BMW 3-Serie G20/G21 (Touring pag.4)

Gepost door BENZine 
Een beetje aparte kleur is vaak prachtig, mede door omgeving en weer. Ik was laatst in Andorra en daar stond een rode X5, stoffig van snelwegvuil, met outdoorspullen er in. Tja, dat is prachtig. Maar in een parkeergarage van de Zuidas denk je van nou nou waarom geen gewone kleur?
Ik had het zelfs bij de aanschaf van een nieuwe fiets, was in zwart, zwart/grijs of zwart/groen te verkrijgen volgens de website. Kom bij de fietsenzaak aan, ja meneer de zwart/groene wordt in NL niet verkocht omdat haast niemand die neemt.

Nederlanders zijn gewoon erg saaie mensen wat dat betreft smiling smiley Veilig zwart/wit/grijs/zilver. Bij 80% van wagenpark komt het ook omdat het vanuit de LM goedkoper is en vanuit de werkgever eigenlijk ook weer verplicht wordt en dat met elkaar te maken heeft winking smiley

Maar ik zou een auto eerder laten staan dan aanschaffen in de 'trendy' kleuren van de Nederlandse wegen. Kijk voor de grap eens als de andere kant van de snelweg stilstaande file heeft naar de kleur opstelling. 90% is dus zwart/wit/grijs/zilver, daarna komt blauw en rood en dan eventueel wat een auto fabrikant als trendy kleurtje 'erbij' heeft.
MattCurlew
Dit blijven toch mijn favorieten. Ik vind bij de nieuwe het staalwerk 'blikkerig' overkomen. Kan niet zo goed de vinger op de wond leggen waar dat nou precies aan ligt

Ik zie dat ook, staalwerk ziet er wat ‘Chineser’ uit. Wellicht minder goede lakkwaliteit of staalsoort.
KadettRT
Maar ik zou een auto eerder laten staan dan aanschaffen in de 'trendy' kleuren van de Nederlandse wegen. Kijk voor de grap eens als de andere kant van de snelweg stilstaande file heeft naar de kleur opstelling. 90% is dus zwart/wit/grijs/zilver, daarna komt blauw en rood en dan eventueel wat een auto fabrikant als trendy kleurtje 'erbij' heeft.

Ik zie dat ook al jaren en zie het ook al jaren met lede ogen aan (nee, ik zal m'n vergelijking hier in de kast houden...), maar ik vind het tegelijk zo typisch dat als er iets gepresenteerd wordt in een kek kleurtje, het doorgaans wel de handen op elkaar krijgt. Voor een boodschappen auto is het dan nog wel geaccepteerd dat het ook wordt gekocht (pas geleden in Uden op de andere weghelft een appeltjesgroene Karl, gevolgd door een babyblauwe C1 en een oranje Swift, ik werd spontaan blij in de auto smiling smiley ), maar in de duurdere klasse totaal niet meer geaccepteerd. Zijn we ook daar nou zo soft geworden en bang om uit de toon te vallen? Zonde hoor. Die Harlekin gaat er dus echt nooit meer komen. Waar alle Polo's van die generatie vergeten zijn, is de Harlekin een soort cult-object geworden, met een liefhebbersclub en zelfs een database. Dan heb je iets goed gedaan.
Phaeton W12
Ik zie dat ook, staalwerk ziet er wat ‘Chineser’ uit.

Wat op zich begrijpelijk is, als je bedenkt dat dat de voornaamste markt is waar BMW zich momenteel op richt.
Peter O
Ik ben even zo vrij geweest om het bericht van MattCurlew te quoten.

