Honda Accord/Inspire [facelift @ pag. 2] (VS/CN)

Gepost door Rutger DC 

2018 Honda Accord revealed: 10th-gen sedan brings turbo power and more tech
by James Wong

The new-generation 2018 Honda Accord has been revealed in Detroit overnight, bringing turbo performance, more technology, and a 10-speed automatic transmission.

As we’ve seen in camouflaged pre-production prototypes and teaser sketches, the latest Accord has a faster roofline and a sportier look than previous generations.

Thanks to its longer rear overhang, the new Accord doesn’t quite have the same fastback-style rear as the latest Civic sedan. It does have a chrome brow grille and side window treatment similar to the smaller car’s.

Now in its tenth iteration, the Honda Accord has been updated with a new chassis design, a more rigid body structure, and a suite of driver assistance and connected technologies to bring the Japanese sedan in line with newer competitors. The new body structure helps the sedan to shed between 110 and 176 pounds (50-100kg).

Compared to the current car, the new Accord is lower, wider and shorter, while the wheelbase has been stretched by a significant 54 millimeters – making one of the most spacious vehicles in the class more accommodating again.

Luggage capacity has also been increased by around 28 litres for petrol models and by 90L for the hybrid.

Inside, the new Accord features a new three-tier dashboard design, with soft-touch materials used throughout.

A sportier steering wheel design and the availability of paddle shifters help to reinforce the new Accord’s more dynamic intentions, while a new 7.0-inch TFT driver’s display replaces some of the traditional dials.

The new 8.0-inch central infotainment system features Apple CarPlay and Android Auto functionality and access to HondaLink connected services – which includes emergency roadside assistance, remote locking/unlocking, stolen vehicle tracking, diagnostics, and remote engine start.

Higher-spec models also get a new configurable 6.0-inch head-up display (HUD), which can display speed, engine rpm, navigation, and traffic sign recognition. Other available features include wireless smartphone charging, near-field communication (NFC) technology, 4G LTE in-car WiFi, and over-the-air system updates.

Audio systems ranging from four speakers to 10 keep the beats pumping, while bluetooth streaming and USB ports keep media devices connected and, for the latter, charged.

Rear passengers are treated to almost two inches (25mm) of extra legroom thanks to the longer wheelbase, with Honda claiming the new Accord’s cabin offer class-leading room all round.

The biggest changes, however, reside under the bonnet. Instead of the naturally-aspirated four-cylinder and V6 petrol engines offered in generations past, the Accord is now only available with turbocharged petrol engines in the regular range, while the petrol-electric hybrid model has been revised for the tenth-generation sedan.

Kicking off the non-hybrid range is a 1.5-litre turbo four which replaces the previous 2.4-litre atmo unit. Developing 143kW (192hp) of power and 260Nm of torque – the latter available between 1500 and 5000 rpm – the new engine is more powerful and torquier than the outgoing 129kW/225Nm 2.4-litre petrol.

A six-speed manual or continuously-variable transmissions (CVT) are available with the entry-level powerplant, which is similar to the one used in the smaller Civic, and the new CR-V.

Next up is a larger 2.0-litre turbocharged petrol engine, which takes the place of the previous 3.5-litre V6. Paired to either a six-speed manual or a new 10-speed automatic transmission, the new engine is pretty much a detuned version of the one used in the Honda Civic Type R – as previously reported.

Despite being slightly down on power at 188kW (252hp), compared to the V6’s 206kW, the turbocharged unit develops slightly more torque than its forebear, rated at 370Nm between 1500 and 4000rpm as opposed to the current V6’s 339Nm at 4900rpm.

Finally, the Accord Hybrid utilises a 2.0-litre Atkinson Cycle petrol engine paired with an electric motor. While outputs and economy figures are to be revealed closer to launch, Honda has confirmed the battery pack and control systems have been moved under the rear floor rather than the boot, which explains the significant jump in cargo capacity.

In terms of technology, the new Accord will come equipped as standard, in the US at least, with the Honda Sensing safety and driver assistance technology suite.

These systems include autonomous emergency braking (AEcool smiley, lane departure warning, road departure assist, adaptive cruise control with ‘low-speed follow’, and traffic sign recognition.

Also available are blind spot monitoring, front and rear parking sensors, rear cross traffic alert, driver awareness monitor, and a multi-angle rear-view camera with dynamic guidelines.

The 2018 Honda Accord range will produced at Honda’s Marysville facility in Ohio, at least for the US market. It’s likely that Australian models will continue to be sourced from Thailand.

Bron: [www.caradvice.com.au]

Honda presenteert nieuwe Accord in VS
Jan Lemkes | 14 juli 2017 17:42

Onlangs kreeg je al een teaser te zien, nu is het dan tijd voor de échte beelden: Honda heeft in de Verenigde Staten een nieuwe Accord gepresenteerd. De auto speelt in Europa vrijwel geen rol, maar in de VS is het één van de allerbelangrijkste modellen.

