Porsche 911 (992)

Gepost door Flieger 
Porsche 911 (992)
28-11-2018 09:55












Quote
Autoweek.nl
Wie Porsche zegt, zegt 911. Het merk en alles dat het op de markt brengt is al decennia tot op de vezel doordrenkt met invloeden van die magische driecijfercombinatie. Geen wonder dat de komst van een nieuwe generatie 911 voor Porsche een belangrijk aangelegenheid is. Nu is het zo ver. Aan de vooravond van de Los Angeles Auto Show stelt Porsche deze achtste generatie 911 aan de wereld voor.

Gekscherend kun je stellen dat het uiterlijk van een nieuwe generatie 911 weinig toelichting behoeft. De basisvorm van Porsches icoon is sinds de introductie van de 911 in 1964 immers eigenlijk niet veranderd. Wie alle zeven voorgaande generaties op een rij zet, kan niet om de designtechnische samenhang heen. Porsche brengt bij deze achtste generatie nu ook meer samenhang aan tussen de diverse uitvoeringen. Waar de duidelijk bredere koets voorheen was voorbehouden aan de vierwielaangedreven versies én de S en Turbo-smaken, draagt vanaf heden élke 911 een ‘widebody’.

De bredere en dus diepere wielkasten bieden plaats aan grotere wielen én dus aan groter en breder rubber. Dat betekent: meer tractie. Aan de voorzijde meten de wielen 20-inch. De achterste exemplaren hebben een diameter van 21-inch. De wielkasten zijn net als het grootste deel van de koets voortaan uit aluminium vervaardigd. Let wel: we hebben het nu over de Carrera S en 4S, de enige varianten waarin Porsche de 911 nu nog heeft gepresenteerd.

We durven onze hand ervoor in het vuur te steken dat Porsche de onderkant van het 911-gamma later uitbreidt met een ‘basis-Carrera’ en dat de S en 4S later hun meerdere moeten erkennen in versies als de GTS, Turbo, Turbo S, GT3, GT2 en RS-derivaten van die laatste twee. Welke uitvoering je ook kiest, ze krijgen allemaal een lichtbalk over de gehele breedte van de achterzijde, nieuwe ledkoplampen én in de koets verzonken portiergrepen.

Dat laatste komt niet alleen de aerodynamica ten goede, het staat ook nog eens erg high-tech. Ook opmerkelijk is de achterspoiler, een exemplaar dat in hoogte variabel is en dat vrijwel de gehele breedte van het 911-achterste beslaat.

Modern DNA
Naast het exterieur wordt ook de werkplek van de 911 geïnjecteerd met modern DNA. De voorheen midden bovenin het dashboard geplaatste ventilatieroosters zakken omlaag om plek te bieden aan een nu hoger gepositioneerd en standaard aanwezig 10,9-inch groot scherm dat bij het infotainmentsysteem hoort. Meer schermnieuws vinden we direct achter het stuur. Een analoge toerenteller staat hier volgens goede 911-traditie centraal, maar ditmaal wordt die klok aan weerszijden vergezeld door twee digitale displays waarop de rest van de voor de bestuurder relevante informatie wordt weergegeven.

3,7 seconden
Zoals gezegd, heeft Porsche de nieuwe 911 alleen nog als Carrera S en als vierwielaangedreven Carrera 4S gepresenteerd. Achterin ligt weer een geblazen zescilinder boxermotor. Het blok stampt er nu 450 pk uit, 30 pk meer dan bij de uitgaande Carrera S en 4S. Tot op heden is alleen bekend dat die motor is gekoppeld aan een achttraps PDK-transmissie. Op de vraag of een handbak bij de mindere goden van de 911-familie blijft bestaan, wil Porsche nog niets kwijt. Tijd voor cijfers: de Carrera S lanceert zich in 3,7 seconden naar een snelheid van 100 km/h. De Carrera 4S klaart dat klusje 0,1 tel sneller. Daarbij zijn ze allebei grofweg een halve seconde rapper dan hun voorgangers. Wie het optionele Sport Chrono-pakket bestelt, snoept nog eens een tiende van een seconde van de sprinttijd af. De Carrera S houdt bij 308 km/h op met versnellen. Bij zijn vierwielaangedreven broer stopt de snelheidsmeter bij 306 km/h met oplopen.

