Mercedes-Benz EQC

Gepost door Bird Nerd 
Mercedes-Benz EQC
04-09-2018 19:47

AMG Line

Alle foto's en info: [www.carscoops.com]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-09-2018 19:59 door Bird Nerd.
Re: Mercedes-Benz EQC
04-09-2018 19:54
En ondertussen al een uur lang een page error 404 bij Autoweek waardoor er niets te lezen is over de EQC. Bedankt voor de foto's!

The electric vehicle wars kicking into high-gear as Mercedes has unveiled the highly anticipated ECQ crossover in Sweden.

Set to compete with the upcoming Audi e-tron, the EQC was previewed by the Generation EQ concept and features a “large black-panel surface enclosing the headlamps and grille.” While it’s not as distinctive as the grille used on the concept, it does have fiber optic lights at the top which effectively connects the LED headlights and gives the model a distinctive appearance at night.

Moving further back, the model has flowing bodywork and front front fender vents with a high-gloss black finish. Other notable features include a dynamic roofline, high-gloss aluminum window surrounds and a charging port which is located just ahead of the taillight on the passenger side.

Of course, electric vehicles are all about the powertrain and the EQC has an electric motor which powers each axle. They produce a combined output of 402 hp (300 kW / 407 PS) and 564 lb-ft (765 Nm) of torque. This enables the all-wheel drive crossover to accelerate from 0-62 mph (0-100 km/h) in 5.1 seconds before hitting limited top speed of 111 mph (180 km/h). More importantly, the EQC has an 80 kWh lithium-ion battery pack which enables the model to travel more than 279 miles (450 km) in the New European Driving Cycle (NEDC).

When it comes to charging, the EQC is equipped with a water-cooled onboard charger that has a capacity of 7.4 kW. Owners looking for a faster charge can use the Mercedes-Benz Wallbox which is three times faster than a domestic power socket. Mercedes also notes the model can charge at up to 110 kW and this allows the battery to be charged from 10 – 80 percent in approximately 40 minutes.

Ter vergelijk, de concept car:

Ik vind het design niet zo spannend, volgt gewoon de huidige koers van de andere modellen. Alleen de koplampen en grille zijn ietsjes anders. Maar wellicht wat slimmer dan een elektrisch model als iets compleet anders te introduceren
Oef. Ik vind (m.n.) de voorkant er nu al gedateerd uitzien. Niet echt een fraaie EV, m.i.
04-09-2018 20:05
Mooie auto, het mooiste wat er tot nu toe is uitgebracht op EV-gebied.
04-09-2018 20:14

Achterlichten wel wat teveel Porsche, daar had Mercedes toch wel wat meer eigen identiteit in kunnen aanbrengen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-09-2018 20:18 door BENZine.
04-09-2018 20:17
der Magistrat
Oef. Ik vind (m.n.) de voorkant er nu al gedateerd uitzien. Niet echt een fraaie EV, m.i.

Er staat hier een zwarte, en daarop is de neus misschien wel lelijk te noemen. De witte daarentegen is wel sprekend.
Iemand hier (zelf ook in Stockholm op het event voor m'n werk) grapte dat de EQC de snor van Dieter heeft gekregen winking smiley.

Interieur is wel érg fraai en zit strak in elkaar. Achterzijde vind ikzelf ook gaaf. Overigens komt de EQC wat kleiner over in het echt dan ik verwachtte.

Twee snelle foto's met de telefoon:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-09-2018 20:18 door adinsx.
04-09-2018 20:21
BENZine
Achterlichten wel wat teveel Porsche, daar had Mercedes toch wel wat meer eigen identiteit in kunnen aanbrengen.

De design director van Mercedes gaf zelf aan dat de doorlopende DRL voor en achter de EQ familietaal gaat vormen ter onderscheiding van de normale Mercedes-modellen. Reken er dus maar op dat we het vaker gaan zien.
BENZine

Waarom post je de foto's dan nogmaals? Denk dat we allemaal wel begrijpen dat je het over de EQC hebt.. eye rolling smiley
04-09-2018 20:29
Bird Nerd
Waarom post je de foto's dan nogmaals? Denk dat we allemaal wel begrijpen dat je het over de EQC hebt.. eye rolling smiley

Deze foto’s staan er bij jouw post niet tussen, wel een beetje scherp blijven Vogel winking smiley
BENZine
Bird Nerd

Deze foto’s staan er bij jouw post niet tussen, wel een beetje scherp blijven Vogel winking smiley

a) de tweede wel b) ik heb juist expres genoeg foto's van alle hoeken er op gezet plus een link naar alle foto's die beschikbaar zijn. Lijkt mij voldoende. Anders wordt het weer zo'n scroll circus
04-09-2018 20:53
BENZine

En zijkant is een kopietje van de DS7, met behulp van de portieren van de GLC (OK, het blikwerk is iéts uitgeblutst)...ook niet erg origineel.
Blijft over: een nieuw front. MB kan beter.
nut smiley Hier wat wat nieuw beeldmateriaal:

Ik vind de voorkant niet zo geslaagd. Opzij en achter wel ok.

