DS 3 | Nieuw: facelift

Gepost door Wulp 
Re: DS 3 Crossback
26-09-2022 18:33
In deze kleur toch weer een erg leuke wagen. Op de website van DS gemerkt dat er ook wel wat technologie van de grotere modellen doorvloeit naar dit model:
Matrix-LED voor de koplampen, actieve cruise control, nieuwe infotainmentsysteem maken dat hij op dit vlak volledig bij de tijd is.
Re: DS 3 Crossback
26-09-2022 23:59
Ik weet niet of ik dit geloofwaardig kan verkopen na deze eerste reactie in het scooptopic destijds:

Rutger DC
Waar kijk ik naar confused smiley Wat een onooglijk hoopje ellende. Die haaienvin als enige en bovendien compleet mislukte verwijzing naar de bestaande DS 3... Terwijl de DS 3 momenteel zo'n leuk karretje is.

Maar ik wil nu toch een lans breken voor de DS 3. smiling smiley

Mijn ouders waren op zoek naar een elektrische auto. Mijn vader deelde half juli mee dat de elektrische Mégane niet meer geleverd kon worden dit jaar, dus toen kwam ik met de DS 3 E-Tense als suggestie. Hedendaagse techniek, een acceptabele actieradius en ook nog eens heel gunstig in de bijtelling (4%) in het geval van een van de eerste gebruikte exemplaren uit 2019. Een paar dagen later was er een besteld, een import die zijn leven in Frankrijk begon. Inmiddels is die al even naar volle tevredenheid in bezit.

De auto rijdt lekker comfortabel, heeft fijne stoelen (veel beter dan de stoelen in onderstaande Japanner), het verbruik valt niet tegen (in de zomer 14-16 kWh - inmiddels wel wat hoger geloof ik) en de actieradius is prima. Gebruikt is de auto nauwelijks duurder dan een MG ZS of Hyundai Kona en dan is de keuze niet heel moeilijk, hoewel dat rationeel bekeken ongetwijfeld prima auto's zijn. Zo'n DS 3 is gevoelsmatig echt iets bijzonders en je ziet ze in Nederland ook 'nooit', dat maakt 'm extra leuk.

Het exterieur heeft een goede stance, de auto heeft het dikke wat de huidige Nissan Juke ook heeft, mede door het geringe glasoppervlak en de korte overhangen. Het interieur is voor dit segment ook heel hoogwaardig en bijzonder ogend en de ruimte op de achterbank valt me niet tegen vergeleken met de krappe Corsa (en ongetwijfeld 208). Met dank aan de uitsparing in de voorstoelen is het daar prima uit te houden.

Minpunten zijn er wel: dat geringe glasoppervlak betekent dat het uitzicht rondom beperkt is. De neus is goed in te schatten, maar in de rij voor een stoplicht moet je als langer persoon nog weleens bukken en schuin naar achter is het zicht helemaal beroerd. Ook is de bediening niet erg eenvoudig, maar dat is een kwestie van gewenning. Wat mij betreft verdient de auto meer succes. Sinds de prijscorrecties is de auto ook helemaal niet duur meer.

Dat is zeker wel geloofwaardig, omdat veel reacties die hier op het forum gepost worden op vooroordelen zijn gebaseerd.
Een auto is van een Frans merk -> dus slecht. Idem voor Japans, en in mindere mate komt het ook voor bij Duitse merken (met name VW/Audi).
Puur fanboy gedrag waardoor een leuke uitwisseling van meningen helaas niet goed mogelijk wordt.

Goed dat je je huidige mening laat weten zonder te verbloemen wat je eerder ooit gezegd hebt thumbs up.

Wat betreft nadelen: het multimediasysteem valt dat in de praktijk mee of is het inderdaad wat achterhaald of niet prettig in gebruik?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2022 13:42 door Stellantis rules.
Door de facelift zijn de koplampen iets minder lelijk. De rest doet me nog steeds niet. Sowieso te smal en hoog van achteren. Interieur rommelig maar wel fraai.
De uitlaatpijpen zijn te groot voor zo'n auto, blijkbaar hebben ze binnen de Stellantis-group nog genoeg uitlaatsierstukken van de Alfa Stelvio in het magazijn liggen om deze nu hier te kunnen monteren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2022 22:41 door rw54.

Te configureren op de Franse DS-site.
Stellantis rules
Wat betreft nadelen: het multimediasysteem valt dat in de praktijk mee of is het inderdaad wat achterhaald of niet prettig in gebruik?

Nou, ik of mijn vader zijn niet echt de aangewezen personen om daar over te oordelen vanwege onvoldoende ervaring met moderne, goed werkende systemen. Het went en oogt wel mooi, vind ik.

Prijzen facelift: [www.autoweek.nl]
PureTech 100 v.a. €35.540
PureTech 130 automaat v.a. €39.290
E-Tense v.a. €41.640

De vanafprijs is een stuk hoger geworden door het schrappen van het instapmodel Montmartre.

Op Mondial de l'Auto de Paris:

DS stand: [www.largus.fr]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.