CitroŽn Berlingo/Opel Combo/Peugeot Partner/Rifter/Toyota ProAce City (nieuw: EV)

Gepost door Rutger DC 
Van de nieuwe drieling bestaande uit de CitroŽn Berlingo, Peugeot Partner en Opel Combo heeft de Berlingo de primeur. De Berlingo en Partner debuteren samen volgende maand in GenŤve, de Combo volgt iets later omdat Opel niet op de autobeurs aanwezig is. De Berlingo is gloednieuw, met modern modulair platform, maar vooral de achterkant doet nog herinneren aan zijn voorganger.

Quote

CitroŽn neemt de naam 'Multispace' niet in de mond, maar vooralsnog krijgen we uitsluitend de personenautoversie gepresenteerd. De bijbehorende besteller, die vermoedelijk een stevig afwijkende achterzijde krijgt, volgt later. De nieuwe Berlingo komt als M- en als XL-versie op de markt, versies die respectievelijk 4,4 en 4,75 meter lang zijn. Beide varianten zijn er als vijf- en zevenzitter, waarbij de achterste rij in de langste versie verschuifbaar is. De Berlingo behoudt zijn sterke punt: ruimte. Niet alleen voor inzittenden en bagage, maar ook voor losse spullen. CitroŽn spreekt van 28 verschillende opbergvakjes, in totaal goed voor een inhoud tot 186 liter. Een Top Box aan de binnenzijde van het dak is ťťn van die opbergplaatsen. Wie grote spullen moet vervoeren, kan de achterstoelen eenvoudig verwijderen, zodat er een enorme laadvloer ontstaat. Daarnaast komen er wegklapbare stoelen beschikbaar, die hetzelfde resultaat moeten behalen. In de M-variant is de laadvloer vervolgens 2,70 meter lang, de XL komt zelfs tot 3,05 meter. Wat liters betreft zit je eveneens goed bij de Berlingo:de M-versie biedt 775 liter, de XL komt achter de achterbank zelfs tot 1.050 liter.

Op de motorenlijst zet CitroŽn een 1.5 BlueHDi-dieselmotor en een 1.2 PureTech-benzinekrachtbron. De PureTech is er met 110 en 130 pk, waarbij de laatste ook leverbaar is met een achttrapsautomaat. De diesel is er in vermogens van 75 pk, 100 pk en 130 pk, waarbij opnieuw alleen bij de sterkste versie voor een automaat kan worden gekozen. Tijdens de Autosalon van Geneve maken we uitgebreid kennis met de nieuwe Berlingo. Daar verwachten we ook een nieuwe Peugeot Partner en een nieuwe Opel Combo. Die laatste staat voor het eerst op een Frans platform. In de tweede helft van dit jaar gaat de nieuwe Berlingo in de Europese verkoop. Informatie voor de Nederlandse markt volgt spoedig.

Bron: [www.autoweek.nl]

























6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-12-2020 10:58 door Rutger DC.
Re: CitroŽn Berlingo
15-02-2018 11:26
Leuk design! Het interieur en de neus konden ook wel een update gebruiken!
Re: CitroŽn Berlingo
15-02-2018 13:51
Quote
Barri
Leuk design! Het interieur en de neus konden ook wel een update gebruiken!

Is het iets voor je vader? smiling smiley Ik ben benieuwd naar de prijzen, momenteel zijn ludospaces veel te duur in Nederland.

Leuk ding inderdaad, ik vind het wel apart dat men de achterkant zoveel op het huidige model heeft doen lijken. Dat vergroot misschien de herkenbaarheid, maar als je toch met een schoon vel papier begint... De A-stijl had van mij niet zwart gehoeven, ik ben benieuwd of alle uitvoeringen van de Berlingo dat hebben, de Peugeot Partner en Opel Combo (Tour) toch zeker niet.
Re: CitroŽn Berlingo
15-02-2018 14:01
Te groot, te prijzig en wachten duurt te lang. smiling smiley

Dat scherm binnenin vind ik minder, het oogt alsof men het scherm was vergeten was in het design. Ford heeft daar nu ook een handje van.
Ik vind het hele voertuig erg op de huidige versie lijken.. ik bedoel, hoog geplaatste koplampen heeft de Berlingo de laatste jaren altijd al gehad..

Inderdaad, hopelijk dat er wel een optie is om de voorportieren in de gehele carrosseriekleur te bestellen is.

