Mazda3 | Nieuw: SkyActiv-X vanaf € 28.610

Gepost door Wouter82 
Jammer dat Mazda zo weinig keuze biedt aan kleuren. Het blauw zoals de Golf hierboven zou ook prachtig staan. En ik heb het me ook al in het topic over de Corolla afgevraagd: waarom niet een paar cm meer wielbasis of wat slimmer gevormde voorstoelen? Nu verliest hij bijna elke test op ruimte achterin. Waarom niet gewoon dezelfde wielbasis als de sedan en touring (igv de Corolla) Men zal er vast een goede reden voor hebben maar feit is wel dat hij hier in Europa zo veel potentiële klanten misloopt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2019 11:15 door SVF.
SVF
Jammer dat Mazda zo weinig keuze biedt aan kleuren. Het blauw zoals de Golf hierboven zou ook prachtig staan. En ik heb het me ook al in het topic over de Corolla afgevraagd: waarom niet een paar cm meer wielbasis of wat slimmer gevormde voorstoelen? Nu verliest hij bijna elke test op ruimte achterin.
De wielbasis is ruim 2m70 en dat is riant, nog niet zo lang geleden was dat een goede maat voor het D-segment. De Focus heeft het ook en die is behoorlijk ruim achterin, een Astra heeft minder wielbasis en is nog ruimer achterin. Ik denk dat het offer vooral gemaakt wordt door de lange voorkant en de zeer vlakke voorruit, waardoor de zitplekken verder naar achter moeten. Wat dat betreft doet de auto me veel denken aan de V40. Daarin viel wat mij betreft prima te leven hoor, alleen als je veel langer bent dan 1m80 gaat het niet werken. Als is de achterbank van de Focus (zeker met panodak) dan ook niet fantastisch denk ik.

Qua kleurassortiment: Helemaal eens. Maar twee echte kleuren, waarvan het blauw veel te donker. En rood is duurder dan de andere lakkleuren. Dat is bij bijna alle merken zo, maar waarom?
De rode lak heeft meer lagen nodig om dekkend te zijn, daarom duurder (heb ik me laten vertellen door de dealer).

Vandaag met een collega proef gereden in de nieuwe 3 in luxury uitvoering. Ik ben verkocht, begin volgend jaar maar eens kijken. Wil eerst de Skyactiv-X afwachten (en m'n huidige 2 is net 2,5 jaar oud dus geen haast). smiling smiley Je merkt inderdaad wel dat de auto vrij laag is en ook minder hoofdruimte achterin. Hij lijkt zelfs wat minder hoofdruimte te hebben dan m'n 2 (voor in). Nu ben ik zelf niet zo groot dus heb er geen problemen mee. De Skyactiv-G voldoet prima en van de cylinder afschakeling merk je eigenlijk niks, je ziet het op het scherm als dit in werking treed. Ik had wel het gevoel dat de motor soepeler/trillingsvrijer is dan de Skyactiv-G zonder mild-hybrid (m'n ouders hebben een 2015 CX-3 en die voelt toch wat anders).

Op de foto's was ik bang dat ik de achterkant niet mooi zou vinden door de 'knik' maar in het echt valt dit behoorlijk mee en vind ik het heel mooi gedaan.
Mazda heeft vandaag officieel zijn revolutionaire Skyactiv-X benzinemotor gelanceerd met de start van de verkoop van deze bijzondere motor in de Mazda3. Klanten in verschillende Europese landen waaronder Nederland kunnen vanaf nu de nieuwe Mazda3 Skyactiv-X bestellen, waarvan vervolgens de eerste leveringen dit najaar worden verwacht.* De nieuwe motor zal ook leverbaar zijn in de onlangs geïntroduceerde Mazda CX-30.
Spark Plug Controlled Compression Ignition

De 2.0 liter, viercilinder Skyactiv-X motor met Mazda’s unieke Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI) technologie is ’s werelds eerste commerciële benzinemotor die de vonkontsteking van een benzinemotor combineert met de compressieontsteking van een diesel.

