Mercedes-Benz B-klasse

Gepost door Bird Nerd 

AMG Line

Alle foto's en info: [www.carscoops.com]
Lijkt m.i. wat betere verhoudingen te hebben dan het uitgaande model. Achterkant doet mij qua indeling wel sterk aan Audi denken.
De eerste B was lelijk, de 2e iets minder lelijk, en deze nog iets minder lelijk. Het was, is en blijft een bejaardenbusje. Maar nu wel met een fraai interieur, dat dan weer wel.
En weer een 13 in een dozijnblik erbij. Los van de gril had ook dit ding werkelijk weer van ieder willekeurig ander plakplaatje voorzien kunnen zijn, Japans, Koreaans, Frans, Duits, ik had het allemaal geloofd. Maar goed, het draait dan ook alleen maar om de connectiviteit. Hoe is die?
Zowaar een fabrikant die de opvolger van een mpv-achtige uitbrengt zonder hem meteen te vercrossoveren....
D. Elzinga
Zowaar een fabrikant die de opvolger van een mpv-achtige uitbrengt zonder hem meteen te vercrossoveren....

Waarmee je toch niet wil suggereren dat deze hatchback ook nog maar iets van de genen van een MPV in zich heeft, of wel? Een gewone auto, met een gewone neerklapbare achterbank en een gewone kofferbakinhoud. Niet iets waar een gezin met 3 kinderen nou heel warm voor zal lopen.
s velthuis
D. Elzinga

Waarmee je toch niet wil suggereren dat deze hatchback ook nog maar iets van de genen van een MPV in zich heeft, of wel? Een gewone auto, met een gewone neerklapbare achterbank en een gewone kofferbakinhoud. Niet iets waar een gezin met 3 kinderen nou heel warm voor zal lopen.

Ach kom, zo'n kleine busjesachtige noemen we toch al zo'n 20 jaar een (midi-)mpv? Ongeacht of er wel of niet een "flexibel" interieur in zit.
Nou, ik zie er meer Peugeot 308 in dan een busje. Ik kan dit echt in de verste verte geen MPV meer noemen eerlijk gezegd.
Het komt op mij ook meer over als een soort opgehoogde hatchback dan echt een flexibele MPV.

Ziet er overigens niet onaardig uit. Die blauwe kermisverlichting in het interieur is wel enorm treurig.
Hij zit in dezelfde klasse als de BMW 2 AT en de Golf Sportsvan. Kun je dat MPV's noemen? Nee, ik denk het niet. Maar het zijn ook geen hatchbacks zoals een Peugeot 308 of een normale Golf. Het grootste verschil is dat ze wat hoger zijn dan een hatchback, daardoor meer ruimte hebben, en een hogere instap. Een tussen-model dus, vooral handig voor gezinnen en bejaarden. Maar mooi zijn dit soort auto's geen van allen.
s velthuis
Nou, ik zie er meer Peugeot 308 in dan een busje. Ik kan dit echt in de verste verte geen MPV meer noemen eerlijk gezegd.

Je hebt de flexibiliteit en binnenruimte van de B-klasse al getest? Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Overigens zijn er genoeg MPV's die ik best smakelijk vind ogen. De Renault Grand Scenic, de Citroën C4 SpaceTourer, Opel Zafira, de Volkswagen Golf Sportsvan vind ik zelfs wel chic ogen. Het is niet de schuld van die autofabrikanten dat BMW en Mercedes-Benz nogal ongelukkig vormgegeven MPV's in de aanbieding hebben, die hun meerwaarde rationeel gezien niet of nauwelijks weten/wisten waar te maken.

Deze nieuwe B-klasse oogt nog steeds verre van mooi, de neus oogt lomp en de achterkant afgekapt. Maar goed, zo'n ster op de neus doet wonderen! Daardoor zijn er vast genoeg mensen die zich laten wijsmaken dat ze het een mooie auto vinden. Toch vind ik het positief dat de premiummerken de MPV in Europa een beetje levend houden.
s velthuis

Opzich zie ik ook wel een beetje je punt hoor, maar waar het imo dan om gaat is dat Mercedes lang niet de enige en ook beslist niet de eerste is die met een busjesachtige zonder een al te flexibel interieur komt. Een groot gedeelte van de oudere mini- en midi-mpv's is dan ook helemaal geen mpv, volgens jou?
D-C
s velthuis

Je hebt de flexibiliteit en binnenruimte van de B-klasse al getest? Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Overigens zijn er genoeg MPV's die ik best smakelijk vind ogen. De Renault Grand Scenic, de Citroën C4 SpaceTourer, Opel Zafira, de Volkswagen Golf Sportsvan vind ik zelfs wel chic ogen. Het is niet de schuld van die autofabrikanten dat BMW en Mercedes-Benz nogal ongelukkig vormgegeven MPV's in de aanbieding hebben, die hun meerwaarde rationeel gezien niet of nauwelijks weten/wisten waar te maken.

