CitroŽn C3 Aircross / C4 Aircross (CN) | Nieuw: C3 Aircross facelift 2021

Gepost door Wouter82 

CitroŽn lanceert C3 Aircross

Van MPV-achtige naar cross-over! Het is gedaan met de in 2008 gepresenteerde CitroŽn C3 Picasso en het is deze C3 Aircross die als opvolger gaat fungeren. Net als we bij de aan deze auto gerelateerde Opel Crossland X zagen is ook de C3 Aircross meer een cross-over dan het model dat hij opvolgt. CitroŽn zet vaart achter het vernieuwen van zijn modellengamma. Het is nog maar kort geleden dat CitroŽn met de C5 Aircross een nieuwe SUV aan zijn modellengamma toevoegde en ook zustermerk DS kreeg met de 7 Crossback een nieuwe hoogpotige in zijn portfolio. Vandaag lanceert CitroŽn de C3 Aircross, de auto die de C3 Picasso aflost en waar we in de vorm van de C-Aircross Concept al een vooruitblik op kregen.

CitroŽn laat het MPV-achtige van de C3 Picasso voor wat het is en geeft diens opvolger een meer cross-overachtige koets. Logisch ook, compacte cross-overs zijn niet aan te slepen en tot op heden stond CitroŽn aan de zijlijn in dit segment. Met zijn grote bodemvrijheid, skidplates aan zowel voor- als achterzijde en kunststof wielkastranden laat CitroŽn geen twijfel bestaan over het stoerdere karakter van de ruimtelijke C3. Geheel in lijn met de personalisatiemogelijkheden van de C3 is ook deze C3 Aircross volledig aan eigen smaak aan te passen. Zaken als het dak, de dakdragers, spiegelkappen, omlijstingen van de lichtunits en zelfs de 16- of 17-inch metende wielen zijn in diverse kleuren uit te voeren. Voor alleen het exterieur zijn volgens CitroŽn al 90 verschillende combinaties mogelijk.

De C3 Aircross deelt zijn basis uiteraard met zijn verse concerngenoot: de Opel Crossland X. In de nabije toekomst gaat dit platform ook als basis dienen voor de tweede generatie Peugeot 2008. Zetten we de C3 Aircross naast de eerder gelanceerde Crossland X, dan is de CitroŽn met een lengte van 4,15 meter 6 centimeter korter. De breedte is met 1,76 meter identiek, wel is de C3 Aircross met 1,64 meter 5 centimeter hoger. De wielbasis is met 2,60 meter logischerwijs gelijk aan die van de Meriva-opvolger. Ook het ruimteaanbod komt overeen met dat van de Crossland X. Dankzij een in twee delen verschuifbare achterbank kan er 410 of 520 liter meegezeuld worden. De C3 Aircross profiteert van CitroŽns Advanced Comfort-programma. Comfort staat hoger in het vaandel dan sportiviteit, iets dat we bij de C3 zagen en wat onlangs bij de C5 Aircross eveneens werd benadrukt. Grote, comfortabele zetels en een sterk absorberend onderstel vloeien voort uit deze duidelijke keuze.

CitroŽn geeft zijn nieuwste telg zaken mee als Park Assist, Active Safety Brake, Connect Nav, adaptieve verlichting en verkeersbordherkenning. Op de middenconsole is een vak geplaatst waar telefoons middels inductie opgeladen kunnen worden. Op de lijst komen we verder zaken tegen als een head-up display, een achteruitrijcamera met vogelperspectief, Lane Departure Warning en Blind Spot Monitoring. Wie naast het asfalt avonturen wil beleven, wordt daarbij geassisteerd door systemen als Grip Control en Hill Assist Descent.

