Lexus ES (facelift v.a. €51.445 @ pag. 3)

Gepost door Rutger DC 
Lexus heeft de eerste foto vrijgegeven van de nieuwe ES. Het gaat om de zevende generatie van de voorwielaangedreven sedan. Dat laatste is een belangrijk verschil met de in Europa bekende IS, GS en LS, die steevast aandrijving op de achterwielen hebben. De ES is traditioneel dan ook gebaseerd op het platform van de Toyota Camry en heeft ongeveer het formaat van de GS, maar de prijzen van de IS. Tot nu toe werd de ES niet in Europa geleverd, uitgezonderd landen als Oekraïne en Rusland, maar daar komt verandering in. Lexus heeft namelijk de GS, die maar weinig in trek was, gesaneerd en legt het accent meer op crossovers. Dat betekent dat de ES in Europa de GS moet doen vergeten en Lexus wereldwijd binnenkort nog maar drie sedans heeft: IS, ES en LS. Dat waren er voorheen vijf: HS, IS, ES, GS en LS. Waar de GS in Europa werd geleverd als 300h, 450h en sportieve GS F met V8 motor (en elders de 2.0 turbo benzine). Vermoedelijk zal straks slechts een viercilinder hybride overblijven, met daarnaast een conventionele viercilinder turbo voor geselecteerde landen.

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-09-2021 11:57 door Rutger DC.
Re: Lexus ES
18-04-2018 17:07
Denk dat het een goede zet is om het formaat GS aan te bieden voor prijs van IS. Dan is er tov de gekende duitse 3 echt een voordeel (formaat). Ik zag vorige zomer in Frankrijk een Oekraiens gekentekende. Oogte niet heel bijzonder maar het is wel een flink ding. En met de bekende Toyota/Lexus kwaliteit.
P. Klieder
Denk dat het een goede zet is om het formaat GS aan te bieden voor prijs van IS. Dan is er tov de gekende duitse 3 echt een voordeel (formaat). Ik zag vorige zomer in Frankrijk een Oekraiens gekentekende. Oogte niet heel bijzonder maar het is wel een flink ding. En met de bekende Toyota/Lexus kwaliteit.
Ik vraag me af of het verstandig is. Lexus zet met een aantal modellen bijzonder hoog in, waaronder de nieuwe LC. Volgens de pers is die zijn prijskaartje volledig waard. Ik vraag me dan toch af wat een gerebagde Toyota voor het merk doet. Alsof de E klasse van Mercedes een gerebagde Renault Talisman is met een voordeligere prijs.
18-04-2018 18:13
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
P. Klieder
Ik vraag me af of het verstandig is. Lexus zet met een aantal modellen bijzonder hoog in, waaronder de nieuwe LC. Volgens de pers is die zijn prijskaartje volledig waard. Ik vraag me dan toch af wat een gerebagde Toyota voor het merk doet. Alsof de E klasse van Mercedes een gerebagde Renault Talisman is met een voordeligere prijs.

Dat vraag ik mij ook af. De ES is op de nieuwe Avalon gebaseerd. Ik ken de huidige ES goed en deze wagen was duidelijk lager geposirioneerd dan de GS. Deze nieuwe ES gaat ongetwijfeld het goed doen in de USA en Canada. De LS is erg goed ontbangen en van syart gegaan. Maar ik vraag mij af of deze ES het kan opnemen tegen de Duitse top van het e-segment. Blijft afwachten of Lexus extra werk heeft gemaakt van de ES en er een opvolger in ziet voor ook de GS. Ik vermoed het niet en dat zou jammer zijn.
18-04-2018 18:24
Los van het geschuif met modellen vind ik het een nette sedan geworden, al kan natuurlijk de achterkant nog afzichtelijk zijn. Het effect van de grille zal denk ik wel een stuk minder zijn als de kentekenplaat er zit.
18-04-2018 18:38
Achterzijde lijkt op LS. Op youtube is teaserfilmpje van ES 2019
18-04-2018 21:58

Geen verkeerde auto maar kan mij niet voorstellen dat dit veel kopers over de streep zou trekken. De huidige GS was niks bijzonders en met vernieuwde styling alleen wat ordinairder gemaakt. Dit vind ik na al die jaren nog steeds een van de mooiste sedans

Net als zijn voorganger, net een vleugje dynamiek

18-04-2018 22:54
Bird Nerd

Geen verkeerde auto maar kan mij niet voorstellen dat dit veel kopers over de streep zou trekken.

