Mazda3 | Nieuw: SkyActiv-X vanaf € 28.610

Gepost door Wouter82 
Re: Mazda3
29-11-2018 20:31
Normale versie zal wel chroom hebben. Dit zijn de gt-m uitvoeringen denk ik.
29-11-2018 20:49
Ik lees en hoor juist dat alle versies bij Mazda er hetzelfde uitzien waarbij de sedan meer de chique versie is (dus chroom en andere grille) en hatchback de sportieve. En dat er weinig uitvoeringen komen maar dat de basisversie al luxe is (std 16" lichtmetaal, navigatie, altijd zelfde scherm, full LED-koplampen etc). Waarschijnlijk net als de Mazda6 dus twee luxe uitvoeringen waar je paar pakketten van hebt. Zal iig geen showroomlokker hebben
01-12-2018 22:49
Filmpje van Autogefuhl bekeken en begin steeds meer onder de indruk te raken van de nieuwe 3. Interieur vind ik heel erg mooi. Schitterend dashboard met mooi geintegreerd scherm. Spannend om te zien maar ook heel strak. Helaas is de ruimte achterin wel krap en ben ik bang dat ook hier de stoelzittingen aan de korte kant zijn.
03-12-2018 17:05
Lees op het internet dat de multi-link ophanging aan de achterkant is geschrapt voor een ouderwetse torsen beam ophanging? Verder hoop ik dat de sedan ook te krijgen is met zwart hemeltje zoals in de hatch. Amerika krijgt een AWD versie die niet naar europa komt.
03-12-2018 18:26
Ben benieuwd of de CX3 op termijn ook de nieuwe SKyActiv krijgt...
05-12-2018 09:05
Erg onder de indruk van de nieuwe Mazda 3. Doordat BMW bij de 1 serie de USP in de prullenbak gooit, ben ik toch gaan kijken naar andere merken voor mijn volgende leasert voor volgend jaar. (rij op dit moment de 1 serie) De nieuwe Mazda 3 staat op nummer 1, de nieuwe Ford Focus op nummer 2 op de shortlist. Interieur is helemaal mijn ding. Lekker ingebouwd zitten. En exterieur is lekker gek. Ik hou er wel van.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2018 09:06 door MHLL.
05-12-2018 14:03
Bird Nerd

Misschien dat er technisch nog wat veranderd is.

Wielbasis is iets langer. Denk motoren grotendeels hetzelfde maar net wat aangepakt, net als versnellingsbakken

Motoren zijn compleet anders, deze krijgen de skyactive-x motoren, welke wezelijk anders zijn dan de skyactive-G motoren.

skyactive G :
[www.youtube.com]

skyactive x:
[www.youtube.com]
[www.youtube.com]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2018 14:13 door marcel21674.
05-12-2018 14:14
Ja maar nu nog niet. Vooralsnog de bekende G en D motoren alleen ietsjes aangepast. De X komt later
05-12-2018 14:20
Bird Nerd
Ja maar nu nog niet. Vooralsnog de bekende G en D motoren alleen ietsjes aangepast. De X komt later

Dat had ik ook begrepen van alle filmpjes die ik gezien heb. Hoop niet dat ze een compleet modeljaar wachten met het leveren van de nieuwe X motoren.
05-12-2018 14:39
Bird Nerd

Volgens mazda komt deze toch echt met de X versie.
[www.mazda.nl]
05-12-2018 14:41
Dat ontken ik toch nergens? eye rolling smiley MAAR NU NOG NIET. Hij komt later. Lees alle nieuwsberichten en bekijk de video's van de pers eens
05-12-2018 16:12
Bird Nerd
Dat ontken ik toch nergens? eye rolling smiley MAAR NU NOG NIET. Hij komt later. Lees alle nieuwsberichten en bekijk de video's van de pers eens

dit topic gaat toch ook over de nieuwe 3, niet de huidige....
Als je de moeite had genomen om de link te bekijken, zegt mazda niks over later. De nieuwe 3 is volgens de tekst gewoon beschikbaar met skyactive x blok. Zou erg dom zijn om daar reclame voor te maken en het dan niet kunnen leveren...

