Audi Q8 (SQ8 @ pag. 2)

Gepost door MattCurlew 

Alle info en foto's: [www.motor1.com]

De concept:

Ik vind dat Audi best wel lekker bezig is. De Q7 vind ik wel erg grof/lomp en de A4 net een facelift maar de nieuwe A5, A6 en A7 eigenlijk bijzonder geslaagd. Deze Q8 heeft best wat opvallende elementen en dus zeker niet zo saai als de Q7. Wel vind ik de achterlampen minder mooi dan bij de concept car. Interieur typisch Audi. Mij iets te steriel

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-06-2019 08:48 door MattCurlew.
Re: Audi Q8
05-06-2018 07:35
Kun je de grille omlijsting ook krijgen in de carrosseriekleur?
05-06-2018 08:05
Mooie en stoere wagen.
05-06-2018 08:16
100x mooier dan de misvormde Q7.
05-06-2018 08:24
Ik vind de huidige Q7 ook wel mooi, dit is een waardige opvolger wat mij betreft.
05-06-2018 12:42
Het probleem van de Q7, en deze Q8 eigenlijk ook, is dat ze zo'n korte neus hebben en niet de uitstraling die in de basis achterwielaangedreven SUV's hebben, maar ook de in de basis voorwielaangedreven Volvo XC90 bewijst dat het anders kan. Die lange neus en ruimte tussen voorwielen en portieren/cabine levert mijns inziens fraaiere, luxueuzer/duurder aandoende proporties op. De Q7 oogt daardoor als een doorsnee grote crossover die van een willekeurig Amerikaans/Aziatisch merk voor de Amerikaanse markt had kunnen zijn, terwijl het een dure premium SUV is die het moet opnemen tegen auto's als de genoemde Volvo XC90, BMW X5 en Range Rover Sport. De Q8 heeft dan gelukkig meer uitstraling, optisch lijkt het wel een grote uitvoering van de Q3. Het front is wel een ongekend rommeltje, er is amper plaatwerk te ontdekken en de neus is een wirwar van gaten, de grille van Audi wordt steeds groter (binnenkort groter dan de neus zelf? Beetje een fotolijst idee winking smiley) en is omkaderd met een zilverkleurige, zeer dikke rand. Wat ik wel mooi vind zijn de dunne raamstijlen. De achterkant vind ik ook wel mooi en als ik de testen zo lees, zet de Volkswagen-groep met de nieuwe generatie interieurs (o.a. nieuwe A6 en Touareg) een nieuwe standaard. Eigenlijk is het een doorsnee Audi-ontwerp die het volledig van de details moet hebben. Ik zie die details geloof ik liever niet.

Ik ben nog een beetje in dubio, want vergeleken met de BMW X6 en Mercedes GLE Coupé is de Audi Q8 onbetwist de fraaiere auto, maar dan heb je het wel over twee van de grootste misbaksels op de markt. Ik ben wel een fan van de laatste A4, die niet echt is aangeslagen, maar met zijn strakke, gladde vormgeving weer doet herinneren aan het ingetogen Audi van weleer. Ik zou er best een willen hebben in een chique kleur, zonder S-Line plastic en met een niet te grote velg. De A5 vind ik ook erg fraai.
05-06-2018 14:38
Zo moet het, Audi! thumbs up
05-06-2018 15:18
@straatos: wordt hij denk ik wel een stuk anoniemer van... Ik weet niet of het kan trouwens.
Anonieme bezoeker
05-06-2018 19:54
Achterlijke voorkant; alsof je een 6 jarige met adhd een BBQ rooster voorhoudt en zegt; pen er maar een auto omheen. Een achterkant dat net zo goed een Peugeot had kunnen zijn, en een goedkoop interieur met wat led slingers en pianolak.
05-06-2018 23:46

Alle foto's: [www.netcarshow.com]

Zoveel mooier dan de X6 en GLE Coupe
Anonieme bezoeker
06-06-2018 01:24
Al met al een mooie auto. Grille is een beetje groot, maar dat is maar een detail. In het algemeen een mooi ontwerp, van binnen en van buiten.
06-06-2018 08:06
D-C
Het probleem van de Q7, en deze Q8 eigenlijk ook, is dat ze zo'n korte neus hebben en niet de uitstraling die in de basis achterwielaangedreven SUV's hebben, maar ook de in de basis voorwielaangedreven Volvo XC90 bewijst dat het anders kan. Die lange neus en ruimte tussen voorwielen en portieren/cabine levert mijns inziens fraaiere, luxueuzer/duurder aandoende proporties op.