Bird Nerd

Hoeft niet. Deze foto zegt al alles. Geen drie losse stoelen en een kofferbak met de inhoud en de vorm van een reguliere hatchback. Dus geen MPV en geen enkele praktische meerwaarde. De achterbank is er gewoon één van het type 2 stoelen en een verhoogd middenkussen waar je met goed fatsoen niets op zet wat op z'n achterbenen kan lopen. De PR afdeling van Mercedes kan wel meer beweren, diezelfde lui zetten ook 4 deurs coupe's in de markt, ze kunnen dit ook als roadster proberen te verkopen. Hoeft niet. Is het niet. Dit is geen MPV, dit is een hatchback met iets meer luchtweerstand. Zoals de Scenic geen MPV is maar gewoon een SUV/crossover geval. Echte MPV's zijn er bijna niet meer.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2018 13:29 door s velthuis.
BENZine
Hij zit in dezelfde klasse als de BMW 2 AT en de Golf Sportsvan. Kun je dat MPV's noemen? Nee, ik denk het niet. Maar het zijn ook geen hatchbacks zoals een Peugeot 308 of een normale Golf. Het grootste verschil is dat ze wat hoger zijn dan een hatchback, daardoor meer ruimte hebben, en een hogere instap. Een tussen-model dus, vooral handig voor gezinnen en bejaarden. Maar mooi zijn dit soort auto's geen van allen.

Hebben ze een hogere instap of wekken ze vooral de suggestie een hogere instap te hebben? Hoeveel hoger is het echt?
Kom op Velthuis, moet ik je daar serieus antwoord op geven? Natuurlijk hebben deze auto's een hogere zit (en dus instap) dan een reguliere hatchback. Kijk het anders even na bij de specificaties of stap eens een showroom binnen zou ik zeggen.
Toch jammer.
Na het goede nieuws bij de GLE had ik gehoopt dat ze er toch een derde zitrij in hadden gelepeld.
Had mijn short-list weer wat minder "short" gemaakt.winking smiley
BENZine
Kom op Velthuis, moet ik je daar serieus antwoord op geven? Natuurlijk hebben deze auto's een hogere zit (en dus instap) dan een reguliere hatchback. Kijk het anders even na bij de specificaties of stap eens een showroom binnen zou ik zeggen.

Mijn vraag is serieus, ik kan het op de technische tekening niet terugvinden. Ik vind wel een hoogte van 53 cm, maar dat zou een decimeter lager zijn dan de instaphoogte van een touran. De a had een dubbele bodem, de b niet. 'Natuurlijk' is voor mij ook niet zo natuurlijk, dit is ook niet meer 'natuurlijk een mpv'. Een Berlingo is ook hoog, maar dat resulteert vooral in een boel loze ruimte boven je hoofd.

Vergeleken met bijvoorbeeld een C-Klasse:

Sowieso is de zit in de auto (boven de vloer) al ruim 6 cm hoger, daar bovenop komt dan nog dat de vloer zo te zien wel een paar cm hoger ligt in de B dan en de C. Het verschil zal dus zomaar 10 cm zijn, best veel dus. Voorbeeld: Verhoogde wc-potten voor bejaarden zijn doorgaans 6 cm hoger dan standaard.
BENZine
Het verschil zal dus zomaar 10 cm zijn, best veel dus. Voorbeeld: Verhoogde wc-potten voor bejaarden zijn doorgaans 6 cm hoger dan standaard.

