Toyota Corolla

Gepost door Rutger DC 
Re: Toyota Corolla
09-05-2019 10:39
Reyner
1.8 of 2.0 Hybride?
...... met de 1.8, die ik tammer vind dan in de vorige Auris (toen had hij ook 136pk ipv 122 nu)

Dat is toch wel apart. De Corolla 1.8 is (een fractie) sneller. Iets hogere topsnelheid en iets vlotter van 0-100.....
[www.autoweek.nl]
09-05-2019 10:54
V6 24V
Heb inderdaad een Business Intro Versie, wat mij betreft qua opties precies goed en de aanschafprijs was ook erg interessant. Enige wat ik miste waren de getinte ramen, dit heb ik achteraf laten doen met levenslange garantie voor 250 euro.

Al met al erg tevreden met de auto!

Ah kijk, mooi achteraf nog als optie kunnen regelen.
En die prijs valt me dan ook echt heel erg mee! Had flink duurder verwacht dan.
09-05-2019 17:29
V6 24V
De eerste 1400 kilometer zijn inderdaad naar volle tevredenheid afgelegd! smiling smiley

Rij al wat langer hybride inmiddels, met het concept ben ik al bekend. Wat valt me op:

Gaaf - een mede-early adaptor smiling smiley
Fijn dat ie ook bij jou goed bevalt.

Tot op heden heb ik 1 (zwarte) Corolla TS zien rijden en 1 grijze Hatchback zónder dealerstickers.
Daarnaast een keer of 2/3 een dealer-exemplaar.
Langzaam komen ze weg op.

Foose78

Op onderstaande foto zie je welk stukje ik bedoel.

Ik snap em. Het was mij niet opgevallen en ik zie het gelukkig ook niet zo in het oog springen.
Wel ga ik nog even langs de dealer om de kentekenplaat aan de achterzijde reclameloos (zonder rand) te krijgen. Zo'n muggenzifter ben ik dan wel smiling smiley
19-05-2019 19:24
.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-05-2019 20:00 door rog.
22-05-2019 13:49
In de telefoon app zag ik elke keer staan, rij langs een dealer om uw auto te activeren en het lukte mij ook niet om de apps te downloaden. Volgens de dealer moest het gewoon werken omdat de auto gewoon stond aangemeld. Toen maar naar Toyota gebeld en ook die vonden het raar dat het allemaal niet werkte, maar ze gingen het uitzoeken. Net een belletje gekregen van Toyota dat heel dat Toyota connected gebeuren niet werkt op de Corolla, de apps kunnen niet worden gedownload en de telefoon app werkt ook maar gedeeltelijk, misschien dat het ooit in toekomst een keer gaat werken nut smileynut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-05-2019 13:54 door rog.
Ongetwijfeld werkt die app niet op de first edition en pas vanaf de business tongue sticking out smiley
22-05-2019 14:56
Ik begrijp het al, de apps werken alleen op de oude Toyota touch® 2, de nieuwe Toyota touch® 2 die in de nieuwe corolla zit werkt niet meer met apps van Toyota omdat het nieuwe systeem met Apple kan werken. Hier werkt het nog niet met Apple maar in de VS wel, daar heet het systeem ook geen Touch® 2 maar Entune 3.0

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-05-2019 20:49 door rog.
22-05-2019 16:10
Man, koop de volgende keer gewoon een nieuwe Rolls-Royce. Kan je stoppen met zeurenwinking smiley
22-05-2019 17:03
Foie Gras
Man, koop de volgende keer gewoon een nieuwe Rolls-Royce. Kan je stoppen met zeurenwinking smiley

Ben jij soms die man uit die reclame van Royal Club, doe maar een huisje, doe maar een autotje, smiling bouncing smiley
Ik heb gister even gereden in een 1.8 Hatchback, vs een 2.0 Touring een tijd geleden en merkte dat ik volgens mij minder hoofdruimte had op de bestuurderskant in de hatchback dan de touring. Alleen nou twijfel ik even waar dat door komt. Ik heb gelezen dat de locatie van de batterijen voor hybride systeem op een andere locatie liggen bij de verschillende versies maar lijkt me sterk dat die onder de voorstoel liggen toch? In de laagste stand heb ik nog wel wat ruimte, maar bij de panorama-dak zit ik er echt tegenaan. En met 1m90 vond ik dat niet echt indrukwekkend.