Volvo heeft idd "kunstmatig" een achterwielaangedreven auto neergezet. Loze ruimte die dus onnodig is. Aan de andere kant: De nieuwe X5 is neigt meer naar Q7/Q8 qua ruimte tussen wielkast en portier dan de Volvo.
06-06-2018 09:51

Helemaal goud, die Audi Kuwait! spinning smiley sticking its tongue out
06-06-2018 11:21
P. Klieder
Volvo heeft idd "kunstmatig" een achterwielaangedreven auto neergezet. Loze ruimte die dus onnodig is. Aan de andere kant: De nieuwe X5 is neigt meer naar Q7/Q8 qua ruimte tussen wielkast en portier dan de Volvo.

Zo kun je het uitleggen, maar op dezelfde manier heeft de schuin aflopende daklijn van de Q8 consequenties voor de binnenruimte, waar de XC90 een bijna recht aflopende achterzijde heeft. Daar gaat ook een hoop ruimte verloren. Vermoedelijk is een XC90 toch een heel stuk praktischer dan een Q8 smiling smiley
06-06-2018 11:28
D-C

Vermoedelijk is een XC90 toch een heel stuk praktischer dan een Q8 smiling smiley

Dat zal ongetwijfeld!
06-06-2018 11:37
Ik vind hem ook wel mooi, de neus is me iets "te", of nee de grille. Maar verder vind ik hem mooi. Gewoon netjes, heel wat beter in vergelijking met de andere "Duitsers" . Wel vind ik hem veel kleiner lijken, of minder lomp/dik, in vergelijking met de Volvo.

Interieur vind ik ook mooi, netjes, niet baanbrekend anders of iets.
06-06-2018 19:27
P. Klieder
D-C
Het probleem van de Q7, en deze Q8 eigenlijk ook, is dat ze zo'n korte neus hebben en niet de uitstraling die in de basis achterwielaangedreven SUV's hebben, maar ook de in de basis voorwielaangedreven Volvo XC90 bewijst dat het anders kan. Die lange neus en ruimte tussen voorwielen en portieren/cabine levert mijns inziens fraaiere, luxueuzer/duurder aandoende proporties op.

Ik vind het verhaal over de plaats van de wielkasten vergezocht. De X5 zit wat dat betreft dicht tegen de Q7 aan. De Q8 met lagere daklijn oogt minder massief dan de Q7. Ik vind deze auto in ieder geval een stuk mooier. Dat deze is gebaseerd op de Q7 zie je duidelijk aan de binnenkant. De bekleding van de portieren is duidelijk Q7. Dat betekend dat bij de facelift de Q7 ook dit dashboard krijgt. Erg mooi uitgevoerd.
06-06-2018 21:08
zeebra
Ik vind het verhaal over de plaats van de wielkasten vergezocht.

Dat is mijn mening. Het is niet het verschil tussen mooi en niet mooi, maar het draagt mijns inziens bij aan een duurdere uitstraling.

zeebra
De X5 zit wat dat betreft dicht tegen de Q7 aan.

Hmm, ben ik het niet helemaal mee eens, de X5 heeft wat mij betreft onmiskenbaar die RWD proporties, die de Q7 en Q8 niet hebben.

Bij de grote SUV's vind ik de Range Rover en XC90 het meest geslaagd: chic, statig en tijdloos. Bijna al het overige kan me gestolen worden. Die SUV's met een lage daklijn heb ik nooit zo begrepen, als ik een sportievere ruime auto zou kiezen, zou ik eerder voor een A6 Avant of XF Sportbrake gaan of zo. Maar dat er een markt voor is, is evident. En zo'n Q8 vind ik anders dan een X6 of GLE Coupé geen poging van de eigenaar om zijn automobiele wansmaak opzichtig te etaleren. Die Q8 ziet er zeker in deze kleur goed uit, op dat hysterische front na dan. En nou ja, een iets langere neus had wat mij betreft gezorgd voor 'atletisch' proporties.
06-06-2018 21:52
Je rijdt met deze Audi Koeweit wat mij betreft minder voor lul dan met een X6 of GLE. Maar dit ipv bijvoorbeeld een Range Rover? Geen haar op mijn hoofd (en dat zijn er een boel).

