Officieel: Ford Focus (4e generatie) - prijzen bekend!

Gepost door Barri 
Quote

Dit is de nieuwe Ford Focus

Ford trekt dinsdag in Londen het doek van een volledig nieuwe Focus. Het merk doet niet mee met de trend om de introductie uit te smeren over meerdere weken, maar presenteert de belangrijke nieuwkomer meteen als hatchback en stationwagon en in een viertal sterk van elkaar verschillende uitvoeringen!

Nu weten we dankzij uitgelekte beelden al een tijdje hoe de Focus er ongeveer uit komt te zien, maar vandaag is het tijd om hem vanuit alle hoeken te bewonderen. De vierde generatie van de Ford Focus is van boven tot onder nieuw en staat niet alleen op een nieuw platform – waarover later meer – maar vertegenwoordigt volgens zijn makers bovendien een nieuwe designtaal. De Focus maakte de term 'designtaal' ten tijde van de eerste generatie gemeengoed, omdat de New Edge-tekenstijl van destijds het gesprek van de dag was. Dat zal de nieuwe Focus vermoedelijk niet lukken, want daarvoor lijkt het model te veel op de huidige Fiesta. Typische kenmerken van de nieuwe compacte middenklasser zijn de hoge raampartij met een 'inzakkende' basislijn, een opvallend laag geplaatste grille en forse koplampunits.

De rustige uitstraling van de buitenkant wordt aan de binnenzijde voortgezet. Ford lijkt zich ervan bewust dat zijn interieurs in het verleden niet altijd een toonbeeld van overzichtelijkheid waren: "De tijd is voorbij voor een 'druk' ogend interieur met verschillende structuren en materialen. In plaats daarvan zijn materialen geselecteerd die bij elkaar passen en elkaar aanvullen om zo de verbeterde afwerking en kwaliteit te onderstrepen." Met (optionele) zaken als een head-up display, adaptieve cruisecontrol die de auto volledig tot stilstand kan brengen en weer kan laten optrekken, een uitgebreid pakket aan veiligheidsvoorzieningen, Bang & Olufsen-audio en een uitgebreid Sync3-infotainmentsysteem met een 8-inch touchscreen is de Focus ook op het gebied van technologie helemaal bij de tijd.

Dynamiek
De nieuwe Focus is de eerste Ford op het nieuwe C2-platform. Ford zwemt tegen de stroom in door de buitenmaten nagenoeg gelijk te houden, maar belooft wel meer binnenruimte dankzij een grotere wielbasis. Het merk stelt bijvoorbeeld dat er maar liefst 50 mm meer ruimte is voor de knieën van achterpassagiers, die er ook in de breedte op vooruit zouden gaan. De laadruimte van de Focus Wagon moet met neergeklapte achterbank 1.650 liter aan spullen kunnen herbergen. Bij het huidige model is dat 1.516 liter. Het nieuwe platform biedt echter meer voordelen dan alleen de binnenruimte, want dankzij een toegenomen stijfheid belooft Ford ook verder fijngeslepen rijeigenschappen. Dynamiek blijft nadrukkelijk een speerpunt voor het merk, dat claimt dat de nieuwe Focus op het gebied van rijplezier toonaangevend wordt in zijn klasse. Daarvoor gooit het onder meer keuze uit drie verschillende rijmodi en slimme adaptieve dempers in de strijd. Het uitgekiende onderstel is niet alleen goed nieuws voor de sportieve rijder, maar moet ook bijdragen aan het comfort en de stilte aan boord.

Cross-over
Naast de 'alledaagse' uitvoeringen, zoals de Trend en de Titanium, komt de Focus ook beschikbaar als Active, Vignale en ST-Line. Daarmee treedt de auto in de voetsporen van de nieuwe Fiesta, die er ook meteen in deze uitvoeringen was. De Vignale is het luxe topmodel en onderscheidt zich onder meer met veel chroom, een bijzondere grille en een fraai aangekleed interieur. Wie op zoek is naar sportiviteit, of ten minste een sportieve uitstraling, kan beter voor de ST-Line gaan. De Active, ten slotte, is de opgehoogde, cross-over-achtige variant. Opmerkelijk genoeg is ook de hatchback er als Active, terwijl zo'n uitvoering doorgaans voorbehouden is aan stationwagons.