10 cm zou inderdaad zoden aan de dijk zetten. Maar wel opvallend: ik was vanmiddag en vanavond 200 km onderweg en ben dus nogal wat auto's voorbij gereden. Nu heb ik een vrij laag wagentje, met de stoel in de laagste stand, waarbij ik net m'n hand tussen hoofd en dak kan steken. Als referentie. Midi-MPV's en gemiddelde SUV's (Vorige Scenic, Touran, Qashquai) bestuurders kijk ik duidelijk tegenop, die zitten gemiddeld zeker een kop hoger. Ik kwam echter ook twee mensen tegen (mannen) in een Mercedes B en een Golf 5 plus, maar die zaten op dezelfde ooghoogte. Nu kunnen dat dwergen geweest zijn, maar daar leek ik die 10 cm toch niet echt terug te zien. Ben toch wel benieuwd naar de echte cijfers.
Live @ Paris Motor Show:

Het beeld kan vertekenen, maar ook bij de nieuwe lijken de inzittenden niet hoger dan normaal te zitten. Het hoofd zit niet hoger dan borsthoogte van de toeschouwers buiten de auto.
D. Elzinga
s velthuis

Opzich zie ik ook wel een beetje je punt hoor, maar waar het imo dan om gaat is dat Mercedes lang niet de enige en ook beslist niet de eerste is die met een busjesachtige zonder een al te flexibel interieur komt. Een groot gedeelte van de oudere mini- en midi-mpv's is dan ook helemaal geen mpv, volgens jou?

Wat noem je ouder? De vorige Grand Scenic, Zafira, Grand Picasso of Touran waren wel degelijk MPV's. Die konden op vrijdag representatieve zakenbak zijn, op zaterdag in één keer de nieuwe inboedel van dochterlief van de Ikea naar huis brengen, zondag het halve voetbalteam van zoonlief naar het altijd lastige Quickboys uit slepen en maandag met het hele gezin en hond op weg gaan voor een drieweekse kampeertocht naar de Noordkaap met sleurhut aan de haak en ATB's en kayak op het dak. Dat was op zich waar het hele idee Multi Purpose voor stond. Dit Vehicle Multi Purposet er echter niet meer zo veel aan af, idem voor het overige grut wat nog als MPV te boek staat, zoals de BMW 2 of huidige Scenic. Ze missen simpelweg de ruimte, het boxvormige ontwerp en het flexinterieur om die ruimte volledig om te zetten in goederen en/of heel veel inzittenden. Aan de vorm van de achterklep kun je al zien dat deze Mercedes zeer waarschijnlijk niet eens meer een koelkast of wasmachine achter de achterbank kan vervoeren, de achterruit staat daar veel te schuin voor. Dan is hij als multipurpose geval dus minder waard dan bv een midsize station waarin dat vaak nog wel kan. En je kunt natuurlijk zeggen: "ik heb dat niet nodig, ik zit altijd alleen in de auto en vervoer nooit wasmachines." Dan zou ik zeggen: een Smart heeft ook een hoge instap...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-10-2018 00:10 door s velthuis.
Velthuis, wat probeer je nu eigenlijk te bewijzen? En wat valt er eigenlijk te bewijzen? De B-Klasse is (net als de 2AT en de Sportsvan) een tussenmodel tussen hatchback en MPV, zoals er al zo ontzettend veel nichemodelletjes zijn tegenwoordig. Bij Volkswagen en BMW zie je duidelijk het verschil, die hebben ook de grotere Touran en de 2GT in het programma als volwaardige MPV's. Auto's als de B, Sportsvan en 2AT vallen er tussenin, minder ruim dan een MPV maar ruimer en hoger dan een A-Klasse, Golf of 1-Serie. De vergrijzende markt vraagt blijkbaar om dit soort auto's en dus zijn er merken die ze produceren, prima toch?
Dat het gewoon een hatchback is een dat ze die ook als zodanig moeten verkopen. Ik heb gewoon een bloedhekel aan al die marketing prietpraat waar se gemiddelde consument nog als een mak schaapje achteraan loopt te blaten ook.
s velthuis
Dat het gewoon een hatchback is een dat ze die ook als zodanig moeten verkopen. Ik heb gewoon een bloedhekel aan al die marketing prietpraat waar se gemiddelde consument nog als een mak schaapje achteraan loopt te blaten ook.