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2018 16:22 door marcel21674.
05-12-2018 16:26
Man man man.. ik heb het toch ook niet over de huidige? Nogmaals (ik praat geen andere taal volgens mij, maar goed): De NIEUWE Mazda3 komt EERST met bekende 1.5 and 2.0 SkyActiv-G (en 2.5 voor andere werelddelen) en 1.8 SkyActiv-D. LATER komt de SkyActiv-X
05-12-2018 16:31
Of met wat bronnen te citeren:

"Op de Nederlandse motorenlijst zet Mazda een 2,0-liter SkyActiv-G-benzinemotor en een 1,8 SkyActiv-D-dieselmotor. Op een later moment volgt de SkyActiv-X-machine." [www.autoweek.nl]

"De Mazda3 zal in eerste instantie verkrijgbaar zijn met een 1.5 en 2.0 SkyActiv-G-benzinemotor. Dieselen kan met de 1.8 Skyactiv-D. In een later stadium komt de nieuwe Skyactiv-X motor naar de Mazda3." [www.autoblog.nl]

"Als de compacte Japanner volgend jaar maart in Nederland op de markt komt, is hij er met een 2,0 liter benzinemotor of een 1,8 liter turbodiesel (vermogen en koppel zijn van allebei nog niet bekend). Later volgt de SkyActiv-X, een innovatieve benzinekrachtbron met compressieontsteking" [www.autovisie.nl]
05-12-2018 18:29
Dan is de reclame van Mazda op de radio nogal misleidend. Daar hebben ze het wel over dat hij leverbaar is met "de revolutionaire Skyactiv-X motor".
06-12-2018 07:25
Quote van de Mazda site:

Skyactiv-X komt eraan

De nieuwe Mazda3 zal verkrijgbaar zijn met de revolutionaire Skyactiv-X motor. Een unieke vinding van onze Ingenieurs waardoor je diesel niet meer nodig hebt voor krachtige prestaties en een laag verbruik.

Ze zeggen alleen niet wanneer smiling smiley
Ik heb me in ieder geval ingeschreven voor de introductie.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2018 07:32 door MHLL.
06-12-2018 08:56
Nou dat Skyactive X moet dan in auto kringen een bom leggen toch? Als het zo revolutionair is. Hoor er alleen niet heel veel over, behalve de reclame....

Net zoiets als Multiair een paar jaar geleden van Fiat. Dat werd ook gebracht alsof het nooit meer anders zou zijn.... Bleek soort van valvetronic van BMW te zijn...
06-12-2018 09:16
P. Klieder
Nou dat Skyactive X moet dan in auto kringen een bom leggen toch? Als het zo revolutionair is. Hoor er alleen niet heel veel over, behalve de reclame....

Hybride/elektrisch/waterstof lijken ze vrij weinig mee te doen, in tegenstelling tot het Japanse Toyota en Honda. Ik zie daar op de lange termijn meer brood in.
06-12-2018 09:32
Carfanatic

Hybride/elektrisch/waterstof lijken ze vrij weinig mee te doen, in tegenstelling tot het Japanse Toyota en Honda. Ik zie daar op de lange termijn meer brood in.