Cilinderuitschakeling
Onder de kap wordt de basis op benzinegebied gevormd door een doorontwikkelde versie van de bekende 1.0 EcoBoost met 100 of 125 pk. Wie meer wil, komt terecht bij een 1.5 EcoBoost, eveneens een driecilinder, die er is met 150 of 182 pk. Om het verbruik omlaag te krijgen, beschikt deze motor net als de 1.0 over cilinderuitschakeling. Dieselen kan met een 1.5 EcoBlue met 95 of 120 pk en een 2.0 EcoBlue met 150 pk. De meeste motoren zijn naast een handgeschakelde zesbak ook te combineren met een achttrapsautomaat. Wie daarvoor kiest, krijgt meteen een bijzonderheid voorgeschoteld: de automaat laat zich niet met een traditionele 'pook', maar met een draaiknop bedienen.

Tot begin dit jaar was de Ford Focus sedan op de Nederlandse prijslijsten te vinden, een auto die daarmee een vrijwel uniek aanbod was in de compacte middenklasse. Ook van de nieuwe Focus verschijnt weer een sedan, maar die is volgens Ford voorbehouden aan 'een aantal markten'. De kans dat Nederland daarbij hoort, lijkt gezien de geringe vraag naar compacte sedans in ons land niet al te groot. Anderzijds heeft het merk tot nu toe van alle generaties van de Focus een vierdeurs gevoerd. Alle Focus-informatie voor de Nederlandse markt, dus ook de prijzen en het leveringsgamma, volgt in een later stadium.
Bron: Autoweek.nl














23-04: de prijzen staan online! [www.ford.nl]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-04-2018 22:27 door Barri.
Ik moet er toch even aan wennen. De Focus 3 vond ik destijds ook niet mooi, maar dat gevoel is wat bijgetrokken (zoveel zelfs dat ik er nu eentje rij).
Met name de hangende zijkant vind ik iets minder geslaagd. Verder is ie wel voldoende onderscheidend van de Fiesta maar wel eenzelfde line-up.
Erg mooie auto geworden, alhoewel ikzelf het opgehoogde model niet mooi vind, is de gewone Hatchback en de Station wel een mooie auto geworden en ook van binnen is het een vooruitgang. Wel benieuwd hoe goed het B&O systeem is, helaas hebben ze nog wel het Sync-3 systeem.
Hopelijk word hij wat meer geleverd in de hier getoonde kleuren.
Het B&O systeem heb ik ervaren in een Fiesta en ik was verbaasd. Prachtig helder geluid en ook helemaal niets wat er in de auto mee-resoneert.
Sync 3 is prima, als ze een beetje snel zijn met updates en de navigatie-software. Ik heb begrepen dat dat nogal een probleem was.
Anonieme bezoeker
Re: Officieel: Ford Focus (4e generatie)
10-04-2018 15:15
Ik vind die station erg geslaagd, alleen de wielen mogen wel wat meer ingetogen voor mij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-04-2018 15:15 door Kalm an.
Laat me net zo koud als de huidige Fiesta...
Wat is die lelijk zeg.
Die raam lijn bij de station doet mij denken aan de eerste corolla verso van Toyota. Toen was dat al lelijk en dat is het nu nog.

Het ergste vind ik nog dat het lijkt of de neus er later opgeplakt is. Het past totaal niet bij de rest.
Ik vind 'm echt verschrikkelijk, flinke achteruitgang t.o.v. de huidige generatie.
Leuke foto van de nieuwe Focus sedan:

