BMW 6-serie Gran Turismo

Gepost door Wouter82 

BMW 6-SERIE GT TE VROEG OP HET INTERNET

OPVOLGER 5-SERIE GT VOLLEDIG IN BEELD. De opvolger van de BMW 5-serie GT luistert naar een andere naam: 6-serie Gran Turismo. Hoewel de officiële onthulling nog even op zich laat wachten, kunnen we de auto nu al volledig aanschouwen. Het lijkt erop dat de heren en dames van de fotosite Wheelsage zich niet in konden houden, want Carscoops zegt daar deze foto's van de BMW 6-serie GT vandaan te hebben. Inmiddels zijn ze bij de bron niet meer te vinden. Op de achterklep is duidelijk te lezen dat de grootste Gran Turismo niet langer met een 5, maar een 6 wordt aangeduid. Niet geheel onlogisch, omdat de auto waarschijnlijk weer veel techniek deelt met zowel de 5- als de 7-serie (onder andere het nieuwe CLAR-platform) en daartussen zijn plaats vindt.

Qua uiterlijk pakt BMW het in ieder geval een stuk subtieler aan dan bij de uitgaande 5-serie GT. Rankere vormen en een front waarin we vooral weer een kruising van de 5-serie en 7-serie zien, geven de auto een wat sjieker voorkomen. De officiële onthulling van de 6-serie GT laat waarschijnlijk nog tot september op zich wachten. Dan staat de auto vermoedelijk op de IAA in Frankfurt.
[www.autoweek.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2020 10:34 door Wouter82.
Ik blijf de 3,5 en nu dus 5/6 GT rare auto vinden, je kan hem eigenlijk nergens plaatsen. Wie ruimte nodig heeft kan net zo goed een 5 Touring nemen, alleen in deze GT zit je wat hoger, maar kan je dan net zo goed niet voor een X3,4,5,6 gaan?!
Eleganter dan zijn voorganger, maar dat was niet zo moeilijk. Ik vond de 5-serie Gran Turismo altijd leuk vanwege de zeldzaamheid, het afwijkende concept en het 7-serie-platform, maar mooi - nou dat niet. BMW moet hebben gedacht, never change a winning team, want wat was die 5-serie Gran Turismo toch een grandioos succes. Maar op zich goed dat BMW die kleine groep kopers blijft bedienen, wel jammer dat de 6-serie Gran Coupé geen opvolger krijgt.
Eindelijk een mooie BMW GT! Een stuk sierlijker dan de 5GT, wat toch wel heel duidelijk een bejaarden-BMW was...
Lijkt me helemaal niet verkeerd! En een stuk mooier dan de huidige 5GT.
Foto's kunnen soms bedriegen, maar mijn eerste indruk op basis van deze plaatjes is goed. Tzt in real life beoordelen.
KadettRT
... Wie ruimte nodig heeft kan net zo goed een 5 Touring nemen, alleen in deze GT zit je wat hoger, maar kan je dan net zo goed niet voor een X3,4,5,6 gaan?!

Prachtige wagens! De 5GT is veel comfortabeler en ruimer voor de inzittenden dan touring. 15 cm langer, 5 cm breder en hoger gok ik. Echt een heerlijke personen/ reiswagen, maar echt een knoepert van een bak.
De touring is meer de geliefde 'sportstation' dus laag, rank, maar wel een flink laadruim, niet zo groot als de GT met beide de bank plat.
De X5 is eigenlijk een rare oplossing voor modderpaden, wel erg populair maar niet zo ruim als de 5GT (en lomper in rijden en uitstraling) wel iets handzamer, kortste van deze drie. En hoger natuurlijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-06-2017 21:24 door V0RQ.
VORQ: in jouw ogen is een Van Hool bus dus nog veel prachtiger: nog ruimer en comfortabeler nut smiley

BMW heeft schitterende coupés gebouwd onder het nummer 6 maar met de X6 is het fout gelopen en met dit ding erbij betert de situatie er niet op.
Amputeren juist voor de A-stijl aub!
Eén voordeel heeft dit ontwerp: je moet er niet mee inzitten dat de achterzijde van je wagen ineen gereden wordt. Dat heeft BMW al voor jou gedaan!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-06-2017 22:10 door iDS.
De huidige 5 GT is één van mijn favoriete auto's. Heerlijk eigenwijs en anders. Ik hoop over een paar jaar een 5GT te rijden smiling smiley. Deze is absoluut eleganter, maar ook minder uniek. En zal daardoor waarschijnlijk beter verkopen. Maar deze mogen ze ook zo voor de deur zetten! Dat de GT van 5 naar 6 gaat snap ik wel. De vorige was ook al op de 7 gebaseerd en was eigenlijk helemaal geen 5. Ik ben benieuwd of er een 8 Gran Coupé gaat komen.

Mooie kleur trouwens, zeker met een cognackleurig interieur. Deze mag ook wel op de 5 serie geleverd worden want daarvan is het kleurenpallet echt bedroevend saai.
BMW heeft de 6 GT info vrijgegeven. Hij is toch gebaseerd op de 5. In eerste instantie alleen als 630i, 640i en 630d (evt Xdrive).

Maar wat een grote auto, hij is 89mm langer geworden: 5m09 lang met een maximale laadcapaciteit van 1800 litereye popping smiley. Breedte is 1m90 gebleven. Hoogte is nu 1m54 (21mm lager). De 630i GT kost in D'land 62.300 euro. De 5 sedan staat voor 50.800 in de showroom, de Touring voor 53.300. Uitrusting van de 6 GT is echter een stuk rianter: elektrische achterklep, Navi Professional met services, 2-zone airco en leer met stoelverwarming zijn standaard.

meer plaatjes en info

Ik geloof dat dit 1 van de eerste BMW's is waarvan ik de uitvoering met M-pakket echt gelukt vind smiling smiley. Wel andere velgen graag.

