Polestar 1

Gepost door M. X 
Polestar 1
17-10-2017 14:43

autoweek.nl: dit is de Polestar 1

Het Zweedse Polestar heeft na een korte teasercampagne zijn eerstgeborene gepresenteerd. We heten welkom: de Polestar 1!

Medio dit jaar kondigde Volvo aan dat het zijn sportafdeling Polestar min of meer losweekt van het merk en neerzet als merk dat zich volledig richt op de ontwikkeling van sportieve, geëlektrificeerde modellen. De afgelopen weken plaatste Polestar kleine stukjes van zijn eerste stekkersporter op Instagram en vandaag geven de Zweden alle informatie van de Polestar 1 prijs.

Uit de eerdere teasers konden we al opmaken dat Polestar een auto in zijn ontwikkelingskamers had staan die wat design betreft sterk deed denken aan de in 2013 gelanceerde Volvo Coupé Concept. Dat studiemodel was een plug-in hybride die op papier werd voortgestuwd door een 2,0-liter viercilinder turbomotor die was gekoppeld aan een elektromotor. Het gecombineerd vermogen lag boven de 400 pk en 600 Nm. De Polestar 1 doet daar nog een flinke schep bovenop.

De Polestar 1, een tweedeurs 2+2 GT, is namelijk een plug-in hybride waarvan de verbrandingsmotor en de elektromotor samen goed zijn voor 600 pk en 1.000 Nm koppel. De verbrandingsmotor drijft de voorwielen aan, de achterwielen hebben elk een eigen elektromotor. Op alleen elektrokracht moet een actieradius van 150 kilometer haalbaar zijn. De Polestar 1 maakt net als de 60- en 90-serie gebruik van Volvo's modulaire SPA-basis. Zo'n 50 procent van de auto is echter door Polestar zelf ontwikkeld. Polestar maakt melding van een nieuwe ondersteltechnologie die de naam 'Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension' draagt. Zaken als een volledig uit koolstofvezel opgetrokken koets en torque vectoring op de achteras staan op papier in elk geval al garant voor een potje stevig sturen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2017 23:14 door M. X.
M. X
Zaken als een volledig uit koolstofvezel opgetrokken koets en torque vectoring op de achteras staan op papier in elk geval al garant voor een potje stevig sturen.

...En een potje stevig betalen winking smiley

Maar wat is 'ie mooi.

Prachtige auto. Maar had liever gewoon Volvo-logo's opgezien. Die submerken vind ik vaak maar een beetje flauw
Die is zeer zeker fraai.thumbs up
Heel leuk dat Volvo is trouw gebleven aan hun coupé van 2013. Een heel mooie opvolger voor de eerste generatie C70 (1996-2004). Deze was toen gebaseerd op de Volvo V70, heel lang en één van de enige coupés toen in het E-segment.

Hij kan dan wel lang zijn, maar ik vind de auto en profil juist net wat te kort ogen. Verder wel een stoer ding, niet zo subtiel en chic als de C70, maar tof dat ze zoiets op de markt brengen.
Ik zie vanuit bepaalde hoeken enige P1800 invloeden. Of is dat wensdenken?
Wat een prachtige auto!
Re: Officieel: Polestar 1
17-10-2017 19:46
Bird Nerd
Prachtige auto. Maar had liever gewoon Volvo-logo's opgezien. Die submerken vind ik vaak maar een beetje flauw

Eens, ik vind het een prachtige auto, maar dat de auto onder door een 'fantasiemerk' wordt verkocht vind ik afbreuk doen aan de auto bovendien mist Volvo nu een fraai visitekaartje. Blijkbaar komen er meer Polestar-modellen aan. En premium Geely's onder de naam Lynk & Co.
Supermooi!!! Van mij mag er ook wel een iets eenvoudiger Volvo uitvoering komen. thumbs up
Ik mis het Volvo-embleem, vooral in de grille. Verder wel fantastisch dat Volvo zoiets op de markt brengt! thumbs up
Mooie auto, maar ik begrijp er geen fluit van. Echter, als dit betekent dat Polestars in China worden gemaakt, en de Volvo's uit Europa blijven komen, vind ik het best.
Klein detail trouwens: gezien de klein insprong in de koplampen vooraan duidt deze erop dat deze coupé gepositioneerd wordt als 60-reeks variant in plaats van 90-reeks variant.
M. X
Heel leuk dat Volvo is trouw gebleven aan hun coupé van 2013. Een heel mooie opvolger voor de eerste generatie C70 (1996-2004). Deze was toen gebaseerd op de Volvo V70, heel lang en één van de enige coupés toen in het E-segment.

Ooit gehoord van de Mercedes-Benz CLK? Bovendien is dat E-segment enigszins discutabel. De 70-serie viel er behoorlijk tussen namelijk. En als je gaat kijken naar formaat dan kun je ook de 3-serie Coupé en 406 Coupé erbij optellen, evenals de Kappa Coupé. Bovendien liggen de jaren iets anders; 1998-2005 (NL).
RobEU

Ooit gehoord van de Mercedes-Benz CLK?