Ik ben benieuwd of het echt erg revolutionair is. Als het SkyActive door een andere technische insteek een motor 2% zuiniger maakt is het leuk maar zet het niet echt zoden aan de dijk.
06-12-2018 09:57
Ze spreken over 20 tot 30% zuiniger
Het gebeurt zelden dat het rendement van de motor daadwerkelijk wordt verhoogd, dus deze motor is zeker revolutionair.
Die downsize motoren hebben geen hoger rendement en Renault had in de jaren 80 al een 1.4 motor met turbo, die 160pk kon leveren.
Dus vernieuwend zijn die motoren ook niet in tegenstelling tot de skyactive-x.
06-12-2018 11:11
MX6
Ze spreken over 20 tot 30% zuiniger
Het gebeurt zelden dat het rendement van de motor daadwerkelijk wordt verhoogd, dus deze motor is zeker revolutionair.
Die downsize motoren hebben geen hoger rendement en Renault had in de jaren 80 al een 1.4 motor met turbo, die 160pk kon leveren.
Dus vernieuwend zijn die motoren ook niet in tegenstelling tot de skyactive-x.

Maar als Mazda na 100 jaar verbrandingsmotoren het rendement significant omhoog weet te brengen, dan is dat toch wereldnieuws? Dan zullen andere fabrikanten volgen. Het zal een echte revolutie zijn. Maar ik hoor er vrij weinig over. Ben heel benieuwd naar de 1e praktijktest van de Skyactiv X

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2018 11:41 door P. Klieder.
06-12-2018 11:13
Ik had liever gezien dat ze de Mazda3 gelijk introduceerde met SkyActiv-X. Zo hadden ze gelijk een statement gemaakt. Ik denk dat ze de X nog aan het optimaliseren zijn..
06-12-2018 11:16
"The automaker has confirmed it will launch its first ever EV in 2020. And according to Autocar, it will be a standalone model, so it won’t be based on an existing model. A rotary-engined range-extender version of the same car will also arrive around the same time, followed by Mazda's first plug-in hybrid in 2021. [carbuzz.com]
06-12-2018 11:55
P. Klieder
Carfanatic

Ik ben benieuwd of het echt erg revolutionair is. Als het SkyActive door een andere technische insteek een motor 2% zuiniger maakt is het leuk maar zet het niet echt zoden aan de dijk.

Dit is wel echt revolutionair ja, gezien dit altijd voor onmogelijk werd gehouden.

Denk ook dat men daarom niet met een MPS versie gaat komen. Technisch zal er op het moment niet meer haalbaar zijn uit een benzine blok. Denk dat tuning ook nauwelijks meer mogelijk is. en dat alleen een groter blok voor meer vermogen kan zorgen.
06-12-2018 12:02
Maar als het zo revolutionair is (immers, techniek die pas na ruim 100 jaar significant verbeterd wordt), waarom is er dan zo weinig van te merken? Blijkbaar hebben al die engineers de afgelopen decennia iets over het hoofd gezien wat Mazda wel ziet.
06-12-2018 12:04
MX6
Renault had in de jaren 80 al een 1.4 motor met turbo, die 160pk kon leveren.
.
Ik heb zo'n leuke 5 GT turbo gehad, maar dat was niet te vergelijken met de huidige kleine motoren hoor. Een Turbo gat waar je bijna bang van was (wel leuk!!).
Acceleren was fun;
2500 rpm.......gebeurt niet veel
3000 rpm......nog steeds leuke stadsauto
3500 rpm.....wordt wat wakker onder de motorkap
4000 rpm......BAM!!!!!!
Gaat nu allemaal (veel te) soepel en gelijkmatig.
06-12-2018 12:30
P. Klieder
Maar als het zo revolutionair is (immers, techniek die pas na ruim 100 jaar significant verbeterd wordt), waarom is er dan zo weinig van te merken? Blijkbaar hebben al die engineers de afgelopen decennia iets over het hoofd gezien wat Mazda wel ziet.

Blijkbaar wel ja. Compressie ratio's van 14:1 waren voor de komst van skyactive-G ook ongehoord.
Dus ja, mazda ziet blijkbaar iets wat anderen niet zien of willen zien of noem het de weg van de minste weerstand.

Maar als je gewoon de filmpjes bekijkt met de uitleg over skyactive-x, dan snap je zelf ook wel, dat dit een huzarenstukje is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2018 12:44 door marcel21674.
06-12-2018 13:42
marcel21674

Blijkbaar wel ja. Compressie ratio's van 14:1 waren voor de komst van skyactive-G ook ongehoord.
Dus ja, mazda ziet blijkbaar iets wat anderen niet zien of willen zien of noem het de weg van de minste weerstand.

