Volkswagen T-Cross (Taigun & Tacqua @ pag. 2)

Gepost door Rutger DC 

Bron: [autoreview.ru]

Volkswagen T-Cross onthuld
Lars Krijgsman | 25 oktober 2018 19:30

Terwijl auto's als de Renault Captur al jaren als warme broodjes over de toonbank gaan, schitterden compacte cross-overs bij de Volkswagen Groep in afwezigheid. Seat heeft sinds een jaar de Arona op de menukaart staan en tegen het eind van 2018 acht ook Volkswagen de tijd rijp voor een Captur-concurrent. Dít is de T-Cross.

De Volkswagen Groep is rijkelijk laat als het gaat om het brengen van compacte cross-overs die zich moeten mengen in de strijd tegen succesnummers als de Renault Captur. Waar dat Franse verkoopkanon al sinds 2013 in de Nederlandse orderboeken staat, voegde Seat pas vorig jaar als eerste merk van de Volkswagen Groep een dergelijk model aan zijn leveringsgamma toe: de Arona. Die Spaanse cross-over heeft nu een Volkswagen-broertje: de T-Cross.

De T-Cross staat net als de Arona en auto's als de Polo en Ibiza op het MQB A0-platform. Het is dan ook geen verassing dat de wielbasis van Volkswagen's jongste model met 2.56 meter overeenkomt met die van die modellen. De T-Cross is 4,11 meter lang en is daarmee 5,4 centimeter langer dan de Polo, maar ook twaalf centimeter korter dan de T-Roc. Uiteraard is de kleine cross-over ook hoger dan die auto. Met zijn hoogte van 1,56 meter torent de T-Cross zo'n elf centimeter boven de Polo uit. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de zit. Volgens Volkswagen zit je in de T-Cross tien centimeter hoger dan in zijn Polo-broertje. De bagageruimte meet in de basis 385 liter. De achterbank is veertien centimeter verschuifbaar en wie die bank in de voorste stand zet, moet 455 liter kunnen meebrengen. Met de achterbank plat bedraagt de bagageruimte 1.281 liter. Ter vergelijking: de Polo kan in de basis 351 liter meebrengen.

Volkswagen maakt van de T-Cross een kleine cross-over waarin uiterlijke kenmerken van grote broer Tiguan zijn verwerkt. Afgaande op de eerste spionagefoto's leek de T-Cross niets meer dan een Arona met een mild-Volkswagensausje te worden, maar in de praktijk lijkt dat mee te vallen. Sterker nog, Volkswagen komt verrassend uit de hoek door de achterkant op een manier te ontwerpen die we niet eerder van het merk gezien hebben. Tussen de achterlichten is namelijk een brede rode strip geplaatst. In tegenstelling tot wat we tegenwoordig bij veel merken zien, is het puur een reflectiebalk.

Interieur

Het interieur oogt vooral herkenbaar. Hoewel het dashboard niet één op één is overgenomen uit de Polo of T-Roc, lijkt het binnenste wel sterk op dat van die twee modellen. Opmerkelijk is het nieuwe stuurwiel dat Volkswagen in de T-Cross toepast. Volkswagen biedt op de Life- en Style-versies een 'designpakket' aan waarmee de panelen op het dashboard een '3D-look' krijgen. Ook maakt tweekleurige stoelbekleding deel uit van het pakket en zelfs de buitenspiegelkappen en de wielen zijn in een afwijkende kleur uit te voeren. Volkswagen heeft daar de smaken Black, Energetic Orange en Bamboo Garden voor bedacht.