Tot het internationale motorenaanbod behoort de 130 pk sterke 1.2 PureTech, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het blok is ook leverbaar met 110 pk en is in dat geval zowel met handgeschakelde bak als met zestrapsautomaat te krijgen. De instapper is de 82 pk sterke PureTech, een driepitter die is gekoppeld aan een handbak. Dieselen kan met een 120 pk sterke BlueHDi die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak. Ook is er een 100 pk sterke variant beschikbaar. De Nederlandse prijs- en motorenlijst moeten we nog afwachten.
[www.autoweek.nl]

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-02-2021 14:52 door Wouter82.
Wat boffen wij in Europa toch maar dat we dit soort merken hebben. Is weer een erg leuk karretje geworden!thumbs up
Je moet wel achterlijk zijn om nog voor die rare Opel Crossland te kiezen... Leuke auto dit!
CitroŽn is de afgelopen jaren echt weer een leuk merk geworden. smiling smiley
Heerlijk fris model. Wel vind ik AW wel erg enthousiast over de vernieuwingen bij CitroŽn, aangezien CitroŽn wat mij betreft Fiat-achtige capriolen uithaalt. De C5 is echt compleet gedateerd (hier in Europa alleszins) en de C4 doet ook al even niet meer mee. Vroeger was CitroŽn heel veel sterker vertegenwoordigd in het C- en D-segment. Ik weet wel dat de balans wat veranderd is, maar er is voldoende concurrentie op de markt waarbij de opvolging wel consequent gebeurt.
Leuk wagentje. Al die rode accenten zijn m.i. wel een beetje "too much".
Door het design van de dubbele lichtbundels (koplampen en richtingaanwijzers/dagrijlichten) apart boven elkaar, wordt de neus wel heel erg lomp om tegen aan te kijken. Persoonlijk vind ik dit dus verschrikkelijk lelijk.. Dat moet toch iets anders kunnen dat het iets gestroomlijnder er uit ziet?
Re: CitroŽn C3 Aircross
13-06-2017 11:38
Roder
Je moet wel achterlijk zijn om nog voor die rare Opel Crossland te kiezen... Leuke auto dit!

Ja nou inderdaad, je moet wel een grandioos achterlijke debiel zijn om voor de auto met dezelfde techniek maar in een ander jasje te kiezen.

Ik vind het best een leuke auto. Mooi kan ik 'm ook weer niet noemen, daarvoor is de auto te smal en/of te hoog, maar de auto oogt fris, maar of het commercieel wel zo handig is om voor een MPV-achtig ontwerp te kiezen? De auto lijkt behoorlijk op de Fiat 500L, buiten ItaliŽ een commerciŽle flop.

D-C
maar of het commercieel wel zo handig is om voor een MPV-achtig ontwerp te kiezen?

Euh, het Ūs een MPV winking smiley . Of eigenlijk: een crossover. Wil je geen MPV-achtig uiterlijk dan zijn daar nog de C3 en Cactus.

Ik vind de vergelijk met 500L helemaal niet opgaan. Hooguit qua klasse.
13-06-2017 15:16
Ik vind de achterkant grote overeenkomsten vertonen (vorm achterlichten, kale achterklep doordat de kentekenplaat(uitsparing) in de bumper zit, de relatief vierkante vorm en glas over de gehele lengte en profil. De 500L heeft een knik aan de bovenkant van de raamlijn van de achterportieren, bij de C3 Aircross zit die aan de onderkant. De 500L Cross (voorheen Trekking) heeft de 'SUV' accenten die de C3 Aircross in sterkere mate ook heeft. Bij de 500L staat de voorruit wel een stuk meer rechtop en daar zit nog een extra ruit tussen voorruitstijl en deurstijl, CitroŽn heeft heeft een plastic driehoekje geplaatst en nog een extra spijl bij de voorste zijruiten. Maar goed, die associatie had ik dan weer, CitroŽn zal wellicht eerder naar Mini hebben gekeken dan Fiat.
CitroŽn is weer helemaal terug.
De nieuwe C3 serie is werkelijk prachtig
en op en top CitroŽn ! Compliment !
Vind het wel jammer dat alle nieuwe Citroens op de C4 Cactus lijken, het leuke en aparte gaat er zo wel een beetje vanaf. Zoals hierboven al gezegd werd: een beetje hetzelfde als Fiat doet met de 500.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-06-2017 20:04 door Mach1.
Onbegrijpelijk dat deze wagen nu juist niet de airbumps krijgt aan de zijkant, het ontwerp 'schreeuwt' hierom, nu veel te kaal vanaf de zijkant gezien, ontzettend jammer.
Wat gebeurt er met de C4 Aircross die ons als een geurige Parmaham in het vooruitzicht was gesteld?