De Skyactiv-X, die voorziet in een ultieme combinatie van de soepele prestaties van een benzinemotor en de superieure respons van een dieselmotor, beschikt over een maximaal vermogen van 180 pk en een maximum koppel van 224 Nm. De Mazda3 Sedan met Skyactiv-X motor scoort bovendien een uitstekend laag brandstofverbruik van 4,3 liter per 100 kilometer met een CO2 emissie van slechts 96 g/km.** Alle handgeschakelde versies beschikken over een energielabel A.
Mazda M Hybrid

De nieuwe Mazda3 Skyactiv-X, maar ook Skyactiv-G, is standaard uitgerust met Mazda M Hybrid technologie. Het intelligente 24-V mild-hybrid systeem minimaliseert het brandstofverbruik, verhoogt de efficiency van de motor en verlaagt de uitstoot door energie op te slaan tijdens het afremmen, die vervolgens gebruikt wordt voor een elektromotor, die de verbrandingsmotor ondersteunt.
Uitrusting Mazda3

De gloednieuwe Mazda3 Skyactiv-X, evenals de versies met Skyactiv-G, is beschikbaar als Hatchback en Sedan, met een keuze uit de handgeschakelde Skyactiv-MT zesversnellingsbak of de zestraps automatische Skyactiv-Drive.

Alle versies met de Skyactiv-X motor zijn standaard voorzien van bredere uitlaatsierstukken. De velgen op de Luxury uitvoering zijn afgewerkt in Bright Silver (Sedan) of Black (Hatchback). Als optie is de Mazda3 Skyactiv-X Luxury ook exclusief beschikbaar met wit lederen interieur op de Sedan of donkerrood lederen interieur op de Hatchback.
Prijzen Mazda3

De vanafprijs van de Mazda3 met 122pk sterke Skyactiv-G motor bedraagt per 1 juli € 27.660,- rijklaar. De Skyactiv-X heeft een meerprijs van € 950,- ten opzichte van de versies met Skyactiv-G en deze is beschikbaar op alle uitvoeringen. De volledige prijslijst met daarin meer productinformatie en andere details is donderdag 13 juni beschikbaar. Vanaf dat moment is de Mazda3 met Skyactiv-X ook configureerbaar op mazda.nl.

Bron: [nieuws.mazda.nl]

Ben benieuwd naar de 0-100 tijd...
Op papier is het de zuinigste auto met benzinemotor (non-hybride) in zijn klasse. En dat met een tweeliter benzinemotor met 180 pk. De Mazda lijkt dus alle verwachtingen waar te maken. thumbs up Kom er maar in met je lofzang, P. Klieder!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-06-2019 17:18 door Rutger DC.
Vind de 950 euro meerprijs echt reuze meevallen.
De genoemde waarden gelden voor de Mazda3 Sedan met 16 inch velgen en handgeschakelde zesversnellingsbak. De waarden zijn NEDC cijfers, vastgesteld volgens typegoedkeuringsverordening (EU) 1153/ 2017.

WLTP brandstofverbruik: 4.6 – 9.3 l/100km
WLTP CO2 emissies: 122 – 157 g/km
NEDC brandstofverbruik: 3.9 – 6.6 l/100km
NEDC CO2 emissies: 96 – 125 g/km.

P Klieder, kom er maar in..

AutoWeek vermeldt alleen de NEDC-cijfers en daar hebben we niets meer aan. De WLTP-cijfers vallen dan toch tegen. Een Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line zit op 122 g/km, gelijk aan de SkyActiv-X instapper (sedan). Mazda zet concurrerende cijfers neer, maar daar houdt het wel mee op. Revolutie in autoland? Nee.
Ik wacht rustig de eerste praktijktests af ergens einde dit jaar. Dan gaan we de revolutie meemaken..... Ben benieuwd. Niet alleen qua uitstoot/verbruik maar juist ook qua drivebility.
Rutger DC

AutoWeek vermeldt alleen de NEDC-cijfers en daar hebben we niets meer aan. De WLTP-cijfers vallen dan toch tegen. Een Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line zit op 122 g/km, gelijk aan de SkyActiv-X instapper (sedan). Mazda zet concurrerende cijfers neer, maar daar houdt het wel mee op. Revolutie in autoland? Nee.
Waarom tegenvallen, als er 1 merk is waar je de opgegeven verbruiks cijfers een beetje realistisch kan benaderen is het Mazda wel. Die Focus haalt ook never de 1:20.

