Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé (update @ p. 2)

Gepost door Rutger DC 

Dit is de Mercedes-AMG GT Coupé!
Jan Lemkes | 6 maart 2018 13:19

Het praktische broertje van de Mercedes-AMG GT is eindelijk los! De auto moet de kracht en het sportieve karakter van de tweedeursversie combineren met aardse zaken als achterportieren en extra binnenruimte.

Eerst even over die naam: de vijfdeursversie van de Mercedes-AMG GT heet dus 'Coupé'. Dit geheel in tegenstelling tot de tweedeursvariant, die simpelweg 'AMG GT' heet. Zoals op de gelekte afbeeldingen en teasers al duidelijk werd, is de AMG GT 4-door Coupé niet simpelweg een AMG GT met twee extra portieren. Daarvoor is de neus van de reguliere AMG GT wellicht ook wat te lang. De auto krijgt een geheel eigen koetswerk mee, dat wel duidelijk designelementen leent van de sportieve topper van AMG. De laaggeplaatste grille met verticale spijlen is zo'n element, maar ook de aflopende daklijn komt terug, al is het weliswaar in een iets andere vorm. Ook het interieur is nieuw en doorspekt met AMG GT-elementen. De meest opvallende daarvan is de 'brug' tussen middentunnel en dashboard, die de inzittenden het gevoel geeft in een cockpit te zitten. In tegenstelling tot de tweedeurs GT's beschikt de vijfdeursvariant over het bekende, kamerbrede scherm uit de sedans en SUV's van het merk. Het geheel ziet er wederom prachtig afgewerkt uit en kan uiteraard worden aangekleed met bijzondere hout- en leersoorten. Dat de auto volledig naar eigen smaak is aan te passen, bewijst Mercedes al met de persfoto's: het matzwart-grijze exemplaar oogt totaal naders dan de blauwe auto met het beige interieur. Achterpassagiers worden eveneens lekker 'ingesloten', zeker als wordt gekozen voor de optionele 'Executive Seats' met een hoge middentunnel tussen de achterstoelen. We stipten het al even aan: de AMG GT '4-door' is een vijfdeurs. Geen sedan, dus, maar een liftback-achtige met een grote achterklep. Die biedt toegang tot een bagegeruimte van 395 liter. Wie de achterbank omklapt, kan tot 1.324 liter verstouwen.

V8 of V6
Onder de imposante motorkap doet bij de krachtigste versies de bekende 4,0-liter V8 dienst. In het geval van de AMG-GT 63 levert die motor 585 pk en 800 Nm, bij de 63 S-versie is dat zelfs 640 pk en 900 Nm. Wie dat allemaal wat te gortig vindt, kan opteren voor de AMG GT 53 4Matic, een versie met de 3,0-liter V6 met 435 pk en de 22 pk sterke EQ-booster zoals die onlangs is geïntroduceerd in onder meer de CLS. Traag is deze versie alsnog niet: de minst krachtige AMG GT Coupé knalt met deze aandrijflijn in 4,5 seconden van 0 naar 100 en heeft een top van 285 km/h. De AMG-GT 63 vliegt in 3,4 seconden van 0 naar 100, de 63 S heeft er niet meer dan 3,2 tellen voor nodig. De topsnelheid van deze auto's overschrijdt de 300 km/h, waarbij de 63 310 km/h haalt en de S zelfs 315 km/h. Dat is des te knapper als je weet dat de vijfdeurs AMG GT niet bepaald een lichtgewicht is: alle versies blijven steken rond de 2.000 kg. Om toch dynamische rijeigenschappen te kunnen garanderen, trekt AMG onder meer dynamisch spoilerwerk en vierwielbesturing uit de kast. 4Matic-vierwielaandrijving is op alle versies standaard.