straatos
Wat gebeurt er met de C4 Aircross die ons als een geurige Parmaham in het vooruitzicht was gesteld?

Die is opgedroogd als C5 Aircross.
Rc208
straatos
Die is opgedroogd als C5 Aircross.

Thx. Die is toch lang niet zo lekker als de concept. Overigens waar is de thread van de gewone C3?
Kan ik deze foto van een lekker verlaagde plaatsen... Beetje gebaseerd op de C3 WRC die er gaat komen.

Lees dit topic eens door, worden al je vragen ('Is dat model al op de markt?' 'Waar is dat topic?') netjes door D-C beantwoordwinking smiley

[www.autoweek.nl]
Roder
Lees dit topic eens door, worden al je vragen ('Is dat model al op de markt?' 'Waar is dat topic?') netjes door D-C beantwoordwinking smiley

[www.autoweek.nl]

Thx! Ploatje needs to move then.
07-07-2017 13:58

Prijzen CitroŽn C3 Aircross nu al bekend
Autonieuws ē 4 juli 2017 ē Tekst: Bob Kroese

CitroŽn maakt nu al de prijzen van de C3 Aircross bekend. De compacte SUV staat in het vierde kwartaal van dit jaar bij de dealers, met prijzen die beginnen bij 19.690 euro.

De nieuwe CitroŽn C3 Aircross heeft een vanafprijs van 19.690 euro. Voor die prijs word je de trotse eigenaar van een C3 Aircross met 82 pk sterke Puretech benzinemotor. Naast de basisuitvoering Live biedt CitroŽn de uitrustingsniveaus Feel en Shine aan.

De standaarduitrusting omvat onder andere cruise control, een verkeersbordenlezer, een audio-installatie met Bluetooth en automatisch inschakelende verlichting. Wil je ook airconditioning, led-dagrijverlichting, bediening op het stuur en een multimediasysteem met 7 inch aanraakscherm? Dan kun je beter kiezen voor de Feel-uitvoering. Topversie Shine heeft daarnaast ook nog 17 inch lichtmetalen wielen, parkeer- en regensensoren, een automatisch dimmende binnenspiegel, een navigatiesysteem en automatische klimaatregeling.

CitroŽn biedt de C3 Aircross aan met drie verschillende benzinemotoren en twee diesels, met vermogens van 82 tot 130 pk. Je vindt alle prijzen hieronder in de tabel. Private leasen kan vanaf 335 euro per maand.

Prijzen CitroŽn C3 Aircross
Puretech 82 pk Live 19.690 euro
Puretech 82 pk Feel 21.390 euro
Puretech 110 pk Feel 22.690 euro
Puretech 110 pk Shine 25.340 euro
automaat +2.300 euro
Puretech 130 pk Shine 26.540 euro
BlueHDi 100 pk Feel 25.200 euro
BlueHDi 100 pk Shine 27.850 euro
BlueHDi 120 pk Feel 26.100 euro
BlueHDi 120 pk Shine 28.750 euro

Bron: [www.autokopen.nl]
07-07-2017 16:05
Heb voor de fun eens een Puretech 110 pk Shine geconfigureerd met wat toeters en bellen. Ik kwam ergens +21.000.- uit. Wat een verschil met de Nederlandse prijzen.
Wat me wel opviel: het schuifdak blijkt nog niet in de configurator te zitten?

