Mazda3 | Nieuw: SkyActiv-X vanaf € 28.610

Gepost door Wouter82 
En nu staat de Mazda3 te blinken op het autosalon in Brussel (waarschijnlijk dezelfde als van de Nederlandse preview):

Eerste rijindruk en meer foto's: [www.motor1.com]

Positief verhaal alleen wordt de ruimte en dode hoek van C-stijl niet genoemd
Dit is wel een heel mooie auto geworden, zowel sedan als hatch. Eén van de eerste waarbij de waanzinnig grote (en vermoedelijk technisch onnodige) grille niet zo stoort, omdat de rest van de auto zo rustig en vloeiend is vormgegeven. Ben heel benieuwd naar de nieuwe Skyactiv-x praktijkervaringen. En hopen dat ze het roestmonster eindelijk onder de duim hebben...
Ik word steeds enthousiaster. Wat een prachtige auto!
Jammer dat er zo weinig keuze is aan mooie kleuren zoals bv het blauw waarin je de 2 vaak ziet of het groen van de vorige 2. Soms verlang ik wel eens terug naar de kleurrijke jaren 70... Op de laatste foto's komt met name de rode hatchback bijzonder goed over en misschien is dit model wel net zo spraakmakend als de eerste 323F die begin jaren 90 zelfs even in de top 3 van de verkooplijsten stond als ik me niet vergis.
SVF
Jammer dat er zo weinig keuze is aan mooie kleuren zoals bv het blauw waarin je de 2 vaak ziet of het groen van de vorige 2. Soms verlang ik wel eens terug naar de kleurrijke jaren 70... Op de laatste foto's komt met name de rode hatchback bijzonder goed over en misschien is dit model wel net zo spraakmakend als de eerste 323F die begin jaren 90 zelfs even in de top 3 van de verkooplijsten stond als ik me niet vergis.

Hear, hear...

Ik denk dat (donker)paarsmetallic (aubergine) op de hatch en donkergroenmetallic op de sedan ook heel mooi zouden staan. Maar ja, dat zijn kleuren he. Daar doen we niet meer aan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2019 20:49 door s velthuis.
Ook bij de Golf bijvoorbeeld zag ik het mooie Kurkuma Yellow niet meer. Er zijn helaas maar weinig modellen (zeker boven het B-segment) waarbij je een leuke kleur kan bestellen.
In Duitsland is de configurator al online. Lijkt erop dat daar de sedan niet leverbaar wordt want deze staat ook niet in de downloadbare 'vorverkaufsbrochure' .
Wel een hele complete auto voor een scherpe prijs! Ga je een Skoda Scala configureren en pak je dan de 1.5 TSI dan is die fors duurder.
Op de Nederlandse website kan je de MZ3 ook al een tijdje configureren: [configurator.mazda.nl]
Investeer ook gelijk in een anti-roest behandeling.
En dat is serieus bedoeld. De MX-5 heeft bijv. geen behandeling van de holle ruimtes af fabriek.
AutoCar en AutoExpress positief.

[www.autocar.co.uk]
If you work at a Mazda dealership, your job just got a little easier.

[www.autoexpress.co.uk]
if you’re after a fun-to-drive family hatch, the 3 should sit high on your shortlist.

Performance is nothing to write home about, as you’d expect in a car that makes 120bhp and weighs the best part of 1350kg

hij lijkt me wel wat zwaar?
'estimated' staat er. In carbase staan de specs gewoon, daar is ie 1249 kg
Bird Nerd
'estimated' staat er. In carbase staan de specs gewoon, daar is ie 1249 kg

Nog steeds aan de zware kant in het C-segment m.i. De Golf en Astra doen dat beter.