Wel 'stoer' dat men nog met dit concept een ronde verder gaat. thumbs up
(natuurlijk, mede 'gefinancieerd' door de bedrijfswagenversies..)
Toch vind ik dit een heel interessante wagen. Eigenlijk een echte MPV. Benieuwd of er lpg in kan.
Dit ziet er (voor wat het is) best prima uit eigenlijk.thumbs up
Re: CitroŽn Berlingo
15-02-2018 17:48
Quote
Durashift
Ik vind het hele voertuig erg op de huidige versie lijken.. ik bedoel, hoog geplaatste koplampen heeft de Berlingo de laatste jaren altijd al gehad..

Inderdaad, hopelijk dat er wel een optie is om de voorportieren in de gehele carrosseriekleur te bestellen is.

Hooggeplaatste koplampen heeft hij helemaal niet: enkel hooggeplaatste dagrijverlichting.

Die zwarte A-stijl is inderdaad niet het meest geslaagde onderdeel. Interieur is er sterk op vooruitgegaan.
En hier weer wel Airbumps. Afgezien daarvan weinig verrassends of opvallends ten opzichte van andere nieuwe CitroŽns.
Wat een hoop hoeken zeg. Ze můeten speels design hebben schijnbaar maar dat kan ook wel een klein beetje minder. En Citroen gaan er weer vandoor met de prijs voor de hoogste neus/voorbumper in autoland. Nergens voor nodig
Re: CitroŽn Berlingo
15-02-2018 19:36
De huidige Berlingo overgoten met de nieuwe standaard CitroŽn-kunstjes. Het wordt allemaal een beetje veel zo. Volgens mij is alleen de C4-Picasso nog niet verCactust.
Quote
Mach1
De huidige Berlingo overgoten met de nieuwe standaard CitroŽn-kunstjes. Het wordt allemaal een beetje veel zo. Volgens mij is alleen de C4-Picasso nog niet verCactust.

Op suzuki na doet toch werkelijk ieder merk dat? Dat heet 'familiegezicht'. Bloedsaai. Mini is uitgemolken, de 500 is uitgemolken, Audi, BMW, Mercedes, Renault, Volvo, allemaal uitgemolken... Welk merk doet dat niet? Moet je juist heel blij mee zijn. Dat maakt een merk 'herkenbaar'.
Re: CitroŽn Berlingo
16-02-2018 01:06
Mwah, een (mild) eigenzinnig busje was er nog niet en met die Airbumps en het opvallende front is het wel gelijk de meest vrolijk vormgegeven auto in zijn klasse, vind ik.
Zeker, leuk ding. Maar ook met het gevoel dat je het allemaal wel al gezien hebt. Dit is gewoon wat je krijgt als een cactus en een Berlingo het met elkaar gedaan hebben. Praktisch gezien echt een heel interessante auto, designtechnisch gezien had ik van citroen meer en gekkere sprongen gehoopt. Zoiets als het front van de nieuwe HY of zo. Maar citroen stapt nu in op de gemakkelijke weg van eindeloos kopiŽren en uitsmeren.
Logische doorontwikkeling van het huidige model en onmiskenbaar een CitroŽn om te zien.
Ik ga er van uit, dat de Opel Combo wat rustiger en zakelijker gelijnd zal zijn en daardoor
wellicht aantrekkelijker. Het motorkapje in deze Berlingo is zo klein, dat je bij wijze van
spreken alleen nog met een pincet onderhoud kan uitvoeren aan het motorblok. Idioot.
Tja, heel wat anders dan de eerste Berlingo. Vind hem wel mooi, maar voor een simpele ludospace kan je beter richting de Dacia-dealer voor de Dokker.

Mijn ouders hebben naar tevredenheid gereden met een Berlingo uit 2001 en een Peugeot Partner uit 2006.
Relatief lichte en simpele auto's met een zee aan ruimte en veel comfort. Door die combinatie vond ik het altijd erg charmante en ingenieuze auto's.
Met de ruimte zal het met dit nieuwe type steeds wel goed zitten. Ik vrees alleen voor het gewicht en het simpele concept van de auto.
Quote
Lada Niva Urban
Het motorkapje in deze Berlingo is zo klein, dat je bij wijze van
spreken alleen nog met een pincet onderhoud kan uitvoeren aan het motorblok. Idioot.