Motoren

Op de internationale motorenlijst zet Volkswagen drie TSI-benzineversies en één dieselversie. De bekende 1.0 TSI is er met 95 en 110 pk en ook de 150 pk sterke 1.5 TSI is beschikbaar. De dieselmotor is een 1.6 TDI is die 95 pk levert. Met de aan een handgeschakelde vijfbak gekoppelde 95 pk sterke 1.0 TSI komt een snelheid van 100 km/h in 11,5 seconden op de klok. Zijn topsnelheid ligt op 180 km/h. De 115 pk sterke versie van de 1.0 TSI, met handgeschakelde zesbak of DSG7-transmissie, zorgt voor een 0-100-sprint in net geen tien tellen (9,9 s) en sprint door tot een snelheid van 193 km/h is bereikt. De 1.5 TSI versnelt in 7,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h en gaat door tot de snelheidsmeter op 220 km/h staat. Deze versie heeft altijd de DSG7-bak. De 1.6 TDI heeft twaalf tellen nodig voor de 0-100-sprint en versnelt door tot 181 km/h. Het gaat dan om de variant met handgeschakelde vijfbak. Wie hem met DSG-bak bestelt, snoept 0,4 van de 0-100-tijd af.

Veiligheid

Geen nieuw model zonder een hele trits veiligheidssystemen. Volkswagen geeft de T-Cross standaard zaken mee als Front Assist met voetgangersdetectie en City Emergency Brake, Lane Assist, Hill Start Assist, dodehoekdetectie, en Park Assist. Zaken als adaptieve cruisecontrol staan op de optielijst. Volkswagen levert de auto simpelweg als T-Cross, als Life en als Style. Die laatste heeft standaard ledkoplampen en staat op 17-inch lichtmetaal. De standaardversie staat op 16-inch stalen wielen. Op de Life en Style is ook het op deze foto's zichtbare R-line-pakket leverbaar.

De T-Cross komt begin volgend jaar op de Nederlandse markt. De auto wordt voor Europa gebouwd in het Spaanse Navarra waar ook de Polo het levenslicht ziet. Voor de Zuid-Amerikaanse en Chinese markt gaat Volkswagen de auto's lokaal produceren.

Bron: [www.autoweek.nl]

6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-03-2021 21:36 door Rutger DC.
Eerlijk is eerlijk, die donkere balk genaamd "achterlichtunit" is wel lekker onderscheidend. Voor de rest: net als de meeste andere modellen uit de crossover-tsunami is het geen uitgesproken vreselijke auto, maar ook niet echt interessant ofzo.
Re: Volkswagen T-Cross
25-10-2018 19:49
D. Elzinga
Eerlijk is eerlijk, die donkere balk genaamd "achterlichtunit" is wel lekker onderscheidend.

De vraag is hoe lang smiling smiley Talloze autofabrikanten in vooral China hebben tegenwoordig auto's met balk/Heckblende tussen de achterlichten.

Op deze foto's is het een leuke auto, maar op spionagefoto's vond ik de proporties maar raar. Ik vrees het ergste voor de NL-spec T-Cross in 'zakelijk en waardevast' muisgrijs, zwart of wit en in het tweede uitrustingsniveau met 15 of 16 inch wielen.
25-10-2018 19:53
Oef... zelfs in deze uitvoering is het niets, vind ik. Ik vrees voor de looks van de uitvoering die we hier 90% van de gevallen tegen gaan komen.
Fotomodel valt op zich niet tegen maar met alle vinkjes aangekruist in een heftig kleurtje is dat niet zo heel lastig.
Eerst maar eens zien hoe een middelmatige uitvoering zonder alle opties in het zilvergrijs eruit ziet.
25-10-2018 20:16
Leuk bakkie, zeker zonder R-line. Maar inderdaad, deze leuke kleurtjes blijven waarschijnlijk beperkt tot de folder omdat een ieder toch kiest voor zwart of grijs sad smiley Maar ook in grijs of wit lijkt het me nog wel een leuk wagentje. Voor een Volkswagen best hip!

Die Autobild foto vind ik wel bijzonder: de onthulling was vanavond in Amsterdam/Halfweg, en daar had je niet zo'n witte achtergrond. Zou Autobild de foto's al voor de officiële introductie mogen maken?
25-10-2018 20:23
Eindresultaat leuker dan verwacht. Leuke aan vulling in het segment en beter geslaagd dan de Arona.
26-10-2018 10:36
Ik vind dit eigenlijk best een guitig ding, zeker in deze kleur. En zeker voor een VW. Maar net als de rest vrees ik voor het resultaat op straat - dat gaat veel wit en zilver worden helaas, en ik ben bang dat het dan weer net niks is.