Qua elektrische specs kan hij nu al niet op tegen Tesla, toch wel jammer van MB. Echter qua interieur en afwerking zal het wel een toppertje zijn. Interieur is ook schitterend imo.
04-09-2018 21:30
Bird Nerd

a) de tweede wel b) ik heb juist expres genoeg foto's van alle hoeken er op gezet plus een link naar alle foto's die beschikbaar zijn. Lijkt mij voldoende. Anders wordt het weer zo'n scroll circus

Je bedoelt dat jij hier de enige bent die foto’s mag posten? LOL...Proest... grinning smileysmiling bouncing smileygrinning smiley
04-09-2018 21:34
Springbok

Qua elektrische specs kan hij nu al niet op tegen Tesla, toch wel jammer van MB. Echter qua interieur en afwerking zal het wel een toppertje zijn. Interieur is ook schitterend imo.

Die 400 km houdt idd niet over. Daar zal Mercedes nog wel ff mee aan de slag moeten
adinsx
Iemand hier (zelf ook in Stockholm op het event voor m'n werk) grapte dat de EQC de snor van Dieter heeft gekregen winking smiley.

Interessant zeg, de mening van een totaal onbekende!

OT: Geen verkeerde auto, mooi dat de EV's eindelijk gemeengoed worden.
adinsx
BENZine

De design director van Mercedes gaf zelf aan dat de doorlopende DRL voor en achter de EQ familietaal gaat vormen ter onderscheiding van de normale Mercedes-modellen. Reken er dus maar op dat we het vaker gaan zien.

Ja dat het onderscheidend is ten opzichte van andere Mercedes-modellen is een baanbrekende revolutie waar het angstzweet je van uitbreekt. Alleen jammer dat het dan inderdaad net een frutseltje is waar concurrent Audi/Porsche mee loopt te pochen als het nieuwe onderscheidende frutseltje ten opzichte van oude Audi's/Porsches.

Verder, keurige auto maar ik snap de filosofie niet. Qua vormgeving lijkt mij dit veel logischer als nieuwe GLC, nu is het een beetje lastig te plaatsen ontwerp. Het lijkt er sterk op maar toch net niet, dus dan is het de stekkerversie van een bestaand model? Jaguar heeft met de I-Pace gekozen voor een afwijkende en onderscheidende koets, die bovendien gebruik maakt van de mogelijkheden van het ontbreken van reguliere aandrijving.

Gezien de reputatie van Mercedes had de lat m.i. véel hoger moeten liggen.
Wouter82
adinsx
BENZine

Ja dat het onderscheidend is ten opzichte van andere Mercedes-modellen is een baanbrekende revolutie waar het angstzweet je van uitbreekt. Alleen jammer dat het dan inderdaad net een frutseltje is waar concurrent Audi/Porsche mee loopt te pochen als het nieuwe onderscheidende frutseltje ten opzichte van oude Audi's/Porsches.

Verder, keurige auto maar ik snap de filosofie niet. Qua vormgeving lijkt mij dit veel logischer als nieuwe GLC, nu is het een beetje lastig te plaatsen ontwerp. Het lijkt er sterk op maar toch net niet, dus dan is het de stekkerversie van een bestaand model? Jaguar heeft met de I-Pace gekozen voor een afwijkende en onderscheidende koets, die bovendien gebruik maakt van de mogelijkheden van het ontbreken van reguliere aandrijving.

Alsof ze de stap nog niet goed durven te zetten. Het moet vooral zeer herkenbaar zijn, maar dan met een elektrische aandrijving. Dan is Jaguar een stuk gewaagder bezig. Logisch ook, ik ben er ook van overtuigd dat het een compleet nieuwe blik op het ontwikkelen van auto's vergt. Nee, ik word hier niet enthousiast van, ik had er ook meer van verwacht.
En straks komt ook nog de EQA die erg op de A-klasse lijkt maar dan anders. Imo hadden ze beter zoals de Ioniq kunnen doen; een versie met brandstofmotor en een versie met elektromotor(en). Nu lijkt het erg op op de GLC met wat andere details. Maar ze vinden dat ze weer een nieuw gat hebben gevonden "the Mercedes-Benz EQC is classed as a crossover SUV. The extended roofline and window layout with a low waistline and the coupé-like roof recess at the rear visually position it between an SUV and an SUV coupé[b/]."
04-09-2018 23:27
Foie Gras
adinsx

Interessant zeg, de mening van een totaal onbekende!