Het was al niks en dit maakt het niet beter.
Bij de station kan je nog enigszins zien dat het om een Ford gaat ( omdat je het weet ), de hatchback kan echt van ieder merk uit het Verre Oosten komen. Ach, Ford was mij na de eerste Focus al kwijt en da gaat echt niet veranderen zo, merk zonder eigen identiteit en/of emotie, allemaal erg nietszeggend en uitwisselbaar. Te Amerikaans ook ( met name de middenconsole, knopjes etc. ). Hoog my first Sony gehalte nog steeds.
Hoe langer ik er naar kijk des te beter vind ik het ontwerp, eigenlijk zeer geslaagd, zeker de stationwagon, mooie gestrekte lijnvoering en herkenbaar Focus maar voldoende vernieuwd, iets wat je van de nieuwe Fiesta helaas niet kan zeggen. Interieur is er ook op vooruitgegaan maar niet heel bijsonder.
Dit gaat een topper worden. Prima rijeigenschappen plus een ruimer en opgewaardeerd interieur plus een chiquere uitstraling.
Ben nog niet over de schok heen, kan er echt niets moois aan ontdekken. Die typeaanduiding op de achterklep ontsiert het geheel nog extra.
Wat mij intrigeert is de bediening van de automaat. Ziet er in eerste instantie uit als een draaiknop maar onder de letters P-R-N-D-L zitten lampjes. Dat wijst er op dat het centrale deel blijft staan en dat je de geribbelde ring daaromheen moet draaien. Wat je keus wordt is dan zichtbaar zowel in de klokken voor je neus als in de lampjes op de keuzeknop zelf. Je hoeft er niet voor omlaag te kijken (wat een zorg was van een andere commentator); het wordt een kwestie van even je hand op de ring laten vallen en in de gewenste richting draaien. Honda heeft ook zoiets in de Insight. Jaguar heeft eenzelfde draaiknop op de XJ waarbij de letteraanduidingen op het paneeltje voor de knop staan, ook met een lampje eronder (
Maar waarom in deze bediening afwijken van wat algemeen gebruikelijk is? Omdat het er zo exclusief uitziet?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-04-2018 20:03 door Oxymoron.
Ik mis een pook?

Mooie auto, maar weinig speciaals. Voorkant en zijkant vind ik wel mooi, maar de achterkant kan je op elke aziaat plakken. Het interieur ziet er ook stuk beter uit, maar niet mooier dan concurrentie oid.
Nou vooruit, een puntje dan voor de beschikbare kleuren. Verder kan ik moeilijk wat positiefs vinden...


Zucht...
Hmm. Laat ik zeggen dat ik niet enorm onder de indruk ben. Zal ongetwijfeld weer fijn rijden - mijn reden 'm niet a priori af te schrijven - maar toch wel weer erg anoniem, kan ieder merk zijn.

Aan de andere kant hebben die golvende flanken wel wat weg van de colaflesvorm van die ordinaire bakken die Ford in de jaren '70 op de weg zette drinking smiley
Quote
Wouter82
Nou vooruit, een puntje dan voor de beschikbare kleuren. Verder kan ik moeilijk wat positiefs vinden...

[media.autoweek.nl]
Zucht...

Vond je die eerste Focus nou echt zo mooi, of is het meer een soort weemoed want 'vroegah'? Ik heb er nooit wat aan gevonden, eigenwijs was ie wel, maar lelijk. Net als de Mondeo facelift uit die tijd, vreselijk wat ze daarmee uitgespookt hadden:


Als je het mij vraagt, waren Fords vóór de eerste Focus inwisselbare auto's, en dat zijn ze daarna weer geworden. Is Ford überhaupt voor mensen die willen opvallen? Wat mij betreft is deze nieuwe Focus de eerste min of meer echt mooie. Hij schijnt het een en ander weg te hebben van andere modellen, dat wel.
Geslaagde C-segmenter. De Focus is weer helemaal bij de tijd. Dit zou mijn eerste keuze zijn boven een Golf of Astra.
Tja het is vooral een opgepompte Fiesta geworden. Niet lelijk maar ook niet bijzonder, wel mooier dan de huidige Focus. Dat is pas een Koreaans misbaksel.
Quote
[D2]
Vond je die eerste Focus nou echt zo mooi, of is het meer een soort weemoed want 'vroegah'? Ik heb er nooit wat aan gevonden, eigenwijs was ie wel, maar lelijk. Net als de Mondeo facelift uit die tijd, vreselijk wat ze daarmee uitgespookt hadden:

Als je het mij vraagt, waren Fords vóór de eerste Focus inwisselbare auto's, en dat zijn ze daarna weer geworden. Is Ford überhaupt voor mensen die willen opvallen? Wat mij betreft is deze nieuwe Focus de eerste min of meer echt mooie. Hij schijnt het een en ander weg te hebben van andere modellen, dat wel.