WET-mode veiligheidssystemen betreft, maakt de nieuwe 911 onder meer kennis met een noodremsysteem én Porsche levert standaard WET-mode, een systeem dat water op de weg detecteert, de auto daarop instelt én de bestuurder erop attendeert. Ook nieuw, maar wel optioneel, camera’s die dankzij warmtedetectie ook in het donker kunnen kijken.

Voor nu moeten we het met deze Carrera S- en 4S-versies doen. De rest van het ongetwijfeld weer uitgebreide 911-gamma volgt later. En ja: daar horen ook weer een Cabriolet en waarschijnlijk weer een Targa bij!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-11-2018 10:05 door Flieger.
Re: Porsche 911 (992)
28-11-2018 11:26
Jammer dat ie altijd widebody is.
Zoek de verschillen, maar ik vind de huidige neus mooier.




Ook niet echt fraai m.i., alsof de motorkap open staat...





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-11-2018 11:51 door Wouter82.
Re: Porsche 911 (992)
28-11-2018 12:02
Ziet er goed uit, de auto is weer wat dikker geworden, de achterkant echter ook rommeliger. Die bumpers had Porsche wel optisch minder zwaar mogen maken met minder tierelantijnen. Verder is er weinig nieuws onder de zon: technisch subliem, uiterlijk niks aan.
Ze worden wel steeds lomper maar ik vind de achterzijde erg geslaagd. Verder weinig verschil natuurlijk. Maar voorbumpers ontwerpen kunnen ze echt niet bij Porsche. Ziet er altijd zo goedkoop uit met al die plastic roosters. Alle foto's: [www.netcarshow.com]

Als geheel vind ik de voorbumper wat te hoekig, past niet bij een ronde auto als de 911. "Gelukkig" moet er hier een kentekenplaat op, dat breekt het een beetje.
Bruine interieur met houten elementen zoals in de video ziet er imo echt fantastisch uit! Sowieso een bijzonder fraai interieur
Re: Porsche 911 (992)
28-11-2018 22:18
Erg gaaf interieur. En zit er nou toch nog een soort van MMI-achtig draai/drukknopje linksvoor rechtsvoor tov de versnellingspook? Kan me niet voorstellen wat het anders is. Verstandige keus denk ik.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-11-2018 10:34 door [D2].
Ik weet het niet.... het lijkt alsof de achterkant te groot is. Hij heeft standaard 20" voor en 21" achter, ik heb hem even geshopt met 20" rondom:

Anonieme bezoeker
Re: Porsche 911 (992)
29-11-2018 16:10
Het interieur is er echt enorm op vooruit gegaan, erg fraai.
Achterkant is nog wat wennen, de oude was een stuk rustiger



Wanneer komt de targa?
Re: Porsche 911 (992)
29-11-2018 17:54
Live @ Los Angeles International Auto Show:























Meer foto's: [car.watch.impress.co.jp]
Mooi.
Eerste 911 waar ik hebberig van word.
Zal de leeftijd wel zijn.grinning smiley
Configureren kan ook al: [cc.porsche.com] (paar opties aangeklikt voor het idee)