Wel positief dat het gewicht de rij-eigenschappen niet in de weg lijken te staan.
Die C-stijl zal wel zwaar zijn grinning smiley Focus 1.0 Ecoboost (1222 kg) en Civic 1.0 i-VTEC (1229 kg) zitten meer in de lijn van de Mazda3. Een grotere motor lijkt mij sowieso wel zwaarder. Mazda had de trend ingezet van lichtere auto's maar toen ging men weer klagen dat de deuren te licht voelden winking smiley
Klopt, mijn 6 van my 2013 weegt 1280 kg. Koop je nu een nieuwe (zelfde model maar twee facelifts) dan is ie ruim 100 kg zwaarder. Beter comfort, meer isolatie en mooiere materialen zorgen voor flink wat extra kilo's.
Eerste rijimpressies zijn veelbelovend. Interieur op premium-niveau, zeer stil, hele goede stoelen.... Ruimteaanbod achterin en in kofferbak wat minder.
Waar de 3 vooral in uitblinkt is rijplezier. De auto schijnt ontzettend fijn te rijden. De vergelijking wordt daarbij (gerenommeerd automagazine) gemaakt met duurdere BMW's.
Dat belooft dus wat!
Interieur vind ik echt adembenemend mooi. Modern maar ook een klassieke look met een prachtig stuur, mooi maar niet te opvallend display en een strak horizontaal dashboard met weinig maar hele mooie knoppen. Zo hoort een auto er wat mij betreft uit te zien van binnen.

Na de lancering van de 8e generatie Honda Civic is dit weer eens een auto waar ik echt enthousiast van wordt. Een auto die het niet moet hebben van zijn praktische kwaliteiten maar wel begeerte weet op te roepen.
Kenteken komt op een nogal knullige plek..

Heeeel veel foto's: [www.carscoops.com]

"Finally, the most anticipated engine is the Skyactiv-X unit with compression ignition combustion technology that debuts in the 2019 Mazda3. Mazda doesn’t reveal the specs yet but we do know from Mazda Slovakia that it puts out 181 PS (178.5 horsepower) and 222 Nm (164 lb-ft) of torque. As with the regular Skyactiv-G engine, it’s assisted by the M Hybrid system. Scheduled for launch later in 2019, the new power plant promises to offer “the superior initial response and fuel economy usually associated with diesel engines.”
Ik ben heel benieuwd naar die Skyactive X. Dat er weinig specs bekend zijn doet mij vrezen voor het feit dat het allemaal behoorlijk tegenvalt. Maar goed, eerst maar eens zien.
Mazda overdrijft zelden als het gaat om specs en verbruik....
De hatchback kan mij nog steeds niet helemaal bekoren. Misschien dat het in het echt heel erg meevalt. De Toyota CHR vond ik eerst ook verschrikkelijk en nu vind ik 'm wel geslaagd.
De sedan vind ik daarentegen wel erg mooi. Sierlijk gelijnd, mooie verhoudingen.
Ik vind het alleen jammer dat de grille net wat te groot is, zoals bij de meeste nieuwe Mazda's. Als de grille wat minder ver naar beneden was doorgetrokken was er ook een fatsoenlijke plaats geweest voor de kentekenplaat.
P Klieder
Ik ben heel benieuwd naar die Skyactive X. Dat er weinig specs bekend zijn doet mij vrezen voor het feit dat het allemaal behoorlijk tegenvalt. Maar goed, eerst maar eens zien.
Het vermogen is bekend, wat wil je nog meer weten wat belangrijk is? Het brandstofverbruik komt pas als hij getest is volgens de WLTP.

In het wit en een basisversie met 16". Zicht is ronduit slecht door die C-stijl en achterin niet echt ruim. Maar kwaliteit van het interieur is top, Thomas is erg onder de indruk. En rijdt natuurlijk lekker sportief zoals elke Mazda. Ik vind hem 'live' mooier dan op de foto's
Ik heb net bij de dealer hier al in de nieuwe 3 gezeten en het zicht schuin naar achteren is niet zo dramatisch als ze doen willen geloven, ja het kan beter. Ik had meer moeite met het feit dat je amper wat ziet door het achterraam. Voor de rest erg mooi van binnen en buiten, ziet er allemaal heel strak uit stoelen zitten goed(geen uren ingezeten).
Zowel in het rood als in het grijs ziet hij er mooi uit.
zombies
Ik heb net bij de dealer hier al in de nieuwe 3 gezeten en het zicht schuin naar achteren is niet zo dramatisch als ze doen willen geloven, ja het kan beter. Ik had meer moeite met het feit dat je amper wat ziet door het achterraam. Voor de rest erg mooi van binnen en buiten, ziet er allemaal heel strak uit stoelen zitten goed(geen uren ingezeten).
Zowel in het rood als in het grijs ziet hij er mooi uit.