Ik vind het mooie auto's, ook die Mondeo en ook de laatste Scorpio. En mooi of niet, het was ten minste echt anders dan de concurrenten, zonder concessies te doen op bv. praktische bruikbaarheid.
Poe, wel weer even wennen. Maar dat moest ik ook aan de derde generatie, en deze auto vind ik nu al wel mooier.

Station vind ik, net als bij de 2e en 3e generatie, mooier dan de hatchback.
Ik weet het nog niet hoor.. het is echt een mengelmoes van alles. Mazda3 I heupen, 1-serie raampartij, Tipo achterlampen en het straalt vooral een beetje Hyundai uit. Ik mis een eigen gezicht maar een aangeklede hatchback is ook weer niet lelijk. Hooguit een beetje doorgezakt en wat rommelig van achteren. De Wagon is soms een beetje bizar om te zien maar soms ook wel weer geslaagd. De Active en Sedan moeten ze houden

Maar dat interieur... kon niet slechter natuurlijk maar ook dit is wel heel erg Hyundai qua ontwerp (ook die blauwe lampjes trouwens). Niet apart, niet superstrak, niet heel luxe ogend..












Eerste generatie blijft fantastisch, echt een icoon (RS blijft ook fantastisch om te zien). Tweede was een slap, belegen aftreksel en de huidige was voor de facelift niet te pruimen maar ik vind die strakke neus eigenlijk mooier dan de nieuwe bolle. Ook de strakke zijlijn vind ik mooier dan die gejatte Mazda3 I heupen en de raamlijn die een knik maakt. Dat vind ik zelden mooi eigenlijk. Ziet er doorzakt uit
Bedankt voor de vergelijking met het uitgaande model. Als je de nieuwe er zo naast zet vind ik de verschillen eigenlijk nog wel meevallen. Sommige lijnen van de oude zijn op de nieuwe iets uitvergroot. Zo kun je zien dat de vorige ook 'heupen' had., alleen iets minder opvallend. Natuurlijk zijn de koplampen en achterlichten duidelijk anders. De raampartij is nog het meest veranderd. Het 'driehoekje' in de A-stijl is weg, en de omhooglopende raamlijst in de C-stijl is eveneens verdwenen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-04-2018 06:49 door Enzo Ferrari.
Eerste generatie was idd weer eens wat anders, vooral het interieur was héél anders. Wat een drama was dat dan. Nieuwe lijkt een mooie auto te zijn, beetje geleend hier en daar maar welk model heeft daar geen last van tegenwoordig. Wel altijd benieuwd naar hoe de standaardversie er uit gaat zien, zonder de grote velgen, donkere ramen en leuke uitvoeringen op de foto's.
Kijk nou, een Tipo met Fordemblemen erop. Die Wagon is echt onwaarschijnlijk mislukt, Ford is de weg helemaal kwijt.
Buitenkant kan ik niet warm of koud van worden. Interieur vind ik zeer matigjes, maar dat heb ik bijna altijd bij een Ford interieur van de laatste jaren.
Quote
vertmaori
Kijk nou, een Tipo met Fordemblemen erop.

Een Fiat Tipo heeft ook vier wielen inderdaad!drinking smiley



Quote
Enzo Ferrari
Bedankt voor de vergelijking met het uitgaande model. Als je de nieuwe er zo naast zet vind ik de verschillen eigenlijk nog wel meevallen. Sommige lijnen van de oude zijn op de nieuwe iets uitvergroot. Zo kun je zien dat de vorige ook 'heupen' had., alleen iets minder opvallend. Natuurlijk zijn de koplampen en achterlichten duidelijk anders. De raampartij is nog het meest veranderd. Het 'driehoekje' in de A-stijl is weg, en de omhooglopende raamlijst in de C-stijl is eveneens verdwenen.
Mooi vergelijk inderdaad! Ik vind de nieuwe generatie te drukke lijnen hebben. Een onrustig design.
En dat derde zijruitje was al drie generaties iets voor de Focus, jammer dat dat nu vervalt. Wat dat was in het segment tegenwoordig redelijk uniek, toch?
Quote
Barri
En dat derde zijruitje was al drie generaties iets voor de Focus, jammer dat dat nu vervalt. Wat dat was in het segment tegenwoordig redelijk uniek, toch?