Nou had ik volgens mij (is alweer even geleden) gereden met de 2.0 Touring met een panoramadak waar ik volgens mij niet tegenaan zat. Dus hoe zit dat dan?
25-05-2019 11:58
Ik ben meer benieuwd in hoeverre je het verschil merkte tussen beide motoren. 1.8 adequaat of 2.0 fijner oppakken? Aangezien de nieuwe 1.8 14pk minder totaal vermogen heeft dan de Auris Hybrid.
25-05-2019 12:35
Wat ik erover lees is dat de 2.0 een grotere startaccu heeft die bagageruimte opsnoept, de 2.0 hatchback heeft daardoor nog maar 313 liter ipv 361. Maar ik kan vooralsnog geen info vinden of de 1.8 en 2.0 verschillende set-ups hebben qua positionering accupakkket. Lijkt me ook wat complex om de modellen daarin te laten verschillen.

Ik denk dus dat in beide gevallen de accu's onder de achterbank liggen.
25-05-2019 13:14
Modellen met panoramadak hebben minder hoofdruimte. Dat is een feit.
Zelfs met mijn 1.88 was het achterin een TS met panoramadak heel krap boven het hoofd. In een hatchback met panoramadak was het achterin helemaal niet prettig zitten.
De batterij-pakketten voor het hybride systeem (de tractiebatterij) bevinden zich bij zowel de 1.8 als de 2.0 onder de achterbank.

Bij de 1.8 is dit een 3,6 Ah Lithium-ionbatterij, de 2.0 heeft een 6,5 Ah Nikkel-metaalhydride batterij.

De 12 volt accu bevindt zich bij de 1.8 onder de motorkap.
Bij de 2.0 hatchback onder de vloer van de bagageruimte, hierdoor is deze kleiner.
Bij de 2.0 Touring Sports zit de accu aan de zijkant rechts achterin.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2019 20:02 door BlueNewSwift.
25-05-2019 13:37
Kortom.. met een hatchback met panoramadak + 2.0 motor ga je inleveren op hoofdruimte én bagageruimte.
Enige voordeel.. de tildrempel achterin is wél kleiner. nut smiley
Dank heren. Dan was het wellicht wat anders. Stoel ook niet helemaal perfect afgesteld maar gewoon gaan rijden, maar het viel me wel op dat ie dus wat krapper aanvoelde dan de touring.
Verschil tussen 1.8 en 2.0 merk je wel, maar met name op hogere snelheden als je dan gaat accelereren. Voor beiden is de elektromotor in de eerste fase wel dominant dus hij trekt vrij vlot naar de 50/80 maar daarna merk je wel het verschil. Ook tussensprints als 100 naar 120 duren bij de 1.8 wat langer.

Qua panoramadak is het inderdaad logisch dat ie dan wat lager zit, maar volgens mij kon ik wel in de Touring met panoramadak maar niet in de Hatchback met panoramadak. Maar goed, dat was toch een geinige wanna have en geen must. Die bi-tone is ook wel leuk anders...
27-05-2019 08:44
Het maximale koppel zit bij de 2.0 ook veel hoger. Dus eenmaal op toeren heeft de 2.0 ook ineens veel meer vermogen.
Bij de 1.8 zal je soms geduld nodig hebben. Dat maakt hem geen strepentrekker.. en daarom ook wat zuiniger.

Voor de ex-diesel rijders zal dat gevoel van (minder) koppel even wennen zijn.. dat is er wel wel bij de 2.0 alleen het aantal toeren zal dan stuk hoger zijn.
CXXX
Het maximale koppel zit bij de 2.0 ook veel hoger. Dus eenmaal op toeren heeft de 2.0 ook ineens veel meer vermogen.
Bij de 1.8 zal je soms geduld nodig hebben. Dat maakt hem geen strepentrekker.. en daarom ook wat zuiniger.

Voor de ex-diesel rijders zal dat gevoel van (minder) koppel even wennen zijn.. dat is er wel wel bij de 2.0 alleen het aantal toeren zal dan stuk hoger zijn.