De Accord die je hier ziet, is alweer de tiende generatie van Honda's succesnummer. De nieuwe versie leent verschillende stijlkenmerken van z'n eveneens erg verse Civic-broertje, die overigens in tegenstelling tot deze auto in nagenoeg dezelfde gedaante in Europa én de VS in de showroom staat. De chroomstrip boven de koplampen komt terug en ook de stijl waarmee de achterlichten op papier zijn gezet, vertoont overeenkomsten met de C-vormige units van de Civic. De eigenwijze knik in het achterste zijraam verdient een aparte vermelding. Ook de familieband met de door waterstof óf elektriciteit aangedreven Clarity is duidelijk zichtbaar. De Accord is iets korter dan het uitgaande model, maar heeft wel een langere wielbasis. Dat moet goed nieuws zijn voor de binnenruimte. Verder is de auto iets lager en breder dan z'n voorganger.

Kopers kunnen vooralsnog kiezen uit twee benzinemotoren en een hybride-variant. Basismotor is een 1.5 – jawel, downsizing – met 192 Amerikaanse pk's. Deze motor vervangt een 2.4 met iets minder vermogen. De 1.5 wordt gekoppeld aan een CVT-automaat. Een stapje hoger op de ladder staat een 2.0 turbo met 252 pk. Die motor wordt gekoppeld aan een tientrapsautomaat, maar kopers kunnen zowaar ook voor een handgeschakelde zesbak kiezen. De Hybrid heeft een ongeblazen 2.0 Atkinson-motor en een nieuwe generatie elektromotoren onder de kap. Meer details omtrent deze aandrijflijn geeft Honda in een later stadium vrij.

De vorige Accord kwam in 2013 op de markt. Hoewel het model Accord in Nederland 'pas' in 2014 van de markt verdween, hebben de meeste Amerikaanse variaties ons werelddeel nooit bereikt. Honda besloot jaren geleden al dat ieder werelddeel z'n eigen versie verdiende. Niet zonder succes: de Honda Accord staat in de VS sinds 2013 onafgebroken bovenaan de lijst met 'retail sales', wat betekent dat het de bestverkochte auto aan particulieren is. 'Trucks' als de F-150 van Ford doen het beter, maar die auto's staan op een aparte lijst. Ook Toyota's Camry scoort hoog, maar die auto moet het zonder 'fleet sales' afleggen tegen de Honda. Overigens staat de Accord in 2017 vooralsnog op de tweede plek, maar omdat de Civic nu op één staat, zal Honda daar niet rouwig om zijn.

Bron: [www.autoweek.nl]

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-10-2020 17:50 door Rutger DC.
Re: Honda Accord (VS)
15-07-2017 09:41
Nou... bij Honda zijn ze de weg definitief kwijt.
Grappig al die reacties op de homepage van "laat maar komen" maar als ie hier te koop zou zijn zou wederom 'niemand' deze Accord kopen.. ik vind er eerlijk gezegd niet veel aan. Het heeft de typische grove neus van hedendaagse Honda's en die achterlampen zijn Subaru-achtig lelijk. De rest kan er zeker mee doen, net als het interieur maar duidelijk voor de Amerikaanse markt (prima dus)
15-07-2017 13:12
Ziet er zeer strak uit. thumbs up
16-07-2017 16:32
Mooi geworden, veel trekjes van de Civic en dus overbodig hier jammer genoeg.
Elegante sedan, die echter niet de klasse uitstraalt die het vorige model had.
Het kan nu ook een Hyundai zijn.
Het front is erg in elkaar gefrommeld en de volstrekt onnodige naad over de motorkap is spuuglelijk.
18-07-2017 09:10
Jammer, de Accord twee generaties terug (zoals JDx laat zien) was prima, in tegenstelling tot dit ding. Heb niet het idee dat Honda Europa nog serieus neemt...
Roder
Heb niet het idee dat Honda Europa nog serieus neemt...

De best verkochte auto in de USA...
En waarom Europa nog ernstig nemen, als de groeimarkten zich in Azie/China bevinden.
Daar zijn ze gek op sedans!

Maar enkele maanden terug bevestigde mijn dealer me dat de nieuwe Amerikaanse Accord naar Europa komt, wellicht met het ganse motorenpallet.
Voor mij niet gelaten,
ik vind de nieuwe Civic sedan prachtig, dus deze Accord is - zeker als hybriede - een potentiële opvolger van mijn huidige.
18-07-2017 14:32
Roder
Jammer, de Accord twee generaties terug (zoals JDx laat zien) was prima, in tegenstelling tot dit ding. Heb niet het idee dat Honda Europa nog serieus neemt...

Zoals BRG al zegt, waarom zouden ze? Van hun totale afzet gaat 3-4% naar Europa. Niet echt de moeite dus om voor deze extreem veeieisende markt auto's te gaan ontwikkelen, waar ook nog eens relatief weinig winst op wordt gemaakt. Het zou me verbazen als Honda over tien jaar nog in Europa actief is, of ze moeten binnen die tijd met een heel goedkoop 'groen' model komen.

@BRG,
Wat is de bestverkochte auto in de VS? De Accord in ieder geval bij lange na niet.
RobEU
@BRG,
Wat is de bestverkochte auto in de VS? De Accord in ieder geval bij lange na niet.