Eens. Ik vind de C-stijl (nog) niet echt des Fords ogen. Wellicht is het derde zijruitje vervallen om de koets stijver / veiliger te maken.
Juist door de vergelijking vind ik het nieuwe model juist heel erg anders ivm zijn voorganger...

Quote

Een Fiat Tipo heeft ook vier wielen inderdaad!

Grapjas, het gaat natuurlijk om de achterlampen en de raamlijn. Overigens zie ik op internationale websites dezelfde reacties als Hyundai/Kia, Mazda, Tipo, 1-serie enz



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-04-2018 09:16 door Bird Nerd.
Quote
Bird Nerd
Grapjas, het gaat natuurlijk om de achterlampen en de raamlijn. Overigens zie ik op internationale websites dezelfde reacties als Hyundai/Kia, Mazda, Tipo, 1-serie enz

Achterlichten van de Tipo lijken inderdaad wat op die van de Focus. Verder vind ik de auto's op weinig andere punten overeenkomen.

Volumemodellen hebben allemaal overeenkomstige stijlelementen die op dat moment in de mode zijn. Dat is al zo sinds de uitvinding van de auto. Dus ja, veel hatchbacks hebben op bepaalde vlakken wat van elkaar weg. Maar als je de betreffende auto's naast elkaar zet, zien ze er toch echt anders uit. Kijk maar naar die Tipo, dat is echt geen Focus met Fiat-logo.
Mooi vergelijk zo, Bird Nerd thumbs up.

Moet er nog erg aan wennen, toen ik de foto's gisteren voor't eerst zag was ik nog niet gelijk overtuigd, maar dat begint nu wel te komen. Althans, de hatchback dan. Station nog niet.
Hoop dat ik als Focus rijder nog ergens een uitnodiging krijg voor de introductie. smiling smiley
Quote
Mechanix
Volumemodellen hebben allemaal overeenkomstige stijlelementen die op dat moment in de mode zijn. Dat is al zo sinds de uitvinding van de auto. Dus ja, veel hatchbacks hebben op bepaalde vlakken wat van elkaar weg.
Dat was zo leuk aan de eerste twee generaties van de Focus: die vlakke achterruit had niet elke concurrent. OK, de tweede generatie Astra wel maar toch leek die er totaal niet op.

Ik krijg haast het idee dat merken geen minpunten willen bij hun modellen en daarom alles maar hetzelfde maken als bij de concurrent. Zo'n vlakke achterruit levert minder hoofdruimte op achterin, en dat weegt blijkbaar zwaarder dan een uniek design.
Quote

Kijk maar naar die Tipo, dat is echt geen Focus met Fiat-logo.

Nee maar omdat iemand ergens iets op vind lijken dan is het natuurlijk geen 100% kopie... eye rolling smiley Al lijken de achterlampen er wel heel erg op

Quote

Volumemodellen hebben allemaal overeenkomstige stijlelementen die op dat moment in de mode zijn. Dat is al zo sinds de uitvinding van de auto. Dus ja, veel hatchbacks hebben op bepaalde vlakken wat van elkaar weg.

Zeker waar maar ik vergis een Astra niet met een C'eed bijvoorbeeld. Hoewel de Astra de C-stijl gejat heeft van Nissan is het verder wel een vrij eigen ontwerp. Net als bv een Megane, Mazda3, A3 enz
Wat ik bij alle moderne hatchbacks (en stations) lelijk vind zijn die zwarte stukken plastik achter de c-stijl / onder de spoiler. Zal ongetwijfeld een aerodynamische functie hebben maar mooi is anders. Op basis van de allereerste naakte blauwe scoopfoto in het scooptopic was ik nog redelijk positief maar ik moet mijn mening helaas toch bijstellen. Ik vind het een nogal misvormd en nietszeggend model. De station vind ik helemaal mislukt. Ik hou opzich wel van een raamlijn die niet de carrosserie lijn volgt, maar bij deze focus komt dat bepaald niet fraai tot zijn recht.
SVF, ik ben wel benieuwd naar jouw visie op de nieuwe Focus, in een photoshop uitgedrukt smiling smiley
Quote
Bird Nerd
Quote

Kijk maar naar die Tipo, dat is echt geen Focus met Fiat-logo.