Dat is een probleem waar veel moderne Franse auto's mee kampen. De Modus was denk ik de eerste. Alleen de Audi A2 was misschien nog lastiger.
@ S. Velthuis: Inderdaad. Probeer tevens eens het front klepje van de Smart ForTwo of de Renault Twingo open te krijgen.
Volslagen idioot met touwtjes en haakjes. Alsof een scharnier zo duur is.
Dan vind ik de Berlingo beter gelukt.
Quote
Carfanatic
Dan vind ik de Berlingo beter gelukt.

Eens.
Re: CitroŽn Berlingo
18-02-2018 22:27
Quote
Bentley Arnage
Tja, heel wat anders dan de eerste Berlingo. Vind hem wel mooi, maar voor een simpele ludospace kan je beter richting de Dacia-dealer voor de Dokker.

Mijn ouders hebben naar tevredenheid gereden met een Berlingo uit 2001 en een Peugeot Partner uit 2006.
Relatief lichte en simpele auto's met een zee aan ruimte en veel comfort. Door die combinatie vond ik het altijd erg charmante en ingenieuze auto's.
Met de ruimte zal het met dit nieuwe type steeds wel goed zitten. Ik vrees alleen voor het gewicht en het simpele concept van de auto.
De eerste Berlingo/Partner was nog lekker handzaam. De tweede generatie is toch wel erg groot hoor. Een Dokker eigenlijk ook wel. Alleen Ford levert/leverde nog een beetje handzaam busje, de Courier.
De Nemo/Bipper is ook klein, maar ik heb het gevoel dat die ook ťcht klein is. De eerste Berlingo was qua maat eigenlijk perfect.
Hadden ze de achterklep van de Combo niet iets meer kunnen veranderen dan alleen een logo? Bij de neus een heel eigen gezicht, maar achteraan helaas niet. Het is van achteren nu wel heel erg een Berlingo met Opel logo, daar zat eigenlijk wel meer in!
Inmiddels is bekend dat de Peugeot Partner een nieuwe naam krijgt: Rifter. Ik kan me voorstellen dat de Peugeot Rifter slechts de Partner Tepee vervangt en de Partner zijn naam behoudt, zoals Peugeot ook twee namen heeft voor de middelgrote bestelauto/bus: Expert en Traveller.

Combo ziet er echt stukken strakker en serieuzer uit dan de Berlingo. Dat Playmobil design van CitroŽn is best grappig op de C3 maar wordt echt op veel teveel modellen doorgevoerd. Bij een serieus iets als een voornamelijk zakelijke besteller gewoon teveel van het goede.
Quote
Total Loss
Combo ziet er echt stukken strakker en serieuzer uit dan de Berlingo. Dat Playmobil design van CitroŽn is best grappig op de C3 maar wordt echt op veel teveel modellen doorgevoerd. Bij een serieus iets als een voornamelijk zakelijke besteller gewoon teveel van het goede.

Op zich wel typisch dat deze drieling die op exact dezelfde leest is geschoeid juist meer individueel karakter heeft dan veel auto's die zogenaamd op zichzelf ontworpen en ontwikkeld zijn. Deze auto's zijn misschien wel het schoolvoorbeeld dat het steeds onzinniger wordt voor fabrikanten om ieder hun eigen auto's te 'ontwerpen' en ontwikkelen. Ik snap niet dat auto's niet gewoon dezelfde kant uitgaan als PC's, fietsen, TV's en smartphones. Standaard bouwstenen op een universele basis. Alleen de plakplaatjes laat je nog verschillen, net als designfrutsels. Veel makkelijker om de ontwikkelkosten laag te houden en toch aan alle normen en eisen te voldoen.
En met die neus hebben ze dat heel leuk en slim gedaan; motorkap en schermen zijn gelijk.
Alleen had ik aan de achterkant ook nog wel iets meer onderscheid verwacht.
Maar het is inderdaad een heel logische set die mooi uitpakt in dit geval.
Quote
Barri
En met die neus hebben ze dat heel leuk en slim gedaan; motorkap en schermen zijn gelijk.
Alleen had ik aan de achterkant ook nog wel iets meer onderscheid verwacht.
Maar het is inderdaad een heel logische set die mooi uitpakt in dit geval.

