Jaguar I-PACE

Gepost door Volt 
Jaguar I-PACE
01-03-2018 18:45
Om 19:00 de onthulling:

All-Electric Jaguar I-PACE | Live Global Premiere
Re: Jaguar I-PACE
01-03-2018 19:33
[www.autoweek.nl]

480 KILOMETER VER MET 400 PK

Jaguar heeft zojuist de langverwachte I-Pace aan de wereld voorgesteld, een volledig elektrische Engelsman, die zelfs direct al is te bestellen!
Tijdens de Los Angeles Motor Show van 2016 liet Jaguar met de I-Pace Concept zien wat het op relatief korte termijn op elektrogebied van plan was. Jaguar blijkt met dat studiemodel een behoorlijk nauwkeurige vooruitblik te hebben gegeven. De productierijpe I-Pace die Jaguar vandaag presenteert, lijkt er namelijk heel veel op. Hoewel dat opmerkelijk is te noemen, is dat niet het meest bijzondere van deze door tekenmeester Ian Callum ontworpen vijfzitter.

Techniek

Nog veel spannender dan het opvallende uiterlijk van deze Jaguar met zijn opvallend korte en lage motorkap is natuurlijk zijn volledig elektrische aandrijflijn. "Waar andere merken slechts over de toekomst spreken, bouwen wij die toekomst", klinken de woorden van Ralf Speth, CEO van Jaguar Land Rover. De cijfers zijn in elk geval indrukwekkend. De vierwielaangedreven I-Pace beschikt over twee elektromotoren, die samen goed zijn voor 400 pk en 696 Nm aan koppel. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is daarmee in 4,8 seconden een feit. Relevanter is in dit geval de actieradius. De I-Pace is uitgerust met een 90 kWh groot accupakket en daarmee moet een actieradius van 480 kilometer volgens de nieuwe, meer realistische WLTP-cyclus mogelijk zijn. De actieradius ligt volgens de oude en minder nauwkeurige NEDC-methode op 543 kilometer. Ter vergelijking: een Tesla geeft voor de Model X 100D een NEDC-waarde van 565 kilometer op. Voor de P100D en 75D liggen die waarden op respectievelijk 417 en 542 kilometer.

Accu leeg? Geen zorgen. Met een 100 kW-lader is het accupakket in 40 minuten tot 80 procent van zijn capaciteit vol te laden. In 15 minuten zit er weer genoeg stroom in voor een actieradius van 100 kilometer. Wie de I-Pace thuis aan een AC-wallbox (7 kW) hangt, heeft zo'n tien uur nodig.

Jaguar belooft dat de I-Pace stijver is dan welke andere Jaguar dan ook. Het accupakket is zo laag mogelijk in de koets onder de vloer geplaatst. Het merk spreekt over een gewichtsverdeling van 50:50 en een ophanging die aan de voorzijde uit dubbele triangels bestaat. Achter is een Integral Link-ophanging aanwezig. Luchtvering en een adaptief onderstel zijn optioneel. De cW-waarde ligt op 0,29. De I-Pace krijgt van Jaguar een actieve grille mee, die zich kan sluiten om de luchtweerstand te verminderen.

Ruimte en verwennerij

De wielbasis van de 4,68 meter lange I-Pace meet 2,99 meter. Jaguar vergelijkt de interieurruimte van zijn Benjamin met die van andere SUV's. De beenruimte achter meet 8,9 centimeter en onder de achterste zitplaatsen zijn opbergmogelijkheden voor bijvoorbeeld een tablet te vinden. De laadruimte meet 656 liter. Wie de achterbank neergooit, moet 1.453 liter aan spul kunnen verstouwen.

Op het dashboard nemen we onder andere het Touch Pro Duo-infotainmentsysteem waar, een uit twee touchscreens bestaand systeem dat we onder andere al van de Land Rover Range Rover Velar kennen. Ook op de middenconsole vinden we touchgevoelige oppervlakken en het instrumentarium is volledig digitaal en valt dus af te stemmen op de eigen smaak. De I-Pace is overigens 'over the air' te updaten.