Ik heb mijn Corolla Touring Sports nu een aantal weken (de 2.0 variant) en ik moet zeggen dat het echt heerlijk rijdt. Ik kom zelf over van een Golf GTE en die was natuurlijk een stuk vlotter maar deze 2.0 is echt niet langzaam!

Tot nu toe is het echt een hele fijne auto om mee te rijden en ik heb eindelijk de ruimte waar ik zo op zat te wachten. Wat mij ook opvalt is dat je met deze nieuwe Corolla echt bekijks trekt en ik krijg ook echt veel complimenten, dit was met een Golf wel anders. Al kan je er natuurlijk op wachten dat de nieuwe Corolla binnen de kortste keren ook veelvuldig in het straatbeeld gaat verschijnen, heb het vermoeden dat het een groot succes is / gaat worden.

smiling smiley
Lees hier trouwens nog maar weinig ervaringen. Zijn er verder nog ervaringen die men pas na een paar weken heeft opgemerkt? Opties die wel of niet de moeite waard zijn? Uitrustingsniveaus die wel of niet de moeite waard zijn? Verder is wat meer info over verbruik (zowel km per liter als het aantal kilometer met 1 tank lijkt me interessant) gewenst. Hoe zijn de stoelen verder, en de zithouding bij langere ritten? Problemen voor lange of korte mensen?

Meer lappen tekst = beter :P
02-06-2019 13:07
Heb een Corolla TS Premium voor de deur staan spinning smiley sticking its tongue out Alleen jammer van die grote stickers erop en dat ie morgen weer terug moet.

Hele fijne auto. Goede stoelen, wegligging prima in orde. Zelfs hobbelige wegen zijn met de 18" velgen nog best comfortabel.
Vermogen genoeg als je dat wilt maar juist lekker rustig cruisen is geen enkel probleem. Die 180pk dringt zich ook helemaal niet op maar op afroep (bij invoegen bijvoorbeeld) is die extra power wel erg lekker hoor. Geluid valt behoorlijk mee, waar in mijn C-HR de motor met toeren zich ook licht laat voelen, hoor je in de Corolla enkel de motor. De Corolla heeft duidelijk meer geluidsisolatie tov de C-HR. Over het algemeen is de Corolla stiller, comfortabeler en (uiteraard) krachtiger.

Deze Premium heeft een panoramadak maar genoeg hoofdruimte met mijn 1.88m genoeg mits je de stoel helemaal omlaag zet. Achterin zit ik wel met het hoofd tegen de hemel. Beide voorstoelen hebben hoogteverstelling, fijn! Instappen lijkt wat klein aan de passagierskant.. het dashboard komt vrij ver naar binnen dus even oppassen met de knie.

Dashboard heeft veel toeters en bellen. Verschillende displays kunnen gekozen worden en met de Head Up display erbij is het wennen aan zoveel informatie. Zeker als je een ander type display kiest dan is het even zoeken wat waar nou weer staat. De cruise control was zeker even wennen, dat extra hendeltje wat Toyota bijna altijd had, is weg en regel je nu via knoppen op het stuur. Automatisme in mij zocht bij gebruik nog soms even naar dat hendeltje. De stuurflippers zijn leuk om een keer te gebruiken, slimmer schakelen dan de auto zelf lukt je toch niet. Het zit erop, werkt ook zoals je het verwacht maar wat het voordeel nou is??

Audiosysteem voldoet ruim aan de verwachting. Hij stuk sneller als in mijn C-HR en met DAB+ en het JBL systeem erbij is het geluid fantastisch.
Apple Carplay ofzo zit er niet op... gebruiken we ook niet maar meer omdat we nog nooit een auto gehad hebben met dat erop.. en wellicht omdat we nog van een generatie zijn die een telefoon heeft om voornamelijk mee te bellen en bereikbaar te zijn.

Verbruik kan ik helaas niks over vertellen.. de tank leegrijden gaat niet lukken vandaag. Had wel elke keer ECO-score van 70 of meer... geen idee of dat zuinig is! haha!.