Idd, kleine correctie.
Volgens AW wel de best verkochte op de particuliere markt "personenwagens". Of nu de op een na best verkochte, op één staat de Civic winking smiley
18-07-2017 14:57
British Racing Green
RobEU
@BRG,

Idd, kleine correctie.
Volgens AW wel de best verkochte op de particuliere markt "personenwagens". Of nu de op een na best verkochte, op één staat de Civic winking smiley

Als ik de cijfers van 2016 erbij pak dan staat er toch echt nog een heel rijtje Toyota's voor.
18-07-2017 15:03
Hyundai-Kia, Nissan, Toyota en zelfs een kleine autofabrikant als Mazda bewijzen dat Honda niet goed genoeg zijn best doet voor Europa. Dat Honda er niets van bakt is vooral aan Honda zelf te wijten en niet aan deze extreem veeleisende markt. In tegenstelling tot Honda bouwt Mazda helemaal niets in Europa.

De nieuwe Accord zelf vind ik een mooie, gestrekte sedan. Jammer dat de neus inderdaad weer onnodig 'grof' is, net als de achterlichtunits.
18-07-2017 15:09
D-C
Dat Honda er niets van bakt is vooral aan Honda zelf te wijten en niet aan deze extreem veeleisende markt.

Dit zeg ik ook nergens. Ik zeg alleen dat het voor Honda niet de moeite waard is om auto's te gaan ontwikkelen voor een extreem veeleisende markt, terwijl de afzet heel klein is. Honda valt bovendien ook helemaal niets te verwijten. Ze laten ongelofelijk goede verkoopresultaten zien. Het zou oerstom zijn om veel geld in dat onbeweeglijke en kleine marktje genaamd Europa te steken.
18-07-2017 16:24
Het is een keuze van Honda om niet te investeren in de Europese automarkt, bijna iedere concurrent doet het beter in Europa, alleen GM doet het nog slechter en heeft straks hooguit 0,01% van de Europese markt in handen. Honda investeert nauwelijks in Europa en hanteert een arrogante prijspolitiek in Europa, dan loopt de Europese consument met een grote boog om de modellen heen. Er zijn merken die mondiaal goed presteren en geld investeren in dat onbeweeglijke, kleine (?) marktje genaamd Europa en daar de vruchten van plukken. Merken die vaak meer samenwerken, zo profiteert Nissan van de alliantie met Renault, Toyota met PSA etc. Goede verkoopresultaten elders rechtvaardigen de slechte prestaties in Europa nog niet.
18-07-2017 17:17
Inderdaad, zoals ik al twee keer heb gezegd. Die 'arrogante' prijsstelling is welhaast noodzakelijk. Als je zo weinig auto's verkoopt, maar wel een dealernetwerk in stand moet houden, dan moet je linksom of rechtsom toch geld gaan verdienen. Daarom is behoud van Honda in Europa ook economisch niet verantwoord. Overigens doen Mitsubishi en Subaru het hier nog slechter dan Honda, maar dit terzijde.
Samenwerkingen zijn inderdaad noodzakelijk om je hier in Europa nog staande te kunnen houden. Met 17% marktaandeel op wereldschaal (en potentieel krimpend) is Europa maar een klein marktje ja. Als dat marktje dan ook nog eens in relatief kleine autootjes rijdt, waarop minder winst zit, dan zie je al snel dat het steeds lastiger te rechtvaardigen is om auto's alleen c.q. enkel voor het oude continent te ontwikkelen. Als dan ook nog eens blijkt dat bijna de helft van die Europese verkopen afkomstig is van Duitse merken, dan kun je al gauw concluderen dat Honda geen voet tussen de deur zal gaan krijgen.
Je laatste zin heb ik nergens beweerd overigens. Het rechtvaardigt vooral terugtrekking uit Europa.
18-07-2017 20:24
Europa is na China de grootste markt ter wereld. Dan kunnen we de Chinese, Amerikaanse en overige markten ook wel zorgvuldig bagatelliseren totdat er niets overblijft.

Honda is een aanzienlijk grotere autofabrikant op wereldschaal dan Mitsubishi, Subaru, Mazda of Suzuki. Die laatste twee merken doen het desondanks beter in Europa. Nissan is op wereldniveau net zo groot als Honda, maar doet het aanzienlijk beter in Europa. Honda heeft een productgamma waarmee je in Europa geen potten breekt, biedt geen hybrides aan die het in Japan wel heeft en waarmee Toyota succes heeft in Europa en vraagt te hoge prijzen voor de auto's die het wel aanbiedt.

Je stelt dat het behoud van Honda in Europa economisch niet verantwoord is, dat Honda geen voet tussen de deur zal krijgen en het niet loont om auto's voor de Europese markt te ontwikkelen. Er zijn echter teveel voorbeelden van autofabrikanten die het tegendeel bewijzen. Kennelijk heeft Honda voorlopig niet het vertrouwen of de lef en inventiviteit om in Europa te investeren. Ondertussen weten de Koreanen beetje bij beetje steeds meer marktaandeel te winnen in Europa.
18-07-2017 22:40
Je gaat alleen even voorbij aan het gegeven dat China een land is, en Europa een continent. Een continent waarop ieder land apart benaderd moet worden, ten aanzien van verkoopwijze, aanbod van modellen, lokale wet- en regelgeving en consumentencultuur. Wat dan overblijft is een complexe, logge en dure markt. Een markt zonder potentie bovendien.