Ik vind de 6GT erg geslaagd thumbs up. Fraaier dan de 5 sedan en Touring.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-06-2017 01:42 door MBdoubleyou.
Werkelijk een prachtige auto en dat zeg ik niet gauw van een BMW.
Pronte neus zonder storende en overbodige naad over de motorkap.
Zo hoort het !
iDS
VORQ: in jouw ogen is een Van Hool bus dus nog veel prachtiger: nog ruimer en comfortabeler nut smiley

BMW heeft schitterende coupés gebouwd onder het nummer 6 maar met de X6 is het fout gelopen en met dit ding erbij betert de situatie er niet op.
...

Leuk dat we het zeer oneens zijn. Ik leg uit waarom de GT z'n eigen klasse is (want veel ruimte en geen bus/suv/touring/mpv). De X6 vind ik overigens erg stoer om te zien, net als de X4, maar minder praktisch.

Eens met @MBdoubleyou, zo'n GT is gewoon weer eens wat anders en typisch dat 'aparte' wat BMW design sinds 2000 heeft, zoals de Bangle ontwerpen, de 1-serie met z'n rare ogen, de vorige X3 en eerste X5. Ik kan het wel waarderen.
MBdoubleyou
De 630i GT kost in D'land 62.300 euro. De 5 sedan staat voor 50.800 in de showroom, de Touring voor 53.300. Uitrusting van de 6 GT is echter een stuk rianter: elektrische achterklep, Navi Professional met services, 2-zone airco en leer met stoelverwarming zijn standaard.

Als ik de sedan uitbreid met die opties (in de vorm van 'BusinessPackage', 'Navigationspaket ConnectedDrive' en de elektrische achterklep) kom ik op €54.910 in Duitsland.

De 6 GT is zo beredeneerd dus ca. €7.400 duurder dan een vergelijkbare 5-serie sedan. Zal in Nederland een kleine 10K zijn.
Je vergeet het leer: 1.990 euries. Dan is het verschil nog maar 5.410 euries. Eigenlijk moet je 'm qua ruimte met een Touring vergelijken en die is 2.500 duurder. Blijft er nog maar 3 mille prijsverschil over smiling smiley.

De 5 GT was aanmerkelijk duurder dan de vorige 5 sedan. Wel beter uitgerust en groter, maar het prijsverschil is aanmerkelijk: zo'n 18 mille. Als het verschil maar 10 mille wordt en de uitrusting is beter.....dan gaat deze het vast een stuk beter doen.
Mooi ding, maar m.i. wel best jammer dat dit 'gewoon' een 5-serie variatie is. Het leuke van de vorige was nou juist dat het stiekem een 7 was, met het bijbehorend soeverein rijgevoel.
Opvallend dat het vermogen en koppel van de 630i hoger liggen dan die van de 530i: 258pk en 400nm versus 252pk en 350nm. Mn het verschil in koppel vind ik best groot. Zou dit nog aangepast gaan worden voor de vijf serie?
Ik ben er nog steeds niet kapot van, vind een 5 Touring vele malen mooier en bovendien is die nog praktischer qua bagageruimte. En idd wat TYN zegt, deze onderscheidt zich veel minder van de 5 dan z'n voorganger, bijzonder dus dat deze juist als 6-GT door het leven gaat en dat ie zoveel duurder moet zijn dan een 5 Serie.
Het is een mooie auto, maar het zou de mijne niet zijn. Dan inderdaad liever een 5 touring.
Zat de afgelopen maanden al te spelen met de vraag 5GT ja of nee. Ik ben een fan.

Wel zoals TYN aangeeft, 'jammer' dat het stiekem geen verklede 7 meer is.
Zit regelmatig de diverse sites te bekijken (in NL en DLD) en valt me op dat de GT wel iets harder afschrijft dan een normale 5 of Touring. En daarmee binnen het budget gaat komen. (uitgaande van een 1 tot 1.5 jaar oude auto met max 30.000km, nette uitrusting, maar geen volgehangen apparaat)

Vanaf de introductie vindt ik de 5GT mooi, een erg imposante auto. Zie ze regelmatig op de weg in DLD of B. In NL minder. Erg imposante auto, en met veel meer uitstraling en attitude dan een sedan of touring. Afgezien of het je smaak is overigens.

Graag. Mocht ik het me kunnen veroorloven om in een GT te stappen (moet ie wel een beetje lekker uitgevoerd overigens) zal ik die altijd nemen over een touring of sedan.

Be de 3GT heb ik dat overigens weer niet. Op de een of andere manier komt die (driekwart van achteren) een beetje ielig over.
Fransosowitz
Opvallend dat het vermogen en koppel van de 630i hoger liggen dan die van de 530i: 258pk en 400nm versus 252pk en 350nm. Mn het verschil in koppel vind ik best groot. Zou dit nog aangepast gaan worden voor de vijf serie?

Ha tja, noem niet zomaar een type zonder jaartal... want!

De 630i is al een jaar of 6 uit de lijst. Dat was nog het ongeblazen 3.0/L6 blok, daarna kwam de 640i, 3 liter met turbo, 320pk.

De 530i was er tot 2013, met 272pk.
In 2011 had je nog de 528i die toen nog 3 liter, 258pk. Die 528i werd daarna de 2 liter met turbo, het blok dat ook hieronder staat:

Een 530i nu is 245pk 4 cilinder, maar wel sneller dan de 258pk. De 252pk die jij noemt met 350nm kan ik even niet vinden.