Anonieme bezoeker
Re: Porsche 911 (992)
30-11-2018 00:24
2de keer kijken:
- nummerbord achter wel erg laag
- ventilatie roosters middentunnel lijken laag, hopelijk werken ze net zo goed als in de 991
- lelijke deurgrepen, lijkt wel een nissan, ik prefereer de oude deurklinken zoals op de 993,997 en 991

ik wacht wel op de facelift grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-11-2018 00:25 door Gullwing.
Re: Porsche 911 (992)
30-11-2018 08:21
Quote
Gullwing
2de keer kijken:
- nummerbord achter wel erg laag
- ventilatie roosters middentunnel lijken laag, hopelijk werken ze net zo goed als in de 991
- lelijke deurgrepen, lijkt wel een nissan, ik prefereer de oude deurklinken zoals op de 993,997 en 991

ik wacht wel op de facelift grinning smiley

Ventilatieroosters laag zou misschien wel prettig kunnen zijn, misschien blazen ze minder snel in je gezicht. Je zit er anderzijds wel sneller met je handen voor. De deurgrepen zijn een soort Tesla-achtige dingen die automagisch uitschuiven als je er met je hand (en sleutel vermoed ik) in de buurt komt.

Ik neem 'm wel zo, zonder facelift. Die brede kont staat 'm geweldig. Doe maar die knalgele of die knalblauwe. Mag helaas niet in Nederland, daar mag je 911 alleen donkerblauw, zwart of grijs zijn.

Velgen in carrosseriekleur is denk ik een van de minder vaak gekozen opties smiling smiley
Re: Porsche 911 (992)
03-12-2018 09:59
Nette Feinschliff. En mooi hoe de klassieke dashboard-lijn terugkomt in de 992 thumbs up





Enige is dat wat mij betreft de richting indicator op het voorspatbord weg moet... of kan. Maakt 'm nog cleaner.
Verplaatsen naar spiegel?
Wat voor maat velgen zijn dit? Allemachtig, dit oogt veel te groot!

Eens, maar komt ook door de smalle spaken van de velg. De velgen op de blauwe 992 op de achtergrond zien er een stuk beter uit.
Alle vier de velgen die je kunt kiezen zijn 20/21 inch
Die op de achtergrond zien er inderdaad een stuk beter uit. Die vind ik erg gaaf zelfs. Bij de velgen op de voorgrond krijg ik een beetje zo'n idee van een foute Amerikaan met te grote velgen.
Quote
straatos
Enige is dat wat mij betreft de richting indicator op het voorspatbord weg moet... of kan. Maakt 'm nog cleaner.

Alleen op de US-uitvoeringen is die oranje, op de Europese gewoon wit/helder.
Quote
Wouter82
Quote
straatos
Enige is dat wat mij betreft de richting indicator op het voorspatbord weg moet... of kan. Maakt 'm nog cleaner.

Alleen op de US-uitvoeringen is die oranje, op de Europese gewoon wit/helder.

Ook die mag weg...
Die spoiler klapt al snel uit dan. Of kan je hem ook gewoon met een knop omhoog zetten?
Dat laatste.

De achterkant vind ik echt verschrikkelijk. Leuk voor de Turbo of de GT2, maar de Carrera had wat mij betreft wel iets subtieler mogen zijn.


















Alle foto's: [www.netcarshow.com]

Weer zo'n bultrug. Jammer van verder een prachtige auto
Configurator is trouwens uitgebreid. Hier met SportDesign bumpers (kenteken wat hoger trouwens) en sideskirts



Jammer van de te dikke kont op die Cabrio. Als ik het kon betalen had ik zeker dat SportDesign-pakket besteld. Oogt veel beter. Meer in balans aan de achterkant.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2019 01:36 door Jay DoubleYou.
De cabriolet heeft een bocheltje gekregen. Is er ook al een foto en profil?
Quote
D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen
De cabriolet heeft een bocheltje gekregen. Is er ook al een foto en profil?

Re: Porsche 911 (992)
09-01-2019 10:21
Quote
D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen
De cabriolet heeft een bocheltje gekregen. Is er ook al een foto en profil?