Je kunt wel argumenten blijven aandragen waarom Honda het zo slecht doet hier, maar ik spreek helemaal niet van het tegendeel. Ik zeg alleen dat het een wijs besluit is dat Honda Europa verwaarloost. Jij noemt het laf dat een bedrijf niet kiest voor een kleine, dure, stugge en veeleisende markt. Ik vind het vooral heel wijs dat Honda kiest voor de markten waarin rek zit en winst voor het oprapen ligt. En dit legt ze dan ook geen windeieren. Dan is het heel leuk dat je voorbeeldjes hebt van merken die hier wel zijn geslaagd, maar dat lijkt me al helemaal geen garantie op succes.
Ik vind dat ze vooral goed naar de S90 gekeken hebben...
massieve rechte neus,
overgang achterruit-kofferklep (en al zeker de S90 met kofferspoiler!),
zelfs de vorm van de achterlichten...

19-07-2017 10:42
@ BRG, verhip, die link had ik niet gelegd.

Net als de Civic vind ik dit ook niet zo heel erg mooi, hoewel het model wel ietsje beter oogt. Zo in het grijs, dan oogt die grille wel iets minder opvallend. Wat is trouwens de daklijn schuin zeg, lijkt haast wel een liftback zo.
19-07-2017 11:09
"Je gaat alleen even voorbij aan het gegeven dat China een land is, en Europa een continent. Een continent waarop ieder land apart benaderd moet worden, ten aanzien van verkoopwijze, aanbod van modellen, lokale wet- en regelgeving en consumentencultuur. Wat dan overblijft is een complexe, logge en dure markt."
Nee, anders dan een verzameling landen in Zuid-, Zuidoost en Oost-Azië kun je de Europese markt meer als een geheel benaderen, waarin iedere markt wordt bediend door dezelfde fabriek en aangestuurd worden door een Europees hoofdkantoor, in Honda's geval beide gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Bij de ontwikkeling van auto's moet rekening worden gehouden met Europese regelgevingen en niet met allemaal losse landen. Europa is geen land, maar een verzameling economisch en cultureel nauw verweven landjes. Complex, log, duur? Misschien. Aan Honda de taak om daar op in te spelen, of niet. Andere Aziatische autofabrikanten doen dat met (veel) meer succes.

"Een markt zonder potentie bovendien"
Heb je hier misschien onderbouwing voor? Of beweer je iets heel stellig zodat het overtuigender overkomt, kortom bluf? Hoe verklaar je dan dat andere Aziatische autofabrikanten wel in Europa investeren?

"Jij noemt het laf dat een bedrijf niet kiest voor een kleine, dure, stugge en veeleisende markt."
Nee, dat verzin je, want Europa is dus een zeer grote markt. Ik spreek nergens van 'laf', ik ben slechts van mening dat Honda het lef of de inventiviteit ontbeert om in de Europese markt te investeren en hier de vruchten van te plukken, waar andere fabrikanten wel in slagen. De cijfers spreken boekdelen.

"Ik vind het vooral heel wijs dat Honda kiest voor de markten waarin rek zit en winst voor het oprapen ligt. En dit legt ze dan ook geen windeieren."
Winst ligt nooit voor het oprapen. Ik vind dat je nogal een karikaturaal beeld schetst van de wereld, met Europa als de kleine, dure, stugge en veeleisende markt en andere markten waar je het bijna cadeau krijgt. Iedere markt heeft zijn eigen uitdagingen, daar kan General Motors over meepraten, dat zich heeft teruggetrokken van de Indiase, Indonesische en Zuid-Afrikaanse markt. De winst lag kennelijk niet zo voor het oprapen. Honda doet uitstekende zaken op de Chinese markt en dat succes is de autofabrikant ook niet aan komen waaien. In India gaat het Honda wat minder voor de wind. Het is een misvatting om te denken dat markten als de Chinese en Indiase niet veeleisend zijn. Honda dacht de kunnen scoren met laagwaardige, maar relatief dure MPV's, SUV's en hatchbacks in India en faalde jammerlijk.

"Dan is het heel leuk dat je voorbeeldjes hebt van merken die hier wel zijn geslaagd, maar dat lijkt me al helemaal geen garantie op succes."
Voorbeeldjes, ik proef het dedain. Die voorbeelden zijn in dit geval heel relevant, want ik probeer slechts aan te tonen dat Honda in tegenstelling tot veel andere Aziatische autofabrikanten maar weinig kopers trekt en dat dit een direct gevolg is van het product- en prijzenbeleid. Met het juiste productgamma en tegen marktconforme prijzen moet ook Honda kunnen scoren. Een garantie op succes is er nooit, zo zit de wereld niet in elkaar, maar zoals gezegd ontbeert Honda kennelijk het lef, inventiviteit of vertrouwen om in Europa te investeren. Investeringen kunnen wel degelijk lonen. Volgens mij liggen onze meningen niet zo ver uit elkaar, buiten dat jij geen potentieel in de Europese markt ziet, en ik wel.

British Racing Green

Dat klopt inderdaad. Daarvoor is het van belang om te weten dat Honda dan een onderverdeling maakt in "retail" en "fleet" verkopen, Toyota verkoopt veel meer auto's aan bijvoorbeeld verhuurbedrijven en verkoopt daardoor in totaal meer Camry en Corolla personenauto's, maar Honda kijkt dan slechts naar de (meer winstgevende) particuliere verkoop. Verder is het van belang om te weten dat de Honda CR-V en Toyota RAV4 niet als personenauto's, maar als truck of SUV wordt gezien.
Zie ook: [www.prnewswire.com] [www.autonews.com] [time.com]

Met het juiste productgamma en tegen marktconforme prijzen moet ook Honda kunnen scoren.