Wie wel gecharmeerd is van de I-Pace en zijn op papier in elk geval al indrukwekkende cijfers kan nu al zijn order plaatsen. De vanafprijs is vastgesteld op € 80.330. De I-Pace komt beschikbaar als S, SE en HSE. Tijdelijk is een First Edition te bestellen.

Testfase

Een auto als de I-Pace komt natuurlijk niet zomaar tot stand. Volgens Jaguar zijn wereldwijd meer dan 500 engineers bezig geweest met de ontwikkeling van het model. Jaguar heeft meer dan 200 prototypen gebouwd, testmodellen die gezamenlijk meer dan 1,5 miljoen testkilometers hebben afgelegd en daarnaast duizenden uren in laboratoria zijn getest. De auto's hebben zelfs meer dan 400 testrondes op Nardo en op de Nürburgring afgelegd.

01-03-2018 21:11
Niet heel verrassend de release. Het ontwerp komt overeen met alle teasers en de prijzen tot aan de First Edition waren ook al gedeeld.

Ik heb in december een aanbetaling/optie genomen van 1500 euro om te kunnen rijden in 2018. Dit jaar gaat er waarschijnlijk toch een EV komen, want laten we eerlijk zijn fiscaal gezien is deze auto alleen interessant tot 31-12-2018. De Audi etron blijft in vaagheid gehuld dat zelfs de lokale dealer geïrriteerd raakt en Tesla vind ik wat autopilot een plus, maar kwaliteit in geheel matig (mijn mening). Dus de hoop op een luxe merk als Jaguar om met iets te komen in 2018 waar ik wel 2-3 uur per dag tegenaan wil staren.

Vorige week was er een besloten evenement in Breda op uitnodiging voor de inschrijvers, maar helaas kon ik niet die periode. Dus heb waarschijnlijk wat updates gemist. Heel benieuwd nu naar de opvolging door importeur en dealer. In December vrij snel beslist en ik kreeg een brief met een Jaguar sleutelhanger en de mededeling dat ik nummer 400+ was. Enigszins teleurstellend als de levering niet op gang komt want er zijn dus behoorlijk wat opties genomen.. Als het 2019 wordt annuleer ik hem zo ie zo. Nu eerst maar eens de eerste rij tests afwachten.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2018 22:56 door Kieker.Jan.
01-03-2018 23:29
Dit wordt in Nederland de doorbraak van Jaguar, verwacht ik. Best een mooie auto ook, hoewel niet indrukwekkend of SUV-achtig.
02-03-2018 00:59
Ik vind hem supergaaf! Fijn dat ook niet elke Jaguar hetzelfde hoef te zijn
02-03-2018 04:09
Hij is al te bestellen dus ook te configureren op jaguar.nl!

Basis vs duurste met black pack, grotere wielen (maar niet de grootste) en nog paar opties

Spelen maar: [buildyour.jaguar.com]
02-03-2018 04:24
Doe maar zo voor de deur

02-03-2018 07:45
Zowel van binnen en aan de buitenzijde als Jaguar herkenbaar en tegelijk vernieuwend vormgegeven. Mooi van Jaguar. Ik zou er ook wel eentje willen.
02-03-2018 08:03
Zeker niet lelijk, maar geeft me ook zeker niet het yesdiewilikhebben-gevoel.
Interieur is wel fraai. Mooi zoals ze infotainment gedeelte hebben geintegreerd.
02-03-2018 09:02
Waarom zou je dan nog een Tesla Model 3 willen...
Hier gaat Jaguar wel mee scoren, als ze 'm een beetje fatsoenlijk in aantallen kunnen produceren!
02-03-2018 09:11
I-PACE is er vanaf 80k. Model 3 moet lukken voor 60k met auto pilot opties.
02-03-2018 09:22
Totaal nietszeggend ontwerp, lijkt een C-segment hatchback, erg jammer, zie er ook geen Jaguar in. Interieur ziet er wel aardig uit, mooie vormgeving maar als totaalpakket hoeft Tesla zich geen zorgen te maken.
02-03-2018 10:19
Ik snap de vergelijking met de Model-X niet helemaal. Lijkt me meer te concurreren met de Model-3.
Behalve dan dat hij vrij hoog oogt.