Bron: [www.autoweek.nl]

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2021 12:33 door Rutger DC.
Heel spectaculair hoor (doch niet mooi, met name schuin van achteren niet), maar ik vraag me af wat dit precies toevoegt aan het gamma. Voor wie perse een praktische grote deur moet hebben waardoor een van de reeds bestaande AMG sedans geen optie is, maar dan weer geen behoefte heeft aan de "vierkante" bagageruimte van een E63 AMG Estate, ofzo?
Ik moet nog erg wennen aan z'n kont, maar verder..... thumbs upthumbs up
Dik apparaat, maar ik vind de CLS zeker zo mooi.
De tweedeurs vind ik een schitterend apparaat.......dit is wat mij betreft bijna net zo lelijk als de A7....bij beiden klopt de achterkant gewoon niet.
Waar Porsche met de huidige Panamera een veel mooiere versie heeft neergezet dan de vorige, blijft de BMW 6 GC met afstand de mooiste in deze niche...
Nou gefeliciteerd, weer een nieuw model en weer een niet bestaand gaatje gevuld. Deze is neem ik aan ietsje krapper en duurder dan een CLS AMG?
Ik snap deze auto totaal niet. Waarom niet een echte AMG versie van de CLS. Ipv een laf aftreksel. En een 2de model ernaast moeten ontwikkelen.
Dan hebben ze al de 'zware' CLS en dan komen ze met wat sportievers maar nog steeds 'zwaar'. Zal vast veel indruk maken als ik hem op straat zie maar ik vind het vooral nogal lomp

Interieur is toch gewoon van de CLS maar dan met ander stuur en middentunnel?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-03-2018 21:47 door Bird Nerd.
Wat een AFZICHTELIJK apparaat. Waar ik de cls al totaal niet te pruimen vind, is dit echt het toppunt van enerzijdse ordinairheid en anderzijds lelijkheid.
Mijn hemel, waar is Benz mee bezig?
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet

Al sinds zo'n beetje die A AMG met optionele Autostyle-achtige stickers en spoilers lijkt men wat betreft de sportieve modellen elke pretentie van goede smaak overboord te hebben gegooid. Dit model, waarvan het toegevoegde nut twijfelachtig is en men kennelijk graag presenteert met kleuren en velgontwerpen die niet zouden misstaan bij de wat foutere tuners, is daar geen uitzondering op.
Slap kontje, zwak ontwerp.
BMW heeft met de nieuwe Gran Coupé (eenmaal van dat goedkope spoilerwerk verlost) de mooiste optie in handen.
D. Elzinga

Al sinds zo'n beetje die A AMG met optionele Autostyle-achtige stickers en spoilers lijkt men wat betreft de sportieve modellen elke pretentie van goede smaak overboord te hebben gegooid. Dit model, waarvan het toegevoegde nut twijfelachtig is en men kennelijk graag presenteert met kleuren en velgontwerpen die niet zouden misstaan bij de wat foutere tuners, is daar geen uitzondering op.

Als je vandaag de dag een Duitse meubelzaak inloopt knalt het "bling bling" en ledverlichting je toe.
Dat zie je echt terug bij Mercedes. Duitsers hebben niet echt de beste smaak de laatste jaren. Het gemiddelde interieur van Mercedes lijkt rechtstreeks bij de Poco uit de schappen te komen. Over het exterieur maar helemaal niet te spreken. Wat verschrikkelijk ordinair. thumbs down
Wat een AFZICHTELIJK apparaat. Waar ik de cls al totaal niet te pruimen vind, is dit echt het toppunt van enerzijdse ordinairheid en anderzijds lelijkheid.

Een nieuwe Benz moet altijd een tijdje op de markt zijn om echt mooi te worden gevonden, tenminste zo is het eigenlijk altijd geweest. Bij de W124 en W210 was dat al zo, en kijk eens naar de negatieve reacties bij introductie van de laatste S-Klasse W222 en zie hoe dit nu door de meerderheid weer als een fantastische auto wordt gezien en benchmark in z'n segment.