Dat is het hem juist...
De CR-V wordt (werd) naar mijn aanvoelen vrij goed verkocht.
Vergelijk die met een analoog uitgeruste XC60 en de Volvo komt met zijn prijs niet eens in de buurt.
En al helemaal niet meer nu er een nieuwe XC60 uit is.

Zowat iedereen wil een tweedehands Jazz... Dan moet het toch een marktconform model zijn.
De nieuwste Civic is de grootste uit zijn segment en inzake prijs vergelijkbaar met een analoog uitgeruste Golf. Marktconforme prijzen?
Vergelijke de HR-V eens met een Mokka X qua prijs en uitrusting. Duidelijk marktconform geprijsd.

Zelf ben ik intussen aan mijn tweede Accord Tourer Executive (topuitrusting).
Toegegeven, het is geen Audi of BMW... maar hij is eerlijk gezegd op vele vlakken beter uitgerust en kost een fractie van de prijs. En heeft een onverslijtbare motor.
19-07-2017 13:44
Voor de prijs van de Astra 1.0 Turbo in de meest luxueuze Innovation uitvoering heb je in Nederland de instap Civic zonder airco, voor een eerlijker vergelijk zou je de luxure Comfort kunnen bestellen. De Civic is een stuk krachtiger, maar zelfs in vergelijking met de Astra 1.4 Turbo (150 pk, 0-100 km/u pakweg twee tellen sneller dan de Civic) kan ik het geen goede aanbieding noemen. De duurste Mokka 1.4 Turbo is 6.000 euro goedkoper dan de duurste HR-V. Sterker nog, de goedkoopste HR-V 1.5 en duurste Mokka 1.4 Turbo ontlopen elkaar in prijs slechts enkele honderden euro's. Het grootste probleem is de Nissan Qashqai: een halve klasse groter, C-segment platform i.p.v. B-segment, kost met tweede uitrustingsniveau net zoveel als de HR-V, standaard fijn 1.2 turbo blok in plaats van de atmosferische 1.5 die bij de rijtesten de handen niet op elkaar weet te krijgen. Nissan biedt de X-Trail in Nederland aan voor prijzen vanaf 30.000 euro, de CR-V kost pakweg 3.500 euro meer. Honda denkt dan zelfs weg te komen met het niet standaard leveren van airco, die de X-Trail wel standaard heeft. Toegegeven, de nettoprijs van de Honda ligt iets lager door de in Nederland hoge CO2-heffingen op de Honda, die standaard een nogal bejaarde 2,0-liter benzinemotor heeft, waar Nissan kiest voor een 1.6 turbo. Ik ben benieuwd hoe het dan zit met de Belgische prijzen, maar in Nederland zijn Honda's beslist aan de prijs. BMW, Mercedes-Benz en Audi is wat mij betreft niet het terrein waar Honda zich begeeft, dan denk ik meer aan Toyota, Nissan of Hyundai.
Ik ging natuurlijk uit van de prijzen in de Belgische showrooms...
Standaard zonder airco? Wat is me dat voor een politiek? Voor zover mij bekend zit airco er in BE altijd standaard op.
Nou, zo is het logisch dat er in NL weinig meer van verkocht worden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2017 13:49 door British Racing Green.
19-07-2017 14:20
D-C
"Je gaat alleen even voorbij aan het gegeven dat China een land is, en Europa een continent. Een continent waarop ieder land apart benaderd moet worden, ten aanzien van verkoopwijze, aanbod van modellen, lokale wet- en regelgeving en consumentencultuur. Wat dan overblijft is een complexe, logge en dure markt."
Nee, anders dan een verzameling landen in Zuid-, Zuidoost en Oost-Azië kun je de Europese markt meer als een geheel benaderen, waarin iedere markt wordt bediend door dezelfde fabriek en aangestuurd worden door een Europees hoofdkantoor, in Honda's geval beide gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Bij de ontwikkeling van auto's moet rekening worden gehouden met Europese regelgevingen en niet met allemaal losse landen. Europa is geen land, maar een verzameling economisch en cultureel nauw verweven landjes. Complex, log, duur? Misschien. Aan Honda de taak om daar op in te spelen, of niet. Andere Aziatische autofabrikanten doen dat met (veel) meer succes.

Ha, Europa cultureel nauw verweven! Nou, ik ben blij dat je er een goede grap ingooit. Dat breekt het ijs zo lekker. De enige taak die Honda heeft is winst maken. Europa past daar nou eenmaal niet bij. Dat is een continent dat wereldauto's nauwelijks blieft, zeer strenge milieu-, veiligheids- en kwaliteitseisen stelt en waar winstmarges relatief laag zijn door de hoge belastingen. Een peperduur Europees hoofdkantoor is dan ook absoluut niet rendabel voor een afzetmarktje van nog geen 4%
Je laatste zin is natuurlijk leuk en aardig, maar er zijn net zo goed Aziatische merken die nog (veel) minder succes hebben dan Honda.

D-C
"Een markt zonder potentie bovendien"
Heb je hier misschien onderbouwing voor? Of beweer je iets heel stellig zodat het overtuigender overkomt, kortom bluf? Hoe verklaar je dan dat andere Aziatische autofabrikanten wel in Europa investeren?