OT: Geen verkeerde auto, mooi dat de EV's eindelijk gemeengoed worden.

Piepert. Het gaat soms om de inhoud in plaats van naam en rugnummers toch?

Wouter82

Eens hoor Wouter. De voorkant vind ik niet uitdagend genoeg, waarbij de achterkant denk ik wel genoeg onderscheidend is t.o.v. van de eigen modellenreeks. Was ook een vraag die gesteld werd, waarom een grill? Functioneel is die niet. Maar MB durfde het niet aan die weg te laten. Een auto heeft een gezicht nodig en zonder grill dachten ze dat de auto merk/gevoelloos zou worden qua looks. Of dit dan de oplossing is? Tja.

Ik denk dat ze voor behoudend maar toch wat onderscheidend (in het echt staat er echt wel een opvallende andere auto, maar toch herkenbaar als M cool smiley, zijn gegaan om het (rijkere) vaste publiek niet af te schrikken, maar toch ook nieuw publiek te trekken. Een van de doelgroepen is jonge gezinnen. Maar goed, dat 'jonge' kennen we nog van de A-Klasse grinning smiley
Fraaie auto hoor. Maar ook een merkwaardige en vooral teleurstellende auto. Je moet maar durven: 80 KW, verbruik 22KW/100 km (het dubbele van een Ioniq), nog niet de actieradius van een 64KW Kona of een 60 KW Leaf. Die allebei minder dan de helft kosten.

Wat was er mis met de concept, dat ze die niet in productie hebben genomen?
Je gaat je toch afvragen hoe het zit met het personeelsbeleid in Stuttgart. Gezien de weinig grensverleggende - om niet te zeggen uiterst povere - specs van deze EQC, hebben ze bij MB te weinig elektro-ingenieurs in dienst om zich radicaal met de techniek bezig te houden. En te veel designers die aan het werk gehouden moeten worden. Getuige de vormgeving van de luchtroosters en de velgen zou je dat in ieder geval haast gaan denken.
Te veel marketeers hebben ze in Stuttgart natuurlijk al jááááren. Drijft de prijs per auto behoorlijk op, al dat overbodig personeel.

Een betere zaak waardig, die luchtroosters, zou ik zeggen, want echt - hoe zeer ik me ook inspan - het lukt me niet het belang in te zien van 100.000 euro kostende 2,5 ton zware EV´s met een vermogen van 400+ PK´s.

mvrgr, m´ns

Hoe het bijvoorbeeld ook kan

prijzen ex BTW en afleveringkosten enzo
Porsche zal niet blij zijn cq schamper doen over zoveel Porsche design op een Benz kont. Je ziet een scheiding der geesten in Duits autodesign land. Het Teutoonse, vrij gladde en sobere design dat met Porsche vertegenwoordigd is en bijv. door Lynk & Co. en nu dus Mercedes wordt overgenomen... en dan een BMW dat met al die malle vormen, vouwen en frutsels sterk neigt naar Aziatisch design.

Fraaie auto hoor. Maar ook een merkwaardige en vooral teleurstellende auto. Je moet maar durven: 80 KW, verbruik 22KW/100 km (het dubbele van een Ioniq), nog niet de actieradius van een 64KW Kona of een 60 KW Leaf. Die allebei minder dan de helft kosten.

Dat is een heel ander segment.
05-09-2018 09:32
straatos
Porsche zal niet blij zijn cq schamper doen over zoveel Porsche design op een Benz kont. Je ziet een scheiding der geesten in Duits autodesign land. Het Teutoonse, vrij gladde en sobere design dat met Porsche vertegenwoordigd is en bijv. door Lynk & Co. en nu dus Mercedes wordt overgenomen... en dan een BMW dat met al die malle vormen, vouwen en frutsels sterk neigt naar Aziatisch design.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom niet de achterkant van de concept-car is aangehouden, dan was deze in elk geval uniek en veel herkenbaarder geweest.
Verder is het gewoon een nette auto zonder verkeerde of overbodige lijnen, die goed op het netvlies ligt (wat van lang niet alle EV's gezegd kan worden)