[www.autoweek.nl]

De 5GT was trouwens minimaal een 535i, ongeveer hetzelfde blok (3L turbo) als de nieuwe 540i en 640i. Dat zal ook wel de 6GT 'instapper' worden.
Tot mijn eigen verwondering vind ik deze 5, o pardon, 6GT nog wel wat hebben eigenlijk. Best een elegante verschijning, terwijl ik de vorige (zeker in het begin) nogal lomp vond. Toch wel een van mijn favoriete BMW's van het moment, maar dat komt mede omdat ik de meeste recente BMW's niet heel fantastisch vind.
Nu ik meer foto's zie moet ik toegeven dat de auto toch wel goed gelukt is. Alleen die paarse kleur doet hem geen goed.
Witte leder + houten lijsten is echt thumbs up

Alleen serieus wat een auto met 5,09m eye popping smiley
V0RQ
Fransosowitz

Ha tja, noem niet zomaar een type zonder jaartal... want!

De 630i is al een jaar of 6 uit de lijst. Dat was nog het ongeblazen 3.0/L6 blok, daarna kwam de 640i, 3 liter met turbo, 320pk.

De 530i was er tot 2013, met 272pk.
In 2011 had je nog de 528i die toen nog 3 liter, 258pk. Die 528i werd daarna de 2 liter met turbo, het blok dat ook hieronder staat:

Een 530i nu is 245pk 4 cilinder, maar wel sneller dan de 258pk. De 252pk die jij noemt met 350nm kan ik even niet vinden.

[www.autoweek.nl]

De 5GT was trouwens minimaal een 535i, ongeveer hetzelfde blok (3L turbo) als de nieuwe 540i en 640i. Dat zal ook wel de 6GT 'instapper' worden.

BMW is sowieso raar bezig met hun pk/nm per motorblok. Neem de nieuwe B48 2.0 Turbo. In de F30 heeft hij 184pk en in de F48 192 pk. Ook is het koppel anders. Zelfde als de x30i B48. In de F30 252pk in de G30 245pk. Voor de F48 ook als 25i verkrijgbaar met 231pk maar alle andere versies zijn '30i' met nog meer vermogen.

Bij de F48 vs F30 kan je nog denken van bij de 1 is het blok overdwars (FWD) geplaatst misschien anders/betere koeling en kan daardoor meer vermogen genereren, maar dit verhaal gaat bij de F30/G30 weer niet op.
Het vergelijk tussen de 630i GT en de 530i wat ik deed was gebaseerd op het huidige 5 serie model (G30). Dus met hetzelfde 2 liter blok. Daarom opvallend dat er een verschil is in vermogen en koppel.

De eerste prijzen zijn nu ook bekend zag. Niet normaal wat je aan BPM extra moet betalen als je xDrive ipv achterwiel aandrijving wilt: ca €3500 voor de 630d en bijna €6500 voor de 640i!

Prijzen 6GT (BMW NL pressclub)
Hier in NL heb je geen xDrive nodig, op fora gelezen van eigenaren in de sneeuwrijkere gebieden die gewoon RWD versie reden zonder problemen (winterbanden of course).

Maar ik bedoel dat vergelijk dus ook over dezelfde motorblokken. Het is gewoon zo raar bij BMW op dit moment. B48 blok. zowel in 20i als 30i verschillen qua vermogen in andere modellen terwijl het precies zelfde blok is. Alleen de diesel B47 (20d) en B57 (30d) zijn in alle modellen gelijk qua vermogen en koppel. Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er bij de iets lagere vermogens misschien een andere/slappere versie van de ZF bak gebruikt die minder koppel aankan?
xDrive is uiteraard niet nodig (voor veel mensen). Heb nu xDrive en daarvoor alleen achterwiel aandrijving en kan ook niet zeggen dat ik het nodig heb. Al is het soms een prettige gedachte xDrive te hebben. Het gaat er om dat door het extra verbruik er zoveel extra BPM betaald moet worden en dus deze uitvoering zoveel duurder is. Dat viel mij op.

Over het motorvermogen: dat hetzelfde motorblok met verschillende vermogens geleverd worden kan ik nog wel gebrijpen en zie je bij diverse merken. Dezelfde motoraanduiding met verschillende specs waarbij ook nog hetzelfde blok gebruikt wordt is wel nieuw voor BMW voor zover ik het ken. Maar wie weet wordt dit wel weer gelijk getrokken binnenkort.
De huidige 2 coupe+cabrio, 3, 4 en 5 series hebben wat 30i betreft allemaal hetzelfde vermogen en koppel (252pk/350nm).
Het verschil in vermogen is miniem (252pk voor de 5-serie vs 258pk voor de 6-serie). Zou de oorzaak niet zoiets simpels als een langere (of kortere) uitlaat kunnen zijn?

De 6 is met stip binnengekomen op mijn short-list. Probleem is dat ik mijn nieuwe wagen graag in januari volgend jaar wil rijden, waardoor ik genoodzaakt zou zijn de 6 'blind' te bestellen. Dit terwijl ik hem heel graag eerst live zou willen zien.

Vind de 6GT om 3 redenen een waardig alternatief voor de G30:
  • Hij ziet er (imho) veel beter uit dan zijn voorganger (5GT);
  • Hij is qua aankoopprijs veel concurrerender dan zijn voorganger;
  • De G30 blijft als opvolger van mijn F10 in mijn ogen uiterlijk meer een facelift dan een nieuw model. De 6GT haalt dat bezwaar weg.

Van Duitse sites leer ik dat de lease-tarieven voor de 6GT dramatisch zijn ten opzichte van de 5. Nu ben ik weliswaar niet van plan hem te leasen, maar deze tarieven zijn doorgaans een goede indicatie voor de restwaarde van een auto. Daar wordt door de leasemaatschappijen bij de 6GT dus niet al te veel van verwacht.