Al met al zeer verrast en erg tevreden over de Corolla TS met 2.0L hybrid motor! Proefrit is een 1.8 hoeft niet, als we er een nemen dan zeker wel een 2.0.
Mevrouw CXXX is helemaal weg van de auto dus de kans is zeer groot dat haar geliefde 3deurs RAV4 na 13 jaar toch het veld gaat ruimen.
02-06-2019 17:13
Verkoopt inmiddels als een tierelier in Europa......, Toyota heeft huiswerk erg goed gedaan met deze Corolla en perfecte hybrid aandrijving. Zelfs het zeer kritische AutoMotorundSport is in de meest recente uitgave zeer positief, en dat wil wat zeggen!
03-06-2019 15:25
Martinspire
Lees hier trouwens nog maar weinig ervaringen. Zijn er verder nog ervaringen die men pas na een paar weken heeft opgemerkt? Opties die wel of niet de moeite waard zijn? Uitrustingsniveaus die wel of niet de moeite waard zijn? Verder is wat meer info over verbruik (zowel km per liter als het aantal kilometer met 1 tank lijkt me interessant) gewenst. Hoe zijn de stoelen verder, en de zithouding bij langere ritten? Problemen voor lange of korte mensen?

Meer lappen tekst = beter :P

Mijn verbruik na 10 tankbeurten - veel snelwegkilometers:
[www.autoweek.nl]

Mijn ervaring die ik elders deelde:

- De actieradius: door een heel kleine brandstoftank (ik heb nog niet meer dan 35 liter getankt) en/of een erg voorzichtige boordcomputer is mijn maximale bereik ongeveer 600km. Ik kom uit een V40 diesel (met 62 liter tank), waarmee ik makkeljik 1000 km op 1 tank deed.
- Apple Car(olla)play: Het ontbreken (vooralsnog) van Apple Carplay, het multimediasysteem is niet zo modern/veelzijdig als bijv. VAG-producten. Het volstaat overigens wel hoor! Ik hoop dat dit nog (snel) komt, en achteraf kan worden toegevoegd. Maar voor mij (logischerwijs) geen dealbreker - ik wist dit van te voren.
- De adaptive cruise control en ik zijn nog geen vriendjes (te grote afstand tot mijn voorligger; te abrupt remmen en te abrupt accelereren); maar ik ben toch een groot fan van een speedlimiter (die juist om mijn Volvo kuren had).
- Ik mis de optie om de lampen aan te laten, contact uit te zetten, auto op slot te zetten, waarbij de auto dan zelf verzint dat de lampen uit moeten. Dat doet de Corolla wel, alleen pas na 20 minuten.
- Na het inschakelen van de regensensor en het vervolgens uitzetten van de auto blijft de sensor actief. Dus na opnieuw starten is de sensor ook weer actief. Beetje tricky in de winter met vorst en het stuk trekken van je wissers.
- Daarnaast mis ik (tenzij jullie de gouden tip hebben...) de mogelijkheid om automatisch de deuren te laten vergrendelen zodra je gaat rijden (dus zonder hiervoor op een knopje te moeten drukken).
- Iets meer/grotere opbergvakken voorin zijn altijd welkom
- Ook had er een usb/12 volt aansluiting voor de achterpassagiers mogen zijn. Al heeft mijn dochter van 9 maanden die voorlopig nog niet nodig...

Tot zo ver het geklaag (eigenlijk kleine puntjes), de pluspunten:
- 180 pk!
- Elektrokoppel vanaf stilstand, dat is toch prettig vlot wegrijden bij een stoplicht of even snel inhalen.
- Goede stoelen
- Rijdt prima (sportief genoeg, maar zelfs met 18 inch verre van oncomfortabel!) Hier ben ik (omdat ik uit de folder heb besteld) erg positief door verrast. Wel duikt de auto wat bij het laatste stukje remmen tot stilstand (vering iets te soft, demping is wel goed).
- Verder zijn alle snufjes gewoon grappig. Het automatisch inparkeren doet hij best erg goed (al doe ik het liever zelf), en helpt bij het schadevrij houden van de velgen. De dode hoekwaarschuwing is fijn, de rear-traffic alert is een aanwinst (zeker bij dit formaat auto). De automagische kofferklep is een leuke, maar ook handige goodie. Lane keep assist is mij iets te fanatiek, het terugsturen heb ik uitgezet, het piepje hou ik wel aan. De head-up display is prima- lekker scherp en de nuttige dingen worden geprojecteerd. De botswaarschuwing (een piepje en duidelijk in het head-up display een grote waarschuwing in het rood REMMEN!) is op lage snelheid iets te bang, maar op hoge snelheid heel waardevol. Zo reed ik vanmiddag in een treintje waarin plots werd geremd. De waarschuwing reageerde precies zoals ik wil/ ik nuttig vind.
- De ruimte van de station is natuurlijk top; door de extra wielbasis (tov hatchback) is het ook achterin goed zitten. Helemaal met het panoramaschuifdak (ik wil nooit meer zonder!)