De CLK was gebaseerd op de C-klasse, dus technisch gezien wat het -letterlijk en figuurlijk- een D-segmenter.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2017 11:47 door Lancia Lover.
Re: Officieel: Polestar 1
18-10-2017 12:31
@M.X:
groot detail: het rooster, de volledige achterpartij en het dashboard wijzen erop dat de wagen naast de S90 wordt gepositioneerd, zou ik zo denken.
Het ontwerpdetail van de doorschietende dagrijverlichting lijkt me eerder gebruikt om de wagen een sportiever uiterlijk te geven dan de 90-serie.
Behalve dat kleine stukje verlichting is er verder ook niks dat naar de 60-serie verwijst.

Daarnaast vind ik de wagen trouwens iéts te kort: dat achterste zijraampje had wat langer gemogen, zoals bij de C70. Daarvan vind ik het zijprofiel beter geslaagd. Wat nog niet wilt zeggen dat dik dit een lelijke wagen vind, in tegendeel!
Nu de shooting brake nog uitbrengen smileys with beer
Leuk A5 concurrentje.
De afmetingen van deze coupé zijn net bekend: lengte van 4,50 meter en een wielbasis van 2,62 meter.
Hiermee lijkt het dan echt te willen concurreren met sportcoupés zoals een Porsche 911 ipv een comfort coupé zoals een BMW 4 of BMW 6 coupé. Verklaart ook meteen waarom het een 2+2 is en geen volwaardige 4 zitter.

Leuk om trouwens terug te kijken naar interviews en speculaties van enkele jaren geleden: bij de presentatie van de Coupé Concept liet Volvo al uitschijnen dat een productie in beperkte oplage mogelijk zou zijn.

[www.autoblog.com]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2017 23:52 door M. X.
Heel gaaf! En 150km range voor een plugin, top!
Re: Polestar 1
10-03-2018 16:05
Live @ Autosalon van Genève: [www.gims.swiss]

Prachtig, maar mag 'ie alsjeblieft Volvo C90 worden genoemd? Dan mag Polestar samen met Cupra in de shredder als submerk.
10-03-2018 16:30
D-C

Prachtig, maar mag 'ie alsjeblieft Volvo C90 worden genoemd? Dan mag Polestar samen met Cupra in de shredder als submerk.

Helemaal mee eens. Schitterende auto, maar zo'n "nieuw" merk is imo alleen zinvol als je qua design echt iets anders gaat doen ten opzichte van de reguliere modellen. Deze Polestar 1 echter is qua uiterlijk zo overduidelijk een Volvo dat ik bang ben dat je regelmatig mag gaan uitleggen dat dat het niet is. Klein ongemak natuurlijk, maar niet bepaald een pluspunt...
06-11-2019 17:46

Meer pics: [www.autotrader.ca]

THE GOOD
Massive power boost when charged
Subtle yet sporting style
Longest range PHEV on the market – plus quick charging

THE BAD
Rear-seat headroom, even for children
Expensive for a four-cylinder vehicle
Limited trunk space

Schitterende auto zeg. Maarre.. komt ie ooit nog deze kant op? We zijn al ruim 2 jaar verder..!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2019 17:47 door Curlew.
08-11-2019 08:29
Zo jmmr dat Volvo geen s90 van dit ontwerp heeft gemaakt met tevens een cabrio en shooting brake.
08-11-2019 11:39
Cdlop
Zo jmmr dat Volvo geen s90 van dit ontwerp heeft gemaakt met tevens een cabrio en shooting brake.
Die S90 is er en heet gewoon S60.
08-11-2019 11:50
Curlew
Schitterende auto zeg. Maarre.. komt ie ooit nog deze kant op? We zijn al ruim 2 jaar verder..!

Waarschijnlijk niet en dan ongetwijfeld "omdat er geen markt is voor coupés in Europa".
08-11-2019 11:52
2 en 3 deurs is uit de gratie helaas.
08-11-2019 11:57
Totaal mislukt. Voor en achterkant van een S90 (die echt een vr-es-el-ijke achterkant heeft), een "nieuwe naam", een hoge prijs en weinig ruimte. Vind ik dan...
08-11-2019 14:54
929V6
Curlew

Waarschijnlijk niet en dan ongetwijfeld "omdat er geen markt is voor coupés in Europa".

Huh? Hoe kom je daar bij?
[www.polestar.com]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-11-2019 14:55 door Foie Gras.
Cdlop

Je bedoelt C90?
929V6
Curlew

Jawel, hij komt.
Had deze namiddag een meeting met de directie van Volvo Cars.
Hij moet een alternatief vormen voor de grote Tesla. En een afwijkende koets moet daar oa voor zorgen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.