Waarschijnlijk baseert men zich daarbij op de inruilwaardes van zijn voorganger, de 5GT. Waarvan het niet onlogisch is dat die niet al te best zijn. Maar de algehele consensus is wel dat dit bij de 6GT nog wel eens mee kan vallen. De wagen ziet er (blijkbaar niet alleen volgens mij) veel beter uit dan zijn voorganger en kan dus wel eens een breder publiek trekken.

Het prijsverschil is bij de door mij gewenste configuratie (redelijk volgepakte 540i of 640i) een kleine €8.000 (95K vs 103K). Daarbij helpt het dat zo'n beetje alle opties die de 6 standaard heeft ten opzichte van de 5 door mij al aangevinkt waren.

De opties die de 6 extra heeft ten opzichte van de 5 zijn:
  • Actieve achterspoiler, komt automatisch omhoog bij hogere snelheid (niet leverbaar op de 5 serie)
  • Lederen bekleding
  • Stoelverwarming voor
  • Elektrisch te openen en te sluiten achterklep
  • Extra afstandsbediening
  • Twee bekerhouders voor i.p.v. één bij de 5
  • Extra 12V aansluiting in achterzijde centerconsole en in de bagageruimte
  • Achterasniveauregeling met luchtvering (niet leverbaar op 5 sedan)
  • Achteruitrijcamera
  • Parking Assistant
  • Navigatie Professional
  • Bij (door mij gekozen) Luxury Line: 19" ipv 18'

Hierbij dient wel aangetekend te worden dat de Luxury Line €755 duurder is, dus die 19" velgen betaal je uiteraard gewoon zelf.

Het High Executive pakket (dat volgens mij iedereen neemt) kost €1.500 minder, maar daarvoor krijg je bij de 5-serie leer, elektrisch verwarmde voorstoelen en navi-pro erbij, zodat de daadwerkelijke meerwaarde van de rijkere basisuitrusting van de 6 iets minder wordt.

Apart: sommige opties zijn op de 6 goedkoper dan op de 5 sedan. Zo kost soft-close 'slechts' €560 i.p.v. €684, en Comfort Access zelfs maar €684 i.p.v. €950 (prijzen volgens gedownloade prijslijst).

Maar goed, zou hem zoals gezegd heel graag IRL willen zien voordat ik een beslissing neem. Helpt ook niet echt dat BMW enkel foto's heeft vrijgegeven in de meest onmogelijke kleuren, wit en Royal Burgundy Red. Kleuren die hopelijk niet teveel besteld zullen worden.
Er zal vast wel iets te regelen zijn dat je de 6GT ergens eerder kunt bekijken, binnenkort zullen er wel sneak previews komen. Ik heb mijn 5 Touring ook besteld na een sneak preview in Rijswijk.
Driver 69
Het verschil in vermogen is miniem (252pk voor de 5-serie vs 258pk voor de 6-serie). Zou de oorzaak niet zoiets simpels als een langere (of kortere) uitlaat kunnen zijn?

De 6 is met stip binnengekomen op mijn short-list. Probleem is dat ik mijn nieuwe wagen graag in januari volgend jaar wil rijden, waardoor ik genoodzaakt zou zijn de 6 'blind' te bestellen. Dit terwijl ik hem heel graag eerst live zou willen zien.

Vind de 6GT om 3 redenen een waardig alternatief voor de G30:
  • Hij ziet er (imho) veel beter uit dan zijn voorganger (5GT);
  • Hij is qua aankoopprijs veel concurrerender dan zijn voorganger;
  • De G30 blijft als opvolger van mijn F10 in mijn ogen uiterlijk meer een facelift dan een nieuw model. De 6GT haalt dat bezwaar weg.

Van Duitse sites leer ik dat de lease-tarieven voor de 6GT dramatisch zijn ten opzichte van de 5. Nu ben ik weliswaar niet van plan hem te leasen, maar deze tarieven zijn doorgaans een goede indicatie voor de restwaarde van een auto. Daar wordt door de leasemaatschappijen bij de 6GT dus niet al te veel van verwacht.

Waarschijnlijk baseert men zich daarbij op de inruilwaardes van zijn voorganger, de 5GT. Waarvan het niet onlogisch is dat die niet al te best zijn. Maar de algehele consensus is wel dat dit bij de 6GT nog wel eens mee kan vallen. De wagen ziet er (blijkbaar niet alleen volgens mij) veel beter uit dan zijn voorganger en kan dus wel eens een breder publiek trekken.

Het prijsverschil is bij de door mij gewenste configuratie (redelijk volgepakte 540i of 640i) een kleine €8.000 (95K vs 103K). Daarbij helpt het dat zo'n beetje alle opties die de 6 standaard heeft ten opzichte van de 5 door mij al aangevinkt waren.

De opties die de 6 extra heeft ten opzichte van de 5 zijn:
  • Actieve achterspoiler, komt automatisch omhoog bij hogere snelheid (niet leverbaar op de 5 serie)
  • Lederen bekleding
  • Stoelverwarming voor
  • Elektrisch te openen en te sluiten achterklep
  • Extra afstandsbediening
  • Twee bekerhouders voor i.p.v. één bij de 5
  • Extra 12V aansluiting in achterzijde centerconsole en in de bagageruimte
  • Achterasniveauregeling met luchtvering (niet leverbaar op 5 sedan)
  • Achteruitrijcamera
  • Parking Assistant
  • Navigatie Professional
  • Bij (door mij gekozen) Luxury Line: 19" ipv 18'

Hierbij dient wel aangetekend te worden dat de Luxury Line €755 duurder is, dus die 19" velgen betaal je uiteraard gewoon zelf.