"you should shortlist the Mazda3. It's not the most practical hatchback but it's a stylish and sporty thing to drive. I like it!" Ideaal dus voor mensen die een A-klasse, 1-serie of V40 hebben reden.
Hij komt op de een of andere manier meer overtuigend voor de dag in dit filmpje. Of hij moest zich nog ff op mijn netvlies settelen. Of beide. Mooi ding iig, ben wel wat verbaasd dat ik 'm nog niet in het wild ben tegen gekomen. De been- en bagageruimte vind ik in het filmpje ook erg meevallen. Al is de hoofdruimte achterin wel een een dingetje, onder niveau van de concurrentie denk ik. Ben zelf precies even lang als MattCarwow, maar achterin de V40 of de 1-serie zat ik niet met m'n hoofd tegen het plafond.
Platz 1 mit 510 von 750 Punkten: Ford Focus 1.5 TDCi. Vielseitig, mit einer Spur Sportlichkeit, keine großen Fehler.
Platz 2 mit 507 von 750 Punkten: Mazda3 Skyactiv-D 1.8. Eng im Fond, dafür komfortabel und günstig. Motor top.
Platz 3 mit 493 von 750 Punkten: Peugeot 308 BlueHDi 130. Schnell, stark, sparsam. Leider geringer vernetzt.

[www.autobild.de]
Wat valt de Focus toch weer tegen in deze foto's, vooral de anonieme achterkant.
Grappig dat de Franse auto er het meest saai en 'degelijk' uitziet.
Mazda kan wel eens een bescheiden succes worden...
De 308 en Focus hebben een GT-Line, dan wel ST-Line nodig om een beetje leuk eruit te zien. Mazda was er trouwens vroeg bij met hun Active en later GT-M uitvoeringen. Nu doen veel merken het, alleen Mazda niet meer grinning smiley (versie met dikkere bumpers, skirts, grotere wielen enz)
Mazda Introducing EV Next Year And Plug-In Hybrids In 2021-22

Mazda will launch a handful of new vehicles and powertrains in the coming years to ensure it meets tougher CO2 emission targets in Europe.

While speaking with Auto News and quizzed about how Mazda will hit emissions targets, chief executive Akira Marumoto confirmed that the car manufacturer will introduce its first all-electric vehicle next year and follow it up with various plug-in hybrid models from 2021 or 2022.

“First, the Skyactiv-X engine we are launching this year emits less than 100g/km of CO2. Second, the first Mazda battery-electric vehicle will hit the market next year. Finally, we will introduce plug-in hybrid models from 2021 or 2022. So we will eventually achieve the [emissions] target, although we will have some difficulties in 2020,” Marumoto said.

Details about Mazda’s upcoming electric vehicle remain somewhat limited but we were first told about the EV last year and received confirmation that it will be a standalone model, not one based around an existing ICE-powered Mazda. In addition, it has been confirmed that the car will feature Mazda’s own powertrain technology and not the electric systems which it is developed with Toyota and Denso. [www.carscoops.com]
Focus stuk mooier dan de andere twee.
C stijl bij de Mazda veels te lomp.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2019 18:30 door ducruud.
Mazda heeft de volledige prijslijst vrijgegeven van de Mazda3 met Skyactiv-X motor. Nadat vorige week bekend werd dat het model voorzien van deze benzinemotor met compressieontsteking een vanafprijs kent van € 28.610,- rijklaar, zijn nu alle prijzen van alle uitvoeringen bekendgemaakt, samen met een paar extra technische specificaties.

De 2.0 liter, viercilinder Skyactiv-X motor met Mazda’s unieke Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI) technologie is ’s werelds eerste commerciële benzinemotor die de vonkontsteking van een benzinemotor combineert met de compressieontsteking van een diesel.