Waarom niet, waarop gebaseerd? De ES verkoopt uitstekend, is in Amerika class-leader in het segment der grote premium cars; er gaan daar jaar-in-jaar-uit meer ES’en de showroom uit dan 5-series, E-klasse of A6, om maar eens wat te noemen.
18-04-2018 23:24
In Europa bedoelde ik, sorry
19-04-2018 07:35
De GS is altijd beoogd als alternatief voor Duitse e segment, missie niet geslaagd. Ook in de USA verkoopt GS erg matig. De ES is groter maar staat duidelijk onder de GS. De ES verkoopt goed onder met name oudere Amerikanen die Lincoln en Cadillac vaarwel hebben gezegd. De ES is nooit erg vooruitstrevend geweest of bijzonder. Ik vind deze ES nogal gewoontjes van vormgeving en ik zie er geen GS opvolger in en zeker geen auto die het de Duitsers moeilijk zal maken. In de USA, midden oosten ongetwijfeld goed berkopen, Europa volstrekt kansloos. Begrijp de strategie van Lexus niet dexe ES in Europa te gaan leveren ipv een nieuwe GS. Van een merk als Lexus mag je meer verwachten, geld genoeg bij Toyota. In interview (leftlanenews) geeft Lexus zelf aan het E segment te laten voor wat het is, geen frontale aanval met een nieuwe GS. Erg jammer.
19-04-2018 10:01

Begrijp de strategie van Lexus niet dexe ES in Europa te gaan leveren ipv een nieuwe GS. Van een merk als Lexus mag je meer verwachten, geld genoeg bij Toyota.

Of Lexus nou de GS of ES levert, in Europa zullen ze toch geen potten breken.
19-04-2018 11:07
Carfanatic

Begrijp de strategie van Lexus niet dexe ES in Europa te gaan leveren ipv een nieuwe GS. Van een merk als Lexus mag je meer verwachten, geld genoeg bij Toyota.

Of Lexus nou de GS of ES levert, in Europa zullen ze toch geen potten breken.

Dat is waar. Ben benieuwd wat ze van de IS gaan maken en vooral positionering, komt 2020 en wordt in 2019 voorgesteld, schijnt ook sportback van te komen..... . Ook CT gaat vervangen worden rond die periode, bron autoexpress.
19-04-2018 15:06
Ik begrijp niet waarom Lexus nog in europa aanwezig is. Wil Toyota echt iets met dit premium merk dan moeten ze investeren in meer motoren, aandrijflijnen, tourings en een bredere modellen lijn. Daarnaast moet er een veel bredere verkoopkanaal komen (in NL zijn er volgens mij maar een tiental dealers) en er moet toch meer naar marketing. Zelfde geldt voor infiniti en cadillac.
19-04-2018 15:11
blauwwit
Ik begrijp niet waarom Lexus nog in europa aanwezig is. Wil Toyota echt iets met dit premium merk dan moeten ze investeren in meer motoren, aandrijflijnen, tourings en een bredere modellen lijn. Daarnaast moet er een veel bredere verkoopkanaal komen (in NL zijn er volgens mij maar een tiental dealers) en er moet toch meer naar marketing. Zelfde geldt voor infiniti en cadillac.

Europa is idd het enige continent waar ze niet zo goed scoren als in USA, Rusland etc. Maar ze verkopen echt wel genoeg auto's om bestaansrecht te hebben hier. Het is alleen een utopie (en zou ook geen doel op zich moeten zijn) om aantallen van de Duitse 3 te halen
19-04-2018 16:18
blauwwit
Ik begrijp niet waarom Lexus nog in europa aanwezig is.
Waarom niet? Als je de modellen toch hebt. En blijkbaar kunnen ze het zonder verlies aan hier.
19-04-2018 16:52
@P. Klieder en @Barri, jullie hebben beide natuurlijk een punt, maar bij mij is er een gevoel van dat Toyota maar door moddert ipv doorhalen of stoppen. Een gevalletje besluitloosheid.
19-04-2018 17:26
@blauwwit.
Mee eens.
19-04-2018 17:57
Toyota dat besluiteloos is en maar doormoddert, ik ben erg benieuwd naar de feitelijke onderbouwing hiervan.

