Hyundai Kona (facelift & N @ pag. 3)

Gepost door Rutger DC 
Feest bij Hyundai, in ruim twee jaar tijd zijn er honderdduizend Kona Electric's verkocht.

Hyundai Kona Electric Global Sales Reach Milestone Of 100,000
Zo hey, die is flink opgeknapt! Neus is een stuk harmonieuzer en moderner. Die units achterop zijn nog altijd niet mooi maar wel beter dan eerst. Interieur vind ik nog steeds goedkoop en gedateerd ogen
Best geslaagde facelift.
Ben wel benieuwd hoe ie zou ogen zonder die losse units voorop, ook wel een gave look denk ik!

Fijne auto overigens; onlangs op vakantie had ik een Kona 1.0 t-gdi te huur.
Hmm, een zeldzaam geval waarbij ik de facelift wel goed uit vind pakken. smiling smiley Oogt minder druk en coherenter.
Ik vond de Kona altijd een gevalletje net-niet: een auto met een in de basis mooie lijn, maar verpest door een overdaad aan lijnen en details. De vormgeving is nu niet ineens rustig geworden (hoeft ook niet), maar door niet eens zulke grondige wijzigingen vind ik het nu wel ineens een van de leukste in zijn segment. Knap uitgevoerde facelift dus.
Alles in kleur staat hem echt heel goed, altijd al een leuk ding gevonden dit, lekker apart en dik/stoer.
Ik vind het echt helemaal niks. Interieur is echt een aanfluiting. Om te huilen hoe die digitale klokkenwinkel erin is geprutst. Lijkt wel een aftermarket hobby projectje. Deurpanelen zijn typisch Hyundai erg goedkoop qua materialen en afwerking. Exterieur is ook niet mijn ding. Priemende koplampjes wel leuk maar die verzameling gaten vind ik echt teveel.
Samen met de CHR en CX3 het leukste in het segment imo.
De veranderingen aan het dashboard vind ik leuk bedacht maar slecht uitgevoerd. Als je dan toch een digitale klokkenwinkel wil doe het dan goed.
Ik had een Kona Hybrid wel op mijn verlanglijstje staan maar daar zet ik nu een streep door.
Hetzelfde heeft Hyundai nu met de i30 gedaan. Daar zijn de mooie meters in het dashboard ook vervangen door een schermpje in de "oude" overkapping.
Prutswerk.
Ik vind het een enorm rommelig ontwerp. De neus zit vol met gaten, dubbele koplampen, gekke vormen. Nee, ik laat dit graag aan me voorbij gaan.

Hyundai Kona Electric facelift arrives with bold new look

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2020 00:16 door Volt.

Alle foto's: [www.netcarshow.com]

Stuk rustiger geworden, vanuit sommige hoeken wel een erg blote billen gezicht. Interieur ziet er nog steeds niet uit. Gedateerde styling en die vreselijke 'zilveren' knopjes. Dat was bij de Mazda6 I dashboard ook al goedkoop
Voor de Electric vind ik de oude neus toch mooier.
Veel cleaner ga je de neus van een Koreaanse auto niet zien, denk ik. Het maakt de auto wel karakteristieker. Het nadeel is wel dat het laadklepje zo nogal in het oog loopt.
Ha ja, wel een erg blotebillengezicht. Anderzijds oogde het oude front een beetje gekunsteld, als een haastklus. Misschien moet Hyundai een hippe sticker/wrap voor op de neus beschikbaar maken. De oude achterbumper vond ik niet mooi, de nieuwe ziet er prima uit. Opvallend zijn de bumpers in kleur en afwezigheid van zwarte kunststof rondom. Natuurlijk heeft de N Line dat nu ook, maar bij de pre facelift hadden alle uitvoeringen zwart kunststof rondom.
Charlie Min van Asian Petrolhead is op stap geweest met de 1.6 turbo N-Line:
Kennelijk wat je noemt een capabele auto.
Voor de liefhebber; hoop persfoto's van de facelift voor de Noord-Amerikaanse markt: [www.carscoops.com]

Hm de Electric vind ik toch wel erg kaal van voren.
En dat klepje is nu wel heel plompverloren erin gegooid...
En dat laadklepje valt zo ook wel erg op. Nee, oude neus lijkt een betere keus.
Daar moet hij nu eenmaal zo zitten, zie pre-facelift.
Joop 5528328
Daar moet hij nu eenmaal zo zitten, zie pre-facelift.