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2019 10:25 door Flieger.
Re: Porsche 911 (992)
09-01-2019 10:55
Sja, ik weet niet wat ik er van moet vinden. Ik vind 'm wat te lomp worden. Zowel de coupé als de cabrio. Dashboard is wel mooi! Maar de toppers blijven wat mij betreft de 993 en 997.
Re: Porsche 911 (992)
09-01-2019 11:19
Volgens mij is de 'bult' hetzelfde als bij de 991. Dakconstructie is gewoon het zelfde, zo te zien. Hooguit valt hij meer op omdat de kont wat massiever is geworden.
De cabriolet is wat mij betreft nooit een mooie auto geweest. Te duidelijk een gescalpeerde coupé. Ik snap dan ook niet zo dat de 718 het hier niet beter doet, de Boxster ziet er namelijk wel goed uit.
Re: Porsche 911 (992)
20-01-2019 11:27
De Boxster blijft de beauty onder de Porsches maar ik vind deze generatie van de 911 cabrio ook niet slecht ogen (van de uitlopende generatie prefereer ik nog steeds de Targa).
Anonieme bezoeker
Re: Porsche 911 (992)
20-01-2019 12:45
Erg mooie wagen maar cabrio lijkt een wat verhoogde 'bult' te hebben schuin van achteren bekeken, ongetwijfeld als gevolg opbergruimte van kap, maar geeft wat vreemde verhoudingen, viel bij de voorganger minder op, totaalplaatje blijft geslaagd.
Ik heb nog nergens plaatjes gezien van de basis 992 Carrera... maar dit kan 'm misschien wel zijn, gezien het singuliere opschrift van 992. Niet?

Nee je kan optioneel andere belettering krijgen achterop. Als je op porsche.nl kijkt kan je hem configureren dus zie je ook de basis Carrera
Entry Level 911: The Porsche 911 lineup is expanding as the company has taken the wraps off the entry-level Carrera Coupe and Convertible.
Set to arrive in the United States early next year, the models are powered by a twin-turbo 3.0-liter six-cylinder engine that produces 379 hp (283 kW / 384 PS) and 331 lb-ft (449 Nm) of torque. The engine is connected to a standard eight-speed PDK transmission which enables the coupe to accelerate from 0-60 mph (0-96 km/h) in four seconds flat. With the optional Sport Chrono Package, that time drops to just 3.8 seconds. The Convertible is a tad slower as the dash from 0-60 mph (0-96 km/h) takes 4.2 seconds and 4.0 seconds with the Sport Chrono Package. The top speed is also 180 mph (290 km/h), which makes it 2 mph (3 km/h) slower than the Coupe."





Qua uiterlijk geen verschillen, alleen standaard kleinere wielen. Maar mocht je toch alle officiele pics willen zien: [www.carscoops.com]
Re: Porsche 911 (992)
02-08-2019 08:53
De versie op de persfoto's is voorzien van de optionele sportuitlaat. Hierbij plaatjes van de standaard Carrera.





Anonieme bezoeker
Re: Porsche 911 (992)
02-08-2019 11:46
Prima, deze basisuitvoering! thumbs up Strak en mooi, zonder frutsels cool smiley
Nou ja alleen de std wielen en uitlaten zien er anders uit
Anonieme bezoeker
Re: Porsche 911 (992)
02-08-2019 13:07
Dat klopt. De Carrera S is eveneens strak en mooi, zonder frutsels thumbs up
Die kleinere velgen van de Carrera 2 zien er een stuk beter uit, vind ik. De vierkante uitlaten vind ik eigenlijk ook wel wat hebben.
Nou nog een base model Carrera in retro uitvoering als de 911 die in de 70-er jaren nog op 15" Fuchs wielen reed, met voldoende rubber wangen. De 992 zou dan verhoudingsgewijs achter op 18" en voor op 17" wielen rijden. Nu is dat (op bovenstaande plaatjes) 20 en 19 inch.






4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2019 10:49 door straatos.
En de eerste speciale editie van de 992,op basis van de Carrera 4S: de Belgian Legend Edition ter ere van de 75-jarige verjaardag van Belgisch racelegende Jacky Ickx, die veel successen met Porsche behaalde. Slechts 75 stuks en alleen voor België.








[www.autoweek.nl]







---



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-05-2020 08:07 door MCDubbellU.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.