Nee maar omdat iemand ergens iets op vind lijken dan is het natuurlijk geen 100% kopie... eye rolling smiley Al lijken de achterlampen er wel heel erg op

Vertamori zei dat het net een Tipo met een Ford-logo was. Dus vandaar mijn fotovergelijkje om hier toch enige vraagtekens bij te stellen.

Verder zal ik ook deze nieuwe Focus niet snel met een andere auto verwarren, ook al is het ontwerp misschien niet heel eigen. Maar mijn autokennis is dan ook legendarisch!drinking smiley
Koplampen doen me een beetje denken aan de Mclaren 720S met die streep er dwars door.
Ik ben ook niet erg enthousiast. Of helemaal niet, beter gezegd. Van de laatste Golf ben ik bepaald geen fan, maar de auto ziet er tenminste nog herkenbaar uit. De Astra heeft als hatchback een geslaagde lijn, de meeste lijnen lijken logisch op elkaar te volgen, er zit een gedachte achter het ontwerp. De Focus vind ik, net als de meeste Fords, ongeïnspireerd en weinig herkenbaarheid uitstralen. De Focus Wagon vind ik nog steeds wel bovengemiddeld geslaagd in zijn klasse, al moet ik zeggen dat het merendeel van de C-segment stationcars wat mij betreft minder geslaagde proporties heeft. De sedan is er wat mij betreft niet op vooruit gegaan, op zich jammer dat 'ie nu lijkt te verdwijnen. Dan blijven alleen Fiat en Mazda nog over met een sedan in deze klasse, naast een aantal modellen van premiummerken (A3, CLA, straks A sedan en S40). Het interieur vind ik nogal goedkoop overkomen.

De Amerikanen en Australiërs zijn wel behoorlijk enthousiast valt me op, maar ik geloof dat Ford bij hen een streepje voor heeft. Of ze hebben gewoon een andere smaak.
Quote
Mechanix
Volumemodellen hebben allemaal overeenkomstige stijlelementen die op dat moment in de mode zijn. Dat is al zo sinds de uitvinding van de auto.

Dat gold dus juist niet/nauwelijks voor de eerste Focus.
Quote
Barri
SVF, ik ben wel benieuwd naar jouw visie op de nieuwe Focus, in een photoshop uitgedrukt smiling smiley

Dan zou hij nog meer op een Mazda 3 gaan lijken vermoed ik.winking smiley Dat vind ik samen met de huidige C'eed nog steeds de mooiste C-segmenter van dit moment.

Wat mij bij dit model het meeste stoort is de in verhouding enorm brede (en naar achter hellende) ramen van de achterpotieren. Een derde zijruitje zoals bij de voorgaande generaties Focus of een oplossing ala Mazda 3 of Lexus IS zou het model al veel goeds doen denk ik. Recht van achteren vind ik hem niet eens zo verkeerd, ondanks de vergelijking met de Tipo.

Edit: vlugge shop, wat meer strak getrokken en bovengenoemde minpunten aangepakt. Geen extra zijruitje, niet spannend maar persoonlijk vind ik het wel iets harmonieuzer ogen:




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-04-2018 22:03 door SVF.
Precies. Een raamlijn die een beetje recht loopt (nu zit er een knik in) en een derde zijruitje, dat zou m herkenbaarder en mooier maken.
De Focus is al jaren niet mooi

Maar t ken natuurlijk aan mij liggen....

Waarom piept iedereen over een ontbrekende 3de zijruit terwijl het ding 3 zijruiten heeft??
Dat is onderdeel van de portier, niet een echt extra ruitje op de C-stijl eye rolling smiley
Ik vind vooral de active wel een leuke auto. Maar het geheel oogt wel erg Hyundai/Kia, ook van binnen.
Tis niet de headturner geworden waarop sommigen misschien hadden gehoopt... maar lelijk is ie niet. Overigens... meer mensen die wel op het forum reacties kunnen schrijven maar niet meer onder de artikelen?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.