Ik vind hem nu al prachtig, en over een tijdje vinden de meesten hem minstens zo fantastisch als een Panamera. Mark my words!
MB mag van mij wel ophouden met het presenteren van auto's in matte kleuren, er is imo geen enkele auto die daar mooier van wordt.
BENZine

Een nieuwe Benz moet altijd een tijdje op de markt zijn om echt mooi te worden gevonden, tenminste zo is het eigenlijk altijd geweest. Bij de W124 en W210 was dat al zo, en kijk eens naar de negatieve reacties bij introductie van de laatste S-Klasse W222 en zie hoe dit nu door de meerderheid weer als een fantastische auto wordt gezien en benchmark in z'n segment.

Ik vind hem nu al prachtig, en over een tijdje vinden de meesten hem minstens zo fantastisch als een Panamera. Mark my words!

De W222 vond ik juist bij zijn introductie heel erg mooi en nog altijd. Erg elegant ontwerp, dat prima in verhouding is, vooral in de LWB versie. Echter, de CLS, deze AMG GT, de AMG versie van de verschillende modellijnen, en nog wat overige modellen hebben echt een hele goedkope saus over het ontwerp gegoten. Nou vind ik de lijnen van deze GT al geen succes (kont loopt veel te lang en laag door), maar het ordinaire wordt toch vooral door de wanstaltige velgen en kitscherige interieur gevormd. Een auto die het in kanaaleilanden heel erg goed zal doen.

Een Ghibli mag dan niet zo goed zijn afgewerkt (volgens journalisten)(alhoewel Werner Budding daar van de week anders over dacht), maar laat wel zien dat een combinatie van sportief en chique niet direct ordinair hoeft uit te pakken.

En het interieur mag dan niet zo "fancy" zijn, het is wel rustig niet over the top, zoals in deze AMG: [www.maserati.com]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-03-2018 11:38 door Eenvrijeusernaamiserbijnaniet.
Dit is trouwens wat ik bedoel:

"lekker Duits..."
Dit zijn dus auto's en ontwerpen waar we over 15 tot 20 jaar over zeggen: "wat waren ze denkende? Hoe kon iemand dit ooit waarderen of smaakvol vinden".

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-03-2018 11:42 door Eenvrijeusernaamiserbijnaniet.

Wat lijkt op de dikste AMG versie heeft dan weer geen volledig digitaal dashboard, beetje apart.

Zoveel wijkt dit echt niet af van de W222. Dusdanig weinig dat het niet zo kan zijn dat je het interieur van de W222 prachtig vindt en dit afschuwelijk.
BENZine

Zoveel wijkt dit echt niet af van de W222. Dusdanig weinig dat het niet zo kan zijn dat je het interieur van de W222 prachtig vindt en dit afschuwelijk.
Ik had het over het exterieur van de W222. Het interieur is inderdaad niet mijn smaak. Dan vind ik de zakelijke benadering van de 7-serie mooier, al vind ik dat ook daar teveel de glimmers hun weg vinden naar het interieur.
Toppunt van een geslaagd interieur vind ik dat van je XJ, alhoewel die blauwe led verlichting in de luchtroosters ook weer niet hoeven: [i.pinimg.com]
Opeens twee vierdeurs coupé's van das Haus:

Ik vind de achterlichten van de GT wel veel mooier dan die van de CLS.

Stuur is trouwens hetzelfde als in de CLS 53 AMG. Dus het is alleen de middentunnel dat anders is

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-03-2018 15:46 door Bird Nerd.
Er komt ook een AMG vijfdeurs met de motor die nu in de CLS AMG zit. Tegen die tijd mot AW maar eens een mooie duotest op poten zetten.
De portieren lijken ook identiek.
Wouter82
De portieren lijken ook identiek.
Zijn identiek op de ruiten van het achterportier na.
Dat wilt waarschijnlijk zeggen dat de onderhuidse structuur ook gewoon identiek is: géén echte AMG GT dus maar een vijfdeurs CLS...met het uiterlijk van een platgeslagen kwal. Lijkt wel wat op de 626 van zo'n 25 jaren geleden.
Interessant, die overeenkomsten tussen de vijfdeurs Mercedes Vierdeurs GT (?)! Dus de auto kan een beetje worden gezien als opvolger van de CLS Shooting Brake AMG - de Shooting Brake heeft immers geen opvolger gekregen.
BENZine