Ik vind hem juist wat tegevallen. Neus is aardig, kont redelijk onderscheidend maar wat druk die achterlampen maar de zijkanten erg saai. Ook huidige interieurs van de goedkopere VW's spreekt mij totaal niet aan

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-10-2018 11:00 door Bird Nerd.
26-10-2018 11:03
Ik vond de concept Taigun er een stuk strakker uitzien, jammer dat er van dat desing niks is over gebleven.

De huidige vw's hebben qua design teveel lijnen, richeltjes en randjes. Dat voegt niks toe aan het design, maar maakt het dat het er over een tijdje verouderd uit ziet. Dat deed Da Silva vroeger toch een stuk beter!
26-10-2018 11:26
Zo te zien keihard plastic weer in interieur, jmmr, VW is echt aan het besparen geslagen helaas. Uiterlijk wel erg leuk. eerst maar eens de lease uitvoering zien in gewone basistrim en grijs.
26-10-2018 13:11
dca492
Zo te zien keihard plastic weer in interieur
Hoe zie je dat? En wat is daar erg aan?
Barri
dca492
Zo te zien keihard plastic weer in interieur
Hoe zie je dat?

Even op m'n beeldscherm getikt. Inderdaad, keihard.
26-10-2018 13:58
En de T-Cross voor Latijns-Amerika, die in de Braziliaanse Volkswagen-fabriek gebouwd zal gaan worden. Het is dus anders dan de T-Roc een wereldauto. Volkswagen zou Volkswagen niet zijn als het in verschillende markten voor verschillende wielbases kiest. Soms is het verschil dusdanig klein dat je je kunt afvragen waarom al die moeite is gedaan, hier is het verschil wel noemenswaardig: de Mercosur-spec T-Cross is 4.19 meter lang en heeft een wielbasis van 2.65 meter, respectievelijk 8 en 9 cm langer dan de Europese T-Cross. Met die lengte zou de auto vast wat te dicht op de T-Roc zitten in Europa, zeker als 'ie meer binnenruimte voor een lagere prijs biedt. Verder is het interieur van de Mercosur-spec wat eenvoudiger met een afwijkend dashboard.

Bron: [motor1.uol.com.br]
Two tone vind ik niet heel geslaagd op deze T-Cross. Ik snap dat het hip en dus min of meer verplichte kost is om aan te bieden in dit segment, maar ik vind het hier met name op de c-stijl eruit zien als een afterthought.
26-10-2018 15:42
Ik was juist zo blij dat ie in Europa geen two-tone heeft. smiling smiley
Barri

Oh, dat is een optie die exclusief is voorbehouden aan de Zuid-Amerikaanse versie?
Leuk wagentje, zal wel een hoop commentaar op komen. Maar ik verwacht dat hij wel goed zal verkopen.
Dat iets dunnere plastic onderaan bij de Latin versie scheelt wel die rare inkeping die de Europese versie gedwongen wel heeft.
26-10-2018 20:37
D. Elzinga
Barri

Oh, dat is een optie die exclusief is voorbehouden aan de Zuid-Amerikaanse versie?
Ik hoop het. Als two-tone kan in Europa hadden ze die vast al wel getoond bij de introductie.
27-10-2018 00:48
Ik vind de achterlichten van de Braziliaanse T-Cross wel wat leuker trouwens, de lijnen in de achterlichten lopen daar mooi door in de doorlopende balk. Ik ben benieuwd of dat ook echt doorlopende verlichting is of gewoon rood plastic.