Het High Executive pakket (dat volgens mij iedereen neemt) kost €1.500 minder, maar daarvoor krijg je bij de 5-serie leer, elektrisch verwarmde voorstoelen en navi-pro erbij, zodat de daadwerkelijke meerwaarde van de rijkere basisuitrusting van de 6 iets minder wordt.

Apart: sommige opties zijn op de 6 goedkoper dan op de 5 sedan. Zo kost soft-close 'slechts' €560 i.p.v. €684, en Comfort Access zelfs maar €684 i.p.v. €950 (prijzen volgens gedownloade prijslijst).

Maar goed, zou hem zoals gezegd heel graag IRL willen zien voordat ik een beslissing neem. Helpt ook niet echt dat BMW enkel foto's heeft vrijgegeven in de meest onmogelijke kleuren, wit en Royal Burgundy Red. Kleuren die hopelijk niet teveel besteld zullen worden.

Heldere redenatie, alleen is jouw prijsverschil qua ruimte eigenlijk nog kleiner want ik vind dat je hem eerder met de 5 Touring moet vergelijken dan de 5 Sedan qua kofferbak en ruimte mogelijkeheden. Met dit verschil dat de Touring enkel als xDrive leverbaar is met de 540i. En dat snap ik dan weer niet van BMW (Nederland) waarom de 5 Touring enkel leverbaar met xDrive en eigenlijk qua ruimte/praktische inzetbaarheid gelijke 6GT wel leverbaar met RWD.
R W D
Er zal vast wel iets te regelen zijn dat je de 6GT ergens eerder kunt bekijken, binnenkort zullen er wel sneak previews komen. Ik heb mijn 5 Touring ook besteld na een sneak preview in Rijswijk.
De F11 of bedoel je de G30?
Heldere uiteenzetting Driver 69!
Het prijsverschil lijkt relatief nog wel mee te vallen inderdaad. Over de leasetarieven en restwaarde: dit kan een issue zijn als je niet heel erg lang met de auto van plan bent te doen. Hoe langer je er mee gaat rijden, hoe kleiner de verschillen in restwaarde zullen zijn verwacht ik. Maar ik denk ook dat het nog wel eens mee kan gaan vallen in de praktijk. Het zal er vooral vanaf hangen hoe de 6GT verkocht gaat worden. Daarnaast zul je vaak wel iets extra's voor een niche model betalen, een 5 serie is nou eenmaal meer meanstream/voor een breder publiek wat de restwaarde ten goede zal komen.

@KadettRT: de rwd versie van de 540i gaat heus nog wel komen hoor. Het is heel vaak dat het motorenpallet voor een nieuw model in het begin beperkt zijn bij BMW. Denk marketing: vaker nieuws te melden en de vroege vogels verleiden tot een wat duurdere uitvoering...
Fransosowitz
@KadettRT: de rwd versie van de 540i gaat heus nog wel komen hoor. Het is heel vaak dat het motorenpallet voor een nieuw model in het begin beperkt zijn bij BMW. Denk marketing: vaker nieuws te melden en de vroege vogels verleiden tot een wat duurdere uitvoering...

Dat is dan toch juist het gekke. De Sedan is WEL leverbaar als rwd als 540i. Zelfde frame dus waarom niet beschikbaar. Enige wat ik kan bedenken is dat ze bij BMW denken van de touring word eventueel zwaarder beladen en kans dat achterkant uitbreekt en niet te corrigeren valt is dan hoger?
Dat lijkt mij niet, een 5 Touring is absoluut geen pakezel en bovendien is de 530d er wel zonder X drive. Ik denk ook dat er binnenkort nog wel uitvoeringen bijkomen, waaronder een 540i Touring RWD.
Volgens mijn dealer is de G31 540i enkel als xDrive leverbaar omdat de Europese verkopen van de F11 535i bijna enkel uit xDrive's bestonden. Nederland zal hierop wel de uitzondering zijn geweest, maar de hier verkochte aantallen waren blijkbaar te klein om een uitzondering te maken.

Als dit klopt lijkt me de kans dat er alsnog een RWD G31 540i komt ook niet zo bijster groot.

Als je de 6GT vergelijkt met de G31 wordt het prijsverschil inderdaad nog veel kleiner. Zeker als je - zoals ook ik - geen enkele behoefte hebt aan xDrive. Sterker nog, een G31 540i xDrive in de door mij gewenste configuratie is t.o.v. een RWD 640i zelfs €800 duurder!!!

Zou xDrive nog niet nemen als ik het gratis aangeboden kreeg. De wagen is 65 kilo zwaarder en hij verbruikt een halve liter meer. Dat de 0-100 tijd 0,3s sneller is interesseert me niks. Vermogen moet je hebben, niet gebruiken smiling smiley. De wegen hier in Nederland zijn van dusdanige kwaliteit dat 4WD imho geen meerwaarde heeft. En de top van de Vaalserberg (hoogste berg van Nederland) bereik ik ook wel met enkel RWD schat ik zo in spinning smiley sticking its tongue out.

@Fransosowitz
Je hebt gelijk. Ben van plan de wagen langere tijd te gaan rijden (6 à 7 jaar), en dan is het eventueel aanwezige verschil in restwaarde niet zo groot meer.

