BYD Tang | komt naar Europa

Gepost door Rutger DC 
BYD presenteerde vorig jaar het veelbelovende prototype Dynasty en nu zien we het productiemodel: het gaat om de tweede generatie Tang plug-in hybride SUV. BYD heeft met de fraai gestileerde Song MAX een verkoophit in handen: het is een van de meest populaire MPV's van China geworden. Met de nieuwe Tang heeft Wolfgang Egger, een voormalig Alfa Romeo en Audi-ontwerper die onder meer voor de Alfa Romeo 8C verantwoordelijk is, wederom een fraaie SUV getekend. Wat mij betreft is het de fraaiste Chinese SUV en überhaupt een van de mooiste SUV's van dit moment, maar oordeel vooral zelf. De nieuwe SUV is 4870 mm lang, 1940 mm breed, 1720 mm hoog en heeft een wielbasis van 2820 mm. De Tang heeft een 2.0T plug-in hybride aandrijflijn met een totaalvermogen van meer dan 500 pk, goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 4.5 seconden. Daarnaast komt er ook een conventioneel aangedreven 2.0T met 189 pk en een verbruik van 8,8 l/100 km. Interessant is dat het centraal geplaatste lcd-scherm in een hoek van 90 graden te draaien is.

Bron: [auto.eastday.com]

Oud vs. nieuw

Bron: [news.bitauto.com]

Bron: [wap.chinacar.com.cn]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2020 21:28 door Rutger DC.
D-C
BYD presenteerde vorig jaar het veelbelovende prototype Dynasty en nu zien we het productiemodel: het gaat om de tweede generatie Tang plug-in hybride SUV. BYD heeft met de fraai gestileerde Song MAX een verkoophit in handen: het is een van de meest populaire MPV's van China geworden. Met de nieuwe Tang heeft Wolfgang Egger, een voormalig Alfa Romeo en Audi-ontwerper die onder meer voor de Alfa Romeo 8C verantwoordelijk is, wederom een fraaie SUV getekend. Wat mij betreft is het de fraaiste Chinese SUV en überhaupt een van de mooiste SUV's van dit moment, maar oordeel vooral zelf. De nieuwe SUV is 4870 mm lang, 1940 mm breed, 1720 mm hoog en heeft een wielbasis van 2820 mm. De Tang heeft een 2.0T plug-in hybride aandrijflijn met een totaalvermogen van meer dan 500 pk, goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 4.5 seconden. Daarnaast komt er ook een conventioneel aangedreven 2.0T met 189 pk en een verbruik van 8,8 l/100 km. Interessant is dat het centraal geplaatste lcd-scherm in een hoek van 90 graden te draaien is.

Stoere kar, maar draaibare schermen zeggen mij niet zo veel. Het interieur vind ik ronduit saai. En het exterieur-ontwerp is mij toch iets te veel een kruising tussen een Pathfinder/Murano zijkant en een CX-9 voor- en achterzijde.

mvrgr, m´ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-04-2018 22:25 door m'ns (afd. ae&d).
Re: BYD Tang (CN)
18-04-2018 00:21
Interieur ziet er op het eerste oog vrij hoogwaardig uit. Dat het is saai is vind ik niet erg, een interieur is rustiger veel fijner. Dat scherm hoeft van mij dan weer niet maar idee dat je het kan kantelen is best handig

Exterieur ziet er goed uit hoor. Lichte trekjes van andere auto's maar niet zo opvallend
18-04-2018 09:08
Mooi ding, maar dash is te saai en ik hou niet van touchschermen die alles overnemen in de auto.
05-05-2018 13:19

BYD Tang (Mk2) by 陈 中杰, on Flickr

BYD Tang (Mk2) by 陈 中杰, on Flickr

Ik vind de Tang toch ook erg mooi. Oudere BYD's vond ik maar niets, doorgaans gekopieerd van Toyota of Honda. De Tang oogt lekker dik en bijdetijds. Een soort Stinger-achtige achterzijde staat 'm ook erg goed, vind ik.
05-05-2018 17:56
Wat een lel van een bak! Die achterlichten zijn leuk maar het dash is juist weer vreselijk!
13-05-2020 21:25
Inmiddels is bekend dat BYD in ieder geval de Tang SUV en Han sedan op de Europese markt zal lanceren. In China is er keuze uit diverse aandrijflijnen. Aan de basis staat een 2.0T benzinemotor met 141 kW/192 pk. De Tang DM heeft een plug-in hybride aandrijflijn; hiervan zijn twee varianten. De DM heeft een 2.0T benzinemotor (141 kW/192 pk) gekoppeld aan een elektromotor met 180 kW/245 pk en een systeemvermogen van 321 kW/437 pk, voor wie dat nog niet genoeg is, is er een versie waarbij de benzinemotor aan twee elektromotoren is gekoppeld: voorin 110 kW/150 pk en achterin 180 kW/245 pk, wat voor een systeemvermogen van 431 kW/586 pk zorgt. In Europa krijgen we waarschijnlijk alleen de elektrische uitvoeringen. Er zijn ook twee elektrische Tangs: de EV600 met 180 kW/245 pk en de EV600D met twee elektromotoren met daardoor 360 kW/489 pk.

benzine

Fotogalerij: [photo.bitauto.com]

DM

EV:

13-05-2020 22:10
Dat "Build your dreams" voluit over de achterklep vind ik, tja, gewaagd? Zijn net van die losse plakletters waarmee je van je Golf 1.4 een GTI maakt.
14-05-2020 11:51
Ziet er niet onaardig uit, maar waarom zou je zo'n ding uit China kopen?
Er is toch voldoende keus op de markt van gevestigde fabrikanten en waarom dan zo'n risico aangaan, bijv. met betrekking tot service en verkrijgbaarheid van onderdelen.
In mijn ogen zou dat alleen nog de prijs kunnen zijn, alhoewel ik verwacht dat deze toch niet spectaculair laag zal zijn.
14-05-2020 12:06
ScaniaV8
Er is toch voldoende keus op de markt van gevestigde fabrikanten en waarom dan zo'n risico aangaan, bijv. met betrekking tot service en verkrijgbaarheid van onderdelen.
In mijn ogen zou dat alleen nog de prijs kunnen zijn, alhoewel ik verwacht dat deze toch niet spectaculair laag zal zijn.

MG doet het ook aardig met z'n SUV, meer keuze kan ik alleen maar toejuichen.
14-05-2020 19:01
ScaniaV8
Hetzelfde kan je stellen over Tesla, en daar is de prijs in elk geval geen belemmering gebleken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.