De Skyactiv-X voorziet in een ultieme combinatie van de soepele prestaties van een benzinemotor en de superieure respons van een dieselmotor en beschikt over een maximaal vermogen van 180 pk en een maximum koppel van 224 Nm. De Mazda3 Sedan met Skyactiv-X motor scoort bovendien een uitstekend laag brandstofverbruik van 4,3 liter per 100 kilometer met een CO2 emissie van slechts 96 g/km.* Alle handgeschakelde versies beschikken over een energielabel A. De versies met automaat over een B of C label.

Met het vrijgeven van de volledige prijslijst is ook de topsnelheid van de auto bekendgemaakt: 216 km/u, met een acceleratie van 0 – 100 km/u in 8,2 seconden voor de handgeschakelde versies en 8,6 seconden voor de automaten.

Alle versies van de nieuwe Mazda3 met Skyactiv-X zijn, net als bij de versies met Skyactiv-G, standaard uitgerust met onder andere;
- Active Driving Display (ADD) met voorruitprojectie;
- 8,8-inch TFT kleurendisplay met bediening via centrale HMI Commander;
- Breed assortiment aan standaard veiligheidssystemen, zoals dode hoek detectie en rijbaanassistent;
- LED koplampen & achterlichten;
- 8-voudig verstelbare bestuurdersstoel;
- Navigatie met Apple CarPlay en DAB+;
- 7-inch digitale meterset;
- Mazda Radar Cruise Control (MRCC).

Als Hatchback kost deze uitvoering € 28.610,-, als Sedan € 500,- meer. De prijzen van de Mazda3 met Skyactiv-X en zestraps automaat zijn, evenals alle versies met deze motor, ten opzichte van de Skyactiv-G slechts € 950,- duurder en beginnen bij € 31.110,- voor de Hatchback.

Alle versies met de Skyactiv-X zijn standaard voorzien van bredere uitlaatsierstukken. Luxere uitvoeringen hebben de namen Comfort en Luxury. Als introductieaanbod wordt de Comfort uitvoering, met een meerprijs van € 1.750,- t.o.v. de standaarduitvoering, voorzien van een Bose® premium-audiosysteem met 12 speakers ter waarde van € 850,-.

De 18-inch lichtmetalen velgen op de Luxury uitvoering zijn afgewerkt in Bright Silver (Sedan) of Black (Hatchback). Op de Luxury is wit lederen interieur (Sedan) of donkerrood lederen interieur (Hatchback) als optie beschikbaar.

Leaseprijzen voor de Mazda3 Hatchback met Skyactiv-X beginnen bij € 369,- ex BTW met een looptijd van 60 maanden en 10.000 km, operational lease. Dat is hetzelfde tarief als bij de versies met Skyactiv-G.

Vanaf nu is de Mazda3 met Skyactiv-X ook configureerbaar op [configurator.mazda.nl]. Hij is vanaf de tweede helft september in ruime mate beschikbaar en direct uit voorraad leverbaar.

ps: wat een vreselijk irritante configurator heeft Mazda thumbs down

Waarom zou je nog voor de 1.8 G gaan ipv de 2.0 X ?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-06-2019 19:26 door MattCurlew.

Waarom zou je nog voor de 1.8 G gaan ipv de 2.0 X ?

idd, die kunnen ze er wel uit gooien.
Heel aparte prijsstrategie. Netto prijs scheelt ruim € 2.750 op de basisversies. Lijkt mij een beter verschil om beide motoren te kunnen verkopen.

Voor Mazda is het natuurlijk belangrijker om de motor met de minste CO2 uitstoot het meest te verkopen i.v.m. het behalen van de EU uitstootregels.
Toch knap van VW, een 6 jaar oud model en nog steeds testen winnen.
Wel grappig dat in alle testen altijd gezegd wordt dat de Focus 375 liter bagageruimte heeft. Terwijl het vrijwel altijd om een testauto met reservewiel gaat. Als dat ook bij deze test het geval is heeft de auto slechts 341 liter bagageruimte wat dus zelfs minder is dan de 3. Al betwijfel ik of de opgaaf bij de Golf en de 3 wél accuraat is, zou best kunnen dat ze daar ook geen rekening hebben gehouden met aanwezigheid reservewiel. Met name bij de Golf ziet het er ook niet al te ruim uit met die hoog liggende bodem.
Mensen zonder reservewiel zijn diegene die vaak de file's veroorzaken sad smiley