Ja want dat heeft nut.. tjongejonge. Plaats dan wat nieuws. Gelukkig zijn we op pag 5, scheelt weer hoop gescroll

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-06-2019 03:11 door MattCurlew.
FH126560
Maar in een parkeergarage van de Zuidas denk je van nou nou waarom geen gewone kleur?
Nee, dat denk ik echt helemaal nooit. En juist in een grauwe parkeergarage is een opvallende lakkleur een aanwinst wat mij betreft.
DeeTwee
FH126560
Maar in een parkeergarage van de Zuidas denk je van nou nou waarom geen gewone kleur?
Nee, dat denk ik echt helemaal nooit. En juist in een grauwe parkeergarage is een opvallende lakkleur een aanwinst wat mij betreft.

Inderdaad!thumbs up
Re: BMW 3-Serie G20
13-06-2019 09:22
s velthuis
Ik vind die kleur simpelweg fantastisch. En aan de reacties die het hier al oproept, ben ik niet de enige. Waar is dat toch eigenlijk zo fout gegaan dat er nog maar zo weinig kleur op auto's gebruikt wordt en dan zeker in de duurdere klasse?

Het aanbod in kleuren is simpelweg beroerd. Bij de keuze voor mijn A6 was het in 2015 al lastig om wat leuks te vinden. Zwart, grijs en blauw. Of een kleur rood die ik dan net wat te fel vond. Dat was het wel. Ja, tenzij je de "on request"-kleuren koos. 3.5K er bij en dan had je wat meer keus. Bij BMW was het in 2017 niet anders toen de vijf touring op de markt kwam. De Individual-kleuren maakten het nog een beetje leuk, maar ook daar zat al een forse meerprijs op ten opzichte van de reguliere metallic lakken. En voor de echt speciale kleuren kwam daar dan nog eens een forse toeslag bovenop. Dan betaal je alles bij elkaar zes of zeven mille extra voor een leuk kleurtje en dat doet natuurlijk geen hond.

Waarom fabrikanten er voor kiezen om die financiële drempel zo hoog te leggen? Geen idee.
Goed gelukte auto, ik vind het derde zijruitje echter niet zo mooi als bij eerdere edities.

En qua kleuren, ik ben zo iemand die de meer 'saaie' kleuren meestal het mooist vind. Mijn huidige auto is mineralgrau metallic met een zwart leren interieur en jetblack velgen, de vorige was Imperial blau metallic, daarvoor een paar zwarte en grijze auto's gehad. Uitzondering was een Ford in flare orange. Moet er niet aan denken om 5 jaar in een rode auto rond te rijden.
13-06-2019 09:32
Op compacte(re) BMW's kun je best mooie kleuren kiezen, maar bij de grotere modellen is het thema '50 tinten rioolbuisgrijs'. Het enige merk dat ik ken dat standaard meerdere soorten zwart aanbiedt bijvoorbeeld nut smiley
13-06-2019 10:40
Bij de E38 en E39 kon je destijds kiezen voor Oxford Grun. Erg mooie kleur, had ik op mijn G31 ook graag gehad.thumbs up
13-06-2019 11:02
Fijn dat alle haatdragende reacties verwijderd zijnthumbs up

Ik vind het een prachtige Touring! De achterlichten komen mooi uit en de 3 ziet er weer modern uit. Ik zou de C-klasse en zeker ook de A4 er voor laten staanwinking smiley Outsider V60 kan 'm wel meten.
13-06-2019 11:39
Mwa, ik ben niet echt overtuigd : ik vind zowel mijn vorige (BMW F31) als mijn huidige auto (Volvo V60) mooier, strakker en verfijnder gelijnd dan deze G21 met al zijn vouwtjes, plooitjes, tierlantijntjes etc

Dat de nieuwe BMW de best sturende zal zijn van de drie, zonder twijfel, maar of je daar in het hedendaags verkeer cq als normaal rijdende bestuurder veel aan hebt? I doubt it. En dan is ie ook nog eens erg duur in leasing, ben benieuwd of en hoe het zal aanslaan (cfr. verkoopflop Audi A4).
DeeTwee
FH126560

Dus jij besteld binnenkort een nieuwe in dat groen ?
@Gullwing ik snap welk punt je wilt maken (het is 'bestelt' trouwens), maar jij denkt dus dat BMW 3-touring klanten alleen maar saaie (grauwe) kleuren op hun auto willen?