Overigens wordt logischerwijs ook de Q7 aangehaald als het over SUVs gaat...Of is dat wel zo logisch eigenlijk? Het is een grijs gebied wellicht, maar mij doet de Q7 (itt de voorganger) meer denken aan een opgehoogde bus (zoals de peug 5008 wmb ook doet) dan aan een SUV. Meer crossover dan SUV. De X5 vind ik ook een stuk stoerder en dus meer SUV dan de Q7.
06-06-2018 23:28

Q8 heeft imo meer trekjes van de Touareg dan de Q7. Overigens is de Q7 5.052 mm lang, de Q8 4,986 mm, nieuwe BMW X5 4.922 mm en Touareg 4,878 mm lang.
07-06-2018 09:12
Een Range Rover vind ik echt verre van chic. Vroeger was dat zo, tegenwoordig is het echt een proleten auto. Nog erger dan een X5/X6
07-06-2018 10:01
De Q7 oogt door z'n proporties meer als een MPV dan als een SUV.
08-06-2018 07:31
De exacte afmetingen van de Q8 al bekend?
08-06-2018 09:40
At 4,986 mm long, 1,995 mm wide and 1,705 mm high, the new Audi Q8 exudes a presence on the road like no other SUV from the brand with the four rings. With its coupé-style roof line it appears much lower than its Q7 sister model. It is 66 mm shorter, but has become 27 mm wider.
08-06-2018 10:15
Bird Nerd
At 4,986 mm long, 1,995 mm wide and 1,705 mm high, the new Audi Q8 exudes a presence on the road like no other SUV from the brand with the four rings. With its coupé-style roof line it appears much lower than its Q7 sister model. It is 66 mm shorter, but has become 27 mm wider.

Ik zie verkoop van de evenwichtiger gelijnde Q8 ten koste gaan van de Q7 dan...
08-06-2018 10:54
straatos
Ik zie verkoop van de evenwichtiger gelijnde Q8 ten koste gaan van de Q7 dan...

Zou kunnen. De Q7 is alleen nog praktischer met een duidelijk grotere bagageruimte (bijna 900 liter vs 600 voor de Q8), ziet er wat minder opvallend uit en biedt een betere ergonomie dankzij MMI. Ook vermoed ik dat de Q7 als zevenzitter verkrijgbaar is en de Q8 niet.
08-06-2018 11:14
Apart model! Lijkt een stuk kleiner dan de Q7 en zeker een slag moderner. Het front vind ik wel heel erg wennen, niet bepaald mooi...
08-06-2018 20:49
Die front grille en die omlijsting. Vreselijk. Oogt zo goedkoop. Alsof het verkeerd ontworpen is en ze de ruimte maar hebben opgevuld met een dikke lijst. En die achterkant met doorlopende achterlichten oogt ook jaren '80 amerika. De binnenkant is wel schitterend.
20-06-2018 07:14
VAG flikt het weer ! Elegant, krachtig en tijdloos. En daarmee een echte Audi.
21-06-2018 00:29
Zonder S-line en grille zelfde kleur als de rest

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-06-2018 00:46 door Bird Nerd.
21-06-2018 00:32
Ik vind de laatste tijd de versies zonder S-Line vaak veel mooier. Met S-line wordt het al gauw te druk, vroeger was het een stuk subtieler. Sowieso hou ik niet van meegespoten randen bij de wielkasten bij SUV's want ziet er alleen maar rommeliger uit

Mooie bak thumbs up
21-06-2018 00:33
Autogefuhl met een witte Q7:

Zo'n niet S-Line ziet er goed uit! Oké, het front blijft wel erg druk, maar verder is het een strakke auto. Zoals gezegd doet 'ie me denken aan de Q3, maar de zijkant van een Audi zorgt ook zelden voor verrassingen. Het zal de kleur wel zijn. Nu vind ik een oranje Q3 toch al een aardige verschijning.