Had eigenlijk ook grotere verschillen in interieur verwacht, met name de middenconsole is echt anders maar de rest lijkt redelijk hetzelfde.
De Combo heeft een Opel stuurwiel en stuurstengels, naast de afwijkende middenconsole (die ik nogal Peugeot-achtig vind met die hoge tunnel, dus het zou me niet verbazen als de Rifter die ook krijgt). Voor een bestelauto of ludospace lijkt me dat wel voldoende. Mercedes-Benz is bij de Citan weliswaar verder gegaan, maar als je naar het interieur krijgt vraag ik me af of dat nu zo'n goed idee was...
Na het zien van de Peugeot Rifter neus ben ik er wel uit. De Peugeot wordt in mijn ogen de mooiste. De voorzijde van de Combo lijkt sterk op die van de Crossland X. En laat ik dat nu net met afstand de lelijkste recente Opel vinden.
Toch vind ik het trio Berlingo/Rifter/Partner een zeer aantrekkelijk alternatief voor de andere hoge modellen met de bijnamen MPV/SUV en Crossover.
Ze zijn zeer ruim en door de schuifdeuren uitermate praktisch. Ze hebben normaal gesproken een prima trekgewicht dus veelzijdig inzetbaar.
Eigenlijk zijn dit auto's die de titel MPV verdienen. En stilletjes vind ik ze ook wel mooi.
Ik vrees alleen dat ze erg duur worden door onze BPM.
Quote
HarrieD
En stilletjes vind ik ze ook wel mooi.

Ik ook. Eerlijke vorm volgt functie auto's. Vond ik bij de oude Berlingo ook al, zeker de XTR met losse stoelen.
Quote
HarrieD
Ik vrees alleen dat ze erg duur worden door onze BPM.

De Berlingo PureTech 110 stoot momenteel 119 g/km CO2 uit, da's zeker voor zo'n weinig aerodynamische, ruime auto niet veel. Dan zit er nog wel Ä 5.000,- CO2-heffing op, maar welke auto heeft dat niet... Dit soort auto's zijn in zijn algemeenheid duur geworden. Ook in Duitsland zijn deze auto's niet te geef:

Quote

Preise gibt Opel noch nicht bekannt, AUTO BILD vermutet aber einen Einstiegspreis von circa 21.000 Euro fŁr die Personenvariante. Eine spštere LieferwagenausfŁhrung dŁrfte dementsprechend gŁnstiger werden.

Bron: [www.autobild.de]

Tel daar nog die 5.000 euro bij op en nog wat extra BTW en dan zit je dus alweer aan de 27 mille. Geen wonder dat dit soort auto's dan maar nauwelijks in trek zijn, voor hetzelfde geld heb je ook een Grand C4 Picasso of Grand Scenic. Minder praktisch, maar veel verfijnder.














GT Line
















Interieur










Alle foto's: [www.motor1.com]

Mooi interieur! De Opel vind ik het minst, de Peugeot is natuurlijk wat stoerder en de Citroen speelser. Maar het blijven in mijn ogen nog gewoon busjes maar dan met een hoop gekke details om het op te vrolijken
Verwarrende plaatjes; die eerste foto van de zevenzits is een korte, terwijl alle andere foto's van de lange versie zijn. De lange versie is overigens mooi in verhouding!
Leuk dat de Peug wel een geheel eigen dash heeft. En eindelijk verkrijgbaar als automaat!
De Franse twee zijn inderdaad geslaagder dan de Opel. Het cross-pakket staat de auto goed. Het dashboard van de Peugeot lijkt juist meer verwantschap te vertonen met de Opel dan met de CitroŽn. "De Combo heeft een Opel stuurwiel en stuurstengels, naast de afwijkende middenconsole (die ik nogal Peugeot-achtig vind met die hoge tunnel, dus het zou me niet verbazen als de Rifter die ook krijgt)" schreef ik twee dagen terug, nou inderdaad heeft de Rifter ook die middenconsole. Alle merken gebruiken hun eigen stuurwiel. Maar de Peugeot heeft dus wel een eigen stuk dashboard waar de tellers zich bevinden. Het lijkt wel een soort bouwdoos, alles lijkt onderling uitwisselbaar, de Opel of CitroŽn-koplampen en bumper lijken zo te passen, net als de afwijkende dashboardonderdelen.
De Rifter vind ik overduidelijk de meest geslaagde van de 3. De Opel is truttig, straalt echt niks leuks uit en de neus klopt niet erg bij de rest. Echt een misser wat mij betreft. De Berlingo is oogt een stuk leuker en eigenwijzer. Maar het is wel erg veel van hetzelfde bij Citroen momenteel waardoor het eigenlijk nogal voorspelbaar aan het worden is. Valt daarom ook af voor mij. De Rifter oogt stoer en in balans. Die hoge tellerunit op het dash maakt het wel echt Peugeot. Toch is het vooral een gadget. Eigenlijk lees ik weinig lovends van de journalisten, vaak toch een kritische kanttekening. Het ziet er wel top uit. Gelukkig zitten er wel gewone knoppen voor de verwarming/ventilatie in de Rifter. Onbegrijpelijk dat het in de nieuwe 508 nog steeds via het scherm moet. Er zit echt geen voordeel aan.
Quote
MBdoubleyou
Die hoge tellerunit op het dash maakt het wel echt Peugeot. Toch is het vooral een gadget. Eigenlijk lees ik weinig lovends van de journalisten, vaak toch een kritische kanttekening. Het ziet er wel top uit.