Maar de Skyactiv G motoren zijn niet significant zuiniger dan kleinere turbomotoren. Terwijl die ook nog eens meer trekkracht bieden bij lage toeren.
Andere feit is dat dit niet door andere fabrikanten "gekopieerd" wordt. En dus niet echt gezien wordt als een huzarenstukje.

Iets "anders" doen dan anderen is leuk maar als het resultaat marginaal of minder is dan bestaande constructies schiet het ook niet echt op.

Ik heb mijn twijfels tot het tegendeel bewezen is.
06-12-2018 17:37
P. Klieder
marcel21674

Maar de Skyactiv G motoren zijn niet significant zuiniger dan kleinere turbomotoren. Terwijl die ook nog eens meer trekkracht bieden bij lage toeren.
Andere feit is dat dit niet door andere fabrikanten "gekopieerd" wordt. En dus niet echt gezien wordt als een huzarenstukje.

Iets "anders" doen dan anderen is leuk maar als het resultaat marginaal of minder is dan bestaande constructies schiet het ook niet echt op.

Dat de skyactive motoren zuiniger zijn dan de downsize motoren is allang bewezen. Wordt ook in het eerste filmpje benoemd over skyactive x. Mazda staat al 5 jaar bovenaan in amerika....
06-12-2018 17:45

Dat de skyactive motoren zuiniger zijn dan de downsize motoren is allang bewezen. Wordt ook in het eerste filmpje benoemd over skyactive x

"Wij van WC-eend..."

Mazda staat al 5 jaar bovenaan in amerika....

Bovenaan met wat? Niet qua verkoopcijfers in ieder geval
06-12-2018 18:15
De common-rail was ook revolutionair voor dieselmotoren en ontwikkeld door Fiat.
Hiermee werd ook een hoger rendement behaald, maar toch hoorde je er niet heel veel over.

Andere fabrikanten, o.a. Mercedes zijn ook bezig geweest om een HCCI motor te ontwikkelen, maar ze waren geen van al succesvol.

Ik ben ook benieuwd naar de testresultaten, als de motor beschikbaar komt.
06-12-2018 21:27
Kleine turbomotoren zijn op papier vaak zuiniger. Dat telt. In de praktijk is de Skyactiv G zuiniger maar dat is voor de fabrikanten niet belangrijk.
Als particulier ben je gewoon beter af met een Skyactiv motor. Een zuinige en betrouwbare motor die lekker soepel is.
06-12-2018 21:40
P. Klieder
marcel21674

Een atmosferische motor is (iets) minder complex dan een turbomotor, en daardoor/daarbij wat robuuster en wellicht goedkoper in onderhoud? En kennelijk, zo geef je zelf aan, wel íets zuiniger dan een downsizemotor. Alle beetje schijnen te helpen. En de gasrespons van een atmosferische motor schijnt prettiger te zijn. Schijnt, zeg ik bewust, ik weet onderhand haast niet meer hoe het rijdt...

Niet dat ik iets probeer te claimen mbt de Skyactiv motoren hoor, dat zou dmv cijfers moeten en daar beschik ik niet over. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat robuustheid en daarmee betrouwbaarheid en daarmee onderhoudskosten een argument zijn voor Mazda om deze koers te varen. Zo zuinig mogelijk bovendien is natuurlijk leuk, maar de kostenbesparing op brandstof maak je natuurlijk met een flinke reparatie binnen de kortste keren ongedaan.
06-12-2018 22:19
Toyota past trouwens een soortgelijke motor met hoge verdichting toe in de nieuwe Corolla Hybrid. Toyota en Mazda werken overigens ook vrij nauw samen.
07-12-2018 07:00
MX6
De common-rail was ook revolutionair voor dieselmotoren en ontwikkeld door Fiat.
Hiermee werd ook een hoger rendement behaald, maar toch hoorde je er niet heel veel over.