Ik zie een relatief jong merk (Lexus) dat rendabel in de markt is gezet. Dat wereldwijd, althans in de grootste delen van de wereld succesvol is. In de delen waar dat laatste minder geldt heel bewust keuzes maakt (focus op hybride, minder benzine, geen diesel, geen mastadont als de LX) om alsnog - rendabel - een stukje van die markt te kunnen bedienen.

Wat mij betreft hulde hiervoor, fijn dat er een alternatief is en blijft, óók hier. En dat die prachtige LC geleverd wordt spinning smiley sticking its tongue out
19-04-2018 18:11
@Arno
Lexus is al heel wat jaren bezig. Het is ze niet gelukt een voet aan de grond te krijgen in Europa, vanuit imago gronden was dit zeer belangrijk geweest. In recent interview geeft een Toyota executive aan dat Lexus niet meer de competitie zoekt in het e-segment..... . Raar, want wel met de Ls en Lc in het topsegment willen concurreren. Een LS die ook hinkt op 2 gedachten en niet meer het sublieme comfort biedt van zijn voorgangers maar opeens dynamisch moest worden. Persoonlijk kan ik er weinig logica in zien. Bottom line blijft het wel mijn merk want geweldige wagens, met wat merktypische eigenaardigheden.
19-04-2018 18:22
@Arno (punt 1: tijd) Lexus is er al sinds 1989 dus bij 30 jaar, relatief jong maar genoeg tijd gehad om er wat van te maken. Vergelijk het met audi dat in 1968 door vw werd overgenomen (ja ik weet dat audi al bestond voordat vw erin sprong). Audi was binnen 30 jaar wel volwaardig concurrent van mercedes, bmw en toen nog jaguar.
(punt 2: winst) Net jaarverslag gekeken van Toyota, ik kan geen winstpercentages zien toegesplitst op merkniveau. (waarschijnlijk zullen ze wel winst maken, maar hoe dit verhoudt op bmw, audi en mercedes kan ik dus niet beantwoorden).
(punt 3: zeker dat ik hier gelijk heb) Feit blijft dat er geen wagons, cabrios, diesels zijn, bovendien vult het merk de niches niet.
(punt 4: laksheid) Wellicht de grootste verwarring voor mij is dat ze de gamma dan maar niet uitbreiden met de in japan leverbare, Alphard, century, mark x en crown en in vs leverbare gs en lx.

Verder sluit ik me aan bij dca492

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2018 18:28 door blauwwit.
19-04-2018 21:35
Ik begrijp wat jullie bedoelen, met name wat betreft de invulling van het e-segment. Ik kijk waarschijnlijk anders tegen het merk en haar keuzes aan, en zie steeds sterker een merk met een eigen identiteit, een prima alternatief, dat absoluut geslaagd is, wereldwijd sowieso. Over efficiency en winstmarges van Toyota/Lexus zullen we ‘t maar niet gaan hebben, die zijn algemeen bekend.

We gaan zien wat het wordt met de ES 😉
25-04-2018 09:35
25-04-2018 09:38
Wat een teleurstelling. Nietszeggend ontwerp en dan weer die verschrikkelijke knopjes en displays in het interieur. Zelfs een Mazda ziet er beter uit van binnen
25-04-2018 10:02
Hij mist iets wat de IS, GS en LS wel hebben. Al vind ik 'm op die laatste fotoserie toch best aardig.
25-04-2018 10:05
Ik vind hem op de laatste foto's ook wel redelijk geslaagd. Maar ik zie hier echt geen E/A6/5 concurrent in
25-04-2018 10:51
Alles zal afhangen van de prijsstelling, interieur vind ik afgaande op de foto's niet bepaald indrukwekkend. Maar dit is idd zeker geen wagen waar ze bij Audi, Mercedes of BMW nachten van wakker liggen, gemiste kans van Lexus.
Beter dan vooraf gedacht. Zeker het interieur.
25-04-2018 13:13
Gaaf ding, alleen dat malle spoilerlipje achterop ben ik niet kapot van.