Onderaan de streep ben ik erg blij met Corolla. Hier ga ik echt nog wel de nodige kilometers met veel plezier in rijden.
04-06-2019 11:54
Ik ben in blijde verwachting van mijn Oxyde Bronze TS 1.8. Vooralsnog drie maanden levertijd! Hij is populair!

Ton

- Ik mis de optie om de lampen aan te laten, contact uit te zetten, auto op slot te zetten, waarbij de auto dan zelf verzint dat de lampen uit moeten. Dat doet de Corolla wel, alleen pas na 20 minuten.
- Na het inschakelen van de regensensor en het vervolgens uitzetten van de auto blijft de sensor actief. Dus na opnieuw starten is de sensor ook weer actief. Beetje tricky in de winter met vorst en het stuk trekken van je wissers.
- Daarnaast mis ik (tenzij jullie de gouden tip hebben...) de mogelijkheid om automatisch de deuren te laten vergrendelen zodra je gaat rijden (dus zonder hiervoor op een knopje te moeten drukken)..

Ik begrijp niet helemaal je eerste punt hierboven; is dat een coming home functie? Dus dat je lampen nog even aanblijven op je oprit terwijl je naar de voordeur kunt lopen.

De ruitenwissers kan idd een probleem zijn! Maar volgens mij werken alle merken met de 'auto' stand op je pookje? Dus dat ga je volgens mij bij de meeste merken wel krijgen.

De anti carjack locks mis ik ook, zou toch een eenvoudige software feature moeten zijn.
04-06-2019 20:33
DaFrenk
Ik ben in blijde verwachting van mijn Oxyde Bronze TS 1.8. Vooralsnog drie maanden levertijd! Hij is populair!

Ik begrijp niet helemaal je eerste punt hierboven; is dat een coming home functie? Dus dat je lampen nog even aanblijven op je oprit terwijl je naar de voordeur kunt lopen.

De ruitenwissers kan idd een probleem zijn! Maar volgens mij werken alle merken met de 'auto' stand op je pookje? Dus dat ga je volgens mij bij de meeste merken wel krijgen.

1. Mooi(e kleur)! Gaat je niet snel vervelen. Welke uitvoering krijg je?
2. Nee niet zo zeer de coming home functie. Meer de functie dat wanneer ik de lampen handmatig heb aangezet (ipv auto) deze na bijvoorbeeld 10 (of 30 sec) vanzelf uitgaan na contact uit (zonder de hendel te beroeren). En dan vervolgens, bij vertrek, dat de lampen (ook als is het erg zonnig) weer aan gaan/staan. (Dus dat ik dan ook niet aan de hendel hoef te zitten). In de V40 kon ik de lampen dus altijd aan hebben staan (éénmaal schakelaar omzetten, nooit meer aankomen).
3. Wat ook in de V40 kon, is een knopje op de wisserpook die je kon indrukken, daarmee activeerde je de automatischer ruitenwissers (zonder pookje omhoog/omlaag te doen). Deze 'resette' telkens als het contact uit ging. Dan moest je dus weer het knopje weer indrukken om automatische wissen weer te activeren. Ik vond dat wel prettig.

Allemaal geneuzel in de marge trouwens. Dik tevreden met mijn steesjun!
04-06-2019 20:48
Ton
DaFrenk

1. Mooi(e kleur)! Gaat je niet snel vervelen. Welke uitvoering krijg je?
2. Nee niet zo zeer de coming home functie. Meer de functie dat wanneer ik de lampen handmatig heb aangezet (ipv auto) deze na bijvoorbeeld 10 (of 30 sec) vanzelf uitgaan na contact uit (zonder de hendel te beroeren). En dan vervolgens, bij vertrek, dat de lampen (ook als is het erg zonnig) weer aan gaan/staan. (Dus dat ik dan ook niet aan de hendel hoef te zitten). In de V40 kon ik de lampen dus altijd aan hebben staan (éénmaal schakelaar omzetten, nooit meer aankomen).
3. Wat ook in de V40 kon, is een knopje op de wisserpook die je kon indrukken, daarmee activeerde je de automatischer ruitenwissers (zonder pookje omhoog/omlaag te doen). Deze 'resette' telkens als het contact uit ging. Dan moest je dus weer het knopje weer indrukken om automatische wissen weer te activeren. Ik vond dat wel prettig.