Ps. Was nog een extraatje van de 6GT vergeten. Bij de Luxury Line zitten ook elektrisch verstelbare achterstoelen. Hoewel het praktisch nut hiervan imho een beetje discutabel is, geeft het wel een heel chique uitstraling.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2017 19:52 door Driver 69.
@Driver 69: Overweeg je ook de E Klasse? Ik begin die steeds mooier te vinden nu ik hem vaker zie rijden. De 5 heeft mij tot nu toe niet echt kunnen bekoren, de keren dat ik er één zag rijden was mijn eerste gedachte dat het een 3 Serie was ...
Driver 69

Zou xDrive nog niet nemen als ik het gratis aangeboden kreeg. De wagen is 65 kilo zwaarder en hij verbruikt een halve liter meer. Dat de 0-100 tijd 0,3s sneller is interesseert me niks. Vermogen moet je hebben, niet gebruiken smiling smiley. De wegen hier in Nederland zijn van dusdanige kwaliteit dat 4WD imho geen meerwaarde heeft.

Mwoah, regenachtige dag, snelweg oprit met een bocht erin en een Quattro vóór je. Dan trek jij met je RWD toch echt aan het kortste eind.

Dus nodig, nee. Maar persoonlijk zou ik het wel fijn vinden om het dikke vermogen dat je hebt ook daadwerkelijk altijd op de straat te krijgen.
@RWD... Mwoah, ben niet echt een Mercedes man (hoewel 15 jaar geleden wel naar alle tevredenheid een C gereden). 'Vereiste' is een 6-cilinder, en dat betekent automatisch de E400 (met 4WD) en een prijskaartje bij gelijke uitrusting van ruim 110K. Wil de nieuwprijs onder de 100 zien te houden (met onderhandelen), en betwijfel of dat gaat lukken smiling smiley.

Doorslaggevender is echter het feit dat ik gevoelsmatig meer neig naar BMW dan Mercedes. Maar ben het helemaal met je eens, de G30 heeft mij ook nog niet kunnen pakken. Het is hier al eerder uitgesproken (niet alleen door mij), maar de 'aandrang' om naar de dealer te gaan en een G30 te bestellen is er eigenlijk niet. Is natuurlijk op zich gunstig dat ik nog tevreden ben met mijn F10, maar de jaren beginnen in die wagen wel te tellen middels kleine piepjes en kraakjes. Hoop dat bij het zien van de 6GT de vonk wel overslaat smiling bouncing smiley.

@TYN... Herkenbaar. Maar ik ben een hele 'laffe' coureur grinning smiley. Ben graag de snelste van het stel (en dat lukt met mijn huidige auto vaak moeiteloos), maar ga niet racen als je begrijpt wat ik bedoel. Als iemand anders sneller wil zijn laat ik hem lekker gaan.

Dus als een Quattro zijn kunsten wil vertonen op een gladde weg mag hij dat van mij. xDrive of RWD, ik laat hem wel lopen smileys with beer.

Ben in de gelukkige omstandigheid dat ik veel Autobahn kilometers maak naar afspraken waarvan ik zelf de tijden kan bepalen (lees: niet in de spits). Rij dus regelmatig lange afstanden in Duitsland met een tempootje van tegen de 200. Wil daarom ook een krachtige 6-cilinder.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2017 22:30 door Driver 69.
Goed, de kogel is bij mij door de kerk. Voelt een beetje als een sprong in het diepe, maar het wordt de G32. De nieuwe 6 GT.

Het lijkt bijna niet mogelijk te zijn om een genuanceerde mening over deze auto te hebben. De comments onder de nog schaarse artikelen over deze wagen zijn duidelijk: je vindt hem of mooi of lelijk. Iets er tussenin bestaat blijkbaar niet.

Vond hem zelf direct al mooi, en heb het geluk gehad dat ik hem begin juli bij een zogenaamde 'close-room-preview' heb kunnen bekijken. Daarbij werd mijn eerste indruk gelukkig bevestigd: ik vind dit een prachtige wagen.

Daarnaast neemt de 6 GT een tweetal bezwaren die ik jegens de G30/G31 heb weg.

Ten eerste ziet hij ziet er duidelijk anders uit. Ik vind de G30 en de G31 vrij veel op hun voorgangers lijken. Ik heb mijn F10 7 jaar gereden, en wil dat met mijn nieuwe auto eigenlijk weer gaan doen. Nu rij ik absoluut geen auto voor de buren (integendeel zelfs), maar om nu een kwart van mijn automobiele leven in bijkans dezelfde auto te zitten sprak me niet zo aan.

Mijn tweede kritiekpunt op de 5-serie in zijn algemeenheid is de relatief krappe ruimte achterin. Heb regelmatig volwassenen achterin, maar het houdt niet over. Vind het jammer dat de verlengde 5, zoals ze die in China kennen, hier niet aangeboden wordt. Weet zeker dat daar een markt voor is.

Aangezien de 6 GT op het onderstel van de 7-serie staat heeft deze daar geen last van. Wat een ruimte achterin. Het luxe gevoel wordt nog eens versterkt door de elektrisch verstelbare achterstoelen en de elektrisch bedienbare zonnegordijnen. Gimmicks uiteraard, maar tezamen met de extra ruimte maakt het wel dat je achterin de 6 GT duidelijk meer 'premium' zit in vergelijking tot de 5.

De 6 GT is ongeveer €8.000 duurder dan een vergelijkbare 5 sedan. Aangezien ik de 40i variant met enkel achterwielaandrijving wil is hij zelfs goedkoper dan een 540i touring, aangezien deze niet zonder xDrive te bestellen is.

De laadruimte van de 6 GT is (zowel met achterbank omhoog als naar beneden) zelfs nog 100 liter meer dan de 5 touring. Eenieder die een touring overweegt zou dus ook zeker even naar deze auto kunnen kijken.

De G32 gaat in september/oktober pas in productie, nog even geduld dus. Vind ik geen enkel probleem aangezien ik hem toch pas in januari 2018 wil hebben. Hij staat ingepland voor levering bij de dealer in week 51.