Tis zo'n gekut met zo'n reparatie setje die de helft van de keren niet eens uitkomst biedt en enorm veel zooi achterlaat.
KadettRT
Mensen zonder reservewiel zijn diegene die vaak de files veroorzaken
Nogal offtopic, maar dat is echt onzin. Of je nu wel of niet een reservewiel aan boord hebt, als je lek rijdt en niet zelfstandig de (snel)weg kunt verlaten heb je assistentie nodig. Als je al zo levensmoe bent om op de vluchtstrook een wiel te gaan wisselen, is er nog altijd het argument dat het niet toegestaan is op de meeste plekken. Dus hoe dan ook zal er een takelwagen opgeroepen worden.

Verder zijn die reparatiesetjes inderdaad ruk. Maar ik heb er nog nooit een file mee veroorzaakt winking smiley
DeeTwee
Wel grappig dat in alle testen altijd gezegd wordt dat de Focus 375 liter bagageruimte heeft. Terwijl het vrijwel altijd om een testauto met reservewiel gaat. Als dat ook bij deze test het geval is heeft de auto slechts 341 liter bagageruimte wat dus zelfs minder is dan de 3. Al betwijfel ik of de opgaaf bij de Golf en de 3 wél accuraat is, zou best kunnen dat ze daar ook geen rekening hebben gehouden met aanwezigheid reservewiel. Met name bij de Golf ziet het er ook niet al te ruim uit met die hoog liggende bodem.

Tellen ze vakjes onder de mat ook mee als bagageruimte? Liters zegt sowieso niet alles, zolang het niet heel klein is dan hebben de meeste mensen er wel genoeg aan en ook de vorm van de achterklep is van belang al zal dat ook niet gunstig zijn voor de Mazda3 winking smiley

Dit vind ik wel opvallend "Still, it’s actually surprisingly spacious in the rear, with more legroom than the Focus (but not the Golf) and about the same headroom. Tall adults will brush against the roof, but the seating is low enough that they won’t be too uncomfortable." Beenruimte beter dan in de Focus volgens hen.
Fabrikanten rekenen inderdaad graag allerhande 'verborgen' vakjes mee. Als je bijvoorbeeld de achterklep van de vorige A-klasse opentrekt lach je je te barsten, veel meer dan een postzegel qua vloeroppervlak is het niet. Terwijl die auto op papier meer liters biedt dan een V40. Die is ook niet al te ruim maar die kofferbak is absoluut ruimer dan die van de A. Maar die a heeft nog wat vakjes onder de bodem, kun je niks mee, tellen ze wel mee. Oftewel volksverlakkerij ;-)

Verder wordt er altijd van alles beweerd in tests, zelfs in Autovisie lees ik soms dingen die gewoon absoluut niet kloppen, en vraag ik me af of ze de auto überhaupt hebben bekeken (niet vaak gelukkig). Misschien heeft autoexpress wel gelijk, of misschien vergissen ze zich, misschien omschrijven ze eea wat ongelukkig, wie zal het zeggen. De Focus heeft veel beenruimte achterin, maar de voorpassagier wat minder, de voetruimte daar is wat gekortwiekt. Dus als die z'n stoel wat naar achter schuift zit de persoon erachter weer wat krapper. Tsja. Er is maar een test uitsluitend, en dat is de test die je zelf doet. De tests in de media zijn vooral vermaak.
Prijsverschil tussen de G en X is zo klein dat de keuze logisch lijkt. Mits de X goed rijdt natuurlijk. Dat milieu geneuzel levert nogal eens bijwerkingen op.
Blijft confronterend hoeveel de roverheid je beroofd bij aanschaf van een auto. Bij deze Mazda varieert de belasting (BTW+BPM) tussen de bijna 50 en bijna 75%. Geen wonder dat de verkoop van auto's steeds meer naar occasions verschuift.
De bpm was eerder toch ook vast 45,3%? Plus BTW is dat ook ruim 60% belasting.
Is dit een geval van zoek de verschillen? Want verder dan een donkerdere reflectie op de binnenspiegel kom ik niet. smiling smiley
Dan voeg ik daar de verschillende uitlaat diameters aan toe.
Yep alleen de uitlaten, zie (pers)berichten
Zag gisteren voor het eerst de nieuwe Mazda 3 in Soul Red rijden. Of het ligt aan de poetser maar de kleur kwam veel feller/intenser op mijn over als bij bijvoorbeeld laatste op model CX5.
Ook in het echt vind ik het een zeer geslaagd ontwerp. Lekker onderscheidend qua algehele vormthumbs up

