bimmert
danielauto

Voor 950 e zou ik ook de 180 pk pakken, maar ik denk dat Alex veel meer korting heeft gekregen op die voorraadauto.

Klopt inderdaad. We begonnen met een Comfort SkyActiv-X met Bose, 18", metallic en automaat. Die was uiteindelijk 4250 duurder dan de SkyActiv-G op voorraad en die heeft dan ook nog het leer pakket (nog eens 800 meerprijs als ik dat op de -X ook zou willen). Dus verschil was iets meer dan de 950. winking smiley

En bij bestellen was er ook nog de nu nog niet exacte meerprijs vanwege de BPM verhoging die alweer komt...voorspelling was zo'n 350 extra.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2019 08:07 door Alex81.
Ik zat van de week achter een Skyactive-X HB 3 demo. Wat mij dan opviel aan de bestickering op die auto is dat op de achterruit het vermogen van de X werd aangeprezen.. en op de zijkant stond Mazda en nog een tekst.. maar afwezig was welk model dit nou betrof. Je moet dus al een 'kenner' zijn om te weten dat het de nieuwe 3 betrof. Apart.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.