Interieur is prachtig, maar de buitenkant is nogal fantasieloos. Ontwerp een box waarin de accu's en het electrische aandrijfsysteem passen, en plak er de neus en de achterlichten van bestaande Jaguars op.
En wil ik dan een Jaguar? Neuh, zou nu voor een full-options Leaf kiezen.

Maar goed, wel een serieuze vol-electrische auto. Eindelijk komt dat proces een beetje op gang.
02-03-2018 13:17
I-Pace krijgt ook een E Trophy klasse:

02-03-2018 23:28
Als ik het goed begrijp heeft de JAG geen ondersteuning voor 3 fase laden. In Europa wil je eigenlijk wel gewoon 3-fase AC laden zoals Tesla heeft. De meeste laadpalen in Nederland zijn namelijk 3x16A dus 11KW. De iPace laadt echter met maar 1 fase dus maar 1x16A dat is 3.7KW op een gemiddelde laadpaal terwijl de paal het rustig aan doet.

Meeste huizen vanaf de jaren 90 hebben wel 3-fase voorbereiding en het eventueel ombouwen kost je zo'n €275 zonder extra kosten in vastrecht (3x25A kost zo'n €20/mnd vastrecht). Vanaf 2011 heeft een huis zeker 3x25 maar in beide gevallen betekent het niet dat je ook voor krachtstrooombetaalt

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2018 23:41 door Kieker.Jan.
03-03-2018 08:20
Voor mensen die nieuwsgierig zijn naar de afmetingen? Die zijn 4680mm(l) x 1560mm(h) x 1890mm(b). Opmerkelijk is dat die 1 cm langer is dan de XE, met een bijna 3 meter lange wielbasis. Volgens mij zit je dan ergens in Mercedes S klasse gebied.

"The I-Pace is 4,682mm long - so just 10mm longer than Jaguar’s own XE. But the new model’s all-electric construction means that engineers have been able to stretch its wheelbase to 2,990mm, some 16cm longer than the saloon’s. Jaguar insiders claim that the new car is slightly shorter than a Porsche Macan, but that its rear kneeroom is actually more generous than that car’s bigger brother, the Cayenne."

Benieuwd naar de bergruimte voorin?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-03-2018 08:27 door straatos.
03-03-2018 11:02
Daar kun je toch mooi een paar A4 bladzijdes in kwijt 😂
Bedankt voor de foto, van de ruimte voor moet je het dus niet hebben.
03-03-2018 12:09
Kieker.Jan
Daar kun je toch mooi een paar A4 bladzijdes in kwijt 😂
Bedankt voor de foto, van de ruimte voor moet je het dus niet hebben.

Je vraagt je af waar de grille voor nodig is...
03-03-2018 12:12
Als je het logo weg denkt en je ziet de auto van achteren, denk je met een nieuwe Mazda te doen te hebben.
03-03-2018 12:56
straatos
Je vraagt je af waar de grille voor nodig is...
\

Koeling van de accu's en frisse lucht voor het interieur....
05-03-2018 07:26
Ik ben ook vooral benieuwd naar de ruimte op de achterbank. Met drie kids is vooral de middelste plek vaak (letterlijk) een struikelblok. Kan nergens duidelijk vinden hoe dat bij de I-Pace er uit ziet.
05-03-2018 07:45
fox_nl
Ik ben ook vooral benieuwd naar de ruimte op de achterbank. Met drie kids is vooral de middelste plek vaak (letterlijk) een struikelblok. Kan nergens duidelijk vinden hoe dat bij de I-Pace er uit ziet.