Mooiste auto in z'n klasse, zowel qua exterieur als interieur.
Zijn er al mensen die hem besteld hebben met de X motor? En zoja... wat doet de levertijd?
Eerste rijtesten staan online.

4/5: The new SkyActiv-X engine certainly creates the most convincing version of the new Mazda 3 yet, but it feels in some ways that the clever spark controlled compression ignition technology under the bonnet is being held back from its ultimate potential. This is the very first application of the tech though, so it’ll only get better with time. Here and now you get some much needed extra power over the SkyActiv-G car without really sacrificing fuel economy, but a little refinement is lost. It’s good enough to be our pick of the Mazda 3 bunch.

Rijimpressie: [www.autoexpress.co.uk]

Google translate:

The first impression disappointed . Up to 4000 tours, the engine runs pleasantly quiet and vibration-free, but is rather weak . The linear power development should also be responsible for the fact that the objectively even average performance (for 180 hp!) Subjectively feel even flabbier. Mazda himself emphasizes that the engine wants to be a perfect partner for every day rather than a performanceable. On our test drive (city, country road, limited freeway and minimum full load share) the Skyactiv-X with automatic consumed 10.2 liters, as a switch 8.9 liters . This is not representative, but makes it curious about the first consumption in How To Cars test.

Hele test: [www.autobild.de]
Anonieme bezoeker
Re: Mazda3 | Nieuw: SkyActiv-X vanaf € 28.610
15-07-2019 17:12
Tot 4000 toeren doortrekken, dat doe je toch zelden. Typisch weer een Autobild test ook. Japans wordt helaas vaak de grond in geboord dit zou je ook als positief kunnen zien want ze moeten wat te zoeken en te zeuren hebben bij zo'n goede wagen. De 3 van Mazda is een topwagen met topinterieur en geweldige motoren. Gelukkig was Autovisie recent zeer positief in haar oordeel over de nieuwe Mazda 3.
Cdlop
Tot 4000 toeren doortrekken, dat doe je toch zelden.

Dat is toch juist het hele punt bij Autobild, en dit komt eveneens terug in het stukje van Autoexpress. Onderin de toeren is het gewoon (nog steeds) een tam apparaat, ondanks 180pk.
Dat verbruik vind ik wel schokkend. Eens wachten op wat meer tests en reviews.
De hele wereld heeft de Mazda3 SkyActiv-X en CX-30 getest maar de Nederlandse pers laat weer niks van zich horen. In Japanse tests zijn ze natuurlijk wel positiever. Het is vooral een fijn blok omdat het zo lineair zijn krachten verdeeld. Ik vind juist bij moderne turbomotor dat de fut er al snel uit is en je juist veel moet schakelen. Vanwege prijs vs prestaties is het de beste keuze voor de Mazda3 maar heb niet het idee dat een autojournalist er razend enthousiast over is.. op youtube vind je overigens al meer testen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-07-2019 18:42 door Pourquoi.
AW heeft op FB gereageerd. De Nederlandse pers mag er morgen en donderdag pas mee rijden.
Oeps, was al geplaatst.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-07-2019 14:18 door straatos.
Kristian

Mening?
Banter
Kristian

Mening?

Ja, wat dacht je dan? Uitspraken over schoon- of lelijkheid zijn altijd een mening.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.