Of zou het misschien kunnen dat ze het karige assortiment voor lief nemen of bereid zijn extra geld uit de zak te laten kloppen voor een individual kleurtje?
2x zwart, wit, rood, zilver, donkergrijs, donkerblauw, brons, M-blauw, vuilniszakgrijs, nog iets grijs/beige achtig.. tja welke kleuren mis je dan nog? Een mooie chique Mazda-rood, BRG-achtig?. Zelf kies is eerder voor een mooie blauwgrijze kleur zodat je in het interieur met kleur kunt werken
@MattCurlew Het kleurenassortiment op de 3 is nog redelijk, het grijze gebied barst bij de 5 en hoger echt los. Al is het aantal echt uitgesproken kleuren nog steeds wel beperkt, en dat felblauw is alleen icm M-Sport te krijgen, is het niet? Van een premium fabrikant met dito prijsstelling verwacht ik toch wat meer keuze. Maar goed, nog meer bijbetalen staat je vrij enzo.
13-06-2019 14:06
DeeTwee
Wat gebeurt er als de Peugeot 508 SW en de Volvo V60 samen een kindje krijgen? Een vraag die nooit eerder in mij opkwam totdat ik dit zag:
[cdn.motor1.com]
(ja ik vond dat een (herhaald) fotootje wel weer mocht na al die polertiek)

Wat een plaatje! Kan naar deze en profilplaat echt wel even staren. Terwijl ik niks met stationwagons heb. De chroomlijsten zijn wat mij betreft wel een must, dan vallen de verticale spijlen zoveel mogelijk weg. En die kleur is geniaal.

Eens dat 'ie mooi is op die foto, maar dan is de vraag of dat aan de foto of de auto ligt. Op de andere profielfoto in dat rijtje vind ik 'm juist niet zo mooi.

Vooral de voorkant en achterkant ogen zo grof, ook vanuit deze hoek. De achterkant heeft een soort deuk en oogt mede daardoor wat afgeknot. De deurgrepen zijn veel prominenter aanwezig dan bij zijn voorganger, ze zitten nu in een soort ovaal gat op de deuren en daardoor verstoren ze het ontwerp. De vlakken over de zijkant vind ik grof, voorheen had de auto een scherpe lijn over de flank lopen die niet alleen typisch BMW was, maar ook mede zorgde voor de elegante vormgeving. Dan vind ik die nieuwe 3 optisch in ieder opzicht een achteruitgang.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-06-2019 14:08 door Rutger DC.
MattCurlew
2x zwart, wit, rood, zilver, donkergrijs, donkerblauw, brons, M-blauw, vuilniszakgrijs, nog iets grijs/beige achtig.. tja welke kleuren mis je dan nog? Een mooie chique Mazda-rood, BRG-achtig?. Zelf kies is eerder voor een mooie blauwgrijze kleur zodat je in het interieur met kleur kunt werken

Volgens mij was jij het die in een eerdere discussie premium omschreef als 'veel keuze vrijheid', toch, kort door de bocht gezegd? Ik vind dit dus maar een beperkte keuze eigenlijk. Rood, bordeaux en vuurrood, paars of paarstinten, donkergroen, koper, geel of goud, oranje, baby blauw, ik kan nog wel eea bedenken waardoor deze wagen nog een stuk kenmerkender kan. Juist bij zo'n wagen uit het premium segment met bijbehorende prijskaart zou ik die keuze vrijheid ook verwachten.
Die vrijheid heb je ook, als je maar betaalt. Je hebt standaard lakken (gratis), metallic lakken (€ 1.300,-- extra), een paar Individual-lakken (€ 2.400,-- extra) en daarboven de special request-optie (heul duur). Dan kun je elke lakkleur kiezen die je wilt. Als je maar betaalt. En wie doet dat?
funf
Die vrijheid heb je ook, als je maar betaalt. (...) En wie doet dat?
In Nederland zijn dat er volgens mij niet zoveel. Ken ook verschillende voorbeelden van collega's die hun 320d ede in wit of zwart namen, omdat metallic lak net zo duur was als de sportstoelen, en het op de standaard stoelen niet uit te houden was volgens hen. En/en werd kennelijk te duur. Dus ja, misschien geven veel BMW-rijders er echt niet zoveel om hoor.
Meer dan 30% van alle auto's sinds 1980 heeft een grijze kleur.