Ik denk dat jij eens een showroom binnen moet lopen van BMW, MB of VW om de verschillen te ervaren. Bij MB is de A-Klasse (de hatchback) iets langer dan de B-Klasse maar is de B wel 12cm hoger, en dat merk je. Als jongere wil je niet in een B, 2AT of Sportsvan worden gezien, maar als 70-plusser kun je heel blij zijn met dergelijke modellen. Ik ken meerdere personen die altijd in een Mercedes sedan (C of E) hebben gereden en later zijn overgestapt naar een B-Klasse en daar heel gelukkig mee waren.
Mensen mensen, wat een gemiep. Het is gewoon een hogere hatch, net als de Golf Sportsvan. Een A-klasse waarbij je je hoed kan ophouden.
Zonder losse achterstoelen of een flexibel interieur vind ik een auto de term MPV niet waardig.

Overigens wel een mooi model dit! En dat is wel bijzonder, want een hoge hatch is toch een model met bijzondere verhoudingen maar daar hebben ze toch wel wat moois van weten te maken!
Ik ben wel benieuwd wat de politie er van vindt. Valt ie nog steeds binnen het eisenpakket?
s velthuis
D. Elzinga
s velthuis

Wat noem je ouder? De vorige Grand Scenic, Zafira, Grand Picasso of Touran waren wel degelijk MPV's. Die konden op vrijdag representatieve zakenbak zijn, op zaterdag in één keer de nieuwe inboedel van dochterlief van de Ikea naar huis brengen, zondag het halve voetbalteam van zoonlief naar het altijd lastige Quickboys uit slepen en maandag met het hele gezin en hond op weg gaan voor een drieweekse kampeertocht naar de Noordkaap met sleurhut aan de haak en ATB's en kayak op het dak. Dat was op zich waar het hele idee Multi Purpose voor stond. Dit Vehicle Multi Purposet er echter niet meer zo veel aan af, idem voor het overige grut wat nog als MPV te boek staat, zoals de BMW 2 of huidige Scenic. Ze missen simpelweg de ruimte, het boxvormige ontwerp en het flexinterieur om die ruimte volledig om te zetten in goederen en/of heel veel inzittenden. Aan de vorm van de achterklep kun je al zien dat deze Mercedes zeer waarschijnlijk niet eens meer een koelkast of wasmachine achter de achterbank kan vervoeren, de achterruit staat daar veel te schuin voor. Dan is hij als multipurpose geval dus minder waard dan bv een midsize station waarin dat vaak nog wel kan. En je kunt natuurlijk zeggen: "ik heb dat niet nodig, ik zit altijd alleen in de auto en vervoer nooit wasmachines." Dan zou ik zeggen: een Smart heeft ook een hoge instap...

Ik doel voornamelijk op de oudere mini-mpv's. Auto's als de Modus, Fusion, Note, Verso-S, B-Max etc werden als dusdanig in de markt gezet. Volgens jouw leer zijn dat hoge hatchbacks.
D. Elzinga

Ik doel voornamelijk op de oudere mini-mpv's. Auto's als de Modus, Fusion, Note, Verso-S, B-Max etc werden als dusdanig in de markt gezet. Volgens jouw leer zijn dat hoge hatchbacks.

Inderdaad. Ook 0 meerwaarde. Dat je je hoed op kunt houden voegt niet zo heel veel toe, dat maakt het geen MPV.
s velthuis

Gut wat een zelfvoldane reactie weer hoor. Dus mensen die voor een B-klasse kiezen zijn makke schaapjes die zich louter laten sturen door marketing prietpraat?

Je vindt jezelf een hele stoere jongen dat jij, en echt alleen jij, het wel snapt en er niet in trapt?
Barri
Mensen mensen, wat een gemiep. Het is gewoon een hogere hatch, net als de Golf Sportsvan. Een A-klasse waarbij je je hoed kan ophouden.
Zonder losse achterstoelen of een flexibel interieur vind ik een auto de term MPV niet waardig.

Oh, sorry, ik had de notitie gemist dat een discussie over inhoud tegenwoordig gemiep is op dit forum en dat we geacht worden gewoon klakkeloos het persbericht over te nemen en alleen nog onze mening spuien over het uiterlijk. Ook goed. Wat een inspiratieloze 13 in een dozijn eenheidsbagger. Met het kia, Peugeot of Fiat logo had dit ook de weg op gekund. Het automobiele equivalent van de huidige top 40 muziekbagger waarbij producenten er vooral mee bezig zijn om zoveel mogelijk hitjes over de wereld uit te spugen, en de belangrijkste inspiratie het vorige hitje en het hitje van de concurrent is. Ook van toepassing op smartphone fabrikanten trouwens. En na twee weken is het allemaal weer vergeten. Net als deze b. Zo goed?
s velthuis
D. Elzinga

Inderdaad. Ook 0 meerwaarde. Dat je je hoed op kunt houden voegt niet zo heel veel toe, dat maakt het geen MPV.