Jaguar beweert zelf: meer ruimte achterin dan in een Cayenne. Let op hoe breed dat ding eigenlijk is. En de wielbasis van bijna 3 m.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-03-2018 07:54 door straatos.
06-03-2018 16:31
Live @ Autosalon van Genève:

Meer foto's: [www.autokopen.nl] & [www.omniauto.it]
09-03-2018 23:18
Vandaag bij de dealer geweest en er zijn inmiddels 1200 opties op de auto. In hoeverre dat ook een bestelling is werd me niet duidelijk. Wat wel bekend is, is dat na 23 maart bestellen zo ie zo niet meer 2018 rijden wordt.
13-03-2018 13:16
Korte impressie van Mat Watson:

Hoe krijg je nou een youtube video er in? Nu heb ik gewoon de link geplaatst maar als ik het met het film-icoontje doe dan krijg ik hem ook gewoon als link

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-03-2018 13:17 door Bird Nerd.
14-03-2018 17:44
Zeer fraaie auto! Uitgebreid bekeken in Genève en hij ziet er in het echt nog beter uit dan op de foto's. Erg geslaagd interieurontwerp ook en de materialen zijn duidelijk beter dan bij de F-Pace. Ik denk dat Jaguar echt iets heel goeds en onderscheidends heeft neergezet en dat ze aardig wat Tesla Model S klanten kunnen winnen.
23-03-2018 00:04
video: []

Geinig filmpje van Jaguar op het monte Carlo circuit.
26-03-2018 17:40
Op foto's willen auto's vaak niet tot uiting komen. Statisch.
Kijk eens hoe lekker de i-Pace oogt als je op 'm afloopt...

28-03-2018 00:07
Vorige week de auto definitief besteld voor de “deadline” van 23 Maart. Vorig jaar reeds een aanbetaling van 1500 euro gedaan en daarom ergens in de 400 reeks qua levering.

Ik had wat onderzoek gedaan,voor mezelf, over de productie capaciteit en kwaliteit van Magma. Dit vanwege de Tesla “production hell” met de Model 3, het mislopen van een XC90 T8 met 7% destijds (kon het contract gelukkig wel annuleren) en omdat ik geleerd heb dat als een dealer maand X zegt bij handtekening het in de praktijk altijd X+n wordt.

Afijn wat ge-Googled en dus voor vermaak:

• pre-productie draait al sinds begin 2018 [dailykanban.com]
  • Magma produceert de E-Pace en I-Pace op 1 productie lijn wat vrij uniek is (EV en ICE)
  • De totale capaciteit van de fabriek in Graz voor 2018 is 200.000 auto’s [globenewswire.com]
29-03-2018 08:10
Raar dat JLR niet naar NedCar heeft gekeken, waarvan ik weet dat het er wel oren naar zou hebben. Voor zover ik weet, heeft NedCar nog steeds productiecapaciteit over.
05-04-2018 23:35
Er staat komende dagen een I-Pace in Amsterdam op de zuid-as. Pols je dealer of je kunt gaan kijken mocht je interesse hebben.
Kieker.Jan

Afijn wat ge-Googled en dus voor vermaak:

• pre-productie .......
  • Magma produceert de E-Pace en I-Pace op 1 productie lijn wat vrij uniek is (EV en ICE)
  • De totale capaciteit....

Niet echt uniek hoor. Al sinds eind 2012 worden er in de Renaultfabriek in Flins Clio's en ZOE's door elkaar heen op een productielijn gebouwd.
06-04-2018 13:02
@Straatos:
Magma is wel een meer 'neutrale' partij dan NedCar: die hebben hun hart toch min of meer aan BMW verpand.
Vermoedelijk zien de Jaguarbazen het niet direct zitten om hun wagens samen met Mini's en BMWs van de band te laten lopen.
08-04-2018 16:52
Zeker in deze donkere kleurstelling helemaal c-segment uitstraling. Nieuwtje zal er na de eerste verkoopgolf zo vanaf zijn vrees ik, mooie techniek, saai 13 in 12 verpakking.
29-05-2018 14:59
Verdubbeling aantal Jaguar i-Pace voor Nederland

"Met het oog op de veranderende bijtellingsregels voor elektrische auto’s in 2019 stelt Jaguar meer productieplaatsen voor de i-Pace voor de Nederlandse markt beschikbaar. In korte tijd noteerde de importeur 1.300 koopcontracten en inmiddels staat de verkoopteller op 1.900 stuks. Gezien de huidige orderintake is het aantal productieplaatsen voor Nederland bijna verdubbeld. De fabrikant stelt bijna 4.000 exemplaren van de i-Pace voor dit jaar beschikbaar."