Voetgangersveiligheid heeft de aanblik van veel nieuwe auto's verandert maar CitroŽn weet het altijd enorm te overdrijven. Zo'n enorm hoge bumper en dan ook nog de motorkap die stuk hoger ligt dan de A-stijl vind ik persoonlijk echt geen gezicht. Sowieso vind ik de modellen van CitroŽn maar infantiel.
25-07-2017 23:56
iDS
Heb voor de fun eens een Puretech 110 pk Shine geconfigureerd met wat toeters en bellen. Ik kwam ergens +21.000.- uit. Wat een verschil met de Nederlandse prijzen.
Wat me wel opviel: het schuifdak blijkt nog niet in de configurator te zitten?

Helaas hebben we nog steeds bpm in Nederland. En door hoge opbouw relatief veel CO2 uitstoot en dus veel BPM (ook veel meer dan C3 en C4 (Cactus)).
12-09-2017 17:20
Live @ IAA Frankfurt 2017:

Meer foto's: [www.autokopen.nl]
CitroŽn stand: [www.omniauto.it]
25-09-2017 18:34
Eerste vergelijkingstests:

#1 Caradisiac: CitroŽn C3 Aircross vs. Peugeot 2008 en Renault Captur: [www.caradisiac.com]

Winst voor de CitroŽn C3 Aircross

#2 Caradisiac: CitroŽn C3 Aircross vs. Renault Captur: [www.caradisiac.com]

#3 L'argus: CitroŽn C3 Aircross vs. Peugeot 2008: [www.largus.fr]

Ik ben benieuwd hoe de C3 Aircross het doet tegen auto's die niet al ruim vier jaar op de markt zijn.
25-09-2017 19:39
Voor CitroŽn is sowieso in de eerste plaats deze overwinning belangrijk: de Franse wagens zijn natuurlijk zijn belangrijkste concurrenten (zeker in Frankrijk zelf waar dit type wagentjes blijkbaar erg goed scoort).
25-09-2017 19:45
Sowieso zijn de Captur en 2008 natuurlijk de meest verkochte auto's in hun klasse, in Frankrijk en heel Europa. Een vergelijk met de technisch identieke Opel Crossland X zou ook interessant zijn; ik vrees het ergste voor Opel in de einduitslag.
Op de IAA in de C2 Aircross gezeten. Wat een leuk ding! Heerlijke stoelen. Zacht, als een fauteuil in huis. En comfortabel! Een groot verschil met de Captur waar ik ook even in zat. Die zat veel minder lekker.
Barri
Op de IAA in de C2 Aircross gezeten.

Je bedoelt natuurlijk C3 Aircross!
Ah typfoutje. De 2 zit dicht naast de 3 winking smiley
Leuke auto irl inderdaad, zou maar zo dichtbij de Captur kunnen komen. Leuk ook dat Citroen schaalmodelletjes uitdeelde van de Aircross op de IAAthumbs up
26-09-2017 10:36
D-C
ik vrees het ergste voor Opel in de einduitslag.

Waarom?
Niet nodig, niet aardig.

Ivanov
AutoWeek Moderator

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-09-2017 21:45 door Ivanov.

Rijimpressie van Autovisie: [www.telegraaf.nl]

Een van de lelijkste in zijn klasse als je het mij vraagt..
Deze auto mist de airbumps aan de zijkant, erg jammer, dit maakt de auto onnodig plomp.
De foto hierboven mist goede belichting. Alle reliŽf en vormen vallen weg. Is in het echt niet plomp.
Ik heb dan ook de video even bekeken..
26-09-2017 20:47
Bird Nerd
Een van de lelijkste in zijn klasse als je het mij vraagt..

Die mening deel ik. Een beetje te hoekig en de wielkasten zijn wel erg groot voor die kleine wieltjes. Zelfs de extra grote wielen op de IAA lijken klein. Daarnaast is de zijkant Volkswagen-achtig kaal door het ontbreken van airbumps of andere designelementen. Het resultaat oogt een beetje vreemd en gedrongen.
27-09-2017 11:11
LM.
Waarom?