Wat de techniek en prestaties betreft zou het mij niet verbazen dat deze nog wel wijzigt voordat de auto in de showroom staat. We zijn dan alweer een jaartje verder en de techneuten bij Mercedes zitten natuurlijk niet stil. Het zal toch de eer van het merk te na zijn om met een auto op de markt te komen die gelijk al door de concurrentie wordt overtroefd?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-09-2018 09:33 door BENZine.
05-09-2018 13:32
Die neus doet me denken aan de gemiddelde 190 van een woonwagenkamp:
05-09-2018 13:58
Over de benaming van de auto, deze ligt niet helemaal lekker in het gehoor. En dat geldt al helemaal voor de grotere variant EQE die er ongetwijfeld nog gaat komen.
1 fase laden, vanaf 7,2 kw
80 kwh accu
2200+ kilo
sterkte, sterkte.
Mercedes Says EQC’s 200-Mile Range Is “Incorrect,” Releases New Estimate

In a statement to Green Car Reports, the automaker’s US subsidiary updated the range estimate. “Our colleagues in Stuttgart have advised us that the preliminary estimated range figure for the EQC of 200 miles for the U.S. market is incorrect,” said Michael Minielly, Mercedes-Benz product and technology public relations manager.

“For now, we ask that you please use the 450-km NEDC figure (approximately 279 miles),” the statement added. The executive also said that the official US range will be communicated closer to market launch.

Heel artikel: [www.carscoops.com]
Carfanatic

Dat is een heel ander segment.

Des te knapper dat in dat 'goedkopere' segment de prestaties eigenlijk al stukken beter zijn. Waar MB (voorheen) noviteiten introduceerde op de S-Klasse en deze door liet sijpelen in de andere modellen, daar liggen ze nu al achter met de introductie van de EQC.
Je kan zeggen over Tesla wat je wil, maar dat lompe bakbeest van een Model-X scoort ook een relatief keurig verbruik waar de grote concurrenten (Jaguar/Mcool smiley het blijkbaar moeilijk mee hebben.
Anonieme bezoeker
07-09-2018 06:57
Begin te begrijpen waarom Toyota de eerste generatie EV's overslaat.
07-09-2018 08:53
Had Mercedes niet beter de samenwerking kunnen zoeken met Tesla? Qua EV-techniek lijken die momenteel de beste auto's te maken, maar qua afwerking en kwaliteit zijn daar nog heel wat verbeterslagen te maken. Bij Mercedes is dat precies andersom.

Bovendien zijn er blijkbaar al banden tussen Mercedes en Tesla, want diverse interieurdelen van de Tesla S komen rechtstreeks uit de Mercedes W212 (o.a. automaathendel, hendel ruitenwissers en knoppenpanelen ruitbediening). En naast een kwaliteits-boost kan Tesla natuurlijk ook wel een financiële boost gebruiken, terwijl Mercedes EV-technisch niet zelf het juiste wiel hoeft uit te vinden.
07-09-2018 11:35
De B-Klasse electric had batterijdelen van Tesla, maar Mercedes laat de accu's nu bij Accumotive in Duitsland produceren waar ook al accu's voor de hybriden worden gemaakt. Overigens weet ik niet in hoeverre de batterijen van Tesla (Panasonic) echt veel innovatiever zijn dan die van Mercedes. Beide zijn volgens mij Lithium-Ion batterijen.

Tesla wordt (denk ik nog steeds) binnen vijf jaar overgenomen. Of dat door een van origine autobouwer is, of een IT-partij als Google/Intel/etc, is lastig te zeggen. Maar Tesla op eigen benen geloof ik niet meer in.
08-09-2018 22:45
Meer beeldmateriaal: [www.autokopen.nl]

Mooi? Niet echt, vooral de achterkant oogt nogal ongelukkig. Innovatief? Voor Mercedes-Benz wel, niet echt voor de industrie als geheel - al hebben Jaguar, Mercedes-Benz en Audi nu kort na elkaar een soort Tesla-alternatief klaar.
Mercedes Takes It Slow With EQC Production To Iron Out Any Teething Problems

"Mercedes-Benz has decided to slow down the production ramp-up of the new EQC electric SUV in order to ensure a high standard of quality and avoid high warranty costs.