[www.wijkopenautos.nl]
Bij volgens mij elk model is AlpinWeiss en Swarz de enige 'kleuren' die gratis zijn.
Er is een grens aan wat mensen willen betalen voor een lakkleur. De eerste hobbel wordt nog wel genomen, maar de stap naar Individual is al een stuk zeldzamer. En dat snap ik wel.

Maar zo'n drie touring in groen, prachtig!
funf
Die vrijheid heb je ook, als je maar betaalt. Je hebt standaard lakken (gratis), metallic lakken (€ 1.300,-- extra), een paar Individual-lakken (€ 2.400,-- extra) en daarboven de special request-optie (heul duur). Dan kun je elke lakkleur kiezen die je wilt. Als je maar betaalt. En wie doet dat?

Maar voor dat geld spuit de lokale schadehersteller mijn antieke Cordoba ook in huracan oranje (wat dan 25x de dagwaarde is). Met de huidige spuit robots snap ik de extreme meerprijzen niet zo. Sommige lakken zijn duurder vanwege meer laklagen (vroeger metallic tov unilak) of complexe lak (multitone of die typische 'olielaklagen' van alfa en Nissan), maar geldt dat nog? Dat meer verschillende lak in het productieproces duurder is snap ik, maar daarom heeft een premium merk ook een meerprijs tov een niet premium model. Maar juist de goedkope kleintjes lijk je in meer kleuren te kunnen krijgen. Snap ik niet zo.
Precies. Ik snap dat ook niet. En de kwaliteit van die speciale kleuren is ook niet per definitie beter. Ik heb zo'n Individuallak besteld destijds, maar de kwaliteit valt me vies tegen.
s velthuis
Met de huidige spuit robots snap ik de extreme meerprijzen niet zo.

"Speciale" lakkleuren voelen natuurlijk lang niet zo exclusief meer als jan en alleman voor een kleine meerprijs een kleur naar wens op z'n basis-116i kan laten spuiten.winking smiley
Spuiten is meer dan alleen de lak. Verschillende baden waar de carrosserie doorheen gaat, vele laklagen (en daar zit dan ook het prijsverschil tussen een uni/basis-metallic en een speciale lak) etc. etc. Dat kost nou eenmaal extra geld. En een leuke marge er overheen is nooit verkeerd voor een autofabrikantwinking smiley
D Elzinga
s velthuis
Met de huidige spuit robots snap ik de extreme meerprijzen niet zo.

"Speciale" lakkleuren voelen natuurlijk lang niet zo exclusief meer als jan en alleman voor een kleine meerprijs een kleur naar wens op z'n basis-116i kan laten spuiten.winking smiley

Precies, dat vermoed ik ook. Dat houdt het lekker exclusief.
Speciale laklagen bevatten 9 van de tien keer veel meer lagen dan de 'goedkopere'. Tevens ís de prijs 'per lak' natuurlijk hoger als je er minder van verkoopt...
Foie Gras
Spuiten is meer dan alleen de lak. Verschillende baden waar de carrosserie doorheen gaat, vele laklagen (en daar zit dan ook het prijsverschil tussen een uni/basis-metallic en een speciale lak) etc. etc.