Ja, en dus had je de neus zo kunnen ontwerpen dat het noodzakelijke klepje minder opvalt.
Blijkbaar dus nietwinking smiley. Budget was blijkbaar op. Maar goed, Hyundai's concurrent Dacia weet het zelf beter weg te werken inderdaad:

Wel een leuk model voor een (Aziatische) James Bond film. Als het klepje opent en de loop van het boordkanon zichtbaar wordt.
Joop 5528328
Hyundai's concurrent Dacia
Grap van het jaar smiling smiley
Dacia is concurrent van Lada en andere cheapo's.
Wheel Critic
Joop 5528328
Hyundai's concurrent Dacia
Grap van het jaar smiling smiley
Dacia is concurrent van Lada en andere cheapo's.

Kloptthumbs up. Ik beweer dan ook niks anders.
Kona N

We previously reported the Kona N as having a turbocharged 2.0-liter four-cylinder pumping out 278 horsepower (207 kilowatts), turning the front wheels or all four through an eight-speed dual-clutch transmission [www.motor1.com]
Kona N

Alle foto's: [www.netcarshow.com]

Hyundai's N-divisie hangt namelijk een maar liefst 280 pk en 392 Nm sterke geblazen 2.0 in de Kona N, een 2.0 T-GDI die in exact die vorm ook in de i30 N met N Performance Package ligt. Die hitsige benzinemotor is altijd gekoppeld aan een automatische transmissie, een achttraps automaat met dubbele koppeling die luistert naar de naam N DCT. Die bak kennen we ook van de gefacelifte i30's N en kent drie speciale functies: N Power Shift, N Grin Shift en N Track Sense Shift. De eerste, N Power Shift, wordt geactiveerd als je het gaspedaal voor meer dan 90 procent intrapt. Hierbij wordt zoveel mogelijk kracht naar de voorwielen gestuurd en het schakelen gaat gepaard met kenmerkende 'scheetjes'. In deze modus lanceert de Kona N zich in slechts 5,5 seconden naar een snelheid van 100 km/h. De rapste i30 N klaart de 0-100-sprint in 5,9 tellen. N Grin Shift, te activeren via een knop op het stuur, ontketent voor 20 seconden het volle vermogen van de 2.0. In N Track Sense Shift is de transmissie afgestemd op stevig boenderen op het circuit en past daar z'n schakelmomenten op aan. De topsnelheid van de Kona N bedraagt maar liefst 244 km/h. [www.autoweek.nl]

Wat een verschrikkelijk dashboard zeg. Uiterlijk wel gaaf maar zou het zelf nooit kopen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2021 10:03 door MCW.
Gaat ding , jammer dat de vierwielaandrijving geschrapt is en hij alleen de voorwielen aandrijft , zou met 280+pk’s liever zien dat ze over alle 4 de wielen gaan.
Wat is er nou weer mis mee aan de dashboardnut smileynut smiley?? Gewoon een normale dashboard.thumbs up
Ieder z'n mening. Ik vind het goedkoop ogen (ook irl trouwens) en qua ontwerp had het ook 5+ jaar oud kunnen zijn, maar dan met moderne schermen.
Snapte die opmerking over het dashboard ook niet echt hoor. Dit is toch het dashboard wat zo'n beetje in 80% van de huidige auto's zit? ( in dit segment en in lagere segmenten ) Niks meer maar ook niet minder dan dat.
80% heeft optisch doorlopende roosters grinning smiley
@NVE87
Geen 4 aangedreven wielen? Wat is er onduidelijk aan "turning the front wheels or all four "?
Dat dachten ze , toen was er nog niet zoveel over bekend , maar het is gewoon een voorwiel aandrijver hoor.
Ik zou wel eens een blokje in zo'n Kona N willen sturen. Ben echt heel benieuwd wat de verschillen zijn met de versie die wij op de oprit hebben staan. Dat is namelijk echt de meest saaie, gevoelloze auto die ik ooit gereden heb. Alles zit er op en alles werkt ook best goed, elektrische prestaties (verbruik, laden etc) zijn ook top. Maar echt 0 gevoel bij, geen enkele band mee. Het is geen auto, het is vervoer.