Je kunt je hoed er niet in op houden, de hoofdruimte is niet meer dan in elke andere auto. De stoel staat hoger, dat maakt het verschil (zie maatschetsen hierboven).
Kan iemand mij vertellen waar Mercedes het heeft over een MPV?
Ik snap ook niet waarom hij over "marketing prietpraat" heeft. In het persbericht hebben ze het slechts één keer over "minivan". Ze hebben het in de eerste zin zelfs over "The new Mercedes-Benz B-Class puts the emphasis on sport with the Sports Tourer. It looks more dynamic than its predecessor and is more agile on the road while offering greater comfort."
Ik vind het maar een raar opgezwollen ding maar dat geldt voor bijna al z'n concurrenten. Maar goed, ik hoor dan ook overduidelijk niet tot de doelgroep..tongue sticking out smiley

En wel of geen MPV, ik denk dat bijna geen enkele fabrikant die term nog gebruikt omdat het niet erg hip meer klinkt. De eerste generatie Mazda 2 werd ook onder de MPV's gerekend maar afgezien van een duidelijk hogere zit, dakrails en een afdekzeiltje ipv een hoedenplank heeft hij verder niks meer dan een hatchback. Op het kentekenbewijs stond bij die van mij "stationwagen" Grijze gebieden houdt je altijd en daar kun je eindeloos over discussiëren. Hoeveel échte coupé's zijn er tegenwoordig nog?
Precies. En is de Seat Cordoba van Velthuis nou een sedan, of is het een Ibiza met een aangeplakte kont? Ook daar kun je eindeloos over discussiëren.
BENZine
Precies. En is de Seat Cordoba van Velthuis nou een sedan, of is het een Ibiza met een aangeplakte kont? Ook daar kun je eindeloos over discussiëren.

Wat m'n auto ermee te maken heeft ontgaat me volledig. De vergelijking ook trouwens.
Onze kampert maakt het graag persoonlijk in zijn reacties.. eye rolling smiley

Ik vind eerlijk gezegd de B-klasse best mooi. Mooier dan de A-klasse en dat komt voornamelijk door de strakkere kont want die van de A is wel erg bol
Velthuis, zit je nou nog steeds in je MPV-frustratiemodus smiling smiley? De BMW 2AT, Golf Plus en MB B zijn geen gewone hatchbacks. Ook geen echte MPV's. Het zit er tussenin. De instap in hoger en dat vinden veel mensen prettig. De variabiliteit van de oude MPV zoekt men niet meer. De meeste kopers van de vroegere MPV zijn aan de SUV of crossover. Als er nog vraag was werden de oldskool MPV's nog gewoon gemaakt. Get over it!
Koop snel een Touran nu het nog kan en stop je druk te maken over de teloorgang van de MPV. De MPV is bijna geschiedenis. "Change is the only constant in life". En dat is geen marketingprietpraat smiling smiley.
Bird Nerd

Rustig aan vogel-mafkees winking smiley, een voorbeeld kan dan soms verhelderend werken. Niet altijd, want volgens mij begrijpt Velthuis het nog steeds niet grinning smiley
BENZine
Bird Nerd

Rustig aan vogel-mafkees winking smiley, een voorbeeld kan dan soms verhelderend werken. Niet altijd, want volgens mij begrijpt Velthuis het nog steeds niet grinning smiley

Klopt.
Nog één poging: Een B-Klasse is er voor personen die een Mercedes willen, maar waarvoor een A-Klasse te klein is, een C-Klasse te laag is, en een GLC te duur is. Inhoudelijk dus veel Mercedes voor relatief weinig geld, maar helaas niet in de mooiste verpakking. Je kunt nou eenmaal niet alles hebben.
MBdoubleyou
Velthuis, zit je nou nog steeds in je MPV-frustratiemodus smiling smiley? De BMW 2AT, Golf Plus en MB B zijn geen gewone hatchbacks. Ook geen echte MPV's. Het zit er tussenin. De instap in hoger en dat vinden veel mensen prettig. De variabiliteit van de oude MPV zoekt men niet meer. De meeste kopers van de vroegere MPV zijn aan de SUV of crossover. Als er nog vraag was werden de oldskool MPV's nog gewoon gemaakt. Get over it!
Koop snel een Touran nu het nog kan en stop je druk te maken over de teloorgang van de MPV. De MPV is bijna geschiedenis. "Change is the only constant in life". En dat is geen marketingprietpraat smiling smiley.