Ik vond het ook wel meevallen toen ik er in zat tijdens de preview. Misschien dat het tijdens de proefrit de 23ste ik er anders over denk, maar mijn eerste indruk was dezelfde als die van jou. Achterin zitten is trouwens wel wat benauwd. Maar daar zit ik gemiddeld nog geen 1x per jaar. Dus dat geloof ik wel smiling smiley
De trademark driehoekige Alfa schild in de grille, en het had zo een opvolger van de Giulietta mogen zijn wat mij betreft.
Doorgestuurd gekregen van mijn broer:

Ik ben erg benieuwd hoe de auto irl op straat oogt.. blijf hem soms toch wat ongelukkig ogen. Dan liever de CX-3
Hij staat bij de dealer. Ben er vanmiddag even omheen gelopen. Wat een prachtige auto! Ook die dikke C-stijl valt me in het echt mee. By far de meest geslaagde auto die nu op de markt is! thumbs up
Barri
By far de meest geslaagde auto die nu op de markt is! thumbs up

In zijn klasse, of totaal?
Ik vind hem ook supermooi. Zo mooi dat ik mijn 6 er zo op zou willen inruilen. Ben bang dat het geen ideale auto is voor een gezin met 2 kinderen. Achterbank is niet heel riant naar het schijnt. Volgende week maar even bij de dealer kijken.
Ik rijd al sinds 2011 in een 3. In 2014 ingeruild voor weer een nieuwe 3. Beide nieuw aangeschaft. Mijn jongens zijn inmiddels 6 en 10, maar hebben voldoende ruimte op de achterbank.
Het is allemaal relatief. We hadden 4 kinderen thuis dus kochten we een Nissan Prairie en daarna een Chrysler Voyager. Toen de oudste uit huis ging was de Mazda Premacy ideaal (fatsoenlijke stoelen achterin ipv kinderstoelen in de Scenic) en toen wij minder meegingen een nieuwe Mazda3 I Active. Niet de ruimste maar als je als langste achter je kleine moeder ging zitten was het goed te doen. We moeten ook weer niet doen alsof alle mensen in een gezin 1m90 zijn. Als ik als lang persoon op de passagierstoel ging zitten dan ga je een klein beetje naar voren zodat degene achter je fijner zit. Gewoon inschikken
Wouter82
Barri

Totaal, vind ik.
Foto's uit topic van Kristian

En hier van autotrack:

Ik heb de auto nog niet irl gezien maar zo met normale wielen ipv donkere ziet het er imo echt geweldig uit. De vreemde verhoudingen kloppen hier weer wel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-03-2019 22:22 door Bird Nerd.
Barri
Wouter82
Barri

Totaal, vind ik.

Ik heb de nieuwe 3 inmiddels ook in het echie gezien bij de dealer en ik doe er nog een schepje bovenop: ik vind het de mooiste auto van deze eeuw! Ja ook mooier dan de Alfa 8C, Die vind ik niet vanuit elke hoek even mooi. Ben benieuwd hoe dit zich dat gaat vertalen in de verkoopcijfers en of het een échte knaller gaat worden voor Mazda net als destijds met de eerste generatie 323F begin jaren 90.
Vergelijkingstest van het Duitse AutoBild. Ondanks dat de 3 laatste wordt eigenlijk wel heel positief. Ruimteaanbod is een stuk beperkter als van de Ceed en Golf.
Voor de ruimte koop je de 3 ook niet. Wil je een schitterende auto die veel rijplezier biedt en een hele fijne motor heeft (AB geeft aan dat zo'n atmosferische motor veel fijner op het gas reageert) dan kun je niet om de Mazda heen.