Ik zou wel eens een blokje in zo'n Kona N willen sturen.

Met de i30 N heeft Hyundai wel laten zien dat ze hele leuke rijdersauto's kunnen maken.
Precies, daarom ben ik ook benieuwd.
@NVE87
Zou me wel wat onlogisch lijken. Het model hieronder is de N-Line met een 200 pk 1600cc turbomotor en die is leverbaar met vierwielaaandrijving. Maar ach, ik vind ze beide "over the top".
@NVE87
U hebt helemaal gelijk: voorwielaandrijver. Zie
Eindelijk komt de Kona Electric facelift op de Nederlandse markt. De prijzen zijn een stuk lager dan voorheen: [www.autoweek.nl]

39 kWh Comfort €33.995
39 kWh Fashion €36.895
64 kWh Comfort €37.995
64 kWh Fashion €40.895
64 kWh Premium €43.795
64 kWh Premium Sky €44.995
Knap ding. Nog steeds 6k duurder dan een benzine automaat, maar zelfs in dit segment kruipen de prijzen naar elkaar toe.
Rutger DC
Eindelijk komt de Kona Electric facelift op de Nederlandse markt. De prijzen zijn een stuk lager dan voorheen: [www.autoweek.nl]

39 kWh Comfort €33.995
39 kWh Fashion €36.895
64 kWh Comfort €37.995
64 kWh Fashion €40.895
64 kWh Premium €43.795
64 kWh Premium Sky €44.995

De oude was vanaf 32.995 euro. Dus in werkelijkheid is de prijs zelfs iers hoger geworden.
Barri
Knap ding. Nog steeds 6k duurder dan een benzine automaat, maar zelfs in dit segment kruipen de prijzen naar elkaar toe.
In zijn segment is het een koopje. Vergelijk je dit met een T-Roc( een van de weinige vergelijkbare auto’s op een C-segment platform) dan is die nog wel een stukje duurder.
zeebra
De oude was vanaf 32.995 euro. Dus in werkelijkheid is de prijs zelfs iers hoger geworden.

Nee. De huidige kost normaal 36.795, maar Hyundai gaf 4.000 euro korting. Zijn natuurlijk allemaal auto's die eind vorig jaar zijn geregistreerd.
Rutger DC
zeebra

Nee. De huidige kost normaal 36.795, maar Hyundai gaf 4.000 euro korting. Zijn natuurlijk allemaal auto's die eind vorig jaar zijn geregistreerd.
Volgens mij gaat het er om wat je uiteindelijk betaald. Overigens is die van mij van 2021.
Heb je het chassisnummer gecheckt?
De nieuwe catalogusprijs is lager dan de oude prijs. Oude prijs inclusief korting voor MY2020 vergelijken met het nieuwe modeljaar zonder korting vind ik appels met peren vergelijken. Maar goed, de auto biedt dus waar voor zijn geld begrijp ik. De Kia Soul heeft zo te zien wel een iets lagere vanafprijs en meer interieurruimte.
Rutger DC
Heb je het chassisnummer gecheckt?
De nieuwe catalogusprijs is lager dan de oude prijs. Oude prijs inclusief korting voor MY2020 vergelijken met het nieuwe modeljaar zonder korting vind ik appels met peren vergelijken. Maar goed, de auto biedt dus waar voor zijn geld begrijp ik. De Kia Soul heeft zo te zien wel een iets lagere vanafprijs en meer interieurruimte.
Waar die ruimte bij de Kia vandaan komt? Wellicht zit je wat rechterop. De ruimte voorin de Kona is gewoon ronduit riant. Het gaat dan om de ruimte op de achterbank. De Hyundai heeft standaard wel een warmtepomp die de Kia mist. Als ik bij Kia zou winkelen dan ga ik voor de Niro.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.