Andere fabrikanten, o.a. Mercedes zijn ook bezig geweest om een HCCI motor te ontwikkelen, maar ze waren geen van al succesvol.

Dat waren ze ook niet met de rotatie motor en dat heeft mazda toch ook betrouwbaar gekregen.
07-12-2018 08:51
Nou.. ik heb Mazda ook hoog zitten maar ik zie je voornamelijk een hoop onzin roepen zonder onderbouwing
07-12-2018 08:57
marcel21674
MX6

Dat waren ze ook niet met de rotatie motor en dat heeft mazda toch ook betrouwbaar gekregen.

ook al zo'n succes nut smiley
07-12-2018 09:07
MX6

Hier werd geen hoger rendement mee bereikt. Sterker nog, de pompverstuiverdiesels waren sneller en zuiniger. Maar ook lawaaiiger. En erg duur om te produceren. Dus common rail werd de standaard (waarom zou elke fabrikant zijn eigen systeem ontwikkelen?). Maar common rail biedt/bood dus feitelijk niks revolutionairs. Meer iets marginaals dus. En dat is Skyactiv X ook denk ik. Maar ik laat me graag overtuigen.
07-12-2018 12:35
Carfanatic
marcel21674
MX6

ook al zo'n succes nut smiley

Gaat niet om wel of niet succes. overwinning op le mans in 91 zegt wel genoeg denk ik...
07-12-2018 12:37
Bird Nerd
Nou.. ik heb Mazda ook hoog zitten maar ik zie je voornamelijk een hoop onzin roepen zonder onderbouwing

Je wil het gewoon niet zien, of je snapt het niet, das wat anders.
07-12-2018 16:37
Bird Nerd

Dat de skyactive motoren zuiniger zijn dan de downsize motoren is allang bewezen. Wordt ook in het eerste filmpje benoemd over skyactive x

"Wij van WC-eend..."

Mazda staat al 5 jaar bovenaan in amerika....

Graag bewijzen dan smiling smiley
11-12-2018 10:21
Ik heb gisteren nog eens gekeken naar de Autogefühl review.
Volgens mij wordt de Mazda 3 gelanceerd met de volgende twee benzine motoren:

Skyactive-G 2.0 122PK
Skyactive-X 2.0 181PK

Dus afhankelijk welke motorisering je kiest, krijg je een G of X motor.
11-12-2018 10:36
122 pk. Dat is niet echt indrukwekkend voor een 2 liter.
11-12-2018 11:32
Ze hebben nu ook een 120PK 2.0 liter motor in hun huidige Mazda 3. Voelt een beetje als die oude Volvo motoren. Had je iets van 120PK uit een 2,5 liter vijf cilinder. Niet kapot te krijgen die blokken.
11-12-2018 11:39
Mijn Volvo 144 GL uit 1970 had al 135 SAE-pk uit 2 liter. Maar die zal wel wat minder schoon zijn geweest. grinning smiley
11-12-2018 11:49
Pk's zeggen niets. Koppel is waar het om draait.
11-12-2018 11:50
Belangrijker is nog het koppel. Dat zal niet hoog zijn (170 a 180nm) bij hoge toeren. Dat lijkt mij niet vlot rijden.
11-12-2018 12:00
P. Klieder
Belangrijker is nog het koppel. Dat zal niet hoog zijn (170 a 180nm) bij hoge toeren. Dat lijkt mij niet vlot rijden.

230 Nm volgens de berichten, en waarom alleen bij hoge toeren?
11-12-2018 12:09
929V6
P. Klieder

Is het een turbo?
11-12-2018 12:18
P. Klieder
929V6
P. Klieder

Is het een turbo?

Er wordt een mechanische compressor gebruikt, als ik het goed begrijp.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.