Die donkere achterlichten met balk ertussen vind ik trouwens wel erg Peugeot-achtig (3008, 5008, Chinese 308 sedan, 508), of was er een andere autofabrikant die die trend startte? Ach ja, alle autofabrikanten herhalen elkaars kunstjes en wie welke trend startte is nog maar nauwelijks na te gaan.
Mee eens, past beter als 1 geheel dan in EU.
Anonieme bezoeker
27-10-2018 18:18
Zoals bij elke persintroductie worden de full spec exemplaren afgebeeld, deze uitvoeringen zullen in Nederland wel richting 35k gaan, neemt niet weg dat deze T-Cross er heel goed uitziet vwb exterieur. Het zeer VAG gezinde Autobild is echter niet te spreken over het materiaalgebruik van het interieur, keiharde plastics en goedkope detaillering zoal helaas bij de T-Roc en ook nieuwe Polo het geval is. Erg jammer dat VW zo zichtbaar aan het besparen is geslagen. Ben erg benieuwd, hoop het niet, of VW dit ook gaat doen met de nieuwe Golf......., dat lijkt mij een zeer gewaagde stap.
27-10-2018 19:51
D-C
Ik vind de achterlichten van de Braziliaanse T-Cross wel wat leuker trouwens, de lijnen in de achterlichten lopen daar mooi door in de doorlopende balk. Ik ben benieuwd of dat ook echt doorlopende verlichting is of gewoon rood plastic.

Die donkere achterlichten met balk ertussen vind ik trouwens wel erg Peugeot-achtig (3008, 5008, Chinese 308 sedan, 508), of was er een andere autofabrikant die die trend startte? Ach ja, alle autofabrikanten herhalen elkaars kunstjes en wie welke trend startte is nog maar nauwelijks na te gaan.

Die "balk" is gewoon reflecterend (hard, net als in het interieur grinning smiley ) plastic.
Zie: [www.autoweek.nl]
"In tegenstelling tot wat we tegenwoordig bij veel merken zien, is het puur een reflectiebalk."

Weet je wat zo'n rij ledjes wel niet kost?
27-10-2018 19:56
D-C

Die "balk" is gewoon reflecterend (hard, net als in het interieur grinning smiley ) plastic.
Zie: [www.autoweek.nl]
"In tegenstelling tot wat we tegenwoordig bij veel merken zien, is het puur een reflectiebalk."

Weet je wat zo'n rij ledjes wel niet kost?
Zo goed was je post ook weer niet. grinning smiley
27-10-2018 21:57
Carfanatic
Zo goed was je post ook weer niet. grinning smiley

Nou, als AW hem na één klik, twéé keer plaatst, moet hij toch echt wel bovengemiddeld goed zijn!

...en nu zie ik ook nog dat er 5 minuten tussen zit...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-10-2018 00:29 door Jazzik.
Bij de Braziliaanse versie heeft het front toch wel erg veel gelijkenissen met dat van de Fiat Tipo.

Iemand een idee waar de T voor staat in T-Cross?
30-10-2018 12:00
De Chinese T-Cross heeft opmerkelijk grote verschillen met de Europese en Latijns-Amerikaanse T-Cross. De lengte van 4199mm, hoogte van 1568 en wielbasis van 2651 mm zijn ongeveer gelijk aan die van de Latin-spec, maar de neus is helemaal opnieuw getekend. De koplampen zijn groter, de grille juist kleiner en de neus oogt wat hoekiger.

Bron: [news.bitauto.com]

Ik vind de Chinese versie mooier geloof ik...
Prijzen:

1.0 TSI 95 € 22.620
1.0 TSI 95 Life € 24.630
1.0 TSI 115 Life € 25.970
1.0 TSI 115 Style € 27.860
1.0 TSI 115 Life DSG € 27.770
1.0 TSI 115 Style DSG € 29.660
[www.autoweek.nl]
Ongeveer 3.000 euro duurder dan een vergelijkbare Seat Arona zo te zien. Da's dan wel een fors verschil. De auto zal het desalniettemin vast goed gaan doen.
Carfanatic
configurator staat ook online, [configurator.volkswagen.nl]

Wel jammer van het karige beschikbare kleurenpalet. Acht beschikbare kleuren en vijf ervan zijn wit, grijs, zwart en variaties daarop. En waar zijn die velgen in carrosseriekleur van de beursfoto's?
D. Elzinga
En waar zijn die velgen in carrosseriekleur van de beursfoto's?