De specs:
640iA met sporttransmissie/stuurschakeling
Luxury Line
Sophistograu / Pianolak Schwarz / Nappaleder Mokka

High Executive pakket
Personal CoPilot Pack / Safety Pack
Audio Media Pack (met Harman Kardon Sound System)

Head-Up Display
Active Steering
Hemelbekleding Anthrazit
Soft Close portieren
4-zone airco
Multifunctioneel instrumentenpaneel
Zonder line of typeaanduiding
Panoramadak
Zonnescherm achter
Stoelventilatie voorstoelen
Geïntegreerde garagedeuropener

Had in eerste instantie 'Executive Drive' nog geselecteerd. Dit is een pakket van Active Steering, adaptieve luchtvering en Adaptive Drive. Maar je moet toch ergens een grens trekken, en deze optie lag simpelweg voorbij die grens.

Had verder nog het M-sportstuur willen hebben, maar dat is door leverproblemen in 2017 alleen nog maar te krijgen als je het hele M-pakket bestelt.

Daarnaast uiteraard een 'Engelse' rijders-zonneklep zodat we van die lelijke print op de bijrijders zonneklep verlost zijn.

Nu aftellen tot 2 januari.
Gaaf, dat klinkt als een heel mooie combi. Ik ben benieuwd naar de 6. De 5 GT vond ik niet zo mooi, maar wellicht is dat bij deze anders als ik hem in het echt zie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-07-2017 15:52 door 520d.
Gefeliciteerd met je keuze Driver 69!
Persoonlijk hoor ik tot het kamp dat de 6GT mooi vind. Wel (tot nu toe) alleen gebaseerd op de foto's.
Ik ben benieuwd hoe de wagen tzt gaat bevallen.
Bedankt heren... Zal t.z.t. wel een paar foto's posten.

Gaat echter nog wel even duren smiling smiley
Live @ IAA Frankfurt 2017:

BMW stand: [www.omniauto.it]
Het blijft een wat lompe "opgepompte" auto. Wel met super kwaliteiten en veel binnenruimte, maar mooi kan ik hem zeker niet vinden.
Het is een waardig alternatief voor mensen die niet het pompeuze van een 7 willen, maar wel het comfort en de ruimte. Vanuit dat perspectief kan ik hem wel waarderen. In de juiste samenstelling (zoals die van Driver 69) staat er dan een heel chique auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-09-2017 10:50 door funf.
Deze GT vind ik toch echt een stuk pompeuzer. Afgezien van de neus vond ik de 5 GT eigenlijk niet eens zo lelijk maar dit is wel een lichte verbetering. Deze BMW koop je voornamelijk vanwege de ruimte, luxe en comfort. Net als dat de 3 GT er niet uit ziet maar wel een uitstekende aanbieding is. M-pakket hoort er imo niet echt bij, zo'n bak moet je gewoon met Luxury Line bestellen.

Bird Nerd
M-pakket hoort er imo niet echt bij, zo'n bak moet je gewoon met Luxury Line bestellen.

Eens. Zo'n M-pakket zie ik graag bij anderen, maar niet op mijn eigen auto.
Begrijp eerlijk gezegd niet waarom ze voor de presentatiewagens voor die kleurstelling gekozen hebben. Vooral die witte met dat M-pakket vind ik gewoon niet mooi. In dat promofilmpje op een zonovergoten slingerende weg komt hij goed tot zijn recht, maar binnen in zo'n hal absoluut niet. De rode is weliswaar in de veel stijlvollere luxury-line, maar daarvan is wederom de kleur (imho) niet fraai.

Heb hem live in Sophistograu gezien, en vond hem absoluut niet pompeus. Was zelf ook niet zo'n fan van de 5 GT (hoewel hij na de facelift wel iets beter werd), maar de 6 GT vind ik wel in balans.

Het is gewoon jammer dat BMW alleen nog maar lijkt te adverteren met de M-modellen. Ook bij de dealer zie je alleen nog maar van die anabolen-bolides staan.

Het valt me ook op dat ze op de site de auto's wel eens in kleuren staan die niet eens leverbaar zijn. Laatst stond er een Touring in een hele mooie blauwe kleur, maar ik heb die kleur in de folder niet kunnen ontdekken. Denk dat die kleur gekozen is omdat hij vooral op het scherm goed tot z'n recht komt. Net zo met het interieur. Op de foto's en in de presentaties doet een heel licht tot bijna witte bekleding het heel goed, maar mijn dealer heeft me zo'n beetje verboden om het ooit in mijn hoofd te halen om die kleur te kiezen in een auto waar je meerdere jaren in wilt rijden smiling smiley. Volgens hem zie je de gebruikssporen er heel snel aan af. Heb het zelf nooit getest, maar durf de gok ook niet te wagen.

Vond bij motor-talk.de nog een omschrijving van de 6 GT naar aanleiding van de IAA.

Heb deze voor mezelf (en voor jullie uiteraard smiling smiley) maar even vrij vertaald:

In een BMW – zo wil de mythe – is de beste plek die achter het stuur. Bij de nieuwe 6 GT kan dat wel eens anders zijn. Reeds bij de voorganger, de 5 GT, was de ruimte achterin met bijna 5 meter lengte zeer overtuigend. De 5 GT was niet alleen geliefd bij gezinnen die een alternatief voor een touring zochten, maar ook bij managers die meer beenruimte wilden, maar de 7 serie te patserig vinden.

De opvolger van de 5 GT noemt zich nu de 6 GT (intern G32) en is nog eens bijna 10 centimeter langer geworden tot 5,09 meter. Daarmee krijgen de achter passagiers nog meer ruimte. De 6 GT is weliswaar op de 5-serie gebaseerd, hij biedt echter het ruimteaanbod van de 7-serie. Die is in de standaardversie met 5,10 meter praktisch net zo lang. Enkel de verlengde versie van 5,23 meter biedt duidelijk meer ruimte dan de 6 GT.