Op verzoek weggehaald. Pak de Europese verkoopcijfers van de laatste, pakweg, twintig jaar erbij en merk op dat er relatief weinig gebeurt. Helemaal niet als je dit vergelijkt met andere markten. Sterker nog, kijk alleen al naar Nederland en zie dat - op Toyota na - de Japanse merken enorme dalingen tonen. Het is ook niet voor niets dat diens modellengamma's (inclusief dat van Toyota) enorm uitgedund is hier, waar de Duitse merken elk gaatje weten op te vullen. Die 'investeringen' zijn noodzakelijk omdat de meeste Japanse merken in de buitengewoon ongezonde positie verkeren waarin ze afhankelijk zijn van een of twee modellen. Zonder de PHEV was Mitsubishi helemaal niets meer in Nederland, en als je bij Nissan de Qashqai wegneemt dan blijft er ook maar weinig over.
Als je de (verwachte) economische ontwikkelingen van Europa naast andere landen/continenten legt, dan zie je hoe weinig potentieel hier zit. Sterker nog, als je daarbij de anti-auto maatregelen erbij optelt dan lijkt enkel de een groei in 'groene' auto's potentie te hebben. Vandaar dat ik eerder al die uitzondering aanhaalde.

D-C
"Jij noemt het laf dat een bedrijf niet kiest voor een kleine, dure, stugge en veeleisende markt."
Nee, dat verzin je, want Europa is dus een zeer grote markt. Ik spreek nergens van 'laf', ik ben slechts van mening dat Honda het lef of de inventiviteit ontbeert om in de Europese markt te investeren en hier de vruchten van te plukken, waar andere fabrikanten wel in slagen. De cijfers spreken boekdelen.

Nee, dat verzin ik niet. Geen lef = laf. De cijfers spreken inderdaad boekdelen; in de laatste decennia zijn de cijfers van Japanse merken enorm gedaald en Mitsubishi en Subaru slagen er, nog minder dan Honda, ook niet in. Die vruchten hangen er domweg niet om geplukt te worden. Kijk naar SsangYong, Chevrolet en de Chinese merken.

D-C
"Ik vind het vooral heel wijs dat Honda kiest voor de markten waarin rek zit en winst voor het oprapen ligt. En dit legt ze dan ook geen windeieren."
Winst ligt nooit voor het oprapen. Ik vind dat je nogal een karikaturaal beeld schetst van de wereld, met Europa als de kleine, dure, stugge en veeleisende markt en andere markten waar je het bijna cadeau krijgt. Iedere markt heeft zijn eigen uitdagingen, daar kan General Motors over meepraten, dat zich heeft teruggetrokken van de Indiase, Indonesische en Zuid-Afrikaanse markt. De winst lag kennelijk niet zo voor het oprapen. Honda doet uitstekende zaken op de Chinese markt en dat succes is de autofabrikant ook niet aan komen waaien. In India gaat het Honda wat minder voor de wind. Het is een misvatting om te denken dat markten als de Chinese en Indiase niet veeleisend zijn. Honda dacht de kunnen scoren met laagwaardige, maar relatief dure MPV's, SUV's en hatchbacks in India en faalde jammerlijk.

Ik merk dat je interpretatie van mijn woorden iets te letterlijk wordt genomen. Vergeleken met Europa zie ik andere markten als stukken minder veeleisend. Iets dat voor het oprapen ligt, heeft te maken met de aanwezige potentie. Het is inderdaad geen garantie. Maar de welvaart en economische groei in onder andere de BRIC landen geven veel meer potentie dan de vastgeroeste Europese markt. Dan is het leuk en aardig dat er op een markt van een twintigtal kleine marktjes net wat meer auto's worden verkocht dan in China, maar die laatste markt is nog altijd groeiende. Als je dan bedenkt dat er in China ruim zeven keer zo veel Honda's zijn verkocht als in heel Europa, dan kun je zelf ook bedenken hoe onbeduidend Europa voor Honda is. Als je dan ook nog eens de VS erbij pakt, dan zie je dat er daar ongeveer vijf keer zo veel Honda's worden verkocht, ondanks een veel kleinere populatie. China en de VS hebben bovendien veel meer nationale cohesie dan Europa, ondanks verwoede pogingen van de EU. Het individuele gesleutel aan motoren om ze maar net een paar gram co2 minder uit te laten stoten, symboliseert dit al goed.

D-C
"Dan is het heel leuk dat je voorbeeldjes hebt van merken die hier wel zijn geslaagd, maar dat lijkt me al helemaal geen garantie op succes."
Voorbeeldjes, ik proef het dedain. Die voorbeelden zijn in dit geval heel relevant, want ik probeer slechts aan te tonen dat Honda in tegenstelling tot veel andere Aziatische autofabrikanten maar weinig kopers trekt en dat dit een direct gevolg is van het product- en prijzenbeleid. Met het juiste productgamma en tegen marktconforme prijzen moet ook Honda kunnen scoren. Een garantie op succes is er nooit, zo zit de wereld niet in elkaar, maar zoals gezegd ontbeert Honda kennelijk het lef, inventiviteit of vertrouwen om in Europa te investeren. Investeringen kunnen wel degelijk lonen. Volgens mij liggen onze meningen niet zo ver uit elkaar, buiten dat jij geen potentieel in de Europese markt ziet, en ik wel.