Ik zou zeggen, ga zelf eens rijden in een Peugeot met I-cockpit. Een paar seconden na het wegrijden ben je al vergeten dat je over het stuurwiel heenkijkt ipv erdoorheen. Ook het zicht op de meters is prima. Trek je vooral niet teveel aan van wat autojournalisten zeggen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-02-2018 16:44 door Lancia Lover.
Inderdaad. En bediening van ventilatie e.d. via het scherm gaat ook prima.
Bediening van ventilatie via scherm is nooit prima...

Zelf had ik geen volledig zicht op de tellers toen ik eens in een moderne Peugeot reed
Quote

Studiemodel met meer bodemspeling en vierwielaandrijving
Autonieuws ē 22 februari 2018 ē Tekst: Bob Kroese

Peugeot heeft van de Rifter, de opvolger van de Partner, een avontuurlijke terreinwagen gemaakt. De Rifter 4x4 Concept laat zien welke mogelijkheden er zijn met de nieuwe MPV.

Peugeot zet de presentatie van de Rifter op de aanstaande autosalon van GenŤve kracht bij met de aanwezigheid van de Rifter 4x4 Concept. Dit studiemodel is een opgehoogde en stoer aangeklede versie van de Rifter, de opvolger van de Partner.

Zoals de naam al zegt heeft de Rifter 4x4 Concept vierwielaandrijving. Voor realisatie hiervan heeft het merk de hulp ingeroepen van de Franse specialist Dangel. De techniek blijft niet voorbehouden aan het studiemodel, de reguliere Rifter is straks ook te bestellen met vierwielaandrijving van Dangel. De concept car heeft daarnaast 8 centimeter meer bodemspeling en terreinbanden.

De Rifter 4x4 Concept is verder aangekleed met gele accenten, zowel aan de buitenkant als in het interieur. De auto die Peugeot in GenŤve tentoonstelt heeft daarnaast een daktent en diverse andere accessoires om het kamperen aangenamer te maken.







Bron: [www.autokopen.nl]
Voorbeurs foto's op het Autosalon van GenŤve van de Berlingo & Rifter:





















Bron: [www.carscoops.com] via [worldscoop.forumpro.fr]
Meer Berlingo live @ Autosalon van GenŤve:























Meer foto's: [www.autokopen.nl]
Live foto's van de Opel Combo:













Meer foto's: [www.autocentrum.pl]

Interieurs Berlingo, Combo, Rifter:







Bron: [topauto.site]
Wat trouwens een verschrikkelijke naam, Peugeot Rifter, net als die enorme neus op de CitroŽn. Ik hoop dat ze daar ook snel mee stoppen, echt niet mooi zeg. Dan vind ik de Peugeot en Opel beter gelukt.

Toch wel leuk om te zien dat ze (in eerste opslag) toch wel wat verschillende ogen, de CitroŽn speels en apart, de Opel wat zakelijker en misschien wel wat sober en de Peugeot wat luxer. Zou dit ook een beetje de strategie zijn?

Leuk ook die foto's van de verschillende dashboards... Aan de ene kant is Opel meer sober hier, maar dit lijkt wel weer luxer te zijn, dit lijkt me toch niet heel erg kostentechnisch goed doordacht. Als ik het zo zie lijkt het haast of er een beetje op laatste moment een Opel-dash gemaakt is, die een combinatie van beide is.

Ik vind de Peugeot "cross"-achtige het leukste, maar de Opel denk ik het mooiste. Maar qua alles, de Berlingo 1 vind ik toch het mooiste, maar dit is al wel beter dan de mk2
De CitroŽn is nog best onderscheidend, knap gedaan. thumbs up
Woa wat ziet die achterkant er hetzelfde uit zeg.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.