Marcus Schaefer, the company’s head of production and supply chain management, said that they will monitor the expensive 80kWh battery pack, instead of just increasing the assembly rate in its two factories in Germany and in China.“We want to be sure we deliver Mercedes quality from day one in all aspects, and we have to watch the warranty side for customers as well,” Schaefer said to Automotive News. “We don’t want customers ending up at the mechanic late" meer info: [www.carscoops.com]

Here’s Why The Electric Mercedes EQC Doesn’t Have A ‘Frunk’

The German car maker opted to design and engineer its electric SUV in a way that it will allow them to integrate its production to its existing manufacturing standards. The front drive module and the rear axle assembly arrive at the factory already bolted to their subframes before being installed to the chassis, followed by mounting the battery pack to the floor. Don’t forget that the EQC will be produced on the same line with the C-Class, GLC and GLC Coupe at Bremen." meer info: [www.carscoops.com]

09-09-2018 09:10
@D-C ik vind de achterkant juist best geslaagd. Niet spannend of nieuw, maar best goed. Juist de voorkant oogt erg vlak en saai met weinig lijnen er in.
Op de zwarte viel het me sowieso tegen, de witte AMG lijn die binnen stond was dan al een stuk beter, op de lelijke multi spaakwielen na grinning smiley

Mercedes-Benz EQC, splinternieuw maar vooruitstrevend?
Kan niet gecharmeerd zijn van dat lange beeldscherm... oogt mij een beetje aftermarket, past niet mooi, reflectie...
Mooi dat de EQC op de markt gaat komen.

Wat ik wel vreemd vind zijn de milieu vriendelijke marketing propaganda, mos in de Sona, eucalyptus in de I3, Pet flessen voor de stoelen in de EQC. Dat kan toch ook in ieder ander model van deze autobouwers?
23-09-2018 15:12
adinsx
@D-C ik vind de achterkant juist best geslaagd. Niet spannend of nieuw, maar best goed.

Ik vind de auto niet helemaal in verhouding. Vooral in lichte kleuren vind ik de achterkant een beetje vreemd ogen, mede door het zwarte plastic op de bumper die de boel optisch omhoog trekt, maar de zijkant heeft dat niet. Het oogt allemaal een beetje massief zo.

Mercedes EQC Premiera 23 by Automedia MK, on Flickr

Mercedes EQC Premiera 6 by Automedia MK, on Flickr

Mercedes EQC Premiera 33 by Automedia MK, on Flickr

Mercedes EQC Premiera 48 by Automedia MK, on Flickr

Mercedes EQC Premiera 8 by Automedia MK, on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2018 15:14 door D-C.
04-10-2018 11:39
Live @ Paris Motor Show:

Meer foto's: [www.largus.fr]
04-10-2018 12:35
De zwarte die in Stockholm stond met de première hebben ze hier niet neergezet zie ik. Daar was het front nóg massiever op door het 'blackpanel' stuk bij de koplampen.

Ik denk dat het wel een succes kan worden, maar vooral met al bestaande MB klanten. De EQC is niet vernieuwend genoeg om Tesla-rijders in de auto te krijgen. Al is de afwerking 10x beter.
04-10-2018 12:49
Ik verwacht dat de EQC zoals ie op termijn in de showroom staat op veel punten is aangepast t.o.v. de auto zoals ie nu gepresenteerd is, zowel qua uiterlijk als qua specs.
28-03-2019 07:23
Wanneer wordt de EQC eindelijk leverbaar? Een paar weken terug zag ik er al eentje rijden in Duitsland.
28-03-2019 08:23
Dat zal pas in het najaar zijn. En de auto's die nu rijden zullen ongetwijfeld "Werkswagen" zijn, want er zal nog volop getest worden en de techniek zal vast nog worden verbeterd voordat de auto in de showroom staat.
Qua design echt wel een stap voorwaarts ten opzichte van Tesla. Maar de techniek van Tesla was en is zijn tijd nog steeds vooruit.
28-03-2019 14:08
michel1975
Qua design echt wel een stap voorwaarts ten opzichte van Tesla. Maar de techniek van Tesla was en is zijn tijd nog steeds vooruit.

Precies, en dat zal dan ook wel de reden zijn van het uitstellen van de verkoop. Mercedes kan het zich niet permitteren om een auto te introduceren die gelijk al achter de feiten aan loopt. Reken maar dat er achter de schermen nog keihard gewerkt wordt aan deze auto.
28-03-2019 14:59
Aan de techniek van batterijen en accu's zal niet heel veel worden gesleuteld hoor. Ik was in september bij de technische workshops over de EQC, waarbij tot in detail werd ingegaan op de onderhuidse technieken. 'Even' andere accutechniek of type elektromotoren inzetten gaat hem niet worden denk ik. Software-matig wellicht nog wel een en ander en daar wordt vast veel voor getest thumbs up.

Overigens eens, Tesla is nog altijd koploper in de EV-techniek.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.