En Honda, GM en Daihatsu zien dit dus ook niet. Misschien dat er dan toch een kern van waarheid in zit? Hoewel BRG hierboven beweert dat de prijzen al marktconform zijn, denk ik ook dat de auto's te duur zijn. Maar zelfs als ze dit niet zijn, breekt men nauwelijks potten. Kijk maar naar de laatste generaties Civic en Accord. Die waren echt niet abnormaal duur (zoals de huidige Civic), maar erg goed verkopen deden ze ook niet. Je geeft zelf al aan dat het nooit een garantie op succes geeft, en in het geval van Honda blijkt dit ook. Kijk anders eens naar de eerste Landwind die hier kwam. Die was zelfs goedkoper dan gemiddeld, en behoorlijk uitgerust. Of wat te denken van SsangYong? Voldoet ook aan je voorwaarden, maar dat doet ook nauwelijks iets in Europa.
Investeren loont alleen maar als er ruimte zit in een markt. In het geval van groene auto's zit die er, dus op dat vlak zou Honda potentieel kunnen hebben. Maar qua reguliere auto's zit die ruimte er niet zo. Daarvoor is de Europese markt ook gewoon te conservatief. Alleen op de heel lange termijn zou een merk als Honda mogelijk een en ander kunnen opschudden, maar dat betekent dat er investeringen gedaan moeten worden in een trage markt, terwijl er elders (succesvol) veel sneller en meer verkocht kan worden. Nogmaals, Honda zou gek zijn dit te negeren. En gelukkig doen ze dit ook niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-07-2017 08:31 door RobEU.
19-07-2017 14:23
BRG
Voor zover mij bekend zit airco er in BE altijd standaard op.

Nope, niet op de S.
19-07-2017 17:49
Mitsubishi verkoopt nog steeds drie keer zoveel auto's in Nederland als het mondiaal vier keer zo grote Honda, Honda is pakweg een factor 30-60 groter dan SsangYong of Landwind, destijds verkocht Landwind zelfs hooguit 10.000 auto's op jaarbasis in China. Ik denk niet dat ik een vergelijking met Landwind of SsangYong op zijn plaats vind. Ook de laatste Accord was duur vergeleken met een Avensis. Leuk dat je de BRIC-landen noemt, in twee van die landen ligt de economie op zijn gat, diverse autofabrikanten hebben de Russische automarkt vaarwel gezegd, de grootste spelers lijden verliezen in Brazilië. In China moeten de Japanse en Koreaanse autofabrikanten hopen dat er niet weer eens een diplomatieke rel losbarst. De Zuid-Koreaanse autofabrikanten Hyundai en Kia zien door de diplomatieke rel rondom Noord-Korea hun verkopen verdampen met verliezen van 60-70% in de laatste maanden. De Japanse autofabrikanten zaten een paar jaar terug in dezelfde situatie door een diplomatieke rol rondom een paar rotseilandjes. Vergeleken met deze markten is een stabiele markt als Europa een baken van stabiliteit. Blakend van gezondheid is wellicht grootspraak, maar het ziet er toch niet slecht uit.

Op binnenkort GM na haalt geen autofabrikant als Honda zo'n marginaal deel van de omzet uit Europa. Er zijn een paar kleine Japanse en Koreaanse spelers die in Europa minder verkopen, maar de grote spelers hebben stuk voor stuk een behoorlijk plekje op de Europese markt veroverd. Honda niet en dat had anders kunnen zijn. Honda kiest ervoor om nauwelijks in de Europese markt te investeren en de klanten blijven weg. Honda's productgamma en prijsbeleid sluit onvoldoende bij de wensen van de Europese koper aan. Honda zal het best geprobeerd hebben, maar weet de Europese koper maar niet aan zich te binden. Dat Honda nauwelijks in Europa investeert is Honda's keuze en dat is prima. Dat is wat ik wilde zeggen, je hebt me niet op andere gedachten weten te brengen.

Dus...

RobEU
Het is een typerende opmerking voor iemand wiens argumenten op aan het raken zijn.

Hier wil ik het graag bij laten. Natuurlijk heb je al herhaaldelijk laten zien op dit forum dat je niet op een normale manier kunt discussiëren en dat gevoel heb ik nu ook weer. Volgens mij probeer ik mijn standpunten duidelijk te maken en dat te onderbouwen, ik factcheck je stellige beweringen, omdat die mijns inziens niet kloppen. Je neemt vaak deel aan discussies met als doel ze te winnen, beschrijft zwart-wit tegenstellingen (lef-laf, mooi voorbeeld) met gebruik van veel hyperbolen en geeft er blijk van anderen niet serieus te nemen door ze te kleineren. Als je argumenten niet blijken te kloppen, verschuif je het onderwerp gewoon een beetje, met als gevolg dat ik eigenlijk geen idee meer heb waar deze discussie over gaat.

De zon breekt hier zo langzamerhand weer door, dus ik trek nog een paar baantjes. Mocht je dit als je triomf beschouwen, dan wens ik je hier veel geluk mee.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2017 17:50 door D-C.
Het museum Europa is voor veel fabrikanten niet of nauwelijks interessant en geef ze eens ongelijk.
Wat ze ook doen het is nooit premium genoeg. Ik zou daar ook een keer doodmoe van worden.