Ook voor wat betreft de afwerkkwaliteit en de kwaliteit van de materialen (dit geldt tenminste voor de op de IAA tentoongestelde auto’s) gaat de 6 GT richting de topklasse. Zacht leer, bij de rugleuningen mooi afgewerkt, de naden accuraat ingenaaid. Bij de deurverkleding zorgen hout, aluminium en leer voor een clubhouse-atmosfeer.

De beenvrijheid profiteert van de bijna 10 centimeter groter geworden wielbasis (3,07 meter). Zelfs zittend achter een lange chauffeur kunnen de benen nog comfortabel gestrekt worden. Optioneel zijn achterin elektrisch verstelbare comfortstoelen mogelijk. Lederen bekleding hoort bij de standaarduitrusting. Aan de rechterkant kan men het zich met een naar voren geschoven bijrijdersstoel zeer comfortabel maken, perfect voor een lange rit op de autobaan. Als men zelf tenminste niet hoeft te rijden.

Dat zou echter zonde zijn. De cockpit verschilt amper van de 5-serie: design, materialen en het 10,25” grote infotainmentscherm zijn gelijk. Daarentegen biedt BMW de grote auto vooralsnog echter alleen met sterkere motoren aan: 630i (258pk), 640i (340pk) en de 630d (265pk). Later komen de 620d en de 640d. De 640i en 630d zijn optioneel met xDrive te bestellen.

Alle modellen komen standaard met de 8-traps automaat. Adaptive Drive en Active steering zijn optioneel. Door een gewichtsvermindering van 150kg. ten opzicht van zijn voorganger moet de 6 GT lichter te rijden zijn, gelijk aan een 5-serie.

Nog een belangrijk verschil ten opzichte van de 7-serie: de 6 GT kan veel meer bagage verstouwen. Tussen de 610 en 1800 liter inhoud, terwijl dit bij de 7-serie maar 420 liter is. Bij de 5 touring is dit tussen de 570 en de 1700 liter. Het onderstel van de 6 GT is grotendeels gebaseerd op dat van de 5 Touring, met standaard luchtvering op de achteras voor meer comfort. Optioneel kan een ook lucht geveerde vooras geleverd worden. Qua comfort zal de 6 GT een 7-serie dicht benaderen.

In vergelijking met zijn voorganger is de 6 GT was ingetogener, legt het er niet meer zo dik bovenop. Dit is deels te danken aan de grotere lengte, deels aan de 2 centimeter lagere hoogte. De bij de voorganger zo prominente achterklep is nu 6,4 centimeter verlaagd. De 6 GT ziet er hiermee duidelijk beter uit, hoewel het niet zo elegant is als een 7-serie. Wel kan de wagen op wens 1 centimeter zakken, boven de 120 km/u of in de sportstand gebeurt dat automatisch.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-09-2017 14:45 door Driver 69.
De nieuwe 6.... Wat vind ik hem toch ontzettend niet mooi, het moet tegenwoordig allemaal zo pompeus zijn. Mijn droom BMW blijft echt de fünfer, ik kan mij helaas geen nieuwe of jonge gebruikte veroorloven. Maar een lekker dik aangeklede fünfer is toch zo veel meer in balans.
Driver 69

Nog een belangrijk verschil ten opzichte van de 7-serie: de 6 GT kan veel meer bagage verstouwen. Tussen de 610 en 1800 liter inhoud, terwijl dit bij de 7-serie maar 420 liter is.

Dat klopt niet, de 7-Serie heeft 515 liter bagage inhoud. Alleen de stekkerversies hebben door het accupakket slechts 420 liter.
Driver 69
Op de foto's en in de presentaties doet een heel licht tot bijna witte bekleding het heel goed, maar mijn dealer heeft me zo'n beetje verboden om het ooit in mijn hoofd te halen om die kleur te kiezen in een auto waar je meerdere jaren in wilt rijden smiling smiley. Volgens hem zie je de gebruikssporen er heel snel aan af. Heb het zelf nooit getest, maar durf de gok ook niet te wagen.

Ik had ook mijn twijfels, zeker omdat ik nog jonge kinderen heb (zes en acht). In de praktijk schijnt het echter wel mee te vallen, zeker als je het een beetje bijhoudt. En als het anders is, stuur ik mijn auto wel een keer naar zo'n poetsbedrijf.
Vandaag naar de X3 voorpremière geweest en daar bleek ook een 6 GT te staan. Wat een enorme auto eye popping smiley. En ook echt een hele mooie auto, Nog steeds wat eigenwijs, al is ie niet zo bijzonder als de 5 GT. De 6 GT is eleganter.

De 20" gepolijste velgen zijn superfraai! Hij stond er in de kleur Sophistograu met mokkabruin interieur is dat is duidelijk niet mijn kopje thee (sorry Driver69 winking smiley). Er zijn nu nog geen Individual kleuren leverbaar maar ik denk dat Champagner Quartz of Tanzanitblau met Cognac leer echt heel fraai staat.

Gisteren in een Tanzanitblauwe 420i Gran Coupe gereden. Wat een ongelofelijk fraaie kleur (en wat een heerlijke en prachtige auto smiling smiley ) thumbs up. Zonder specifieke lichtval donkerblauw met een hele kleine paarsige gloed, maar zodra het licht erop valt sprankelt er een fellere maar toch diepblauwe kleur doorheen. Zal echt da bomb zijn op een 6 GT.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-09-2017 23:07 door MBdoubleyou.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.