bron: Verdubbeling aantal Jaguar i-Pace voor Nederland
29-05-2018 15:38
Haha, gekkenhuis. Ter vergelijking: van de XE en XF zijn er in Nederland in alle jaren samen ongeveer 4.500 verkocht. Dat kan de I-Pace dus in een paar maanden gaan evenaren.
29-05-2018 20:17
Ergens ook niet gek, dit komt het dichtst in de buurt van een Tesla 3.
29-05-2018 23:15
dca492
Zeker in deze donkere kleurstelling helemaal c-segment uitstraling. Nieuwtje zal er na de eerste verkoopgolf zo vanaf zijn vrees ik, mooie techniek, saai 13 in 12 verpakking.

Heb je de auto in het echt gezien? Saai? C-segment uitstraling? Ik heb 'm gezien in Genève en beide beweringen kloppen totaal niet. Ik denk dat Jaguar hier echt een serieus alternatief voor Tesla heeft neergezet. En ze zijn de Duitsers met al hun concepts gewoon voor.
30-05-2018 08:08
MBdoubleyou
dca492

Heb je de auto in het echt gezien? Saai? C-segment uitstraling? Ik heb 'm gezien in Genève en beide beweringen kloppen totaal niet. Ik denk dat Jaguar hier echt een serieus alternatief voor Tesla heeft neergezet. En ze zijn de Duitsers met al hun concepts gewoon voor.

Wat maakt dat nu uit of je de auto in het echt hebt gezien, zonde dat zo'n dure wagen zo'n sobere en eenvoudige uitstraling heeft, C-segment look (interieur wel des Jaguars), uiterlijk wat mij betreft zeker niet. Als jij dit anders ziet, prima.
31-05-2018 17:16
De i-pace wordt deze week besteld bij Jaguar. Nu hopen dat deze nog in 2018 geleverd wordt, is nog niet geheel duidelijk hoeveel er extra naar Nederland komen volgens mij.
31-05-2018 17:37
Ik moet zeggen dat ik hem op de beurs in Geneve, in real life, een stuk indrukwekkender vond dan op de foto hier.
04-06-2018 00:46

Jaguar i-Pace (2018) - Test
04-06-2018 23:08
dca492
MBdoubleyou
dca492

Wat maakt dat nu uit of je de auto in het echt hebt gezien, zonde dat zo'n dure wagen zo'n sobere en eenvoudige uitstraling heeft, C-segment look (interieur wel des Jaguars), uiterlijk wat mij betreft zeker niet. Als jij dit anders ziet, prima.
Vandaar dat je deze in het echt moet zien. De auto is 2 meter breed!! Ook de wielen zijn echt groot. Dat is niet echt C-segment uitstraling. Dat wil overigens niet zeggen dat je deze auto perse mooi moet vinden. Dat is je eigen keuze.
04-06-2018 23:10
Volt

Jaguar i-Pace (2018) - Test

Bij deze test kan je zien dat Jaguar een forse stap voorloopt op Tesla qua beleving. De Tesla kan heel hard vooruit. Met de Jaguar kan je ook de bocht om. Mooie auto met heel mooi interieur. Absolute top op elektrisch gebied!!
05-06-2018 00:09
Mooie wagen! Ook top qua actieradius.

Maar heeft ie nou echt maar 265 liter bagageruimte? Dat is wel erg weinig. Vooral omdat de rest vh interieur er best ruim uiziet.
05-06-2018 09:45
Dutchipace
De i-pace wordt deze week besteld bij Jaguar. Nu hopen dat deze nog in 2018 geleverd wordt, is nog niet geheel duidelijk hoeveel er extra naar Nederland komen volgens mij.

Las ergens dat de eerste 4.000 zijn gereserveerd voor Nederland. Beetje een Outlander PHEV-flashback hier waarbij duizenden speciaal naar Nederland kwamen zodat men nog kon profiteren. En toen zag je complete afleveravonden. 12 tot 20 PHEV's per avond afgeleverd aan klanten middels een centrale presentatie over de ins-en-outs.

Met 4000 stuks in nog een zes maanden (lees, 120 werkbare dagen), zijn dat er 33 per dag.
Vooruit, ze halen 2500 stuks, dan nog is het veel. grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.