En nieuw voor Mazda, waar het merk voorheen nooit best scoorde als het ging om de remmen (bovengemiddeld lange remweg), staat de nieuwe 3 als eerste stil.
Niet alleen een schitterende auto dus, maar ook nog eens een hele goede auto! Echt jammer dat ie voor ons te klein is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-03-2019 21:22 door Kristian.

Vooral de Golf ziet er toch wel behoorlijk gedateerd uit naast de Mazda3. Wat een bijzonder ding zeg. De Civic is apart maar dat komt omdat ie gewoon druk vormgegeven is maar de Mazda3 lijkt op dit moment toch wel de meest bijzondere auto in zijn klasse te zijn
Ik moet de auto nog in het echt zien, maar vooralsnog ben ik niet helemaal overtuigd. Hij mist accentuering bij de heupjes, een mooi gebogen lijntje boven de achterwielen had de achterkant breder en zo een stuk gespierder gemaakt. Nu doet het mij iets teveel aan een poepende hond denken. Het interieur vind ik geweldig. Alleen die eenzame plompverloren plaatsing van de USB-poort in de middenconsole (onder de aircoknoppen) vind ik wat apart, ziet eruit als een afterthought.

@DeeTwee, Denk dat het USB verhaal vooral ideaal is om met een kort kabeltje je telefoon te verbinden voor het opladen of het gebruik van Apple carplay. Ja, je kan hem ook in je middenconsole doen. Maar dit is sneller.
Kristian
En nieuw voor Mazda, waar het merk voorheen nooit best scoorde als het ging om de remmen (bovengemiddeld lange remweg), staat de nieuwe 3 als eerste stil.
Niet alleen een schitterende auto dus, maar ook nog eens een hele goede auto! Echt jammer dat ie voor ons te klein is.

Dit is wat mij ook al op viel tijdens mijn proefrit. Die remmen zijn gretig!
MHLL
@DeeTwee, Denk dat het USB verhaal vooral ideaal is om met een kort kabeltje je telefoon te verbinden voor het opladen of het gebruik van Apple carplay. Ja, je kan hem ook in je middenconsole doen. Maar dit is sneller.
Ik heb geen commentaar op het feit dat het ding er zit, meer usb-poort is meer handig. Ik vind het gewoon raar plompverloren geplaatst, meestal zit zo'n poortje gegroepeerd in een clustertje met andere aansluitingen of knopjes. Dit is een beetje van "Oh, kak, er moest nog zo'n usb-dinges bij. Nouja, ik ram m hier wel even d'r in.".

Maar hee, als dat het enige puntje is wat ik kan bedenken...?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-03-2019 10:08 door DeeTwee.
Gisteren de nieuwe Mazda 3 ook even bekeken bij de dealer.
Het was een vrij standaard versie met 16". Maar nog steeds een pracht van een auto, vooral in die geweldige rode kleur.
Van het interieur was ik ook behoorlijk onder de indruk. Mooie vormgeving, erg mooi afgewerkt en fijne stoelen, stuurtje en pook. Het klopte gewoon allemaal. Enige nadeel: Als je achter mij op de achterbank wilt zitten moet je je benen thuis laten. Ook hield de hoofdruimte niet over en was de tildrempel abnormaal hoog. Maar ja, die looks he...drinking smiley
Afgelopen middag bij de 3 wezen kijken. Heel mooi interieur en stoelen zitten echt goed. Buiten stond een rode, waarvan ik de kleur altijd veel vond lijken op de ibiza, dus even ernaast geparkeerd. Het rood van de ibiza is toch wat feller.