Die zitten in de Design-pakketten à 627 euro:

Spiegelkappen in Energetic Orange
Sport-/ comfortstoelen vóór met lendensteunen in Orange / Ceramique
Decorinleg in dashboard uitgevoerd in '3D Energetic Orange & Grey'
Decorinleg in middenconsole uitgevoerd in Energetic Orange
Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend
Velgen 'Köln' zwart met Oranje oppervlak, 18 inch lichtmetaal (7 J x 18) voor T-Cross Style

Ook in het groen.
Vrij dure auto. Als DSG vergelijkbaar met een Kia Niro die is toch echt wel een forse maat groter.
T-Cross @ Autosalon van Brussel:

Bron: [autorai.nl]

[www.autobild.de] "Onze tip hier is het T-Cross, aan de buitenkant nog compacter dan de T-Roc, maar aan de binnenkant praktisch ingericht en met verrassend veel ruimte - en het is ook een beetje goedkoper"
Anonieme bezoeker
Re: Volkswagen T-Cross (v.a. € 22.620)
10-02-2019 16:16
Leuke wagen en ziet er zeer veel beter uit dan de T-Roc. Met wat opties ongetwijfeld rond de 30k maar dan heb je wel een erg leuke wagen zo te zien.
Cdlop
Leuke wagen en ziet er zeer veel beter uit dan de T-Roc. Met wat opties ongetwijfeld rond de 30k maar dan heb je wel een erg leuke wagen zo te zien.

Ik vind de T-Roc er juist veel beter uitzien.
Net het topic over de Skoda Komiek gelezen, dan is deze VW echt wel een verademing ( maar wel de Europese versie graag, de Chinese mist serieus wat verfijning).
Meer China-spec T-Cross:

Fotogalerij: [photo.bitauto.com]

Achterlichten zijn wel duidelijk op Peugeot geïnspireerd.
Super fijn om te weten hoe deze auto er in China uit ziet.
Flieger
Super fijn om te weten hoe deze auto er in China uit ziet.

Nou dat vind ik echt super leuk om te horen, ik had ze namelijk ook speciaal voor jou geplaatst! thumbs up
AutoBild heeft de Volkswagen T-Cross vergeleken met de Ford EcoSport, Kia Stonic, Opel Crossland X en Seat Arona.

Platz 5 mit 486 von 750 Punkten: Ford EcoSport 1.0 EcoBoost. Der Kantige! Hohe Sitzposition, modernes Cockpit, aber kleiner Kofferraum, Heckklappe öffnet seitlich.
Platz 4 mit 491 von 750 Punkten: Opel Crossland X 1.2 Turbo. Der Variable! Flexible Rückbank, drehmomentstarker Dreizylinder. Aber schaukeliges Fahrwerk.
Platz 3 mit 494 von 750 Punkten: Kia Stonic 1.0 T-GDI. Der Sportler unter den Mini-SUVs! Straffes Fahrwerk trifft kernigen Motor. Zu tiefe Sitzposition, etwas eng.
Platz 2 mit 522 von 750 Punkten: Seat Arona 1.0 Eco TSI. Der Alleskönner! Tolle Fahreigenschaften, feiner Motor, gute Sitze. Darf im Detail nicht so gut sein wie der T-Cross.
Platz 1 mit 537 von 750 Punkten: VW T-Cross 1.0 TSI. Das neue Maß der Dinge! Viel Platz auf 4,11 Meter, ausgewogenes Fahrwerk, wacher Dreizylinder. Siegertyp!
Das Fazit von Andreas May: "Glückwunsch, VW! Der neue T-Cross mischt auf Anhieb die Mini-SUV-Liga auf – fährt gut, hat viel Platz, clevere Details. Seat Arona bleibt ein Geheimtipp, Kia Stonic ist der sportliche Garantie-Meister. Opel Crossland ist der Raum-Künstler, Ford EcoSport in Würde gealtert."

Complete vergelijkingstest: [www.autobild.de]

Platz 1 mit 537 von 750 Punkten: VW T-Cross 1.0 TSI. Das neue Maß der Dinge!

Ik mis even hoe dit zoveel opzienbarender is dan de gelijksoortige Arona. Ja, op details is hij hoegenaamd beter maar in welk opzicht dan?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.