De Crossland imponeert niet echt in tests, alsof men geen tijd meer had om de puntjes op de i te zetten. Daarnaast heeft de Opel ook niet het frivole van de CitroŽn, die ik op de beursvloer wel leuk vond. Nu kan het altijd zijn dat een auto op de weg dan alsnog door de mand valt, met een kleinere set velgen en in een duffe kleur. Overigens viel me (of eigenlijk mijn vader) op de beurs nog iets op: de ongelijke naden bij de motorkap van de CitroŽn. Bij de een zat er behoorlijk wat ruimte tussen koplamp en motorkap, bij de ander sloot dat nauwer op elkaar aan. Pre-productiefout of gewoon slordig?
Auto waar mensen snel op uitgekeken zijn.
Vergelijk C3 Picasso (ook zo'n auto die er "leuk" uit moest zien): verkocht na verschijnen wel aardig maar de verkoop daalde daarna gestaag.
Wat een geweldig karretje. Zou mijn keuze zijn als ik voor een kleine cross-over zou gaan.
Verschuifbare achterbank en neerklapbare voorstoel zijn een optie maar zeker de moeite waard lijkt mij. Eventjes gespeeld in de configurator (altijd leuk). Ik hou hem liever zo simpel mogelijk alleen met kek exterieurkleurtje

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-09-2017 22:45 door Bird Nerd.
26-12-2017 22:47
CitroŽn C3 Aircross vs. Renault Captur & Seat Arona:

1. Seat Arona
2. CitroŽn C3 Aircross
3. Renault Captur

Complete vergelijkingstest: [www.auto-moto.com]

CitroŽn C3 Aircross vs. Kia Stonic & Seat Arona:

1. CitroŽn C3 Aircross
2. Seat Arona
3. Kia Stonic

Complete vergelijkingstest: [www.autoexpress.co.uk]
Ook in Britse testen komt de aircross numero uno. Mooie opsteker. Ik zou 'm lekker in een kleur nemen (Britten kennen het begrip olive drab), dat je 'm lekker ongegeneerd ongewassen kan laten voor langere tijd.
Dat de C3 Aircross zwaarder is dan de C3 spreekt bijna voor zich... Maar dat de C4 Cactus lichter is dan beide genoemde modellen... is opmerkelijk. Iemand anders dat ook opgevallen?
We hebben zelf de C3 als tweede wagen, bevalt zeer goed. Leuke wagen met een onderscheidend uiterlijk en interieur, zeer comfortabel alleen veel minder zuinig dan verwacht, maar goed daar staat veel comfort en rijplezier tegenover. Mis bij deze aircross alleen de airbumps aan de zijkant, onbegrijpelijk want juist dit model 'schreeuwt' daarom m.i. Ik zou de C3 Aircross er zelfs om laten staan, van de zijkant bezien vind ik de auto nu veel te lomp ogen, helaas. De oplossing zoals bij de vernieuwde C4 Cactus vind ik daarentegen wel weer fraai, waarom dit niet toepassen op de Aircross???
dca492
We hebben zelf de C3 als tweede wagen, bevalt zeer goed. Leuke wagen met een onderscheidend uiterlijk en interieur, zeer comfortabel alleen veel minder zuinig dan verwacht, maar goed daar staat veel comfort en rijplezier tegenover.

Verlagingsset door H&R voor de gewone C3. Met de 130 pk/230 Nm motor uit de C4 Cactus zou het zelfs een GTi-tje kunnen zijn voor Citroen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-02-2018 08:20 door straatos.
Alweer een test gewonnen door de Aircross:
[www.autoexpress.co.uk]
26-04-2018 20:39
C4 Aircross voor China met Airbumps, 5,5 cm langere wielbasis (2660 mm) en totale lengte is 12 cm langer (4270 mm).

Bron: [www.autoweek.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.