Ik ben daar al lang overheen. Het zijn barre tijden voor liefhebbers van creativiteit en interessante concepten. Het was me 10 jaar geleden al duidelijk dat auto's gewoon de nieuwe wasmachines zijn geworden. Grijze, uniforme dozen waarvan de pr afdeling graag wil laten geloven dat het écht allemaal verschillend is. Het verbaast me alleen dat de gemiddelde journalist en consument dat blijkbaar zo snel is gaan pikken. Ook deze kia Ceed had gewoon als A in de markt gezet moeten worden. Dit wekt vooral de suggestie dat je meer keuze hebt dan ooit. Ik heb al vaker een heel nieuw ontwerpmodel voorgesteld, vergelijkbaar met wasmachines, laptops en ebikes: alle fabrikanten gaan gewoon hetzelfde binnenwerk gebruiken, één crashtest, één milieutest, één onderdelenvoorziening. Iedere garage kan het onderhoud van ieder merk uitvoeren. Onderscheid tussen merken kan dan gemaakt worden met service en aankleding. Als ik die pr prietpraat van birdnerd moet geloven is dit zelfs bijna een concurrent voor de porsche boxster. Wie houdt nou nog wie voor de gek? Het is juist dat er al een hele poos geen Change meer lijkt te zijn.
P. Klieder
s velthuis

Gut wat een zelfvoldane reactie weer hoor. Dus mensen die voor een B-klasse kiezen zijn makke schaapjes die zich louter laten sturen door marketing prietpraat?

Je vindt jezelf een hele stoere jongen dat jij, en echt alleen jij, het wel snapt en er niet in trapt?

Ik ben keistoer. Straks tatoeages vergelijken?
s velthuis

Ik ben keistoer. Straks tatoeages vergelijken?

Van plaatjes word je niet stoer toch? Maar de kern van mijn post? Wat vind je daarvan?
s velthuis
Ik heb al vaker een heel nieuw ontwerpmodel voorgesteld, vergelijkbaar met wasmachines, laptops en ebikes: alle fabrikanten gaan gewoon hetzelfde binnenwerk gebruiken, één crashtest, één milieutest, één onderdelenvoorziening. Iedere garage kan het onderhoud van ieder merk uitvoeren.

Aha, dat verklaart dan meteen waarom jij Skoda en Seat rijdt. grinning smiley
s velthuis
Grijze, uniforme dozen waarvan de pr afdeling graag wil laten geloven dat het écht allemaal verschillend is.
en dan dit
s velthuis
Ik heb al vaker een heel nieuw ontwerpmodel voorgesteld, vergelijkbaar met wasmachines, laptops en ebikes: alle fabrikanten gaan gewoon hetzelfde binnenwerk gebruiken, één crashtest, één milieutest, één onderdelenvoorziening.

Je spreekt jezelf nogal tegen
@ Klieder,

Je kunt toch wel aanvoelen wat velthuis bedoelt? Als toch alle fabrikanten eenheidsworst maken, waarom zouden ze nog de moeite nemen om allemaal het wiel opnieuw uit te vinden? Als ze met z'n allen een standaard platform maken en daar zelf een koetsje omheen bouwen, dan scheelt dat een hoop ontwikkelingskosten en blijkbaar maakt de consument het toch niet zoveel uit. Ik denk dat velthuis liever ziet dat er wel echt verschillende auto's gemaakt worden, maar dan wel dat ze ook echt significant verschillend zijn.
dickey
@ Klieder,

Je kunt toch wel aanvoelen wat velthuis bedoelt? Als toch alle fabrikanten eenheidsworst maken, waarom zouden ze nog de moeite nemen om allemaal het wiel opnieuw uit te vinden? Als ze met z'n allen een standaard platform maken en daar zelf een koetsje omheen bouwen, dan scheelt dat een hoop ontwikkelingskosten en blijkbaar maakt de consument het toch niet zoveel uit. Ik denk dat velthuis liever ziet dat er wel echt verschillende auto's gemaakt worden, maar dan wel dat ze ook echt significant verschillend zijn.