Allemaal geneuzel in de marge trouwens. Dik tevreden met mijn steesjun!

Ik heb uiteindelijk voor de Style gekozen. Qua prijs gewoon de beste optie voor mij uiteindelijk.

Ahzo! Ja bij mijn golf kan ik gewoon lichtschakelaar op AAN laten staan en hij gaat netjes uit bij contact UIT.

Ja inderdaad, details waar je wel aan zal wennen uiteindelijk. Maar ik ben wel van plan om Toyota aan te schrijven. Moet toch mogelijk zijn om dergelijke zaken achteraf als update aan te bieden.
11-06-2019 12:02
Hoe was jullie ervaring qua levertijd? Klopte deze of duurde het langer dan in eerste instantie beloofd was?
11-06-2019 15:09
Het hangt helemaal van het model, kleur en uitvoering af. De First Edition zit momenteel levertijd op.
Onze keuze (Business uitvoering) stond toevallig als voorraad auto bij de dealer.. anders 10 dagen levertijd want hij was ook op voorraad op de ´hub´.
13-06-2019 00:15
DaFrenk
Hoe was jullie ervaring qua levertijd? Klopte deze of duurde het langer dan in eerste instantie beloofd was?
Wij zijn op dit moment nog aan het wachten op onze Corolla. Er is geen belofte gedaan over een levertijd maar er is een soort van geschatte levertijd gedaan.
Volgens de verkoper zou onze auto rond 24 juli geleverd gaan worden bij de dealer en daarna moet hij nog rijklaar gemaakt worden. Wij hopen dan eind juli begin augustus te kunnen rijden.
Wij wachten vanaf half april.
13-06-2019 14:39
Foose78
DaFrenk
Wij zijn op dit moment nog aan het wachten op onze Corolla. Er is geen belofte gedaan over een levertijd maar er is een soort van geschatte levertijd gedaan.
Volgens de verkoper zou onze auto rond 24 juli geleverd gaan worden bij de dealer en daarna moet hij nog rijklaar gemaakt worden. Wij hopen dan eind juli begin augustus te kunnen rijden.

Dat is dus ook bijna 3 maanden, net zoals hier. Mij is meer verteld van die of die week. Niet echt een datum dus. Maar ik hoop dat er gaandeweg wat meer bekend wordt. Het wachten duurt alleen lang haha. In m'n gedachten heb ik al half Europa doorgereden!
De 1300 meest verkochte auto's van 2018 staat vermeld op BSCB.com.
# 3: Nissan Rogue
# 2: Ford F-serie
#1 : Toyota Corolla
14-06-2019 00:57
DaFrenk
Foose78
DaFrenk

Dat is dus ook bijna 3 maanden, net zoals hier. Mij is meer verteld van die of die week. Niet echt een datum dus. Maar ik hoop dat er gaandeweg wat meer bekend wordt. Het wachten duurt alleen lang haha. In m'n gedachten heb ik al half Europa doorgereden!

Wachttijd een goede 3 maanden ja. De kleur en de uitvoering spelen daar een grote rol in. Als we een zwarte of zilver kleur icm de First Edition hadden gekozen dan konden we binnen 3 a 4 weken rijden.
Maarja....dat wilden we niet grinning smiley
Het wachten duurt idd erg lang. Ik probeer er niet te veel aan te denken of mee bezig te zijn. Maar als ik er aan denk dan komt elke keer die glimlach weer op mijn gezicht en zie ik mezelf al zitten big smile smiley
Even doorzetten nog, zit niets anders op he winking smiley
14-06-2019 20:33
Besteld in de 2e week januari.
Oorspronkelijke inschatting van de dealer was levering eind mei.
3e week april kon ik de Corolla ophalen. Inmiddels dus als even in gebruik (bijna 7.000 km op de teller).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close