En ik vind het op zich lovenswaardig dat Lexus tegenwoordig weigert om saai vormgegeven auto's te maken. Echter, als ik afga op reviews van bijvoorbeeld de nieuwe LS vraag ik mij wel af of dit niet ten koste is gegaan van het perfectionisme waar Lexus naar mijn idee ooit voor stond. Zie bijvoorbeeld de test in de laatste Autovisie, de LS kan eigenlijk op bijzonder weinig vlakken tippen aan de A8. Met name aandrijflijn (verbruik en verfijning) en de ergonomie (slecht) schieten toch wel pijnlijk tekort naar mijn idee.
Lexus heeft inderdaad geen traditie.

In Amerika waar ze ook geen traditie hebben, kijkt men objectiever wat een auto te bieden heeft.
Men gaat naar een autosupermarkt, vergelijkt wat er staat, en gaat dezelfde dag nog naar huis met wat meest value for money biedt.
De basisuitrusting van zo'n Lexus is eerlijk gezegd royaal, amper iets aan te vinken in de optielijst.
Ideaal voor dat soort publiek.
Daar scoort Lexus.

In Europa "denkt" men nog steeds dat een wagen uit Duitsland moet komen om een trap hoger te staan.
Ik denk al een tijdje aan een Lexus als opvolger van de Tourer,
vooral wegens de zeer aanvaardbare aankoopprijs van een hybride klassewagen.
Objectief moet hij niet onderdoen voor de Duitse 3,
maar ik het hoofd van de eng denkenden met oogkleppen zal het nooit goed genoeg zijn.
Hier wil men een wagen op maat aanmaken, vrijelijk en arbitrair opties aanvinken in de optielijst en zich daarvoor blauw betalen, en een klein jaar wachten op levering.
Wil je een degelijke wagen full option voor een schappelijke prijs: go Lexus.

En wat tenslotte de Duitse 3 betreft,
Audi zou maar graag willen dat ze dezelfde uitstraling zouden hebben als BMW & Mercedes.
Ik denk dat ze voor Jan Modaal nog altijd achterop hinken...
Iemand met een BMW 5 touring zal altijd hoger ingeschat worden dan iemand met een A6 break
een A4-rijder zal altijd een trapje lager scoren dan de BMW 3-rijder,
en de A3-sedan-rijder zal altijd moeten onderdoen qua imago voor de CLA/CLA shooting brake rijder.
25-04-2018 13:28
Ik zit naar die grille te kijken, wat verschrikkelijk druk, zeker als het de lijntjes versie is... Zelfs de andere versie is vrij lelijk in mijn ogen. Voor de rest, moah doet het me niet echt iets, niet lelijk, maar ook niet schitterend. Hoewel ik "de rare designs" van Toyota van nu niet echt mooi vind, komt deze er verrassend goed mee weg.
25-04-2018 14:12
British Racing Green

Audi zou maar graag willen dat ze dezelfde uitstraling zouden hebben als BMW & Mercedes.
Ik denk dat ze voor Jan Modaal nog altijd achterop hinken...
Iemand met een BMW 5 touring zal altijd hoger ingeschat worden dan iemand met een A6 break
een A4-rijder zal altijd een trapje lager scoren dan de BMW 3-rijder,
en de A3-sedan-rijder zal altijd moeten onderdoen qua imago voor de CLA/CLA shooting brake rijder.

Aannames, aannames, aannames.......
25-04-2018 18:32
[url=
]

Eerste video van de ES modeljaar 2019
27-04-2018 16:43
Live @ Auto China Beijing:

Fotogalerij: [product.auto.163.com]
27-04-2018 17:05
Toch vooral een wagen die succesvol zal zijn in de USA hoewel ik ook daar veel teleurgestelde reacties lees op diverse sites, unaniem is toch wel dat het opgeven van de GS als een zwaktebod van Lexus wordt gezien. De prijs in Europa zal de kans van slagen denk ik bepalen in Europa, in de USA zal deze wagen goed verkopen, ongetwijfeld, de nieuwe LS komt ook goed aan.
08-06-2018 12:52
Die grill. Dat zou voor mij een reden zijn om hem te laten staan. Gemiste kans want de rest ziet er op zich best aardig uit. Kont is overigens net een Mazda 6.
08-06-2018 12:52
Een van de weinige reviews die ik kijk, die van Mat Watson van carwow. Erg prettig. Design is nog best ingetogen voor een Lexus maar het blijft imo toch een Japanse auto ontworpen voor de Amerikaanse markt. Gaat niet veel potten breken
08-06-2018 12:55