Veel nieuwe foto's: [www.carscoops.com]

Rijtest: [www.carscoops.com]

Laat maar mooi daar. Typisch Japans design voor de Amerikaanse markt
02-10-2017 15:37
Ik vind 'm inderdaad wel sterk op de Toyota Avalon lijken. Anderzijds vind ik 'm veel geslaagder dan die verschrikkelijke Civic, hoewel die als sedan wel potentie heeft als er eens een ontwerper mee aan de slag gaat die de kunst van het weglaten verstaat. De hatchback is reddeloos verloren.
D-C
... Civic, hoewel die als sedan wel potentie heeft als er eens een ontwerper mee aan de slag gaat die de kunst van het weglaten verstaat. De hatchback is reddeloos verloren.

Alhoewel,
zo'n Amerikaanse SI sedan mogen ze meteen op mijn oprit komen zetten thumbs up

Brute bumpers, centrale uitlaat, maar zonder die afschuwelijke chromen neus.
Nou die neus is toch wel het minst erge...
02-10-2017 16:24
De kont van de Civic vind ik ook het ergst. En de Si heeft die lelijke enorme openingen aan de voor- en achterkant gelijk aan de hatchback die de gewone sedan niet heeft, dat scheelt al een beetje. Het is zo zonde, omdat de auto van opzij echt een mooie en toch onderscheidende lijn heeft. Ik ben het er wel mee eens dat de zwarte in plaats van chromen delen op de neus 'm al beter maken. Verder op de wensenlijst staan normale achterlichtunits, het stuk op de kofferdeksel mag men weglaten, bumpers met minder grote openingen, en een minder drukke set koplampen (zonder eyeliner) en grille. De neus heeft wel wat weg van de vorige Kia Optima, die mag men nog weleens beter bestuderen.
De grote kofferspoiler is typisch voor het USA-model, in Europa staat er een heel klein ingetogen kofferlipje in de optielijst.
Et de gustibus etc...
Ik zou die dikke bumpers zelfs speciaal uit de USA laten overkomen (of toch de achterbumper, de voorbumper is dezelfde als de hatch).
02-10-2017 18:31
Nieuwe usa accord is prachtig en inmiddels erg goede reviews, zie leftlanenews.com
Jmmr dat honda de accord niet meer in Europa levert.
Volvo 444
Het museum Europa is voor veel fabrikanten niet of nauwelijks interessant en geef ze eens ongelijk.
Wat ze ook doen het is nooit premium genoeg. Ik zou daar ook een keer doodmoe van worden.
En dan noemen ze het premium, uit nota bene Duitsland, heb je nog het idee dat je op een houten bankie van een 3e klas treinwagon zit.

Ik zou er ook helemaal klaar mee zijn met die Europese zelfoverschatting en zelfbevlekking.

Fraaie Accord! En die Civic mag er ook zijn. Dit zouden nou welkome aanvullingen zijn hier.
Zag pas in Polen toch heel wat Honda's rijden, 5x zelfs een gloednieuwe Civic.
Maar ja, die heb je daar (met bijna 27% belastingdruk op de auto) vanaf zo'n € 16.500 (5-drs)
opvallend: de goedkoopste sedan 1.5 turbo kost daar zo'n € 21.270 maar wil je dezelfde motor in een 5-drs dan ben je minimaal € 22.950 kwijt.
ps: neem je een dure versie en telt de BPM erbij op dan ben je even duur als hier het instapmodel.....

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2017 23:39 door FW Ta-183 Huckebein I.
22-03-2018 09:46
De nieuwe Accord is inmiddels ook in China in productie en op de markt:

Fotogalerij: [photo.bitauto.com]
Jonge jonge, verschrikkelijk. Heb 12 keer een Honda gehad, maar 10 jaar geleden zijn ze de weg volkomen kwijt geraakt.
Honda neemt Europa echt niet meer serieus, deze modellen horen echt in Azië.
Uh, het is een Amerikaans ontwerp.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-03-2018 20:31 door Arno S.
Re: Honda Accord (VS/CN)
26-04-2018 20:50
Honda heeft op Auto China Beijing de Inspire Concept gepresenteerd. Het is waarschijnlijk een voorbode van een productiemodel voor Dongfeng Honda, als tegenhanger van de Honda Accord van Guangqi Honda (GAC).

Fotogalerij: [show.auto.163.com]
Re: Honda Accord (VS/CN)
23-09-2018 16:13
Productieversie van de Honda Inspire:

Fotogalerij: [oldphoto.bitauto.com]
Meer Honda Inspire.

Fotogalerij: [photo.bitauto.com]
Vanaf begin 2020 ook voor Japan:

Oke geen nieuws maar vond het zonde om dit niet te delen, overzicht van Noord-Amerikaanse Accord generaties:

Ze hebben wel vaak de suffere variant gekregen.. De 7e generatie was wel echt suf terwijl onze Accord echt wel een fraaie sedan was. Al hadden ze die wel weer als Acura TSX. Maar ook de generaties ervoor waren toch wel wat saaier dan de onze
Het overzicht klopt niet helemaal, de achtste generatie laat de Accord Euro zien (ofwel tweede generatie Acura TSX). Dit is de achtste generatie:

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.