Top Gear gezien zondag?.....je gelooft vast ook in de Bigfoot zeker?winking smiley
Tegen de tijd dat ik deze "veel geld, geen smaak-mobiel" mooi ga vinden, vliegen we allemaal in onze waterstofvliegauto zonder bestuurder naar ons vakantieadres en als ik dit nog tijdens mijn leven mooi ga vinden, hoop ik dat mijn familieleden voor die tijd de stekker eruit trekken wegens verregaande dementie.........winking smiley

Mercedes maakt op dit moment een paar mooie auto's, maar ook een paar zeer afzichtelijke.....waaronder deze wat mij betreft...
Hoewel hun interieurs nog steeds van een ontegenzeglijk fantastische kwaliteit zijn, hebben ze steeds vaker de uitstraling van YabYum in de jaren '80.....(ja ik ben er geweest....cool smiley)
Carfanatic
MB mag van mij wel ophouden met het presenteren van auto's in matte kleuren, er is imo geen enkele auto die daar mooier van wordt.

Fotografeert wel beter op een beurs thumbs up

In real life vond ik vooral de vele kleine kleuren-LCD-schermpjes interessant om te zien. Elk van de acht (fysieke, niet aanraakgevoelige) knoppen langs de middentunnel heeft zo'n schermpje en ook in het stuur zijn deze schermpjes opgenomen.

Kritische noot: het lijkt inderdaad meer op een CLS+ dan op een iets praktischere AMG GT. Het rijgedrag zal moeten uitwijzen wat het écht is.
Bird Nerd
De GT is een vijfdeurs winking smiley

Dus de titel van de thread is fout...?
BENZine
Ik vind de achterlichten van de GT wel veel mooier dan die van de CLS.

Ik vind de hele kont van de GT mooier dan die van de CLS.
straatos
Bird Nerd
De GT is een vijfdeurs winking smiley

Dus de titel van de thread is fout...?

Nee ze noemen het zelf 4-door. Maar als je het puur over carrosserie hebt en de naam achterwege laat is de CLS een 4-deurs en de AMG GT Coupe een 5-deurs winking smiley
Nog ff driekwart van voren, de twee:
Het blijft voor mij een raadsel. Dan maak je zo'n mooie voorkant, en dan dan verprutsen ze heel de achterzijde. Dat doet prosche met de panamera toch een stuk beter dan hoor.

Configurator loopt steeds vast bij mij. Ik vind hem nog steeds niet mooi. Te zwaarlijvig en ook de koplampen vind ik niet fraai
mat: wit, grijs, zwart
metallic: blauw, donkergrijs, zilvergrijs, zwart
unilak: rood, wit

Wat een armoe. En groot deel van de wielen zijn in vreselijk ordinair zwart met chromen rand te krijgen nut smiley
Ze mogen hem van mij zo hier neerzetten. Kont had wat subtieler gekund maar ik gok dat dat een kwestie van wennen is.
Zou er ook geen probleem mee hebben hoor, lelijk kan ik het zeker niet noemen.
Snappen doe ik het niet, want echt geen idee waar ik deze auto moet zien vergeleken met andere modellen van Mercedes bijvoorbeeld, maar het is echt wel een imposant ding.
Pracht-kar thumbs up. Mooier en specialer dan een Panamera. In blauw of parelmoer-wit, en uiteraard zwarte wielen met chromen rand eronder om het plaatje af te maken.

Snappen doe ik het niet, want echt geen idee waar ik deze auto moet zien vergeleken met andere modellen van Mercedes

Sportievere variant van de CLS
Bird Nerd
mat: wit, grijs, zwart
metallic: blauw, donkergrijs, zilvergrijs, zwart
unilak: rood, wit

Matblauw was er toch ook?

Op de Nederlandse site kan je 'm nu ook configureren. Ik kom dan op zoiets uit

...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2021 00:42 door MCW.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.