Dat is achterhaald. Ook unilak krijgt tegenwoordig gewoon blanke laklagen erover. En metallic blijft metallic, de ene kleur hoeft echt niet duurder te zijn dan de ander. Histor vraagt binnen een lijn ook hetzelfde voor iedere kkeur. En daar is de keuze nog vele malen groter. Baden zijn voor alle auto's hetzelfde, het kleuren gaat met spuitrobots.
Ach, de auto rijdt er niet beter door. Een dure auto met een basickleur is juist zo mooi. Gewoon een witte 911 GT3 RS of een zilverkleurige Mercedes is altijd goed.
s velthuis
Foie Gras
Spuiten is meer dan alleen de lak. Verschillende baden waar de carrosserie doorheen gaat, vele laklagen (en daar zit dan ook het prijsverschil tussen een uni/basis-metallic en een speciale lak) etc. etc.

Dat is achterhaald. Ook unilak krijgt tegenwoordig gewoon blanke laklagen erover. En metallic blijft metallic, de ene kleur hoeft echt niet duurder te zijn dan de ander. Histor vraagt binnen een lijn ook hetzelfde voor iedere kkeur. En daar is de keuze nog vele malen groter. Baden zijn voor alle auto's hetzelfde, het kleuren gaat met spuitrobots.

Nee, dat is niet achterhaald. Het gaat niet alleen om blanke lak. Speciale lakken hebben bijvoorbeeld meerdere lagen metallic of lak. Zeven lagen of meer is daardoor geen uitzondering.

Serieuze vraag: Heb je het recent wel eens in levende lijve zien gebeuren?
13-06-2019 19:30
Rutger DC
Eens dat 'ie mooi is op die foto, maar dan is de vraag of dat aan de foto of de auto ligt. Op de andere profielfoto in dat rijtje vind ik 'm juist niet zo mooi.

Vooral de voorkant en achterkant ogen zo grof, ook vanuit deze hoek. De achterkant heeft een soort deuk en oogt mede daardoor wat afgeknot. De deurgrepen zijn veel prominenter aanwezig dan bij zijn voorganger, ze zitten nu in een soort ovaal gat op de deuren en daardoor verstoren ze het ontwerp. De vlakken over de zijkant vind ik grof, voorheen had de auto een scherpe lijn over de flank lopen die niet alleen typisch BMW was, maar ook mede zorgde voor de elegante vormgeving. Dan vind ik die nieuwe 3 optisch in ieder opzicht een achteruitgang.
Jaaa, allemaal leuk en aardig maar de F30 is en blijft de absolute vedette van mijn favoriete-3serie-lijstje hè winking smiley Die had mooie rustige flanken. Dat irriteerde mij ook meteen aan de huidige 3, er gebeuren allemaal rare dingen op de zijkanten, met als dieptepunt die winkelhaak bij het voorwiel. Slaat gewoon nergens op. Maar nu de touring er is en dan ook nog eens in een aantrekkelijke kleur gepresenteerd wordt (dat felblauw waar de G20 vaak in gefotografeerd wordt is leuk maar niet echt verfijnd ofzo), zie je eindelijk hoe de vormgeving op de flanken speelt met het licht, net zoals dat gebeurde bij de Z4 van Bangle bijvoorbeeld. Het slaat eindelijk ergens op. Bovendien is de touring meer gestrekt waardoor die vormen ook meer tot hun recht komen. In de foto hierboven oogt 'ie ineens gedrongen, wel een beetje vreemd. Maar de foto toont wel heel mooi de lichtval (of zou het photoshop zijn).