Ruimte achterin de mazda is niet meer dan in de ibiza. Voorin is ie wat breder. Mijn vrouw vind de ibiza van binnen qua layout veel mooier. Ikzelf de mazda. Zodra de skyactive x er is ga ik proefrijden ermee. De g is voor mij geen optie. Pak minder pk en zwaarder. Wil wel vlot vooruit kunnen zoals ik nu in de ibiza gewend ben.

Ik ben er wel van onder de indruk. Gelijk alle folders meegenomen ook. Hij heeft standaard echt veel opties. Alleen jammer dat alleen de duurste uitvoering led drl heeft en dat je die niet als losse optie kan krijgen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-04-2019 00:28 door Oveazibi.
Oe die kleuren kunnen niet bij elkaar.
Aan de Comfort uitvoering heb je al genoeg. Ik vermoed dat je gewoon led lampen in de drl kan draaien want daarbij gaat het toch niet om het lichtbeeld.
Nu eindelijk ook gepresenteerd en te koop in Japan. En grootste nieuws is dat ie ook daar voortaan Mazda3 heet (en de hatchback Fastback). Tot nu toe heette de sommige altijd anders; Mazda2 = Demio. Mazda3 = Axela. Mazda6 = Atenza. Verder eigenlijk niks anders dan wat wij hebben behalve dat 4WD op bijna alle motoren beschikbaar is maar dat is gebruikelijk in Japan. Zij hebben de 1.5 met 111pk, 2.0 met 156pk (automaat) en zelfs de 1.8 diesel met 116pk. SkyActiv-X komt ook daar later

Signature Style (optioneel)

Ook zij hebben zwart interieur, rood optioneel (hatchback) en wit optioneel (sedan)

Veel foto's: [car.watch.impress.co.jp] & [carview.yahoo.co.jp] &[car.watch.impress.co.jp]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-05-2019 09:32 door MattCurlew.
Het Australische CarAdvice heeft een multitest uitgevoerd tussen een groot deel van het C-segment aanbod. Het gaat om de Ford Focus, Holden Astra (= Opel), Honda Civic, Hyundai i30, Kia Cerato (heeft veel techniek van de Ceed, maar simpeler afgewerkt), Mazda3, Peugeot 308, Subaru Impreza, Toyota Corolla en Volkswagen Golf. Uiteraard zijn niet alle uitvoeringen gelijk aan de Europese uitvoeringen en sommige auto's hebben een motor die we hier niet kennen.

De beste drie volgens Caradvice:

Vergelijkingstest: [www.caradvice.com.au]

De Mazda en Toyota zijn samen met de Astra (die van de drie dan gelijk het meest praktisch is) wel het mooist vind ik. Van de drie op elkaar lijkende modellen, de Golf, 308 en i30, vind ik de laatste het mooist, temeer omdat de neus van de 308 en Golf er sinds de laatste facelift niet op vooruit is gegaan wat mij betreft. De Focus ziet er als hatchback ook goed uit.
Als ie ruimer zou zijn zou hij bijna elke test winnen denk ik. Internationaal sowieso.

Zojuist voor het eerst de Mazda3 gezien, in deze configuratie. Gewoon op straat, op een drukke tweebaansweg met bescheiden snelheid (ik fietste ernaast). En zoals meerdere mensen zeiden valt de C-stijl erg mee. Sterker nog, de Mazda3 viel ontzettend op door zijn markante verschijning tussen de rest van het blik. Ik ben in ieder geval om; irl een schitterende auto!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-05-2019 22:59 door MattCurlew.
Ik loop elke dag langs een Mazda dealer, en wát een prachtige auto is het toch. In dat rood geweldig, maar zo in grijs ook. In zwart ziet er ook wel strak uit, maar dat is sowieso mijn kleur niet.
Ik vind hem ook zo verschrikkelijk mooi. Gewoon jammer dat ie voor onze gezinssituatie te klein is. Goh wat oogt dat Golfje toch ineens gedateerd.
Grijze kleur staat hem heel mooi.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.