Ik vind de aansluiting van de kofferklep op de achterschermen van de Q3 echt lelijk, bovenstaande foto bevestigt het weer.
Monsieur Le Loure
Ik vind de aansluiting van de kofferklep op de achterschermen van de Q3 echt lelijk, bovenstaande foto bevestigt het weer.

Proporties zijn ook niet zo geslaagd bij de Q3 m.i., de Q8 vind ik een mooie wagen, zonder S-line pakket idd wat minder druk qua design. Interieur, dashboard, met al die aanraakschermen, zie je inmiddels bij alle merken, vind ik niet mooi. Vind al die schermen gewoon 'goedkoop'ogen en bovendien altijd vies, ik heb speciaal doekjes in onze auto's liggen om de schermen schoon te maken, ziet er anders niet uit.

Al met al wel een aparte wagen geworden, voldoende onderscheidend en m.i. fraaier dan de coupe suv's van BMW en vooral Mercedes.
Tja, ook een tactiek. Door een wat vreemd geproportioneerde en sowieso wat merkwaardig gevormde Q7 is het wat makkelijker om daar een wat vlotter ogende variant van te maken... En wat mij betreft, die grille...

Erg mooi, zeker zonder S-line.
Ik vraag mij af hoe lang Audi de Q7 nog in deze vorm blijft aanbieden. Ik weet niet hoe het in andere landen gaat, maar kijk je hier op de site naar de NL verkopen dan blijkt dat geen hond nog voor de Q7 kiest. Zelfs de veel oudere (en inmiddels niet meer leverbare) X5 F15 verkoopt nog veel beter.
BENZine
Ik vraag mij af hoe lang Audi de Q7 nog in deze vorm blijft aanbieden. Ik weet niet hoe het in andere landen gaat, maar kijk je hier op de site naar de NL verkopen dan blijkt dat geen hond nog voor de Q7 kiest. Zelfs de veel oudere (en inmiddels niet meer leverbare) X5 F15 verkoopt nog veel beter.

Denk niet dat Nederlqand representief is voor een succesmeting van deze auto, daar dit type hier zo zwaar wordt belast. In andere landen is de Q7 vrij succesvol.
Een Q7 wordt hier toch niet zwaarder belast dan een X5 of een GLE?

Ik weet natuurlijk ook wel dat NL verkopen er weinig toe doen, maar het verbaast mij wel dat een vers model als de Q7 hier zo slecht scoort. Van de GLE (die er al 7 jaar is) zijn er dit jaar 2x zoveel verkocht en van de X5 (waarvan de opvolger al is gepresenteerd) zelfs 4x zoveel.
Configurator op Duitse website is online. Dit zijn de verschillende uitvoeringen:

Normaal (19" en LED-lampen standaard):

Normaal met optionele 22", Matrix-lampen, aluminium rails

Normaal met optionele 22", Matrix-lampen, aluminium rails en alles meegespoten

Normaal met optionele 22", Matrix-lampen, zwart pakket en alles meegespoten

S-Line

S-Line met zwart pakket

S-Line met zwart pakket, zwarte spiegels en dakrails

Normaal (19" en LED-lampen standaard):

Normaal met optionele 22", Matrix-lampen, aluminium rails

Normaal met optionele 22", Matrix-lampen, aluminium rails en alles meegespoten

Normaal met optionele 22", Matrix-lampen, zwart pakket en alles meegespoten

S-Line

S-Line met zwart pakket

S-Line met zwart pakket, zwarte spiegels en dakrails

S-Line is dus wel altijd met grijze lippenstift. Er is ook nog een pakket dat alle kunststof delen bij normale versies grijs zijn maar valt in de configuratie niet erg op dus heb ik er niet bij geplaatst. Zwart pakket voor normale versies kan alleen als alles meegespoten is in carrosseriekleur
Auo staat inmiddels bij de dealer. Toch wel imposante verschijning in het echt. Op de foto's komt hij vrij klein over maar in het echt is dit toch niet het geval. Vooral in de volledig zwarte afwerking erg mooi moet ik zeggen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.