Desalniettemin nog steeds erg te spreken over de G21, itt de G20. Qua sedan gaat mijn voorkeur zonder meer uit naar de F30, qua touring ga ik zeker voor de G21!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-06-2019 19:50 door DeeTwee.
Zag toevallig zojuist de F31 en E91 achter elkaar rijden. De oudere E91 zag er echt sportiever en krachtiger uit dan de huidige. Vooral de kont/achterlampen
Touring €2.520,- duurder dan de sedan.
MattCurlew
Zag toevallig zojuist de F31 en E91 achter elkaar rijden. De oudere E91 zag er echt sportiever en krachtiger uit dan de huidige. Vooral de kont/achterlampen
Smaken verschillen. Dit ben ik zo ontzettend niet met je eens. De E91 heeft me nooit aangesproken. Lijkt zo smal en iel met die rechte wielkasten en die achterlichten.. F31 ziet er zoveel krachtiger uit IMO.
14-06-2019 23:58
Mooi of minder mooi, we zullen het ermee moeten doen.
Gijs van Pennel
MattCurlew
Smaken verschillen. Dit ben ik zo ontzettend niet met je eens. De E91 heeft me nooit aangesproken. Lijkt zo smal en iel met die rechte wielkasten en die achterlichten.. F31 ziet er zoveel krachtiger uit IMO.

Wat bedoel je met rechte wielkasten? Juist de achterlampen van de huidige vind ik zo iel met dat vreselijke hoekje aan de binnenzijde, lijkt van een afstandje helemaal afgerond

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2019 00:32 door MattCurlew.
Ik ben het er volstrekt niet mee eens. Zo zie je maar hoe meningen kunnen verschillen.
15-06-2019 21:04
Carbol
De M340i Xdrive is vanaf deze week samen te stellen. Zaterdag daarvoor een afspraak staan.

En besteld?
16-06-2019 00:14
Ja, we hebben vanmiddag een M340i besteld. Deze gaat de huidige 340i opvolgen. Totaalprijs is onder de 90.000 gebleven. Een paar concessies gedaan wat betreft opties in vergelijking tot onze huidige 340i (geen elektrische zetels en niet de laserverlichting, maar wel veel fijne andere opties).

De keuze was een full-option 330i of een M340i met wat minder opties. Als je een 6 cilinder bent gewend, dan is een stap terug lastig. Dit is overigens de eerste auto die we gekocht hebben, zonder in real gezien te hebben. We krijgen van te voren een demo voor een weekend ter beschikking (zodra de M340i beschikbaar is)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-06-2019 00:20 door Carbol.
16-06-2019 10:11
Carbol
Ja, we hebben vanmiddag een M340i besteld. Deze gaat de huidige 340i opvolgen. Totaalprijs is onder de 90.000 gebleven. Een paar concessies gedaan wat betreft opties in vergelijking tot onze huidige 340i (geen elektrische zetels en niet de laserverlichting, maar wel veel fijne andere opties).

De keuze was een full-option 330i of een M340i met wat minder opties. Als je een 6 cilinder bent gewend, dan is een stap terug lastig. Dit is overigens de eerste auto die we gekocht hebben, zonder in real gezien te hebben. We krijgen van te voren een demo voor een weekend ter beschikking (zodra de M340i beschikbaar is)

Gefeliciteerd.
Ja, blijven altijd keuzes een 330i met alles erop en eraan zit je op €78.000,- maar dan mis je wel de 6 cilinder en 117 pk.
Je leeft maar 1 keer zou ik maar zeggen, veel plezier met de aankoop. Super mooie auto.
Zoiets?
[commons.wikimedia.org]

ik zie nou dat er een X achterop staat, dus die wordt het niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-06-2019 10:46 door speedtouch.
16-06-2019 13:26
Welke auto bedoel je Speedtouch?
Gefeliciteerd Carbol! Heb je een x-drive?
16-06-2019 13:46
Hallo Phaeton W12,

Ja klopt, voor zover ik weet ook alleen maar mogelijk met Xdrive in Nederland.
Leuke uitrusting-details ook: M sportremsysteem, een sportdifferentieel, automatische sporttransmissie met stuurschakeling en nog wat uiterlijke zaken.
Klinkt goed, leuke opties!

speedtouch dacht dat je 340i achterwielaandrijving heeft, vandaar dat hij dacht dat de auto achter de link het niet was, dat is namelijk een x-drive. Maar jij hebt dus ook een x-drive thumbs up
16-06-2019 15:45
In de VS kan je de M340i met- en zonder bestellen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close