Spijker, hamer, kop. Dit is inderdaad exact wat ik bedoel. Dan zou ik zoiets als een autobeurs ook weer interessant vinden. Daar hoef je toch werkelijk niet meer naartoe? Een kampeerbeurs is tegenwoordig 100x interessanter. Ik vind het gewoon leuk om alle fabrikanten hun eigen ideeën uit te zien werken, out of the box oplossingen. De California had een klapdak waarvan ze ooit bij Renault dachten: "Hé, zou dat op een Twingo passen?". VW had een zescilinder in het schap en dacht: "Hm, zou best grappig zijn in een Golf 3, doen we meteen een W8 in een Passat". Opel dacht: "Potverdikkie, best gaaf zo'n Lotus. Maar zou dat niet als Opel kunnen? Maar dan met onze eigen techniek?", Fiat dacht: "6 mensen, dat moet toch in een Punto-lengte passen?". Leverde allemaal auto's op die 20 jaar later nog grappig, bijzonder, gewild of interessant zijn. Het enige enigszins verfrissende van de afgelopen jaren was Tesla en de C4 cactus. En van die laatste schrok de fabrikant in kwestie zó, dat ze er maar gelijk het eenheidsplasje overheen gedaan hebben. Er zijn veel leuke concepten geweest, goede en minder goede. Grotendeels verdwenen, 13 in een dozijn, etc. Prima. Natuurlijk is de MPV dood. Net als de betaalbare coupe, roadster, 3 deurs, terreinwagen, betaalbare cabriolet en wat al niet meer. Maar blijf het dan ook niet allemaal zo noemen, alsof je het nog wel maakt. Deze B-klasse aanprijzen als "minivan met een sportief rijgedrag?" Flikker toch op. Het is gewoon een hatchback als ieder ander, compleet met het uitwisselbare binnenwerk van iedere andere ster onder een koets waar werkelijk ieder ander plakplaatje op had kunnen zitten. Zal best werken, doet mijn wasmachine ook. Maar het mag wat mij betreft in de verste verte niet in de schaduw staan van de inventiviteit van de eerste A. Die omflikkerde. Wat de auto alleen maar interessanter maakte, die haalde zelfs het 8 uur journaal. Dubbele bodem met een echte hoge instap, kleine motoren, voorwielaandrijving, inventief vast lamellendak, in die tijd standaard ESP, binnenruimte van een E, crashbestendigheid van een C, geschikt voor (en geleverd met!) accu's en waterstof en dat allemaal in één concept. In de kleuren roze, lichtblauw, paars of groen. En nu? Een zonnedakje erop en het gaat al als cabrio de markt op... En ja, stop dan ook gewoon met die hele schijnvertoning, autobeurzen en al die andere pr-onzin, kies gewoon voor één binnenwerk voor alle merken (dat is er al lang, vermoedelijk is de helft van dit ding ook gewoon Renault/Nissan), en presenteer dat zo. Doen Bosch/Siemens/Neff/Gaggenau/Constructa ook voor hun magnetrons, legt ze geen windeieren. Goedkoper en past perfect bij de afgevlakte huidige consument. Meer is niet nodig. Als de smartphone maar aankoppelt.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2018 21:23 door s velthuis.
Ik begrijp alle kritiek hier niet zo. Ik zit met plezier naar deze auto te kijken: geen overbodige tierelantijnen, koplampen en achterlichten in de juiste verhouding, geen overdreven lange of bolle neus, geen belachelijk klein glasoppervlak... De achterpartij is dan weer niet de sterkste kant, maar het hele model is echt een verademing vergeleken met wat momenteel gangbaar is op autodesigngebied. Daarnaast lijkt het me ook een prima bruikbare auto, hoe ze het ding bij Mercedes ook mogen noemen.
929V6
Daarnaast lijkt het me ook een prima bruikbare auto, hoe ze het ding bij Mercedes ook mogen noemen.

B-klasse, of meer specifiek W247 winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.