Oogt wel een stuk slanker dan zijn concurrenten
08-06-2018 13:01
Beetje Arteon achtig
08-06-2018 13:33
Op details zit het er ook wat goedkoop uit, zoals de rij knoppen voor de klima en stoelverwarming. Een E-klasse of A6 heeft fraaiere materialen.
08-06-2018 14:13

Typisch Toyota/Lexus. Lukraak ergens knopjes plaatsen
08-06-2018 14:21
? wat is mis met de plaatsing van die knoppen, of bedoel je de cd speler die in bijna geen enkele nieuwe auto meer te krijgen is. Het ziet er een beetje achteraf ingebouwd uit maar dat komt waarschijnlijk omdat het niet standaard is op de Amerikaanse modellen.
08-06-2018 14:24
Hondarno
? wat is mis met de plaatsing van die knoppen, of bedoel je de cd speler die in bijna geen enkele nieuwe auto meer te krijgen is. Het ziet er een beetje achteraf ingebouwd uit maar dat komt waarschijnlijk omdat het niet standaard is op de Amerikaanse modellen.

de knoppen zelf, het gebruikte materiaal. Het kan imo niet mee met de duitse 3.
08-06-2018 14:59
Carfanatic
Hondarno

de knoppen zelf, het gebruikte materiaal. Het kan imo niet mee met de duitse 3.

Moet je als Lexus fan helaas gelijk geven, onbegrijpelijk dat de nieuwe ES door Lexus in de markt wordt gezet als opvolger van de GS.
08-06-2018 16:03
Ik vind het gewoon geen mooi geheel. Net als die ielige rondje knopjes op de middenconsole en die gedateerd ogende displays voor de temperatuur. Echt niks nieuws want elke Lexus is qua knoppen een rommeltje en aan de goedkope kant
08-06-2018 18:57
Toch vind ik het exterieur de meest geslaagde Lexus tot nu toe. Het design kan me bij Lexus vaak echt niet bekoren, deze auto is qua belijning en achterzijde gewoon ok. Maar die vreselijke gril gooit roet in het eten. En de FWD is heel jammer. Had 'm gewoon RWD gegeven en een meer bescheiden gril en het was een topper imo.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2018 18:58 door Bimmert.
Knopjes zien er misschien goedkoop uit , maar de functies die de knoppen bedienen blijven wel heel en dat is ook premium.
Stoelverwarming werkt over 20 jaar nog feilloos , daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Jammer dat de ES fwd is , meteen een frontoverhang van een kilometer.
12-09-2018 18:03
Lexus Is The First To Put Digital Side-View Cameras Into Production

For years now – decades even – we’ve been seeing concept cars replacing conventional side-view mirrors with digital cameras, only to ditch them on the road to production. But no more, as far as Lexus is concerned.

In what it claims as a world-first, Toyota’s luxury brand is installing new Digital Outer Mirrors on its vehicles, starting with the new ES sedan. And as you might expect, they offer a number of advantages over their “analog” counterparts.

For starters, they reduce drag, which can mean better fuel economy and performance, and less wind noise. They’ll accumulate less snow and rain too, and automatically (or manually) enhance the view to the side and rear of the vehicle when changing lanes or reversing – all of which sounds great to us.

The system employs a set of cameras mounted where the mirrors would be, and displays the footage on 5-inch monitors at the interior base of the A-pillars. It’s a technology similar to what Audi has developed for the new E-Tron. But Lexus claims it’s beating Ingolstadt to the punch by rolling it out next month already.

The system will be offered initially on the ES starting in October, before making its way onto other models. But for the time being, the Digital Outer Mirrors will only be offered in Japan, which approved the technology a couple of years ago already.

It may yet take some time for the technology to be approved for other markets – especially in the United States, where regulations governing such visibility technologies are among the strictest. Here’s hoping regulators see the benefits as clearly as Lexus does, and approve the technology for use around the world. [www.carscoops.com]

12-09-2018 18:32
Het oogt als ouderwetse navigatieschermpjes, maar ik denk dat ze zo wel beter in je gezichtsveld zitten en beter zijn af te stellen dan de Audi-oplossing.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.